Ustabil computer
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111195
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 13:59
Emne: Ustabil computer
Skrevet af: Thyregod
Emne: Ustabil computer
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 13:27
Hej allesammen
Jeg har købt og sammensat nedenstående computer, som er ustabil og jeg kunne godt bruge lidt hjælp til fejlfinding.
Motherboard - Gigabyte GA-Z68P-DS3 (rev. 1.0) CPU - Core i5 2500 Sandy Bridge RAM - Kingston 8GB DDR3 1600 MHz (2x4) Grafikkort - PNY GeForge GTX 570 (1.25GB) Harddisk 1 - OCZ Solid 3 Series 120 GB SSD Harddisk 2 - Seagate 2000GB Green 64 MB Køler - Corsair Air Series A70 CPU Cooler PSU - Corsair Builder Series CX600 V2
Mit problem ligger i at når jeg spiller f.eks. Skyrim kan jeg kun spille i 2-3 minutter og så crasher computeren. Skærmen går i standby og lyden går i loop. Den eneste jeg kan gøre derefter er slukke computeren og tænde den. Dette problem sker også i andre spil, men oftest i skyrim. Jeg har en ide om at det er strømforsyningen eller grafikkortet, men har ikke kunne teste for endelig bekræftigelse.
På forhånd tak for hjælpen.
Christian
|
Svar:
Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 20:55
Hent Prime95 eller Intel Extreme Tuning Utility til at teste CPU'enog fx FurMark til at teste grafikkortet.
|
Skrevet af: Treated
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 21:32
hvor er spillene installeret henne?? og gør den det kun når du spiller spil?
|
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:23
Tak Zulu, jeg vil prøve at hente dem
Treated, spillene er installeret på SSD harddisken, hvor windows også er installeret. Det sker kun når jeg spiller spil.
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 22:25
Og hvilken grafikdriver bruger du Samt hvilken OCZ 3 SSD har du, jeg tænker på om du har den seneste firmware Er BIOS også opdateret Hvilket Styresystem bruger du og hvordan er det installeret + er det 32- el. 64bit
|
Skrevet af: Treated
Skrevet den: 10-Maj-2012 kl. 23:12
min første tanke var nemlig om din ssd var helt opdateret, med nyeste firmware.
|
Skrevet af: Roland
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 00:52
Jeg oplevede også lidt problemer med min noget tilsvarende PC (se i min signatur) og det løste sig, da jeg deaktiverede Slumre og Dvale i Strømstyring. Samtidig i samme sektion satte jeg strømstyringsplanen til "Høj Ydeevne" ! Fandt ovenstående hint på en eller anden gamer portal, men ka' ikke huske hvor det var.Har ikke oplevet nogle problemer siden, hverken i krævende spil eller krævende programmer f.eks. Photoshop. Fandt også ud af at OC - ikke er noget systemer med SSD synes om, ihf. ikke mit. Gav flere BSOD ind i mellem. Så det har jeg droppet og faktisk heller ikke noget, der er nødvendigt med så hurtigt et system. Har endnu ikke opdateret firmwaren til min OCZ Agility 3 128GB SSD. Nok noget jeg gør inden længe. Men kører med sidste nye grafikdrivere fra Nvidia og en fuld opdateret Win 7 64bit.
------------- Panasonic 55HZ1000 - Pioneer VSX-1025 - Wharfedale Diamond 250 - POLK Surroundbar PC: i5-2500K 16Gb ram OCZ 120Gb SSD MSI GTX1070 - Asus PB248Q Nighthawk X6000 - OnePlus 8T - Lenovo Tab3 -YS4000 boks
|
Skrevet af: smokey
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 18:28
Jeg antager, at du IKKE har OC'et maskinen. Noget tyder på at CPU og/ eller ram fejler som følge af for lav spænding. Check din bios - og start med at lade så meget som muligt være default. Spil/ test. Hvis ingen bedring, prøv at sænke hastigheden på rammen. Spil/test. Hvis ingen bedring, stil rammene til default, og forhøj spænding til cpuen en smule. Spil/test. Hvis ingen bedring - så ..... kan det være så meget andet
|
Skrevet af: Jabu
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 19:06
det kunne også være problemer med varmen, prøv at se temperaturen på cpu og grafikkortet med f.eks HWMonitor: http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html - http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 19:20
Jeg vil også sætte mine penge på at det er et varme problem.
Hvor meget køling og hvilket kabinet har du?
|
Skrevet af: Juleulven
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 19:41
har du BIOS opdateret Motherboardet? Jeg har selv lige fået 2 nye Boards ind i huset (1 til mediecenter og 1 til min primære computer) ... fælles for BEGGE computere er spontane Crashes, Den genstarter istedet for, at slukke, USB-devices der bare "hænger/slukker" .... Da jeg fik opdateret min stationære her for ca. 10 minutter siden til F12 Versionen af BIOS gav det KUN positive resultater... Hent værktøjet @BIOS fra Gigabyte.com og opdater din maskine... du kan godt risikere du skal gøre det en 2-3 gange. Mit Motherboard er: GA-Z68-UD3H-B3
|
Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 20:21
som andre nævner, så lyder det umiddelbart som varme - har du husket kølepasta mellem processor og køler?
|
Skrevet af: fhansen
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 20:32
Jeg gætter også på enten varmeproblem, eller for lille PSU.
|
Skrevet den: 11-Maj-2012 kl. 22:36
Tak for alle svarene.
Det er ikke et varmeproblem. Jeg har checket temperaturen og den er ikke varm.
grafikkort driver er den seneste og jeg har endda prøvet at gå en opdatering tilbage, med samme resultat.
Bios burde være den seneste, men vil lige følge op på denne del.
Mit umiddelbare bud er også at den ikke får strøm nok, men jeg har en 650W strømforsyning. Jeg vil mene det er nok.
Jeg sidder i skrivende stund på et skib i det indiske ocean, derfor det tager lidt tid mellem svarene. Jeg har ikke min stationære med herud, så nogle ting skal jeg have min bror til at undersøge - derfor lidt forlængede svar tider :)
Jeg sætter stor pris på jeres hjælp indtil videre.
|
Skrevet af: Vejlgaard
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 04:13
Jeg vil mene dit GFX-kort er defekt.
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 09:37
Igen tak for jeres input.
Jeg har firmware opdateret SSD og BIOS. Kører med nyeste Nvidia drivere. Har prøvet nyeste beta drivere også. Kører med Win7 64-bit. Jeg har prøvet med en ny PSU af samme mærke, men uden held. Som en note kan jeg sige at når jeg prøver at køre "Windows Experience Index" så crasher manskinen også på sammen måde. Det er dog langt fra alle spil der crasher. Kan spille spil som Portal 2 og BF 3 uden problemer. Selv i flere timer. WoW har givet problemer men det var først efter mange timers spil. Jeg er ret sikker på det ikke er et varme problem. Når jeg kører Furmark kommer GPU'en ikke op i noget kritisk. Jeg har endnu ikke prøvet Prime eller Intel Extreme Tuning. Men vil gøre det lige så snart jeg kan.
Igen tak for jeres input.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 10:17
Jeg ville prøve at mærke på alle kølepladerne, hvis de ikke er godt varme når din computer fejler, så er der én af tingene som ikke overfører varmen til kølepladen og den mangler måske pasta.
Det virker lidt mærkeligt at en PSU der har klaret QC pass vil fejle ved så lille et system som dit.
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 10:33
Jeg vil da lige give det et forsøg. Men når jeg kan køre Furmark og 3DMark Vantage uden problemer, selv når jeg presser grafikken til det yderste, så kan jeg ikke se det er et varmeproblem.
|
Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 12:00
Jeg holder på ram eller bundkort. Stein
|
Skrevet af: Brianigenigen
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 14:02
Det ser ud som om PSU er stor nok, på PNY's hjemmeside skriver de at de anbefaler mindst en 550 W psu , og det er med en i7 processor ( http://www3.pny.com/GTX-570-1280MB-PCIe-P2954C451.aspx - http://www3.pny.com/GTX-570-1280MB-PCIe-P2954C451.aspx ) MEN , jeg ved ikke hvor meget mere en sandy cpu bruger. Havde et problem med at min pc og i tide og utide bare frøs. Havde alt ude og samlede alt igen , og siden har der ikke været problemer. Det kan sagtens være et kabel, pcb connector der ikke har ordentlig fat, ting udvider sig jop i varmen. Men det var bare lige hvad jeg havde på hjertet.
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 19:13
Thyregod skrev:
Som en note kan jeg sige at når jeg prøver at køre "Windows Experience Index" så crasher manskinen også på sammen måde. |
jamen, hvornår i Windows Experience Index crasher den? - der står jo hvad der testes. - hvis den crasher under noget grafik, så er det nok graffikkortet der er et eller andet med, hvis den crasher under RAM testen, så er det nok dem der er noget galt med. Nu bruger jeg ikke benchmark programmer ret meget - jeg bruger ikke noget, hvor jeg har noget særligt behov for specielt kraftig performance, men det kommer vel an på hvordan programmerne tester. Jeg tænker om det kan være for dårligt airflow i kabinettet og at det simpelthen er chipset på bundkortet der bliver for varmt? Edit: jeg kom lige til at tænke på. Hvilke RAM bruger du (hele modelnummeret)? - du skulle vel ikke have valgt nogle 1.65V, hvor bundkortet skal bruge 1.5V?
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 20:02
Brasch: Point taken. Jeg får lige een til at lure på rammen, så hurtigt som muligt. Kan ikke huske hvornår den crasher i WEI, men det vil jeg også lige kigge på.
jeg vender tilbage.
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 21:08
Rammen er Kingston Hyper-X Genesis KHX1600C9D3K2/8GX og benytter 1,65volt. Jeg kan se på deres Gigabytes hardware support liste at KHX1600C9D3K3/12GX er understøttet. Det må være samme ram men med 3 moduler i pakken.
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 21:10
Hmm...men i manualen står der at motherboardet har 4 x 1.5V DDR3 DIMM Sockets. Det lyder vel ikke så godt når min RAM kører 1.65V, eller hvad?
|
Skrevet af: SuperBilleN
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 21:23
Det lyder som ram fejl. hvis jeg var dig kørte jeg en mem test eller lignende. der findes mange gratis muligheder for selv at teste dine hardware for fejl.
Harddisk fejl kan testes med.: http://www.seagate.com/support/downloads/seatools/
Ram.: http://www.memtest86.com/
Cpu.: http://www.7byte.com/
Start med dem her, ellers tjek som forslået Kølepasta, fan´s/kølere ikke altid disse kører med høje nok omdrejninger. Om din strømforsyning leverer strøm nok er ikke til at teste, de billige modellere levere ikke altid det som de lover.
Ellers er der altid os professionelle som har brugt utallige timer og penge på software, som kan redde dig :) Men dette er jo desværre inte gratis :) vi skal jo også ha oksefilet på brødet.
Held og lykke håber du finder problemet.
Dennis www.itown.dk
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 22:42
SuperBilleN: Tak for dit svar. Tror du, at det at rammen står til 1.65V og motherboardet (ifølge producenten) levere 1.5V har noget med problemet at gøre?
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 22:50
i teorien burde det ikke have den store betydning med Sandy Bridge, da den burde kunne bruge både 1.5 og 1.65, men det kunne være interessant at se hvad der sker, hvis du underclocker dine ram på spændingen (et godt forslag til at starte med kunne være at sætte dem til 1,5V). I fald systemet stadig crasher, så er det ikke dét der er problemet - derfor kan der godt være noget galt med rammene alligevel. Jeg ville starte med at køre en ram-test. Hvis det er spændingen den er gal med, så crasher systemet nok igen, men det kan jo være en deffekt blok. Jeg må indrømme at jeg gør meget ud af at ram og bundkort siger det samme vedr. spændingen, udover at de står som understøttet
|
Skrevet den: 12-Maj-2012 kl. 22:52
Tusinde tak for hjælpen. Jeg vil prøve nogle af de ideer i alle er kommet med. Specielt Ram test og Ram spændning. Jeg skal nok vende tilbage med mere info når jeg ved noget mere.
|
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 08:48
ved nærmere eftertanke kan det være du skal overclocke med spændingen til dine ram - så de får 1.65V. Anyway, jeg tror ikke det er dét der er problemet, ellers ville der nok dukke noget op på google, men jeg ville give det et forsøg
|
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 19:25
Ved ikke om du kan se noget i denne statistik, men hvis du har Win7, kan du i START>Kør skrive pål, og vælge Vis oversigt over pålidelighed. Måske der står noget spændende, ved de gange hvor der er sket noget.
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 19:55
Idet jeg går ud fra at alt hvad du har sat sammen også passer sammen i forhold til specifikationerne, så ville jeg prøve med et andet grafikkort først. Hvis der er indbygget grafik på bundkortet, så prøv med det. Dvs. prøv med så få enheder ad gangen som du kan komme til.
Jeg har flere gange været ude for at dele der skulle passe sammen efter specs. ikke gør det i virkeligheden. Det er en tidsrøver uden lige, når man kommer ud for det selv. Fx to grafikkort med den samme grafikchip, hvor kun det ene virker sammen med et bestemt bundkort.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 20:00
Ja, du kan også prøve at pille den ene blok RAM ud og prøve at køre maskinen og se hvad der sker. Sker der det samme, så prøv at pille den sidste ud og skift med den anden. Det udelukker selvfølgelig ikke helt, men kunne være. Ved ikke om Volt problematikken kan ødelægge denne udelukkelsesmetode. Men det er ellers en god måde at finde ud af om en enkelt RAM blok driller.
|
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 21:10
fhansen skrev:
Ja, du kan også prøve at pille den ene blok RAM ud og prøve at køre maskinen og se hvad der sker. Sker der det samme, så prøv at pille den sidste ud og skift med den anden. Det udelukker selvfølgelig ikke helt, men kunne være. Ved ikke om Volt problematikken kan ødelægge denne udelukkelsesmetode. Men det er ellers en god måde at finde ud af om en enkelt RAM blok driller.
|
det burde det ikke gøre - jeg nævnte det kun fordi der står 1,5V på producentens hjemmeside og jeg ikke er stødt ind i så mange 1600mhz 1,5V ram. Men når de står på producentens liste over ting der bekræftet virker, så må vi gå ud fra det passer, uden at skulle pille for meget rundt. Også fordi jeg ikke rigtigt fandt noget om problemer ved en hurtig google på de to ting sammen
|
Skrevet den: 13-Maj-2012 kl. 21:12
fhansen skrev:
Ved ikke om du kan se noget i denne statistik, men hvis du har Win7, kan du i START>Kør skrive pål, og vælge Vis oversigt over pålidelighed. Måske der står noget spændende, ved de gange hvor der er sket noget.
|
det er så i "søg" og ikke i "kør", men godt tip
|
Skrevet af: michael9000
Skrevet den: 14-Maj-2012 kl. 01:18
Som jeg læser det, så kan det meget sandsynligt være RAM'ene som ikke kan levere deres standard hastighed ved den lavere spænding. Prøv at sætte latency op på RAM'ene i stedet for at hæve spændingen - har flere gange oplevet at dette "fixer" ustabile pc'ere.
|
|