Print side | Luk vindue

Suk - det ser jo egentlig ikke så godt ud

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=11128
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 10:57

Emne: Suk - det ser jo egentlig ikke så godt ud
Skrevet af: MiKKa
Emne: Suk - det ser jo egentlig ikke så godt ud
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 18:39
Med stor glæde satte jeg mit tv på væggen - slog selectoren til i den overbevisning, at nu skulle jeg se knivskarpt tv. Det skulle jeg så desværre ikke  (jo, farverne står skarpt - men der er mange "grumsede" kanter)

Fodbold ser ud af h.t. og bliver der blitzet lidt af kendte personer i f.eks tv-avisen på DR ser det også forfærdelig ud ... Man overvejer jo ligefrem at finde det gamle tv frem igen.

Hvordan ser det ud hos jer - er tv-kiggeri acceptabelt? Jeg skal sige at DVD'er kører kanont! - måske gør jeg noget galt med tv'et?

Opsætning : Selector via rgb på Samsung LW32A23W

-------------
Je ne sais rien, moi...

Svar:
Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 18:42

Oprindeligt skrevet af MiKKa MiKKa skrev:

Med stor glæde satte jeg mit tv på væggen - slog selectoren til i den overbevisning, at nu skulle jeg se knivskarpt tv. Det skulle jeg så desværre ikke  (jo, farverne står skarpt - men der er mange "grumsede" kanter)

Fodbold ser ud af h.t. og bliver der blitzet lidt af kendte personer i f.eks tv-avisen på DR ser det også forfærdelig ud ... Man overvejer jo ligefrem at finde det gamle tv frem igen.

Hvordan ser det ud hos jer - er tv-kiggeri acceptabelt? Jeg skal sige at DVD'er kører kanont! - måske gør jeg noget galt med tv'et?

Opsætning : Selector via rgb på Samsung LW32A23W

Dit indlæg giver mig helt gåsehud

For hvis det er rigtigt at du oplever det med et nyt LCD TV så er jeg i hvert fald ikke moden til at skifte mit CRT ud med LCD.

Jeg kender ikke lige den model du har købt - men jeg håber da ikke det er standarden for LCD tv anno 2006??

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 18:59
Nu er mit LCD-tv godt nok +1 år gammelt - jeg kan håbe at det er årsagen ...

-------------
Je ne sais rien, moi...

Skrevet af: agger
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 19:04

hej

køb philips 37pf9830 så er der kanon billede både tv og dvd , har både stofa og paraboltv

hilsen agger

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af agger agger skrev:

køb philips 37pf9830 så er der kanon billede både tv og dvd , har både stofa og paraboltv

Nu er jeg er helt rolig igen

Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 19:22

Oprindeligt skrevet af J.F.L J.F.L skrev:

Jeg synes så det er lidt skræmmende, at ét indlæg om en negativ oplevelse, som kan skyldes alverdens andre ting end at TV'et er dårlig, kan gøre én nervøs - og at der ikke skal mere til end én positiv udmelding til før du er rolig igen... Net-fora er en farlig ting hvad dét angår - utroligt mange køber ting ud fra andres erfaringer.

-------------
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 19:47
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Jeg synes så det er lidt skræmmende, at ét indlæg om en negativ oplevelse, som kan skyldes alverdens andre ting end at TV'et er dårlig, kan gøre én nervøs - og at der ikke skal mere til end én positiv udmelding til før du er rolig igen..

Enig Otto

Det jeg undrer mig over, er at det kan stå så knivskarpt når jeg ser DVD, mens at "Lorry" i højre hjørne på TV2 har en grumset kant. Et eller andet sted forventer jeg jo nok, at det er signalet og ikke TV'et, at den er gal med.

-------------
Je ne sais rien, moi...

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 19:50

Hejsa,

Jeg har siden 1. april set, at Selectoren ikke får så god kvalitet altid som før i tiden. Og jeg har set digitalt TV i 8 år.

Den er tit så gal på TV2, at jeg i forgårs har klaget til TDC. Se evt. efter det grønnehttp://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10803&PN=1&TPN=10 - denne side .

Jeg så også lidt TV3 i dag, der var grim - pixelblokke/terner m. striber hér og dér. Jeg ville foretrække lidt analogt grums frem for disse tydelige fejl.

Så kære MiKKa - det er slet ikke sikkert, det er dit TV, den er gal med. Især ikke, når DVD er i orden. Jeg ved ikke, om det nye er din Selector eller at TDC har ændret på, hvad de digitalt sender ud på nettet på TV2 eller noget helt tredie.

Men dette ved jeg: TDC har fået DTT -> DVB-C udstyr, der ikke var helt i orden, 16:9 har også drillet og der kom også en serie fejlbehæftede Sagem 60 bokse med mekanisk støjende spoler.

De arbejder ifølge produktchefen på at klare det hele.

Visse kanaler og optagelser er bare ikke så gode - for lav bitrate. Og det ses bl.a. ved sport, når kameraet og kampen rykker.

Forslag: Tjek DR1 om lidt. "Hammerslag" plejer at være i rigtig god billedkvalitet og i 16:9. DR kører i fiberkabel direkte til TDC og det duer!

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 19:55
Oprindeligt skrevet af Otto, TC Otto, TC skrev:

Oprindeligt skrevet af J.F.L J.F.L skrev:

Jeg synes så det er lidt skræmmende, at ét indlæg om en negativ oplevelse, som kan skyldes alverdens andre ting end at TV'et er dårlig, kan gøre én nervøs - og at der ikke skal mere til end én positiv udmelding til før du er rolig igen... Net-fora er en farlig ting hvad dét angår - utroligt mange køber ting ud fra andres erfaringer.

Hej Otto

De 2 indlæg var ikke så alvorligt ment som de lød.

Jeg er ret sikker på et det 37PF9731 jeg har planlagt at købe er ganske perfekt - især ud fra de indlæg der har været fra ejere af PF9830.

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Forslag: Tjek DR1 om lidt. "Hammerslag" plejer at være i rigtig god billedkvalitet og i 16:9. DR kører i fiberkabel direkte til TDC og det duer!

wow - det så godt ud! Tydeligt og klart.

Jeg så en stor forskel da udsendelsen sluttede og der røg en trailer på for et andet program - straks var den "grumset".

-------------
Je ne sais rien, moi...

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 20:49

Hej igen MiKKa,

Ja, det så godt nok ud, ikke? Og så er det et udmærket program, jeg elsker at gætte med!

Hvis bare alle havde lige så gode fotografer, kameraer og teknik og ligeså mange bits i systemet at gøre godt med som DR var meget vundet. 

Det + meget mere i ægte 16:9 er jeg umiddelbart mere interesseret i end HDTV - ihvertfald de første par år og med det, det tyder på, at HDTV vil koste incl. bokse og abonnementer og de optagere, der også vil komme.

Er det nyt for dig med en Selector?

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 20:52
jeps - det er nyt med selector + lcd. Jeg skal være ærlig at sige, at det første indtryk ikke er så godt, som jeg havde håbet.

-------------
Je ne sais rien, moi...

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 21:01

Jamen det er en ærlig snak.

For en Selector kører med samme opløsning som DVD m.m.

Bitraten er på max. ved DR i 16:9, 4,5 Mbps. Den er ca. det halve af, hvad den kan komme op på på en købe-DVD. 4,5 Mbps svarer i øvrigt pænt til SP på en DVD-optager. Så bedre end DR i 16:9 bliver det ikke.

Smalle programmer med sprog og en del andet får ikke nær så meget. 

Fordelen ved at modtage digitalt er, at der er mindre støj og flere muligheder for at se og høre, ja endda bestille en hel masse. Og så ægte 16:9 og guide.

Højere opløsning får vi (desværre) først med HDTV-signaler. 

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 21:35

Bitraten er på max. ved DR i 16:9, 4,5 Mbps. Den er ca. det halve af, hvad den kan komme op på på en købe-DVD. 4,5 Mbps svarer i øvrigt pænt til SP på en DVD-optager. Så bedre end DR i 16:9 bliver det ikke.

Der er forskel på Selector (dvs. DVB-C hos TDC Kabel-TV) og DVB-T mht. DR-1 bitraten. Ifølge denne artikel
http://activy.qwer.dk/index.php?title=DVB%3F_Hvad_snakker_du_om%3F - http://activy.qwer.dk/index.php?title=DVB%3F_Hvad_snakker_du _om%3F
er der på TDC kabel-tv målt bitrater for DR-1 på 12-14 Mbit, hvilket er mere end hvad DVD standarden giver mulighed for.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 22:15

Hej Jesper.

Mine kilder var en feature-artikel i High Fidelity om DVB og flere indlæg i forummet hér.

Så jeg mente - ihvertfald lige indtil jeg læste i den artikel, du linker til - at 4,5 Mbps er max. eller i bedste fald gennemsnit p.g.a. de QAM'er, TDC bruger - se evt. på  http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=749&z=3 - http://www.recordere.dk/artikler/anmviewer.asp?a=749&z=3 . Der skal også være plads til lyd, TTV og fejlkorrektion.

En QAM* kan nemlig kun fylde hvad én analog kanal fylder i båndbredde, men kan så pakkes med digitale signaler i et bestemt mønster - meget teknisk.

Men jeg indrømmer, at de 4,5 kan være i underkanten og i Sagem 60's produktblad står der dette, hvor jeg bemærker input rates:

Video decoder

MPEG-2 ( ISO/IEC 13818-2)

Profile level : MP@ ML

Input rates : 1.5 to 15 Mbit/s

Aspect Ratio: 4:3 and 16:9

Video resolution : 720x576, 704x576, 544x576, 480x576, 352x576, 352x288

Conversion : Pan and scan, Letter box

Resizing : Down/up (1/4, 1/16)

Så nu er jeg i tvivl om jeg har taget fejl eller om TDC sender til os med Selector med helt op til 12-14 Mbps - det, der står i artiklen er hvad DR sender** - men ikke om det er helt ud til os med Selector eller til TDC, der så kunne reducere det til en lavere bitrate for at kunne sampakke det med de andre kanaler i en QAM.

Andre må meget gerne svare på det her, ellers kunne jeg finde på at tjekke det med TDC.

De har i øvrigt oplyst dette en gang, hvor jeg ikke var tilfreds med Kiosk:

Kioskkanalerne kan gøres bedre. KIOSK-kanalerne sendes med 3Mbit (2,7 til video, 0,2 til lyd og 0,1 til tekst) og der sker en væsentlig reduktion af billedinformation allerede inde MPEG-encodningen. Så din observation er fuldstændig korrekt, det svarer til VHS-kvalitet.
TDC Kabel TV ændrer ikke på signalerne, men sender satellit-signalet transparent igennem. Vi sender altså det samme som vi modtager fra Canal Digital, der leverer tjenesten til os.

*   QAM er forklaret på bl.a. http://www.physics.udel.edu/~watson/student_projects/scen167/thosguys/qam.html - http://www.physics.udel.edu/~watson/student_projects/scen167 /thosguys/qam.html  og på http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation - http://en.wikipedia.org/wiki/Quadrature_amplitude_modulation

** citat: Et eksempel herpå er DR, når de sender Rejseholdet; det foregår med peaks på 12-14 Mbps, og det kan en DVD-afspiller altså ikke følge med til. Her må man nedkonvertere med det tab, der følger med.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 22:30

TDC Kabel TV ændrer ikke på signalerne, men sender
satellit-signalet transparent igennem. Vi sender altså det samme som vi
modtager fra Canal Digital, der leverer tjenesten til os.

Det samme gælder i øvrigt for TV2 - TDC skal sende transparent, men
den højere bitrate for DR kan jo skyldes at det her er TDC der komprimerer
signalet - i det mindste indtil 1. oktober - og har valgt en højere bitrate.

TV2 har ikke været i den bedste kvalitet (kan af gode grunde ikke teste DR
via DTT), men de skal nok også lige lære komprimering bedre at kende.

Skrevet af: marten
Skrevet den: 11-April-2006 kl. 22:37
jeg har et philips 32pf9830 og modtager via dvb t og dvb s . jeg oplever også dårlig billedkvalitet på mange udsendelser i andre tilfælde er billedet godt men det er sjældent godt på tv2dk og ofte godt på sverige.det må være den høje opløsning på lcd skærmene der gør dem langt mere krævende overfor tvsignalet. jeg håber at der hurtigere kommer flere hdtv. kanaler end det tyder på nu.

Skrevet den: 11-April-2006 kl. 22:43

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

TDC Kabel TV ændrer ikke på signalerne, men sender satellit-signalet transparent igennem. Vi sender altså det samme som vi modtager fra Canal Digital, der leverer tjenesten til os.

Det samme gælder i øvrigt for TV2 - TDC skal sende transparent, men
den højere bitrate for DR kan jo skyldes at det her er TDC der komprimerer signalet - i det mindste indtil 1. oktober - og har valgt en højere bitrate.

TV2 har ikke været i den bedste kvalitet (kan af gode grunde ikke teste DR via DTT), men de skal nok også lige lære komprimering bedre at kende.

Hej Lunddal!

Ja, TV2 byder godtnok på noget, der af og til ligner dette:

og ikke dette:

kvalitet

efter TDC nu får den fra DTT i stedet for at konvertere den fra analogt signal. Og TV2 via Selector har vi så http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10803&PN=1&TPN=10 - denne tråd om.

Hm, hvad er det lige, der sker 1. oktober?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 12-April-2006 kl. 11:19

Ja, TV2 byder godtnok på noget, der af og til
ligner dette...

TV2s kvalitet er meget svingende, så de er nok i en oplæringsperiode. 9
ud af 10 så f.eks. ganske godt ud.

Hm, hvad er det lige, der sker 1. oktober?

Ifølge TDC Kabel TV artiklen her på recordere.dk stopper TDC 1. oktober
med at modtage signalet direkte fra DR - sikkert fordi de flytter ud i DR
Byen.

Dvs. at TDC tilsyneladende så også skal tage DTT signalet fra DR1 og DR2
fra og med 1. oktober.

Skrevet den: 12-April-2006 kl. 13:18

Tak for dit svar lunddal.

Det med oplæringsperioden skal nok passe, for den gode kvalitet er udmærket og skiftet var jo synligt og blev bestemt bemærket, da vi sad og så på Selector-billederne 31/3.

Jeg kan bare ikke vide, om problemet, når det af og til ikke ser for kønt ud, ligger i TV2's optagelser, deres DTT eller i TDC's teknik eller måske i en uheldig kombination. Som du selv siger det: "kan af gode grunde ikke teste DR via DTT". Samme med TV2.

Nu er jeg med på, hvordan 1. oktober kom ind i billedet.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 18-April-2006 kl. 12:17

På side 1 i tråden kom vi ind på DR's bitrate.

Nu ved jeg mere - jeg har lige fået svar fra Rikke i TDC, jeg spurgte om DR's bitrate:

DR1 og DR2 encodes p.t. med 7Mbit alt incl. (video+audio+tekst-tv). Der er en statisk bitrate.

Så det gælder også udsendelser i 16:9, og kvaliteten ligger meget tæt på 1½ times kvaliteten (og billed-bitraten i snit) på en recorder.

-------------
M.v.h. Carser

Print side | Luk vindue