Print side | Luk vindue

Billig projektor til garage??

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112431
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 14:51

Emne: Billig projektor til garage??
Skrevet af: jsj1
Emne: Billig projektor til garage??
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 08:01
Hej, jeg er HELT grøn på projektor markedet, så jeg vil høre om der e nogen af jer der vil komme med jeres råd/tip.
Overvejer at anskaffe en projektor og lærred, gerne brugt. Det skal bruges i en garage/festsal/hyggerum, til at de unge mennesker kan se film på, OG gerne lidt bold/sport....
Hvad koster sådan noget?
Hvilken opløsning skal man minimum have?
Hvis man skal se tv på det også, kræver det så en speciel tuner??

-------------
Mvh
Jan

Svar:
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 10:57
Først, for at se TV skal du bruge en TV tuner. Modtager du signalet fra en kabeludbyder ( YouSee, Stofa etc. ) skal du skaffe en af deres bokse og fordele dit antennekabel ud i garagen.

Modtager du TV signalet via egen antenne, skal du have fat i Boxer ( DVB-T ) 

Vedr. projektor og lærred, så fortæl lidt om "garage/festsal/hyggerum"

Hvor stort er rummet, evt. en plantegning eller tag nogle billeder og post dem.

+ et budget

NB. og hvad med lyden, har du det eller skal det også købes ?

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 15:26
Jeg ville lede efter en brugt lysstærk 720p dlp projektor. Det burde du kunne få for 2-3000 kr. Vælg en der er lavet til at vise film. 

Medmindre budgettet er til mere naturligvis :)

Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 15:58
Hey pony65:-)
Rummet hvor jeg måske skal bruge den, det er ca4.3m bredt og ca 6m langt. Klinker på gulv og troldtekt plader til kip i loftet.
Hvis jeg springer på det, så tror jeg at jeg venter med tuneren.
Jeg har lyd derude, i form af en ældre beomaster 7000 receiver og 2 stk JBL4411 højttalere, og det er udmærket til det brug også, det behøver ikke være i surround, i første omgang :-D
BUDGET, jeg hader budgetter:-))) - men det skal være billigt og derfor gerne brugt.
SKAL man op i 1080p før det rykker/kan bruges , eller kan mindre klare det??
Hvilket mærke skal jeg gå efter synes du??
Mvh
Jan
Hey opzouten, takker for dit tip også, og budgettet lyder fin fint;-))

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 16:30
Rummets størrelse og udformning lyder som om det kan blive et fedt multirum for de unge. 

Ang. 720p vs. 1080p. Hvis vi snakker alm. TV kig til billige penge kan du vælge 720p. da der ikke sendes TV signaler derover.

1080p. skal du vælge hvis der vises film fra f.eks. BlueRay etc.

Men pas på med at gå efter brugt billigt, da der måske skal skiftes en lampe i den og det kan godt være dyrt, så det skal du undersøge nøje.

Ang. lærred størrelse ville jeg se på 3 meter bred eller derover.

JBL'erne er fine også senere til evt. surround.

Men søg rundt på nettet efter projektor og lærred, post herinde om det er noget værd og der er sikkert nogen der kan give dig et råd.

Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 22:37
Hej pony65, takker for din venlighed. Ja det ER allerede et fedt rum, også legetøj til de lidt ældre( læs fadøls anlæg :-D)
Tror jeg vil kigge efter brugt grej som du foreslår, og vender så tilbage mht om det er godt eller skidt.
Mange tak for hjælpen :-)
Jan

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 21-Juni-2012 kl. 07:03
Godmorgen, hvad synes I om en Panasonic PT AX200E, duer sådan en fætter til mit brug, eller er den for gammel...?
Jan

-------------
Mvh
Jan

Skrevet af: thcleaner
Skrevet den: 21-Juni-2012 kl. 07:44
for gammel

Skrevet den: 21-Juni-2012 kl. 07:59
Oki doki, takker for Info ;-)

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 21-Juni-2012 kl. 09:42
Hva med BenQ w700 ? Eller Infocus 2114? -er de ok, hvilken er at foretrække til mit brug??
Er de ikke ok selvom de ikke er full HD?
Jan

-------------
Mvh
Jan

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 21-Juni-2012 kl. 10:10
Jeg har selv en 720p projektor fra Optoma, og er godt tilfreds. Det eneste problem kan være at du skal længere væk for at billedet ser ok ud (tæt på kan man lettere ses pixels). 

Det er i øvrigt intet problem at se blu-rays selvom om nogen angiver at dette er tilfældet. 

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 21-Juni-2012 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Ang. 720p vs. 1080p. Hvis vi snakker alm. TV kig til billige penge kan du vælge 720p. da der ikke sendes TV signaler derover.

Vi er nogle der modtager 1080i....

-------------
.....

Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 15:14
Så har jeg fundet en projektor tror jeg, men har lige et sp.mål, man kan da vel godt sende en projektor med post Danmark, ikke sandt, optikken tager vel ikke skade af det?? Iøvrigt er alt jo transporteret med fragt firma eller post på et eller andet tidspkt....

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 15:24
Hvis du køber den brugt og det er en maskine med Lens Shift, så skal den pakkes ordenligt hvor linsen er "låst fast" ellers kan den ødelægges.

Men ellers har du ret, alt er jo på et eller andet tidspunkt blevet sendt.

Hvilken projektor har du fundet/valgt ?

Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 16:35
Ok takker for Info, jeg vil så bede ham om at pakke den godt ind.
Der er ikke lens shift på den, men den skal vel stadig pakkes forsvarligt ind....?
Det er en Optoma HD200X projektor, en middelmådig projektor, men sikkert go nok til det jeg skal bruge den til....eller hva mener du om det?
Jan

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 17:10
Jeg kender ikke lige den model du har fundet, men jeg har selv haft en Optoma og den lavede nogle fine billeder.

Desværre for mig er jeg ramt at DLP og regnbue effekten + jeg syntes at den larmede ( blæserstøj ) for meget.

Men hvis du har købt til en fornuftig pris er det en god "starter"projektor.

NB: hvad gør du med lærred ? har du tænkt på at du evt. kan male et lærred på væggen for at holde prisen nede

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 17:16
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Så har jeg fundet en projektor tror jeg, men har lige et sp.mål, man kan da vel godt sende en projektor med post Danmark, ikke sandt, optikken tager vel ikke skade af det?? Iøvrigt er alt jo transporteret med fragt firma eller post på et eller andet tidspkt....
Har du set PostDK's pakkesorteringsanlæg? Hvis ikke, vil jeg på det kraftigste fraråde alm pakkepost forsendelse. Der kan sendes som "Forsigtig Pakke", men her modtog jeg en papkasse med runde hjørnerAngry Så vælg GLS som fragtfører, de spiller ikke bold med pakkerneWink

Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 17:23
Er ikke kommet frem til noget lærred endnu, har ikke rigtig kigget efter et endnu, men skal da ha fundet et, evt fra UK, så et link et eller andet sted til en dealer, på eBay tror jeg..... Eller måske vente på et brugt lærred dukker op....
Det lyder spændende med maling af "lærred" på væg, men der hvor jeg vil ha den til at projicere, er der ikke mulighed for at male..... Har forresten et ældre lysbillede lærred, mon ikke det kunne bruges :-D - nej spøg, det er en tand for lille...
Har godt læst om regnbue effekten, men det tar vi med, det er jo som sagt til de unge, til lidt film og spil, jeg har jo min EGEN bio herinde i stuen, og der ikke gået på kompromis, i min verden ihvertfald:-))

-------------
Mvh
Jan

Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Så vælg GLS som fragtfører, de spiller ikke bold med pakkerneWink

Kan man da ikke kategorisk sige, jeg har mere end en gang modtaget hærgede pakker fra GLS. Synes absolut ikke, at de er bedre end post danmark på det punkt. Men generelt kommer man jo langt ved at pakke tingene ordentligt ind.

Skrevet den: 06-Juli-2012 kl. 19:25
Kampus og kasper, I har vel sådan set lidt ret begge to, men ikke desto mindre, så må jeg nok hellere bede om at få den sendt som forsigtig pakke, og vigtigst, bede sælger om at pakke den godt og sikkert ind, det må da kunne lade sig gøre :-)

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 14:39
Hej igen, nu har jeg modtaget min brugte optoma hd200x projektor med 300timer på pæren.
Jeg skal så have købt mig et lærred også, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge, skal det være gain 1.0 eller højere eller lavere, taget lysforholdene i garagen i betragtning??
Jeg har fulgt en anden tråd her på siden ang køb af lærred, og har været på ebayeren's side og fundet forskellige, de er forholdsvis billige... Jeg regner med en størrelse på ca 120", tror 150" bliver FOR stort, hva mener I?- garagen er ca 4.2 m bred indvendig.... Og har tænkt mig at låse hoved døren når der ses film, og kan så bruge en af de andre døre istedet ...

http://db.tt/XKt1YqNl - Garage

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 16:16
Før vi begynder at snakke gain mm.

1. Det billede du linker til, er det på den væg du vil montere lærred ?

2. Når du siger låse hoveddøren, er det så den store dobbeltdør ?

3. Skal glasdøren stadig kunne bruges til at komme ud og ind ad, når lærred er nede ?

4. Hvad er der på den anden væg, modsat ?

NB. by the way, fed garage

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 16:48
Hej pony65:), godt at høre fra dig!
Jamen jeg skal prøve
1: jeg regner med at hænge lærredet på muren lige over garageporten/under de trekantede vinduer.
2:"hoveddøren" er den dør i samme væg som garageporten, vi kan så bruge dobbeltdøren eller en tredje dør i værkstedet som ligger i et rum bagved hvorfra billedet er taget.
3: Nej det skal den ikke, vi må bruge en af de andre( du kan godt høre at jeg synger for et stort lærred)
4: den væg bagved hvor billedet er taget fra er brugt, der er en skydedør, en trappe, en fadølshane radio mm
Tror du jeg skal gå efter et 120" eller et 150"? - er der noget der imellem??
Tusind tak for din hjælp so far
Mvh
Jan

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 17:11
Det her er ca. størrelses forhold med et 16:9 120" lærred ( 260 x 146 cm billede )

Er det ca. størrelsen du havde tænkt på ?

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 17:25
NB. måske er størreles forholdet lidt forkert på det billede jeg uploaded før.

Skærmen svarer nok mere til en 130" ( 280cm x 157cm )

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 17:47
Jepper, sgu fedt at du tar dig tid til at redigere mit billede:)
Jeg har haft projektoren til at projicere på væggen, og tror at det passer meget godt, jeg målte en bredde på ca 270cm..... Men kunne jo godt gå op til et 130" hvis det findes, men det må jeg se på når jeg ser priserne på lærredet....

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 18:14
Der er et 120" tabtension med motor til salg her:

http://www.dba.dk/laerred-lissau-120-tab/id-84363960/ - http://www.dba.dk/laerred-lissau-120-tab/id-84363960/

Er det noget kan du da prøve at handle med ham ?

Ved ikke om det er dit prisleje og han bor på sjælland

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 23:26
Tak for link, har været inde og kigge, men synes umiddelbart det er lige i overkanten af hvad jeg vil bruge.... Tror jeg går efter et hivilux manuelt lærred som kan fåes til ca2000,- for et 120" inkl fragt, eller et "noname" fra ebayer platinum147, elektrisk lærred til ca samme pris i 120"...
Men hvilken gain skal jeg vælge? Er det alt afgørende om jeg vælger et 0,8 eller et 1,2??
Mvh
Jan

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 20-Juli-2012 kl. 10:18
Oprindeligt skrevet af jsj1 jsj1 skrev:

Men hvilken gain skal jeg vælge? Er det alt afgørende om jeg vælger et 0,8 eller et 1,2??
Mvh
Jan

Gain er en indikator for hvor meget lys lærredet kaster tilbage, ved en gain på 1.0 bliver der kastet lige så meget lys tilbage som bliver tilført.

I det prisleje som du ønsker at bruge skal du vælge et hvidt lærred med en gain på 1.0

Det var i "gamle dage" hvor en projektor var lyssvag og med lav kontrast at man brugte højere gain.
For høj gain kan også medvirke til det man kalder "stjernestøv" eller hotspot effekten.

Har man meget lyse rum ( Helt hvide ) kan der nogen gange være en fordel at bruge grå lærred og/eller lavere gain, men din projektor er ikke i en klasse der kan udnytte det, sorry. 

Skrevet den: 20-Juli-2012 kl. 14:53
Ok, mange tak for Info, så ved jeg hvad jeg skal forsøge at holde mig til, omend jeg tror de lærreder jeg har i kikkerten er gain 1.2..... Stjernestøv og hotspot, hmm, men som du indikererer, så er mit garage setup jo ikke i verdensklasse, så langt fra endda.... Mon de unge eller jeg selv bemærker støvet eller den mindre betragtningsvinkel...... Ikke at forstå jeg ikke ville gå efter det bedste, men der må være en grænse, i garagen i det mindste :-D
Det eneste jeg så lige er lidt i tvivl om, er om hvorvidt et IKKE tab tension lærred duer på længere sigt.....
Jeg vender tilbage når jeg har bestemt mig/købt
Endnu engang, mange tak for hjælpen, fedest at få råd fra eksperter!
Mvh
Jan :-)

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 21-Juli-2012 kl. 12:24
Hvordan hænger du enligt projektor op når du har loft til kip ?

Som jeg kan se det på projectorcentral.com skal den hænge ca. 20 - 25 cm over billede.

Du kan selv regne på afstande her:

http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD200X-projection-calculator-pro.htm - http://www.projectorcentral.com/Optoma-HD200X-projection-calculator-pro.htm

Skrevet den: 21-Juli-2012 kl. 12:31
Eller dette billede fra manuel

Skrevet den: 21-Juli-2012 kl. 19:31
Hej hej, Jeg laver en "skyde-stang" med beslag der passer til projektoren og skruer stangen fast i remmen i kip.
Jeg har prøvet at projicere op på porten/væggen når jeg står der hvor billedet er taget, og på den afstand passer det sådan set perfekt med et 120-135" lærred, og som manualen skriver, så kan jeg jo også zoome lidt ud/ind.

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 09:47
Hej Jan

Nu er du jo kommet så langt at det hele snart skal samles, har du tid og lyst laver du så ikke en "Garage bio" tråd under Min hjemmebiograf med billeder etc.

Selvom du ikke bruger flere millioner, syntes jeg det er lidt spændende med de forskellige byggeprojekter i opbygningsfasen. Og jeg tror da også at der er er andre som kunne tænke sig at se et garage-multirum.

Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 17:32
jo, det lyder da som en go idé, skal nok tage nogle billeder når jeg begynder at montere, udelukkende  for at andre evt kan drage nytte af mit projekt, godt hjulpet på vej af dig og andre;-)
Clap 

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 18-November-2012 kl. 21:31
Hej, nu er tiden vist ved at være inde til køb af det lærred, har haft en del at se til, så defor først nu.
Kender i det her lærred, er det ikke ok til brug i garagen?
http://http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=653737 - Lærred elektrisk

http://http://www.proshop.dk/Projektorlaerred/Elite-Screens-Manual-Series-M120UWH2-2243877.html - Lærred manuelt

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 19-November-2012 kl. 09:05
Hej Jan 

Dine link virker ikke !

Skrevet den: 19-November-2012 kl. 10:18
Halløj, undskyld, havde ikke tjekket om de virkede... prøver lige igen
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=653737 - http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=653737
http://www.proshop.dk/Projektorlaerred/Elite-Screens-Manual-Series-M120UWH2-2243877.html - http://www.proshop.dk/Projektorlaerred/Elite-Screens-Manual-Series-M120UWH2-2243877.html
Kan ikke få de hyperlink til at virke, hmmmm, men mon ikke det går alligevel Embarrassed

-------------
Mvh
Jan

Skrevet den: 19-November-2012 kl. 12:35
Jeg tror ikke du vil opleve bedre billede på det ene eller andet af de lærreder du linker til.

Motor lærred er jo lidt større og der er du sikker på at lærred starter og stopper nøjagtigt samme sted hver gang + det ser lidt fedt ud bare at trykke på en knap.

Manuel lærred skal du hive ned så billedet passer hver gang, jeg har ikke selv prøvet, men hvis billedet ikke passer indenfor den sorte ramme bliver det noget rodet.

Og husk. vi befinder os i den billige ende

Print side | Luk vindue