Tolkning af reklamer og disses påstande
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111137
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 01:10
Emne: Tolkning af reklamer og disses påstande
Skrevet af: fhansen
Emne: Tolkning af reklamer og disses påstande
Skrevet den: 08-Maj-2012 kl. 21:08
Hej alle
Sad lige nu og blev tilpas irreteret over en reklame, at jeg egentlig blev nysgerrig efter, hvad der egentligt må fastslåes i en reklame (kan godt lide at disse reklamer ![LOL LOL](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley36.gif) ). Den specifikke reklame er for BingoSjov.dk, hvor Maria Hirse udtaler, at sitet er danskernes foretrukne spillesite. Nu har jeg lige lagt vejen forbi siden for, at finde ud af hvorvidt de har nogle data liggende, som påviser denne påstand. Intet kan jeg finde om dette.
Min personlige holdning er, at det er for frit for firmaer, at postulere ting, som der intet hold er i. Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget man kommer til livs og, at nogle reklamer bliver trukket tilbage, netop grundet påstande som ikke kan opbakkes. Fx. har Dating.dk netop måttet ændre deres reklame, hvor de påstod, at hvert fjerde forhold startede der. Det kunne de ikke dokumentere, og måtte derfor ikke postulere dette.
De to store spørgsmål herfra er: Hvad må de og på hvilket niveau skal de kunne påvise det?
Som skrevet, bare nysgerrig ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
Alle meninger om emnet er velkomne.
|
Svar:
Skrevet af: Lilleitnørd
Skrevet den: 08-Maj-2012 kl. 22:29
Generelt er jeg ikke den store fan af reklamer, dog må jeg tilstå (uden at have aktier i CallMe) at deres reklame med "Tal ordentlig - det koster ikke ekstra" er gået lige ind som yndlingsreklame. De forsøger ikke at sælge noget og opfordrer danskerne til at tale med omtanke ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Det var lige et sidespring. Jeg har ikke noget mod at firmaer bruger statistikker eller lign. info til deres fordel så længe at det stemmer overens med virkeligheden. Som du nævner - synes jeg at det er helt fair at dating.dk er blevet bedt om at rette deres reklame, mod til gengæld at skrive hvor mange nye medlemmere de har fået i det indeværende år hvis det ellers stemmer nogenlunde overens med virkeligheden. Havde de "kun" fået 10.000 nye brugere, ville jeg mene at det er usandt og de bør rette reklamen. Kommer til at tænke på Klovborgs Oste - dem med sloganet "Lidt bedre end andre gode oste". Fair nok, der findes sikkert mange gode oste men de siger jo heller ikke at de har den bedste ost for det er ikke bevist ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: NPIversen
Skrevet den: 09-Maj-2012 kl. 10:52
fhansen skrev:
Hej alle
Sad lige nu og blev tilpas irreteret over en reklame, at jeg egentlig blev nysgerrig efter, hvad der egentligt må fastslåes i en reklame (kan godt lide at disse reklamer ![LOL LOL](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley36.gif) ). Den specifikke reklame er for BingoSjov.dk, hvor Maria Hirse udtaler, at sitet er danskernes foretrukne spillesite. Nu har jeg lige lagt vejen forbi siden for, at finde ud af hvorvidt de har nogle data liggende, som påviser denne påstand. Intet kan jeg finde om dette.
Min personlige holdning er, at det er for frit for firmaer, at postulere ting, som der intet hold er i. Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget man kommer til livs og, at nogle reklamer bliver trukket tilbage, netop grundet påstande som ikke kan opbakkes. Fx. har Dating.dk netop måttet ændre deres reklame, hvor de påstod, at hvert fjerde forhold startede der. Det kunne de ikke dokumentere, og måtte derfor ikke postulere dette.
De to store spørgsmål herfra er: Hvad må de og på hvilket niveau skal de kunne påvise det?
Som skrevet, bare nysgerrig ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
Alle meninger om emnet er velkomne. |
Tomme/subjektive udtalelser kan man generelt altid komme med.
Det er kun objektive kvantificerbare størrelser der skal kunne dokumenteres.
Ift. Dating.dk må det nok kunne lægges til grund, at et "forhold" kan have flere betydninger, men da ¼ er et utvetydigt udsagn skal dating.dk som minimum kunne dokumentere udtalelsen ud fra én fortolkning af hvad et "forhold" er.
På samme måde kan man ift. Bingosjov måske diskutere hvad "danskernes" dækker over (om ikke-herboende danske statsborgere eksempelvis kan tælles med etc.) -men ”foretrukne” nærmer sig et objektivt kriterium. Bingosjov BØR således kunne dokumentere at de enten genererer mere trafik blandt deres kunder end tilsvarende sider, har flere hits stammende fra Danmark eller lign.
Da det at være foretrukken dog er et nået løst begreb (blot fordi man foretrækker et vist produkt er det jo ikke det samme som det er det produkt man ofte køber etc.) er der dog tale om en gråzone.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 09-Maj-2012 kl. 20:51
Lilleitnørd skrev:
Generelt er jeg ikke den store fan af reklamer, dog må jeg tilstå (uden at have aktier i CallMe) at deres reklame med "Tal ordentlig - det koster ikke ekstra" er gået lige ind som yndlingsreklame. De forsøger ikke at sælge noget og opfordrer danskerne til at tale med omtanke ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
Det var lige et sidespring. Jeg har ikke noget mod at firmaer bruger statistikker eller lign. info til deres fordel så længe at det stemmer overens med virkeligheden. Som du nævner - synes jeg at det er helt fair at dating.dk er blevet bedt om at rette deres reklame, mod til gengæld at skrive hvor mange nye medlemmere de har fået i det indeværende år hvis det ellers stemmer nogenlunde overens med virkeligheden. Havde de "kun" fået 10.000 nye brugere, ville jeg mene at det er usandt og de bør rette reklamen. Kommer til at tænke på Klovborgs Oste - dem med sloganet "Lidt bedre end andre gode oste". Fair nok, der findes sikkert mange gode oste men de siger jo heller ikke at de har den bedste ost for det er ikke bevist ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Hæ hæ, ja. Godt eksempel med ostene. Den har de sgu formuleret ret godt.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 09-Maj-2012 kl. 20:56
NPIversen skrev:
fhansen skrev:
Hej alle
Sad lige nu og blev tilpas irreteret over en reklame, at jeg egentlig blev nysgerrig efter, hvad der egentligt må fastslåes i en reklame (kan godt lide at disse reklamer ![LOL LOL](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley36.gif) ). Den specifikke reklame er for BingoSjov.dk, hvor Maria Hirse udtaler, at sitet er danskernes foretrukne spillesite. Nu har jeg lige lagt vejen forbi siden for, at finde ud af hvorvidt de har nogle data liggende, som påviser denne påstand. Intet kan jeg finde om dette.
Min personlige holdning er, at det er for frit for firmaer, at postulere ting, som der intet hold er i. Jeg er godt klar over, at dette ikke er noget man kommer til livs og, at nogle reklamer bliver trukket tilbage, netop grundet påstande som ikke kan opbakkes. Fx. har Dating.dk netop måttet ændre deres reklame, hvor de påstod, at hvert fjerde forhold startede der. Det kunne de ikke dokumentere, og måtte derfor ikke postulere dette.
De to store spørgsmål herfra er: Hvad må de og på hvilket niveau skal de kunne påvise det?
Som skrevet, bare nysgerrig ![Smile Smile](http://forum.recordere.dk/smileys/smiley1.gif)
Alle meninger om emnet er velkomne. |
Tomme/subjektive udtalelser kan man generelt altid komme med.
Det er kun objektive kvantificerbare størrelser der skal kunne dokumenteres.
Ift. Dating.dk må det nok kunne lægges til grund, at et "forhold" kan have flere betydninger, men da ¼ er et utvetydigt udsagn skal dating.dk som minimum kunne dokumentere udtalelsen ud fra én fortolkning af hvad et "forhold" er.
På samme måde kan man ift. Bingosjov måske diskutere hvad "danskernes" dækker over (om ikke-herboende danske statsborgere eksempelvis kan tælles med etc.) -men ”foretrukne” nærmer sig et objektivt kriterium. Bingosjov BØR således kunne dokumentere at de enten genererer mere trafik blandt deres kunder end tilsvarende sider, har flere hits stammende fra Danmark eller lign.
Da det at være foretrukken dog er et nået løst begreb (blot fordi man foretrækker et vist produkt er det jo ikke det samme som det er det produkt man ofte køber etc.) er der dog tale om en gråzone. |
Det kan jeg godt se hvad du mener. Ja, der har jo nok været nogle kloge mennesker til, at se reklamen igennem eller hjælpe med formuleringen, således påstanden enten er OK eller i en gråzone. Det der bare irriterer mig, er når de kommer med påstande, som de ikke bakker åbenlyst op. De kunne jo godt ha' lavet en undersøgelse, som de måske har liggende, men det er bare ikke noget jeg kan se. Derfor går jeg (måske lidt hårdt) ud fra, at der ikke findes en. Derfor mener jeg det bare er tomme ord, og finder det useriøst. Men jeg kan jo være gal på den. Overvejer at kontakte dem (måske i morgen) og høre dem ad. Bare for sjov![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: zirio
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 23:53
Jeg har selv siddet og overvejet reklamens juridiske kontekst, hvis man skulle gå mere i dybden! Umiddelbart vil jeg mene, at de befinder sig en gråzone, da de formentlig, hvis du tager kontakt til dem, vil fremhæve af de har en analyse liggende hvor der har været et repræsentativ gruppe af danskere der er blevet udspurgt om deres "bingovaner". Hvor repræsentativt den så er, ja det er godt spørgsmål. Jeg giver dig fuldstændig ret i, at de burde i så fald fremlægge en form for dokumentation for deres påstand, da begrebet ellers virker noget løst. For at trække en parallel til en anden branche (eks. restaurationsbranchen), så anvendes sloganet "Byens bedst ...." i mange annoncer. Her er det almen retspraksis, at det er op til forbrugerne selv at bedømme, om det pågældende produkt stemmerens med forretningens slogan!
|
Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 14-Maj-2012 kl. 01:02
Den ligger på kanten af den hårfine grænse mellem at postulere fakta baseret på statistikker og et firma's slogan. Hmmm jeg kan ikke lige komme på nogle eksempler (i min verden er reklamer = spol frem eller skift kanal).
|
Skrevet af: Bromberg
Skrevet den: 14-Maj-2012 kl. 03:24
Kan huske at der for en kort tid siden kørte en reklame fra dating.dk hvori de sagde at "hver 4. forhold starter her". Det blev der klaget over, da dating.dk ikke talte sandt. Hver 4. forhold starter på nettet, men ikke på dating.dk. Dating.dk ændreder derefter ordlyden til noget tilsvarende, men mindre konkret. Måske kunne det oprindelige spørgsmål perspektiveres til dette. Måske er bingo på nettet danskernes fortrukne spil, uden at det nødvendigvis er bingosjov.dk der er det dominerede site.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Maj-2012 kl. 07:40
Bromberg skrev:
Kan huske at der for en kort tid siden kørte en reklame fra dating.dk hvori de sagde at "hver 4. forhold starter her". Det blev der klaget over, da dating.dk ikke talte sandt. |
Det kan dem der har læst tråden også huske ![Wink Wink](smileys/smiley2.gif)
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 15-Maj-2012 kl. 19:58
Jeg vil gætte på at pointen i indlægget var (som min tanke ifht. slogan):
Bromberg skrev:
Måske er bingo på nettet danskernes fortrukne spil, uden at det nødvendigvis er bingosjov.dk der er det dominerede site. |
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 20:50
zirio skrev:
Jeg har selv siddet og overvejet reklamens juridiske kontekst, hvis man skulle gå mere i dybden! Umiddelbart vil jeg mene, at de befinder sig en gråzone, da de formentlig, hvis du tager kontakt til dem, vil fremhæve af de har en analyse liggende hvor der har været et repræsentativ gruppe af danskere der er blevet udspurgt om deres "bingovaner". Hvor repræsentativt den så er, ja det er godt spørgsmål. Jeg giver dig fuldstændig ret i, at de burde i så fald fremlægge en form for dokumentation for deres påstand, da begrebet ellers virker noget løst. For at trække en parallel til en anden branche (eks. restaurationsbranchen), så anvendes sloganet "Byens bedst ...." i mange annoncer. Her er det almen retspraksis, at det er op til forbrugerne selv at bedømme, om det pågældende produkt stemmerens med forretningens slogan!
|
Det med Byens bedste, er jo også noget underligt noget. For hvad baseres det på. Syntes det er mærkeligt, at det er op til kunden/forbrugeren, om hvorvidt at postulatet er korrekt. Har i flere tilfælde hørt udtalelsen: "Måske byens bedste"; hvilket jeg syntes er okay, da de derved ikke konkret gør sig til de bedste, uden at kunne bevise det.
Prøver at finde et tidspunkt at kontakte dem på. Kunne være meget sjovt at høre hvad de siger![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 17-Maj-2012 kl. 20:52
michael9000 skrev:
Den ligger på kanten af den hårfine grænse mellem at postulere fakta baseret på statistikker og et firma's slogan.Hmmm jeg kan ikke lige komme på nogle eksempler (i min verden er reklamer = spol frem eller skift kanal). |
Det er ikke firmaets slogan. Deres slogan er "Mere sjov i hverdagen", hvilket jo er fint nok. Det andet er vel egentligt bare øregas![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: zirio
Skrevet den: 18-Maj-2012 kl. 10:12
fhansen skrev:
zirio skrev:
Jeg har selv siddet og overvejet reklamens juridiske kontekst, hvis man skulle gå mere i dybden! Umiddelbart vil jeg mene, at de befinder sig en gråzone, da de formentlig, hvis du tager kontakt til dem, vil fremhæve af de har en analyse liggende hvor der har været et repræsentativ gruppe af danskere der er blevet udspurgt om deres "bingovaner". Hvor repræsentativt den så er, ja det er godt spørgsmål. Jeg giver dig fuldstændig ret i, at de burde i så fald fremlægge en form for dokumentation for deres påstand, da begrebet ellers virker noget løst. For at trække en parallel til en anden branche (eks. restaurationsbranchen), så anvendes sloganet "Byens bedst ...." i mange annoncer. Her er det almen retspraksis, at det er op til forbrugerne selv at bedømme, om det pågældende produkt stemmerens med forretningens slogan!
|
Det med Byens bedste, er jo også noget underligt noget. For hvad baseres det på. Syntes det er mærkeligt, at det er op til kunden/forbrugeren, om hvorvidt at postulatet er korrekt. Har i flere tilfælde hørt udtalelsen: "Måske byens bedste"; hvilket jeg syntes er okay, da de derved ikke konkret gør sig til de bedste, uden at kunne bevise det.
Prøver at finde et tidspunkt at kontakte dem på. Kunne være meget sjovt at høre hvad de siger![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Det kan jeg kun give dig ret i. Der findes formentlig ikke særlig mange mennesker (i hvert fald ikke i KBH), der har prøvet samlet burgere eller lign ![LOL LOL](smileys/smiley36.gif) ..."Måske" vil ganske vidt være mere retvisende, men reklamemæssigt så sætter man spørgsmåltegn ved sit eget produkt, hvilket i mange forbrugers øjne formentlig kan være underligt. Hvis du tager kontakt til dem, så må du meget gerne kommentere udfaldet af samtalen! ![Smile Smile](smileys/smiley1.gif)
|
Skrevet af: bjorno
Skrevet den: 18-Maj-2012 kl. 13:45
En kommentar til markedsføringslovens 3, stk. 3 om ændringer i 2007 på baggrund af direktivet om urimelig handelspraksis. Praksis er så vidt jeg ved ikke ændret siden.
Som hidtil er en erhvervsdrivende forpligtet til at dokumentere rigtigheden af faktuelle oplysninger. Udsagn, som har karakter af almindelige anprisninger, som fx ”byens bedste bager”, eller lign. er dog ikke omfattet af dokumentationskravet.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 18-Maj-2012 kl. 14:50
Prøvede i dag, at skrive til deres support chat. Fik jeg ikke så meget ud af:
Vent
venligst på en kundeservice medarbejder. Din forespørgsel er vigtig for
os, og vi takker for din tålmodighed. Du er nuværende 1 i køen
gennemsnitlig ventetid er 0m 15sek.
Velkommen til Live Hjælp, mit navn er Jennie, hvad kan jeg hjælpe med?
Besøgende: Hej Jennie. Jeg har et spørgsmål omkring Jeres TV reklame.
Jennie: Ja, hvordan kan jeg hjælpe?
Besøgende: På hvilket grundlag baseres udsagnet; Danskernes foretrukne bingo site? Jennie: Du
har kontaktet vores kundeservice og vi vil meget gerne hjælpe dig, hvis
du har spørgsmål til vores spillemaskiner eller bingorum. Det tog hende ca. 5 min. at svare dette. Fornemmede at jeg let og elegant blev fejet af.
Jennie: Du
er velkommen til at sende os en mail, med spørgsmål ang. vores reklamer
og jeg vil sørge for at den bliver sendt videre, så du kan få et
ordentligt svar.
Besøgende: Tak for svaret. Det var bare det.
Jennie: Tak for din henvendelse
Denne Live hjælp forespørgsel er blevet afbrudt af kundeservice medarbejder.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 18-Maj-2012 kl. 14:54
bjorno skrev:
En kommentar til markedsføringslovens 3, stk. 3 om ændringer i 2007 på baggrund af direktivet om urimelig handelspraksis. Praksis er så vidt jeg ved ikke ændret siden.
Som hidtil er en erhvervsdrivende forpligtet til at dokumentere rigtigheden af faktuelle oplysninger. Udsagn, som har karakter af almindelige anprisninger, som fx ”byens bedste bager”, eller lign. er dog ikke omfattet af dokumentationskravet.
|
Hmm, tja. Som der er skrevet før, så går denne her jo sikkert ind under det samme som du nævner. Har sqi svært ved at skelne om hvorvidt, at deres udsagn er "ens" med dir eksempel. Jurist bliver jeg nok aldrig![LOL LOL](smileys/smiley36.gif)
|
Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 18-Maj-2012 kl. 15:32
Et eksempel på reklamer som ligger så meget i en gråzone som man kan er Canal Digital og Viasat's reklamer vedr. deres HD-kvalitet.
Den lød noget i stil med: "Med Canal Digital/Viasat kanal pakker kan du modtage flere kanaler i fuld HD kvalitet".
Eftersom dette siges, betragter jeg det som Full HD. Er vi enige om at Full HD = 1080p?
Jeg synes det er frækt med en sådan formulering, eftersom der ikke er noget TV-signal på markedet i Danmark (eller verden?) som sender i 1080p.
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 18-Maj-2012 kl. 16:35
mkirkelund skrev:
Et eksempel på reklamer som ligger så meget i en gråzone som man kan er Canal Digital og Viasat's reklamer vedr. deres HD-kvalitet.
Den lød noget i stil med: "Med Canal Digital/Viasat kanal pakker kan du modtage flere kanaler i fuld HD kvalitet".
Eftersom dette siges, betragter jeg det som Full HD. Er vi enige om at Full HD = 1080p?
Jeg synes det er frækt med en sådan formulering, eftersom der ikke er noget TV-signal på markedet i Danmark (eller verden?) som sender i 1080p. |
Prøv lige at kigge i denne tråd, hvor jeg netop har stillet spørgsmål omkring hvad FullHD dækker: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103611&KW=full+hd&title=hvad-er-full-hd - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=103611&KW=full+hd&title=hvad-er-full-hd
|
|