Print side | Luk vindue

Subwoofer "drukner" når jeg spiller højt

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111883
Udskrevet den: 20-Maj-2024 kl. 16:21


Emne: Subwoofer "drukner" når jeg spiller højt
Skrevet af: henrik-d
Emne: Subwoofer "drukner" når jeg spiller højt
Skrevet den: 01-Juni-2012 kl. 13:55
Hej.
Jeg har bemærket at når jeg skruer op til høj lydstyrke så "overhaler" mine almindelige højttalere subwooferen så denne næsten ikke er hørbar. Det må vel være noget med en indstilling som jeg ikke har styr på (er det crossover freq som er sat forkert måske?)
 
V.h.
Henrik
 
Dali lektor 2, Argon SUB, Denon AVR 1912.
 
 



Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 01-Juni-2012 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af henrik-d henrik-d skrev:

Hej.
Jeg har bemærket at når jeg skruer op til høj lydstyrke så "overhaler" mine almindelige højttalere subwooferen så denne næsten ikke er hørbar. Det må vel være noget med en indstilling som jeg ikke har styr på (er det crossover freq som er sat forkert måske?)
 
 
Eller en for ringe subwoofer.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: astonmartin
Skrevet den: 02-Juni-2012 kl. 19:29
Jeg er enig med Otto her, det kunne godt lyde som om din subwoofer ikke helt er på niveau med dine højttalere.

-------------
Mit setup:

Earthquake iQuake White
Earthquake MiniMe P8W
LG 50PK950N
Apple TV2 1080p
PS3


Skrevet af: henrik-d
Skrevet den: 02-Juni-2012 kl. 20:08
Tak for jeres svar. Tænkte at der bare var tale om noget justerbart - øv :-(


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 02-Juni-2012 kl. 20:26
Du HAR vel sat crossover til MAX, Fase til 0 på subben? Sæt vol til kl 9, og foretag en mic kalibrering af recieveren. Det kan være det hjælper


Skrevet af: henrik-d
Skrevet den: 02-Juni-2012 kl. 22:50
Det mener jeg bestemt, men vil da dobbelt checke.


Skrevet af: db89
Skrevet den: 02-Juni-2012 kl. 23:49
Du kan evt også eksperimentere med at skifte fasen. Men hvis det er en Argon sub 8 så er det ikke ligefrem den vildeste subwoofer efter min mening.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: Chessr
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du HAR vel sat crossover til MAX, Fase til 0 på subben? Sæt vol til kl 9, og foretag en mic kalibrering af recieveren. Det kan være det hjælper
Sniger lige et spørgsmål ind her. Gælder den instilling for alle subs ? Jeg har en Dali Ikon MK2 sub.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Chessr Chessr skrev:

Sniger lige et spørgsmål ind her. Gælder den instilling for alle subs ? Jeg har en Dali Ikon MK2 sub.


nej det afhænger af subwooferen, placeringen, de øvrige højttalere, samt rummet generelt.


Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 14:25
Du kan se mere her.
 
http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler/surround-og-tv/3212.htm - http://www.hifiklubben.dk/bibliotek/artikler/surround-og-tv/3212.htm


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af Chessr Chessr skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Du HAR vel sat crossover til MAX, Fase til 0 på subben? Sæt vol til kl 9, og foretag en mic kalibrering af recieveren. Det kan være det hjælper
Sniger lige et spørgsmål ind her. Gælder den instilling for alle subs ? Jeg har en Dali Ikon MK2 sub.
De to første: JA! Om vol skal sættes til kl 9, 10, 11 osv, afhænger lidt af sub'ens følsomhed. Men også om du ønsker et kraftigere output fra recieveren for at tænde sub'ens auto-on.


Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 07-Juni-2012 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

De to første: JA!


Undskyld mig, men sikke da en gang vrøvl - hvis man kategorisk kunne sige at sådan er det altid, så var der nok ikke mulighed for andre indstillinger velWink


Skrevet af: rene49
Skrevet den: 07-Juni-2012 kl. 11:22
umildbart tror jeg heller ikke din sub kan følge med. Den er nok ikke kraftig nok.
Hvis den fint kan følge med når du spiller "mellem" højt eller hvordan det skal siges. Så burde den også følge med længere op, hvis den ikke gør den, så er den ikke kraftig nok til at spille det du beder den om.


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 07-Juni-2012 kl. 11:25
+1 for at subben ikke kan følge med.

Hvordan lyder de andre højttalere ved den lydstyrke? Hvis du har meget efterklang, kan mellemtone/diskant også hurtigt komme til at dominere det hele ved højere niveauer.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-Juni-2012 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

De to første: JA!


Undskyld mig, men sikke da en gang vrøvl - hvis man kategorisk kunne sige at sådan er det altid, så var der nok ikke mulighed for andre indstillinger velWink
Hvor står der "kategorisk"? Jeg anviser en indstilling til trådstarter, som jeg ved virker. Når der så spørges ind fra højre om man kan bruge disse indstillinger, så ja, da det er en grund indstilling af sub'en inden du begynder på andet.


Skrevet af: henrik-d
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 21:08
Jeg vil bare sige at efter korrektion af gain og crossover (tak Kampus) synes jeg det er ok.
V.h.
Henrik
PS Tak til jer andre også!


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 21:36

Det glæder mig at det virker nu og du kunne bruge mine råd Smile



Skrevet af: Jesper Keller
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 13:18
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Eller en for ringe subwoofer.

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?


Skrevet af: rene49
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Eller en for ringe subwoofer.

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?

Det er en individuel holding, nogen er tilfreds med en sub til 2.000.kr andre er først tilfreds med en til 30.000.kr
- det kommer an på hvor ens egen reference ligger. (hvilken krav man stiller til lyden/udstyret)

En som ejer et logitech anlæg, vil synes din sub er vidunderlig, men en som ejer "diverse" high end subs, vil synes det er skrammel. Ergo det handler om sine individuelle krav. 
Men sådan er det jo med alting! om det biler, anlæg, computer, you name it.,,


Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?
For svag forstærker, for svag motorstyrke i enheden, kabinet passer ikke til enheden. Der er mange ting som kan spille ind. Mange subs har tunge enheder for at kunne spille dybt og lyde "fyldige", men amps/motorstyrke er slet ikke dimensioneret til at klare dette, og i det øvre register falder de helt igennem.


Skrevet af: mrtnwtzl
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 14:50
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
Eller en for ringe subwoofer.

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?

Det er en individuel holding, nogen er tilfreds med en sub til 2.000.kr andre er først tilfreds med en til 30.000.kr
- det kommer an på hvor ens egen reference ligger. (hvilken krav man stiller til lyden/udstyret)

En som ejer et logitech anlæg, vil synes din sub er vidunderlig, men en som ejer "diverse" high end subs, vil synes det er skrammel. Ergo det handler om sine individuelle krav. 
Men sådan er det jo med alting! om det biler, anlæg, computer, you name it.,,

Om en subwoofer er for ringe i et givent setup behøver som sådan ikke at have det store med personlige præferencer at gøre. 
Jeg er helt enig med dig i, at en hans sub med stor sandsynlighed ville begejstre en logitech ejer. Men om en sub i et givent setup er for ringe i forhold til resten af systemet, vil de fleste kunne høre - blot de ved hvad de skal lytte efter.


Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af Jesper Keller Jesper Keller skrev:

Hvordan definere man en 'ringe' subwoofer? Hvad mangler eller hvad er det der gør at den ikke er 'hurtig' nok til at følge med?
For svag forstærker, for svag motorstyrke i enheden, kabinet passer ikke til enheden. Der er mange ting som kan spille ind. Mange subs har tunge enheder for at kunne spille dybt og lyde "fyldige", men amps/motorstyrke er slet ikke dimensioneret til at klare dette, og i det øvre register falder de helt igennem.

Enig, en af de ting man ofte oplever med subwoofere i især den billige ende af skalaen, er at man har brugt for få ressourcer på forstærkeren. Flere subwoofere sælges på udseendet frem for performance. Den skal have en stor basenhed for så ser den potent ud, men lad os bare smide en billig 50W forstærker i det må være nok. 

Hvis en subwoofer er justeret korrekt og man ikke hører en nævneværdig forskel på anlægget om subben er tændt eller ej, så vil jeg vove den påstand at den er for svag ;) 

Jeg har hørt mange subwoofere gennem tiden, både billige og dyre - og i mange setups, en af de ting jeg har oplevet for mange gange er faktisk at nogle vælger en subwoofer der er for stor til deres rum og så nedjusterer så den passer ind, hvorfor så ikke spare på pengene og købe modellen mindre og bruge de overskydende penge på resten af setuppet (eller familien) :)
Eller værre endnu man lader subwooferen blive for dominerende. Det kan være fedt til nogle filmeffekter men ofte vil det være en belastning. 





Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 14:57
Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

...i mange setups, en af de ting jeg har oplevet for mange gange er faktisk at nogle vælger en subwoofer der er for stor til deres rum og så nedjusterer så den passer ind, hvorfor så ikke spare på pengene og købe modellen mindre og bruge de overskydende penge på resten af setuppet (eller familien) :)
Overskud, uanstrengthed, mindre forvrængning... Overdimensionering er nøgleordet for optimal filmlyd. Mit setup bærer meget præg af min holdning :)

Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

Eller værre endnu man lader subwooferen blive for dominerende. Det kan være fedt til nogle filmeffekter men ofte vil det være en belastning. 
Der er jeg enig med dig.


Skrevet af: mrtnwtzl
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 15:06
Jonas:

vi er ikke uenige om at en subwoofer (eller en forstærker i al almindelighed) skal have overskud. Der er bare grænser. Fx kunne jeg snildt have købt en 10" eller 12" sub, med større forstærkere, men det ville være vanvittigt da 8" versionen klarer alt til UG. Man kan bruge sub A 10% af max eller man kan bruge sub B 50% de har begge effektmæssig overskud. 

At man vælger den mindre model er jo ikke ensbetydende med at den bliver overanstrængt Smile




-------------
Mvh

Morten


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 15:06
Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

Jeg har hørt mange subwoofere gennem tiden, både billige og dyre - og i mange setups, en af de ting jeg har oplevet for mange gange er faktisk at nogle vælger en subwoofer der er for stor til deres rum og så nedjusterer så den passer ind, hvorfor så ikke spare på pengene og købe modellen mindre og bruge de overskydende penge på resten af setuppet (eller familien) :)
 
Det er jeg nu ikke nødvendigvis enig i, en stor sub er ikke mere dominerende i lydbilledet end en lille sub (en fejlagtig opfattelse som mange har). En stor, DÅRLIG sub lyder dårligt i et lille rum - men det gør den også i et stort rum Wink Så har man valget mellem lille god sub, og stor dårlig sub, og begge er store nok til rummet, så skal man vælge den lille gode. Problemet er bare at det er ret teoretisk, og størrelsen ER en væsentlig del af kvaliteten, det er alt andet lige ALTID en fordel at have en større kasse.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 15:09
Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

Jonas:

vi er ikke uenige om at en subwoofer (eller en forstærker i al almindelighed) skal have overskud. Der er bare grænser. Fx kunne jeg snildt have købt en 10" eller 12" sub, med større forstærkere, men det ville være vanvittigt da 8" versionen klarer alt til UG. Man kan bruge sub A 10% af max eller man kan bruge sub B 50% de har begge effektmæssig overskud. 

 
 
Dér vil jeg så påstå at du overvurderer evnerne i en 8" enhed, og jeg er overbevist om at Jonas er enig... Hvis en 8" enhed skal levere dyb, kraftig bas, i selv et ret lille rum, og især hvis det er i en relativt lille kasse, så SKAL der indgås nogle kompromisser for at tvinge den til det - for eksempel at bruge en tung membran, som så vil være sløvere. En 12" enhed i en større kasse, hvor man så har "albuerum" til at fokusere på kvalitet frem for at tvinge enheden til at levere dybbas, vil spille bedre, også i små rum og lavt lydniveau.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: rene49
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af mrtnwtzl mrtnwtzl skrev:

Jonas:

vi er ikke uenige om at en subwoofer (eller en forstærker i al almindelighed) skal have overskud. Der er bare grænser. Fx kunne jeg snildt have købt en 10" eller 12" sub, med større forstærkere, men det ville være vanvittigt da 8" versionen klarer alt til UG. Man kan bruge sub A 10% af max eller man kan bruge sub B 50% de har begge effektmæssig overskud. 

 
 
Dér vil jeg så påstå at du overvurderer evnerne i en 8" enhed, og jeg er overbevist om at Jonas er enig... Hvis en 8" enhed skal levere dyb, kraftig bas, i selv et ret lille rum, og især hvis det er i en relativt lille kasse, så SKAL der indgås nogle kompromisser for at tvinge den til det - for eksempel at bruge en tung membran, som så vil være sløvere. En 12" enhed i en større kasse, hvor man så har "albuerum" til at fokusere på kvalitet frem for at tvinge enheden til at levere dybbas, vil spille bedre, også i små rum og lavt lydniveau.

hvilket underbygger det som Otto, skriver ovenover her.

Her kan jeg så tilføje min egen personlig erfaring med 8" og 12" subs.

Nu har jeg en Velodyne 1200Ultra, før den havde jeg en Velodyne SPL800i.
mit rum er 15m2, jeg fik afvide af alle at den lille spl800i var mere en nok til mit lille rum. Det var den også til musik, men til film, havde den ikke evne til at gå lavt nok, og virkede faktisk meget tam. pga. enhedens størrelse. Den manglede ikke effekt (1000 watt), men den var altså bare begrænset i sin størrelse, men den gjorde det RIGTIG godt i forholdt til hvor lille den er! især i musik.
Efter jeg har fået en 1200ultra som er en 12" med større amp, osv, og stadig i det lille rum, oplever jeg kæmpe forbedring over det hele. 
- begge var indstillet til reference niveau, så jeg spiller ikke højere med den nye, men den lever stadig en masse som den gamle ikke gjorde, netop pga. overskud, fordi den er større.
men selvom den er større, så dominerer den ikke mere end den gamle, eftersom de er indstillet til at spille lige højt, med lydtryks måler.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 20:42
Nu skriver trådstarter ikke præcist hvilken argon sub det er, men de er jo meget billige og sikkert derfor derefter. Sammenlignet med dali og feks velodyne er den jo elendig.


Skrevet af: henrik-d
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Nu skriver trådstarter ikke præcist hvilken argon sub det er, men de er jo meget billige og sikkert derfor derefter. Sammenlignet med dali og feks velodyne er den jo elendig.
 
1        ARGON Sub 8 subwoofer - Sort               1.499,00
Jeg er godt tilfreds med den efter de justeringer jeg har foretaget.
:-)


Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 05:56
Hej Henrik.

Godt at du er tilfreds nu, men hvordan var indstillingerne før ?

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at hører på sin musik.
En audiofil har musik for at hører på sit anlæg.


Skrevet af: henrik-d
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 10:44
Tilfældigt indstillet - vist mest midterposition for både crossover og gain - og muligvis er det det indbildning men jeg synes bare det spiller bedre nu.


Skrevet af: rene49
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 10:45
Oprindeligt skrevet af henrik-d henrik-d skrev:

Tilfældigt indstillet - vist mest midterposition for både crossover og gain - og muligvis er det det indbildning men jeg synes bare det spiller bedre nu.

Godt og høre, vigtig at få det bedst ,mulige ud af sit udstyr!


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 15-Juni-2012 kl. 11:04
Oprindeligt skrevet af henrik-d henrik-d skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Nu skriver trådstarter ikke præcist hvilken argon sub det er, men de er jo meget billige og sikkert derfor derefter. Sammenlignet med dali og feks velodyne er den jo elendig.
 
1        ARGON Sub 8 subwoofer - Sort               1.499,00
Jeg er godt tilfreds med den efter de justeringer jeg har foretaget.
:-)
Godt du er tilfreds :-) (men de er stadig ikke særlig gode.. ;-)


Skrevet af: Guests
Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 12:35
Betegelsen Subwoofer er noget udvasket i dag, Der kan købes såkaldte subwoofer må efter min mening ikke burde hedde andet end en Bashøjttaler.
V HSmile



Print side | Luk vindue