Print side | Luk vindue

Biograf film med 48 i framerates

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112209
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 04:06


Emne: Biograf film med 48 i framerates
Skrevet af: ARTISTEN
Emne: Biograf film med 48 i framerates
Skrevet den: 10-Juni-2012 kl. 22:27
HejSmile
 
Som i nok ved er Peter Jakson igang med at optage filmen Hobitten. Framerates i denne film bliver dobbelt så høj, som de tusinder af film, som er optaget med de 24 billeder i sekundtet som hidtil har været standdard. Værksted for lys og lyd har beskrevet hvordan det kommer til at påvirke biograferne. Det ser ud til at man montere en dims i projektoren og så er man klar til 48 i framerates og en opløsning på 4k, serveren hvor filmen ligger bliver bare opdateret med en ny software.
 
http://www.vll.dk/vll_hojere_framerates_i502.html - http://www.vll.dk/vll_hojere_framerates_i502.html
 
Vil en BD afspiller bare skulle have en ny firmware? og så kan den også vise Hobitten korrekt?Embarrassed


-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.




Svar:
Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 07:31
Så skal vi sikkert have nyt udstyr igen

-------------
SVP03


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 07:53
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:


 
Vil en BD afspiller bare skulle have en ny firmware? og så kan den også vise Hobitten korrekt?Embarrassed

Umiddelbart nej. Jeg antager at den bliver udsendt som 24P på blu-ray.

Uagtet diverse tekniske argumenter for at køre 48P, så tror jeg at det største argument for at køre 48P netop er at lave noget som man er tvunget til at tage i biografen for at opleve. Det samme gælder for Dolby Atmos, som man kan læse om på forsiden (64 kanalers surround). Det er dét der har været drivkraften bag 3D, men efterhånden som folk får 3D i hjemmet, så scrambler film-producenterne efter nye ting der skal få kunderne op af sofaerne.

Hvilket jeg iøvrigt personligt synes er en dårlig strategi, da omkostningerne til biograf-drift stiger markant, hvilket blot får det resultat at billetpriserne stiger og kvaliteten falder.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 08:12
Det er korrekt at Hobitten bliver optaget i 48P, men det er endnu ikke sikkert at den rent faktisk bliver udgivet i 48P. Peter Jackson ser det som en måde at fremtidssikre produktionen.

http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558 - http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 14:16
I linket står der om de 24 fps, at dette havde noget gøre med hastigheden af filmen i forhold til lyden.
Originally, 24 fps was chosen based on the technical requirements of the early sound era
 
Men var filmene ikke reelt stumfilm så hvordan kan man tale om lyd?
 
Ville man ikke belaste filmene for meget eller for hårdt ved optage med 48 fps, altså dengang man optog på film  Wink 


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 14:33
Det var den mindste frame rate man kunne lave uden at man lige lagde mærke til det dengang.
Det har så hængt ved lige siden på film.


-------------
SVP03


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 14:46
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

I linket står der om de 24 fps, at dette havde noget gøre med hastigheden af filmen i forhold til lyden.
Originally, 24 fps was chosen based on the technical requirements of the early sound era
 
Men var filmene ikke reelt stumfilm så hvordan kan man tale om lyd?
 
Ville man ikke belaste filmene for meget eller for hårdt ved optage med 48 fps, altså dengang man optog på film  Wink 
De tidlige stumfilm er netop optaget i alverdens forskellige framerates (det er derfor Charlie Chaplin går så mærkeligt Wink). Det blev først standardiseret da lyden kom til. Hvad det tekniske argument så var for at vælge lige præcist 24 fps, det skal jeg ikke gøre mig klog på.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 14:51
Det var vel den lavest mulige framerate de kunne slippe afsted med. Film er/var jo ikke billigt, og højere framerates ville kræve mere film.


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 16:23
Det er vel noget med antal af blade på shutter som skal kunne deles med antal frames.

For at åbne og lukke for lyset kræver det en vis hastighed på shutter skiven. En skive med 50%/50% som har 1 blad, vil skulle rotere 24 gange i sekundet. Hvorimod en skirve med 25%/25% og 2 blade vil skulle rotere 12 gange i sekundet. Til gengæld skal den så være større for at dække lysområdet.
Skiven vil nok være for stor og være for svær at få til at rotere jævnt med 6 gange i sekundet.

Det har nok være lettere at lave mekanik der er delebart med vores tid som jo er 60 sekunder.
20 har man nok dømt ude fordi der er for lidt information og det vil hakke og 30 frames har nok været for dyrt i film. 21-23 frames og 25-29 frames har nok været for besværligt rent mekanisk at lave.

24 frames tror jeg er drømmetallet rent mekanisk, da det gør filmfremføring og alt andet meget lettere at tilpasse med tandhjul.

Man skal jo også tænke på at film har en eksponeringstid og dengang havde man ikke så meget at vælge imellem. Så 30 billeder i sekundet ville kræve mere lys for eksponeringen.

Mere information kan findes her:  http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_disc_shutter - http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_disc_shutter

Det er bare kvalificeret gætværk fra min side Smile


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 17:27
I filmens verden bliver hele billedet ligesom "lavet eller eksponeret på een gang".
 
Når man optager noget digitalt, da skanner man billederne på anden måde. Her ment som Interlaced eller progressivt, uanset hvilken fps man nu ønsker. Og det er vel netop denne skanning der ligesom udelukker det filmiske Look. Erfaringerne fra forsøg med 30fps eller højere i filmens verden har da fortalt lige hvad.  Wink
 
Eller om man vil skanne et billede ved 48fps og så en pause (meget kort men ikke desto mindre en pause), og så skanne næste billede; i stil med den tid det tog flytte en film frem til næste levende billede, og så fremdeles.
 
Det eneste jeg ved om biografernes digitale udstyr, men dette viser ikke noget med 24 billeder per sekund, så at udstyret skulle blive kompliceret til vise 48 fps står mig endda meget uklart, meget. Jeg mener 1080p24 vises jo på ens tv i andre frames?
 
Jeg mener det med udlægge en tekst.

Now that the world's cinemas are moving towards digital projection, and many films are being shot with digital cameras, increasing the frame rate becomes much easier.  Most of the new digital projectors are capable of projecting at 48 fps, with only the digital servers needing some firmware upgrades.  We tested both 48 fps and 60 fps.  The difference between those speeds is almost impossible to detect, but the increase in quality over 24 fps is significant. 

Fra tråden længere oppe  http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558 - http://www.facebook.com/notes/peter-jackson/48-frames-per-second/10150222861171558
Så jeg venter med se hvad fagfolk vælger ligesom at "Udbyde på markedet sådan rent teknisk 24,  48 eller noget ganske tredje!"


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!



Print side | Luk vindue