Print side | Luk vindue

Overføre fra en Time Machine

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112455
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 10:58

Emne: Overføre fra en Time Machine
Skrevet af: ladiesman217
Emne: Overføre fra en Time Machine
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 22:23
Hej...

Er det rigtigt opfattet at man kan lave en total backup af en MacBook Pro på en Time Machine (der er brugt pt. 180GB) og når så hele backup'en er lavet, så kan man få en anden MacBook Pro til at ligne den anden fuldstændig?

Hvis så man har en ny harddisk, kan man så vælge at det kun er f.eks. iTunes der skal se ud som det gjorde på den anden, så alt andet på den nye MacBook Pro/Harddisk er en ny ren installation?

Det er fordi jeg vil sådan set gerne have en ny clean installation af OS X, men mit iTunes er rimelig perfektionistisk lavet med fotos til alle sange osv. så det vil jeg helst ikke miste.

Forstår I mit spørgsmål, så håber jeg I kan hjælpe Smile

-------------
          

Svar:
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 19-Juni-2012 kl. 22:41
Du behøver ikke gå omkring Timemachine, hvis du ikke har en ny backup der. Det er nok med wifi fra den gamle til den nye:
http://support.apple.com/kb/HT4889?viewlocale=da_DK

Du kan godt vælge mindre end det hele, men nu er det et stykke tid siden jeg selv gjorde det, så jeg husker ikke hvordan det foregik.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 00:01
Kanon Brixen... Tak!

Hvad så hvis det er en ny harddisk der skal i? Så skal man vel igennem Time Machine?

-------------
          

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 10:09
sjovt nok nævner adobes support at man installerer feks CS5 igen fra cder og ikke bruger timemeachine eller direkte kopi ved opstart fra ny.

Jeg har aldrig selv haft behov for at gendanne fra timemachine eller direkte fra netværk, men er da interesseret i at høre om den bare kører uden problemer, så du må gerne opdatere hvordan operationen gik.

jeg har prøvet at http://lowendmac.com/ed/royal/08sr/clone-mac-os-x.html - clone disk et par gange, men både carbon copy cloner og superduper

-------------
Mvh

René

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 11:11
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

sjovt nok nævner adobes support at man installerer feks CS5 igen fra cder og ikke bruger timemeachine eller direkte kopi ved opstart fra ny.

Jeg har aldrig selv haft behov for at gendanne fra timemachine eller direkte fra netværk, men er da interesseret i at høre om den bare kører uden problemer, så du må gerne opdatere hvordan operationen gik.

jeg har prøvet at http://lowendmac.com/ed/royal/08sr/clone-mac-os-x.html - clone disk et par gange, men både carbon copy cloner og superduper

Jeg havde forresten også deaktiveret og afinstalleret Creative suite suite først, og derefter sikkerhedskopieret igen, så TC var helt opdateret.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 11:36
Mit Adobe CS6 kan jeg altid installere igen, det har jeg liggende. Det eneste jeg er interesseret i det er at få en helt ny clean installation af OS X Lion på en ny SSD fx. men mit iTunes skal være det samme som det er i dag, for der ligger mange timers arbejde bag det.

Så er det jeg tænkte om man kunne tage en fuld backup af sin nuværende MacBook på en Time Machine, sætte den nye SSD disk i computeren, installere OS X Lion på en frisk og så KUN gendanne iTunes fra den Time Machine backup man lavede, sådan det er det eneste som var som før? Eller er det umuligt?

-------------
          

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 12:10
Du kan altid gendanne filer og mapper manuelt med Timemachine. 

Hvis du har ladet iTunes styre musikken, ligger det i Musik mappe.

Sådan ser mit ud:

Hvis du har hak i Bevar organisering... og i Kopier arkiver... så ligger musikken i den mappe, der står øverst.
Mit ligger på en NAS, derfor er det ikke standardbilbioteket, der står her.

Husk også at deakticere CS6 på den gamle harddisk!

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 16:34
Jeg har hak i de to der, og så er det derfor at iTunes laver en kopi af en ny sang når man åbner den. Det har altid irriteret mig lidt, men kan godt se det er smart nok at have på nu, for så ligger sangen jo inden i mappen når man skal gendanne som nu.

Hvorfor er det at jeg skal deaktivere Adobe CS6 på den gamle disk? Harddisken skal jo bare formateres og bruges som 'lager' efterfølgende

-------------
          

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af ladiesman217 ladiesman217 skrev:

Hvorfor er det at jeg skal deaktivere Adobe CS6 på den gamle disk? Harddisken skal jo bare formateres og bruges som 'lager' efterfølgende

Når du installerer CS6 igen på en ny harddisk, skal det aktiveres igen. Det er besværligt, hvis det allerede er aktiveret.

http://forums.adobe.com/message/4034661#4034661 - http://forums.adobe.com/message/4034661#4034661

Jeg ville selv deaktivere.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 17:38
Hmm ja okay... Men det er vel kun pga. den der aktiveringskode ikke? Jeg har fået min version fra arbejdet, og det er sådan en company key, dvs. den kan installeres på alle de computere vi vil, så jeg ved ikke om jeg får problemet med sådan en kode, for jeg har selv installeret det på alle vores computere/Macs, men jeg kan da bare aktivere det for en sikkerheds skyld

-------------
          

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 17:47

Hmm ja okay... Men det er vel kun pga. den der aktiveringskode ikke? Jeg har fået min version fra arbejdet, og det er sådan en company key, dvs. den kan installeres på alle de computere vi vil, så jeg ved ikke om jeg får problemet med sådan en kode, for jeg har selv installeret det på alle vores computere/Macs, men jeg kan da bare aktivere det for en sikkerheds skyld

Hvis du ikke aktiverede første gang da du installerede, så er det ikke nødvendigt med den version du har.
Min er en enkeltbruger, og den kan ikke køre uden aktivering.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 18:16
Es perfecto! Gracias!

Jeg laver den Time Machine når jeg lige finder en ekstern harddisk der kan hjælpe mig til dette formål, og så går jeg bare i krig. Jeg så forresten at det firma, Crucial, som du snakkede så godt om, de leverede sådan et Data Transfer kit med til en der deres 128GB diske. Så slipper man vel for at lave Time Machine backup? Så går jeg ud fra man kan sætte sin gamle harddisk direkte til USB?

Men kan du fortælle mig, hvorfor jeg ikke kan finde nogen dansk sider der sælger den med data transfer kit og hvorfor koster 16GB ram 124 pund på deres side? Det er jo giga dyrt!!

-------------
          

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 19:06
Hvis du kigger på iTunes support på www.apple.dk, så er der flere muligheder for at flytte dit iTunes bibliotek fra én harddisk til en anden. Det er bare lettest med TimeMachine, hvis man har det kørende i forvejen ...

Jeg ved ikke hvorfor 2 x 8 GB er så dyre hos Crucial - jeg købte 2 x 4 GB, og det var normal pris i forhold til Danmark.

Data transfer kittet er et USB til SATA adapter og SuperDuper! programmet til Mac.
Kablet kan fås flere steder, og programmet købes på shirt-pocket.com.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 19:28
Super, jeg tjekker supportsiden ud, hvis jeg dropper den Time Machine igen.

Dvs. jeg behøver nødvendigvis ikke købe en Crucial disk med et data transfer kit, for man kan købe det i løssalg?

Synes nemlig ikke rigtig EDB Priser kan hjælpe mig.

-------------
          

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 19:35

Super, jeg tjekker supportsiden ud, hvis jeg dropper den Time Machine igen.

Dvs. jeg behøver nødvendigvis ikke købe en Crucial disk med et data transfer kit, for man kan købe det i løssalg?

Synes nemlig ikke rigtig EDB Priser kan hjælpe mig.
Damm det er mange overvejelser og snak for en simpelt ting. 

Du har en TC, som vel allerede har en tm backup.

Boot maskinen med en dvd eller fra nettet, vælg time maskine og hvilke data du vil have ud.

Det kan gøres på ganske kort tid.

Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 20:28
Damn, hvis du har et problem med jeg overvejer og godt kan li at snakke, så behøver du ikke deltage ;)

Jeg har fattet det kan gøres på det måde, men nu spørger jeg bare om forskellige ting, ikke?

Desuden er det ikke min maskine, og maskinen det drejer sig om har hverken TC eller TM. Så ja... Men tak for dit svar

-------------
          

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 20-Juni-2012 kl. 23:11
Nå mht til konkrete problem, så ville jeg snuppe en tm backup på en ekstern disk.

Evt bare flytte iTunes biblioteket ud på den eksterne disk hvis det ikke er så stort, det er hurtigere end en tm backup.

Smidt den nye disk i, installer ml på den.

Flyt iTunes bibliotek over på den nye disk. Det er let og simpelt. Har selv flyttet iTunes bibliotek ud fra lokalt drev til et NAs drev.

Skrevet den: 21-Juni-2012 kl. 10:31
Okay, det lyder godt nok nemt ja. Kan man virkelig bare drag&drop den iTunes mappe fra computer til computer?

Er det den mappe der ligger i: Finder > Musik > iTunes? bare kopier hele den mappe?

-------------
          

Print side | Luk vindue