Print side | Luk vindue

Selector og komponent

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=11209
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 20:20

Emne: Selector og komponent
Skrevet af: kokkeole
Emne: Selector og komponent
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 20:03

Jeg har set dette kabel http://av-connection.dk/?HirachyID=6 - http://av-connection.dk/?HirachyID=6  og vil høre herinde om det kan bruges til selectoren?

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126

Svar:
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 20:08
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Jeg har set dette kabel http://av-connection.dk/?HirachyID=6 - http://av-connection.dk/?HirachyID=6  og vil høre herinde om det kan bruges til selectoren?

Hilsen Ole

Her er det rigtige link.

http://av-connection.dk/?HierachyID=455 - http://av-connection.dk/?HierachyID=455

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 14-April-2006 kl. 20:18

Nej, det kan ikke bruges. En Selector uanset model kan nemlig ikke sende billedet ud "opløst" i component. Og mere bredt er SCART-standarden heller ikke til component-signaler.

RGB fra TV-udgangen er det højst opnåelige kvalitetsmæssigt skarpt forfulgt af s-video fra video-udgangen.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 14-April-2006 kl. 20:30
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Nej, det kan ikke bruges. En Selector uanset model kan nemlig ikke sende billedet ud "opløst" i component. Og mere bredt er SCART-standarden heller ikke til component-signaler.

RGB fra TV-udgangen er det højst opnåelige kvalitetsmæssigt skarpt forfulgt af s-video fra video-udgangen.

Tak for svaret Carser. Det så bare så "nemt ud at tilslutte det.

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 14-April-2006 kl. 21:11

Velbekomme.

Nemt eller "nemt"? Tja, det kommer an på TV'ets tilslutninger og om man kører via en recorder m.m.

http://av-connection.com/Functions/ConnectionWizard.asp - AC-Connections kabelguide/connection wizard kan være med til at gøre det lidt nemmere.

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet den: 14-April-2006 kl. 21:23
Ups! Der skulle have stået AV-Connection  - men linket er okay.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 14-April-2006 kl. 23:16

Ups! Der skulle have stået AV-Connection  - men linket er okay.

Tak igen.

Jeg kører s-vhs fra dvdafspiller(den har kun scart og s-vhs og compositudgang) igennem en Denon AVR-3805 og derfra ,med componentudgangen fra Denon'en til Samsung LCD LE40R72B.

Er det så optimalt eller har du et bedre forslag Carser?

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 00:18

Hej igen Ole,

Jeg ville helt undgå at sende video-signaler gennem en receiver, især hvis den ikke har noget OSD, man partout skal bruge i hverdagen. Begrundelse: Signalvejen øges og båndbredden reduceres en anelse.

Det er bekvemt og meget udbredt i udlandet - men vi har i EU SCART, og det giver mulighed for RGB og automatisk 16:9 skift samt automatisk skift til den kilde, der "starter op". Så "kun" SCART på en boks eller afspiller er ikke nødvendigvis et handicap.  

Men så er det måske ikke optimalt med fede og halvtunge SCART-kabler, der skal op i TV'et. Og de skal også gerne være gode. Så hvad der er optimalt kommer an på så meget. Progressiv scan kan også være en faktor, der spiller ind, hvis din Denon har det (det har jeg ikke undersøgt og det er ikke sikkert) og det er lavet godt.

Jeg bruger selv RGB på mine DVD-maskiner og min Selector og s-video på en sekundær recorder. Der ER mere hul igennem og højest mulig skarphed via RGB hos mig. Mit TV er en meget afslørende 100 Hz CRT model.

Kort og godt: Der er basis for at prøve det hele lidt af, og jeg ved ikke, hvor store eller små synlige forskelle, du ville kunne se i praksis.

Måske andre med LCD TV kan fortælle om deres erfaringer?

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 10:54

Hej igen Ole,

Jeg ville helt undgå at sende video-signaler gennem en receiver, især hvis den ikke har noget OSD, man partout skal bruge i hverdagen. Begrundelse: Signalvejen øges og båndbredden reduceres en anelse.

Det er bekvemt og meget udbredt i udlandet - men vi har i EU SCART, og det giver mulighed for RGB og automatisk 16:9 skift samt automatisk skift til den kilde, der "starter op". Så "kun" SCART på en boks eller afspiller er ikke nødvendigvis et handicap.  

Men så er det måske ikke optimalt med fede og halvtunge SCART-kabler, der skal op i TV'et. Og de skal også gerne være gode. Så hvad der er optimalt kommer an på så meget. Progressiv scan kan også være en faktor, der spiller ind, hvis din Denon har det (det har jeg ikke undersøgt og det er ikke sikkert) og det er lavet godt.

Jeg bruger selv RGB på mine DVD-maskiner og min Selector og s-video på en sekundær recorder. Der ER mere hul igennem og højest mulig skarphed via RGB hos mig. Mit TV er en meget afslørende 100 Hz CRT model.

Kort og godt: Der er basis for at prøve det hele lidt af, og jeg ved ikke, hvor store eller små synlige forskelle, du ville kunne se i praksis.

Måske andre med LCD TV kan fortælle om deres erfaringer?

Tak Carser.

Ja, alle mine videosignaler går gennem Denon, også Selector. Selectorsignalet er rigtigt flot, men er ikke tilfreds med dvd signalet.

Ville det hjælpe at smække en scartadapter på dvd'en og såtage s-vhs derfra?

Problemet er, som du selv var lidt inde på, de tunge kabler og ledninger(som vores kvinder jo heller er begejstret for)

Så den dumme. Er der ikke rgb i s-vhs?

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 11:31

Velbekomme Ole.

Om du kører s-video i SCART eller s-video kabel fra din DVD-afspiller er ligegyldigt. Men måske er lyden bedre i de nødvendige phonokabler end i SCART.

Der er ikke RGB i S-VHS.

RGB er (i denne sammenhæng) rødt, grønt og blåt signal i hver sin leder. Component er beslægtet, men opdelingen i signaler er anderledes. 

I S-VHS /S-video er der to ledere, en til lys og en til farver.

I composite (=alm. "video") er der en leder til hele svineriet. Og en reduceret båndbredde = en let sløring af alt.

Disse grundlæggende forskelle betyder især meget for, hvor præcist farver rammer og kan adskilles. Mere subjektivt: Klarhed, detaljer og skarphed.

Det betyder mere for mig, at billedet er i orden end om der er lidt kabler, der egentlig ikke bemærkes, når filmen ses. Ja, der kan jo også investeres i nydelige kabelskjulere i f.eks. neutral hvid eller aluminium.

Nok teori: Prøv selv SCART mellem DVD og TV!

Du kan jo bruge det kabel, der fulgte med Selectoren, så det i første omgang ikke er en udgift for dig. Vælg RGB ud i DVD'ens menu. Jeg vil tro, at DVD så står en del bedre end det gør nu, på gode film sikkert ca. som DR modtaget via Selector.

Hvis du/I selv oplever det, kan du jo gøre løsningen permanent.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 11:40

Velbekomme Ole.

Om du kører s-video i SCART eller s-video kabel fra din DVD-afspiller er ligegyldigt. Men måske er lyden bedre i de nødvendige phonokabler end i SCART.

Der er ikke RGB i S-VHS.

RGB er (i denne sammenhæng) rødt, grønt og blåt signal i hver sin leder. Component er beslægtet, men opdelingen i signaler er anderledes. 

I S-VHS /S-video er der to ledere, en til lys og en til farver.

I composite (=alm. "video") er der en leder til hele svineriet. Og en reduceret båndbredde = en let sløring af alt.

Disse grundlæggende forskelle betyder især meget for, hvor præcist farver rammer og kan adskilles. Mere subjektivt: Klarhed, detaljer og skarphed.

Det betyder mere for mig, at billedet er i orden end om der er lidt kabler, der egentlig ikke bemærkes, når filmen ses. Ja, der kan jo også investeres i nydelige kabelskjulere i f.eks. neutral hvid eller aluminium.

Nok teori: Prøv selv SCART mellem DVD og TV!

Du kan jo bruge det kabel, der fulgte med Selectoren, så det i første omgang ikke er en udgift for dig. Vælg RGB ud i DVD'ens menu. Jeg vil tro, at DVD så står en del bedre end det gør nu, på gode film sikkert ca. som DR modtaget via Selector.

Hvis du/I selv oplever det, kan du jo gøre løsningen permanent.

Tak. Nu står forstår jeg det meget bedre.

Det er jo den nemme løsning at føre alle videokablerne op til Denon, og derfra 1 componentkabel frem til skærmen. Men altså ikke den optimale.

Jeg skal afprøve scart fra dvd til skærm i aften.

Du er rigtig god til at forklare det. Tak.

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 11:52

Velbekomme Ole,

Det glæder mig, at jeg kunne øge din forståelse og jeg hører gerne lidt om, hvordan afprøvningen gik.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 18:20

Velbekomme Ole,

Det glæder mig, at jeg kunne øge din forståelse og jeg hører gerne lidt om, hvordan afprøvningen gik.

Hej igen.

Så har jeg moslet frem og tilbage. Jeg fik ikke det ønskede resultat med scartstikket. Så jeg gik tilbage til den gamle opsætning. Jeg fandt så denne manual på nettet, hvis du ville se lidt om Denon AVR-3805. Så vidt jeg kan se står der "

Component Video Upconversion

Yes

"

Hvad det så  betyder.

http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/AudioholicsReviewDenonAVR-3805.html - http://www.audioholics.com/productreviews/avhardware/Audioho licsReviewDenonAVR-3805.html

Umiddelbart giver det et bedre billede(Som jo ikke var dårligt i starten).

Jeg er jo bare stadig lidt usikker på det område. Har trods alt kun haft Samsung skærmen i 2 uger.

Jeg glæder mig til at høre dit svar Carser.

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 19:09

Hej igen.

Så fik du prøvet det. Og det blev ikke bedre. Nu ved jeg så ikke, om det er din DVD-afspiller eller TV'et eller SCART-kablet, der sætter grænsen. Det kan faktisk også være S-kablet, du bruger.

Der er mange led i kæden, og jeg tør ikke sige, hvor der er (mest) forringelse - slet ikke ud fra, at jeg ikke konkret har oplysninger om, hvad du så, der ikke var godt nok.

Og måske er TV'et så nyt, at du ikke har fået det trimmet helt ind til optimal ydelse? Der er tit meget at hente ved at fjerne eller reducere kunstig tilført skarphed m.m.

TIP: Star Wars og andre THX-certificerede DVD'er har en lille genial THX-optimizer liggende i language-menuen, den er fin til trimning af billedet.

Der er nu ikke link til nogen manual i din besked, men pyt med det - det har jeg ikke brug for. Review'et og specifikationerne er fint nok.  

Component Video Upconversion betyder, at din receiver kan lave et indkommende videosignal (s-video eller composite) om til component. Den kan altså udføre et job, der normalt ligger i TV'et. Og så undgår du at køre med tidligere omtalte blandinger i blot en eller to ledere mellem apparaterne. Så kvaliteten "oppes" = upconversion.

Og det er jo det, du allerede bruger. Det virker åbenbart rigtigt godt, og det er jo også en glimrende og halvdyr receiver, du har.

Jeg kan i øvrgt se på siden, at receiveren også har to component video-indgange. 
hvis din DVD-afspiller havde component-udgang, var det værd at prøve med dette i stedet for S-video. Dét ville nok være det optimale i dit set-up. I mangel af dette kunne du prøve en anden afspiller eller et andet kabel.

Håber, du med dette svar kan komme lidt tættere på det optimale.

-------------
M.v.h. Carser

Skrevet den: 15-April-2006 kl. 19:17

Ja, jeg er da blevet det klogere. Jeg tror også at Denon gør et godt stykke af arbejdet med at gøre s-vhs bedre end var.

Det er jo som du siger med at forsøge sig frem.

Jo, det næste der skal spares op til er jo så en dvd/hdd optager med hdmi og hele svineriet.

Men det er jo en helt anden historie.

Tak for nu, Carser.

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1