Hænge lærred op i loftet
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112038
Udskrevet den: 28-December-2024 kl. 14:19
Emne: Hænge lærred op i loftet
Skrevet af: PF
Emne: Hænge lærred op i loftet
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 18:38
Jeg står og skal hænge et lærred op i loftet. Min far og jeg har lige forsøgt at gøre, men måtte opgive. Så nu står jeg med et stort hul i loftet, men intet lærred :-) Det jeg så tænkte var om der er nogen som har erfaring med at hænge sådan noget op i et gipsloft? Kunne godt bruge nogle fif eller noget hjælp :-)
|
Svar:
Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 20:56
Brug nogle rawplugs der er beregnet til gips.
Den her slags fx. De kan købes i et hvert byggemarked.
------------- 65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 22:05
Vi brugte også en alá den, men hver gang at vi brugte den og forsøgte at få den til at udvide sig, så gav den slip igen med det samme.
|
Skrevet af: Sejrsen
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 22:14
Jeg vil ikke være tryg ved at hænge det op i gipsloftet alene. Kommer selvfølgelig an på hvor meget det vejer og om det er et dobbelt lag gips. Du skal op og have fat i bjælkerne (spærrene) eller betonen over gipsen. Sejrsen
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 22:25
Har desværre ingen idé om hvordan jeg finder spærrene, da jeg aldrig har prøvet at hænge sådan noget op :D Har heller ikke nogen ledig væg at hænge den på, så det er jo muligt at jeg er lidt screwed.
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 22:59
Prøv at lave en banketest.. og evt. slå et tyndt søm op og se om det bliver siddende når du trækker i det..
|
Skrevet af: fausing
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:06
Steve Jones skrev:
Prøv at lave en banketest.. og evt. slå et tyndt søm op og se om det bliver siddende når du trækker i det..
|
Ja, gør dette, så skulle du gerne støde på et forskallingsbræt på et tidspunkt. De burde sidde pr 30 eller 45 cm. Så kan du evt montere et bræt i loftet, som du så monterer dit lærreds ophæng på.
Hvis forskallingen kører på langs med dit ophæng er du lidt mere på den, men kan istedet montere 2 brædder på tværs, og igen et på langs, som lærreds ophænget så monteres på.
Håber du forstår min forklaring.
Ellers må jeg tegne det til dig.
Mvh. Rasmus
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:06
Det kan jeg selvfølgelig godt prøve. Noget helt andet, nu har jeg jo et latterligt stort hul. Nogen ideer til hvordan jeg kan udfylde det uden at skulle male hele loftet? Bare så det bliver en smule pænt. Hvis det nu ikke er muligt for mig at ramme spærrene eller betonen, har jeg så andre muligheder? Som sagt er væggen ikke ledig, da mit tv hænger derpå og det er meningen at lærredet skal hænge foran tv´et når jeg trækker det ned.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:08
Hvor stort er det hul du har fået lavet???
Som en 5 kr eller??
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:09
Ja, det kan jeg godt se. Mit problem består bare i at det ikke lyder til at blive særligt pænt desværre. Så derfor overvejede jeg endda et lærrede på stativ. Er det fuldstændig hovedløst?
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:09
fausing skrev:
Hvor stort er det hul du har fået lavet???
Som en 5 kr eller??
|
Nok nærmere som en 2 krone. Vi havde ingen idé om hvad vi lavede åbenbart, og vi blev ved med at lave hullet større hver gang vi proppede en rawplug op.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:12
Det må sgu da være muligt at få nogle specielle rawplugs som kan holde til at man hænger noget fra et gipsloft? Det lyder helt åndssvagt hvis man ikke kan det, men nu er tømrerfaget jo heller ikke mit fag :O)
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:13
Hvis det kun er 1 lag gips, hvilket det lyder til, eftersom det gik i udu hver gang, så er du lidt på den, da det er svært at få noget til at hænge i loft, i 1 lag, hvis det vejer mere end en lampe.
Det må et lærred desværre siges at gøre.
Ved godt det ikke er en flot løsning jeg foreslog, men der er nok ikke så meget at gøre mht loft montering.
MEN, hvad som du købte nogle gode kraftige hylde knægte (den hylder hænger på)
Monterer dem på væggen, og igen på dem dit lærred. Det ville trække det ud fra væg jo.
Rasmus
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:18
fausing skrev:
Hvis det kun er 1 lag gips, hvilket det lyder til, eftersom det gik i udu hver gang, så er du lidt på den, da det er svært at få noget til at hænge i loft, i 1 lag, hvis det vejer mere end en lampe.
Det må et lærred desværre siges at gøre.
Ved godt det ikke er en flot løsning jeg foreslog, men der er nok ikke så meget at gøre mht loft montering.
MEN, hvad som du købte nogle gode kraftige hylde knægte (den hylder hænger på)
Monterer dem på væggen, og igen på dem dit lærred. Det ville trække det ud fra væg jo.
Rasmus
|
Det er helt klart en løsning det med de hylde knægte. Det som er i det, det er at jeg har som sagt et tv hængende på den væg. Et 50" plasma tv som ikke er et af de tynde af slagsen. Det rækker vel en 10 cm ud fra den væg det hænger på pga. Både det beslag jeg har valgt og fordi det vipper en smule fremover da det er smartest for mine øjne, når jeg sidder i sofaen. Men det er vel muligt at finde nogle hyldeknægte som rækker sådan ud fra væggen.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:26
Det kan du sagtens ja.
Vil tro at i Stark, Jem & Fik eller lign bliver det lidt over 100 kr for 2 stk.
De fås helt op til størrelse MEGET stor.
Jeg købte nogen der rager ca 70 cm ud så du skal nok finde nogen der matcher dine behov.
Rasmus
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:28
fausing skrev:
Det kan du sagtens ja.
Vil tro at i Stark, Jem & Fik eller lign bliver det lidt over 100 kr for 2 stk.
De fås helt op til størrelse MEGET stor.
Jeg købte nogen der rager ca 70 cm ud så du skal nok finde nogen der matcher dine behov.
Rasmus
|
Det skal jeg lige prøve at undersøge så, mange tak :) Det som er vigtigt for mig er at det ikke ligner noget der er løgn. Jeg er en kæmpe kælling med sådan noget
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:31
Det er jeg også.
Her er et bud fra silvan
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Steel_95953___ - http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Steel_95953___
De rager 25 cm ud på den lange led.
Det burde være rigeligt til at trække den 10 cm ud forbi fjernsyn, 7-8 cm frigang, og så ophænget.
Rasmus
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:32
fausing skrev:
Det er jeg også.
Her er et bud fra silvan
http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Steel_95953___ - http://eshop.silvan.dk/webapp/wcs/stores/servlet/vare_Steel_95953___
De rager 25 cm ud på den lange led.
Det burde være rigeligt til at trække den 10 cm ud forbi fjernsyn, 7-8 cm frigang, og så ophænget.
Rasmus
|
Tror du at den er kraftig nok til at bære et lærred på 90" ? Det handler om dette http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor/MOUNTCS900M/cinematique-90-projektorlarred-mountcs900m - http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor/MOUNTCS900M/cinematique-90-projektorlarred-mountcs900m
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:33
Mht loftet er det ikke så meget at gøre andet end at fylde det op med spartel, polifylla eller lign, slibe og så vente på du engang skal male igen.
Eller håbe på at ophænget "dækker" det.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:35
fausing skrev:
Mht loftet er det ikke så meget at gøre andet end at fylde det op med spartel, polifylla eller lign, slibe og så vente på du engang skal male igen.
Eller håbe på at ophænget "dækker" det.
|
Yeah, jeg må prøve at håbe lidt på det bedste
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:36
Ja, det eneste jeg egentligt ville være nervøs for er hvor stærk din væg er, da den jo skal tage trækket, og især hvis det går lidt stramt ved nedtrækning af lærred.
Men beslaget skal nok holde til vægten. Men de fås i kraftigere model til samme penge i fx Stark.
Rasmus
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:38
Væggen er jeg egentlig ikke særligt nervøs for. Det er en betonvæg og det handler vel et eller andet sted om at finde de rette rawplugs.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:39
De har også et godt udvalg i Biltema, de er fx med "knæ" altså forstærkning som gør dem MEGET stærkere.
Det ligner umiddelbart godt at dit lærred kunne monteres i enden af disse.
Rasmus
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Armaturmontering/Vindue/Vindueskarm/Hyldeknagte-2-stk-26639/ - http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Armaturmontering/Vindue/Vindueskarm/Hyldeknagte-2-stk-26639/
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:41
PF skrev:
Væggen er jeg egentlig ikke særligt nervøs for. Det er en betonvæg og det handler vel et eller andet sted om at finde de rette rawplugs. |
Alletiders.
Så er det bare at finde dig et par hyldeknægte som du synes om, og igang med bore maskinen, så hænger dit lærred i morgen.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:44
fausing skrev:
De har også et godt udvalg i Biltema, de er fx med "knæ" altså forstærkning som gør dem MEGET stærkere.
Rasmus
http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Armaturmontering/Vindue/Vindueskarm/Hyldeknagte-2-stk-26639/ - http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Armaturmontering/Vindue/Vindueskarm/Hyldeknagte-2-stk-26639/
|
De er i det mindste også en smule pæne :O) Jeg går på hyldeknægt jagt. Tusind tak for de rigtig gode forslag. Jeg melder tilbage når det engang lykkes
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:46
PF skrev:
fausing skrev:
Rasmus
|
De er i det mindste også en smule pæne :O) Jeg går på hyldeknægt jagt. Tusind tak for de rigtig gode forslag. Jeg melder tilbage når det engang lykkes |
Ja, det tænkte jeg nok du ville synes. Og stærke er de som sagt også med "knæene"
God jagt.
Mvh. Rasmus
Ps. Meld endelig gerne tilbage, evt med lidt billeder.
|
Skrevet den: 05-Juni-2012 kl. 23:49
Det skal jeg gøre
|
Skrevet af: sani
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 01:04
Jeg har hængt min på en stor L profil lavet at træ, der fungere bare og mig lærde vajeder en del den er 120 ... Jeg kan tage et par FOTO imorgen og poste her hvis du er interesseret
------------- Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 01:13
Det ville være en stor hjælp Sani, det må du meget gerne tak :)
|
Skrevet af: Flatcurve
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 07:28
Hejsa,
Står lidt i samme knibe, og endt med at hænge lærred et mindre optimal sted. Ville være super med lidt billeder af jeres løsninger, hvis det er muligt.
Mvh
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 08:59
Flatcurve skrev:
Står lidt i samme knibe, og endt med at hænge lærred et mindre optimal sted. |
Man KUNNE jo også gå så langt som at betale folk med forstand på montering for at gøre det.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 10:23
Ja, det er der jo flere grunde til.....
Punkt 1: Lige meget, hvor "professionel" man er, så kan et gips loft, kun bære en vis mængde.
Punkt 2: Hvis budget ligger ligger på 1000-1500, er der ikke til meget lærred, hvis der bruges 500-1000 for en "professionel".
Punkt 3: Så syntes jeg, det er et fint koncept, vi har på dette forum med at hjælpe hinanden. Både så man kan lære, udføre noget og opnå følelsen, at have udført og overvundet en udfordring.
Men hvis jeg havde 10.000 til lærred alene, og det skulle være ASAP. Så ville man nok tilkalde en "professionel". Men syntes ikke, at det er relavant iforhold til min problemstilling.
Mvh
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 10:47
Flatcurve skrev:
Punkt 1: Lige meget, hvor "professionel" man er, så kan et gips loft, kun bære en vis mængde. |
Korrekt, men en professionel vil bruge 1½ minut på at finde noget ovenover gipspladerne at montere det i.
Hvis der er noget jeg har lært af at min kæreste er bygningskonstruktør (udover "gift dig aldrig med en kvinde der lever af at sætte mænd i arbejde ), så er det at alt kan monteres hvor som helst, det er kun et spørgsmål om det rigtige værktøj, de rigtige redskaber og den rette viden.
Flatcurve skrev:
Punkt 2: Hvis budget ligger ligger på 1000-1500, er der ikke til meget lærred, hvis der bruges 500-1000 for en "professionel".
Punkt 3: Så syntes jeg, det er et fint koncept, vi har på dette forum med at hjælpe hinanden. Både så man kan lære, udføre noget og opnå følelsen, at have udført og overvundet en udfordring.
Men hvis jeg havde 10.000 til lærred alene, og det skulle være ASAP. Så ville man nok tilkalde en "professionel". Men syntes ikke, at det er relavant iforhold til min problemstilling. |
Hvis man ikke HAR 1000 kroner til en installatør, så er jeg da enig. Men jeg er uenig i at bare fordi dimsen der skal sættes op i loftet er billig, så må installationen ikke koste noget. Dét du i din situation ville betale 1000 kroner for, ville være en mere optimal placering. Det kan sagtens vende op og ned på oplevelsen af din hjemmebio - uden
(jeg taler iøvrigt ikke for at du skal hyre mig, hvis nogen er i tvivl, jeg kører ikke ud og sætter et lærred jeg ikke har solgt op for 1000 kroner...)
Bortset fra det, så er jeg da helt enig i at vi skal hjælpe hinanden til at blive klogere, det er derfor jeg er her. Jeg har bare dén indgangsvinkel til DIY, at man skal lade være med at betale andre for ting man kan gøre selv, men hvis man netop ikke kan gøre det selv, så skal man lade være.
Med øje for disclaimeren: Hvis budgettet bare ikke er til det, så er det fair nok, så mener jeg helt grundlæggende at langt de fleste "vender" budgettet forkert. Langt de fleste køber udstyr først, og ser så hvor mange penge der er tilbage til at udføre installationen. I virkeligheden bør man gøre det omvendt, lægge et budget for installation, og så se på hvor mange penge man har til at købe det udstyr der skal installeres. ------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 11:50
Jeg undskylder trådstarter, men syntes, jeg måtte forklare mig.
Håber, vi får nogle fine løsninger at se. Jeg er desvære ikke så "kreativ", når det gælder pæne løsninger, og håber på lidt inspiration.
mvh
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 13:20
Jeg er enig i begge jeres synspunkter. Grunden til at jeg ikke gjorde det fra starten var, at jeg var overbevist om at det ville koste en god sjat penge.
|
Skrevet af: John Bach
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 14:55
brug noget monterings lim fra et bygge marked, måske Silvan har noget
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 15:07
Det tror jeg sgu ikke at jeg ville turde.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 16:04
Hyr en håndværker til jobbet. Du risikerer bare at ødelægge for et større beløb ved selv at bøvle med det.
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 16:12
Det kommer jo an på hvilken løsning man vælger :)
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 16:15
Hvis ikke du ved noget om hvordan dit gipsloft er sat op, så er det godt nok risikabelt at hænge noget i pladerne. Så skal det mindst ha' fat i underlaget, som gipsen sidder fast på.
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 16:17
Ahh på den måde. Ja, jeg tør ikke at give mig i krig med loftet. Jeg tror at løsningen bliver en hyldeknægt eller at jeg selv bygger en hyldeknægt i træ :)
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 16:21
Lyder som en rigtig god idé
|
Skrevet af: michael79
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 21:45
Noget der kunne gøre nok letter for person der prøver at hjælp dig. Det er at videre vad for en type loft. Nogle gips plader sidder på små lister. Hvor der under lager på langes. Af dem. De 40 *60. Mange forskelle typer. Tage et billede. Af loften. Mvh en Tømersvend
|
Skrevet af: michael79
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 21:48
Det med at bruge dem gips pluges. I loften krav meget af gisp det giver et stor lodret træk ned.
|
Skrevet af: Østergaard
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 21:54
Her er min løsning med et lærred på hyldeknægte på en betonvæg: Her er lærredet rullet halvt ned. Det hænger foran væghængt tv.
|
Skrevet den: 06-Juni-2012 kl. 21:59
her er mine foto....
problem er ikke så meget at der er gips loft men den hel store problem er at læred skal henges på KUN to hangsler i hver hjørne.. og der er for stor tryk po dem og de gips plugs... vegt er ikke fordelt over hel læred....
jeg har jeg lavet en "L" profil som har hele læreds længde og så er den monteret med et par gips plugs samt har jeg ramt spærer et par steder så den L profil sider rigtig godt fast... ,, after det har jeg hængt mit læred på den... dene løsning har den fordel at næste gang jeg skifter læred så kan jeg bara hænge ny hurtig uden extra arbejde...samt der tage ikke mære and 10 sec for to mand at hange læred af fra "L" profil hvis den skule evt blive defect...
------------- Anthem,Lexicon,MK 150, Velodyne DD, Vienna Acustic BBG,Densen,Sonos,Apple dimser,osv
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 00:25
Så, nu tog jeg og valgte en lidt anderledes løsning. Min kæreste og jeg byggede et lærred selv. Men der er noget jeg ikke helt forstår, min projektor står på mit sofabord lige pt. Så den står og peger opad på lærredet, men det giver sgu et underligt billede. Det jeg prøver at forklare med det dårlige billede nedenunder er at billedet er større foroven end forneden. Det er ligesom om at det går ned af i bunden. Har I nogen forklaringer på det?
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 01:08
projektor MÅ IKKE peger opad ellers få du skev bileder ... den skal stå hel vandrat... du skal bruge projektor indstilinger at jystere på bileder pladsering
hvilke projektor har du
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 01:20
Jeg har en Epson EH-TW3200. Det som jeg har gjort er at jeg har sat den på sofabordet og justeret dens højde via dens fødder. Dem kan man skrue ud så den bliver højere fortil. Udover det, så har jeg brugt dens lensshift eller hvad det nu hedder til at justere billedet op ad. Så lærredet hænger højere oppe end projektoren.
|
Skrevet af: ole f
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 02:40
For at billedet bliver rektangulært, skal projektoren stå i en ret vinkel i forhold til lærredet, både i det lodrette og vandrette plan. Derefter stiller du så på lens shift til billedet passer med lærredet. Hvis ikke det er nok, skal enten lærredet eller projektoren flyttes. Mvh. Ole
|
Skrevet af: Willads
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 08:13
PF skrev:
Jeg har en Epson EH-TW3200. Det som jeg har gjort er at jeg har sat den på sofabordet og justeret dens højde via dens fødder. Dem kan man skrue ud så den bliver højere fortil. Udover det, så har jeg brugt dens lensshift eller hvad det nu hedder til at justere billedet op ad. Så lærredet hænger højere oppe end projektoren. |
Det er lige netop ideen med vertikalt og horisontalt lensshift at du stiller projektoren helt i vater og så bruger projektorens justeringer til at få billedet det rigtige sted hen.
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Skrevet af: Østergaard
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 10:24
Det lyder ikke som en helt optimal løsning at have projektoren stående løst på et sofabord. Hvis den skubber sig bare minimalt kan du bruge lang tid på at skulle indstille skarphed og vinkel hver gang du skal bruge den. Jeg er enig med de andre indlæg der siger at det ALLERVIGTIGSTE er at projektoren står i vater. Først derefter kan man begynde at lave andre indstillinger med lens-shift, focus osv.
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 12:43
Ahh okay. Jamen jeg har åbenbart misforstået noget helt fundamentalt mht. Projektore, men man lærer jo noget nyt hver dag :) Jeg troede nemlig at lensshift gjorde at man kunne sætte den næsten hvor som helst og så indstille via lensshift. Men sofabordet er helt klart en midlertidig løsning, da jeg har købt projektoren i ElGiganten netop pga. Jeg var i tvivl om det lige var mig med sådan en. Så jeg ville ikke til og bore den op på væggen :) Men mange tak for jeres svar, det hjælper rigtig meget
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 12:51
Hejsa,
Mon ikke den har en mulighed for at justere "keystone"?
Der kan man rette op på det problem, med at projektoren er placeret over eller under lærredet.
mvh
|
Skrevet af: Willads
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 13:00
Flatcurve skrev:
Hejsa,
Mon ikke den har en mulighed for at justere "keystone"?
Der kan man rette op på det problem, med at projektoren er placeret over eller under lærredet.
mvh |
Nej TW3200 har ikke keystone korrektion fordi det ikke er nødvendigt når du har både vert. og hori. lensshift.
------------- Pana:DP-UB424,Yamaha rx-a3070,Monacor STA-1000D, Epson:TW-7400,117" tab-tension,Earthquake højtalere:Fronter 2xTitan Tigris,Center 1xTitan Theia,Surround 4xAWS-602,loft 4xECS-8.0,subs 2xMinime P12v2
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 13:04
PF skrev:
Så, nu tog jeg og valgte en lidt anderledes løsning. Min kæreste og jeg byggede et lærred selv. Men der er noget jeg ikke helt forstår, min projektor står på mit sofabord lige pt. Så den står og peger opad på lærredet, men det giver sgu et underligt billede. Det jeg prøver at forklare med det dårlige billede nedenunder er at billedet er større foroven end forneden. Det er ligesom om at det går ned af i bunden. Har I nogen forklaringer på det? |
Er det ikke bare at give den lidt "gas" med det der lens shift, for rette billed lidt op?
Så i kan kigge på et rektangulær billed?
mvh
|
Skrevet af: sumolounge
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 16:22
Sådan her ser mit ophængte lærred ud. Monteret på bagvæggen med rawplugs. Dog var muren ret smuldrende nogen steder, så måtte i nogen tilfælde bruge andre plugs til gips. Disse fungerer perfekt til formålet:
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 16:42
Flatcurve skrev:
PF skrev:
Så, nu tog jeg og valgte en lidt anderledes løsning. Min kæreste og jeg byggede et lærred selv. Men der er noget jeg ikke helt forstår, min projektor står på mit sofabord lige pt. Så den står og peger opad på lærredet, men det giver sgu et underligt billede. Det jeg prøver at forklare med det dårlige billede nedenunder er at billedet er større foroven end forneden. Det er ligesom om at det går ned af i bunden. Har I nogen forklaringer på det? |
Er det ikke bare at give den lidt "gas" med det der lens shift, for rette billed lidt op?
Så i kan kigge på et rektangulær billed?
mvh |
Åbenbart ikke. Jeg synes bare at det er en smule underligt at den laver sådan et mærkeligt billede, når jeg bruger fødderne på projektoren til at justere den op og ned. Jeg mener, det er jo ikke fordi at jeg lægger noget ind under den og rejser den unaturligt op, det er jo noget den er bygget til i form af at dens fødder kan skrues ind og ud, og det står endda i manualen. Men nu satte jeg en papkasse under den for at se om den kom op i den rette højde, og det gjorde den og der forsvandt problemet da også, efter hvad jeg lige kan se :)
|
Skrevet den: 08-Juni-2012 kl. 16:43
Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 10-Juni-2012 kl. 11:16
PF skrev:
De skrå sider skyldes jo netop at i bruger fødderne til at rette billedet ind. De skal kun bruges hvis underlaget projektoren står på ikke er helt plant. Som andre har sagt, skal projektoren stå/hænge helt plant. Ved brug af lens shift flyttes selve linsen, men det retter ikke op på at projektoren ikke er plant placeret. I øvrigt er det vist dårlig stil at bruge keystone, hvis en sådan forefindes, da det ikke gør andet godt for billedet end at rette siderne ind. Projektoren skal rescale billedet, og du mister vist en del opløsning.
|
Skrevet den: 10-Juni-2012 kl. 11:34
Jeg vil nu sige, når nu det er en midlertidigt løsning, det må man jo tænke, nå den er placeret på stuebordet. Syntes jeg, nu nok godt det kan gå, for at få et ret billede. Måske mister man lidt her og der. Men for at finde ud af, om det er noget for. Er det sgu ærligt at bruge et tons penge og tid, for at finde ud af, det ikke er noget for en. Så syntes jeg det er fint, at prøve på stuebordet først, og så få lidt hjælp fra Keystone eller linsshift.
Hvis man har lavet et dedikeret rum til Bio, vil man jo nok også gå mere grundig og ret til værks, og gøre alt korrekt fra starten.
Men syntes godt, man kan se lidt differenceret på det, der findes jo ikke en rigtig løsning for os alle....
mvh
|
|