Print side | Luk vindue

Hvor blev kritikken af?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: recordere.dk
Forumnavn: Generelt
Forumbeskrivelse: Nyt på forummet. Forslag til forbedringer o.lign.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111176
Udskrevet den: 22-November-2024 kl. 00:23

Emne: Hvor blev kritikken af?
Skrevet af: Otto J
Emne: Hvor blev kritikken af?
Skrevet den: 09-Maj-2012 kl. 22:08

Jeg vil gerne lige starte med en disclaimer: Det følgende er ikke rettet mod et bestemt forum eller medie, eller mod de enkelte brugere - mere mod den generelle omtale af AV produkter. Jeg vælger at skrive her, fordi det er her jeg rammer flest brugere... 

Jeg sidder ofte, og igen i dag, med en følelse af afmagt. Endnu engang har jeg talt med en bruger der har problemer i sit setup (i dette tilfælde hakkende billede på sin projektor), som skyldes at han har investeret i et produkt der i mine øjne ganske enkelt er fejlkonstrueret (en forstærker der ikke kan sættes op til at sende samme frame rate ud som den får ind). Dette ville i sig selv ikke være særligt odiøst, der er masser af dårlige produkter i verden, men dét der irriterer mig er at produktet er ret udbredt, og anset for at være et kvalitetsprodukt - og bestemt ikke er et lavpris produkt. Jeg vil ikke nævne produktets navn, da det ikke er fair at jeg kritiserer konkurrenters produkter, og det er også mere princippet jeg vil have fokus på, end et specifikt problem. Desuden er det såvidt jeg er orienteret løst i nyeste versioner, så det specifikke problem er ikke nødvendigvis relevant for nye købere.

Dét der generer mig, er som sagt at jeg INGEN steder har set nogen, hverken brugere eller anmeldere, levere det mindste pip om at dette produkt (og andre der har samme problem) er noget man bør overveje at holde sig fra. Nogen vil måske sige at så er det måske fordi problemet ikke er så stort - men dén køber jeg altså ikke, i betragtning af hvor meget debat der generelt er om hvordan man undgår at billeder hakker! Forstå mig ret, der skal være plads til forskellige holdninger om hvad der er godt og dårligt, men specifikke, objektive funktioner der ganske enkelt er dårligt konstrueret, og som er helt banale at teste for - hvorfor er der INGEN, hverken i Danmark eller udlandet, der råber op når den slags produkter kommer på gaden? Tværtimod, så anbefales produkterne gang på gang af brugere og såkaldte fagfolk, som værende top anbefalelsesværdige.

Jeg synes simpelthen det er noget så synd for de mennesker der mister tusindvis af kroner på at skulle skifte udstyret ud, fordi det indeholder problemer som ingen fortalte dem om, og jeg får det altid helt dårligt når jeg må informere folk om at dét problem de slås med, skyldes et dårligt produkt som de har investeret mange tusinde kroner i. Bemærk at der ikke er tale om defekt, men om dårligt design. Som sagt, der skal være plads til forskellige holdninger til f.eks. hvordan et produkt skal lyde, men - forestil jer at en producent i dag sendte en blu-ray afspiller på gaden uden 24p udgang. Det er ikke en smagssag, det er ganske enkelt uacceptabelt. Hvorfor gælder det samme krav ikke for en surround-forstærker?

Jeg synes simpelthen at fagpressen, eller de rester der er tilbage af den, gør forbrugerne en bjørnetjeneste, ved simpelthen ikke at være kritiske nok. Man bilder forbrugerne ind at det hele er godt, og så er det lidt en smagssag om man vælger det ene eller det andet. Vågn nu op - sådan er det ikke! Jo, måske i top-tre eller top-fem, men der er masser af produkter på markedet, som ganske enkelt ikke er pengene værd, og/eller ikke er konstrueret ordentligt. Hvorfor skal det holdes skjult for forbrugerne hvilke produkter dét er?

Der var for nogen tid siden en del ballade med en blu-ray afspiller i 30.000,-s klassen, som viste sig at være en 5.000,-s afspiller i en pæn kasse. Det skandaløse i dén sag er i mine øjne ikke (kun) selve sagen, men at der er en lang række tilsvarende sager, som af uransagelige årsager ikke kommer frem i lyset! Hvorfor er der INGEN der bruger kræfter på at sætte et kritisk lys på de produkter der sendes på markedet, og forholde sig objektivt til om det nu også er pengene værd? Jeg er ved at sprænges af frustration over at sidde med en masse viden om produkter som jeg mener forbrugerne burde advares imod, men som jeg ikke kan udtale mig om fordi det ville være unfair kritik af konkurrenter - og så bare sidde forundret og spekulere på hvorfor der så ikke er ANDRE der siger noget. Jeg kender til konkrete eksempler på 2000,-s produkter der koster både 5 og 10.000,- under et andet navn, uden væsentlige konstruktions-ændringer - og som sælger i LANGT større antal end 30.000,-s afspilleren. Produkter der er identiske med billigere versioner _fra samme producent_, men hvor sælgeren insisterer på at der er bedre komponenter i den dyre. Anmeldelser der aldrig er blevet bragt, fordi anmelderen fandt produktet dårligt. Produkter til 10.000,-, 20.000,- - ja selv over 200.000,-!, som indeholder helt banale, dårlige løsninger som fungerer som forventet i andre producenters 1500-kroners modeller.

Hvor bliver kritikken af disse produkter af? Lever nutidens forbrugere bare bedre i uvidenhed? Eller er det mig der er for kritisk?

-------------
Mvh Otto

Svar:
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 09-Maj-2012 kl. 23:18
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvor bliver kritikken af disse produkter af? Lever nutidens forbrugere bare bedre i uvidenhed? Eller er det mig der er for kritisk?

I første ombæring, hvor mange sender så billedsignalet råt gennem en surroundforstærker, så de i det hele taget opdager sådan en fejl?
Og ses den ved "almindelige" tests?

Dernæst, så ser mange anmeldere kun det positive og hvor dybt går de egentligt i bund med billedkredsløbene? Kigger man da ikke her mest på scalerfunktionerne, som netop tager billedet ind og behandler det, frem for at sende det videre som det kom ind?

For det tredje, hvis man som tester, hiver alt det negative frem, får man så nye produkter ind til tests igen om ½ år?

Om du er for kritisk - ja, mere kritisk end gennemsnittet. Syntes jeg at det er i orden - ja, det syntes jeg, for din kritiske holdning er med til at skærpe dig og gøre dine råd bedre, hvilket i sidste ende gerne skulle hjælpe dine kunder.

Bare du ikke falder i og er udpræget positiv overfor de produkter du selv sælger.......

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 01:15
Tja hva skal man dog sige. Jeg sidder selv jævnligt med den følelse at langt de fleste anmeldeldere er alt for flinke i forhold til at uddele hæder og medaljer. Jeg har selv for et par år siden købt et tv der havde omtrent den samme fejl som du nævner her, på baggrund af en online test som jeg gik ud fra var pålidelig. TVet fik maksimum hæder på trods af at det ikke kunne vise 24P uden at konvertere til 60Hz. Hak Hak Hak. Flot at anmelderne ( samtlige anmeldere på internettet ) ikke havde spottet den fejl!
Der er i det hele taget utallige eksempler på mangelfulde anmeldelser. PT. er der en ACER og en Benq Projektor i omløb der, efter brugerrapporter, ikke kan vise 1:1 pixelmapping over HDMI ved 1080P. Begge projektorere er særligt anbefalede ovre på projectorreviews.com. Fejlen kan afsløres med een testsekvens og giver tydelig udtværing af detaljer i billedet. Alligevel rapporteres fejlen ikke eller også har de simpelthen ikke opdaget det. Uanset om anmelderen så er korrupt, talentløs eller evt har anmeldt en "golden sample" så er det da helt tydelig at der er noget galt. Det er relativt let at lave konspirationsteorier om hvad årsagen er, men det er i bund og grund min opfattelse at hovedparten af årsagen til de ringe, og overpositive, anmeldelser skal findes i det faktum at de er rent reklamefinancierede. For at tiltrække trafik skal der anmeldes noget, og "det noget" skal stilles til rådighed af nogen der har en interesse i at få det solgt. Der skal ikke ret meget fantasi til at forestille sig hvad der sker med strømmen af testobjekter hvis anmelserne er alt for kritiske. Der er med andre ord en klar sammenblanding af forbrugerinteresser og komercielle interesser.

Prøv f.eks. at kaste et blik på denne side:

http://www.hometheater.com/category/floorstanding-speaker-reviews - http://www.hometheater.com/category/floorstanding-speaker-reviews

Ud af 15 anmeldte højttalersæt på side 1, er 13 blevet tildelt prædikatet "Top Pick"! Hvor ringe skal det være for ikke at være fantastisk..., eller har de bare været meget heldige?

Ovre på det engelske site avforums.com har de for nylig tildelt et TV, der ikke kan vise 50Hz TV og video uden synlige artefakter, prædikatet "reference Status". Det kan så godt vare problemet ikke er så slemt, men der er gået inflation i brugen af den slags begreber. - Hvad skal man så kalde et TV der rent faktisk virker?

Om anmeldelserne ville blive bedre hvis vi forbrugere rent faktisk gad betale for anmeldelserne, skal jeg lade være usagt, men den trykte fagpresse er mig bekendt også ofte blevet beskyldt for netop at lade egne kommercieller interesser gå foran hensynet til sober og objektiv journalistik.

Noget andet er at den fagtekniske kvalitet af de anmeldelser man kan læse rund om kring i den grad er for nedadgående. Nu er jeg så gammel så jeg kan huske det nu hedengangne magasin "high Fidelity". Som jeg husker det var der markant mere gods i deres artikler og anmelselser end hvad der er standard i dag. Nu om dage kan hvem som helst blive HIFIanmeldere. Resultatet er at anmeldelserne er reducerede til rene "brugeroplevelser" hvor enhver form for teknisk analyse eller kritik er bandlyst og hvor det ikke formidles andet end overfladiske betragtninger og subjektive indtryk.

Tilbage står så spørgsmålet om hvorfor forbrugerne ikke rapporterer når deres dyrt indkøbte apparater ikke virker. Jeg må formode at de simpelthen ikke opdager det, eller bare er OK tilfredse med det de nu engang får. En tanke kunne være at alle de over positive junk food anmeldelser man læser vitterlig præger een til at tro at det man har købt vitterlig er godt, eller i hvert fald er lidt bedre end et andet tilsvarende produkt der fik een stjerne mindre.
Påfaldende er det at jeg selv her på siden er blevet kritiseret negativt for netop at udstille et nyindkøbt produkts svagheder. Man kan jo også være "for kritisk", som der var een der bemærkede.

MVH

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 08:14
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

I første ombæring, hvor mange sender så billedsignalet råt gennem en surroundforstærker, så de i det hele taget opdager sådan en fejl?
Og ses den ved "almindelige" tests?

Om de sender den "råt" igennem, eller bruger en eventuel opskalering, det er sådan set underordnet, problematikken er at 24P ind bør være 24P ud, ligesom at 50 Hz ind bør være 50 Hz ud - uafhængigt af hvordan du bruger forstærkeren. Jeg er endda "flink" og accepterer at der ikke er framerate lock når der skaleres (hvilket er lig med en dårlig skalering!), hvis bare der er en mulighed for så at vælge skaleringen fra.

Og hvis ikke en anmelder opdager dette under en test, så er det en meget sølle test. Jeg kan sagtens forholde mig til at almindelige uerfarne brugere ikke opdager det, men det er ikke ensbetydende med at det er i orden. Anmeldere, i hvert fald de såkaldt professionelle af slagsen, bør vel være dem der rådgiver brugerne om hvad de skal købe og ikke skal købe, og dermed netop udpege de problematikker som kunderne ikke nødvendigvis selv er bevidste om. 

Dernæst, så ser mange anmeldere kun det positive og hvor dybt går de egentligt i bund med billedkredsløbene? Kigger man da ikke her mest på scalerfunktionerne, som netop tager billedet ind og behandler det, frem for at sende det videre som det kom ind?

At anmeldere ikke er kritiske, er jo netop dét jeg brokker mig over! 

For det tredje, hvis man som tester, hiver alt det negative frem, får man så nye produkter ind til tests igen om ½ år?

Det er jo så formentligt baggrunden for den manglende kritik. Men det gør ikke problemet mindre for forbrugerne.

Om du er for kritisk - ja, mere kritisk end gennemsnittet. Syntes jeg at det er i orden - ja, det syntes jeg, for din kritiske holdning er med til at skærpe dig og gøre dine råd bedre, hvilket i sidste ende gerne skulle hjælpe dine kunder.

Bare du ikke falder i og er udpræget positiv overfor de produkter du selv sælger.......

Jeg er jo så priviligeret - til dels gennem eget valg - at arbejde et sted hvor det forholder sig omvendt: Hvis jeg/vi ikke er positivt indstillet overfor produkterne, så sælger vi dem ikke. Men det er ikke dét tråden skal handle om.
EDIT: Det blev lige selv-forherligende nok: Der er intet der er perfekt, heller ikke vores produkter, og det forlanger jeg heller ikke. Og jeg tager det med åben pande hvis folk - med rette - kritiserer dem (jeg bliver lidt mere stramtandet hvis man kritiserer dem uretmæssigt). Men den almindelige forbruger kan bare ikke regne med at alle butikker tænker på den måde (i eksemplet fra i går havde kunden f.eks. fået besked fra sælgeren på at det måtte være kablerne der var problemet...). Og så er det jeg spørger: Hvem er det den almindelige forbruger skal få det at vide af, hvis der sendes mangelfulde produkter på gaden?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 08:19
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Tilbage står så spørgsmålet om hvorfor forbrugerne ikke rapporterer når deres dyrt indkøbte apparater ikke virker. Jeg må formode at de simpelthen ikke opdager det, eller bare er OK tilfredse med det de nu engang får. En tanke kunne være at alle de over positive junk food anmeldelser man læser vitterlig præger een til at tro at det man har købt vitterlig er godt, eller i hvert fald er lidt bedre end et andet tilsvarende produkt der fik een stjerne mindre.
Påfaldende er det at jeg selv her på siden er blevet kritiseret negativt for netop at udstille et nyindkøbt produkts svagheder. Man kan jo også være "for kritisk", som der var een der bemærkede.

Jeg er enig i alt hvad du skriver. Mht. hvorfor folk ikke er kritiske overfor de produkter de lige har købt, så er det på grund af spiralen: På grund af de mange positive omtaler, så tænker folk der oplever noget negativt, at det må være dem selv der er noget galt med, når nu så mange "eksperter" har rost produktet i høje vendinger.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 09:18

Det har vel altid været sådan, som du beskriver. Også i de gode, gamle dage, fra tiden før man kunne læse sig forvirret på et højere plan på nettet. High Fidelty var også – i større eller mindre grad - i lommen på annoncørerne.

Nu beskriver du en specifik fejlkonstruktion i et givent produkt. Jeg er ikke bekendt med hverken problemstillingen eller det pågældende produkt. Men i en nylig tråd her på recordere brokkede en bruger sig over en given AV-receiver, fordi HDMI-indgangen ikke kunne håndtere audio. Det var et mærke, jeg ved, at også du forhandler. Hvorfor mener du ikke, at der i dette tilfælde er tale om en skandaløs fejlkonstruktion?

Problemet er vel, at udviklingen går så stærkt inden for AV-verdenen, at de færreste producenter kan følge med. Jeg har eksempelvis  en AV-receiver, der ikke kan håndtere de nye audioformater, men det kan jeg leve med, fordi decodningen sker i min bd-afspiller. Det kan være, at min receiver alligevel nedskalerer signalet; jeg tror det bare ikke, og lever fint med forestillingen om, at jeg hører og ser bd-film i HD.

Spørgsmålet er vel også, hvor meget og hvor grundigt en anmelder bør og kan være. Det er jo oftest ulønnede arbejde udført af glade amatører – eller lige så glade freelancere, som i den grad er afhængig af producenternes/importørernes velvilje. 

Anmeldelser inden for især AV har jeg altid anset som en vejledning, som man nok kan skele til, men aldrig bør lægge til grund for et køb.  Og når alt kommer til alt er der vel ikke den afgørende forskel på de fem-seks største mærker inden for fx AV-receivere.  Også selvom om enkelte modeller har mere eller mindre graverende fejl som ikke at kunne sende 24p ud .- eller håndtere audio via HDMI.

Skrevet af: submaniac
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 09:28
Spændende debat.

Eftersom disse reviewssites lever af og anmelde, så er det nok naivt og tro, at de vil svine produkterne til?

Desuden synes jeg, at de fleste "seriøse" anmeldersites finder produkter i den gode ende, hvorfor karaktererne også afspejler dette.

Endvidere synes jeg det er vigtigt, at man rent faktisk læser hele anmeldelsen, samt evt. test reports. Det nytter ikke bare, at skimme ned til konklusionen og læse karaktererne. Der bliver ofte sagt en del mellem linierne undervejs og dermed danner man sig et fuldt overblik.

Personligt læser jeg en bred vifte af anmeldelser. Ved at krydsreferere, læse fora osv så synes jeg godt man kan danne sig et indtryk af de forskellige brands. Det kræver dog formodentlig mere tid og lyst end gennemsnitsforbrugeren har tid til. Endvidere får man ikke ret meget ud af testsreports, hvis ikke man kan tyde graferne fornuftigt.

Vi skal også huske på, at folk opfatter og oplever lyd meget forskelligt. Hvad er god lyd? Det ville jo næsten være umuligt for anmeldere og sætte den målestok?

Når anmeldere, af den mere seriøse slags, tester projektorere kan de give et meget præcist svar på præcis hvorledes de performer. Det er med andre ord forholdvis enkelt at give nogle indikatorerer på, om produktet har en vis kvalitet. (De slider dog stadig med at forklare DLP vs LCD vs LCOS) - (Måske har i læst: "It's got that DLP look and feel".

Anyways. Når det gælder lyd har man ikke været i stand til at fastsætte en præcis norm for hvad der lyder godt. Derfor er det fortsat en subjektiv vurdering efterfulgt af nogle grafer som i mange tilfælde er mangelfulde.

Og bare for at gøre det hele endnu mere forvirrende og vanskeligt at få sat i bås kan jeg berette om Floyd Toole's omfattende tests af højtalere. Det viste sig bl.a. at en visuelt pænere højtalerer, som ellers performer identisk med en "mindre" pæn højtaler, konsekvent fik bedre score...

Og hvis hjernen synes det lyder bedre - så gør det vel det?

Men ja, et sæt testnormer, som er standardiserede, specielt mht lyd ville være ønskeligt i anmelderbranchen.

Jeg synes dog stadig man kan spore kritik blandt anmelderere, omend den ikke er så tydelig og omfangsrig.

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 10:14
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Problemet er vel, at udviklingen går så stærkt inden for AV-verdenen, at de færreste producenter kan følge med. Jeg har eksempelvis  en AV-receiver, der ikke kan håndtere de nye audioformater, men det kan jeg leve med, fordi decodningen sker i min bd-afspiller. Det kan være, at min receiver alligevel nedskalerer signalet; jeg tror det bare ikke, og lever fint med forestillingen om, at jeg hører og ser bd-film i HD.

Spørgsmålet er vel også, hvor meget og hvor grundigt en anmelder bør og kan være. Det er jo oftest ulønnede arbejde udført af glade amatører – eller lige så glade freelancere, som i den grad er afhængig af producenternes/importørernes velvilje. 

Det er helt åbenlyst at udviklingen går alt for stærkt i øjeblikket. Í hvert fald går lanceringen af nye modeller for stærkt. Rigtig meget af kernefunktionaliteten i stereo, surround og video udstyr har været mere eller mindre uændret, i hvert fald i nogle år. Jeg mener, der er ikke længere nogen undskyldning for at f.eks. 24P, HDMI hand shake, dekodning af HD audio og lignende ikke bare virker lige ud af kassen. Desværre er det blevet sådan at nye modeller lanceres i så rasende et tempo at de ofte kommer på markedet med komplet uduelig firmware der ikke bare er defekt i forhold til nye funktioner, men også har mangler på områder der ellers må kunne forventes at virke fejlfrit. - Sidste år var der f.eks. en Pioneer BD-afspiller på markedet der for det første ikke kunne afspille youtube, som der ellers stod på kassen. Den havde efter alt at dømme også store problemer med at afspille CDer.. ! Det triste er så at mange anmeldere, freelancere eller ej, ikke engang opdager, eller undlader at rapportere, kernefunktionerne ikke virker. - En projektor der ikke kan 1:1 pixelmapping skal ikke anbefales. Den skal have prædikatet "not recomended". Det samme skal en reciever der ikke kan håndtere video over HDMI uden frame rate konvertering. Alt andet er komplet utroværdigt. Hvis man som anmelder ikke er i stand til at afsløre så banale fejl i kernefunktionerne, eller man føler at men er under så stort pres fra leverandørerne at man ikke tør rapportere det, skal man lade være med at lege anmelder, da man ellers let gør læseren en kæmpe bjørnetjeneste.

Ellers er jeg da enig med submaniac i at man bør læse hele anmeldelsen. Meget står mellem linjerne. Desværre er det ofte så uldent formuleret at man skal være inde i jargonen for at forstå hvad der menes og hvad implikationerne er.

MVH

Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 10:30
Jeg tror Goebbels stadig lever videre i forhold til propagandaen: Hvis en løgn bliver gentaget tilstrækkeligt ofte, bliver den til sandhed. 

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 11:04

Nu beskriver du en specifik fejlkonstruktion i et givent produkt. Jeg er ikke bekendt med hverken problemstillingen eller det pågældende produkt. Men i en nylig tråd her på recordere brokkede en bruger sig over en given AV-receiver, fordi HDMI-indgangen ikke kunne håndtere audio. Det var et mærke, jeg ved, at også du forhandler. Hvorfor mener du ikke, at der i dette tilfælde er tale om en skandaløs fejlkonstruktion?

Det er ikke en fejlkonstruktion, men en manglende feature. Det er noget andet. Om det er skandaløst at denne feature mangler, afhænger af hvad man burde forvente i forhold til konkurrenterne i samme prisklasse, og i samtiden. Ting der var i orden for 5 år siden, er ikke nødvendigvis i orden i dag. Og ting der er i orden i apparater til 2000,-, er ikke nødvendigvis i orden i apparater til 20.000,-.

Bortset fra det, så mener jeg da (som sagt) bestemt ikke at samtlige produkter jeg har i butikken er perfekte. Og jeg er overbevist om at hvis anmelderne og brugerne blev så kræsne som jeg ønsker mig at de er, så vil de også kunne finde kritisable ting ved nogle af mine ting. Forhåbentligt færre end hos konkurrenterne.

Men helt ærligt, så forstår jeg ikke hvorfor det er mig der skal stille mig op og forlange mere af produkterne. Hvorfor er det ikke forbrugerne, og forbrugernes talerør: Anmelderne? Lige nu føler jeg det som om jeg er en målmand der kritiserer modstandernes angribere for at sparke for svagt.

Hvad baggrunden er for at en given producent ikke kan følge med, det mener jeg er irrelevant for forbrugeren. Og jeg taler ikke om at alle producenter skal kunne følge med den allerforreste. Det jeg taler om er, at når 95% af surround-receiverene til 2000,- har en ordentlig implementering af framerate via HDMI, så er det ikke i orden at en receiver til 10.000,- ikke har det. Så må man lade være med at købe dén, og så købe et af de apparater hvor det ER i orden.

Netop. Men det mener jeg ikke læserne af disse anmeldelser har nok respekt for. Jeg oplever at folk automatisk lægger meget stor vægt på en anmeldelse, med den begrundelse at en "anmelder", han ved vel hvad han snakker om (på samme måde som rigtigt mange mennesker antager at sælgere i en forretning ved hvad de snakker om - også i TV-afdelingen i Bilka). Det er jo reelt nok hvis man ikke bør kunne regne med at en anmelder ved noget om den type produkt han anmelder, så er mit opråb bare at man som forbruger skal lægge mindre vægt på dem. Hvad skal man med en anmeldelse, som er skrevet af én der ikke ved mere om tingene end man selv gør?

Anmeldelser inden for især AV har jeg altid anset som en vejledning, som man nok kan skele til, men aldrig bør lægge til grund for et køb.  Og når alt kommer til alt er der vel ikke den afgørende forskel på de fem-seks største mærker inden for fx AV-receivere.  Også selvom om enkelte modeller har mere eller mindre graverende fejl som ikke at kunne sende 24p ud .- eller håndtere audio via HDMI.

Nu er produkterne jeg har i tankerne netop ikke mellem de største 5-6 producenter. Jeg omtaler netop de produkter hvor der ER nogle afgørende forskelle (og det synes jeg altså at manglende 24p passthrough er, jeg er lidt forundret over at det tilsyneladende er et meget højt krav at sætte til en 10.000,-s surroundreceiver). Hvordan skal den almindelige forbruger vide hvilke produkter der netop ikke lever op til dén almindeligt fornuftige standard, som du mener de største 5-6 producenter udgør, når ingen fortæller dem det?

Hvad med de situationer hvor et dyrere produkt reelt er 100% identisk med én af de største 5-6 producenter, men koster væsentligt mere - har forbrugerne ikke brug for at vide det? Hvad med de situationer hvor dette faktum ikke bare skjules af sælgeren, men hvor sælgeren decideret lyver om det - har forbrugerne ikke brug for at vide det?

Min pointe er: Hvad hjælper det at 90% af markedet består af gode produkter, hvis ingen fortæller dig hvem de sidste 10% er?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 11:30
Grundlæggende er jeg slet  ikke uenig med dig, Otto. Men når jeg alligevel stiller mig lidt skeptisk, så er det fordi, jeg ikke er helt sikker på, om du havde skrevet ovenstående indlæg, hvis det pågældende produkt var blevet solgt i din forretning. Det kan så være, at du ville informere eventuelle købere om den pågældende mangel, men det kan jo også være, at en kunde er ligeglad med, om en AV-receivere kan håndtere 24p. Derfor kan den pågældende AV-receiver være ganske fremragende på alle andre punkter og derfor ikke nødvendigvis  kan henregnes til de 10 procent dårlige produkter. 

I det, der omtales som de gode, gamle dage, var allting meget nemmere. Når en forstærker skulle testes handlede det om, hvordan den lød, hvilke features den havde, og om den var solidt opbygget. Hertil kunne et par målinger dokumentere anmeldelsens pointer. Med en AV-receiver forholder det sig anderledes; hvis man skal tjekke samtlige features kan man som anmelder alene til det formål afsætte et par dage. Har nogen nogensinde tjekket, om en AV-receiver nedskalerer hd-audioformatet? Næppe. Har nogen anmelder udført grundige tjek a AV-receivernes rumkorrektions-funktion? Ikke i særligt stort omfang. 

Når det er sagt, er jeg helt enig i tvkartoffels betragtninger med, hvad man som minimum kan forvente af en moderne AV-receiver. En bil til 400.000 forventer man jo også har aircondition. 

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 12:38

Grundlæggende er jeg slet  ikke uenig med dig, Otto. Men når jeg alligevel stiller mig lidt skeptisk, så er det fordi, jeg ikke er helt sikker på, om du havde skrevet ovenstående indlæg, hvis det pågældende produkt var blevet solgt i din forretning.

Det synes jeg er en hypotetisk situation, som er irrelevant for pointen. Hvis jeg mente at produktet var uacceptabelt ringe, så solgte vi den jo ikke.

Det kan så være, at du ville informere eventuelle købere om den pågældende mangel, men det kan jo også være, at en kunde er ligeglad med, om en AV-receivere kan håndtere 24p. Derfor kan den pågældende AV-receiver være ganske fremragende på alle andre punkter og derfor ikke nødvendigvis  kan henregnes til de 10 procent dårlige produkter. 

Kan vi blive enige om at kunden skal være oplyst om dette for overhovedet at tage den beslutning?

I det, der omtales som de gode, gamle dage, var allting meget nemmere. Når en forstærker skulle testes handlede det om, hvordan den lød, hvilke features den havde, og om den var solidt opbygget. Hertil kunne et par målinger dokumentere anmeldelsens pointer. Med en AV-receiver forholder det sig anderledes; hvis man skal tjekke samtlige features kan man som anmelder alene til det formål afsætte et par dage. Har nogen nogensinde tjekket, om en AV-receiver nedskalerer hd-audioformatet? Næppe. Har nogen anmelder udført grundige tjek a AV-receivernes rumkorrektions-funktion? Ikke i særligt stort omfang. 

Når det er sagt, er jeg helt enig i tvkartoffels betragtninger med, hvad man som minimum kan forvente af en moderne AV-receiver. En bil til 400.000 forventer man jo også har aircondition. 

Hvori ligger forskellen - en surround-forstærker til 10.000,- i 2011 forventede man da også havde korrekt håndtering af 24p?

Det er _præcist_ dét jeg oplever er problemet, det ER helt banale ting, som i bil-branchen får journalister til at skyde biler med kampvogne, som i AV-branchen går fuldstændigt ubemærket hen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 12:43
Citat Otto:

"Men helt ærligt, så forstår jeg ikke hvorfor det er mig der skal stille mig op og forlange mere af produkterne. Hvorfor er det ikke forbrugerne, og forbrugernes talerør: Anmelderne? Lige nu føler jeg det som om jeg er en målmand der kritiserer modstandernes angribere for at sparke for svagt."

Fair nok. Det er en lidt besynderlig situation at ræven vogter høns. Jeg mener dog ikke at det alene er i forbrugernes interesse at anmeldere og brugerne selv råber op. Det er lige så meget i AV brancens egen interesse at tilbyde nogle produkter der er fri for graverende børnesygdomme og som reelt kan leve op det meste af det der loves i reklamematerialet. Jeg tror ikke der skal ret mange skuffelser til før man finder sig en anden hobby end AV. - Det er det sku for dyrt til og der er i dag mange andre tilbud der konkurerer om kundernes gunst og pengepung.

Uanset hvordan man end vender og drejer det er det -jer- ude i detail leddet der sidder med den fede inside viden, som vi forbrugere leder efter med lys og lygte. Det er jo ikke for sjov vi læser anmeldelserne, på trods af at vi i mange tilfælde udmærket er klar over at de er mindre gode/objektive. I sidder med viden om et meget større udsnit af markedet end selv den mest hard core AV-nød nogen sinde vil komme i nærheden af. I min verden betyder det at branchen også selv har et ansvar for at sortere skidtet fra. Nu den BD spille jeg nævnte i mit andet indlæg kunne jeg tidligere se på TCs hjemmeside, komplet med en rosenrød beskrivelse af dens fantastiske funktioner og billedkvalitet. - Samtidig med at der kørte en en aggresiv hadekampagne ovre på avforums om alle dens fejl og dårligdomme. Nu kan jeg jo godt regne ud at jeg ikke får TC til at skrive nogen steder at Pioneer er noget skrammel (det er det heller ikke generelt), men det ville da være klædeligt hvis man i det mindste nedtonede markedsføringen af uheldige produkter, eller evt bare undlod at have dem i sit program. Ellers kan det godt virke lidt hult at råbe vagt i gevær ;-)

MVH

Skrevet af: kennethbrdk
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 13:18

Ovre på det engelske site avforums.com har de for nylig tildelt et TV, der ikke kan vise 50Hz TV og video uden synlige artefakter, prædikatet "reference Status". Det kan så godt vare problemet ikke er så slemt, men der er gået inflation i brugen af den slags begreber. - Hvad skal man så kalde et TV der rent faktisk virker?

Ja - det undrede også mig Confused

Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 13:30
Nu kan jeg ikke udtale mig på vegne af anmeldere generelt, men jeg tror ikke helt jeg er med på hvorfor I mener, at en anmelder ikke har interesse i at omtale de mindre herlige aspekter ved et produkt? Med mindre anmelderen får betaling af producenten (hvilket helt klart ødelægger objektiviteten!), så skulle der vel ikke være noget der afholder anmelderen fra at fremhæve såvel dyder som skavanker.

Hvis jeg skimmer vore egne anmeldelser, så synes jeg egentlig (uden at skulle lyde selvforherligende), at der er en OK balance mellem kritik og ros. Hvis der opleves problemer, så omtales de. Der kan så være tilfælde, hvor problemerne ikke opdages - enten fordi de er tilfældige, eller fordi det specifikke brugsmønster, som fremprovokerer dem ikke blev testet - og i det tilfælde, så er det naturligvis uheldigt hvis der falder ros hvor ris var mere passende. Så er det jo godt, at flere testsider har et forum hvor disse problemer kan afdækkes efterfølgende.

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 13:33

Citat Otto:

"Men helt ærligt, så forstår jeg ikke hvorfor det er mig der skal stille mig op og forlange mere af produkterne. Hvorfor er det ikke forbrugerne, og forbrugernes talerør: Anmelderne? Lige nu føler jeg det som om jeg er en målmand der kritiserer modstandernes angribere for at sparke for svagt."

Fair nok. Det er en lidt besynderlig situation at ræven vogter høns. Jeg mener dog ikke at det alene er i forbrugernes interesse at anmeldere og brugerne selv råber op. Det er lige så meget i AV brancens egen interesse at tilbyde nogle produkter der er fri for graverende børnesygdomme og som reelt kan leve op det meste af det der loves i reklamematerialet. Jeg tror ikke der skal ret mange skuffelser til før man finder sig en anden hobby end AV. - Det er det sku for dyrt til og der er i dag mange andre tilbud der konkurerer om kundernes gunst og pengepung.

Uanset hvordan man end vender og drejer det er det -jer- ude i detail leddet der sidder med den fede inside viden, som vi forbrugere leder efter med lys og lygte. Det er jo ikke for sjov vi læser anmeldelserne, på trods af at vi i mange tilfælde udmærket er klar over at de er mindre gode/objektive. I sidder med viden om et meget større udsnit af markedet end selv den mest hard core AV-nød nogen sinde vil komme i nærheden af. I min verden betyder det at branchen også selv har et ansvar for at sortere skidtet fra. Nu den BD spille jeg nævnte i mit andet indlæg kunne jeg tidligere se på TCs hjemmeside, komplet med en rosenrød beskrivelse af dens fantastiske funktioner og billedkvalitet. - Samtidig med at der kørte en en aggresiv hadekampagne ovre på avforums om alle dens fejl og dårligdomme. Nu kan jeg jo godt regne ud at jeg ikke får TC til at skrive nogen steder at Pioneer er noget skrammel (det er det heller ikke generelt), men det ville da være klædeligt hvis man i det mindste nedtonede markedsføringen af uheldige produkter, eller evt bare undlod at have dem i sit program. Ellers kan det godt virke lidt hult at råbe vagt i gevær ;-)

MVH

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare dig, for jeg er simpelthen rygende uenig med dig i din vurdering af hvad der er bedst for branchen, kontra hvad der er bedst for forbrugeren. Derudover synes jeg det er lidt ærgeligt, at når jeg forsøger at stille mig på forbrugerens side, og forholde mig til hvad der vil være bedst for forbrugeren, så skal der skydes efter mig som branchemedlem. Prøv nu at forholde dig til pointen: Når selv jeg, som har den holdning jeg har, ikke har oplyst nogen om nævnte problematik (jeg mindes ikke at have hørt om de problemer du nævner før nu), er der så ikke netop brug for at holde branchen lidt mere i ørerne? Jeg synes det er blæsende naivt at forlange af forretningerne generelt, at de skal gøre noget som helst andet end at forsøge at sælge dig så meget som muligt. Og jeg synes altså ikke der er noget dobbeltmoralsk i det jeg skriver, jeg kritiserer ikke konkurrenterne, jeg kritiserer forbrugerne for at stille for lave krav, også til mig. Jeg gør det i en tryg forventning om at jo mere krævende folk er, jo mere vinder jeg, men jeg er da fuldstændigt klar over at jeg stiller mig op som skydeskive for dén kritik jeg efterspørger. Det har jeg det fint med, ellers bliver jeg doven.

Jeg er for eksempel blevet temmeligt doven hvad angår billed-demonstrationer, af den simple årsag at selv om jeg ryster noget venstrehånds-arbejde ud af ærmet, så sidder folk med åben mund og polypper og siger det er det bedste de har set. Helt ærligt, så ærgrer det mig at det er blevet for nemt - og sjovt nok, så har det haft dén effekt, at jeg stort set ikke længere sælger billed-produkter... Der er ikke rigtigt nogen der forlanger dén mer-kvalitet som jeg kan levere. Jeg synes p.t. det er sjovere at beskæftige mig med lyd, for her kan jeg lære noget nyt. Jeg er overbevist om at det samme sker for alle i branchen, i forskellige niveauer: Hvis kunderne holder op med at stille krav, så bliver man doven, og nøjes med at levere dét kunderne forventer. Hvis det kan lade sig gøre at sælge forstærkere med forrige års teknik indeni, hvorfor så bruge penge på at udvikle noget nyt?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 13:40
Min snart ret gamle 4000-kroners AV-receiver passerer 24p uden problemer

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 13:52

Citat Otto:

MVH

Jeg tror - desværre - du overvurderer kompetencen i detailledet. Sandt nok findes der nogle behjertede sjæle, som er rigtigt godt inde i stoffet - og Otto er helt klart en af dem. Men størsteparten er blot sælgere uden nogle specielle forudsætninger for at sælge AV. På samme måde som de færreste ekspedienter i en boghandel ved noget om bøger eller ekspedienter i en pladeforretning ved noget om musik.

Den gode sælger ved naturligvis godt, at han ikke skal oversælge, hvis han vel at mærke har et ønske om, at kunden skal vende tilbage. 

Sagen er vel, at AV på en og samme tid er mainstream og dybt avanceret. Og det er næppe helt forkert at antage, at størsteparten af forbrugerne ikke aner, hvad 24p er og derfor er flintrende ligeglade, og derfor er sælgerne det ligeså; de har i hvert fald ingen glæde af (læs: mersalg) at sætte sig ind i det.

Nu aner jeg som sagt ikke, hvilket produkt, der er tale om (men begynder at blive nysgerrig), men har vi ikke alle været ude for, at man på et tidspunkt finder ud af, at det produkt, man har købt, ikke besidder en eller anden feature, som man troede, den havde. Jeg kan huske, jeg på et tidspunkt fandt ud af, at jeg ikke kunne køre med digital indgang til zone 2 på min AV-receiver, fordi den kun har én DAC. En begrænsning, jeg fluks accepterede; det var næppe heller noget, jeg på noget tidspunkt havde efterspurgt, og jeg tvivler på, at en anmelder - og da slet ikke en sælger - burde have gjort mig opmærksom på det. 

Det eneste organ, der i mine øjne bringer tests, hvor man ikke kan betvivle objektiviteten, er Tænk. Desværre er de ting, de lægger vægt på ofte noget andet, end det, jeg går op i. Derfor kan jeg heller ikke bruge dem til så meget. Så skal man foretage en større investering udi AV, bør man læse sig igennem alskens tråde og anmeldelser, og så herefter lytte og kigge sig godt for. Så kan det måske godt være, man ikke gør et fejlkøb. Men stol hverken på anmeldere, sælgere eller personer, der skamroser produkter, de selv har købt. Det kan være, de har ret - men det modsatte kan ligeså godt være tilfældet.

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 14:41

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal svare dig, for jeg er simpelthen rygende uenig med dig i din vurdering af hvad der er bedst for branchen, kontra hvad der er bedst for forbrugeren. Derudover synes jeg det er lidt ærgeligt, at når jeg forsøger at stille mig på forbrugerens side, og forholde mig til hvad der vil være bedst for forbrugeren, så skal der skydes efter mig som branchemedlem. Prøv nu at forholde dig til pointen: Når selv jeg, som har den holdning jeg har, ikke har oplyst nogen om nævnte problematik (jeg mindes ikke at have hørt om de problemer du nævner før nu), er der så ikke netop brug for at holde branchen lidt mere i ørerne? Jeg synes det er blæsende naivt at forlange af forretningerne generelt, at de skal gøre noget som helst andet end at forsøge at sælge dig så meget som muligt. Og jeg synes altså ikke der er noget dobbeltmoralsk i det jeg skriver, jeg kritiserer ikke konkurrenterne, jeg kritiserer forbrugerne for at stille for lave krav, også til mig. Jeg gør det i en tryg forventning om at jo mere krævende folk er, jo mere vinder jeg, men jeg er da fuldstændigt klar over at jeg stiller mig op som skydeskive for dén kritik jeg efterspørger. Det har jeg det fint med, ellers bliver jeg doven.

Jeg er for eksempel blevet temmeligt doven hvad angår billed-demonstrationer, af den simple årsag at selv om jeg ryster noget venstrehånds-arbejde ud af ærmet, så sidder folk med åben mund og polypper og siger det er det bedste de har set. Helt ærligt, så ærgrer det mig at det er blevet for nemt - og sjovt nok, så har det haft dén effekt, at jeg stort set ikke længere sælger billed-produkter... Der er ikke rigtigt nogen der forlanger dén mer-kvalitet som jeg kan levere. Jeg synes p.t. det er sjovere at beskæftige mig med lyd, for her kan jeg lære noget nyt. Jeg er overbevist om at det samme sker for alle i branchen, i forskellige niveauer: Hvis kunderne holder op med at stille krav, så bliver man doven, og nøjes med at levere dét kunderne forventer. Hvis det kan lade sig gøre at sælge forstærkere med forrige års teknik indeni, hvorfor så bruge penge på at udvikle noget nyt?

Det er naturligvis naivt at tro på at branchen, som helhed, holder sig selv i ørene. Det ved enhver at den ikke gør, så det var egentlig mere ment som en opfordring til den del af branchen der gerne vil være seriøse og som gerne vil levere nogle ordentlige produkter. Du skriver jo selv at hvis produkterne er for ringe så har i dem ikke i sortimentet. Det synes jeg er et godt udgangspunkt, hvis det kan gennemføres og det er fint at du tager diskussionen omkring forbrugerkritik op. Kritikken går altså ikke på dig personligt, eller TC for den sags skyld. - Man kunne få den spille alle vegne. Den går på at holde branchen op på hvad der loves i annoncerne. - Det er også en del af det at være kritisk forbruger. Nu var det så bare dig der, som du selv siger, stillede op som skydeskive.
Du synes muligvis jeg er blåøjet, men jeg har svært ved at forstå at du mener at det er branchens egen interesse blot at sælge så meget som muligt. Det er det på den korte bane, men hvis de produkter der langes over disken ikke er af en tilstrækkelig høj kvalitet eller lever op til forbrugernes forventninger, så er der da overvejende sandsynligt at kunderne vælger noget andet at bruge pengene på næste gang? AV produkter er ikke livsnødvendige. Det er til for at skabe glæde og oplevelser, og hvis det ikke opfyldes mister man interessen (tror jeg da).
Ellers er jeg da enig i din pointe. Mange forbrugere er for naive og kommer til at betale dyre lærepenge for det. Jeg har selv været der og det er ikke ret fedt at står med nyt dyrt udstyr som man har glædet sig til, for blot at konstatere at det ikke rigtig lige var det man havde drømt om.
Hvis det forholder sig sådan at kunderne ikke længer stiller de rigtige/høje krav til anmeldere og AV branchen, hvad er så årsagen til det? Jeg sad i weekenden i et lille selskab hvor der bla. blev diskuteret lyd og billede fra AVprodukter. Ud af de 7-8 stykker der var til stede var der 2 der bare havde blot den mindste ide om de tekniske aspekter ved det. Dette på trods af at alle har både TV, Bluray, DVD og HIFI. Nu ved jeg ikke om det altid har været sådan, men der må være mange der ikke er i stand til at stille de rigtige krav da de på forhånd ikke ved hvad der skal stilles krav om.

MVH

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 15:43

Du synes muligvis jeg er blåøjet, men jeg har svært ved at forstå at du mener at det er branchens egen interesse blot at sælge så meget som muligt. Det er det på den korte bane, men hvis de produkter der langes over disken ikke er af en tilstrækkelig høj kvalitet eller lever op til forbrugernes forventninger, så er der da overvejende sandsynligt at kunderne vælger noget andet at bruge pengene på næste gang?

I princippet ja - men så prøv at vende det sådan: Jo lavere forventinger forbrugeren har, jo mindre skal der til for at han er tilfreds. Dét problem jeg prøver at pege på er jo netop ikke at produkterne er for ringe i forhold til forbrugernes forventninger - tværtimod faktisk: Forbrugernes forventninger er for lave. Dét jeg oplever er ikke at folk bliver utilfredse over at produkterne er for dårlige, folk modificerer sine forventninger ud fra hvad de oplever produkterne leverer. Kvaliteten af TV-signaler er vel et ret godt eksempel på dette.

AV produkter er ikke livsnødvendige. Det er til for at skabe glæde og oplevelser, og hvis det ikke opfyldes mister man interessen (tror jeg da).
Ellers er jeg da enig i din pointe. Mange forbrugere er for naive og kommer til at betale dyre lærepenge for det. Jeg har selv været der og det er ikke ret fedt at står med nyt dyrt udstyr som man har glædet sig til, for blot at konstatere at det ikke rigtig lige var det man havde drømt om.
Hvis det forholder sig sådan at kunderne ikke længer stiller de rigtige/høje krav til anmeldere og AV branchen, hvad er så årsagen til det? Jeg sad i weekenden i et lille selskab hvor der bla. blev diskuteret lyd og billede fra AVprodukter. Ud af de 7-8 stykker der var til stede var der 2 der bare havde blot den mindste ide om de tekniske aspekter ved det. Dette på trods af at alle har både TV, Bluray, DVD og HIFI. Nu ved jeg ikke om det altid har været sådan, men der må være mange der ikke er i stand til at stille de rigtige krav da de på forhånd ikke ved hvad der skal stilles krav om.

Netop. Man kan ikke stille de kritiske spørgsmål, hvis man ikke ved hvad man skal spørge om. Det er dét mit opråb går ud på: Der mangler nogen der kan, vil og tør stille kravene _på vegne_ af forbrugerne. Nikolaj Sonne gør det sådan set meget fint i gadget-markedet. Hvis produktet ikke leverer varen, så får det tæsk - men han er ikke urimelig. Hvis produktet gør dét der står på kassen, hverken mere eller mindre, og gør det ordentligt - så får det topkarakter. Egentlig er det da lidt trist, at det eneste der skal til at få topkarakter, er at det virker som beskrevet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Hother
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 15:45
Jeg har fulgt lidt med i debatten her, og prøver nok lidt at finde ud af hvad pointen egentlig er.

Der er som jeg ser det 2 "Stygge" ulve i sagen, nemlig visse åbenbart mindre lødige forhandlere, og dernæst anmelderne.

De useriøse forhandlere dem har jeg som så mange andre selv oplevet en del af, og omvendt, der er ingen af de butikker/forhandlere som gerne vil fremstå som seriøse, som ikke på en eller anden vis kommer til at fremstå som useriøse på et eller flere punkter. Det der for mig er forskellen mellem forhandlerne er produktkendskab og kundefokus. Guderne skal vide, at ingen forhandlere opfylder de 2 kerneområder til fulde - og jeg forventer det heller ikke når det kommer til produktkendskab, for så kan de minsandten øve sig hele tiden. Men et kompetent allround kendskab, det både forventer og forlanger jeg. Af samme årsag benytter jeg typisk de samme forhandlere.

Så er der anmelderne, den undre jeg mig en kende over. Det virker som om, at kunderne typisk skal hente den viden som afgør et køb gennem anmeldelser - her hopper kæden for mig lidt af, og det gør den fordi en anmelder kan ikke komme ind på alle de områder, som den enkelte kunde prioritere, men må begrænse sig. Og begrænsningen går ofte på, hvad er det folk benytter det anmeldte til, og hvorledes bliver produktet tilsluttet til andre delanlæg m.v. Bevares der kan så være anmeldere som har deres helt egne fokus områder og meninger, og disse fremhæves ofte.

Jeg kender et par anmeldere rundt omkring, som virkelig gør et helhjertet forsøg på at komme alt igennem, det lykkedes bare sjældent, og anmeldelsen bliver for lang, hvis man ikke begrænser sig til det primære i produktet.

Så er der nogle ildsjæle som gerne ser en anmelder hegle et produkt helt i gulvet. Det kan der være god grund til, hvis produktet er noget bras. I langt de fleste tilfælde har de anmeldte produkter dog primære nogle gode sider, og få lidt mindre gode. Man skal i mine øjne så også forholde sig til pris, og hvem produktet primært retter sig i mod. Det lidt misbrugte "Hr og fru Danmark", har ikke nødvendigvis samme krav til HIFI udstyr som en kongenørd for hvem intet er godt nok. De to grupper køber sædvanligvis ikke det samme udstyr, eller for den sags skyld læser de samme anmeldelser, eller udviser den samme interesse for at sætte sig ind i tingene.

Det som jeg egentlig vil frem til er vel, at en anmelder vel ikke kan gøres til syndebug for, at en kunde køber noget forkert - det kan kun forhandleren som ikke har informeret godt nok om det produkt som forhandleren gerne vil sælge. Produktkendskabet er for ringe, lysten til information og kundeservice for ringe, og lysten til bonus ved salg er for stort - ud af klappen - næste kunde. Sådan foregår det i det mindste rigtigt mange steder har jeg noteret mig.Smile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 16:49
Når man skriver en anmeldelse påtager man sig et ansvar. Sådan er det i min bog. Lidt det samme som at ringe til en byggesagkundig og få lavet en tilstandsrappport.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Når man skriver en anmeldelse påtager man sig et ansvar. Sådan er det i min bog. Lidt det samme som at ringe til en byggesagkundig og få lavet en tilstandsrappport.
Javist påtager man sig et ansvar, og det gør man for det som man skriverSmile

-------------
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 17:26
Oprindeligt skrevet af Hother Hother skrev:

Så er der anmelderne, den undre jeg mig en kende over. Det virker som om, at kunderne typisk skal hente den viden som afgør et køb gennem anmeldelser - her hopper kæden for mig lidt af, og det gør den fordi en anmelder kan ikke komme ind på alle de områder, som den enkelte kunde prioritere, men må begrænse sig. Og begrænsningen går ofte på, hvad er det folk benytter det anmeldte til, og hvorledes bliver produktet tilsluttet til andre delanlæg m.v. Bevares der kan så være anmeldere som har deres helt egne fokus områder og meninger, og disse fremhæves ofte.

Hm... Hvis ikke anmeldelser er til for at hjælpe forbrugere med at finde ud af hvad de skal købe og hvad de ikke skal købe, hvad er de så til?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 17:55

Hm... Hvis ikke anmeldelser er til for at hjælpe forbrugere med at finde ud af hvad de skal købe og hvad de ikke skal købe, hvad er de så til?

.. at lukke op og skide i.. nok derfor jeg synes det er svært at læse anmeldelser til ende nu til dags.. de er fyldt op med en gang ligegyldigt pladder. Oftest kan anmeldere bruge 2 sider på at skrive (copy-paste) specifikationer og pressemateriale.

Der hvor filmen virkelig knækker er, at anmeldelserne skriver en masse subjektive ting som man som læser egentlig er fuldstændig ligeglad med - fx. om et produkts design.

Hvad jeg efterlyser er en videnskabelig metode, hvor man går igennem produktets performance for at skeldne mellem et produkt til 4k og et til 10k.. ofte virker det som om at man kigger på prisen og produktets renommé (brand) og skriver sin konklusion ud fra dét.  En gang værre vrøvl.. og man ser det endda på denne side..

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 17:58

Som jeg personligt ser anmeldelser, så er de appetitværkere for det udstyr man nu er interesseret i. Man kan sammenligne de forskellige meninger, danne sig et indtryk, tage og se på sagerne med egne øjne/ører, og vælge netop det, som falder i ens egen smag, og opfylder de specifikke krav man har. Smile

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 18:42
Anmeldelser er selvfølgelig til for at folk skal kunne beslutte sig for at købe eller ej, uden nødvendigvis at teste udstyret først. Det er sund fornuft og siger sig selv.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 19:01
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Anmeldelser er selvfølgelig til for at folk skal kunne beslutte sig for at købe eller ej, uden nødvendigvis at teste udstyret først. Det er sund fornuft og siger sig selv.
Det synes jeg da er et interessant synspunkt, for i såfald er anmelderne jo en del af salgsfremstød, og selve salgsapparatet. Jeg føler mig da ret overbevist om, at anmelderne i såfald vil være taknemmelige for, at få del i bonuser osv - hvem sagde "I lommen på forhandlerne". Lidt langt ude, men alligevel.

Og i sidste instans, hvis anmeldelser har "Ansvaret" for hvad folk køber, jamen så skal man vel klage til anmelderen, og ikke forhandleren, hvis man er utilfreds med det købte.

Jeg synes at det er fint at folk kan finde ud af at beslutte sig til køb ud fra anmeldelser, selv ville jeg gøre det.

Nej, i min verden er det altså forhandleren der har ansvaret for et vellykket køb. At anmeldelser så har medvirket til, at man finder frem til et antal relevante produkter som man prøver hos netop forhandlerne er så en anden tingSmile

Edit: Jeg skal lige rette mig selv en anelse, for der er da ting, som jeg godt kunne finde på at købe ud fra en anmeldelse, en printer eller en vaskemaskine o.lign., men ikke når det drejer sig om billede og lyd.

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 19:15

Det synes jeg da er et interessant synspunkt, for i såfald er anmelderne jo en del af salgsfremstød, og selve salgsapparatet.

Det er overhovedet ikke interessant eller på nogen måde kontroversielt. Anmeldelser er et middel til forbrugeren, så han eller hun kan beslutte om produktet, lad det være en stavblender, et spil eller en receiver, er noget der er værd at købe.

Idéen er selvfølgelig at anmelderen er uafhængig, og kritiserer hvad der bør kritiseres. Selvom Danmark er et lille land har vi f.eks. en relativt stor og rimeligt uafhængig spilpresse, hvor de store titler snildt bliver anmeldt 5-10 forskellige steder. Er spillet noget hø får det hug.

En AV-receiver der ikke kan passere 24p svarer vel lidt til et basketball-spil, med en grundlæggende regel i sporten der er fuldstændig fejlimplementeret, eller noget i den retning. Anmeldte jeg stadig spil, ville sådan et spil få drøje hug, præcis som de anmeldelser der er lavet af den omtalte receiver burde have givet den. Og så ville forbrugeren vide at der var noget rivende galt, og man burde nok kigge efter en anden model eller et helt andet mærke.

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 19:27

Det synes jeg da er et interessant synspunkt, for i såfald er anmelderne jo en del af salgsfremstød, og selve salgsapparatet.

Det er overhovedet ikke interessant eller på nogen måde kontroversielt. Anmeldelser er et middel til forbrugeren, så han eller hun kan beslutte om produktet, lad det være en stavblender, et spil eller en receiver, er noget der er værd at købe.

Jeg har lige checket min kalender for at se, om det var første april igenLOL

Nej, tilbage til emnet. Hvordan ved du fra en anmeldelse, om en receiver/forstærker lyder godt i dine ører og på dine højtalere. Hvordan ved du om anmelderens beskrivelse af lyden stemmer over ens med hvorledes du opfatter lyden?Confused

Nå, det er nok bare mig der er gammeldagsSmile

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 19:45
Som udgangspunkt vil det være krav at en anmeldelse selvfølgelig tjekker at produktet gør tingene korrekt. Det er da det mindste man kan forlange. Hvorfor ellers lave en anmeldelse når lyd er subjektiv? Hvad mere er der at anmelde.......der kommer lyd ud af højtalerne , så produktet er anbefaldelses værdig. Nej i vel .

Gør apperatet tingene korrekt.
Hvilke featers
Hvilke begrænsninger
Byggekvalitet.
Spillestil

Alle de listede ting har man som forbruger til en hvis grad selv mulighed for at teste, eller Google . Bortset fra den øverste. Derfor må den også være den vigtigste, eller hva...?

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 19:47

Nej, tilbage til emnet. Hvordan ved du fra en anmeldelse, om en receiver/forstærker lyder godt i dine ører og på dine højtalere. Hvordan ved du om anmelderens beskrivelse af lyden stemmer over ens med hvorledes du opfatter lyden?Confused

Nå, det er nok bare mig der er gammeldagsSmile

Jeg synes du fordrejer det der tidligere er blevet skrevet i tråden. Det drejer sig netop ikke om at der kan være plads til fortolkning af hvordan denne ukendte reciever (og alle mulige andre apparater) lyder. Det drejer sig om at åbenlyse fejl eller mangler, som en kompetent anmelder burde vide har interesse for læseren, enten ikke rapporteres eller evt slet ikke opdages. Nu kan man self påstå at anmelder ikke kan vide hvad læseren interesserer sig for, og det er da også i et vist omfang rigtigt. Jeg vover dog det ene øje og påstår at der er en kerne af funktioner som det er indforstået skal virke og at det er indforstået at de virker efter hensigten hvis det ikke er nævnt eksplicit hvis de ikke gør. F.eks nævnes tunerkvaliteten ofte ikke i TVanmeldelser. Deraf konkluderer jeg naturligvis ikke at det anmeldte TV ikke har en tuner... Jeg konkluderer at når det ikke står noget særligt, så er det fordi den virker efter hensigten og er kompatibel med de signaler der bruges i det område som anmeldelsen henvender sig til. Tilsvarende med en reciever. Anmelder skal, hvis vedkommende er bare en lille smule kompetent, vide at det har interesse hvis HDMI funktionerne opfører sig unormalt og anmelder skal naturligvis være i stand til at opfange hvis der er noget der ikke virker efter hensigten, ellers er hele "anmelde" konceptet fuldstændig meningsløst og ubrugeligt for læseren.

Nu er jeg sådan set enig med dig i at man selv bør danne sig et indtryk at de apparater man påtænker at købe, men i praksis er det ikke muligt at teste selv en simpel reciever medens man er i forretningen. Det er der alt for mange funktioner til og det er jo trods alt heller ikke sikkert at man på forhånd er vidende nok til at afgøre om apparatet fungerer efter hensigten. Det er det man har anmeldere til. De er en hjælp til at skille fårene fra bukkene så man i det mindste får noget der virker. Så kan man selv afgøre om det lyder ordentligt.

MVH

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 19:52

Nej, tilbage til emnet. Hvordan ved du fra en anmeldelse, om en receiver/forstærker lyder godt i dine ører og på dine højtalere. Hvordan ved du om anmelderens beskrivelse af lyden stemmer over ens med hvorledes du opfatter lyden?

Det ved man heller ikke. Lige præcis angående lydprodukter er det selv sagt ikke optimalt at gå ud fra anmeldelser, men man er langt bedre rustet, end hvis man køber blindt.

Eller, det er i hvert fald meningen, at man skulle være langt bedre rustet, hvis man har læst en håndfuld anmeldelser af receiver X.

Det er selvfølgelig bedre at prøve et spil selv, før man køber det, end at stole på anmeldelser, men det er ikke alle spil der kan downloades en demo af, ligesom det ikke altid er muligt at låne eller lytte til en specifik receiver.

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 20:27
Er Hother ikke anmelder her på sitet? - måske han tager tingene for tæt ind på kroppen..

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 20:39

Som jeg personligt ser anmeldelser, så er de appetitværkere for det udstyr man nu er interesseret i. Man kan sammenligne de forskellige meninger, danne sig et indtryk, tage og se på sagerne med egne øjne/ører, og vælge netop det, som falder i ens egen smag, og opfylder de specifikke krav man har. Smile

Okay. Det forklarer en del af vores uenigheder mht. anmeldelser i tidens løb, for det ligger meget langt fra dét jeg forstår ved en anmeldelse. Din beskrivelse er nok meget retvisende for hvordan de fleste anmeldelser i praksis ER, men det er bestemt ikke dét jeg mener det BØR være. Appetitvækkere er i min bog reklame. Men uanset hvad du kalder det, er vi så ikke enige om at hvis en anmelder finder noget kritisabelt ved et produkt, så skal han kritisere det? Appetitvækkeren skal vel ikke være misvisende?

Jeg synes det er lidt underligt at det er OK at kritisere en forhandler for at være overdrevent rosende om et produkt, men det er tilsyneladende ikke OK at kritisere en anmelder for at være overdrevent rosende om selvsamme produkt. At forhandlere skamroser alle de produkter de sælger, det bør man forvente - og være positivt overrasket hvis det ikke sker. At anmeldere skamroser alle produkter de anmelder, det bør man i min verden absolut ikke forvente. Anmelderen burde netop være den objektive, neutrale kilde, som forbrugeren kan gå til og få et mere nuanceret syn på hvilke produkter der er gode og hvilke der er dårlige.

Dén der lalleglade indgangsvinkel med at alle produkter i dag er gode, den køber jeg simpelthen ikke. Der vil altid være et produkt der er bedst, og et der er ringest (det kan så variere alt efter vægtning, hvad der er hvad). Hvis standarden er blevet høj, så betyder det bare at overliggeren for hvornår et produkt skal roses, skal sættes op. Det er f.eks. meningsløst at rose en moderne blu-ray afspiller for at kunne afspille 24p, alt andet ville jo være skandaløst.

En god anmeldelse indebærer i min bog blandt andet at man springer banaliteterne over. Man fremhæver de ting der adskiller sig fra hvad man bør forvente, både positivt og negativt, og leverer en bedømmelse af hvorvidt produktet kan anbefales eller ej. En alenlang beskrivelse af hver eneste detalje og feature som produktet kan, det er ikke en anmeldelse, det er en reklame.

Prøv at se hvad ordbogen siger om "anmeldelse":

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=anmeldelse

"Kritisk vurderende omtale".

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 20:46

Edit: Jeg skal lige rette mig selv en anelse, for der er da ting, som jeg godt kunne finde på at købe ud fra en anmeldelse, en printer eller en vaskemaskine o.lign., men ikke når det drejer sig om billede og lyd.

Jeg synes det er interessant, at du ser forskelligt på hvad en anmeldelse er beregnet til, afhængigt af hvilken type produkt anmeldelsen omhandler. Hvis du skal kunne købe en vaskemaskine ud fra anmeldelser, er vi så ikke rimeligt enige om at det kræver at anmelderne forholder sig kritisk til om produktet leverer varen i forhold til konkurrenterne? Hvis du nu læser en anmeldelse af vaskemaskine A til 5000,-, som er overvældende positiv, og du så køber vaskemaskine A - for så bagefter at finde ud af at vaskemaskine B til 3500,- er nøjagtigt samme apparat med et andet navn på - synes du så at det har været en god anmeldelse? (det er et opdigtet eksempel, men bestemt ikke far fetched, det er meget normalt i hvidevarebranchen, klart mere end i AV branchen, at samme apparat sælges under forskellige navne). Synes du ikke at anmelderen burde have informeret dig om at der findes et andet apparat på markedet til 30% mindre, som ikke bare er nøjagtigt lige så godt, men som ER samme produkt? Forlanger du at sælgeren af vaskemaskine A skal give dig dén oplysning?

Jeg forstår ikke hvorfor kravet til en anmeldelse af billede og lyd-produkter skulle være anderledes end til alle andre anmeldelser.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Er Hother ikke anmelder her på sitet? - måske han tager tingene for tæt ind på kroppen..
Nej har væretSmile

Nej, det der bare undre mig er jo, at mange lægger så stor vægt på anmeldelser, så man nærmest kan købe ud fra anmeldelserne. Så kan Otto&co jo lave butikken om til rent internet distrubution, og den udvikling synes jeg er ærgelig.

Som tidligere nævnt, så tager jeg anmeldelser som appetitvækkere på, hvad der kan være interessant at kigge på. Og når det er gjort, så vil jeg bruge de seriøse forhandlere til at diskuttere, vejlede, og så se/lytte på de interresante ting, og derfra beslutte mig til et eventuelt køb.

Men vi er da enige om, at anmeldelser skal være så præcise som muligt hvad angår det rent tekniske, men når vi til opfattelse af billede (med undtagelse af egentlige målinger, som også kan afvige grundet udstyret) og lyd, så er vurderingerne jo meget subjektiveSmile

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 20:49

Det har allerede været fremhævet, at det ikke drejer sig om smag og behag, men om objektive egenskaber, såsom når samme apparat kan købes under forskelligt navn til forskellige priser. Dét har intet med smag og behag at gøre, og det har aldrig været anmelderes vurdering af lyden jeg har skudt på. Hverken i denne tråd eller nogen anden.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 20:54

Jeg synes det er interessant, at du ser forskelligt på hvad en anmeldelse er beregnet til, afhængigt af hvilken type produkt anmeldelsen omhandler. Hvis du skal kunne købe en vaskemaskine ud fra anmeldelser, er vi så ikke rimeligt enige om at det kræver at anmelderne forholder sig kritisk til om produktet leverer varen i forhold til konkurrenterne? Hvis du nu læser en anmeldelse af vaskemaskine A til 5000,-, som er overvældende positiv, og du så køber vaskemaskine A - for så bagefter at finde ud af at vaskemaskine B til 3500,- er nøjagtigt samme apparat med et andet navn på - synes du så at det har været en god anmeldelse? (det er et opdigtet eksempel, men bestemt ikke far fetched, det er meget normalt i hvidevarebranchen, klart mere end i AV branchen, at samme apparat sælges under forskellige navne). Synes du ikke at anmelderen burde have informeret dig om at der findes et andet apparat på markedet til 30% mindre, som ikke bare er nøjagtigt lige så godt, men som ER samme produkt? Forlanger du at sælgeren af vaskemaskine A skal give dig dén oplysning?

Jeg forstår ikke hvorfor kravet til en anmeldelse af billede og lyd-produkter skulle være anderledes end til alle andre anmeldelser.
Jeg mener bestemt at anmeldelser skal holde sig kritisk til produkterne hvor det er relevant. Hvad angår valg af hårde Hvidvare udfra anmeldelser, så benytter jeg typisk "Tænk", og når jeg ikke sætter mig yderligere ind i den type af produkter, så er det ren dovenskab, for det interessere mig ikke så voldsomt - bare det funkerSmile

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:10

Jeg mener bestemt at anmeldelser skal holde sig kritisk til produkterne hvor det er relevant. Hvad angår valg af hårde Hvidvare udfra anmeldelser, så benytter jeg typisk "Tænk", og når jeg ikke sætter mig yderligere ind i den type af produkter, så er det ren dovenskab, for det interessere mig ikke så voldsomt - bare det funkerSmile

Hvad får dig til at tro at flertallet af AV købere ikke tænker præcist lige sådan? 

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:18

Hvad får dig til at tro at flertallet af AV købere ikke tænker præcist lige sådan? 

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:18

Det ved jeg heller ikke noget om. Men hovedparten af mit kendskab til hvorledes folk vælger AV stammer fra indlæg her på siden, og her er folk ret krævende i deres valg - velvidende at medlemmerne her ikke er retningsgivendeSmile

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:43

Det ved jeg heller ikke noget om. Men hovedparten af mit kendskab til hvorledes folk vælger AV stammer fra indlæg her på siden, og her er folk ret krævende i deres valg - velvidende at medlemmerne her ikke er retningsgivendeSmile

Hvis du ikke, ud fra indlæg her på siden, har fået den opfattelse at folk lægger meget vægt på anmeldelserne her på siden, når de vælger hvilket udstyr de skal købe, så er du simpelthen ikke i stand til at læse. Der er _mange_ brugere og med-læsere hér, der har købt udstyr specifikt på baggrund af dine og nogle af de andres anmeldelser. Det ved jeg delvist fordi jeg har solgt en del af det, også til folk der ikke lige skriver om det (og dem er der trods alt flest af), men det fremgår da højt og tydeligt af mange brugeres indlæg. Mange har direkte skrevet i forummet at de venter med at købe ét eller andet apparat (typisk nyeste Panasonic TV Wink), indtil du har fået det og skrevet om dine erfaringer. Hvordan kan du _ikke_ læse det sådan at brugerne køber udstyr ud fra hvad du skriver om det? Det er meget muligt at det ikke er dét der er din hensigt med at skrive dine bruger-oplevelser, men det er sådan de bliver brugt, af mange (naturligvis og heldigvis ikke alle).

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Iron Man
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:51

men om objektive egenskaber, såsom når samme apparat kan købes under forskelligt navn til forskellige priser. Dét har intet med smag og behag at gøre, og det har aldrig været anmelderes vurdering af lyden jeg har skudt på. Hverken i denne tråd eller nogen anden.

Hej Otto.

Jeg er ikke uenig dit oprindelige indlæg, men Hifi bladene er i lommen på producenterne, måske ikke direkte men folk har lyst til at læse, at der er forskel.

Et glimrende eksempel er fx bare anmeldelser af HDMI kabler. De dyre kabler får jo langt bedre anmeldelser, best buy osv., end de billige, farverne er bedre, lyden er mere åben osv. Og det gælder også test af 1 meters kabler, og der er ikke forskel, men det blive satme et kedeligt blad at læse. Ikke fordi at jeg vil starte en kabel debat i din tråd.

Jeg er ikke uenig i, at det vil være fedest at kunne læse en objektiv, ærlig og korrekt anmeldelse, men Hr. og Fru Danmark køber jo ikke et what hi-fi, for at læse om en receiver eller en højttaler inden de køber, de skal bare have nogle små hvide pis højttalere.

Dem som køber Hifi blade har lyst til at læse, at der er forskel og at det dyre og lækre udstyr og kabler er pengene værd. Jeg desværre ikke at de sælger blade på det andet.

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:53
Hvad er det for nogle blade der anmelder HDMI-kabler og siger at farverne er bedre på nogle?

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:54

Hvis du ikke, ud fra indlæg her på siden, har fået den opfattelse at folk lægger meget vægt på anmeldelserne her på siden, når de vælger hvilket udstyr de skal købe, så er du simpelthen ikke i stand til at læse. Der er _mange_ brugere og med-læsere hér, der har købt udstyr specifikt på baggrund af dine og nogle af de andres anmeldelser. Det ved jeg delvist fordi jeg har solgt en del af det, også til folk der ikke lige skriver om det (og dem er der trods alt flest af), men det fremgår da højt og tydeligt af mange brugeres indlæg. Mange har direkte skrevet i forummet at de venter med at købe ét eller andet apparat (typisk nyeste Panasonic TV Wink), indtil du har fået det og skrevet om dine erfaringer. Hvordan kan du _ikke_ læse det sådan at brugerne køber udstyr ud fra hvad du skriver om det? Det er meget muligt at det ikke er dét der er din hensigt med at skrive dine bruger-oplevelser, men det er sådan de bliver brugt, af mange (naturligvis og heldigvis ikke alle).
Nu synes jeg at du går en kende over stregen Otto, for jeg har jo netop undret mig over at folk lægger så meget vægt på anmeldelser. Har du overvejet, at vi egentlig står på samme side?

Hvis folk køber udstyr efter hvad jeg har anmeldt eller selv køber (hvilket jeg ikke er bekendt med), så ved de nogenlunde hvad de får som brugere. Jeg har altid lagt stor vægt på ærligt at fortælle hvad de får, men uden en masse tekniske forklaringer, for jeg har aldrig haft udstyret til det. 

Jeg ved godt at du har efterlyst en anden type anmeldelser end dem som f.eks. jeg kunne komme frem med, men hvis det kan glæde dig, så fik du da frataget mig lysten til at skrive anmeldelser.

-------------

Skrevet af: BowieCool
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:57

Jeg tror langt de fleste venter med at købe til de har læst Flatpanels anmeldelse.... Ikke Hother´s !!

-------------
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:57

Det er næppe tilfældigt, at firmaer inden for snart sagt hvilken som helst branche - tv, it, biler - siddestiller pr-budgettet med markedsføringsbudgettet.  Hvis en anmelder gennem en positiv omtale af en fladskærm kan afstedkomme, at bare 10 personer køber det pågældende apparate, er det en god forretning for firmaet eksempelvis at invitere anmelderen på en rejse til en præsentation af nye modeller, eller måske endda, at anmelderen får lov til at 'låne' apparatet på ubestemt tid.

Derfor kræver det en høj grad af integritet at være anmelder. Og det er desværre langt fra tilfældet. Og lad mig i denne forbindelse understrege, at jeg intet aner om Hothers integritet og derfor intet har at udsætte herpå. Mine betragtninger er udelukkende generelle.   

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Iron Man Iron Man skrev:

Hej Otto.

Jeg er ikke uenig dit oprindelige indlæg, men Hifi bladene er i lommen på producenterne, måske ikke direkte men folk har lyst til at læse, at der er forskel.

Et glimrende eksempel er fx bare anmeldelser af HDMI kabler. De dyre kabler får jo langt bedre anmeldelser, best buy osv., end de billige, farverne er bedre, lyden er mere åben osv. Og det gælder også test af 1 meters kabler, og der er ikke forskel, men det blive satme et kedeligt blad at læse. Ikke fordi at jeg vil starte en kabel debat i din tråd.

Jeg er ikke uenig i, at det vil være fedest at kunne læse en objektiv, ærlig og korrekt anmeldelse, men Hr. og Fru Danmark køber jo ikke et what hi-fi, for at læse om en receiver eller en højttaler inden de køber, de skal bare have nogle små hvide pis højttalere.

Dem som køber Hifi blade har lyst til at læse, at der er forskel og at det dyre og lækre udstyr og kabler er pengene værd. Jeg desværre ikke at de sælger blade på det andet.

Lige præcist HDMI kabler er jo så et eksempel hvor der rent faktisk HAR været kritik, men ja der er stadig blade der skriver noget ævl om at dyre HDMI kabler giver flottere farver. Jeg forsøger netop at sætte fokus på at det er problematisk for forbrugerne, at anmeldelser er en forlængelse af reklamerne (og Hother lægger ikke engang skjul på det). Det er ikke sikkert der er en skid der kan gøres ved det, men hvis der er én der læser den her tråd, og herefter læser anmeldelser med lidt mere kritiske øjne, så har det været min tid værd.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Jeg tror langt de fleste venter med at købe til de har læst Flatpanels anmeldelse.... Ikke Hother´s !!

Uden at fornærme Hother, så tror jeg godt vi kan sige at det skyldes kvaliteten af anmeldelsen, ikke forskelligt syn på hvad en anmeldelse er. 

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:03

Hvad er det for nogle blade der anmelder HDMI-kabler og siger at farverne er bedre på nogle?

Det har de da snart alle sammen gjort, om de stadig gør det ved jeg ikke. Jeg husker snildt debatten som kørte for et par år siden efter basta indslaget om HDMI kabler. På det tidspunkt fandtes der et hav af HDMI kabler, hvor æskerne var plastret til med diverse udmærkelser og lovprisende ord om billed og lyd fra de store blade, What Hifi, Hifi Choice m.v. Fra det tidapunkt var 100 % overbevist om hvor utroværdige de var.

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:04
Jeg er ikke i tvivl om, at den kritiske forbruger i dag er bedre stillet end før internettet. Tidligere skulle man forlade sig på anmeldelser, som mere eller mindre seriøse medier testede, og man havde ikke den store mulighed for at gennemskue markedet - udover hvad mere eller mindre seriøse forhandlere kunne fortælle én.

I dag har man dog mulighed for at læse sig til, hvad andre brugere og mere eller mindre selvbestaltede eksperter mener, og ikke mindst, hvilke problemer, der er med et givent produkt. At der så også florerer masser af myter og fejlagtige påstande, der er blevet ophøjet til sandheder, er en af bagsiderne; men fordelene er absolut i overtal.

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:05

Hej Otto.

Lige præcist HDMI kabler er jo så et eksempel hvor der rent faktisk HAR været kritik, men ja der er stadig blade der skriver noget ævl om at dyre HDMI kabler giver flottere farver. Jeg forsøger netop at sætte fokus på at det er problematisk for forbrugerne, at anmeldelser er en forlængelse af reklamerne (og Hother lægger ikke engang skjul på det). Det er ikke sikkert der er en skid der kan gøres ved det, men hvis der er én der læser den her tråd, og herefter læser anmeldelser med lidt mere kritiske øjne, så har det været min tid værd.
Hvordan pokker når du frem til at jeg ikke lægger skul på, at anmeldelserne er en forlængelse af reklamerne? Jeg har jo netop skrevet, at hvis folks opfattelse af anmeldelserne tæller så meget i folks bevidsthed, så kommer de til at indgå i salgsapparatet!

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:09

Oprindeligt skrevet af BowieCool BowieCool skrev:

Uden at fornærme Hother, så tror jeg godt vi kan sige at det skyldes kvaliteten af anmeldelsen, ikke forskelligt syn på hvad en anmeldelse er. 
Nu er det muligt at du ikke helt har opfattet det, men der er ingen her på siden der konkurrere med Flatpanels i anmeldelser af TV, for det kan vi vi simpelthen ikke. Men det ændre ikke på, at vi godt kan give en fornuftig beskrivelse af, hvorledes vi oplever et TV - nøjagtig som andre.

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:13

Det er næppe tilfældigt, at firmaer inden for snart sagt hvilken som helst branche - tv, it, biler - siddestiller pr-budgettet med markedsføringsbudgettet.  Hvis en anmelder gennem en positiv omtale af en fladskærm kan afstedkomme, at bare 10 personer køber det pågældende apparate, er det en god forretning for firmaet eksempelvis at invitere anmelderen på en rejse til en præsentation af nye modeller, eller måske endda, at anmelderen får lov til at 'låne' apparatet på ubestemt tid.

Jeg er enig, men jeg tror ganske enkelt ikke at særligt mange er klar over at det er sådan det foregår. Kaffeklubben Eisa Awards er stadig dét logo der flytter flest omsætningskroner, selv om der ikke er ret mange der ved hvad det er.

Men det er jo nok bare sådan det er, jeg må lære at leve med verdens uretfærdigheder. McDonalds bliver ved med at være verdens største restaurant-kæde, Ekstra Bladet bliver ved med at være danmarks største (betalings) avis, og AV købere bliver ved med at begå fejlkøb. That's life. Jeg må jo bare lære at lade være med at have ondt af dem der ikke spurgte mig først Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:14

Nu er det muligt at du ikke helt har opfattet det, men der er ingen her på siden der konkurrere med Flatpanels i anmeldelser af TV, for det kan vi vi simpelthen ikke. Men det ændre ikke på, at vi godt kan give en fornuftig beskrivelse af, hvorledes vi oplever et TV - nøjagtig som andre.

...men du mener ikke folk bør læge vægt på dén beskrivelse i deres beslutning om hvilket tv de skal købe?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:15

Hvordan pokker når du frem til at jeg ikke lægger skul på, at anmeldelserne er en forlængelse af reklamerne? Jeg har jo netop skrevet, at hvis folks opfattelse af anmeldelserne tæller så meget i folks bevidsthed, så kommer de til at indgå i salgsapparatet!

Skrev du ikke lige at en anmeldelse er en appetitvækker, og ikke en kritik af produktet?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:18

...men du mener ikke folk bør læge vægt på dén beskrivelse i deres beslutning om hvilket tv de skal købe?
Det må folk naturligvis selv afgøre, men vi har ingen interesse i at skrive noget forkert. Og det tror jeg egentlig godt at du er klar over.

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:19

(...) McDonalds bliver ved med at være verdens største restaurant-kæde, Ekstra Bladet bliver ved med at være danmarks største (betalings) avis, og AV købere bliver ved med at begå fejlkøb. That's life. Jeg må jo bare lære at lade være med at have ondt af dem der ikke spurgte mig først Wink

Ekstra Bladet er langtfra Danmarks største avis. Faktisk er sågar Børsen større. Tjek selv her:
http://danskedagblade.dk/artikel/kontrollerede-oplagstal-1-halvaar-2011 - http://danskedagblade.dk/artikel/kontrollerede-oplagstal-1-halvaar-2011

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:24

Skrev du ikke lige at en anmeldelse er en appetitvækker, og ikke en kritik af produktet?
Både ja og nej, en anmeldelse er for mig en appetitvækker, som bygger på en fornuftig gennemgang og beskrivelse, og gerne kristisk hvor det er relevant.

Nu må du diskuttere videre med dig selv Otto. Det er muligt at du ikke har så travlt på jobbet - men jeg harSmile

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:27

Jeg er ikke i tvivl om, at den kritiske forbruger i dag er bedre stillet end før internettet. Tidligere skulle man forlade sig på anmeldelser, som mere eller mindre seriøse medier testede, og man havde ikke den store mulighed for at gennemskue markedet - udover hvad mere eller mindre seriøse forhandlere kunne fortælle én.

Jeg ved vi ikke er enige på det punkt, men jeg mener ganske enkelt ikke at den gennemsnitlige danske AV-forbruger er blevet bedre hjulpet af internettet. Nu skal jeg passe på med at blande folk sammen, men skrev du ikke netop selv at kvaliteten af anmeldelserne var bedre i gamle dage? De fleste af de amatør-anmeldelser og bruger-oplevelser man kan finde, stammer jo fra folk der allerhøjst har haft en enkelt eller to sammenlignelige produkter at sammenligne med. Meget ofte, så kan man læse at folk er meget glade for at deres nye Dali Helicon 400 spiller MEEEGET bedre end deres gamle Dali 104, så dem kan de i hvert fald godt anbefale. No F....ing sh.t Sherlock. 

I dag har man dog mulighed for at læse sig til, hvad andre brugere og mere eller mindre selvbestaltede eksperter mener, og ikke mindst, hvilke problemer, der er med et givent produkt. At der så også florerer masser af myter og fejlagtige påstande, der er blevet ophøjet til sandheder, er en af bagsiderne; men fordelene er absolut i overtal.

"Selvbestaltede" er kodeordet her. Problemet er at den almindelige forbruger ikke evner at gennemskue troværdigheden af dét de læser. Kildekritikken mangler. Jeg er lodret uenig i at fordelen er "absolut i overtal". I "gamle dage" var folk i større grad netop tvunget til at gøre sig sine egne erfaringer, og jeg mener IKKE at det var ringere end dét omfang det har taget at læse om andres. Det værste er, at meget ofte er dét folk skriver om produkterne, ikke engang egne erfaringer, men tolkninger på andres - nogle gange ude i tredje og fjerde led. Faktum er, at hvis en gennemsnitlig forbruger går ind i én hifi-forretning, og bruger ti minutter på at lytte på to forskellige produkter, så ved dén forbruger langt mere om de to produkter end 99% af dem der skriver om dem på nettet. Jeg oplever det _hver_ dag, folk lytter, bliver imponerede, skal liiige tænke over det, og så kommer de tilbage når de har fået trawlet nettet igennem og set at andre også er imponerede. Men de overser at flertallet af de "erfaringer" man læser på nettet, er fra folk der ikke har en daddel mere belæg for at udtale sig om produktet, end de selv har. Meget ofte - ALT for ofte - kommer "erfaringerne" fra folk der aldrig har set produktet i levende live.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:28

Ekstra Bladet er langtfra Danmarks største avis. Faktisk er sågar Børsen større. Tjek selv her:
http://danskedagblade.dk/artikel/kontrollerede-oplagstal-1-halvaar-2011 - http://danskedagblade.dk/artikel/kontrollerede-oplagstal-1-halvaar-2011

For en gangs skyld glæder det mig at tage fejl!

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:29

Det må folk naturligvis selv afgøre, men vi har ingen interesse i at skrive noget forkert. Og det tror jeg egentlig godt at du er klar over.

Det skrev jeg vist heller ikke.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:35

Det er ikke sikkert der er en skid der kan gøres ved det, men hvis der er én der læser den her tråd, og herefter læser anmeldelser med lidt mere kritiske øjne, så har det været min tid værd.

Det er sikkert ikke meget at gøre nej. Det kræver jo nogle kompetente anmeldere, men herudover er der vel heller ikke rigtigt nogen gode fællesnævnere for, hvad en god anmeldelse bør indeholde og hvornår den er tilstrækkeligt. Basale features burde jo umiddelbart være simple at gennemgå.

Men hvor tit læser man en anmeldelse af bil, som bare bliver svinet til, det er dælme ikke tit. Kritikken er også meget moderat her, i hvert fald i de blade jeg læser. Jeg ved godt at de kan være hårde og sjove i fx Top Gear, men det jo et familie program.

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:44

Jeg ved vi ikke er enige på det punkt, men jeg mener ganske enkelt ikke at den gennemsnitlige danske AV-forbruger er blevet bedre hjulpet af internettet. Nu skal jeg passe på med at blande folk sammen, men skrev du ikke netop selv at kvaliteten af anmeldelserne var bedre i gamle dage? De fleste af de amatør-anmeldelser og bruger-oplevelser man kan finde, stammer jo fra folk der allerhøjst har haft en enkelt eller to sammenlignelige produkter at sammenligne med. Meget ofte, så kan man læse at folk er meget glade for at deres nye Dali Helicon 400 spiller MEEEGET bedre end deres gamle Dali 104, så dem kan de i hvert fald godt anbefale. No F....ing sh.t Sherlock. 

"Selvbestaltede" er kodeordet her. Problemet er at den almindelige forbruger ikke evner at gennemskue troværdigheden af dét de læser. Kildekritikken mangler. Jeg er lodret uenig i at fordelen er "absolut i overtal". I "gamle dage" var folk i større grad netop tvunget til at gøre sig sine egne erfaringer, og jeg mener IKKE at det var ringere end dét omfang det har taget at læse om andres. Det værste er, at meget ofte er dét folk skriver om produkterne, ikke engang egne erfaringer, men tolkninger på andres - nogle gange ude i tredje og fjerde led. Faktum er, at hvis en gennemsnitlig forbruger går ind i én hifi-forretning, og bruger ti minutter på at lytte på to forskellige produkter, så ved dén forbruger langt mere om de to produkter end 99% af dem der skriver om dem på nettet. Jeg oplever det _hver_ dag, folk lytter, bliver imponerede, skal liiige tænke over det, og så kommer de tilbage når de har fået trawlet nettet igennem og set at andre også er imponerede. Men de overser at flertallet af de "erfaringer" man læser på nettet, er fra folk der ikke har en daddel mere belæg for at udtale sig om produktet, end de selv har. Meget ofte - ALT for ofte - kommer "erfaringerne" fra folk der aldrig har set produktet i levende live.
Jeg skrev ikke, at kvaliteten var bedre i gamle dage; det var vist tvkartoffel; og her har vi netop kernen af problemet, som du jo selv påpeger og så glimrende uforvarende demonstrerer: Kildekritik. Jeg er helt enig i, at man sjældent kan bruge brugeranmeldelser til noget som helst. Men man kan læse sig frem til, at en receiver måske ikke kan håndtere 24p eller audio via hdmi. 
Og dit eget eksempel med den highend bd-spille, der havde en midfi-spille af anden fabrikat indeni, var næppe blevet afsløret for 20 år siden.

Jeg erkender, at ikke alle udøver den nødvendige kildekritik og derfor sagtens kan tage en tilfældig lovprisning af et produkt for gode varer. Men det var vel ikke anderledes end for 20 år siden, hvor det var en eller anden bekendt i omgangskredsen, der var den store hifi-guru, og som altid blev spurgt til råds, når der skulle købes grej.

Sagen er vel, at folk i dag er så bange for at købe det forkerte - bl.a. fordi den teknologiske udvikling går så stærkt, og fordi de færreste har mulighed for at sætte sig ind i sagerne og - og ikke mindst at skille skæg og snot for sig i det markedsføringsmateriale, man bombarderes med, hvis man forsøger at Google av-receiver. Derfor forlader mange sig på tilfældige brugeranmeldelser og efterfølgende lever fint med, at de har købt et topklasse produkt, for det er det, der står at læse på nettet. 

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:52
Det er selvfølgelig stadig grove generaliseringer jeg kommer med, og der er naturligvis masser af eksempler på det modsatte. Jeg forsøger bare at beskrive de generelle træk som jeg oplever dem.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:59

Nu må du diskuttere videre med dig selv Otto. Det er muligt at du ikke har så travlt på jobbet - men jeg harSmile

Jeg synes efterhånden du virker meget fornærmet oven den kritik som du får - er du nu sikker på du ikke tager tingene for mere end de er?

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 23:08

Jeg synes efterhånden du virker meget fornærmet oven den kritik som du får - er du nu sikker på du ikke tager tingene for mere end de er?
Og her tager du fejl, jeg har ingen egentlig interesse i anmeldelser mere, og ser ingen af indlæggene som kritik. Jeg har nemlig ikke skrevet en anmeldelse i et år. Det ændre bare ikke på, at jeg også har en mening. Jeg kender efterhånden Otto og ved nu hvad hans pointe formentlig har været. 

-------------

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 23:16

Jeg kender efterhånden Otto og ved nu hvad hans pointe formentlig har været. 

Hvad har den så været?

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 23:27

Jeg skrev ikke, at kvaliteten var bedre i gamle dage; det var vist tvkartoffel; og her har vi netop kernen af problemet, som du jo selv påpeger og så glimrende uforvarende demonstrerer: Kildekritik. Jeg er helt enig i, at man sjældent kan bruge brugeranmeldelser til noget som helst. Men man kan læse sig frem til, at en receiver måske ikke kan håndtere 24p eller audio via hdmi. 

Nja, nu har der været snakket meget frem og tilbage om anmeldelser, men dét der fremprovokerede mit oprindelige indlæg er netop at jeg har oplevet problemet hos 6-7 kunder nu, men jeg husker ikke nogensinde at have læst det omtalt, hverken i anmeldelser eller i fora.

Og dit eget eksempel med den highend bd-spille, der havde en midfi-spille af anden fabrikat indeni, var næppe blevet afsløret for 20 år siden.

Måske, måske ikke. Fakta er at der findes masser af tilsvarende eksempler, der stadig ikke kommer frem i lyset. Og jeg mindes nu altså også en High Fidelity artikel, hvor et kabel (eller var det en strømskinne?) blev skilt ad, og det viste sig at der ikke var noget som helst indeni. Jeg synes ikke at mængden af afsløringer er blevet nævneværdigt større. Slet ikke i lyset af at jeg vil påstå at problematikken er blevet større.

Jeg erkender, at ikke alle udøver den nødvendige kildekritik og derfor sagtens kan tage en tilfældig lovprisning af et produkt for gode varer. Men det var vel ikke anderledes end for 20 år siden, hvor det var en eller anden bekendt i omgangskredsen, der var den store hifi-guru, og som altid blev spurgt til råds, når der skulle købes grej.

Nøh, det kan du have ret i. Måske var verden alligevel ikke bedre i gamle dage Wink Men det er nu heller ikke dét jeg er fortaler for. Jeg er fortaler for at fremtiden bør være bedre end dét vi har nu. Men lidt kynisk vil jeg argumentere for at den selvbestaltede hifi-guru har fået mulighed for at gøre større skade ved at sprede urigtige oplysninger, takket være internettet. Og ikke mindst fordi det er blevet politisk ukorrekt at sige at andre mennesker er uvidende.

Sagen er vel, at folk i dag er så bange for at købe det forkerte - bl.a. fordi den teknologiske udvikling går så stærkt, og fordi de færreste har mulighed for at sætte sig ind i sagerne og - og ikke mindst at skille skæg og snot for sig i det markedsføringsmateriale, man bombarderes med, hvis man forsøger at Google av-receiver. Derfor forlader mange sig på tilfældige brugeranmeldelser og efterfølgende lever fint med, at de har købt et topklasse produkt, for det er det, der står at læse på nettet. 

Dette er jeg 110% enig i - folk er mere styret af frygten for at købe det forkerte, end af lysten til at købe det rigtige. Det er dér jeg synes problemet ligger. Det ligger i menneskets natur at frygte det ukendte. Hvis det blev lagt mere klart og tydeligt frem: Dét her er godt, dét her er skidt, dét her er fordele og dét her er ulemper - så ville det være nemmere at acceptere fordele og ulemper. Jeg oplever at der er gået sygelig inflation i rosende anmeldelser, sådan at hvis du giver et produkt 9 ud af 10, med et enkelt pip over en negativ detalje, så tør folk ikke købe produktet på grund af dén ene detalje. Manglen på kritik generelt, gør at det slår alt for hårdt når man endelig pipper lidt. Det er en negativ spiral, for det har medført at anmelderne er bange for at skrive noget negativt, fordi de ikke vil smadre salget af et produkt der dybest set er et fint produkt, men bare indeholder nogle negative sider. Hvis vi nu skal være helt ærlige, findes der så produkter der ikke har negative sider?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 23:53

(...)

Dette er jeg 110% enig i - folk er mere styret af frygten for at købe det forkerte, end af lysten til at købe det rigtige. Det er dér jeg synes problemet ligger. Det ligger i menneskets natur at frygte det ukendte. Hvis det blev lagt mere klart og tydeligt frem: Dét her er godt, dét her er skidt, dét her er fordele og dét her er ulemper - så ville det være nemmere at acceptere fordele og ulemper. Jeg oplever at der er gået sygelig inflation i rosende anmeldelser, sådan at hvis du giver et produkt 9 ud af 10, med et enkelt pip over en negativ detalje, så tør folk ikke købe produktet på grund af dén ene detalje. Manglen på kritik generelt, gør at det slår alt for hårdt når man endelig pipper lidt. Det er en negativ spiral, for det har medført at anmelderne er bange for at skrive noget negativt, fordi de ikke vil smadre salget af et produkt der dybest set er et fint produkt, men bare indeholder nogle negative sider. Hvis vi nu skal være helt ærlige, findes der så produkter der ikke har negative sider?

Men spørgsmålet er, om der er så meget bras. Der er vel ingen forhandler med respekt for sig selv, der hjemtager et produkt, som man ved første gennemlytning kan høre lyder elendigt - eller mangler helt basale funktioner. Der er med andre ord masser af gatekeepers, der forhindrer, at forbrugerne præsenteres for produkter under lavmål - og her ser jeg bort fra platicanlæg i Bilka og tilsvarende.

Og hånden på hjertet, hvor mange kunder kan høre forskel på av-receivere i 5-6000 kroners klassen? Derfor kommer det ofte til at handle om features og design - og så en skelen til specifikationerne, hvor en 7x140 w'er bliver foretrukket frem for en 7x120 w'er. Og så - ikke mindst - hvad der skrives her på nettet. 

Det kunne faktisk være fint, hvis en forhandler stillede op med en demonstration af forstærkergrej. Altså denne her forstærker tenderer til det varme og er desuden ikke særlig strømstærk, så den skal have letspiselige højttalere. Mens en anden forstærker er til den lyse side, men meget masser af ampere.

Og jeg ved allerede nu, hvad du vil svare: At hver gang du invitere til sådanne demonstrationer, er der ingen, der dukker op. De fleste vil hellere sidde derhjemme og skrive og læse om hifi i stedet for at lytte. Desværre.

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 00:03
Hvorfor kan man ikke forlange at anmeldelser tester lortet, hvor vidt det fungere korrekt eller ej??? Det vil sku være en start.

-------------

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 07:00

Og hånden på hjertet, hvor mange kunder kan høre forskel på av-receivere i 5-6000 kroners klassen?

For det første: Jeg taler ikke om lydkvalitet, men, som p.las siger, om "lortet virker".

For det andet, så er jeg rygende uenig: Hvis du ikke mener almindelige kunder kan høre forskel på AV-receivere i 5-6000,-s klassen, så tror jeg det er meget lang tid siden du selv har prøvet. De kunder jeg har, som rent faktisk tager sig tiden til at lytte til forskellen, bare som en almindelig A/B demo med et stykke musik, kan som regel sagtens høre forskel. Og som regel stemmer dén forskel de beskriver meget godt overens med den forskel jeg selv hører (også uden at jeg har "præpareret" dem først). Jeg har faktisk den stik modsatte opfattelse, AV-receivere i 5-6000,-s klassen er noget af dét der er allerSTØRST forskel på, når vi taler om at lytte forskel på elektronik-produkter i en given prisklasse. Jeg synes f.eks. forskellen er langt større på dem, end på forskellige stereo-forstærkere i 10.000,-s klassen.

Hvis man ikke mener man kan høre forskel på f.eks. en Onkyo 616 og en Yamaha RX-A 1010, så mener jeg groft sagt at man skal holde op med at kalde sig selv for hifi-entusiast. Så kan det hele jo være lige meget.

Det kunne faktisk være fint, hvis en forhandler stillede op med en demonstration af forstærkergrej. Altså denne her forstærker tenderer til det varme og er desuden ikke særlig strømstærk, så den skal have letspiselige højttalere. Mens en anden forstærker er til den lyse side, men meget masser af ampere.

Det er sgudda for helv.. dét vi gør hver eneste dag! 

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: SuperBilleN
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 09:50
Hej Otto.
Uden at skal sige for meget, da jeg ikke har læst hele tråden. Men bare ud for det som du skrev i starten, Kom Hifiklubben på min mund og deres manglende info om Denon forstærkere. 
Skulle hjælpe en kollega som havde brugt 9000 på en surround receiver med en opsætning, Sælger havde informeret om at den kunne alt og han glædet sig til at få setup op og køre og ikke mindst med flere kabler, grundet den nye smart HDMI teknik. (billede og lyd i et) Dette skulle vise sig at receiveren kun kunne sende billedet via Hdmi og ikke lyden, hertil skulle efterkøbes et ekstra modul til receiveren til 3000.
Virkelig god service tænkte jeg, manden troede han havde fået hvad han ønskede sig af features, og bare fordi hans tekniske kunne ikke rakte, blev han straffet. 
Dette ville aldrig ske os TC og til dags dato fortryder han stadig han ikke lyttede.
skidt

Lidt gratis reklame otto :)

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af SuperBilleN SuperBilleN skrev:

Lidt gratis reklame otto :)

Det er fint, men jeg ønsker faktisk ikke at tråden skal være en debat om forhandlerne, dem har der været masser af og der kommer mange flere. Emnet her er, hvorfor der ikke er nogen der holder producenterne og forhandlerne i ørerne. Men det kan da være at jeg tager fejl, og at den almene forbruger rent faktisk mener at forbrugerne er bedre stillet ved at branchen regulerer sig selv. Det er ikke en tiltro jeg møder i nogen andre brancher. Det må jeg jo så betragte som en luksus.

Jeg er sådan set bare forundret over at så mange forbrugere betragter branchen fra branchens synspunkt, og ikke fra forbrugernes synspunkt. Og nej, de to er ikke uforenelige, men dog forskellige.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 10:38
Sagen er vel, at 24p, 24 bit og hvad ved jeg interesserer et forsvindende lille antal mennesker. Det er jo ikke fordi, pressen ikke har fokus på moderne forbrugerelektronik. Tænk blot på den omtale antenneproblemerne med iPhone 4 var genstand for. Jeg erindrer også stort opsatte artikler om, hvor meget Wordfeud og Angry Birds dræner batteriet.

For det store flertal er en surround-receiver blot en radio, og jeg er også ret overbevist om, at størstedelen enten er forkert sat op eller kører med forkerte indstillinger. 

Dertil kommer, at en AV-receiver - for de uindvidede - er utrolig svært at betjene; faktisk mange gane vanskeligere end de hedengangne videooptagere, som ellers sagtens kunne skabe opmærksomhed; ganske enkelt fordi folk brugte dem.

Spørgsmålet er, om AV-branchen har skudt sig selv i foden med 5.1/7.1, når det store flertal af forbrugere ikke aner, hvordan det skal sættes op og betjenes.

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 11:19

Sagen er vel, at 24p, 24 bit og hvad ved jeg interesserer et forsvindende lille antal mennesker. Det er jo ikke fordi, pressen ikke har fokus på moderne forbrugerelektronik. Tænk blot på den omtale antenneproblemerne med iPhone 4 var genstand for. Jeg erindrer også stort opsatte artikler om, hvor meget Wordfeud og Angry Birds dræner batteriet.

Fair argument for hvorfor den kritik jeg efterspørger ikke kommer fra Jyllands Posten. Men der er altså medier der henvender sig specifikt til dette "forsvindende lille antal" mennesker. Det er dér jeg savner kritikken. Jeg forlanger ikke at store, brede medier skal levere den (og derfor forlanger jeg det for så vidt heller ikke af Recordere, der ønsker at være et stort bredt medie, ikke et entusiast-medie).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 11:21

Dette skulle vise sig at receiveren kun kunne sende billedet via Hdmi og ikke lyden, hertil skulle efterkøbes et ekstra modul til receiveren til 3000.

Måske er jeg ikke lige så meget med på moden, men hvorfor skulle man køre lyden ud af receiveren?

Skrevet af: Suckyboyfriends
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 11:48

Dette skulle vise sig at receiveren kun kunne sende billedet via Hdmi og ikke lyden, hertil skulle efterkøbes et ekstra modul til receiveren til 3000.

Måske er jeg ikke lige så meget med på moden, men hvorfor skulle man køre lyden ud af receiveren?

Man kan spare en helt centerkanal ved at bruge fjernsynets højtalere som center;)

Omkring kritik af forhandlere og deres manglende information er ud engang blevet tilbudt en Lexicon processor til en formue.. Spurgte om den kunne kører lpcm 7.1 og fil svaret: ja
Google derhjemme kunne fortælle mig at den kun kunne matrixe 7.1 ud fra et 5.1 signal.
Havde jeg købt den havde forhandleren fået en god gammeldags endefuld!;)

Giver dig ellers fuldstændig ret Otto.. Alt for mange anmeldelser er udelukkende ros til produkter uden kritik.
Med lyd er det svært at anfægte da det er perfference men man skylder stadig at måle udstyret som vel er en del af en grundig anmeldelse?

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 12:00

Pga. man vil have audio passtrough til en mere habil komponent i sit system (DAC, CD-afspiller..)eller fordi man gerne vil se tv uden at skulle tage sine store højttalere i brug..

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 12:12

Fair argument for hvorfor den kritik jeg efterspørger ikke kommer fra Jyllands Posten. Men der er altså medier der henvender sig specifikt til dette "forsvindende lille antal" mennesker. Det er dér jeg savner kritikken. Jeg forlanger ikke at store, brede medier skal levere den (og derfor forlanger jeg det for så vidt heller ikke af Recordere, der ønsker at være et stort bredt medie, ikke et entusiast-medie).

Hvem skulle så? De få lydsites, vi har i Danmark, er ikke specielt fokuseret på surround og AV. Og som jeg nævnte tidligere, skyldes det måske, at AV ikke har det store tag i den bredere del af befolkningen. Det kan måske undre, når man tager fladskærmenes store popularitet i betragtning. Men igen; AV er for besværligt, og fladskærmene er vel også udtryk for, at AV kan være diskret. Det er vel også derfor, at det er soundbars eller fladhøjttalere, der vel er mest salg i for tiden.

I gamle dage var det jo meget enkelt. En forstærker (eller radio/receiver), to højttalere og en kilde, der som regel var en pladespiller eventuelt suppleret med en kassettebåndoptager. I dag er der alskens lydformater, et virvar af forbindelsestyper 6-8 højttalere. Jeg forstår godt, at mange giver op. 

Derfor mener jeg, det er ret nørdet at kræve, at en anmelder tager et emne op der - set i den store sammenhæng - er ganske perifert som om en given AV-dims kan håndtere 24p, selv om de fleste læsere af dette forum vel nok kan blive enige om burde være en selvfølge. 

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Man kan spare en helt centerkanal ved at bruge fjernsynets højtalere som center;)

Der er da ikke nogen med en surround receiver til 9 tkr., der bruger et tv til centerlyd, men det er selvfølgelig ikke umuligt.

Pga. man vil have audio passtrough til en mere habil komponent i sit system (DAC, CD-afspiller..)

Det kan jeg godt se er træls. Er der mange CD-afspillere med HDMI i dag?

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:10

Hvem skulle så? De få lydsites, vi har i Danmark, er ikke specielt fokuseret på surround og AV. Og som jeg nævnte tidligere, skyldes det måske, at AV ikke har det store tag i den bredere del af befolkningen. Det kan måske undre, når man tager fladskærmenes store popularitet i betragtning. Men igen; AV er for besværligt, og fladskærmene er vel også udtryk for, at AV kan være diskret. Det er vel også derfor, at det er soundbars eller fladhøjttalere, der vel er mest salg i for tiden.

I gamle dage var det jo meget enkelt. En forstærker (eller radio/receiver), to højttalere og en kilde, der som regel var en pladespiller eventuelt suppleret med en kassettebåndoptager. I dag er der alskens lydformater, et virvar af forbindelsestyper 6-8 højttalere. Jeg forstår godt, at mange giver op. 

Derfor mener jeg, det er ret nørdet at kræve, at en anmelder tager et emne op der - set i den store sammenhæng - er ganske perifert som om en given AV-dims kan håndtere 24p, selv om de fleste læsere af dette forum vel nok kan blive enige om burde være en selvfølge. 

Hvis eb anmeldelse ikke skal handle om at en surround receiver gør tingene korrekt, hvad skal den så handle om ?

På lydsiden vil jeg tro at det tager ca 20 min at kontrollere at eks alle lydformatterne bliver dekoder rigtig - her skal bruges en mikrofon , samt en testskive..........det kunne være AIX studies skiven som følger med en oppo afspiller. Den testskive er lavet korrekt .
Hvordan man vil gøre det på billedsiden ved jeg ikke - jeg ved ikke hvor omstændige det vil være . Her må du lige komme ind over Otto .
Så svært kan det for fanden ikke være, eller hva....?

Når så det er på plads , kan man fortælle og hvilken lyd man oplever........ikke god eller dårlig, men lys - mørk etc.
Byggekvalitet - festers.

I mange brancher bruger man et tjek kort - evt bilværksted. Sådan et kunne man lave til hver test .

-------------

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:12

Hvor gerne jeg ville være uenig med dig, så er jeg det bare ikke her LOL

Jeg tror, for nu at svare på dit spørgsmål, at du sandsynligvis har en helt anden indgangsvinkel til produkterne, når vi snakker A/V produkter, end mange af de som tester/anmelder har. Bevars, vi kan alle have en interesse, men nogle føre sine interesser ud i de mere ekstreme, og andre lidt mere overordnet. Det er den korte forklaring, tror jeg.

Spørgsmålet er i realiteten, om der er plads til den slags kritik du søger, og hvor grænsen så går, uanset at den er bedst tænkelig for forbrugerne.
Skal anmeldere splitte produkterne i atomer og påpege alt, eller skal der lægges vægt på nogle punkter. Hvis sidstnævnt er tilfældet, så bør det være muligt at lave een eller anden form for standard skema/procedure for, hvordan der testes. (Det er måske ikke så dum en ide alligevel).

Dernæst skal du nok holde lidt fast i din egen påstand om, at intet er perfekt i den her verden. Og specielt i den her branche, hvor tingene bare går enormt stærkt, så er det nærmest en stigende grobund for endnu flere fejl/mangler/uhensigtsmæssigheder. Og dermed kan du risikere at kritikken i sig selv netop bliver en hæmsko for en udvikling, som allerede har det svært nok. Jeg er enig i, at det er et dilemma, at det skal være en begrundelse, men den er ikke desto mindre yderst relevant.

Anmelderne er sandsynligvis heller ikke specielt godt klædt på. Jeg var på mange områder heller ikke klædt ordentligt på, da jeg anmeldte for Recordere. Måske det skyldes, at det er anmeldelser lavet af frivillige folk, der ikke lever af at anmelde. I mit eget tilfælde havde det ihvertfald en stor del af betydningen.

At vurder en anmelder, det er også en tillidssag, præcis som at gå til læge. Man sætter sig ned og læser noget/får noget at vide, man ikke ved noget om, og er derfor ufattelig modtagelig for inputs, og har ikke en jordisk chance for at vide, hvad der er rigtig eller forkert. Selvfølgelig kan man som forbruger, forsøge stille spørgsmål til anmelderen eller anmeldelsen som er mere specifik, hvis ikke anmeldelsen har præciseret det. Men selv det kræver viden og ikke mindst interesse for forbrugeren. I det specifikke tilfælde du nævner, der kan jeg da undre mig over, at ingen forbrugere har spurgt. Men det kan evt. hænge sammen med, at man, og det vi sige både forbrugere og anmeldere, simpelthen har taget det for givet, at selvfølgelig er det sådan. Så vil det efterfølgende give nogle gevaldige øretæver, til dem der røg på den. Og desværre er det altid forbrugeren som har problemet i sidste ende, (måske).

Min påstand er, at en nærmest total-anmeldelse i dag, den er dels for tidskrævende, men også vil vække så store bekymringer, ikke mindst fordi tiden har nedsat kvaliteten generelt, så resultatet vil simpelthen være døden for rigtig mange produkter. Samtidig med det, så er igen kvaliteten også et udtryk for usikkerhed. En anmelder kan sidde med et produkt som på områder virker bedre/anderledes end det tilsvarende samme produkt, som en forbruger har købt. Det kaldes ustabilitet. Hvad er en anmeldelse for et sådan produkt overhovedet værd?

Vi kender alle løsningen på de her problemer - Spørgsmålet er, om vi er parate til at betale prisen. Specielt prisen på stabile consumer produkter. Jeg tror det desværre ikke.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:14

Hvem skulle så? De få lydsites, vi har i Danmark, er ikke specielt fokuseret på surround og AV. Og som jeg nævnte tidligere, skyldes det måske, at AV ikke har det store tag i den bredere del af befolkningen.

Jeg beklager mig over at der ikke findes seriøse anmeldelser af AV, det svarer du på ved at påpege at der ikke findes seriøse anmeldelsre af AV... Vi snakker vist forbi hinanden.

Vi er lodret uenige i hvor problematisk det er. Ret meget længere kommer vi vist ikke med dét. Men du fokuserer også meget på ét enkelt eksempel ud af dem jeg gav. Hvad med de eksempler hvor der sidder en 2000,-s LG inde i en 9000,-s _biiiip_? Er det også uden interesse for offentligheden?

Iøvrigt, så forsøger du stædigt at trække debatten ud i "den store sammenhæng". Det interesserer mig overhovedet ikke hvad de store medier skriver om og hvorfor. Dét der undrer mig er at den fagpresse der rent faktisk eksisterer, ikke kun her til lands men også i udlandet, ikke i højere grad taler forbrugerens sag og råber vagt i gevær når der rent faktisk er noget at råbe over. Hvis du bifalder at Oppo/Lexicon sagen blev "afsløret", hvorfor synes du så ikke at de andre tilsvarende sager der rent faktisk findes, skal frem i lyset?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

På lydsiden vil jeg tro at det tager ca 20 min at kontrollere at eks alle lydformatterne bliver dekoder rigtig - her skal bruges en mikrofon , samt en testskive..........det kunne være AIX studies skiven som følger med en oppo afspiller. Den testskive er lavet korrekt .
Hvordan man vil gøre det på billedsiden ved jeg ikke - jeg ved ikke hvor omstændige det vil være . Her må du lige komme ind over Otto .
Så svært kan det for fanden ikke være, eller hva....?.

Det er i hvert fald væsentligt mindre svært, end de tests som Rasmus Larsen smider fladskærme igennem. Dér ser jeg da ikke ret mange klynke over at Rasmus spilder tiden på ligegyldigheder som den almindelige bruger ikke kan se, tværtimod roses de anmeldelser som de bedste i landet. Hvorfor må surround-receivere ikke underkastes samme kritiske lys?

EDIT: Og det er så også svaret til Kandersen. Billede der hakker er et af de allermest omtalte emner når man diskuterer kvaliteten af fladskærme, men når en surround-receiver tilfører hakkeri i billedet, så er det pludselig noget helt vildt nørdet som ingen kan se i praksis? Det giver jo ikke mening.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:18

Jeg tror også det handler meget om, hvad andre tænker om de produkter man vil købe, som forbruger. Mennesker vil have accept og søger det hele tiden og især inden for AV branchen. Jeg synes at verdenen er gået fra: at tænke selvstændig til en jeg gør hvad andre gør jeg for jeg kan ikke beslutte mig agtigt tilstand.

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:20
Oprindeligt skrevet af Kenzo85 Kenzo85 skrev:

Jeg tror også det handler meget om, hvad andre tænker om de produkter man vil købe, som forbruger. Mennesker vil have accept og søger det hele tiden og især inden for AV branchen. Jeg synes at verdenen er gået fra: at tænke selvstændig til en jeg gør hvad andre gør jeg for jeg kan ikke beslutte mig agtigt tilstand.

Hvis du vil blande dig i diskussionen, kan du så ikke svare mig på hvordan du kan give en positiv anbefaling af et produkt som du hårdnakket påstår har ødelagt dine kabler?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:35

Hvem skulle så? De få lydsites, vi har i Danmark, er ikke specielt fokuseret på surround og AV. Og som jeg nævnte tidligere, skyldes det måske, at AV ikke har det store tag i den bredere del af befolkningen.

Jeg beklager mig over at der ikke findes seriøse anmeldelser af AV, det svarer du på ved at påpege at der ikke findes seriøse anmeldelsre af AV... Vi snakker vist forbi hinanden.

Vi er lodret uenige i hvor problematisk det er. Ret meget længere kommer vi vist ikke med dét. Men du fokuserer også meget på ét enkelt eksempel ud af dem jeg gav. Hvad med de eksempler hvor der sidder en 2000,-s LG inde i en 9000,-s _biiiip_? Er det også uden interesse for offentligheden?

Iøvrigt, så forsøger du stædigt at trække debatten ud i "den store sammenhæng". Det interesserer mig overhovedet ikke hvad de store medier skriver om og hvorfor. Dét der undrer mig er at den fagpresse der rent faktisk eksisterer, ikke kun her til lands men også i udlandet, ikke i højere grad taler forbrugerens sag og råber vagt i gevær når der rent faktisk er noget at råbe over. Hvis du bifalder at Oppo/Lexicon sagen blev "afsløret", hvorfor synes du så ikke at de andre tilsvarende sager der rent faktisk findes, skal frem i lyset?

Du savner med andre ord et medie, der på kritisk vis tager AV under behandling. For sådan et har vi ikke, det er jeg helt enig i, og det har jeg vist heller aldrig påstået, at vi har - hverken i Danmark eller i udlandet. Og hvorfor, kan man så spørge? Nok fordi, der ikke er læsere/kunder til det. Måske af de grunde, jeg har nævnt tidligere.

Og ja, jeg så da meget gerne masser af afsløringer om, at der sidder et billigt X i et dyrt Y. Jeg kender dem bare ikke, så hit med dem; det kunne blive til mange spændende artikler - også i de store medier, som du ellers er ligeglad med.

Måske viser denne problematik for alvor bagsiden af gratisindhold på nettet. Der efterspørges tjekskemaer, målinger og udførelige udredninger af, hvorvidt et apparat nu er i stand til dit og dat. Og det forlanger man så skal være gratis tilgængeligt og endda med ret til at håne anmelderen, hvis vedkommende har overset en detalje eller skrevet noget forkert.  Det hænger ganske enkelt ikke sammen; akkurat som du og TC heller ikke kan leve af at give grundige instruktioner og lyttetests for så at konstatere, at kunden suser hjem og køber udstyret i den billigste netbutik. Kvalitet koster penge; det være sig rådgivning som anmeldelser.

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:37

Emnet her er, hvorfor der ikke er nogen der holder producenterne og forhandlerne i ørerne. Men det kan da være at jeg tager fejl, og at den almene forbruger rent faktisk mener at forbrugerne er bedre stillet ved at branchen regulerer sig selv. Det er ikke en tiltro jeg møder i nogen andre brancher. Det må jeg jo så betragte som en luksus.

Jeg er sådan set bare forundret over at så mange forbrugere betragter branchen fra branchens synspunkt, og ikke fra forbrugernes synspunkt. Og nej, de to er ikke uforenelige, men dog forskellige.

Jeg springer lidt i den her tråd, for den er allerede oppe på 7 sider, og min tid er knap. Jeg har dog en ide om, hvad de resterende 4-5 sider jeg ikke har læst handler om.

Jeg tror vi alle er mere eller mindre enige med dig, (hmm nu sagde jeg det igen).
Men tænk tanken videre. Tænk årsager og dernæst konsekvenser.

Forbrugerne betragter branchen for det som branchen selv giver udtryk for, (beklager hvis du føler dig stødt her, men reklamer har ikke levet forgæves, heller ikke i A/V branchen). Mængden af viden, for at kunne stille sig kritisk op, den er enorm for den almindelige forbruger.
Det ER, som vi for kort tid siden også debatteret, branchen som selv er med til at skabe det her. Der er så mange brådne kar, sælgere, butikker som aner nada om noget som helst, og bare vil sælge. De kan sælge sand i Sahara, fordi dem de sælger til ikke ved bedre, (og nogle udnytter det, mens andre forsøger at undgå det).

Hvorfor har branchen/sælgerne ikke reageret over for producenten af det produkt du har startet dette her med. Har du tænkt det? Jeg tør næsten æde min hat på, at det er fordi de heller ikke selv vidste det. Men skal de så også vide det? Burde de have vidst det? Og hvis de vidste det, skal de så informere omkring det? Husk nu MPEG2/4 problematikken. Den kan vise sig at være aktuel i den her debat, i relation til forhandleren af produktet.

Jeg forsøger ikke undsige forbrugerne eller anmelderne her, på ingen som helst måde. Jeg forsøger blot at vise, at der er mange aspekter i det her. Og din personlige situation, og ikke mindst din personlige holdning, er jo ikke ligefrem med til at gøre tingene bedre, snarerer tværtimod. Ikke fordi der er noget galt i din holdning, men fordi du har så svært ved at få den ud til masserne. Og masserne har samtidig svært ved at tage imod, fordi de samtidig tæppebombes med informationer fra andre, som måske ikke modsiger dig, men derimod blander andre ting/produkter ind i forvirringen.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:47

Det er hovedet på sømmet her. Men det er ikke fordi de ikke kan beslutte sig eller ikke være selvstændige. Det er ganske enkelt fordi udviklingen går så stærkt, så den almindelige forbruger ikke kan følge med. Ergo - Viden mangler og lysten til at opnå viden skæmmes, når man ikke kan overskue. Så er det nu engang nemmere at læse, hvad andre gør, hvis ellers man kan stole på det.

-------------
Mvh

Kim Andersen.

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 13:58

Hvis du vil blande dig i diskussionen, kan du så ikke svare mig på hvordan du kan give en positiv anbefaling af et produkt som du hårdnakket påstår har ødelagt dine kabler?
Ganske simpelt. Jeg oplevede det som en midlertidig fejl "den var spontan". Nuforce er igang med at skifte de analoge board ud på den sending, som forhandleren havde fået, da der var en fejl med netop de fejl jeg oplevede. dvs. andre kunder havde også oplevet lignende fejl. Jeg nævnte netop fejlen og jeg synes også, at jeg var kritisk over for den. 

-------------
Se mit udstyr her:

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det er hovedet på sømmet her. Men det er ikke fordi de ikke kan beslutte sig eller ikke være selvstændige. Det er ganske enkelt fordi udviklingen går så stærkt, så den almindelige forbruger ikke kan følge med. Ergo - Viden mangler og lysten til at opnå viden skæmmes, når man ikke kan overskue. Så er det nu engang nemmere at læse, hvad andre gør, hvis ellers man kan stole på det.

Ja, eller også bliver udgangen, at forbrugeren giver op og mister interessen. Og så ender familien op med et minianlæg eller iPod dock, som konen alligevel helst vil have, og manden føler sig ikke længere på hjemmebane og giver efter. Det er det, jeg mener med, at 5.1/7.1 måske er AV-branchens største skud i foden.

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 14:32

Du savner med andre ord et medie, der på kritisk vis tager AV under behandling. For sådan et har vi ikke, det er jeg helt enig i, og det har jeg vist heller aldrig påstået, at vi har - hverken i Danmark eller i udlandet. Og hvorfor, kan man så spørge? Nok fordi, der ikke er læsere/kunder til det. Måske af de grunde, jeg har nævnt tidligere.

Jeg har ikke sagt det skal være i Danmark.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 14:35

Jeg har ikke sagt det skal være i Danmark.

Det har jeg heller ikke!

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 14:45

Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Der er da ikke nogen med en surround receiver til 9 tkr., der bruger et tv til centerlyd, men det er selvfølgelig ikke umuligt.

Pga. man vil have audio passtrough til en mere habil komponent i sit system (DAC, CD-afspiller..)

Det kan jeg godt se er træls. Er der mange CD-afspillere med HDMI i dag?

Er det relevant for spørgsmålet?

Skrevet af: Bruger udmeldt 33
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 15:13
Det er en værre ævl og bævl debat du har fået startet op Otto. Nogen gange skulle man tro du var et pigebarn Smile

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 15:24
Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Det er en værre ævl og bævl debat du har fået startet op Otto. Nogen gange skulle man tro du var et pigebarn Smile

Tak for dit saglige og konstruktive input.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 15:56

Oprindeligt skrevet af Japer Japer skrev:

Tak for dit saglige og konstruktive input.

Clap

"Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience"

Skrevet af: hummelmose
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 16:36
Jeg tror meget af kritikken forsvandt sammen med lysten til at betale for indhold.

Da jeg startede for længe siden hos Audiomedia, fik man som anmelder en god betaling for at skrive om software, elektronik osv. I dag er hele markedet presset, fordi "alle er journalister", og der findes masser af eksempler på at når ting bliver gratis, så er det første der forsvinder interigeten.

Men lad os for sjovt skyld tage endnu et spørgsmål med i debatten, for jeg er ganske enig med flere af de indlæg der er her. Hvor mange tror i der er villige til at betale f.eks. 49 kr. for en professionel anmeldelse, lavet af en person med det rigtige udstyr, og de rigtige kvalifikationer. Sådan en anmeldelse koster nok 4-5000 at få lavet, og det er umuligt at tjene hjem på "banner" visninger.

Jeg tror godt jeg kender svaret. Ikke mange. 

Jeg er 100% enig om at anmeldelser er beslutningsgørende for mange, der går ud og køber nyt udstyr, men jeg mener også at folk i dag er så kloge, at man læser mere end én anmeldelse, for at danne sig det fulde billede. De forskellige sites har forskellige fokus og ambitions niveauer.

Iøvrigt syntes jeg det er en skide god debat. 

-------------
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk

Print side | Luk vindue