Print side | Luk vindue

Waoo problemer med router Tilgin HG 2301

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: IP TV og WebTV
Forumbeskrivelse: TV via bredbånd, fiber og internet. TDC TV, Telia TV, YouSee WebTV m.fl.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112290
Udskrevet den: 09-Maj-2024 kl. 16:01


Emne: Waoo problemer med router Tilgin HG 2301
Skrevet af: Letten
Emne: Waoo problemer med router Tilgin HG 2301
Skrevet den: 13-Juni-2012 kl. 11:13
Er der andre der oplever problemer med at (især) trådløse enheder (mobiltelefoner, tablets, laptops etc.) til tider ikke kommer på nettet?

I mellemtiden virker det fint for andre enheder på nettet - ligesom TV-bokse virker fint.

Jeg har oplevet fænomenet på mange af vores enheder, telefoner, tablets og laptops, så det er ikke altid den samme der har problem. Eneste løsning lader til at være genstart af router - for at få alle enheder på.

Afhængig af typen af enhed ser det for mig ud som de er forbundet med Tilgin Routeren, men de kan ikke kommer på internet eller tilgå andre netværks ressourcer.

Når problemet opstår kigger jeg i Routerens liste over DHCP clients og kan se at berørte enhed er i listen, men har en leasetime der er lig aktuel tid, for alle andre enheder (som virker) ligger tiden nogle timer ud i fremtiden.

Jeg har fået skiftet routeren en gang og har stadig problemet jævnligt. Har familien på nakken Angry





Svar:
Skrevet af: FasTrak
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 12:08
Hej

Jeg har de samme problemer som du beskriver her, men ikke kun via trådløs også på kabel, men ikke på clients med statisk ip.


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 12:42
Glad for du skriver det.

Ud over mine to TV-bokse, som formegentlig kører seperat. Så har jeg kun en enkelt PC der er kablet, resten er wifi. Men PC'en har jeg faktisk også oplevet problemer med, men ikke så ofte.
Derfor skrev jeg "især" wifi-klienter. Men det kan sagtens være fordi jeg har mange flere af dem at det er her problemet optræder oftest.

Det virker som om det DHCP serveren i routeren der "kløjs" i det en gang imellem og herefter ikke udsteder IP adresser, eller udsteder IP-adresser men med en lease-time der er udløbet sekundet efter den er udstedt.

Det kan godt være statisk IP vil være en workaround, men det vil jeg helst undgå. 


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 13:04

har samme problem..

ved mig har jeg et netværk hvor den fordeler ip efter 192.168.1.1xx, alt fast virker, alt trådet får den underlige 168.x.x.x iper og andet

Det fungere simpelthen ikke, det gjorde det til at starte med, og boksen må have auto opdateret en eller anden nat, det er ihvertfald en frygtelig løsning.

Har skrevet til Waoo men ikke fået svar, men til gengæld har jeg opsagt min TV pakke, og så vil jeg nok bare Eliminere Tilgin Hg2301 og så bruge min apple station... det har fungeret fint før jeg fik boksen.

Det er bare irriterende..

problemet kan dog løses ved at du giver ip´er fast til dine trådløse enheder (bare træls hvis du bruger dem andre steder)



-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 14-Juni-2012 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:


problemet kan dog løses ved at du giver ip´er fast til dine trådløse enheder (bare træls hvis du bruger dem andre steder)


...og det gør man jo med f.eks. tablets, mobiltelefoner og laptops :-)

Giver dem lige lidt mere tid til at få løst problemet ellers må jeg også tilbage til Kabel-TV og kun bruge Waoo til internet (med egen router).

Skal også siges at andre routere også kan have deres problemer med diverse faciliteter. Havde f.eks. end Cisco Linksys hvor man kunne sætte en USB-disk i, men det virkede ikke altid i praksis.

Men DHCP er ret basalt for en router. Og den bør kunne køre uden genstart i månedsvis.


Skrevet af: FasTrak
Skrevet den: 17-Juni-2012 kl. 21:51
Ved du om de arbejder på problemet?. Overvejer selv at købe en ny router en cisco RV180W eller RV220W. Men så mangler bare en løsning til IP telefoni delen.


Skrevet af: togo
Skrevet den: 18-Juni-2012 kl. 09:58
Har samme problem som jer. Nogle gange virke WiFi ikke og jeg kan se på min Tilgin router at WiFi lampen nogle gange står og blinker (med rød? tror jeg). Nogle gange genstarter Tilgin router af sig selv og så virker det hele igen.

En anden spøjs ting. Når jeg ser TV på min tvboks, sker det nogle gange at billede går i stå og sjovt nok samtidig med jeg lige har gjort noget på min mobiltelefon og WiFi ?.

Jeg har dog ikke fejlmeldt det til Waoo, da jeg har svært ved at finde et sammenhæng.


Skrevet af: bøtte
Skrevet den: 18-Juni-2012 kl. 13:05
Hvor er du kunde?
Jeg arbejder for Bredbånd Nord hvor vi bruger Tilgin HG2301 til størstedelen af vores installationer.

Som du selv er inde på, så kunne det lyde som en DHCP lease ting. Jeg har derfor ændret lease tiden for Bredbånd Nord kunder til at være 24 timer, fremfor 1 time som tidligere.
For ikke at risikere at skabe problemer hos andre kunder, er ændringen kun gennemført på den nyeste software, som ikke er udrullet endnu.
Den nye software hedder 02_02_03_11 (version står i nederste venstre hjørne på webgui'en).
Så, er du BBN kunde og har software 02_02_01_78 kan du med fordel kontakte kundeservice og bede om at få opgraderet softwaren.
Softwaren vil blive rullet ud til alle om 2-3 måneder, så fremt ingen fejl findes under test.


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-Juni-2012 kl. 21:51
Trefor siger at det er et problem med det samme man smækker en switch på den router, at den ikke kan klare det..

Men jeg sporer det tilbage til en autoopdatering, så de er ved at kigge på det.

Håber de enten ruller den tilbage, eller opdatere den med noget nyt.


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 18-Juni-2012 kl. 22:06
Det er ihvertfald et alvorligt problem hvis man ikke kan tilslutte en switch.


Skrevet af: bøtte
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 08:12
Selvfølgelig kan man sætte en switch bag.
Det man ikke må er at sætte en switch foran, altså mellem WAN porten og fiberboks. Gør man det viser man flere MAC-adresser, som ikke er tilladt medmindre man har lov til at trække flere IP-adresser. De fleste udbydere har opsat sikkerhed, som får forbindelsen til at lukke ned i x antal minutter.


Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 08:25

ingen switch foran på min..

Min kører direkte i fiber  boksen, var ikke problemer før en opdatering... det problem jeg reelt har er man ikke kan lave wifinetværk EFTER boksen, altså sætte en bro på der kører med WIFI.

Altså et Access point og eller en ekstra router som reelt bare fungere som bro, for at bruge den WIFI enhed der er i denne enhed.

Så vil den ikke give IP.. et fast kabel kan jeg sætte igennem 2-3 switches og routere uden det giver et issue.

Problemet er bare at min Tilgin router er koblet på fiberboksen i et teknik rum, med murer af beton, og rækker intet, så skal have et ekstra access point på...

og det var direkte teknikerens indgang før jeg fortalte mit setup, at det kunne man godt glemme. der er noget der driller dem hvis man sætter en "Bro" på efter routeren.
 
Men som sagt.. det er en update der har skabt det problem. lige nu kører jeg til mine wifi enheder DHCP med et andet IP range på WIFI enheder det fungere, men det begrænser mig lidt i adgang til enheder der kører trådet.
 
MEN har da internet


-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af Rasmusdc Rasmusdc skrev:

ingen switch foran på min..

Min kører direkte i fiber  boksen, var ikke problemer før en opdatering... det problem jeg reelt har er man ikke kan lave wifinetværk EFTER boksen, altså sætte en bro på der kører med WIFI.

Altså et Access point og eller en ekstra router som reelt bare fungere som bro, for at bruge den WIFI enhed der er i denne enhed.

Så vil den ikke give IP.. et fast kabel kan jeg sætte igennem 2-3 switches og routere uden det giver et issue.

Problemet er bare at min Tilgin router er koblet på fiberboksen i et teknik rum, med murer af beton, og rækker intet, så skal have et ekstra access point på...

og det var direkte teknikerens indgang før jeg fortalte mit setup, at det kunne man godt glemme. der er noget der driller dem hvis man sætter en "Bro" på efter routeren.
 
Men som sagt.. det er en update der har skabt det problem. lige nu kører jeg til mine wifi enheder DHCP med et andet IP range på WIFI enheder det fungere, men det begrænser mig lidt i adgang til enheder der kører trådet.
 
MEN har da internet


Rasmus, man kan godt sætte en anden router på sin Tilgin router.

Det man skal sikkere sig her, er blot at den anden router man sætter ikke køre som en router, men kun som en brigde om det så er til wifi eller blot for at kunne benytte de ekstra porte som switch.

Mange laver det nr at de sætter en router efter en router, også køre man på samme netværk også har man 2 routere som prøver at tildele ip adr ud i ens netværk.

Det nr du laver nu hvor du køre en router efter din Tilgin router, og køre på et andet ip range er heller ikke en god løsning. Det bedste man kan gøre er at sætte et AP op efter vores router hvis man vil have et andet / måske bedre wifi dækning.

Men mange har bare en tendens tli at sætte det snot forkert op, også vil man rende i problemer.


-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 04-September-2012 kl. 16:54
Er der nogen der kan få dr.nu-mobil til at virke på android (samsung s3) over wifi på Tilgin routere? Jeg har et underligt problem hvor min IPAD virker, men Samsungen gør ikke. Samsungen virker fint over wifi andre steder, så probæemet må ligge i Tilgin routeren.


-------------
/Peter


Skrevet af: FasTrak
Skrevet den: 21-September-2012 kl. 13:04
Har i fået en løst problemet? Jeg har fået det til at virke ved at sætte en cisco rv220w på og sat tilgin hg 2301 bagved til KUN at styre ip telefonen. Dette har løst problemet alle mine problemer med den router


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 21-September-2012 kl. 14:45
Min Tilgin HG 2301 er stadig mega træls. Pt. er det mine to Airties 7120 der på skift står hænger med blå diode, de mister tilsyneladende deres ip-adresse efter noget tid og får tilsyneladende ikke tildelt en ny (eller ny lease, eller hvad det nu hedder).

Eneste løsning er at genstarte Routeren, så kommer de på igen begge to - for en tid :-(

De sidste uger er det dagligt at jeg skal genstarte routeren. 

Har koblet min switch fra i et forsøg på at udelukke den som årsag (sad bag på tilgin) men det gør ingen forskel.

Familien er mega trætte af det for tiden. :-(


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 10-November-2012 kl. 10:52
Jeg har været i gang med at undersøge dette hos Tre-For og fik af vide at de er i fuld gang med at fejlsøge på dette problem i samarbejde med Tilgin.

Når jeg høre mere så skal jeg nok skrive herinde.

-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 10-November-2012 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Min Tilgin HG 2301 er stadig mega træls. Pt. er det mine to Airties 7120 der på skift står hænger med blå diode, de mister tilsyneladende deres ip-adresse efter noget tid og får tilsyneladende ikke tildelt en ny (eller ny lease, eller hvad det nu hedder).

Eneste løsning er at genstarte Routeren, så kommer de på igen begge to - for en tid :-(

De sidste uger er det dagligt at jeg skal genstarte routeren. 

Har koblet min switch fra i et forsøg på at udelukke den som årsag (sad bag på tilgin) men det gør ingen forskel.

Familien er mega trætte af det for tiden. :-(

Øv, det hjalp ikke, i går aftes da familien ville bruge vores "sekundære" Airties boks, virkede den igen ikke - ingen IP - vi måtte genstarte routeren.

Og allerede idag var der problemer igen - vores Wii, som ikke bruger internet ret meget, kunne heller ikke komme på før en genstart af router.

Man burde have en eller anden kompensation for et system som ikke virker som det burde.Cry


Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 10-November-2012 kl. 17:36
Hej Let

Er det DHCP serveren i Tilgin boksen der fejler kan du som forsøg (indtil fejlen bliver rettet) smide en gammel router på nettet der leger DHCP server og så disable den i Tilgin boksen.

BS


-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 11-November-2012 kl. 09:44
Dels har jeg ikke lige en anden router liggende (den solgte jeg da jeg fik waoo :( ) dels er mit problem også Airties TV-boksene, der på skift har problemer, og de skal vel under alle omstændigheder igennem Tilgin 2301.

I øvrigt var der nu problem med den anden boks her til morgen - så far måtte ud af sengen klokken 6:30 her søndag morgen for at hjælpe ungerne med at få liv TV'et :(

Vi nærmer os enden som Waoo kunder. Det har desværre ikke været nogen god oplevelse, vi skiftede til Waoo få ca. Et år siden og der har været alt for mange problemer.


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 11-November-2012 kl. 16:28
Ved godt det er en lavteknologisk løsning, og ved heller ikke om det virker, men indtil Tilgin får løst problemet, kunne man måske overveje at sætte et kontaktur på som genstarter routeren en gang i døgnet hvor den ikke er i brug. ;)
Det kan undre hvad der gør at du har problemet, mens andre aldrig ser det. Der må være en eller anden forskel i setuppet som jeg dog ikke lige kan gennemskue. Kunne det have noget med antallet af airties bokse at gøre - kan se du har to, hvor de fleste nok kun har en. Eller har du i øvrigt flere enheder på end flertallet?
Slukker du airties boksene helt når de ikke er i brug, eller står de i standby? Hvis de står i standby undrer det mig at de requester ny dhcp adresse når de sættes aktive.

-------------
/Peter


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 11-November-2012 kl. 17:49
Vi har: 
Kablet:
2 Airties bokse
1 Laptop

Trådløst:
2 Laptops
3 Smartphones
3 tablets
6 Squezzeboxe
1 Wii

Hvis det en gang kommer til at virke:
2 Smart TV (kablet, men ikke koblet op pt. fordi jeg har taget switch fra)

Mine tidligere routere havde ingen problemer, det var helt almindelige routere. Men altså før WaooTV og Airties bokse.


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 11-November-2012 kl. 21:46
Har snakket med support i dag omkring problemet, og kunne forstå at Tilgin mener at det er en patch i softwaren i forbindelse med en fejl i forbindelse med Windows vista som måske har lavet kludder i softwaren.

-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 12-November-2012 kl. 08:01
Ozzy skal det forstås sådan at fejlen kun opstår når der er Windows Vista på netværket? Det kunne jo forklare hvorfor problemet kun opstår nogle steder og ikke andre.

-------------
/Peter


Skrevet af: Ozzy
Skrevet den: 12-November-2012 kl. 08:51
pfugl, nej softwaren er patchet med en fix for vista som havde et problem i forhold til tilgin routeren, men det har åbenbart ødelagt det for alle andre enheder. :) 

-------------
| Samsung 55" D8005 | Samsung 40" C6715 Hvid | Samsung 40" M87 | Samsung 26" R87 | Samsung 22" T220HD |


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 12-November-2012 kl. 12:07
Jeg har nu sat et døgnur foran Tilgin HG 2301, der slukker/tænder midt på natten - så må vi se om det hjælper uden at give andre problemer.



Skrevet af: Letten
Skrevet den: 12-November-2012 kl. 17:03
Desværre ikke opmuntrende nyheder. Prøvede lige at tænde den Airties boks vi ikke bruger hver dag, ingen hul igennem Ouch 
- og det selvom router blev genstartet i nat (kontrollerede lige oppetiden i router, 12 timer, passer med genstart kl. 05.00)

Det hjælper heller ikke at reservere IP adresserne til Airties boksene. Det ignoreres åbenbart. Jeg kunne pinge begge bokse på de IP-adresser jeg havde reserveret, når jeg derefter satte en boks på stand-by (blå diode) og startede den igen, havde den fået ny IP-adresse.Confused

Det er noget møg - er der andre der har 2 airties på en HG 2301 - og fungerer det hos jer?


Skrevet af: bøtte
Skrevet den: 13-November-2012 kl. 12:37
Jeg har 2 Airties og har haft det længe. Det kører klippe stabilt bag min HG2301.
Jeg har 1 Macbook Pro, 1 Win7 og 2 iPhones koblet på Wifi.
Ingen problemer overhovedet og jeg er meget tilfreds!


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-November-2012 kl. 12:41
Ok, rart at vide at det kan lade sig gøre - vi må se om der kommer styr på firmwaren så den også kan håndtere mit scenarie.


Skrevet af: bøtte
Skrevet den: 13-November-2012 kl. 12:44
Hvilken sw står din boks med?


Skrevet af: Letten
Skrevet den: 13-November-2012 kl. 18:47
Software
Version:HG23xx_DSx000-02_02_05_14
Build user:root
Build date and time:2012/09/28-13:06:33
VoIP protocol:SIP
Factory configuration version:CSx000-02_01_01_12
Wireless driver version:3.2.1.77
Wireless Firmware version:FW_3.2.1_r3047


Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 14-November-2012 kl. 07:47
Min er

Version:
HG23xx_DSx000-02_01_03_02 build date april 2011.

Så det ser ud til at din er nyere end min. Det er jo nok det der er problemet. Som Ozzy nævnte har de lavet en patch som har introduceret en ny fejl.
Måske kan du kontakte supporten og få den gamle sw version lagt på.

-------------
/Peter


Skrevet af: jandk
Skrevet den: 21-November-2012 kl. 09:57
Jeg har lige talt med en supporter fra Waoo ang. mit problem. De påstår at jeg er den eneste der har problemet, da ingen andre ringer ind angående problemer med DHCP. Faktisk har deres router aldrig kørt bedre ifølge supporteren.
Så ... jeg vil gerne opfordre alle til at ringe til support, hvis i oplever problemer med at få jeres apparater tilslutttet Tilgin routeren. Hvis der er nok der henvender sig, må de vel tage sig sammen...
 


Skrevet af: bøtte
Skrevet den: 21-November-2012 kl. 10:14
Hvor er du kunde? Waoo er jo mange forskellige partnere. Jeg selv er Bredbånd Nord kunde, så det er jo deres kundeservice jeg snakker med hvis jeg skal indrapportere en fejl.


Skrevet af: jandk
Skrevet den: 21-November-2012 kl. 14:05
Sorry, jeg er kunde i Vejle og hører under Trefor i Kolding.


Skrevet af: timzor
Skrevet den: 21-November-2012 kl. 21:41
JanDK, det lyder underligt... Men deres support er sq heller ikke sønderligt god, de snakker som vinden blæser. Jeg har talt med dem MANGE gang vedr. DHCP problemer, og sågar fået skiftet 3 måske 4 routere pga problemer med dette. Så det er sq en lodret løgn de har fortalt dig

Jeg bor i Middelfart, og hører til hos trefor i kolding.



Skrevet af: Letten
Skrevet den: 23-November-2012 kl. 07:28
Så vil jeg vove pelsen og sige at mit problem nu er løst ... af Waoo support!

Jeg har nu kørt med en ny (beta) firmware i 6 dage - uden en eneste genstart Clap

Har også prøvet at have en laptop med hjemme som ikke har været på i meget lang tid - heller intet problem med adressetildeling - så det ser ud til at der er en løsning på vej igennem systemet.


Skrevet af: jandk
Skrevet den: 23-November-2012 kl. 09:23
Jeg har også fået den nye beta på nu. Det lader også til at problemet er løst hos mig nu. Den nye firmware har version : 02-02-05-19.



Print side | Luk vindue