Print side | Luk vindue

Ny HTPC med problemer

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Microsoft Media Center, MCE og HTPC
Forumbeskrivelse: Media Center (MCE) og Home Theatre PC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111537
Udskrevet den: 29-Maj-2024 kl. 03:54


Emne: Ny HTPC med problemer
Skrevet af: Kandersen
Emne: Ny HTPC med problemer
Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 18:34
Så fik jeg samlet mit nye Mediacenter.
 
Hardwaren er sådan set lige til.
 
MB = Intel DH61AG
CPU = Intel I3 2120 processor
RAM = 4GB Kingston (et eller andet nummer jeg ikke kan huske).
HDD = 64GB SSD disk.
Kabinet = Streacom FC1
 
Win7 64bit installeret, alle driveere er opdateret til nyeste, inkl firmware til bundkortet. TMT5 installeret.
Alt virker umiddelbart fint, lige indtil jeg skal afspille BD, så har jeg problemer. Det hakker som en sindsyg. Og det er ikke framerate, det er galt med, men et eller andet decideret problem i hardware/software, som jeg bare ikke kan finde.
Der er ingen problemer med at afspille DVDére, så min mistanke ligger på/i omkring grafik og processore.
 
Der er eet enkelt alternativ, men som jeg dog ikke havde forudset skulle give dette problem. Og det er strømforsyningen. Jeg bruger en 90watt HP strømforsyning, simpelthen fordi jeg havde den. Men kan den være årsag til dette problem? Jeg har ikke fået målt forbruget endnu.
 
Varme problem er det ikke, for kabinettet kører pt. uden låg på netop af samme årsag, at så opstår der varme problemer. (den dyre 4cm blæser jeg havde købt, kan simpelthen ikke flytte nok luft alligevel. Så blev jeg så klog).
 
Er der nogen der har en ide?
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12



Svar:
Skrevet af: Psymon
Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 19:58
Nu kender jeg ikke TMT5, men kan man vælge et sted i indstillinger om den skal bruge software eller hardware decoding?

Prøv eventuelt anden afspiller for at finde ud af om det er afspiller relateret.

Hvis du har noget komprimeret i h.264 og med ordenlig bitrate i 1080p så prøv MediaPlayerClassic som afspiller for at se om problemet også opstår her.

Hvis dit BD er uden kryptering burde XBMC kunne afspille med hardware acceleration, prøv eventuelt dette.

Lige hvad jeg kunne finde på du kunne teste.


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 22:09
afspiller du selve disken i din htpc eller er det rips?


Skrevet af: MCenterFreak
Skrevet den: 19-Maj-2012 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Så fik jeg samlet mit nye Mediacenter.
 
Hardwaren er sådan set lige til.
 
MB = Intel DH61AG
CPU = Intel I3 2120 processor
RAM = 4GB Kingston (et eller andet nummer jeg ikke kan huske).
HDD = 64GB SSD disk.
Kabinet = Streacom FC1
 
Win7 64bit installeret, alle driveere er opdateret til nyeste, inkl firmware til bundkortet. TMT5 installeret.
Alt virker umiddelbart fint, lige indtil jeg skal afspille BD, så har jeg problemer. Det hakker som en sindsyg. Og det er ikke framerate, det er galt med, men et eller andet decideret problem i hardware/software, som jeg bare ikke kan finde.
Der er ingen problemer med at afspille DVDére, så min mistanke ligger på/i omkring grafik og processore.
 
Der er eet enkelt alternativ, men som jeg dog ikke havde forudset skulle give dette problem. Og det er strømforsyningen. Jeg bruger en 90watt HP strømforsyning, simpelthen fordi jeg havde den. Men kan den være årsag til dette problem? Jeg har ikke fået målt forbruget endnu.
 
Varme problem er det ikke, for kabinettet kører pt. uden låg på netop af samme årsag, at så opstår der varme problemer. (den dyre 4cm blæser jeg havde købt, kan simpelthen ikke flytte nok luft alligevel. Så blev jeg så klog).
 
Er der nogen der har en ide?
 
Gætter på at en reinstall m/win 7 32 bit og win 7 32 bit drivere vil løse dit problem. Købte selv en Medion Akoya laptop med Win 7 64 preinstalleret. Kun problemer!
Reinstalerede med 32 bit, kører som en drøm


-------------
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)


Skrevet af: Juleulven
Skrevet den: 20-Maj-2012 kl. 00:41
hmm ... mit mediecenter kører faktisk også 32bit... men kontroller lige drivere... du har måske brugt dem der fulgte med motherboardet?
 
har du kontrolleret for diverse BIOS opdateringer mv?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Nu kender jeg ikke TMT5, men kan man vælge et sted i indstillinger om den skal bruge software eller hardware decoding?
Det ædnre intet om jeg aktiveret hardware decoding eller deaktivere det. Resultatet er præcis det samme.
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Prøv eventuelt anden afspiller for at finde ud af om det er afspiller relateret.
 
TMT5 virker fint på min gamle HTPC, samme version. Så det skal være en kombination af den og så den nye hardware, hvis det skal være noget.
 
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Hvis du har noget komprimeret i h.264 og med ordenlig bitrate i 1080p så prøv MediaPlayerClassic som afspiller for at se om problemet også opstår her.
 
Jeg har kun fulde BD rips med DVDFab. Ripper dem selv 100% med menuer og alt, afspiller dem fint fra den gamle HTPC via min WHS server.

Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Hvis dit BD er uden kryptering burde XBMC kunne afspille med hardware acceleration, prøv eventuelt dette.
 
De er uden kryptering, så en anden afspiller kan evt. komme på tale som forsøg, men det vil ikke være en varig løsning, da det SKAL køre via mediecenteret.

 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

afspiller du selve disken i din htpc eller er det rips?
 
Rips, og præcis de samme med samme software, som virker fra den gamle HTPC. Dog er hardwaren ændret (det primære formål med at skifte HTPC) og windows 7 er en 64bit. Sidstnævnt KAN godt være en årsag.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 10:50
Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

hmm ... mit mediecenter kører faktisk også 32bit... men kontroller lige drivere... du har måske brugt dem der fulgte med motherboardet?
 
har du kontrolleret for diverse BIOS opdateringer mv?
 
Alle drivere er opdateret, som skrevet. Inkl bios på bundkortet.
 
Men der kan være en årsag i, at jeg valgte at installere win7 64bit denne gang, og på den gamle HTPC bruger jeg 32bit. Det er softwaremæssig den ENESTE forskel på de to HTPCére, altså foruden at hardwaren er væsentlig nyere i den nye.
 
Er der nogen der har erfaring med Intel DH61AG bundkortet og i3 2120 CPU skulle have problemer med afspilning af BD med win7 64bit? Bruger alle andre 32bit?
 
Det tager en krig at geninstallere det hele, så hvis nogen har en 64bit installeret og de ved det virker, så vil jeg egentlig meget gerne høre om det. Omvendt er det også interessant, hvis alle bruger 32bit.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 10:51
Jeg ved godt du har udelukket refreshrate problemer som årsagen, MEN for mig lyder det som om TMT 5 afpiller ved 50Hz, hvis du IKKE apspiller ved 50Hz, men kører TMT 5 med refreshrate autoswitching i MCE 7 så slå autoswitching refreshrate fra i TMT of sæt desktop til 24Hz og prøv og se om det giver en forskel.

I mit setup, som er næsten identisk med dit pånær bundkort, kan jeg ikke få autoswitching af refreshrate via TMT 5 til at fungere.

Og apropos x64 contra x86, jeg kører x64 og det spiller bare så jeg tror ikke det er styresystemet som er problemet.


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg ved godt du har udelukket refreshrate problemer som årsagen, MEN for mig lyder det som om TMT 5 afpiller ved 50Hz, hvis du IKKE apspiller ved 50Hz, men kører TMT 5 med refreshrate autoswitching i MCE 7 så slå autoswitching refreshrate fra i TMT of sæt desktop til 24Hz og prøv og se om det giver en forskel.
Jamen, der er flere ting der gør, at refreshrate bliver fuldstændigt udelukket.
1. Jeg har set og levet med refreshrate problemer i lang tid. På min gamle HTPC ville TMT5 ikke selv skifte refreshrate, så der levede jeg med BD afspillede i 50hz. Det var kun når jeg "gad" skifte manuelt, at jeg gjorde det.
I og med jeg har erfaringer med, hvordan det ser ud, så kan jeg sige meget skråsikkert, at det her er et meget alvorligere problem. Som hvis man tog en totalt underdimentioneret HTPC og bad den afspille en BD. Helt konkret, så virker det som om maskinen i sig selv ikke kan følge med. Det er ikke bare små hakken i panoreringer, men voldsomt hakken.
2. Mit Samsung TV melder meget klart og tydeligt, at den skifter refreshrate, når jeg starter en BD afspilning i TMT5 nu med den nye HTPC, (24hz for BD og 30hz for 3D BD).

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

I mit setup, som er næsten identisk med dit pånær bundkort, kan jeg ikke få autoswitching af refreshrate via TMT 5 til at fungere.
 
Hmm, det er sgu underligt må jeg erkende for faktisk var det det som triggede mig netop til at udskifte min gamle HTPC, at få TMT5 automatisk til at skifte til 3D og refreshrate. Og den gør det altså præcis som den skal.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Og apropos x64 contra x86, jeg kører x64 og det spiller bare så jeg tror ikke det er styresystemet som er problemet.
 
Hmm, damit! Det var så ikke lige det jeg håbede på at høre. Men alligevel interessant.
 
Skal lige siges, at Intels Desktop Utilities (bruges bla. til at se hvor stor belastningen er på bundkort/CPU/GPU og temperaturer) den brillierer ved ikke at virke. Så jeg er lidt vingeskudt indtil jeg kan finde noget der tydeligt kan indikere problemer. Task Manager i windows er ikke til meget gavn. CPU ligger på ca. 30% forbrug ved afspilning af BD. Men mangler at se hvad der sker i GPU delen. Og specielt om det evt. er temperaturproblemer på CPU. (Det indikere forbruget ikke, men det er svært at vide præcis).
 
En lille side-detalje, for dem som overvejer denne konfiguration. Man kan IKKE bruge Intels box køler med Streacom kabinettet. Køleren er simpelthen ca. 0,5cm for høj, så man er nødt til at fjerne holderen til optisk drev. Det er pt. ikke et problem for mig, da jeg ikke har optisk drev i maskinen. Men CPU køleren skal skiftes.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 12:32
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg ved godt du har udelukket refreshrate problemer som årsagen, MEN for mig lyder det som om TMT 5 afpiller ved 50Hz, hvis du IKKE apspiller ved 50Hz, men kører TMT 5 med refreshrate autoswitching i MCE 7 så slå autoswitching refreshrate fra i TMT of sæt desktop til 24Hz og prøv og se om det giver en forskel.
Jamen, der er flere ting der gør, at refreshrate bliver fuldstændigt udelukket.
1. Jeg har set og levet med refreshrate problemer i lang tid. På min gamle HTPC ville TMT5 ikke selv skifte refreshrate, så der levede jeg med BD afspillede i 50hz. Det var kun når jeg "gad" skifte manuelt, at jeg gjorde det.
I og med jeg har erfaringer med, hvordan det ser ud, så kan jeg sige meget skråsikkert, at det her er et meget alvorligere problem. Som hvis man tog en totalt underdimentioneret HTPC og bad den afspille en BD. Helt konkret, så virker det som om maskinen i sig selv ikke kan følge med. Det er ikke bare små hakken i panoreringer, men voldsomt hakken.
2. Mit Samsung TV melder meget klart og tydeligt, at den skifter refreshrate, når jeg starter en BD afspilning i TMT5 nu med den nye HTPC, (24hz for BD og 30hz for 3D BD).

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

I mit setup, som er næsten identisk med dit pånær bundkort, kan jeg ikke få autoswitching af refreshrate via TMT 5 til at fungere.
 
Hmm, det er sgu underligt må jeg erkende for faktisk var det det som triggede mig netop til at udskifte min gamle HTPC, at få TMT5 automatisk til at skifte til 3D og refreshrate. Og den gør det altså præcis som den skal.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Og apropos x64 contra x86, jeg kører x64 og det spiller bare så jeg tror ikke det er styresystemet som er problemet.
 
Hmm, damit! Det var så ikke lige det jeg håbede på at høre. Men alligevel interessant.
 
Skal lige siges, at Intels Desktop Utilities (bruges bla. til at se hvor stor belastningen er på bundkort/CPU/GPU og temperaturer) den brillierer ved ikke at virke. Så jeg er lidt vingeskudt indtil jeg kan finde noget der tydeligt kan indikere problemer. Task Manager i windows er ikke til meget gavn. CPU ligger på ca. 30% forbrug ved afspilning af BD. Men mangler at se hvad der sker i GPU delen. Og specielt om det evt. er temperaturproblemer på CPU. (Det indikere forbruget ikke, men det er svært at vide præcis).
 
En lille side-detalje, for dem som overvejer denne konfiguration. Man kan IKKE bruge Intels box køler med Streacom kabinettet. Køleren er simpelthen ca. 0,5cm for høj, så man er nødt til at fjerne holderen til optisk drev. Det er pt. ikke et problem for mig, da jeg ikke har optisk drev i maskinen. Men CPU køleren skal skiftes.
 

Task manageren fortæller dig faktisk dit problem. Ved afspilning af BD ligger min CPU en core i3 2100T på mellem 3-7% forbrug, at du er helt oppe på 30% indikerer at du ikke kører med hardwareacceleration slået til i TMT5

At du afspiller BD 3D ved 30Hz er en fejl. 3D BD skal afspilles ved enten 24Hz eller 60Hz for at være korrekt.

Jeg har samme problem at 3D BD også afspilles ved 30Hz, men da du fortæller mig at du også har et Samsung TV så tror jeg det er kilden i samspil med intel bundkort og sandy bridge

Mit tidligere Panasonic 50VT20 afspillede korrekt 3D BD ved 24Hz og 60Hz med intel bundkort og sandy bridge

Hvis du har hardwareacceleration slået til i TMT5 så er der en sidste ting du skal checke og det er at følgende intel drivere SKAL være installeret på din Win 7 x64

Intel INF.
Intel Management Engine
Intel GFX


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 12:57
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Task manageren fortæller dig faktisk dit problem. Ved afspilning af BD ligger min CPU en core i3 2100T på mellem 3-7% forbrug, at du er helt oppe på 30% indikerer at du ikke kører med hardwareacceleration slået til i TMT5
 
Jeg er ikke helt enig med det med taskmanageren. Men det er mere fordi jeg er fokuseret på udelukkelsesmetoder. 30% er jo stadigvæk slet ikke i nærheden af max belastning, som er det jeg ser resultatet af. Men du har ret i, at det kan indikere at noget er/kan være bedre. Hw-acc blev kun testet under få forsøg ved at aktiver/deaktivere inde i TMT5, samtidig med jeg afspillede. Jeg tjekkede ikke taskmanageren under dette, da resultatet var det samme, uanset hvad jeg satte den til.
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

At du afspiller BD 3D ved 30Hz er en fejl. 3D BD skal afspilles ved enten 24Hz eller 60Hz for at være korrekt.
 
Har du ret i. Men igen fokuserede jeg på resultatet. TMT5 skiftede refreshrate (og til 3D automatisk), som var det problem jeg røg ind i på min gamle HTPC med Nvidia kort. For der skiftede den ikke selv til 3D, fandt jeg jo desværre ud af=.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg har samme problem at 3D BD også afspilles ved 30Hz, men da du fortæller mig at du også har et Samsung TV så tror jeg det er kilden i samspil med intel bundkort og sandy bridge
 
Lorte TV åbenbart Wink
 
Men igen, jeg er 110% sikker på, at problemet ikke er et refreshrate problem her. Det ser alt alt for voldsomt ud til at kunne være det. Og som sagt, så skifter den altså til korrekt refreshrate ved almindelig BD afspilning, men jeg har sammt symptom som ved afspilning af 3D BD.

Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Hvis du har hardwareacceleration slået til i TMT5 så er der en sidste ting du skal checke og det er at følgende intel drivere SKAL være installeret på din Win 7 x64

Intel INF.
Intel Management Engine
Intel GFX
 
Hmm. Management Engine? Den tvivler jeg lidt på er installeret, må jeg erkende. Synes ikke jeg faldt over den nogen steder, udover i software til download på Intels hjemmeside.
Jeg roder videre med den i aften, så må jeg gå hårdere til den, for den her fejl må ligge lige om hjørnet. Jeg kan bare ikke se den, medmindre der skulle være fysisk fejl i hardwaren et sted. Hardwaren er mere end overdimentioneret til formålet, hvilket er lidt af grunden til, at jeg tog chancen med en 90watt PSU, (ikke nødvendigvis en god forklaring, men det var forsøget værd, da jeg alligevel havde PSUén).
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 15:11
Jeg har vedhæftet et udklip fra en test af lige præcis mit setup testet med TMT5, deraf fremgår det jo helt tydeligt, at når du kører rundt med en CPU belastning på 30% så er der noget HELT RAVENDE GALT


Hele testen kan du se her

http://www.missingremote.com/review/intel-core-i3-2100t-and-bh67cf-mini-itx-motherboard - http://www.missingremote.com/review/intel-core-i3-2100t-and-bh67cf-mini-itx-motherboard

Og DU SKAL have Intel Manegement Engine driveren lagt ind.

Når det er sket så ser du pludselig sådan her ud Clap


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: goofyguf
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 16:12
Har ikke læst posten igennem, så beklager meget hvis dette er nævnt:

Jeg står med samme hardware, og havde problemer med at afspille stort set ALT, da jeg fik det installeret. Til trods for at hardware dekodning var slået til. (lige tjek at dette er slået til som det første).

Derudover, blev jeg nødt til at re-installere OS (da min driver opdateringer til bundkort via. medfølgende CD/DVD gav problemer) og lod Windows finde ALLE driver selv på nær 2 lige gyldige enheder jeg ikke skulle bruge. Lyd, Grafik og alle essentiale enheder fandt Windows selv - installerede derefter min afspiller, slog hardware dekodning, og gjorde intet mht. driver for grafik / lyd eller chipsæt drivers til bundkortet, lod det hele være og bam(!) - så var der nada problemer what so ever med film....Confused


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 21-Maj-2012 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg har vedhæftet et udklip fra en test af lige præcis mit setup testet med TMT5, deraf fremgår det jo helt tydeligt, at når du kører rundt med en CPU belastning på 30% så er der noget HELT RAVENDE GALT


Hele testen kan du se her

http://www.missingremote.com/review/intel-core-i3-2100t-and-bh67cf-mini-itx-motherboard - http://www.missingremote.com/review/intel-core-i3-2100t-and-bh67cf-mini-itx-motherboard

Og DU SKAL have Intel Manegement Engine driveren lagt ind.

Når det er sket så ser du pludselig sådan her ud Clap
 
Det hele er installeret som du nævnte, men det har ikke ændret på noget. Tog endda management enige og installerede den igen. Som sagt, ingen ændring. CPU ligger stadigvæk og roder på ca, 30% og det hakker vildt.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 00:43
Helt forfra med ny installation af win 7, som du kan se af af min egen aflæsning samt linket til test så kan man ikke, selv med bd 3d ikke komme over en cpu belastning på 8%.

Så når du ligger og roder med en cpu belastning på 30% så har du svaret, noget er gået galt på en eller anden måde


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 05:31
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Brasch Brasch skrev:

afspiller du selve disken i din htpc eller er det rips?
 
Rips, og præcis de samme med samme software, som virker fra den gamle HTPC. Dog er hardwaren ændret (det primære formål med at skifte HTPC) og windows 7 er en 64bit. Sidstnævnt KAN godt være en årsag.
 
hvor ligger rips (lokalt/server) og som hvad (ISO/MKV/...)?
 
Det lyder meget som de problemer jeg havde med Blu Ray inden jeg satte et flueben ved Buffered I/O i indstillingerne til Virtual Clone Drive.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 08:55
Brasch - alle mine film ligger på min lokale WHS, præcis som de altid har gjort. Og alt kører via kablet Gigabit netværk. Det er ihvertfald ikke der problemet ligger.
 
Jespermart - Det er nok den eneste løsning lige nu, selvom jeg hader at skulle gøre det, når jeg ikke kender årsagen. Så kan man jo blive ved i eet rask væk!


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 12:30
Så er forsøget med en ny installation af windows 7 64bit afprøvet, og med præcis samme resultat.
 
Jeg testede dog på en lidt anden måde denne gang, og opdagede noget jeg egentlig slet ikke kan få til at hænge sammen.
 
Star wars BD 100% rip, (fylder ca. 45GB pr film). Når jeg afspiller disse, så ligger CPU, med HW accel. on, på ca. 30-35%. Slår jeg HW accel. fra så stiger CPU til ca. 50-60% forbrug.
 
Men hvis jeg afspiller Harry Potter og Dødsregalierne part 1 100% rip, så ligger CPU med HW accel. on på ca. 4-6%. Jeg gad ikke teste det uden HW accel. on.
 
Begge dele hakker præcis på samme måde i billedet og præcis som førnævnt, selv ved en CPU belastning nede på de 4-6%. Min gamle HTPC med gammelt MSI 965chipsæt, core2duo 6850 cpu, 4GB, (3.5GB) sløv ældre DDR2 ram, og med Nvidia GT430 afspiller dem helt flydende som det skal med win7 32bit.
 
Inden jeg dømmer defekt hardware, så har jeg tænkt mig at prøve med en win7 32bit. Men det bliver ikke lige nu. Selv med en SSD disk tager det ufatteligt lang tid at nå igennem en fuldstændig installation (+1½ time med sindsygt mange genstart).
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  Selv med en SSD disk tager det ufatteligt lang tid at nå igennem en fuldstændig installation (+1½ time med sindsygt mange genstart).
 
Det kan da ikke tage meget mere end ½ time at komme så langt at du kan teste om det virker. Resten kan du så installere bagefter.
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Så fik jeg samlet mit nye Mediacenter.
 
Hardwaren er sådan set lige til.
 
MB = Intel DH61AG
CPU = Intel I3 2120 processor
RAM = 4GB Kingston (et eller andet nummer jeg ikke kan huske).
HDD = 64GB SSD disk.
Kabinet = Streacom FC1
 
Win7 64bit installeret, alle driveere er opdateret til nyeste, inkl firmware til bundkortet. TMT5 installeret.
Alt virker umiddelbart fint, lige indtil jeg skal afspille BD, så har jeg problemer. Det hakker som en sindsyg. Og det er ikke framerate, det er galt med, men et eller andet decideret problem i hardware/software, som jeg bare ikke kan finde.
Der er ingen problemer med at afspille DVDére, så min mistanke ligger på/i omkring grafik og processore.
 
Der er eet enkelt alternativ, men som jeg dog ikke havde forudset skulle give dette problem. Og det er strømforsyningen. Jeg bruger en 90watt HP strømforsyning, simpelthen fordi jeg havde den. Men kan den være årsag til dette problem? Jeg har ikke fået målt forbruget endnu.
 
Varme problem er det ikke, for kabinettet kører pt. uden låg på netop af samme årsag, at så opstår der varme problemer. (den dyre 4cm blæser jeg havde købt, kan simpelthen ikke flytte nok luft alligevel. Så blev jeg så klog).
 
Er der nogen der har en ide?
 

Du kører med en 90w strømforsyning, jeg ser at Intel anbefaler 150-160w gad vide om det er problemet?


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Skovbo
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 18:15
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  Selv med en SSD disk tager det ufatteligt lang tid at nå igennem en fuldstændig installation (+1½ time med sindsygt mange genstart).
 
Det kan da ikke tage meget mere end ½ time at komme så langt at du kan teste om det virker. Resten kan du så installere bagefter.
 
Flemming

Da jeg installerede Windows 7 Ultimate på min maskine, tog det 8 minutter, fra den stod i Menuen, til skrivebordet var fremme - så burde bestemt ikke ta 1½ time ...


-------------
http://skovbosburgerblog.dk" rel="nofollow - Min burgerblog


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Skovbo Skovbo skrev:

Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  Selv med en SSD disk tager det ufatteligt lang tid at nå igennem en fuldstændig installation (+1½ time med sindsygt mange genstart).
 
Det kan da ikke tage meget mere end ½ time at komme så langt at du kan teste om det virker. Resten kan du så installere bagefter.
 
Flemming

Da jeg installerede Windows 7 Ultimate på min maskine, tog det 8 minutter, fra den stod i Menuen, til skrivebordet var fremme - så burde bestemt ikke ta 1½ time ...
 
Medregn så lige patchninger olign. det tager tid, den rå installation tager jo ingen tid men den er jo tæt på ubrugelig...


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 23:01
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Du kører med en 90w strømforsyning, jeg ser at Intel anbefaler 150-160w gad vide om det er problemet?
 
Den teori har jeg haft i tankerne fra start. Men jeg må tilstå, at jeg havde forventet en lidt anden reaktion, hvis det var pga. for lidt strøm.
 
Hvor fandt du forøvrigt at de anbefaler en 150-160w? Det eneste jeg synes at kunne finde er en længere forklaring om, at man skal regne det hele sammen ud fra hvordan man konfigurer sit system.
Og når man tænker på det link du selv lage op, så er det jo forholdsvis begrænset hvor meget der bruges, selv når man afspiller BD/3DBD. Mener den lå omkring 30watt i dit link.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 22-Maj-2012 kl. 23:23
Min første tanke falder på hvilke codecs kører du på maskinen? Nu er det lidt tid siden jeg sidst har anvende tmt5 på en htpc, men installerer den de codecs den anvender?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Psymon
Skrevet den: 23-Maj-2012 kl. 07:53
Jeg synes forsat du skal forsøge med anden afspiller, mest for at udelukke tmt5 som fejlkilde. Hvis det ikke virker i anden afspiller, så må det jo være din hardware der laver noget rod.




Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 23-Maj-2012 kl. 11:48
Her er en gennemgang af dit setup fra missing remote.

http://www.missingremote.com/review/first-look-intel-dh61ag-thin-mini-itx-media-series-motherboard - http://www.missingremote.com/review/first-look-intel-dh61ag-thin-mini-itx-media-series-motherboard

Som jeg kan se, så trækker en 35w CPU med de fleste ting i brug  ca. 95w
og en 65w CPU med de fleste ting i brug ca. 177w.

Så det er nok et spørgsmål om du ikke ligger i den lave ende med din power-supply. Om det så har noget at gøre med dit problem er jo selvfølgelig en helt anden sag.


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 23-Maj-2012 kl. 13:01
jeg kan ikke huske det, men er der speedstep på i3?
i så fald vil jeg tro at den vil reagere på samme måde ved mgl. strøm som ved overophedning - altså sætte farten ned. Om den så starter med at tage juice fra GPU'en er et godt spørgsmål


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 24-Maj-2012 kl. 08:52
Har en ny strømforsyning på 150watt på vej. Så må jeg se om det ændre noget. Det var trods alt et forsøg fra start med den 90watt.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 18:16
Så er systemet testet med en ny strømforsyning (150watt). Det ændrede ikke noget.
Installerede derefter en prøve version af PowerDVD. Det virkede til gengæld helt som det skulle. Så meget for det lille simple problem, og som flere havde forslået før. Bare underligt at TMT5 har så store problemer med det her setup, der i realiteten er magen til det gamle, blot med ny hardware og så en 64bit windows.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Wonderl@nd
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 18:48
Hej Kim,
 
Jeg skal lige høre dig om du fik styr på varmeproblmet ?
 
Mvh
mailto:Wonderl@nd - Wonderl@nd


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 19:03
Nope, varmeproblemet er der stadigvæk, men jeg har heller ikke gjort så meget for det, da der skal tænkes i andre baner mht. det. Dels skal stock køleren skiftes (den er for høj) og dernæst skal der arbejdes på at enten lave bedre ventilator eller alternativt en lidt anden form for ventilation i form af huller i toppladen.
 
Jeg går med en ide om at prøve en 50mm blæser i stedet. Det kræver godt nok at man selv laver en form for ophæng til det.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Wonderl@nd
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 19:15
Hej igen :)
 
Du må ha' overvejet kabinettet F7CB ... Hvad var årsagen til at valget faldt på F1CB. Kan nemlig se at der er plads til en 80 cm blæser i F7CB !
 
Mvh
mailto:Wonderl@nd - Wonderl@nd


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 19:22
Udelukkende størrelsen. Jeg har et kæmpe OrigenAE X11 kabinet, og nu skulle det bare være så småt som muligt. Måske en anelse for småt, men så blev man så klog LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Wonderl@nd
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 19:25
Okay :)
 
Hvad er det helt præcist der bliver for varmt. Er det CPU'en eller det interne grafik kort... Eller går det ud på et ?


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 21:39
Det er det hele. Varmen kommer ikke nok ud af kabinettet. Den har som sådan ikke givet problemer (endnu) da det primært skyldes låget mest har været af. Men tjekkede på et tidspunkt at cpu var oppe på 70 grader, og det er efter min mening for meget. Det bør blive bedre.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: fltk
Skrevet den: 28-Maj-2012 kl. 22:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  Men tjekkede på et tidspunkt at cpu var oppe på 70 grader.
 
Hvis det var uden låg, så har du virkelig et problem. Er du sikker på, at køleren er monteret korrekt?
 
Flemming


-------------
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 09:35
Jeg kan lige byde ind på strømforbruget. Jeg har et setup med intel i3 2100 + ASUS rev B. + 3 x 2 TB HDD + 1 x 2.5" HDD + ATI 6450 samt BR-drev. Strømforsyningen er EA380 W EartWatt.

Mit system idler med 44 W og med diskene og det hele kørerne ca. 65-70 W, så jeg vil mene en PSU med 90 W er rigeligt.
Målt med Seas NVE strømmåler.

Mit OS er WHS 2011 og kører XBMC og DVBViewer.
Jeg kørte TMT 5 v. 114 og med Intel kørte det faktisk okay, men skiftede til ATI pga. XBMC kompabilitet og billedkvaliteten er bedre, men har selv haft problemer med TMT 5 v.114 efter skiftet, men mit er relateret til 24 fps afspilningen ikke kører flydende. Der er en hack inde på deres forum til at få den til at køre ordentlig 23.976 ved at tilføje noget i .ini filen, men det hjælper jo nok ikke i dit tilfælde.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 11:36
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

  Men tjekkede på et tidspunkt at cpu var oppe på 70 grader.
 
Hvis det var uden låg, så har du virkelig et problem. Er du sikker på, at køleren er monteret korrekt?
 
Flemming
 
Det var med låg på.
 
Som sagt har det ikke været et emne jeg har koncentreret mig så meget om. Da jeg blev klar over, at den blev meget varm med låg på, har jeg rodet med den efterfølgende uden låg, netop for at udelukke at de andre problemer skyldes varme.
 
Varmen er et problem der skal løses på en lidt anden måde end forventet, derfor var mine muligheder, enten at rode med varme problemet først og så efterfølgende finde ud af, at det løste ikke software problemet, eller så sikre kulde nok til, at jeg kunne starte med software problemet. Derfor blev låget taget af.
 
Nu er software problemet sådan set løst (eller årsagen er fundet), så kan jeg begynde at koncentrere mig om, hvordan jeg løser varme problemet.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 11:42
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:


Mit OS er WHS 2011 og kører XBMC og DVBViewer.
Jeg kørte TMT 5 v. 114 og med Intel kørte det faktisk okay, men skiftede til ATI pga. XBMC kompabilitet og billedkvaliteten er bedre, men har selv haft problemer med TMT 5 v.114 efter skiftet, men mit er relateret til 24 fps afspilningen ikke kører flydende. Der er en hack inde på deres forum til at få den til at køre ordentlig 23.976 ved at tilføje noget i .ini filen, men det hjælper jo nok ikke i dit tilfælde.
 
Nej, for det er ikke et refreshrate problem. Det er alt alt for voldsomt til at være det. (Har overvejet at se om jeg kunne optage en lille stump video der viser problemet).
 
Men som skrevet i går, så kører det altså flydende med PowerDVD. Så TMT5 har et eller andet problem et sted, som faktisk virker langt mere alvorligt end først antaget. For i går bemærkede jeg også, at det er ikke bare når jeg afspiller film inde fra TMT5 at det hakker, selve menuerne i TMT5 hakker også. Det er simpelthen som om, at hele TMT5 og gfx driveren ikke snakker ordentligt sammen.
 
Jeg har ikke haft så meget tid til at undersøge problemet med TMT5, om jeg overhovedet er den eneste i verden med dette problem. Det er tidskrævende at hagle deres forum igennem eller skrive til deres support. Derfor valgte jeg i går at installer PowerDVD, (som jeg nok skulle have prøvet for længe siden), blot for at finde årsagen. Nu kan jeg så vælge at gå videre med PowerDVD eller forsøge mig med om jeg kan få TMT5 løst. 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 11:51
Ok, der er ihvert fald mange der er dybt utilfreds med deres TMT 5 specielt med refresh rate. Det du evt. kan prøve er at installere TMT 3, hvis du har den liggende bare for at se om det køre bedre med dit setup, men det er uden 3D.
Jeg overvejer også PowerDVD, men det er kun pga. 3D understøttelse. Hvis det blot havde været Blu-Ray afspilning havde jeg brugt MPC HC eller direkte fra XBMC eden, da jeg også har AnyDVD HD.
Alternativet er at købe en dedikeret Blu-Ray afspiller, men det er sjovere at få det til at køre i Mediacenteret/NAS.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 13:20
TMT5 kører fint på den gamle HTPC, altså lige bortset fra, at pga. Nvidia skærmkort, så skifter den ikke selv til 3D. Ellers synes jeg ikke jeg har haft de store problemer med den.
 
PowerDVD synes jeg ikke er så billedmæssigt godt som TMT5. Det skal dog siges, at det var en meget kort test i går, hvor det ikke var kvaliteten der var fokus på.
PowerDVD er til gengæld væsentlig hurtigere end TMT5, synes jeg. Og umiddelbart virker det da også som om, at den skifter refreshrate automatisk. Dog kunne jeg ikke lige få den til at skifte til 3D. Men det var heller ikke det som havde fokus lige i den test.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 15:10
Jeg må indrømme jeg har kun dårlige erfaringer med TMT over PowerDVD når det har kommet til blu-ray afspilning, af almindelige blu-rays. Som nævnt i den anden tråd ang. 3D, så har jeg en i7 920 processor, men fik aldrig filmene til køre uden drop af frames og lag i TMT.

PowerDVD og XBMC æder dem bare og med DXVA2 slået til, ligger min cpu imellem 0-4% og uden DXVA2 på omkring de 40-50% og har ingen framedrops på fulde blu-ray rips med peaks på over 40mb på billedet.


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: pgrundl
Skrevet den: 29-Maj-2012 kl. 20:43
Jeg havde præcis samme problem med TMT i mit i3 setup. Jeg endte med at få pengene retur for TMT. PowerDVD12 virker fint. Lidt dyrere end TMT, men åbenbart pengene værd.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-Maj-2012 kl. 10:09
Hmm der tegner sig lidt et billede her, at TMT5 åbenbart ikke helt bryder sig om i3/5/7 processorene. Jeg havde absolut ingen problemer med min gamle HTPC og Core2Duo processor, ikke på een eneste af maskinerne, (har 2 andre C2D maskiner alle med TMT5 på). Det er først her hvor jeg skifter hardware og processor til i3, at det går helt galt for den. Det var bestemt ikke forventet, må jeg erkende.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 30-Maj-2012 kl. 11:45
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hmm der tegner sig lidt et billede her, at TMT5 åbenbart ikke helt bryder sig om i3/5/7 processorene. Jeg havde absolut ingen problemer med min gamle HTPC og Core2Duo processor, ikke på een eneste af maskinerne, (har 2 andre C2D maskiner alle med TMT5 på). Det er først her hvor jeg skifter hardware og processor til i3, at det går helt galt for den. Det var bestemt ikke forventet, må jeg erkende.
 
Den er dælme heller ikke nem og forudse :).


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 30-Maj-2012 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hmm der tegner sig lidt et billede her, at TMT5 åbenbart ikke helt bryder sig om i3/5/7 processorene. Jeg havde absolut ingen problemer med min gamle HTPC og Core2Duo processor, ikke på een eneste af maskinerne, (har 2 andre C2D maskiner alle med TMT5 på). Det er først her hvor jeg skifter hardware og processor til i3, at det går helt galt for den. Det var bestemt ikke forventet, må jeg erkende.

Jeg har absolut ingen problemer med TMT 5.2 eller TMT 3 på min i3 2100T og mit Intel setup, altså udover at TMT 5.2 konsekvent afspiller 3D bd ved 30Hz.

Jeg har heller ikke problemer med PowerDVD11/12, men de har problemer med at afspillere foldere via MCE, så det er ikke nogen mulighed for mig.

Det interessante kunne jo være at prøve dit Nvidia kort af i din ny mini, hvis det kan være der.


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Bjur
Skrevet den: 30-Maj-2012 kl. 17:25
Jeg tror klart det er grafikkort relateret. TMT klarede det betydeligt bedre med min i3 igp end min ATI 6450 som så tilgengæld giver bedre billede, men TMT er generelt kendt for at have bedre billede end PowerDVD udfra hvad jeg har kunne læse og se og det er også det du selv skriver.



Skrevet af: Juleulven
Skrevet den: 30-Maj-2012 kl. 20:18
nu kan det være jeg kommenterer på noget "out of context" men jeg har også en i3'er på et z68 motherboard og har ingen problemer overhovdet... hverken med TMT, PowerDVD, XBMC eller andet...


Skrevet af: Wonderl@nd
Skrevet den: 01-Juni-2012 kl. 18:40
Hej Kandersen,
 
Er du kommet dit varmeproblem nærmere ?
 
Mvh
mailto:Wonderl@nd - Wonderl@nd


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 11:41
Hej og undskyld det sene svar.
 
Nej, jeg er ikke kommet det nærmere endnu. Det har stået stille siden jeg skrev sidst. Men ja, jeg skal i gang med det inden længe, plus jeg skal se lidt på, om jeg kan finde en anden køler til CPUén, da box køleren som nævnt er for høj til at holderen til optisk drev kan være der, (ikke godt gennemtænkt af producenten).
 
Mht. varme problemet, så er der to muligheder. Og måske ender jeg med at bruge begge.
1. Forsøge mig med en 50mm blæser. Den skal i såfald sættes fast på en anden måde, da den ikke kan sidde i det tilhørende beslag til 40mm.
2. Lave huller i toppladen. Den her løsning hælder jeg personligt mest til.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Juleulven Juleulven skrev:

nu kan det være jeg kommenterer på noget "out of context" men jeg har også en i3'er på et z68 motherboard og har ingen problemer overhovdet... hverken med TMT, PowerDVD, XBMC eller andet...
 
Det er et eller andet sted også et meget underligt problem, jeg røg ind i. TMT burde ikke give disse problemer overhovedet. Men 64bit i kombination med i3 2120 processoren, evt. RAM/bundkortet/chipsættet, det kan være en kombination, som bare får den til at halte. Folkene bag TMT burde dog snildt kunne løse det, hvis altså bare der er nogen der gider/har tid fortælle dem det Embarrassed
 
Jeg har dog efterfølgende læst (men ikke testet endnu) at PowerDVD har problemer med BDVM folder afspilning. Hvis det er korrekt, så har jeg et nyt problem den vej, for alle mine BDére er rippet til foldere. Og det gider jeg simpelthen ikke lave om, bare fordi et åndsvagt stykke software ikke kan finde ud af noget så simpelt.
 
Men som nævnt i forrige indlæg, så har jeg også lige et par konstruktions problemer jeg skal have kigget på. Og nåja, så fik jeg min CIR hjem for et stykke tid siden, som jeg også lige skal have strikket ind i kabinettet. Det ser umiddelbart også ud til at blive "sjovt" Confused
 
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 12:34
Jeg mangler at give jer en opdatering her omkring mit projekt, som pt. er gået helt død, da min SSD (OCZ Petrol 64GB) valgte at stå af i fredags. Een ting er, at jeg er glad for den stod helt af. Den har nemlig givet periodiske problemer (ved jeg nu) stort set siden start.
Få uger efter jeg havde fået samlet det hele, så begyndet maskinen at te´ sig underlig når jeg startede op. Den (bios) kunne simpelthen ikke finde bootdrevet, altså SSDén.
 
Jeg rodede og reagere med det i flere dage, og fik det i perioder til at virke. Det virkede som om det var et løst eller defekt SATA kabel. Under alle omstændigheder, så begyndte den at opføre sig lidt mere stabil efter jeg skiftet SATA kablet. Og sådan kørte det så stabilt i nogle uger, for så at starte igen i sidste uge, og fredag dødede SSDén så helt og aldeles, (selvfølgelig ligesom man skulle til at se film).
 
Mit første gode råd: Hold jer LANGT VÆK fra OCZ Petrol disken. Der er indtil flere som har præcis samme problem med den, bla. en som nævner, at han købte 10, og ud af kassen virkede 4 slet ikke.

I mellem tiden har jeg fået en ny CPU køler hjem. Det blev en Scythe Kozuti low profile, som var den eneste jeg fandt, der efter sigende skulle kunne sidde i kabinettet. Jeg tvivler dog på, at den bliver sjov at bruge alligevel, for den er godt nok bred.

Intels CIR har jeg ikke fået monteret. Igen, jeg er meget i tvivl om det overhovedet kan være der.
 
Mit andet råd: Overvej nøje om Streacom FC kabinettet er en god ide. Det er småt, MEGET småt, og det er ens betydende med besvær og evt. problemer. Jeg ærger mig lidt i dag over, at jeg ikke umiddelbart kunne finde et kabinet som er bare lidt større. Problemerne og alternativerne til dem, er simpelthen ikkd dette kabinet værd.
 
Så pt. afventer jeg en ny SSD, så skal hele dynen installeres igen. Dum som jeg var, så havde jeg endnu ikke kørt connection manageren til WHS serveren ind, så jeg har ingen backup af. Jeg havde dog heller ikke forventet en SSD stod af 3 mdr. gammel.

I forbindelse med det hele flåes fra hinanden igen, så har jeg vedtaget at toppladen skal der laves huller i. Med DH61ag MB bliver det simpelthen for varmt og pladsen er for trang til en rimelig effektiv køling. Så der skal modificeres i top pladen. Jeg tager evt. bunden også i sammen omgang, da jeg ikke gider varme problemer overhovedet. Igen, dette er et argument imod Streacom kabinettet.
 
Jeg overvejer seriøst at forsøge finde et andet kabinet, da jeg alligevel skal have det hele ud, men de hænger ikke ligefrem på træerne, desværre. Et kabinet hvor der mindst er plads til en 60mm køler, det burde kunne gøre det. Og så skal alt ikke mases sammen deri. Apropos plads. Er der nogen der ved, hvor man kan købe 30cm (max) SATA kablerne med vinkel på? (evt. uden vinkel).
 
Jeg skal nok holde jer orienteret, når der sker mere.
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Psymon
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 13:11
OCZ diskene skal muligvis have en firmware update, ved flere af deres serier har haft problemer med read/write erros. Havde det selv på min OCZ Octane 64GB disk, efter firmware update køre det rigtig flot. Tjek denne tråd for guide:  http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-NEW!-Bootable-tools-for-OCZ-SSD-s - http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-NEW!-Bootable-tools-for-OCZ-SSD-s

Mht Kabinet prøv at kigge på  http://www.dustinhome.dk/product/5010465373/morex-t3500-mini-itx-80w-black/#intcmp=searchProvider_dacsa - http://www.dustinhome.dk/product/5010465373/morex-t3500-mini-itx-80w-black/#intcmp=searchProvider_dacsa  

Der er god luftindtag og montagepunkt til CIR/IR modtager internt. Har det selv og har haft mit asus bundkort med amd e450 i det, hvor det kørte stabilt uden blæser. Ved godt at ideen med indbygget psu ryger lidt grundet dit mb, men så kan den vel fjernes fra kabi og skabe ekstra plads inde i kabinettet.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 13:30
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

OCZ diskene skal muligvis have en firmware update, ved flere af deres serier har haft problemer med read/write erros. Havde det selv på min OCZ Octane 64GB disk, efter firmware update køre det rigtig flot. Tjek denne tråd for guide:  http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-NEW!-Bootable-tools-for-OCZ-SSD-s - http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-NEW!-Bootable-tools-for-OCZ-SSD-s
 
Har godt læst om deres opdatering. Men der er en lille detalje. Bios kan ikke finde disken. Og så er det lidt svært.
 
Og så synes jeg deres opdateringsprocedure er total idiotisk. Man skal hente en ISO fil, som skal over på et bootbar medie (skive eller usb disk), og så bruger de en linux til det. Jeg har meget svært ved at se, hvorfor det ikke skulle kunne gøres direkte fra windows og så med en påkrævet genstart.
 
Jeg skal dog under alle omstændigheder igennem det med min agility 3 disk i min workstation. 
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Mht Kabinet prøv at kigge på  http://www.dustinhome.dk/product/5010465373/morex-t3500-mini-itx-80w-black/#intcmp=searchProvider_dacsa - http://www.dustinhome.dk/product/5010465373/morex-t3500-mini-itx-80w-black/#intcmp=searchProvider_dacsa  

Der er god luftindtag og montagepunkt til CIR/IR modtager internt. Har det selv og har haft mit asus bundkort med amd e450 i det, hvor det kørte stabilt uden blæser. Ved godt at ideen med indbygget psu ryger lidt grundet dit mb, men så kan den vel fjernes fra kabi og skabe ekstra plads inde i kabinettet.
 
Fint lille kabinet, men jeg bryder mig ikke om USB og Audio/mic portene foran. Og så ville jeg gerne have en mulighed for et BD slot-in drev. Sidstnævnt er dog ikke et krav.
Til gengæld er der uden tvivl ingen varmeproblemer. Det er jo hullet som en si LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Psymon
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 13:51
Havde samme problem med at bios ikke kunne se disk, blev også løst af firmware updaten. Personligt synes jeg det er smart at gøre det via en linux distro, så kontrollere de fuldstændig omstændighederne for updaten. Mener dog der er et windows update tool et eller andet sted.

Har det på samme måde som dig med usb/audio etc på fronten, men mit står skjult så betyder ikke voldsomt meget, og pris og varme udledning overbeviste mig.'

edit: Min disk forsvandt fra bios, sluk maskine og sata kabel fra, tilslut igen og power on så kom den frem, efter firmware update har dette problem ikke vist sig.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Havde samme problem med at bios ikke kunne se disk, blev også løst af firmware updaten. Personligt synes jeg det er smart at gøre det via en linux distro, så kontrollere de fuldstændig omstændighederne for updaten. Mener dog der er et windows update tool et eller andet sted.
Det kan godt undre mig du siger, at du kunne fw updatere uden at bios kan se disken, for inde på deres forum, netop i forbindelse med Petrol disken, der var der flere der skrev, at fw opdatering ikke virker når bios ikke kan se disken. Jeg mener endda det var en fra ocz som svarede dette.
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Har det på samme måde som dig med usb/audio etc på fronten, men mit står skjult så betyder ikke voldsomt meget, og pris og varme udledning overbeviste mig.
 
Min er ikke skjulte hos mig, så der er lidt højere krav Smile

Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

edit: Min disk forsvandt fra bios, sluk maskine og sata kabel fra, tilslut igen og power on så kom den frem, efter firmware update har dette problem ikke vist sig.
 
Ork, jeg har været det hele igennem. Sågar en der foreslog, at jeg skulle tage alt fra i 24 timer, tilslutte det igen, og så skulle det virke det igen. (Jeg havde en lumsk mistanke om, at det nok ikke gjorde det store udslag, altså de 24 timer, men da jeg alligevel ikke skulle rode med den de næste par dage, så blev den pillet fra og lagt på bordet i mindst 48 timer). Det ændrede intet. Jeg prøvede sågar i 2 andre maskiner, uden held.
 
Lige nu ligger den som RMA sag hos forhandleren. Så må jeg se, hvad de vil gøre ved den. Min personlige og ærlige mening er, at jeg helst ikke så den i mit hjem igen, ej heller en ny af samme model. Jeg tåler simpelthen ikke ustabile enheder på den måde. Og jeg kan ved gud ikke fatte, at uden nogen som helst egentlig ændring, så kan en disk forsvinde fra bios, og skal firmware opdateres, for bagefter at virke igen. Det er simpelthen ikke godt nok af producenten. Og yderligere som det ene eksempel jeg gav, en batch af 4 ud af 10 der ikke virker, det er bestemt katastrofalt.
Jeg gruer for, hvis min Agility 3 begynder at te´ sig. Når/hvis det sker, så er det slut med ocz for mit vedkommende for altid.
 
Når forhandleren engang vender tilbage, så vil jeg undersøge muligheden for at få den ombyttet til en anden model, evt. en Agility, da de tilsvarende er faldet i pris samtidig og praktisk talt koster det samme, som jeg gav for Petrol disken for 3 mdr. siden. Hvis de ikke vil det, så bliver den lagt på hylden som en "reserve", eller så ryger den i ungernes maskine, og en ny bliver købt til htpcén.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: 250266
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 21:00
Jeg havde lignende problemer med min OCZ SSD. Den er blevet skiftet to gange, og problemet er opstået inden for 1-3 måneders drift. Da den sidste gang var til RMA bad jeg om at få pengene tilbage, og det fik jeg.
 
Det var simpelt hen for stressende når Mediacenteret kører i døgndrift med konen og to unger på nakken når det ikke virkede. Jeg har en backup kørende, og den brugte jeg hver gang til at restore systemet på en konventionel harddisk.
 
Jeg købte i stedet en Intel SSD i 520 serien, og det kører som en drøm. Intel virker langt, langt mere profesionel end OCZ. På hjemmesiden henter man Intel SSD toolbox.
 
Det er super software, som kan bruges til migrering fra anden disk samt der en "knap" som sætter og tjekker at alle indstillinger i OS er korrekt sat. Defrag må jo ikke være sat på en SSD. Giver helt unødvendigt slid på SSD. Win7 sætter som standard selv dette, men det er rart at få bekræftet at ALT er sat korrekt op.
 
Der er en trim funktion, som man bruger i stedet for defrag. Den sættes nemt til at køre helt automatisk f.eks. hver uge, og sikre maximal levetid for SSD'en. Trim sikrer at skrivninger fordeles ligeligt melem "cellerne".


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 23:23
Jeg kan varmt anbefale Samsungs SSD 830 serie, har ikke set en eneste defekt endnu af alle dem vi har indkøbt til firmaet!!!
 
Er selv OCZ bruger fra den tid af hvor de virkede men syntes de er faldet noget af på den på det seneste.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: jespermart
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 02:28
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

OCZ diskene skal muligvis have en firmware update, ved flere af deres serier har haft problemer med read/write erros. Havde det selv på min OCZ Octane 64GB disk, efter firmware update køre det rigtig flot. Tjek denne tråd for guide:  http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-NEW!-Bootable-tools-for-OCZ-SSD-s - http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?99275-NEW!-Bootable-tools-for-OCZ-SSD-s
 
Har godt læst om deres opdatering. Men der er en lille detalje. Bios kan ikke finde disken. Og så er det lidt svært.
 
Og så synes jeg deres opdateringsprocedure er total idiotisk. Man skal hente en ISO fil, som skal over på et bootbar medie (skive eller usb disk), og så bruger de en linux til det. Jeg har meget svært ved at se, hvorfor det ikke skulle kunne gøres direkte fra windows og så med en påkrævet genstart.
 
Jeg skal dog under alle omstændigheder igennem det med min agility 3 disk i min workstation. 
Oprindeligt skrevet af Psymon Psymon skrev:

Mht Kabinet prøv at kigge på  http://www.dustinhome.dk/product/5010465373/morex-t3500-mini-itx-80w-black/#intcmp=searchProvider_dacsa - http://www.dustinhome.dk/product/5010465373/morex-t3500-mini-itx-80w-black/#intcmp=searchProvider_dacsa  

Der er god luftindtag og montagepunkt til CIR/IR modtager internt. Har det selv og har haft mit asus bundkort med amd e450 i det, hvor det kørte stabilt uden blæser. Ved godt at ideen med indbygget psu ryger lidt grundet dit mb, men så kan den vel fjernes fra kabi og skabe ekstra plads inde i kabinettet.
 
Fint lille kabinet, men jeg bryder mig ikke om USB og Audio/mic portene foran. Og så ville jeg gerne have en mulighed for et BD slot-in drev. Sidstnævnt er dog ikke et krav.
Til gengæld er der uden tvivl ingen varmeproblemer. Det er jo hullet som en si LOL

Jeg har dette kabinet i sort og det er lækkert, men du har selvfølgelig ikke behov for den indbyggede PSU

http://www.dustin.dk/product/5010624982/origen-ae-htpc-m10-mini-itx-silver/#intcmp=searchProvider_dacsa - http://www.dustin.dk/product/5010624982/origen-ae-htpc-m10-mini-itx-silver/#intcmp=searchProvider_dacsa


-------------
Jesper

Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:30
Oprindeligt skrevet af 250266 250266 skrev:

Jeg havde lignende problemer med min OCZ SSD. Den er blevet skiftet to gange, og problemet er opstået inden for 1-3 måneders drift. Da den sidste gang var til RMA bad jeg om at få pengene tilbage, og det fik jeg.
 
Det var simpelt hen for stressende når Mediacenteret kører i døgndrift med konen og to unger på nakken når det ikke virkede. Jeg har en backup kørende, og den brugte jeg hver gang til at restore systemet på en konventionel harddisk.
 
Helt enig.
Pt. er jeg glad for, det gamle mediecenter stadigvæk stod køreklart, ellers var jeg blevet slagtet af ungerne. Men jeg ærger mig over, jeg ikke fik installeret WHS connection manageren på den. Så ville det tage ganske få minutter at være køreklar, når altså disken returnere.
 
Oprindeligt skrevet af 250266 250266 skrev:

Jeg købte i stedet en Intel SSD i 520 serien, og det kører som en drøm. Intel virker langt, langt mere profesionel end OCZ. På hjemmesiden henter man Intel SSD toolbox.
 
Jeg overvejer helt klart også at købe en anden disk nu, istedet for at vente på den RMA sag. Selvom OCZ er rimelige nede i pris, så kan jeg bare ikke have ustabilitet på den måde. Det er mit liv for kort til, (eller så bliver det det LOL).
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Jeg kan varmt anbefale Samsungs SSD 830 serie, har ikke set en eneste defekt endnu af alle dem vi har indkøbt til firmaet!!!
 
Er selv OCZ bruger fra den tid af hvor de virkede men syntes de er faldet noget af på den på det seneste.
 
Har også kun læst positivt om Samsungs 830 serie. Intel "klinger" dog lidt bedre i mine øre. Naiv ja, men jeg er helst til Intel Wink


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:37
Oprindeligt skrevet af jespermart jespermart skrev:

Jeg har dette kabinet i sort og det er lækkert, men du har selvfølgelig ikke behov for den indbyggede PSU

http://www.dustin.dk/product/5010624982/origen-ae-htpc-m10-mini-itx-silver/#intcmp=searchProvider_dacsa - http://www.dustin.dk/product/5010624982/origen-ae-htpc-m10-mini-itx-silver/#intcmp=searchProvider_dacsa
 
OrigenAE laver verdens fedeste, smukkest og mest geniale kabinetter. Mit gamle mediecenter har et OrigenAE X11 kabinet. Det eneste problem er, at de koster kassen, og det er min primære anke imod dem. Til formålet, som jeg egentlig har valgt at fokusere på, så er de alt alt for dyre nu. Jeg skal heller ikke bruge displayet, men de er vist gået helt bort fra at sælge og lave kabinetterne uden. 
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

Jeg kan varmt anbefale Samsungs SSD 830 serie, har ikke set en eneste defekt endnu af alle dem vi har indkøbt til firmaet!!!
 
Er selv OCZ bruger fra den tid af hvor de virkede men syntes de er faldet noget af på den på det seneste.
 
Har også kun læst positivt om Samsungs 830 serie. Intel "klinger" dog lidt bedre i mine øre. Naiv ja, men jeg er helst til Intel Wink
 
Hehe, det er jeg enig med dig i, men nu har vi haft intels 520 oppe og køre mod Samsungs 830 serie, og der må jeg sige valgte vi Samsung, alene fra det faktum, at den controller der sidder på intels nyere serie er dem som ocz og alle de andre har haft og vist stadig har store problemer med. Samsungs er deres egen ram, deres egen controller og deres egen firmware styring og det tiltalte os og vi har ikke været skuffet en eneste gang endnu. :).


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 28-August-2012 kl. 10:32
Bygone - Yep, det var også et væsentligt argument forleden dag, da jeg læste lidt om SSDérne på markedet. Rigtig mange bruger netop det argument for Samsung diskene, at de selv står for det hele. Og jeg kan godt se ideen med det. Det giver mening. 



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 29-August-2012 kl. 22:12
Lidt nyt i sagen. Min SSD bliver ombyttet, hmm Shocked
I dag skiftede jeg køleren på bundkortet fra intel stock til en low profile 40mm fra Kozuti, da jeg havde læst, at den kunne være i et Streacom FC1 kabinet.
Dårlig ide, rigtig dårlig endda. Ja den kan lige præcis og næsten være der. Selve holderen til optisk drev ligger faktisk og hviler på køleren nu, og så kan låget kun komme på, når holderen tvinges ned med skruerne.
Men det dårlige er ikke så meget låget på kabinettet, men derimod at med absolut intet luft imellem køleren og holderen som ligger henover, så er køleren i sig selv ikke ret meget værd. Så en 40mm low profile fra Kozuti, den er altså heller ikke god. Det minimere markedet for mulige kølere i dette kabinet til een enkelt, som jeg ikke lige husker navnet på.
 
I forbindelse med skiftet af køleren, så fik jeg kigget lidt nærmere på, hvordan man kan/skal montere den CIR jeg bestilte fra Ebay. Også her må jeg erkende, at det duer bare ikke i det kabinet overhovedet. Selve printboardet er så stort på den CIR, at det praktisk talt ikke kan være der uden at ryge i problemer med bundkortet. Og holderen til Optisk drev gør i virkeligheden bare det hele meget værre.
 
Så jeg er nok nået til det punkt hvor jeg må erkende, at Streamcom FC1 kabinettet simpelthen ikke er brugbart, hvis altså man skal bruge det hele, (dvs. en CIR løsning og optisk drev) i forbindelse med et Intel DH61AG bundkort. Dropper man CIR og optisk drev, ja så kan det måske bruges med låg på evt. en lille 50mm kabinet blæser i. Ellers er det af med låget eller huller i låget, dvs. et modificering af kabinettet.
 
EDIT:
Glemte at sige, at den der Kozuti køler, den er altså bare ikke sjov at monter på et m-itx bundkort. Sikke da noget bras!
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 01:54
Du er da blevet et par erfaringer rigere må man sige. 

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 09:10
Hehe, det er jo derfor vi selv bygger for at have alle disse berigende oplevelser. (sarkasme kan forekomme :)).
 
Jeg selv vurderede fc1 som værende for klein til det jeg ville derfor jeg valgte fc8 fra streacom...det har jeg ikke fortrudt, selvom det ej heller var uden forhindringer.
 
Hvis du kigger på streacoms side i dag har de faktisk annonceret 4 nye revision af deres fc1 fc5 fc7 fc8 mener jeg hvor de har taget kritikken til sig på mange områder...om fc1 er ændret til bedre skal jeg ikke vurdere, men problemet med den passive køler på fc8 har de løst som jeg havde monterings issues med. De nye modeller hedder evo til sidst i navnet.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 11:07
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Du er da blevet et par erfaringer rigere må man sige. 

Ja, og det er bestemt altid godt at blive det, selvom det oftest koster tid og efterhånden også enorme summer. Hvad jeg ikke har liggende af stumper efterhånden, som enten ikke passede, ikke virkede eller bare aldrig kom i brug fordi jeg fandt på noget andet LOL
Tiden er dog mit største problem!

Btw.. for få minutter siden fik jeg ændret OCZ disken, som stod til ombytning pga. defekt, til en Samsung 830 serie 128GB istedet, og jeg betaler kun differencen.  Fin service af Computersalg.dk. Så om alt går vel, så er jeg oppe og køre imorgen, hvis ellers den åndsvage Kozuti køler ikke laver knas. Ihvertfald lige indtil jeg finder et andet kabinet, så rives det hele fra hinanden igen Confused





-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

 
Jeg selv vurderede fc1 som værende for klein til det jeg ville derfor jeg valgte fc8 fra streacom...det har jeg ikke fortrudt, selvom det ej heller var uden forhindringer.
 

Ja jeg skulle nok også have gået efter F8c kabinettet, kan jeg se nu. Jeg formoder de nye versioner du mener, det er Evo modellerne med USB 3. 
Den eneste anke jeg har imod den, det er at USB 3 kablet skal købes seperat. Det er lidt gakket, synes jeg. Ellers er det nok kabinettet jeg går efter, og så må jeg leve med de tåbelige USB porte på forsiden, som jeg alligevel aldrig bruger.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Du er da blevet et par erfaringer rigere må man sige. 

Ja, og det er bestemt altid godt at blive det, selvom det oftest koster tid og efterhånden også enorme summer. Hvad jeg ikke har liggende af stumper efterhånden, som enten ikke passede, ikke virkede eller bare aldrig kom i brug fordi jeg fandt på noget andet LOL
Tiden er dog mit største problem!



Du skulle vel ikke ligge inde med et bundkort til en i7 920 så? Tongue Socket 1366.


-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.


Skrevet af: gensplejs
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 12:55
Har lige solgt et Asrock X58 Extreem og 6GB ram kit for 400kr :-P


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Du er da blevet et par erfaringer rigere må man sige. 

Ja, og det er bestemt altid godt at blive det, selvom det oftest koster tid og efterhånden også enorme summer. Hvad jeg ikke har liggende af stumper efterhånden, som enten ikke passede, ikke virkede eller bare aldrig kom i brug fordi jeg fandt på noget andet LOL
Tiden er dog mit største problem!



Du skulle vel ikke ligge inde med et bundkort til en i7 920 så? Tongue Socket 1366.

nej desværre ikke. Til gengæld har jeg et par bundkort med socket 775 liggende, og så nogle der er så gamle, så de slet ikke er værd at samle på mere.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 30-August-2012 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

 
Jeg selv vurderede fc1 som værende for klein til det jeg ville derfor jeg valgte fc8 fra streacom...det har jeg ikke fortrudt, selvom det ej heller var uden forhindringer.
 

Ja jeg skulle nok også have gået efter F8c kabinettet, kan jeg se nu. Jeg formoder de nye versioner du mener, det er Evo modellerne med USB 3. 
Den eneste anke jeg har imod den, det er at USB 3 kablet skal købes seperat. Det er lidt gakket, synes jeg. Ellers er det nok kabinettet jeg går efter, og så må jeg leve med de tåbelige USB porte på forsiden, som jeg alligevel aldrig bruger.
 
Ja det med kablet studsede jeg også over, jeg har også i min fc8 helt pillet dem fra, da jeg 99% af tiden aldrig får brug for dem plus at kablerne fylder som et ondt år indeni kabinettet...
 
...og ja de nye er evo versionerne.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 10:46
Er der nogen som ved, har hørt om eller evt. selv erfaret, hvorvidt Intel DH61AG bundkortet passer ordentligt i et streacom FC8B Evo kabinet?
Jeg har IKKE brug for nogen som "tror"/"måske",og "det kan være". Jeg har allerede eet kabinet fra Streacom som ikke egner sig til bundkortet/formålet. Jeg gider ikke et kabinet mere.

Streacom har ikke været den store hjælp på dette spørgsmål. Et direkte spørgsmål til dem om samme, resulterede i, at de fortalte mig, at mange brugte et DH67xxxx. Så der blev jeg ikke ligefrem klogere, og da slet ikke, når jeg havde skrevet, at jeg allerede havde et DH61AG bundkort. 

Et sikkert alternativ er et Streacom FC7 kabinet. Dette vil sandsynligvis ikke volde nogle problemer, da det ikke er passivt kølet, og derfor ikke helt har samme problemstilling med kølerørene/pibes.

Som i nok kan fornemme, så har jeg opgivet FC1 kabinettet. Det er simpelthen for småt og for "klemt" til et DH61AG pga. varmen. Det kan sandsynligvis godt virke med et andet mindre varmt bundkort, ikke mindst med den 40mm blæser jeg har monteret i den. Toppladen kan monteres korrekt, hvis man lige finder en CPU køler som er max. 36mm høj. (har fundet et par stykker mere, men gider ikke rode mere med det). Inteset CIR tror jeg simpelthen ikke på kan monteres i kabinettet. Den er for stor og for bøvlet, og skal sidde for tæt på CPU køleren, som bliver bredere end normalt pga. den lave højde.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Er der nogen som ved, har hørt om eller evt. selv erfaret, hvorvidt Intel DH61AG bundkortet passer ordentligt i et streacom FC8B Evo kabinet?
Jeg har IKKE brug for nogen som "tror"/"måske",og "det kan være". Jeg har allerede eet kabinet fra Streacom som ikke egner sig til bundkortet/formålet. Jeg gider ikke et kabinet mere.

Streacom har ikke været den store hjælp på dette spørgsmål. Et direkte spørgsmål til dem om samme, resulterede i, at de fortalte mig, at mange brugte et DH67xxxx. Så der blev jeg ikke ligefrem klogere, og da slet ikke, når jeg havde skrevet, at jeg allerede havde et DH61AG bundkort. 

Et sikkert alternativ er et Streacom FC7 kabinet. Dette vil sandsynligvis ikke volde nogle problemer, da det ikke er passivt kølet, og derfor ikke helt har samme problemstilling med kølerørene/pibes.

Som i nok kan fornemme, så har jeg opgivet FC1 kabinettet. Det er simpelthen for småt og for "klemt" til et DH61AG pga. varmen. Det kan sandsynligvis godt virke med et andet mindre varmt bundkort, ikke mindst med den 40mm blæser jeg har monteret i den. Toppladen kan monteres korrekt, hvis man lige finder en CPU køler som er max. 36mm høj. (har fundet et par stykker mere, men gider ikke rode mere med det). Inteset CIR tror jeg simpelthen ikke på kan monteres i kabinettet. Den er for stor og for bøvlet, og skal sidde for tæt på CPU køleren, som bliver bredere end normalt pga. den lave højde.



Jeg forskede lidt i dengang jeg bestilte fc8 og intel dh67cf bundkortet, skrev til dem sendte billeder med af begge bundkort og fik svar fra dem at cpu køleren kunne drejens som jeg havde lyst og de derfor mente den passede uden dog at give mig en garanti. dh67cf og dh61ag har cpu sokkel nogenlunde samme sted dog er den 90 grader drejet i forhold til hinanden.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-September-2012 kl. 10:10
Hvordan kan de skrive, at cpu køleren kan drejes som man har lyst til. Det er jo ligesom heatpipes der skal "følge" med.. Ellers så forstår jeg det ikke.

Jeg har også siddet og studeret billeder nu, og umiddelbart burde de passe.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 10-September-2012 kl. 11:10

Det kan den da de fangarme der skal ramme bundkortet er løse i forhold til selv køleren så dem kan du dreje de nødvendige 90 grader. Det er sagt ud fra min køler til fc8 (ikke evo) men kunne forestille mig den fungerer på samme måde i evo udgaven.



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 12:41
Det fatter jeg ikke.. Rørene kan ikke drejes, og selve cpu køleren får da problemer, hvis du drejer den 90 grader. 180 grader kan jeg forstå, men ikke 90.
 
Vi er enige om, at det ser sådan her ud?
 
 


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Det fatter jeg ikke.. Rørene kan ikke drejes, og selve cpu køleren får da problemer, hvis du drejer den 90 grader. 180 grader kan jeg forstå, men ikke 90.
 
Vi er enige om, at det ser sådan her ud?
 
 
 
Det er så den nye udgave af køleren som jeg ikke kender...umiddelbart ser det ud som om toppladen på den nye kan drejes som den gamle så du får de huller der spændes fast i motherboardet til at passe...retningen af heatpipes skal jo være ens uanset!!! heatpipes har jo ingen faste links til toppladen af cpu køler derfor kan den drejen efter behov da de 4 monteringshuller iflg hvad jeg kan se på billede har samme afstand imellem sig...hvorimod de yderste 4 der spændes på bundkortet er forskellig på de 2 flader, hvis du forstår hvad jeg mener.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 13:02
Ahh nu er jeg med.. Det er top-pladen på cpu køleren du mener. Og der har du ret, den kan sikkert drejes, da der ikke er riller i den til heatpipeséne. Resten af køleren håber jeg vi er enige i, at det går galt hvis du drejer den 90 grader? LOL

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 13:03
ja for dælen heatpipes bliver så underlige hvis du twister dem 90 grader hehe... på den gamle køler sad monteringsbeslaget som et løst beslag der skulle skrues fast underneden på cpu køler.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 14:42
Nu har jeg bestilt det FC8B Evo, så må vi se hvordan det kommer til at gå..
Skulle der være nogen derude som mangler et FC1 kabinet, så har jeg et i overskud LOL


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: Bygone
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 14:55
hvad måtte du slip for den?

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=135681&title=min-stuebio-under-opbygning - Min Stuebio (under ombygning)


Skrevet af: ZrednaZ
Skrevet den: 04-December-2012 kl. 21:24
Og hvordan gik det? Nu står jeg i samme problemstilling og mangler en konklusion på tråden.


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 05-December-2012 kl. 19:16
Min konklussion: 
Jeg droppede TMT5 og bruger i stedet PowerDVD. Den virkede fint, som jeg også nævnte tidligere. Jeg har ikke forsøgt mig med TMT5 efterfølgende.



-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: ZrednaZ
Skrevet den: 05-December-2012 kl. 21:49
Jeg tænkte mere på, om dit DH61AG-bundkort passer til FC8B Evo-kabinettet? Er den passive køling tilstrækkelig?

Jeg overvejer at bruge ovennævnte kabinet i et setup med et Intel DH61AG-bundkort og en Intel i3-3220-processor. Jeg har også tænkt mig at proppe en 3,5"-HDD på 3 TB i kabinettet, da jeg er for nærrig til at købe en separat NAS. Vil du mene at det kan lade sig gøre, eller kommer den til at svede?


Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 06-December-2012 kl. 23:57
Husk heatpipe på chipsettet.
Ellers koger det varmt, køleren på det er designet ud fra et forceret airflow i kabinettet.
Alle varme komponenter (over 2w) i et blæseløst system, bør forbindes til køleprofilerne, med heatpipes.
En anden (og dårligere) løsning er FN væsentlig støtter chipset profil.
Mvh Gigabyte



-------------
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK


Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 11-December-2012 kl. 10:42
Oprindeligt skrevet af ZrednaZ ZrednaZ skrev:

Jeg tænkte mere på, om dit DH61AG-bundkort passer til FC8B Evo-kabinettet? Er den passive køling tilstrækkelig?

Jeg overvejer at bruge ovennævnte kabinet i et setup med et Intel DH61AG-bundkort og en Intel i3-3220-processor. Jeg har også tænkt mig at proppe en 3,5"-HDD på 3 TB i kabinettet, da jeg er for nærrig til at købe en separat NAS. Vil du mene at det kan lade sig gøre, eller kommer den til at svede?

Ja det passer, men der skal vrides noget i heatpipes for at få dem til at passe. Men de kan være der, lige akkurat.

Ang. Gigabytes forslag med at køle chipsættet, så har jeg ikke gjort det, og jeg har ikke varme problemerne. Omvendt har den heller ikke kørt en rigtig varm sommerdag, så det kan være det dukker op senere.


-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12


Skrevet af: gigabyte
Skrevet den: 11-December-2012 kl. 11:37
Du kan regne ud hvor varmt chipsettet vil blive på en varm dag. Hvis chipsettet bliver f.eks. 60 grader ved 20 grader rum temp, så bliver det ca 75 grader på en rigtig varm dag (35 grader).

Mvh Gigabyte

-------------
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK



Print side | Luk vindue