Print side | Luk vindue

Samsung DNIe billedforbedring

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=11230
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 22:57

Emne: Samsung DNIe billedforbedring
Skrevet af: Stay_Bamboocha
Emne: Samsung DNIe billedforbedring
Skrevet den: 16-April-2006 kl. 00:49
hvad er jeres erfaringer på 40R72B, det at den automatisk selv står og skifter - kan man SLET ikke slå det auto-kontrast fra???

Svar:
Skrevet af: Deathrow
Skrevet den: 16-April-2006 kl. 15:48
da jeg var inde og kigge kort på det, var der en funktion der hed "DNIe demo" eller sådan noget... er ikke 100% sikker på hvad den gør, men det gjorde i hvert fald noget med kontrasten. prøv at læs i manualen hvad det er den gør.. der må ligge et svar til dig... manualen findes her inde et eller andet sted... kan lige se om jeg kan finde den.

Skrevet den: 16-April-2006 kl. 15:50
den var her

http://www.recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=727 - http://www.recordere.dk/links/Goto.asp?ResourceID=727

Skrevet den: 16-April-2006 kl. 18:57
jaja sikkert, men en ting er hvad der står i en manual noget andet er i praksis. og især når det er noget automatisk som man måske ikke selv kan slå fra hvad jeg kan forstå på folk herinde - så ville det være fedt med noget feed-back med ris/ros

Skrevet af: kokkeole
Skrevet den: 16-April-2006 kl. 22:06

Jeg har nu haft en Samsung 40R72B i 14 dage. Jeg forstår ikke al den snak frem og tilbage om hvorvidt man kan slå det ene aller det andet fra. Det er bare et rigtigt godt apparat. Ønsker man at ændre i opsætningen, kan det gøres brugerdefineret. Jeg har ikke ønske om at slå noget fra.

Det står simpelthen bare så flot. Der er dog en demo DNIe, hvor man kan se forskel. Altså den ene del af skærmen er med DNIe og den anden uden. Så der kan man jo se på forskellen at det ikke er ønskeligt at slå det fra. Der er en pæn forskel.

Bare lidt info.

Hilsen Ole

-------------
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it.
Marants NR1604
Panasonic DMP-BDT310
B&W DS 2 Dipole
B&W CM 1
Subwoofer BW PV1
Samsung UE-46D8005/SMT-H3126

Skrevet den: 16-April-2006 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af kokkeole kokkeole skrev:

Jeg har nu haft en Samsung 40R72B i 14 dage. Jeg forstår ikke al den snak frem og tilbage om hvorvidt man kan slå det ene aller det andet fra. Det er bare et rigtigt godt apparat. Ønsker man at ændre i opsætningen, kan det gøres brugerdefineret. Jeg har ikke ønske om at slå noget fra.

Det står simpelthen bare så flot. Der er dog en demo DNIe, hvor man kan se forskel. Altså den ene del af skærmen er med DNIe og den anden uden. Så der kan man jo se på forskellen at det ikke er ønskeligt at slå det fra. Der er en pæn forskel.

Bare lidt info.

Hilsen Ole

OK Ole, men det kunne jo godt at selv det kan stå skarpt og det ser rigtig lækkert ud at der er i nogle situationer hvor den står og kører lidt op & ned - feks i "hvem vil være milionær" hvor man skifter mellem publikum (mørk) og værten (lys) eller en fodboldbane hvor der kun er sol på den ene halv-del og den anden er halv-mørk.

men man KAN slå det fra eller låse den fast måske.....

Skrevet af: Tobbz
Skrevet den: 17-April-2006 kl. 09:54

Faldte over dette på flatpanels.dk:

Citér

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=4888#4888">Indlæg Skrevet: Søn 16. Apr 2006, 19:47 http://flatpanels.dk/flatforum/posting.php?mode=quote&p=4888">Besvar, med citat

Læste på et tysk forum, at der er en skjult service menu på R71, hvor man kan slå den automatiske kontraststyring fra. Denne mulighed skulle man have på M61, men ikke umiddelbart på R71, hvilket er blevet fremhævet som en ulempe for den nye model.

Har måske interesse for de af jer, som allerede har investeret i en R71.

"ICH HABE DIE LÖSUNG !!!!!!!

Jungs, ihr werdet es nicht glauben....aber ich habe es hinbekommen. Ich habe vorhin in einem anderen Forum gestöbert und jemand hat berichtet, wie man in das Servie-Menü kommt. Fernseher ausschalten, Tasten INFO, MENU und MUTE nacheinander drücken und einschalten. Und schon ist man im Servicemenü. Nach etwas suchen habe ich im 2. Unterpunkt OPTION TABLE den Unterpunkt DYNAMIC DIMMING gefunden und ausgeschaltet. Seit dem ist mein Fehler weg !!!! "

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=738 - http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=738

Har du mulighed for at teste det, kokkeole?

Skrevet af: bambi
Skrevet den: 17-April-2006 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Tobbz Tobbz skrev:

Faldte over dette på flatpanels.dk:

Citér

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?p=4888#4888">Indlæg Skrevet: Søn 16. Apr 2006, 19:47 http://flatpanels.dk/flatforum/posting.php?mode=quote&p=4888">Besvar, med citat

Læste på et tysk forum, at der er en skjult service menu på R71, hvor man kan slå den automatiske kontraststyring fra. Denne mulighed skulle man have på M61, men ikke umiddelbart på R71, hvilket er blevet fremhævet som en ulempe for den nye model.

Har måske interesse for de af jer, som allerede har investeret i en R71.

"ICH HABE DIE LÖSUNG !!!!!!!

Jungs, ihr werdet es nicht glauben....aber ich habe es hinbekommen. Ich habe vorhin in einem anderen Forum gestöbert und jemand hat berichtet, wie man in das Servie-Menü kommt. Fernseher ausschalten, Tasten INFO, MENU und MUTE nacheinander drücken und einschalten. Und schon ist man im Servicemenü. Nach etwas suchen habe ich im 2. Unterpunkt OPTION TABLE den Unterpunkt DYNAMIC DIMMING gefunden und ausgeschaltet. Seit dem ist mein Fehler weg !!!! "

http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=738 - http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=738

Har du mulighed for at teste det, kokkeole?

Man kan i hvert fald komme ind i en servicemenu og ændre den omtalte indstilling ved at følge den fremgangsmåde på mit Samsung LE32R72B . Jeg havde dog ikke lige lyst til at ændre på nogen af indstillingerne...

Skrevet den: 17-April-2006 kl. 14:46
ja ændre den er måske fint, men hvad med helt fra som 'TOBBZ' skriver han har læst.....er også helt vild efter at vide det, mit vagl står også nemlig på et 40R72B eller Panasonic TH 37PV60.

Skrevet af: andefeldt
Skrevet den: 17-April-2006 kl. 15:27
Det er ret interessant det her. Er der en som har testet dette helt? Altså som har slået auto-brightness fra i service-menuen? Virker det?

Og lige for en god ordens skyld (jeg er ikke så habil til tysk) er fremgangsmåden så ikke:

- Sluk fjernsynet (standby)
- Tryk på INFO, MENU og MUTE efter hinanden (skal de holdes inde?) (det er vel på fjernbetjeningen. Kan ikke huske hvilke knapper der er på siden af tv'et).
- Tænd fjernsynet

Er det ikke korrekt?

Anders

-------------
Anders

Skrevet den: 17-April-2006 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Det er ret interessant det her. Er der en som har testet dette helt? Altså som har slået auto-brightness fra i service-menuen? Virker det?

Og lige for en god ordens skyld (jeg er ikke så habil til tysk) er fremgangsmåden så ikke:

- Sluk fjernsynet (standby)
- Tryk på INFO, MENU og MUTE efter hinanden (skal de holdes inde?) (det er vel på fjernbetjeningen. Kan ikke huske hvilke knapper der er på siden af tv'et).
- Tænd fjernsynet

Er det ikke korrekt?

Anders

Jeg er heller så skrap til tysk, men fremgangsmåden er som du skriver:
  1. Tv'et skal være på standby
  2. Man trykker på knapperne INFO, MENU og MUTE i den rækkefølge på fjernbetjeningen
  3. Tænder for tv'et
  4. Vælger punkt nr. to (Option Table) i servicemenuen
  5. I undermenuen kan man slå Dynamic Dimming fra
Nu har jeg prøvet at slå det fra, men det er svært at vurdere om det gør nogen forskel da jeg jo ikke ved hvordan det samme billede ville se ud med funktionen slået til...  men jeg vil prøve at se om fænomenet med de pludselige skift i lysintensitet forsvinder.

Skrevet den: 17-April-2006 kl. 16:23
Ok. Skriv når du har prøvet at se fx. talkshow eller noget i den stil, hvor der skiftes mellem mørke og lyse billeder.

Jeg håber, det virker. Hvis det gør, så er det bare helt i top!

Anders

-------------
Anders

Skrevet den: 18-April-2006 kl. 17:51
Oprindeligt skrevet af andefeldt andefeldt skrev:

Ok. Skriv når du har prøvet at se fx. talkshow eller noget i den stil, hvor der skiftes mellem mørke og lyse billeder.

Efter jeg slog Dynamic Dimming fra i går eftermiddags har jeg ikke bemærket pludselige skift i lysintensitet, men det beviser ikke rigtig noget; dels fordi jeg ofte kan se tv i timer uden at bemærke fænomenet og dels fordi det ikke altid er lige tydeligt. Desuden er det svært at afgøre om fænomenet er forsvundet når jeg ikke har set samme billede med Dynamic Dimming slået til.

Så for at undgå at I ikke farer ud og købet tv'et under falske forudsætninger har jeg forsøgt at gå mere systematisk til værks ved at optage en bid af et David Letterman show og afspille det både med og uden Dynamic Dimming. Desværre var det ikke helt så let, fordi det både var svært at identificere overgange hvor skiftet i lysintensitet er tydeligt og fordi tv'et eller mine øjne ikke ikke regerer ens hver gang klippet afspilles.

Selv om de overgange jeg har optaget slet ikke er så markante som andre jeg har set er min konklusion dog at den skiftende lysintensitet forsvinder når Dynamic Dimming er slået fra.

Skrevet den: 18-April-2006 kl. 18:05
Det lyder da ret godt. Selvfølgelig kan man ikke være 100% sikker på, at det er slået helt fra nu, men det virker da sådan. Jeg havde nu købt skærmen alligevel. Jeg venter bare på, at den kommer  Og så må jeg jo bare selv til at lege.

Men lad os da endelig høre fra andre, der har prøvet at slå det fra.

-------------
Anders

Skrevet af: BrianJVC
Skrevet den: 18-April-2006 kl. 19:51

Oprindeligt skrevet af Stay_Bamboocha Stay_Bamboocha skrev:

ja ændre den er måske fint, men hvad med helt fra som 'TOBBZ' skriver han har læst.....er også helt vild efter at vide det, mit vagl står også nemlig på et 40R72B eller Panasonic TH 37PV60.

Må jeg anbefale dig at kigge nærmere på JVC LT-40S70 som er markedets første LCD med 2 x HDMI og JVC's Dynapix HD 6.0 billedteknologi som kan korrigere og optimere billedet i realtime uden det påvirker gengivelsen. Den til dato eneste billedteknologi som kan justere på DVD og HD-signal.

-------------
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 18-April-2006 kl. 19:57
Oprindeligt skrevet af BrianJVC BrianJVC skrev:

Oprindeligt skrevet af Stay_Bamboocha Stay_Bamboocha skrev:

Må jeg anbefale dig at kigge nærmere på JVC LT-40S70 som er markedets første LCD med 2 x HDMI og JVC's Dynapix HD 6.0 billedteknologi som kan korrigere og optimere billedet i realtime uden det påvirker gengivelsen. Den til dato eneste billedteknologi som kan justere på DVD og HD-signal.

Øhhh eneste billedteknologi som kan justere på DVD og HD-signal. ?
Kan det nu passe ?
Mener nu også Pixel Plus 2HD kan ændre på et DVD og HD-signal.

Skrevet af: Gooferen
Skrevet den: 27-April-2006 kl. 21:18

Hvad er der ellers at finde af indstillinger i service menuen?

Skrevet af: lurking
Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 17:47
Anders
[/QUOTE]
Jeg er heller så skrap til tysk, men fremgangsmåden er som du skriver:
  1. Tv'et skal være på standby
  2. Man trykker på knapperne INFO, MENU og MUTE i den rækkefølge på fjernbetjeningen
  3. Tænder for tv'et
  4. Vælger punkt nr. to (Option Table) i servicemenuen
  5. I undermenuen kan man slå Dynamic Dimming fra

Nu har jeg prøvet at slå det fra, men det er svært at vurdere om det gør nogen forskel da jeg jo ikke ved hvordan det samme billede ville se ud med funktionen slået til...  men jeg vil prøve at se om fænomenet med de pludselige skift i lysintensitet forsvinder.
[/QUOTE]

Hm jeg må sq være dum, gør som der står her, men intet sker ? Model le32r72b

For lige at sige hva jeg egentlig gør så kommer det her:

1. slukker tv'et på power/standby på fjernbetjeningen

2. trykker på info (knap nr. 22 på fjernbetjeningen, den lige inder "piltasterne"

3. trykker på menu (knap nr. 8 på fjernbetjeningen)

4. trykker på mute (knap nr. 7 på fjernbetjeningen)

5. tænder tv'et igen på power/standby

Nogen der evt kan sige hva jeg gør galt heh ? 

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af lurking lurking skrev:

Hm jeg må sq være dum, gør som der står her, men intet sker ? Model le32r72b

Nogen der evt kan sige hva jeg gør galt heh ?

Ok, og du er helt med på at tv'et skal være slukket (på standby) inden du trykker på de tre taster, og at du derefter selv skal tænde for tv'et ved at trykke på den røde POWER-knap på fjernbetjeningen?

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 17:59

Jeps vil jeg da mene, slukker det på den røde POWER på fjernbetjeningen hvis det er det du mener... :) damn hurtig respons der bambi.. har forresten redigeret mit andet indlæg med min fremgangsmåde

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 18:03
Jamen det er sq da så typisk... så prøver jeg for gang nr. 1000 og så virker det...

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 18:04
Oprindeligt skrevet af lurking lurking skrev:

Jamen det er sq da så typisk... så prøver jeg for gang nr. 1000 og så virker det...

Kanon, for jeg ville ikke vide hvad jeg ellers skulle foreslå dig... *G*

Skrevet af: kallek
Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 18:13

Der er noget jeg ikke forstår hvad gør det dynamic dimming godt for? og hvorfor så fjerne det?hvad er det som i ikke kan bruge ved det?

kallek

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 18:24
Nå men så kan jeg måske spørge igen, hvad er der ellers at finde i den omtalte service menu :)

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 18:31
Oprindeligt skrevet af Gooferen Gooferen skrev:

Nå men så kan jeg måske spørge igen, hvad er der ellers at finde i den omtalte service menu :)

Du kan fx indstille dit 32" tv til at være 40" – en let måde at spare 5.000,- på! *G*

Der skal nok være de første 50 parametre med dårlige navne du kan stille på... jeg skal ikke rode for meget med dem.

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 18:42

hehe nej forståeligt nok.. point of no return =)

Så må jeg vel bare vente på at jeg får mit tv, så jeg kan se hvad der er at pille ved i denne menu

Forsvinder denne service menu igen, når man starter tv'et eller hvordan får man den normale menu frem igen?

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 20:22

Der er noget jeg ikke forstår hvad gør det dynamic dimming godt for? og hvorfor så fjerne det?hvad er det som i ikke kan bruge ved det? er der ikke nogen der kan give et bud?

kallek

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 20:28
Samsung har noget de kalder DNIe. Dette er en teknologi, der automatisk justerer lysniveauet (eller kontrasten er det vidst) alt efter, hvor meget lys der er i det billede, man kigger på. Teoretisk er det jo nok ret smart, men problemet er, at tv'et automatisk står og justerer kontrasten. Det gør, at billedet "blinker", når der skiftes fra en lys til en mørk scene i en film, eller når der skiftes kamera i et talkshow osv. Det er til at blive sindsyg af! Derfor vil mange gerne have det slået fra  Og det kan vi med ovenstående metode.

-------------
Anders

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 20:37

Ja det er da til at forstå,men hvorfor har de så lavet et system der er så dårligt så de fleste ikke vil bruge det.Det virker da ikke særligt smart af en af de største LCD fimaer i verden.har de ikke selv set tv på deres egne skærmepå mig lyder det da underligt?

kallek

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 20:46
Egentlig er ideen vel god nok. Man får optimale lysforhold uanset, hvordan lyset er i billedet. Det forbedrer også billedkvaliteten en smule. Der er en DNI-e demo funktion på tv'et. Her bliver den ene halvdel af skærmen vist med DNIe og den anden uden. Her kan man godt se forskel i kvaliteten. Men jeg vil hellere have det lidt dårligere signal end at gå amok, hver gang jeg ser tv

-------------
Anders

Skrevet af: como
Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 21:50
Den nemme metode, brug det der hedder MOVIE mode.
der skulle dynamisk kontrast være slået fra.

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 21:58

Tak for svar,det prøver jeg først,inden jeg går ind og roder i menu

kallek

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af como como skrev:

Den nemme metode, brug det der hedder MOVIE mode.
der skulle dynamisk kontrast være slået fra.

Er du sikker på det? Ud over at farverne bliver gullige og grimme har jeg ikke lagt mærke til nogen forskel hos mig... altså at de fire modes skulle have andre egenskaben end dem man selv kan justere på i Billede-menuen.

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 22:07
Det er hvad jeg har læst på et par udenlanske forums, jeg skal ikke kunne sige om det passer.

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 22:15

Fandt lige dette indlæg på et engelsk forum om hvorfor man bør slå dynamisk kontrast fra.

To put it short, Dynamic Contrast (at least in the old models, not sure about the new R7x series which i still haven't seen in action) gets rid of a lot if not all details in dark areas by making them totally black and give the impression that blacks are darker, when in fact they aren't. The same happens on the other end, with the whites. In practice, it makes things that aren't black, look totally black, and things that aren't white, look totally white.
That gives the impression that the contrast is much higher, but in fact it just erases detail which lots of people like.

The fact is that as long as you spend 2 minutes tweaking the brightness/contrast settings, you can get blacks that are just as black as with Dynamic Contrast ON, and still retain detail that is lost when it's ON.

For an example, look at some brunette's hair on TV. With Dynamic Contrast ON, it will most probably look totally black, with no detail whatsoever, with it OFF you will see the detail in her hair. Things that aren't black shouldn't be black, and what Dynamic Contrast does is just that, just to give more of a WOW effect.

Turn it OFF, change the brightness/contrast a little bit so that blacks are black, and look at how much detail you were missing out when the feature was ON.

If you then prefer it when it was ON, then that's fine, in the end it's your TV and your eyes, if you prefer it like that, we can't tell you what to do. Beauty is in the eye of the beholder! All we can say is that you get more detail when the feature is OFF.

DNIe  is totally different and is needed in order to make the images better as it handles, among other things, motion, colour and sharpness and i think it does a good job.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 18:44
Er der nogen som gider gå ind i deres service menu -> option table og så se hvad deres "FRC2X" står på on eller off... kom ved en fejl til at trykke på den, uden at jeg så hvad der var fra start.

-------------
~>Deathrow<~

Skrevet af: Stouenberg
Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 08:15

Oprindeligt skrevet af Deathrow Deathrow skrev:

Er der nogen som gider gå ind i deres service menu -> option table og så se hvad deres "FRC2X" står på on eller off... kom ved en fejl til at trykke på den, uden at jeg så hvad der var fra start.

OFF

Go' pinse...

-------------
8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...

Skrevet den: 02-Juni-2006 kl. 11:41
mange tak :)

-------------
~>Deathrow<~

Skrevet af: jugglerq
Skrevet den: 03-Juni-2006 kl. 10:14
jeg har købt et 37R72B og jeg syntes at billedet er lidt uskarpt og grynet jeg ved ikke hvad det er måske skal det være sådan men det er ikke godt nok det er både over hdmi og component og tv står jeres andre skarpt el er et lcd tv bare sådan ???? eller er et jvc 37m60 meget bedre ?? for så vil jeg ofre lidt extra og få det byttet til sådan et. håber at i kan hjælpe mig.

Print side | Luk vindue