Print side | Luk vindue

Hjælp Børn og betaling på nettet via mobil

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110974
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 13:49


Emne: Hjælp Børn og betaling på nettet via mobil
Skrevet af: Potter
Emne: Hjælp Børn og betaling på nettet via mobil
Skrevet den: 03-Maj-2012 kl. 22:33
Min søn har en mobil med Telmore børnebudget, jeg har så lige opdaget at sønnike har købt coins til et spil på nettet. Det har tilsyneladende kun stået på de sidste par uger, men nogle hundred kroner er de da blevet til. Nogen her på recorder der har styr på ovenstående? Meningen med børnebudget skulle jo netop være at dette ikke skulle kunne lade sig gøre, eller er jeg forkert på den?



-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin



Svar:
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 09:25
Ja, jeg har... Jeg klagede til telmore, og efter 2 afvisninger fra deres support kom jeg i kontakt med en afdelingchef som jeg drøftede sagen med.
Det springene punkt for mig er at det er mellem telmore og mig (som voksen) der er en aftale om betaling.
Min søn var kommet i kløerne af et firma som så lokkede ham til at foretage køb via oplyst mobilnr og efterfølgende sms og det aftalegrundlag kunne han som 12årig ikke overskue konsekvensen af... Men endnu mere... Det var jo ikke mig som havde købt eller givet lov til købet... Derfor foreligger der ikke en aftale med mig... Og derfor valgte telmore at tilbageføre beløbet til min konto, efterfølgende har jeg spærret for betalingsservices på sønnens mobil... Hvilket jeg også anbefalede at telmore gjorde som default, sådan det er noget som man aktivt skal slå til istedet.

Jeg oplevede altså en meget afvisende support til at begynde med, men en opblødning da jeg talte med deres klageafdeling, som jeg syntes tog mig seriøs og lyttede og handlede positivt i min sag.

-------------
Mvh

René


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 09:53
Køb inde fra apps på f.eks. iPhones har intet med teleselskabet at gøre, men den konto man opretter hos Apple.

Der skal du slå in app purchases fra på telefonen.

Er det det der er tilfældet her?


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Ja, jeg har... Jeg klagede til telmore, og efter 2 afvisninger fra deres support kom jeg i kontakt med en afdelingchef som jeg drøftede sagen med.
Det springene punkt for mig er at det er mellem telmore og mig (som voksen) der er en aftale om betaling.
Min søn var kommet i kløerne af et firma som så lokkede ham til at foretage køb via oplyst mobilnr og efterfølgende sms og det aftalegrundlag kunne han som 12årig ikke overskue konsekvensen af... Men endnu mere... Det var jo ikke mig som havde købt eller givet lov til købet... Derfor foreligger der ikke en aftale med mig... Og derfor valgte telmore at tilbageføre beløbet til min konto, efterfølgende har jeg spærret for betalingsservices på sønnens mobil... Hvilket jeg også anbefalede at telmore gjorde som default, sådan det er noget som man aktivt skal slå til istedet.

Jeg oplevede altså en meget afvisende support til at begynde med, men en opblødning da jeg talte med deres klageafdeling, som jeg syntes tog mig seriøs og lyttede og handlede positivt i min sag.

Jeg blev faktisk også direkte afvist af deres support, så derfor har jeg også skrevet til deres klage afdeling. Selvom jeg har børnebudget på, så kunne man i starten også ringe til og fra udlandet hvilket bestemt ikke skulle kunne være muligt, da man ikke engang kan tilmelde den service når der er børnebudget på, det fik jeg gjort Telmore opmærksom på, de løste problemet og pengene blev tilbageført plus lidt ekstra.
 
Iflg. Telmore supporten har de ikke mandat til at kompensere for dette.




-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin


Skrevet af: Potter
Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 12:38
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Køb inde fra apps på f.eks. iPhones har intet med teleselskabet at gøre, men den konto man opretter hos Apple.

Der skal du slå in app purchases fra på telefonen.

Er det det der er tilfældet her?
Nej det her handler om at et spil på nettet "Mac/Pc", hvor man kan købe nogle coins via sms som koster en formue, der bliver debiteret telefonnummeret, og det kan altså bare løbe løbsk hvis man ikke er vågen, det har jeg så åbenbart ikke helt været, men det skyldes jo mere, at da jeg netop købte nummeret hos Telmore gjorde dem opmærksom på at jeg ikke ville have nogle overraskelser som lige netop denne, så alt skulle været spærret da jeg bestilte nummeret. Det jo så bare ikke lige tilfældet her desværre. 

Og som jeg skrev i det forrige svar, så kunne man også ringe til og fra udlandet, selvom den tjeneste ikke er muligt sammen med Telmore's børnebudget. Og så kan man iøvrigt heller ikke spærre for at sende sms beskeder når mobilen befinder sig i udlandet iflg. Telmore 


-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 13:28
Fandt lige min gamle tråd om emnet http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=95035&title=rettigheder-i-forbindelse-med-indholdsudbyder-mob

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 17:53

Nu er Telmore børnebudget jo kun en "optaknings service" i store træk. Og synes selv at Telmore er fine til at gøre opmærksom på hvad man kan og ikke kan. Selve abonnement er jo præcis det samme som for alle andre kunder. Det var jo sådan i oprettede det. Du har bare valgt et andet optanknings mønster. 

Hvad angår opkrævningen, så er det jo ikke Telmores skyld din søn har indgået aftale med et firma uden at have alderen til det. I det tilfælde vil jeg klart anbefale at du (det vil Telmore også sige) tager direkte kontakt med service udbyderen som har opkrævet dig for beløbet gennem Telmore. Hvis du fremsender bevis for at det er din søn der har fortaget bestillingen, i de fleste tilfælde er en kopi af dåbs attest eller sygesikring alt rigeligt. Så vil de i 99% af alle tilfælde betale dig retur uden at blinke..

Det skal nævnes at jeg selv har siddet som klage ansvarlig i en virksomhed med de her indholdstakseret tjenester. Og derfor med ro i stemmen kan sige, at hvis i er så heldige at jeres teleselskab, som i det her tilfælde Telmore betaler jer retur. Så får de ikke en krone fra det opkrævende selskab. Så lad vær at bruge tid på at kontakte dem.  Det er bare omkostninger for alle, inkl. mig som Telmore kunde ;)

Vh Morten


-------------
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 04-Maj-2012 kl. 18:38
Well det er muligt, MEN det leverer altså en betalingsvej, og med den betalingsvej følger der imo et ansvar... Husk på det er jo også noget de tjener penge på, og opstår der problemer så er det nødt til at agere mellemvej den modsatte vej når der opstår en twist om købet... Hvis min søn tager mit dankort og bruger det så kan jeg med ro i sindet afvise betalingen... Det samme bør helt klart være tilfældet med indholdskøb.

Det er ikke nok at sige man bare kan vælge det fra, eller man skal som forælder være obs på det... Telmore har et ansvar fordi det er en feature som pr default er slået til... Hvor den burde være default fra, sådan man som bruger aktivt selv skal slå den til og derved også samtygger til den kan bruges som betalingsmiddel .. Evt med betalingsmax.

Jeg er helt med på loven måske siger noget andet.. Og måske kan tolkes forskelligt, men set fra en forbrugers øjne er systemet ikke skruet godt nok sammen, og tager ikke godt nok højde for eks hvis forældre som køber mobil til deres børn.
Og såvidt jeg husker fra min samtale med telmore fik jeg netop at vide hvis man valgte børneabb. Så var der netop i nye abb. Sørget for at lukke af for indholdsservice, men dette er måske ikke tilfældet mere??.


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 08:35
Skal ikke kunne sige om Telmore har ændret i det. Men førhen var det kun en betalings løsning.

Kan sagtens se din logik i at det burde ændre sig, når man vælger en ting som børnebugdet.

Hvad angår med at det pr default altid skal være slået fra, så tror jeg det er noget helt andet, da rigtig rigtig mange efterhånden bruger SMS betaling til alt fra bus billeter til X-factor afstemninger. Så der tror jeg helt klart det er et bevidst valg. Kan også huske førhen hvor man som kunde aktivt skulle ind og tilvælge udlands telefoni. Og har slet ikke tal på hvor mange danskere man har mødt i udlandet som ikke lige havde fået tilmeldt sig. Så tror helt sikkert det er et valg, som vi forbrugere er ligeså meget skyld i.

Hvad angår
Hvis min søn tager mit dankort og bruger det så kan jeg med ro i sindet afvise betalingen... Det samme bør helt klart være tilfældet med indholdskøb.

Penge er penge, om de er elektroniske eller fysiske, gør i min verden ingen forskel. Det kunne lige såvel være en 500kr. seddel han tog.

Men tilbage til emnet. tag den nemme vej gå ind på
http://www.telmore.dk/1210850700726/HelpFAQItem_C/hjaelp/spoergsmaal-og-svar/HelpFAQitem_3_indholdstakserettjenester_udbydere - https://www.telmore.dk/1210850700726/HelpFAQItem_C/hjaelp/spoergsmaal-og-svar/HelpFAQitem_3_indholdstakserettjenester_udbydere

Find den opkrævende udbyder, send dem en mail. Drop alt med at ringe, det er udelukkende spild af tid, da dem der typisk sidder med opkald kun kan enten tilmelde eller afmelde, så bare gå direkte til de ansvarlige.
Husk de er mennesker, og en stille og rolig mail kommer i denne her verden meget længere end en sur sviner. De fleste, hvis ikke alle af de her tjeneste har typisk hovedsæde i udlandet. Og på trods af alt så har de faktisk loven på deres side.
Da jeg sad med det, skulle man ifølge dansk lov, aktivt sige ja til sådan en tilmelding, ved enten at skrive JA eller i de fleste tilfælde en pinkode til tjenestens nummer. Og hvis udbyderen så bare har skrevet man skal være 18, så har de retten på deres side.

Men de her firmaer tjener primært penge på "Går den, så går den" principet. Så det plejer ikke at være et problem i de her mindre årige tilfælde.

vh Morten


-------------
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 11:00
 
problemet er jo at man ikke altid kan se hvem den sælgende udbyder er udfra tlfregningen, så skal man jo alligevel have fat i teleselskabet for at identificere hvem det er.. sådan var det ihvertfald i mit tilfælde.
 
dernæst så har jeg jo ikke som person noget forhold til indholdsudbyderen, og har egentligt ikke noget at snakke med ham om, at der er "nogen" som har foretaget et køb hos dem via en af mine telefoner er imo ligegyldigt.. og såfremt at den person der har foretaget købet er mindreårig gør det problemet endnu større for indholdsudbyderen og teleselskabet, da de ikke kan rejse noget betalingskrav mod ham da mindreårige ikke kan købe på kredit... så jeg mener faktisk at løsningen er et problem for alle parter... og at teleselskabet blot lader havelågen stå åben fordi det er smartest set med forretningsmæssige øjne betyder ikke at jeg føler mig ret sikker på at hvis sådan en sag kom for en domstol tror jeg faktisk at forbrugeren er den som bliver beskyttet.. at det ikke er nået dertil endnu er .. som jeg giver dig ret i.. de kører går-den-så-går den (og her er det både indholdsudbyderen samt teleselskabet) og er der nogle som er stædige som kræver deres penge retur så tror jeg de trækker den så langt de kan inden den ryger for en instans... også betaler de den.. for sålænge det kan holdes i det skjulte så er det jo bedst set med deres øjne.
 
Så i sådan en situation hvos jeg ikke har givet samtykke til et køb vil jeg altid kræve pengene retur af dem som har trukket beløbet.. og det er teleselskabet... og indtil nu er det jo gået meget fint.. det er jo dem som har etableret betalingsvejen.. og det er dem jeg har et samhandelsforhold med.. ikke 3partsudbyderen.. som jeg i visse tilfælde slet ikke aner hvem er.. eller hvordan jeg kommer i kontakt med... faktisk kan man jo ofte ikke engang ved at sammenholde inholdsudbyderens navn med det navn teleselskabet oplyser identificere det med.. og det er for suspekt.. og det kommer til at ramme teleselskaberne selv når/hvis det kommer til retsager fordi det virker rodet og uigennemskueligt
 
især hvis det er en mindreårig som er den som har foretaget et kreditkøb.


-------------
Mvh

René


Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 11:09
Jeg er ked af dit syn på verden. Andet kan jeg ikke sige, vi bliver nok aldrig enige i denne her sag.

Edit:
Det skal lige nævnes, at det udelukkende er din mening om teleselskabets ansvar, vi er uenige om.

Vil på INGEN måde forsvare måden indholdstakseret sms fungere på.

vh Morten


-------------
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 12:17
Well nu er jeg selvstændig, og burde måske bare vælge den kapitalistiske vej, men her mener jeg faktisk man må være opmærksom på der faktisk fortsat er maser som blot tror de har købt en kommunikationsvej, og ikke en direkte vej ned i tegnebogen for 3partsfirmaer man måske slet ikke har noget ønske at handle med.

Så kan man sige at forbrugeren bare kan beskytte sig selv, men det er for mange en uoverskuelig opgave at læse alle de betingelser der kan følge med bankparirer forsikringspapirer og nu også telepapirer, og er man ikke opmærksom kan man stå med et firma der har snablen dybt nede i ens lomme, og det at slippe ud af det kan være en svær opgave, og få sine penge retur endnu sværere.

Hvis du syntes det er fair og rimeligt overfor den almindelige dansker, så lever jeg fint med vi er uenige ;)

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 12:19
Rettet tidligere post.

-------------
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 05-Maj-2012 kl. 12:38
Men systemet er ikke gennemskueligt for forbrugeren for det første fordi servicen pr default er slået til, vi skal jo huske vi taler om de fleste blot ønsker en tlf, vil man have mere så må man gøre noget aktivt for det ( jeg kan sagtens forstå teleselskaberne har den default til.

Dernæst kan du få en opkrævning på din tlf regning som du ikke aner hvor hører hjemme da identificeringen af betalingen i mit tilfælde er mangelfuld, og det må jo være bedre i systemet, dernæst må man som forbruger være beskyttet på lige vilkår som med eks dankort og nettet dvs hvis nogen hæver penge på din konto må man have en ret til at afvise en betaling, uden man som forbruger skal jagte diverse fupfirmaer som har trukket større beløb for latterlige ydelser.
Der er jo seriøse udbydere som ikke fusker, men man skal jo også have mulighed for at beskytte sig mode de useriøse.

Problemematikken forstærkes yderligere af der er en mindreårig som har telefonen, og udviklingen har gjort man kan meget mere med en tlf end man kunne for 10 år siden betalingsmæssigt.. Og det bliver der mere af, også må man have nogle set fra forbrugerens øjne bedre regler

Men dette er naturligvis blot et udtryk for mine egne holdninger, og respekterer selvfølgelig andre er uenige :)

-------------
Mvh

René


Skrevet af: david79
Skrevet den: 07-Maj-2012 kl. 11:31
Så vidt jeg ved, så hører en telefon ind under loven om visse betalingsmidler.

Det store spørgsmål om ansvar kommer så an på, om du har handlet ansvarligt med et lovmæssig betalingsmiddel (Telefonen), hvis du har placeret den ulåst hos et barn. Hvis du ikke har handlet ansvarligt, så har du en rimelig pæn selv risiko.

Så vidt jeg ved, har det ikke være afprøvet i retten, i alle de tilfælde jeg kender til er der lavet en eller anden form for forlig mellem telefon selskabet og forbrugeren.

Min personlig opfattelse er, at man som forbruger ikke har en fantastisk sag, hvis det bliver sammenlignet med at have givet sit barn et dankort og pinkode og bagefter beklager sig over at der er brugt penge, men i sidste ende er det jo ikke min beslutning.

At det i denne sag drejer sig om et børne abbonement, hvor telmore er blevet gjort opmærksom på at det er til et barn, betyder jo bare at det er mindre sandsynligt at der skulle blive dømt at man har handlet uansvarligt med betalingsmidlet.



Print side | Luk vindue