Print side | Luk vindue

4k fjernsyn i detailhandlen?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112244
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 15:15


Emne: 4k fjernsyn i detailhandlen?
Skrevet af: JENC
Emne: 4k fjernsyn i detailhandlen?
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:30
Hej

Er der landet nogle 4k fjernsyn i detailhandlen? ...eller hvad er status på dette.
 
Mvh
Jens



Svar:
Skrevet af: Jesper Keller
Skrevet den: 11-Juni-2012 kl. 22:38
Jeg ved at LGs LM960 kommer i 84" med 4K opløsning.
ETA er dog stadig ukendt, men den kommer formentlig :)


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 00:22
Du har ikke brug for 4K-opløsning.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 09:58
Toshiba 55ZL2G til omkring 8000 euro.. Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.

-------------
Tape Connection MKII


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 11:53
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Du har ikke brug for 4K-opløsning.
 
Gør dig en notits i din kalender til om et års tid, at du ikke mener der er forskel. Og se så i praksis hvor stor forskel der er.
 
Eller prøv i dag at sammenligne skærmen på en iphone 3 med 4. En ipad 2 med 3. Osv.
 
Når du kommer til at se en 4k skærm i en forretning, vil du sige, wow, jeg havde ikke regnet med så stor forskel.


Skrevet af: JENC
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 11:56
Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

klip..
 
Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.
 
Jeg har da allerede noget. Mine digitale billeder. Når jeg viser dem på min skærm i dag er de allerede præget af de byggestens-store pixels. Jeg glæder mig til at se dem i (bare nogenlunde) ordentlig opløsning.
 
Og så kan du være helt sikker på der kommer 4k opløsningsmateriale sammen med fjernsynene. Både fra nye revisioner af bluray, og som du måske har læst herinde er de første prøveudsendelser i 4k i gang.
 
Og slutteligt vil fjernsynene have kredsløb der ved inter/extra-polering vil bruge den ekstra opløsning på eksisterende materiale.


Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 12:41
så er billederne da ikke i nogen særlig god/stor opløsning - altså med mange pixels. Et kamera kan indstilles til at tage billederne i høj kvalitet, dermed flere pixels. Dette sker så på bekostning af pladsen på memorykortet. Er de taget med mobiltlf., er der vist ikke så meget at gøre.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 13:39
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


 
Eller prøv i dag at sammenligne skærmen på en iphone 3 med 4. En ipad 2 med 3. Osv.

Det er slet ikke sammenligneligt. For det første, så er dét mere sammenligneligt med overgangen fra 720P til 1080P, for det andet er der stor forskel på opløsnings-behovet på levende billeder som du typisk sidder 3-4 meter fra, og på stillestående billeder og tekst som du typisk ser på på 30-50 cm afstand.
 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Når du kommer til at se en 4k skærm i en forretning, vil du sige, wow, jeg havde ikke regnet med så stor forskel.

JEG har set 4K skærme flere gange på diverse udstillinger, både på fladskærms-tv (fra 60 til 150 tommer), og på forskellige projektorer. Jeg har også set ukomprimeret 2K gengivet på en 2K projektor på 5 meter bredt lærred. Det er stadig det bedste billede jeg til dato har set. Faktum er, at det ikke er opløsningen der sætter begrænsningerne. De forskelle du eventuelt måtte have oplevet, skyldes forskelle i andre egenskaber end lige 1080P - præcist som det iøvrigt var gældende da vi gik fra 720P til 1080P.

Så jeg vil kraftigt bestride at folk vil tænke "wow, det havde jeg ikke regnet med". Om noget, så vil folk undre sig over hvorfor billedet stadig er så ringe når opløsningen er så høj, fordi det i de fleste butikker stadig vil være sovset til i støjreduktion, sharpness, farve-boosts, gamma-boosts osv. Om ikke andet, så fordi dét er blevet standarden i en grad så hvis du viste folk et billede der var justeret sådan at man rent faktisk ville have en kinamands chance for at udnytte bare 1080P, for slet ikke at snakke om 4K, så vil de fleste brugere synes det ser "kedeligt" ud.

Mit bedste bud er, at når 4K kommer i butikkerne, så vil folk ikke opdage det før sælgeren gør opmærksom på det.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


 
Jeg har da allerede noget. Mine digitale billeder. Når jeg viser dem på min skærm i dag er de allerede præget af de byggestens-store pixels. Jeg glæder mig til at se dem i (bare nogenlunde) ordentlig opløsning.

Enig, det er dog ikke dét de fleste bruger sit tv til.
 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Og så kan du være helt sikker på der kommer 4k opløsningsmateriale sammen med fjernsynene. Både fra nye revisioner af bluray, og som du måske har læst herinde er de første prøveudsendelser i 4k i gang.

Og sandsynligheden for at vi får noget der ikke er komprimeret ind i helvede så opløsningen kan være lige meget, inden din 4K skærm er kastet på lossepladsen, er?
 
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


Og slutteligt vil fjernsynene have kredsløb der ved inter/extra-polering vil bruge den ekstra opløsning på eksisterende materiale.

Hvilket ikke vil gøre en brille forskel.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: db89
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 14:32
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

klip..
 
Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.
 
Jeg har da allerede noget. Mine digitale billeder. Når jeg viser dem på min skærm i dag er de allerede præget af de byggestens-store pixels. Jeg glæder mig til at se dem i (bare nogenlunde) ordentlig opløsning.
 
Og så kan du være helt sikker på der kommer 4k opløsningsmateriale sammen med fjernsynene. Både fra nye revisioner af bluray, og som du måske har læst herinde er de første prøveudsendelser i 4k i gang.
 
Og slutteligt vil fjernsynene have kredsløb der ved inter/extra-polering vil bruge den ekstra opløsning på eksisterende materiale.

Hvad har du lige af kamera? Noget af det som du ser kan lige så godt være ISO-støj


-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Eller prøv i dag at sammenligne skærmen på en iphone 3 med 4. En ipad 2 med 3. Osv.


Dur ikk'. De skærme benyttes i VÆSENTLIGT kortere afstand til øjnene end et tv eller en projektor.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:20
Retina skærmen viser jo også tingene (de fleste da) i native opløsning, så en sammenligning vil være at se en ikke-Retina app vist på 4S.


Skrevet af: Springer_dk
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:28
Jeg synes ikke det er et dumt spørgsmål. De nyeste forstærkere understøtter jo opskalering til 4K, og er man lidt teknik nørd vil man jo have det bedste af det bedste og nyeste. - Vi vil jo stadig hellere se en film i 1080P frem for 720P, og vi kan alle bilde os ind at vi kan se forskel.

Men tilbage til spørgsmålet, nej de er ikke i handlen endnu, og når de kommer så bliver prisen nok desværre også derefter. 

Edit: Jeg kan se at Toshibe har et 4K til salg i tyskland - til 8000€


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:


 
Jeg har da allerede noget. Mine digitale billeder. Når jeg viser dem på min skærm i dag er de allerede præget af de byggestens-store pixels. Jeg glæder mig til at se dem i (bare nogenlunde) ordentlig opløsning.

Enig, det er dog ikke dét de fleste bruger sit tv til.
 

Men det er dér mange ser deres billeder i dag. Papiraftryk deler skæbne med CD-salget.

Apple mener åbenbart også at højopløslige skærme giver noget for brugerne, selv om der ikke er mange Apps der understøtter det endnu. Det kommer vel med tiden. 

Hvorfor skulle det samme ikke gælder TV-skærme?, der iøvrigt er blevet til multimedie-gaming hubs. 

Konsolspil i 4K kan da sagtens komme snart.


Skrevet af: Simon, TC
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af JENC JENC skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

klip..
 
Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.
 
Jeg har da allerede noget. Mine digitale billeder. Når jeg viser dem på min skærm i dag er de allerede præget af de byggestens-store pixels. Jeg glæder mig til at se dem i (bare nogenlunde) ordentlig opløsning.
 
Og så kan du være helt sikker på der kommer 4k opløsningsmateriale sammen med fjernsynene. Både fra nye revisioner af bluray, og som du måske har læst herinde er de første prøveudsendelser i 4k i gang.
 
Og slutteligt vil fjernsynene have kredsløb der ved inter/extra-polering vil bruge den ekstra opløsning på eksisterende materiale.

Nuvel - Nu havde jeg ikke lige med i mine overvejelser, at interessen i et 4K fjernsyn var baseret på visning af stillbilleder. Men jo, du kan jo også bare købe et Red Epic kamera og selv optage lidt til TV'et så.


-------------
Tape Connection MKII


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Toshiba 55ZL2G til omkring 8000 euro.. Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.

youtube har nogle demovideoer, men de kan ikke spilles på min 5 år gamle bærbare..OuchBig smile


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:46
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Toshiba 55ZL2G til omkring 8000 euro.. Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.

youtube har nogle demovideoer, men de kan ikke spilles på min 5 år gamle bærbare..OuchBig smile
Nu stiller sagen sig altså anderledes. Det kritiske sted er udsendelserne, hvad man derimod kan indenfor kort afstand.
Et hvilket som helst moderne Tv vil rent opløsningsmæssigt kunne håndtere et 4K indgang.
De som mener noget andet har misforstået hvad opløsningen 1920x1080 faktisk er i stand til.
Eksperter hos DR som mener noget andet, det er jeg kun døv overfor.
 
Et Tv med 1920x1080 som modtager et HD via YouSee, her tør jeg ikke tænke over hvor mange af de 1920 pixels, DER MÅ DELES OM SAMME INFORMATION, så Tv og 4K ligger lige om hjørnet.


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:53
Oprindeligt skrevet af Springer_dk Springer_dk skrev:

Jeg synes ikke det er et dumt spørgsmål. De nyeste forstærkere understøtter jo opskalering til 4K, og er man lidt teknik nørd vil man jo have det bedste af det bedste og nyeste. - Vi vil jo stadig hellere se en film i 1080P frem for 720P, og vi kan alle bilde os ind at vi kan se forskel.

Men tilbage til spørgsmålet, nej de er ikke i handlen endnu, og når de kommer så bliver prisen nok desværre også derefter. 

Edit: Jeg kan se at Toshibe har et 4K til salg i tyskland - til 8000€
 
Jeg må indrømme at det er minimal forskel fra 720p til 1080p så længe bitraten er nogenlunde, jeg syntes ikke 1080p er den dobbelte datamængde værd. Som otto også er inde på er det jo ikke stil-billeder og derfor opfatter man jo ikke pixelene på samme måde for jo vist kan man godt se lidt pixeleringer på min Pioneer LX5090 når Windows skrivebordet er der. Men altså sidder du bare 2-3 meter fra så flyder det hele sq ud alligevel. Faktisk sad jeg på et tidspunkt og arbejde i Photoshop og jeg syntes det var svært på den afstand pågrund af størrelsen på tekst og ikoner og det må jo betyde at de er for små :)


Skrevet af: skyking
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 15:54
Oprindeligt skrevet af skyking skyking skrev:

Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Oprindeligt skrevet af Simon, TC Simon, TC skrev:

Toshiba 55ZL2G til omkring 8000 euro.. Om du så kan finde noget kildemateriale der kan levere 4K, er lidt mere tvivlsomt.

youtube har nogle demovideoer, men de kan ikke spilles på min 5 år gamle bærbare..OuchBig smile
Nu stiller sagen sig altså anderledes. Det kritiske sted er udsendelserne, hvad man derimod kan indenfor kort afstand.
Et hvilket som helst moderne Tv vil rent opløsningsmæssigt kunne håndtere et 4K indgang.
De som mener noget andet har misforstået hvad opløsningen 1920x1080 faktisk er i stand til.
Eksperter hos DR som mener noget andet, det er jeg kun døv overfor; fordi samme er rimeligt kolde overfor hvor megen kompression HD signalerne udsættes for Før de når  O S.
 
Et Tv med 1920x1080 som modtager et HD via YouSee, her tør jeg ikke tænke over hvor mange af de 1920 pixels, DER MÅ DELES OM SAMME INFORMATION, så Tv og 4K ligger lige om hjørnet.


-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!


Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 18:19
hvad skal man dog bruge 4k opløsning til
1 ingen kildemateriale
2 hvis udbyderne på nettet eller sat og kabel, sender i 4K med en en birate som lav som en dvd
3 så er det da lige meget om det er 720p 1080p eller 4k

på en projektor i 100 tommer og op. Samt en afspiller med 4K og en film med højere birate end blu-ray 1080P.
først her kommer det til rette, ellers kan jeg ikke se nogen idé i det.

men et godt tiltag for at vi skal købe nyt udstyr, som nok er den største grund til 4k eller 8K


De nyeste forstærkere understøtter jo opskalering til 4K,
det er meget fint, men det kommer der alså ikke mere kilde indformation af
helt det samme som en dvd og opskalering til 1080P



Skrevet af: colas
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 19:44
sony`s nye afspiller har også 4k . det er den første blu-ray afspiller der understøtter 4k.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 20:09
Men der findes ingen Blu-rays med 4K, og absolut ingenting er annonceret noget sted fra.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

hvad skal man dog bruge 4k opløsning til
1 ingen kildemateriale
 

Det findes, dertil kommer billeder fra digitalkamera, nye konsoller etc.. Tænk ud af boksen, det behøver altså ikke være TV-signalet der skal være frontløber på 4K.

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

2 hvis udbyderne på nettet eller sat og kabel, sender i 4K med en en birate som lav som en dvd
så er det da lige meget om det er 720p 1080p eller 4k
  

Enig, men min udbyder (Waoo) sender allerede HD med op til 20-25Mbit/s og der kan skrues endnu højere op - det er fiber. Det er heldigvis ikke alle der er nød til at leve med Yousee's voldkomprimeringer.

Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

 
på en projektor i 100 tommer og op. Samt en afspiller med 4K og en film med højere birate end blu-ray 1080P. først her kommer det til rette

Det samme blev sagt om højopløslige skærme til smartphones, tablets og pc'ere. Men alle der ser det, kan godt se det er lækkert. Man kan sagtens have glæde af 4K på mindre end 100 tommers skærm - og folk køber generelt større og større skærme.

Tror ikke der var mange der havde 50-55" TV dengang HD blev lanceret i 1990'erne, mon ikke det er tid til at tænke på næste skridt?


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Men der findes ingen Blu-rays med 4K, og absolut ingenting er annonceret noget sted fra.

Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.

Det er jo heller ikke alle der har 3D TV, men alligevel tilbyder de allerede nu 3D film.

Kunne sagtens se at fiberudbyderne, med 4K film, ville kunne noget som Yousee vil have endog meget svært ved at matche.

Mon ikke det kommer inden for et par år?

TV producenterne skal jo også have noget nyt at sælge. De seneste 2 år var det 3D, nu er det Smart-TV, hvad bliver det næste? Apple er vel også med til at skubbe på med højere opløsning.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 21:37
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med l vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.

Båndbredden kan f.eks. komme gennem det fiber kabel jeg har ind i mit hus. Seneste rekord er 400Gbps (Gigabits per second) gennem et enkelt kabel på en af 48 kanaler. Rekorden blev sat i tyskland på eksisterende fiberkabel mellem Berlin og Hannover. Samlet er man oppe på at enkelt fiber altså kunne overføre 24.6Tbps (Terabits per second). skulle vist være nok.

Prøv at tænke på at der gik maks et år fra de første 3D tv blev solgt til de første 3D tv-kanaler blev lanceret og man kunne få 3D film via on-demand. Teknologien bevæger sig meget hurtigere i dag.


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Båndbredden kan f.eks. komme gennem det fiber kabel jeg har ind i mit hus.


Der skal lissom også være båndbredde nok i den anden ende. Det du vil have er bare helt urealistisk.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 12-Juni-2012 kl. 23:42
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Båndbredden kan f.eks. komme gennem det fiber kabel jeg har ind i mit hus. Seneste rekord er 400Gbps (Gigabits per second) gennem et enkelt kabel på en af 48 kanaler.


Lad os bare antage at du får 10GBit frem til dig. Det samme gør 400 andre brugere der er koblet på samme "central". Udnytter i alle den forholdsvis lave hastighed til 4K film, skal der være en forfærdelig stor båndbredde fra filmserveren og ud til "centralen".

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 00:15
De forbindelser vi har i dag virkede jo også urealistiske for få år siden. Skal fiberudbyderne opgradere deres udstyr først? Ja da!

Kan det lade sig gøre med dagens teknologi? Ja

4K svarer blot til at jeg så HD på fire tv i husstanden. Det understøtter de ikke endnu, men efter en opgradering af deres udstyr burde det være inden for rækkevidde.


Skrevet af: Springer_dk
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 07:51
Mon ikke de kunne tage noget P2P i brug, når man skulle sende en udsendelse i 4K.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 08:08
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.
Jeg er helt enig. Fordi man har slået en rekord i Tyskland ved et enkelt forsøg, er det jo ikke ensbetydende med at du og jeg får 4K på vores tv og film signal.
Netop balladen om et ordentlig HD signal viser tydeligt hvor svært det er og har det ikke været fremme i 3-4 år nu...og EM bold i kvalitet alá almindelig halvslattent 576liniers digital kvalitet. 
Så 4K bringer ikke mit pis i kog, som slutbruger.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 08:21
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:


Jeg ejer ikke en blu-ray afspiller, men kan se HD og 3D film on-demand, via min TV-udbyder. På samme måde forventer jeg at det med tiden vil blive muligt at se 4K film on-demand, når 4K TV bliver mere almindelige.


I dag er det svært at få ordentlig HD-materiale, for ikke at tale om 1080p, fordi det kræver en helvedes båndbredde. Hvor skal den båndbredde ordentlig 4K kræver komme fra?

Prøv også at tænke på i hvor lang tid vi har haft HDTV og projektorer, og prøv så at tænke på, hvor lang tid det tog udbyderne af tv-kanaler at komme med et bare nogenlunde udvalg af HD-kanaler. Og HD-signalerne bliver bare mere og mere voldkomprimerede; 1080p via antenne, kabel eller parabol findes svjv slet ikke.
Jeg er helt enig. Fordi man har slået en rekord i Tyskland ved et enkelt forsøg, er det jo ikke ensbetydende med at du og jeg får 4K på vores tv og film signal.
Netop balladen om et ordentlig HD signal viser tydeligt hvor svært det er og har det ikke været fremme i 3-4 år nu...og EM bold i kvalitet alá almindelig halvslattent 576liniers digital kvalitet. 
Så 4K bringer ikke mit pis i kog, som slutbruger.

Hvis i læser mine indlæg i denne tråd vil i vide:

-at jeg ikke tror 4K tvsignal kommer til at drive en 4K udvikling, men snare digitalt foto, spillekonsoller etc.

-at jeg blot har reageret på spørgsmålet om "hvor båndbredden skulle komme fra"

Det kan da nemt være sådan at der ikke sker en skid i DK fordi Yousee sidder tungt på markedet og de er båndbreddebegrænset. Yousee voldkomprimerer, det gør Waoo f.eks. ikke. Waoo har i dag en maks grænse på ca. 3 samtidige HD streams til hvert hus (3*20Mbit/s), fordi de ikke har gigabit udstyr hele vejen - det ændres engang.

Så 4K burde være muligt via fiber, hvis man vil.

Sker det i år eller næste år? NEJ

Sker det nogensinde? måske


Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 08:23
De burde koncentrere sig mere om bedre indhold i programmerne end antallet af pixels.

Fremtiden; WEeeehhh.....reklamer og "for lækker til love" i 4K....nope...ikke her.

Det teknologi-hejs har taget overhånd. Hvem debattere egentlig Deep Color og XV color længere ? Nej vel, men ingen kunne få nok af det, da det blev præsenteret i takt med BD afspillernes indtog.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 08:26
igen, en 4K skærm kan jo bruges til andet end broadcast TV.


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 09:43
Letten > Alt er muligt. men igen jeg tror ikke helt du forstår de tekniske udfordringer i forbindelse med netværksudstyr. Og da slet ikke det faktum at du nærmest tænker at fordi din linie kan trække det så kan det lade sig gøre. Men 400Gbit rækker ikke til en skrædder i helvede hvis du har 100.000 kunder der vil have 4K HD streams for ikke at lad os sige YouSee 400.000 kunder. Det kræver meget mere end din fiber router derhjemme :) Jeg arbejder selv med netværk i en af de 3 største IT virksomheder i DK så jeg forstå hvad datamængder betyder på store netværk. Jeg kan fortælle dig at et enkelt modul med 16x10Gbit porte til Cisco Cat6500 switch koster små 150.000. Og hvem skal betale at udbyderne bruger alle de penge det skal vi du og jeg. Så derfor tager det tid før dette bliver hverdag. Rekord forsøg eller ej.


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

De forbindelser vi har i dag virkede jo også urealistiske for få år siden. Skal fiberudbyderne opgradere deres udstyr først? Ja da!
 
Vi ved jo alle at fiberselskaberne driver en guldforretning, hvor de skovler penge ind som de kan anvende på at udbygge og opgradere deres udstyr for at kunne levere hvad der skal til for at hver enkelt husstand der er tilsluttet kan få garanteret nok båndbredde til 4K opløsning.
 
Sarkasme kan forekomme!


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 09:59
Der er ingen der påstår at alle kunder fra dag 1, ville trække 4K streams.

Nu har hverken Yousee eller Waoo nogle problemer med at udbyde tjenester som går i knæ hvis en hvis mængde kunder bruger det samtidigt.

Det har f.eks. ikke stoppet lancering af "start forfra" eller "cinema" hos Yousee. Det virkede i en lang periode ikke i primetime (for stor success). Så fik de udbygget kapacitet.

Hvis målsætningen var at tilbyde en håndfuld 4K film som on-demand, var det jo et sted at starte og se om der er efterspørgsel. Det er jo heller ikke alle der har 4K TV om 2 år f.eks., ligesom det heller ikke var alle der havde Yousee boks da "start forfra" blev lanceret.

Igen tror ikke på det sker de næste 2 år men det er bestemt ikke umuligt og det vil aldrig ske som big bang med netudstyr der kan trække 4 samtidige 4K streams til samtlige kunder 24/7.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

De forbindelser vi har i dag virkede jo også urealistiske for få år siden. Skal fiberudbyderne opgradere deres udstyr først? Ja da!
 
Vi ved jo alle at fiberselskaberne driver en guldforretning, hvor de skovler penge ind som de kan anvende på at udbygge og opgradere deres udstyr for at kunne levere hvad der skal til for at hver enkelt husstand der er tilsluttet kan få garanteret nok båndbredde til 4K opløsning.
 
Sarkasme kan forekomme!

Har jeg påstået det bliver i morgen?


Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 10:33
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

De forbindelser vi har i dag virkede jo også urealistiske for få år siden. Skal fiberudbyderne opgradere deres udstyr først? Ja da!
 
Vi ved jo alle at fiberselskaberne driver en guldforretning, hvor de skovler penge ind som de kan anvende på at udbygge og opgradere deres udstyr for at kunne levere hvad der skal til for at hver enkelt husstand der er tilsluttet kan få garanteret nok båndbredde til 4K opløsning.
 
Sarkasme kan forekomme!

Har jeg påstået det bliver i morgen?
 
Nej, det har du ikke - det jeg skyder efter i dine indlæg er, at jeg ikke nødvendigvis tror at det bliver FTH udbyderne der kommer til at drive 4K opløsningen frem.
 


-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 10:59
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

De forbindelser vi har i dag virkede jo også urealistiske for få år siden. Skal fiberudbyderne opgradere deres udstyr først? Ja da!
 
Vi ved jo alle at fiberselskaberne driver en guldforretning, hvor de skovler penge ind som de kan anvende på at udbygge og opgradere deres udstyr for at kunne levere hvad der skal til for at hver enkelt husstand der er tilsluttet kan få garanteret nok båndbredde til 4K opløsning.
 
Sarkasme kan forekomme!

Har jeg påstået det bliver i morgen?
 
Nej, det har du ikke - det jeg skyder efter i dine indlæg er, at jeg ikke nødvendigvis tror at det bliver FTH udbyderne der kommer til at drive 4K opløsningen frem.
 

Det tror jeg heller ikke, men jeg reagerede på et udsagn om at 4K distribution var teknisk umuligt.

Og det er sikkert for Kabel-TV men altså ikke for fiber - med de forbehold jeg har nævnt i tidligere indlæg.

Fiberselskaberne markedsfører sig jo også på at de "bare" kan skrue op.

Om de ender med at gøre det, hvornår og hvordan og om de har råd, er en anden snak - men det er bestemt ikke umuligt.

Hvis 4K skulle vinde frem tror jeg da også, på den korte bane, mere på digital fotofremvisning, ny spillekonsoller i høj opløsning, monitorfunktion for PC'ere der kører i høj opløsning.


Skrevet af: beolion
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Jeg har også set ukomprimeret 2K gengivet på en 2K projektor på 5 meter bredt lærred. Det er stadig det bedste billede jeg til dato har set. Faktum er, at det ikke er opløsningen der sætter begrænsningerne. 
Jeg har været så heldig at se B&O's nye 65" Plasma vise ukomprimeret (original optagelse), og så set en sammenligning med samme billede i "blueray-kvalitet" (1080p komprimeret) og endeligt i HD (720p komprimeret a la DR HD).
Og jeg vil 100% give Otto ret, kvaliteten er overvældende når man ser et ukomprimeret materiale.
Blueray er da godt, men har man først set ukomprimeret, så ser man hvor meget man stadig kan hente i 1080p.
Så jeg ville hellere have mindre komprimeret materiale frem for højere opløsning.



Skrevet af: colas
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 16:39
4k bliver en af de store ting på ifa2012 i år det kan man se på deres website. så mon ikke at der er skærme i 4 eller 8k til januar på ces 2013.


Skrevet af: Boffer24
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 21:44
Hvordan får min fingre i et ukomprimeret 1080p signal ?

Er det overhovedet muligt for private ?


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 21:49
Oprindeligt skrevet af Boffer24 Boffer24 skrev:

Hvordan får min fingre i et ukomprimeret 1080p signal ?

Er det overhovedet muligt for private ?
Ja med Blu-ray...


Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 21:56
Blu-ray video er i allerhøjeste grad komprimeret.

-------------
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB824 | Zidoo Z1000 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | Mac Mini w/ Roon


Skrevet af: Boffer24
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 21:57
Har du et eksempel på en film der vises i et ukomprimeret 1080p signal?


Skrevet af: Boffer24
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 22:00
Jeg syntes at have læst et sted at det vil fylde 7gb pr minut hvis det skal være et råt ukomprimeret 1080p signal ?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 23:28
Ukomprimeret er egentlig en tilsnigelse at kalde det, men råmaterialet i studierne gemmes i et format jeg ikke lige kan huske nu hvad hedder, hvor hver frame er komprimeret for sig, med minimalt tab. Jeg kender ikke til eksempler som kan downloades, og det skal afspilles på en pc/mac, der findes ikke ukompromeret hd rettet mod private.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 09:47
Hvis der er nogen som vil prøve kræfter med 4K-materiale, som kan købes i en udgave, der ikke er hårdt komprimeret, så prøv at se TimeScapes:  http://timescapes.org/ - http://timescapes.org/

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 10:13
Altså et råt ukomprimeret 1080p billede må jo umiddelbart være: 1920x1080 = 2073600 pixels x farvedybde (DeepColor=48bit) = 99532800 bit/frame (99,5Mbit/8 = 12,44MB/frame)
 
Så det vil sige 1 (24 frames) sekunds ukomprimeret 1080p m. DeepColor video vil fylde 298MB.
= 17,9GB/min = 1,074954TB/timen. :) Så det vil være rimelig overkill :) Ubrugelig viden alligevel :)


Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 11:10
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Altså et råt ukomprimeret 1080p billede må jo umiddelbart være: 1920x1080 = 2073600 pixels x farvedybde (DeepColor=48bit) = 99532800 bit/frame (99,5Mbit/8 = 12,44MB/frame)
 
Så det vil sige 1 (24 frames) sekunds ukomprimeret 1080p m. DeepColor video vil fylde 298MB.
= 17,9GB/min = 1,074954TB/timen. :) Så det vil være rimelig overkill :) Ubrugelig viden alligevel :)
Nej det er rigtig vigtigt! Smile Der er nemlig utrolig langt op til Rå kvalitet. Man kunne starte med at fjerne en parameter ad gangen, f.eks.  pulldown.


-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 11:10
...

-------------
Se mit udstyr her:
http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 11:32
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis der er nogen som vil prøve kræfter med 4K-materiale, som kan købes i en udgave, der ikke er hårdt komprimeret, så prøv at se TimeScapes:  http://timescapes.org/ - http://timescapes.org/
 
Var helt klart på vej ind for at købe, da det da var for fristende ....Indtil jeg så prisen på $300 Shocked 
...Så var det så ikke just så fristende længere.
 
WTF er det for en syg overpris at skulle betale ifht f.eks. apr. 2K versionerne?


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af fiskerendk fiskerendk skrev:

Altså et råt ukomprimeret 1080p billede må jo umiddelbart være: 1920x1080 = 2073600 pixels x farvedybde (DeepColor=48bit) = 99532800 bit/frame (99,5Mbit/8 = 12,44MB/frame)
 
Så det vil sige 1 (24 frames) sekunds ukomprimeret 1080p m. DeepColor video vil fylde 298MB.
= 17,9GB/min = 1,074954TB/timen. :) Så det vil være rimelig overkill :) Ubrugelig viden alligevel :)
 
48 bit er overkill, hvis der ikke skal viderebehandles på signalet. 30 bit er rigeligt, og er dét der som regel bruges i studierne. Derudover er det overkill at gemme det rå signal, du kan lave hvad der svarer til lossless komprimering af hver enkelt frame, og spare ret meget båndbredde allerede dér. Jeg mindes at de ting jeg har set har været lagret som Motion JPEG, og det findes i hvert fald i en lossless version, men jeg vil være ærlig og sige at jeg ikke er 100% sikker på om dét jeg så var lossless - men da det var i forbindelse med mastering og rekonstruktion af 35mm film til blu-ray udgivelse, så burde det være det. Jeg kan ikke lige fra rygraden svare på hvad båndbredden som lossless vil være, jeg er ikke så godt hjemme i kompressions-formater.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 14:28
Det var også rent tidsfordriv bare lige for at fortælle hvad et total ukomprimeret video ville fylde i 1080p. Men så er det halve af filmen vel sort så så man kan vel tage det halve fra :) Og ja det ville jo ikke rigtig give mening at gemme et total ukomprimeret format. og 4K vil så i givet fald give ca. 53MB/frame eller 4,4TB i timen så det er jo en forandring der betyder noget.
 


Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 15:18
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Hvis der er nogen som vil prøve kræfter med 4K-materiale, som kan købes i en udgave, der ikke er hårdt komprimeret, så prøv at se TimeScapes:  http://timescapes.org/ - http://timescapes.org/
 
Var helt klart på vej ind for at købe, da det da var for fristende ....Indtil jeg så prisen på $300 Shocked 
...Så var det så ikke just så fristende længere.
 
WTF er det for en syg overpris at skulle betale ifht f.eks. apr. 2K versionerne?

Det er fordi du får den tilsendt på en harddisk. Og så kan du jo bruge harddisken til hvad du vil efterfølgende :-) 2K-versionen kommer på USB-nøgle.


-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 16:44
Med den pris må man håbe det er en ssd-disk


Skrevet af: TBC1
Skrevet den: 17-Juni-2012 kl. 12:44
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Med den pris må man håbe det er en ssd-disk
 
Ja, for så dyr er en USB nøgle og en harddiske altså heller ikke end ikke en SSD! 
 
Og jeg ville for den sags skyld fortrække et download som både ville være nemmere, hurtigere og billigere for alle parter.



Print side | Luk vindue