Print side | Luk vindue

må pc butikker nægte ikke at selve pc ink winduws

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111994
Udskrevet den: 11-Februar-2025 kl. 22:28

Emne: må pc butikker nægte ikke at selve pc ink winduws
Skrevet af: mikkelfrost
Emne: må pc butikker nægte ikke at selve pc ink winduws
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 17:21

hvordan er det er der ikke faldet dom i at man som forbruger skal kunne sige man ikke behøver windus med på en pc ?

jeg har fundet en butik der sælger en pc ink windus 7 for ca 3000 kr

og de tager ca 1000 for den windus der ligger på ( den er så ink de 3000 kr )

kan jeg så iikke sige jeg ikke vil have den med og købe den til de 2000 kr ?

Svar:
Skrevet af: zczc
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af mikkelfrost mikkelfrost skrev:

hvordan er det er der ikke faldet dom i at man som forbruger skal kunne sige man ikke behøver windus med på en pc ?

Jo da. Du kan skam sige lige, hvad du vil.

Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 17:32
jojo :)   men kan de nægte mig at købe den uden windus på ? 

Skrevet af: kharder
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 17:36
Se denne artikel. http://www.version2.dk/artikel/saa-lykkedes-det-dansker-fik-850-kr-retur-ubrugt-windows-licens-17621

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 17:50
I følge kharders artikel, så skal du efterfølgende henvende dig til producenten af computeren for at få refunderet prisen af Windows licensen.
Altså du er nødt til at købe den til fuld pris i butikken og efterfølgende tage slagsmålet med producenten for at få pengene tilbage.
Butikken har købt en vare, i dette tilfælde en bærbar med Windows licens, du har ikke krav på at de skal sælge dig noget af vare.
Du kan jo heller ikke gå ned i et supermarked og købe 2 æg hvis den mindste bakke er på 6 æg.

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 17:53

Nej. 

Det er i første række Microsoft, der ikke må forlange, at PC fabrikken skal medlevere Windows til hele deres produktion for at kunne købe fra Microsoft.  

Dvs fabrikken og forretningen har ret til at sælge maskiner af denne type og model både med og uden Windows.
Men forretningen er i sin gode ret til, at  sige "De PC'er vi har købt hjem til videresalg er med Windows installeret og vi ønsker ikke at forhandle andre udgaver".
Hvis forretningen havde et monopol - var det muligvis anderledes, men det er næppe tilfældet her.

Forretningen skal heller ikke fastsætte prisen på nogen bestemt måde og må gerne sælge en maskine uden Windows til helt samme pris - 3000kr -, som den du har set med Windows.

Konkurrencen skal opstå ved, at der er andre forretninger, der også sælger samme eller lignende produkter - og der må du så gå hen og undersøge priserne.

Lars Smile 

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 18:51

Jo, det kan du sige alt det du vil, men butikken har en vare de sælger (inklusive et styresystem) som en samlet pakke. Tager du en del ud af pakken (styresystemet) er det butikken frit for at sætte en ny pris og den behøves ikke at blive billigere af den grund.

Med andre ord, vil du have computeren er den som den er, ellers må du kigge på en anden computer.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 20:21
Bemærk dette afsnit:

"I sagen, som Poul-Henning Kamp tabte i oktober i Retten i Lyngby, var dommerens begrundelse for sin vurdering, at købet blev indgået i 'ond tro'. Poul-Henning Kamp havde nemlig spurgt Lenovo om muligheden for en refusion allerede inden han købte computeren og fået svaret 'nej'."

Du har med andre ord allerede tabt sagen i det sekund du stiller spørgsmålet. Som Klaus siger, det står producenten frit for at sælge computeren uden windows licensen, men de er ikke tvunget til at sætte prisen ned af den grund. Og køber du computeren med dét specifikke formål at returnere Windows licensen, så mister du automatisk retten til at gøre det.

Og hvis du rent faktisk gider tage dén kamp det ville være, at snyde dig til at få ret til at snyde butikken, så skal du nok ikke forvente den store forståelse fra ret mange sider. Ikke fra mig i hvert fald.

Med andre ord: Drop nu at forsøge at snyde systemet, og forhold dig til om du synes varen er prisen værd eller ej.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 20:50
jeg har ikke tænkt  mig at snyde butikken .. ved ikke hvad der giver dig den ide ?

syntes bare det burde være muligt at sige jeg vil  ikke have styresytem med og så må de trække deres egen pris for det fra   .. kan ikke se hvorfro det skal være så svært ??

Skrevet af: Raum
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 21:17
Hvor svært kan det være - du finder da bare et sted hvor de sælger PCere uden styresystem.
Så kan du jo se om det er billigere end med styresystem.

Den vare med windows installeret er en samlet pakke og der kan ikke pilles ved den - slut færdig.

Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 21:26
Her er link til en tråd hvor der netop debateres om hvor man kan købe uden styresystem:

http://www.linuxin.dk/node/17158 - http://www.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 04-Juni-2012 kl. 21:27
Uanset at jeg også gerne selv ville ønske mig at få leveret mine varer præcis i den konfiguration som jeg ønsker mig, så er det i praksis sådan at de fleste produkter man køber er en "pakkeløsning". Som det allerede er bemærket i tråden kan man ikke købe 5 æg i 6 stk pakke og forlange at få trukket det ene fra. sådan er det med langt de fleste varer og altså også med computerere. De er ingen der forhindrer dig i at købe en anden computer uden software til, eller med et alternativt opreativsystem. Du kan bare ikke få lige præcis dén model. Jeg synes personligt at retten har truffet den rigtige beslutning, da hr. Kamp på købstidspunktet udmærket var klar over at hverken Lenovo? eller butikken var indstillet på at produktet skulle kunne sælges til nedsat pris uden software. Han var vitterlig i ond tro. Som jeg husker den sag blev han endda tilbudt at returnere hele maskinen, incl windows, og få pengene tilbage.
Gråzonen er så der hvor kunden ikke på forhånd er klar over at de skal godkende licensbetingelserne for windows inden systemet tages i brug og ikke på forhånd er klar over hvad betingelserne er. I det tilfælde kan man forestille sig at kunden ikke vil acceptere betingelserne selv om vedkommende har været i god tro fra start. Det er uklart om man i det tilfælde har ret til at få refunderet prisen på windows. Retten har mig bekendt ikke taget stilling til dette. - Men som det allerede er sagt. Hvis du spørger, har du allerede tabt.

Det der yderligere forplumrer debatten er at de fleste PC producenter modtager penge fra forskellige softwareleverandørere for at pre loade maskinerne med trail ware. Skal de producenter så have deres penge tilbage når nu de ikke får installeret deres software på maskinerne?

MVH

Skrevet af: claus_jac
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 00:32
Der findes ingen præfabrikerede mærkevare pc'ere på det danske marked uden en windowslicens. (andre end DELL, se længere nede) markedet for at sælge dem uden en licens er ganske enkelt så lille at det overhovedet ikke er rentabelt at forsøge at trække nogen hjem, selvom det ville kunne lade sig gøre i visse tilfælde (lenovo og hp har rent faktisk haft varenumre i usa uden en win-licens, men de kan ikke skaffes i DK). en windowslicens til en præfab comp koster under ingen omstændigheder 1000,- pouls kamp mod lenovo viste at han kunne få en refusion som er ca en 1/3 af nyprisen på en oem licens. der gik rygter om at microsoft havde en ultra lille dækning på XP-licensen til netbooks dengang de blev solgt og det var en af hovedårsagerne til de strenge krav til hardwaren og at win7 starter blev lavet. så den reelle licenspris har nok ikke været meget over 100,- for en xp til netbooks.
Via B2B er det muligt at konfigere specialbyggede HP/lenovo maskiner med en freedos licens, så man faktisk ikke har en win-licens med. det er dog sjovt nok ikke lige noget der er det store salg i. Dell har i gennem længere tid haft muligheden for at levere bærbare med ubuntu. Har dog ingen anelse om hvor meget der ryger over disken af den slags her i DK, men de har kunnet fås i udlandet gennem længere tid.

Som TVkartoffel også siger, så er bloatwaren, med til at holde prisen nede. så i sidste ende står du nok med en dyrere maskine hvis det skulle lykkes dig at få fat i en maskine uden win-os. Så lad være med at græde og lad endelig være med at tro at de priser på Windows du ser i detailsalg har noget som helst overhovedet med virkeligheden at gøre. Det er en kunstig pris (men det er MS der tjener kassen, ikke forhandlerne!), og mit bud er at deres pris nok ligger betydeligt tættere på MACOS end de vil stå ved. (og nok også mindre grundet den udbredelse af WIN7, så jeg tvivler på at den reelle produktionspris er meget over et par hundrede!)

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 00:43

jeg har ikke tænkt  mig at snyde butikken .. ved ikke hvad der giver dig den ide ?

Snyde er måske en grov betegnelse, men du giver udtryk for at du vil tvinge forretningen til at levere noget der ikke er tanken i deres tilbud.

Svaret på dit spørgsmål er, at nej det forholder sig ikke sådan som du tror, du kan ikke vælge at købe computeren uden windows. Sagen drejer sig om en køber der ikke mener han kan acceptere de vilkår der er for brugen af Windows, men det vidste han ikke før købet. Derudover er der nogle helt særlige omstændigheder der gør at han har fået 850,- tilbage. Så nej, du kan ikke få rabat ved at fravælge Windows, og ja det er fuldt lovligt at nægte dig dét.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 01:03

syntes bare det burde være muligt at sige jeg vil  ikke have styresytem med og så må de trække deres egen pris for det fra   .. kan ikke se hvorfro det skal være så svært ??

Det kan de også sagtens. Men det kan let være at computeren så kommer til at koste mere end med en Windows licens.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 01:15
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Snyde er måske en grov betegnelse, men du giver udtryk for at du vil tvinge forretningen til at levere noget der ikke er tanken i deres tilbud.
Han spurgte om retstilstanden på området.

Hvis retstilstanden er, at forretningen ikke kan tvinges, så ender historien der.

Hvis retstilstanden er, at forretningen KAN tvinges til det, så må lovgiverne og domstolene jo have fundet det rimeligt, at det skal være sådan, og så skal man ikke begynde at antyde, at en forbruger er amoralsk, når han gør brug af retten.

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 08:38
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Hvis retstilstanden er, at forretningen KAN tvinges til det, så må lovgiverne og domstolene jo have fundet det rimeligt, at det skal være sådan, og så skal man ikke begynde at antyde, at en forbruger er amoralsk, når han gør brug af retten.

Det er jeg ikke enig i. Lovgivningen har til formål at beskytte forbrugeren mod udnyttelse og fejlkøb. Ikke at give forbrugeren redskaber til at udnytte forhandleren. Jeg mener der er forskel på at sikre sig sine rettigheder i forbindelse med et køb, og at lede efter huller der kan udnyttes. Jeg mener dette er et forsøg på sidstnævnte. Og jo, det mener jeg er amoralsk - og det mener lovgivningen også. Det er en meget væsentlig faktor i lovgivningen, mht. god tro vs ond tro. Dét du har ret til hvis du ikke kender betingelserne, har du ikke nødvendigvis ret til hvis du kender betingelserne.

Det pudsige er derfor, at hvis svaret var at det ER muligt, så ville man miste rettigheden igen i det øjeblik man fik det at vide.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Byteman
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 12:09
Altså, der er forskel på den version som følger med en ny PC og så en man køber i løssalg. PC versionen er en OEM version som er langt billigere. Hvorvidt de vil kunne trække noget fra afhænger af om de selv bygger den eller om den følger med fra producenten. Hvis de selv bygger den så indkøber de nok Windows versionen meget billigt, så sænk dine forhåbninger om beløbet. Du kan jo heller ikke trække butikkens fortjenste fra på Windows i købet, den indgår jo i den samlede regnestykke for at det skal løbe rundt.  Der er jo ikke meget PC tilbage for 2000,- kr.
Så i stedet ville jeg sælge licensen videre.......

Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det er jeg ikke enig i. Lovgivningen har til formål at beskytte forbrugeren mod udnyttelse og fejlkøb. Ikke at give forbrugeren redskaber til at udnytte forhandleren.

Du baserer hele din argumentation på, at det er udnyttelse at forsøge at tvinge en forhandler til at sælge en PC uden styresystem. Dermed bliver din argumentation altså lidt cirkulær. Hvem skal afgøre, om det er udnyttelse?

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 13:17
"Snyde er måske en grov betegnelse, men du giver udtryk for at du vil tvinge forretningen til at levere noget der ikke er tanken i deres tilbud."

nej jeg vil bare have muligheden for ikke at købe noget med jeg ikke skal bruge.

og derfra til at blive beskyldt for at ville snyde dem, der syntes jeg godt nok der er lang vej..

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 13:26

"Snyde er måske en grov betegnelse, men du giver udtryk for at du vil tvinge forretningen til at levere noget der ikke er tanken i deres tilbud."

nej jeg vil bare have muligheden for ikke at købe noget med jeg ikke skal bruge.

og derfra til at blive beskyldt for at ville snyde dem, der syntes jeg godt nok der er lang vej..

Mener du dermed at hvis du har brug for 3 æg, så må du tage 3 fra en pakke med 6 og bare betale stykprisen?
Jeg ser det som det samme - det er en samlet pakke.

Jeg kalder det ikke snyd, men dumhed at mene dette er muligt.
Har du kigget på de links jeg har smidt - der er muligheder nok for at købe PC uden styresystem, men nok ikke til 2000kr........

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 13:57
er ved at kikke  :)  

men mener nu ikke den samligning holder

æg virker fint uden styre system   det gør pc dele ikke  

derfor må det være op til forbrugen at vælge hvad sytem de vil have med uden at få det preeeset ned over købet .   og jeg vil mene det valg er ikke et butikker skal tage for mig men et jeg godt selv vil tage . så ser ikke noget problem i at den butik  "tvinges" til at sælge den pc uden styr sytem til mig for 1950 kr når de nu i prisen på de 3000 kr har et styre sytem med som koster 1050 kr

Skrevet af: FPP
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 14:14

derfor må det være op til forbrugen at vælge hvad sytem de vil have med uden at få det preeeset ned over købet .   og jeg vil mene det valg er ikke et butikker skal tage for mig men et jeg godt selv vil tage . så ser ikke noget problem i at den butik  "tvinges" til at sælge den pc uden styr sytem til mig for 1950 kr når de nu i prisen på de 3000 kr har et styre sytem med som koster 1050 kr

Mener du virkeligt dette seriøst? 

Du mener altså at det er fuldt ud retfærdigt at den vare som butikken formodentligt har betalt ca. 2900,- for skal de sælge til dig for 2000,-?

Skrevet af: Byteman
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 17:54

Du vil aldrig kunne trække en given salgspris fra. Højst forretningens indkøbspris, og den er ikke 1050,-
Forbrugerne får det ikke presset ned over hovederne - man kan bare købe et andet sted.

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 18:06

æg virker fint uden styre system det gør pc dele ikke

Det du lige har argumenteret for der, er at man ikke kan sælge PC uden styresystem.....

Klaus

-------------

Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 18:07

derfor må det være op til forbrugen at vælge hvad sytem de vil have med uden at få det preeeset ned over købet .

Det er det også. Det er helt frit om du går videre til næste butik og ser om du kan købe en PC der uden styresystem.

Klaus

-------------

Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 18:22

Der er også andre ting i en computer der har en langt højere værdi hvis du køber dem enkeltvis.
Så der var ikke meget du skulle bede forhandlere om at pille fra før du skulle have penge for den.. Synes du ikke selv det lyder lidt vildt.. Eller synes du selv det giver mening det du skriver ?

Skrevet af: Brasch
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 20:07

pc dele fungerer lige præcist lige så godt uden styresystem som de gør med - det er udelukkende et spørgsmål om hvad de gør. Der er da iøvrigt ikke noget der forhindrer dig i at skrive dit eget styresystem og få delene til at virke på den måde

det er da op til forbrugeren at finde det produkt i den butik der opfylder behovene og ikke omvendt. Du står da heller ikke i et supermarked og skærer en flæskesteg midt over og regner med du kun skal betale halvdelen? I så fald, må jeg da kunne kræve at købe PC'en usamlet fra HP og yderligere spare penge - ja de kan da for min skyld få leverandørerne til at sende hardwaren direkte til mig, så kan jeg da selv samle det og nøjes med at betale det HP nu engang betaler i indkøbspris. Det må da være endnu billigere end at spare en windows. Sådan fungerer verden jo ikke - og det bør den heller ikke.

Skrevet af: Looklight
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 21:04
Byg din egen PC, så kan du selv bestem vilken OS du skal brug, men regne ikke altid med at den er billiger end den som er færdig byggede med Windows installeret.

Wink

Edit:Stavfejl.

-------------
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:14

Det er ikke spor indviklet.

Butikken har annonceret en vare som er "1 stk pc inkl. windows". Du vil hellere have en anden vare der hedder "1 stk pc uden windows".

Butikken har nu 3 muligheder:

1) At forsøge at skaffe varen "1 stk pc uden windows" hjem og finde en salgspris på varen. Da det er en specialordre hvor producenten skal hive en maskine af samlebåndet og gøre noget specielt med den (undlade at preloade den som de plejer) vil varen sandsynligvis blive dyrere end de 3000.

2) Tage en af deres "1 stk pc inkl. windows" varer og bruge tid på at formattere disken og pille licenspapirerne ud. Mon ikke der ryger en halv teknikertime på det = varen kommer til at koste ekstra.

3) Bede dig finde et andet sted at handle.

Det er den gamle historie om folk der ønsker tv uden indbygget tuner om igen. At lave en specialserie af tvuden tuner eller lade en tekniker modificere et standard tv er dyrere for forbrugeren end blot at købe et standard tv og undlade at bruge tuneren.

Din valgmuligheder er altså at købe standardvaren til den lave pris og så selv fjerne windows eller betale ekstra for at få en specialversion hvor enten fabrikanten eller en teknikker har hevet windows af for dig.

Skrevet af: Stougaard
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:27
Et andet sammenligneligt argument nu når du ikke helt mener at den med ægget holder..

Det nye pana VT50 kommer med en knap så køn fjernbetjening.. hvis man nu gerne vil bruge en universal fjernbetjening eller måske hellere vil have den fra vt30 i stedet for. så kan du jo ikke få slået noget af prisen på fjernsynet bare fordi du ikke ønsker den fulde vare..

Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Du baserer hele din argumentation på, at det er udnyttelse at forsøge at tvinge en forhandler til at sælge en PC uden styresystem. Dermed bliver din argumentation altså lidt cirkulær. Hvem skal afgøre, om det er udnyttelse?

Ikke forstået.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: spawn
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 10:40

Styresystemet koster kun 1050,- når du vælger at købe dette som en separat enkeltstående vare med en licens du har lov til at installere på den pc du vælger - denne licens har du ret til at genbruge på alle efterfølgende pc'er du måtte eje (sålænge du kun installerer på en pc ad gangen)

Styresystemet der følger med PC'en er en OEM licens som butikken ikke har betalt noget for, den er leveret med "gratis" af Microsoft og mærkevare producenten, og giver dig kun ret til at benytte windows på den konkrete pågældende pc. Licensen kan ikke flyttes til en anden pc. Den gives med som en service for at du køber en PC der rent faktisk er køreklar når du får den. Det står dig frit for at vælge at installere et andet styresystem efterfølgende hvis du ønsker.

Men der er ikke tale om en individuel part du kan pille ud af købet og få en rabat svarende til det en windows koster når du køber den som en fuld licens.

Hvis du ønsker en PC uden OEM windows licens, må du købe en anden vare hvor licensen ikke følger med.

-------------
Philips 65OLED705/12 - ATV4K

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 15-Juli-2012 kl. 23:50

En PC uden købt/betalt styresystem virker da fint.

Prisen for windows på en forudinstalleret PC er ikke 1050kr, den har ikke den værdi.

Men når du så ikke synes den med æg virker, så prøv denne med æg.

En bakke har 6 stk. æg. til 15kr.
Du ønsker at købe de 6 stk. æg, men uden bakke til en værdi af 1,20kr.
Du ønsker at butikken skal stå med en ikke salgsbar være til 1,20kr, mens du kun betaler 13,80kr for de 6 stk. æg uden bakke.

Butikken kan ALDRIG har pligt til at sælge dig varen på den måde.
Du kan da være heldig at butikken har nogle andre, eller måske endda magen til æg, som kan købes i løs salg - benyt i stedet denne mulighed.
Alternativt besøg en gårdbutik.

-------------
.....

Print side | Luk vindue