Hej Shavis.
Jeg læste for nogle år siden en annonce fra en forhandler af dreamboxe.
Han skrev, at købe en Dreambox var som en livsstil, for dem der have tid og lyst til hele tiden at prøve nye ting af. Dem der syntes at det var sjovt at prøve nye images/firmware af for at finde ud af hvad man så kunne og ikke kunne.
Det han ikke skrev var at Dreambox har en meget stejl indlærings kurve, man skal lære virkelig meget før man kan bruge den. Mange får købt en og kommer næsten ikke rigtig i gang.
Min første SAT modtager var en dreambox DM500 og den næste en Dreambox DM600, men da jeg skulle have den første HD modtager valgte jeg Dreambox fra, da jeg syntes at de originale DM800 HD PVR var for dyre og ikke ønskede de begrænsninger der er i de dårlige kopier fra Kina.
De originale dreambokse er nogle af de bedste modtagere der er lavet, men der findes både bedre og billigere bokse der kan mindst det samme. Mange kører Linux men nogle af de få der ikke gør, er måske bedre egnet for de nye i parabol verdenen.
Det, der er vigtigt, er at vælge en modtager med god support. Både nye images/firmware og hvor du kan få hjælp til at komme i gang. Jeg ved ikke hviklen mulighed din ven har for at hjælpe dig i gang?
Når din bekendt betaler 1000 kr om året lyder det som cardsharing. Jeg vil hverken anbefale eller fordømme det, men har på internettet læst om nogle der har forudbetalt for et helt år for noget som kun fungerede i et par måneder. Andre oplever at servicen virker og bliver meget populær og så fejler, da der bliver for mange samtidige brugere.
Pesonligt tror jeg at de 1000 kr er fastsat ud fra hvad de tror folk vil betale og ikke ud fra hvad det koster at drive en cardsharing server i f.eks. Rusland. Jeg ved ikke hvilke TV programmer du ønsker mulighed for at se, men der findes tilsvarende løsninger der er billigere eller enda gratis i forbindelse med køb af visse modtagere.
Afslutningsvis vil jeg oplyse at hvis du vil tilslutte flere LNB til en modtager skal du bruge en DiSEQC switch. Med den kan modtageren skifte mellem de enkelte LNB, jeg vil anbefale en med fire indgange.
Hilsen Carsten.
|