Hej Holmholm.
Nej den placering er ikke dødfødt.
Satellitten sender signal ud over hele området. Den del af signalet der skal nå uhindret frem til dig er det signal der rammer hele din parabol skål.
Det er ikke det der sker, men kan du billedligt forestille dig 3 stråler hver på størelse og med form som parabolskålen gående fra parabolen og op mod de 3 forskellige satellitter. Disse 3 billedlige stråler skal være fri for forhindringer. Det var så den billedlige visualisering. Det der sker er, at alt sinal der rammer skålen bruges, mere areal vil give kraftigere signal.
Så skal vi til regnestykket. Hvis du satte parabolen med beslag op på din væg vil der måske være 270 cm fra parabolskålen og over til naboens carport. Hvis jeg for nemheds skyld må regne med en elevation på 30°, ved godt den er 26-27°, men sinus til 30° er 0,5. dvs. 2 til 1. Så vil den billedlige stråle være 135 cm højere når den passerer naboen carport. Dette gælder så både underkanten af strålen og overkanten af strålen. Hvis naboens carport er 250 cm høj skal underkanten af din parabol skål monteres mindst 115 cm ( 250 - 135 ) over jorden, gerne mere, for at underkanten af strålen passerer hen over din nabos carport. Dette gælder så for alle 3 billedlige stråler.
Du får måske bedre muligheder for montering, hvis du vælger at bruge et beslag der er længere i dybden? Og husk at en større skål vil have mere areal, selv om en af kanterne vil blive lidt skjult af en forhindring.
Du beskriver altid naboens flagstang med en vimpel, flager han aldrig? Vi havde en tørresnor over og lidt til siden, men parallel med bommen på den parabol der vises i mit ovenstående link. Den bruges ikke mere da det våde vasketøj dæmpede signalerne for meget.
Jeg ved ikke hvilke ideer du har med fremtidige LNB'er, men hvis du allerede nu beslutter du aldrig vil bruge enten 23,5° eller 16° vil jeg tro at du kan montere parabolen i haven med en satellit på den ene side af flagstangen og de andre på den anden side? dvs. finde det sideværts rigtige monterings sted. Det kan nok gøres ved hjælp af:
http://www.satpointer.com/ - http://www.satpointer.com/
Foreslår du prøver at klikke på feltet 'Show Obstructions' og se om du kan se naboens carport og flagstang?
Jeg fandt Thai Global Network fra Provider RRSat på Hotbird 13A ( den der før hed Hotbird 6 ) 10814H 27500. Den er på en af de horisontale transpondere, Dem som altid er svagere end de vertikale. Så jeg håber du får svar fra til Elmand.
Men indtil Elmans indlæg ville jeg tro at den svageste af dine satellitter ville blive Astra 1N på 28Ø.
Den ville jeg aldrig selv prøve at modtage på en parabol som kun måler 75 cm på den mindste led.
Hilsen Carsten.
|