Print side | Luk vindue

Plasma eller LCD TV

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=11263
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 22:49

Emne: Plasma eller LCD TV
Skrevet af: OTol
Emne: Plasma eller LCD TV
Skrevet den: 17-April-2006 kl. 11:09

Hej.

Jeg har i et stykke tid set på fladskærms TV, og er i syv sind. Jeg kan simpelt hen ikke bestemme mig for om det skal være plasma eller LCD. Jeg ved godt det er lidt af en religions krig, men der må være saglige forhold der kan begrunde det ene eller det andet.

Mit behov er mest til almindelig TV kik, en enkelt gang imellem en DVD film.

Jeg har set på mange TV i forskellige forretninger og er kommet frem til at nok skal være Samsung LCD 40R72B eller Panasonic plasma 42PV60. De ligger begge i det leje jeg vil betale.

Jeg har svært ved at se den store forskel i butikkerne, begge viser et godt billede.

Konen går mest ind for Samsung af upraktiske grunde som udseendet, mens jeg nok mest helder til Panasonic´en, da jeg har læst at LCD kan have svært ved at vise et klart billede ved hurtige billedbevægelser som sport osv. Eller er der andre saglige grunde til det ene eller det andet?

Hvis der er nogle her der kunne forklare hvad der fik dem til at træffe valget mellem det ene eller det andet, kunne det måske hjælpe mig i mit valg.

På forhånd tak.

Mvh. Ole.

Svar:
Skrevet af: ZackGem
Skrevet den: 17-April-2006 kl. 11:24

Først skal vi have manet nogle gamle skrøner i jorden.

Hvis sælgeren begynder at snakke noget om at Plasmaen bruger mere strøm, ved du han ikke ved hvad han snakker om.

Plasma har ikke et konstant strømforbrug som en LCD har. Dvs at selv om den er angivet til et større strømforbrug, bruger en ny 42" Plasma i snit ikke mere end en 40" LCD. Faktisk er det oftest omvendt.

Burn-in er ikke det store problem på nyere plasmaer heller. Der vil forkomme afterimagin ved længere tids brug af statiske billeder, f.eks. et kanal-logo under en helaftensfilm. Disse forsvinder dog efter kort tid, ved at skifte kanal. Ved alm brug vil du gennerel på ikke opleve nogle problemer.

Det er dog korrekt at du ikke bør spille på din plasma, og så pause spillet, og lade det står sådan i 14 timer. Man kommer dog lang med sund fornuft.

Opdateringshastigheden på LCD er gennerelt ringe. Men specielt de nye samsunger har imponeret mig. Så de fleste bør heller ikke bekymre sig om det. Med mindre man køber et LCD til 10K i Bilka! Glem det!

Ellers er det lidt en smagssag. Jeg returnerede selv min Samsung LCD, da billedet simpelthen ikke var på højde med det jeg kunne få på en plasma. Det skyldes det som jeg syntes er et godt billede. Der er nemlig stor forskel. Andre ville sige LCDen stod bedst.

Så gennerelt bør du se begge TV i aktion før du vælger.

Skal dog ikke ligge skjul på jeg 10 ud af 10 gange stadig ville vælge plasma.

Skrevet af: OTol
Skrevet den: 17-April-2006 kl. 11:38

Tak ZackGem

Jeg har overvejet problemet med Burn-in og jeg tror ikke det bliver et problem for mig, og det vil aldrig blive aktuelt med spil.

Strømforbruget har jeg også taget stilling til, de bruger vel begge ca. 250W i snit. Det er selvfølgelig en del, men det koster med så stor en skærm.

Mvh. Ole

Skrevet den: 17-April-2006 kl. 11:58

Ja lidt strøm bruger en så stor skærm.

Mange bliver bare skræm af at der står 300 eller 400Watt på en Plasma. Da de ikke ved at den i snit ikke bruger så meget. Det er blot max effekten, hvis den viser 100% hvid billede.

En LCD svinger stort set ikke, og bruger hele tiden max, som så blot er mindre.

Jeg ville heller ikke bekymre mig om burn-in.

Ang designet er jeg dog enig med din kone. Samsungen er flot. Men jeg ville heller aldrig lade det komme over funktionaliteten og ydelsen af selve skærmen.

Hvis ikke du skal spille osv på skærmen, er jeg ikke i tvivl om jeg ville vælge plasmaen.

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 13:44

Hej!

Har lagt mærke til,at HI-FI klubben nu hat fjernet de sidste PLASMA tv i sortimentet.....så de nu kun forhandler LCD tv.

Spændende om dette blive "tendensen" på markedet?

Skrevet af: DjonDjoe
Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 13:59
Jeg ville nok bekymre mig om burn-in. Specielt fordi jeg har et Pioneer 436 XDE med burn-in af alm. tv-kiggeri. Jeg kan kun anbefale ikke at have en yndlingsserie du dagligt ser. Jeg har nu både et kanal 5 logo og et TV2 logo øverst til venstre på min, og jeg ser virkelig ikke meget tv.  Derimod ser jeg masser af film og spiller spil, men det er der ikke kommet burn-in af.
Heldigvis ses mit burn-in kun ved lyse (primært blå) farver. Desværre er himmelen blå, så ved alle udendørs optagelser kan jeg skimte det. Men logoerne kan kun tydeligt læses, når man står under 1 meter derfra.

Jeg ville sikkert stadig vælge plasma,  da jeg synes at billedet på LCD TV er ret ringe og farverne slet ikke så skarpe og dybe som på et plasma. Det vigtigste er bare at komme over, at man giver så mange penge for noget, som reelt går i stykker af at blive brugt til dets formål. Jeg er heldigvis så småt begyndt at lade være med at kigge efter mit burn-in, men de første par måneder lavede jeg ikke andet end at kigge op i venstre hjørne og så knap andet end det.

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 14:12
Har du prøvet at køre med sne i nogle timer, hvor tv'et står til Dynamisk?

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 14:56

Jeg ville og har valgt LCD. Jeg tror tendensen går i retning af at der sælges mere og mere LCD og færre og færre plasma og efterhånden vil LCD tage over. Jeg synes at de LCD fjernsyn jeg har kigget på har meget flot billedkvalitet. Jeg har valgt JVC LT-37M60.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 15:08

Ingen tvivl om at LCD er fremtiden.

Jeg lever dog 100% i nutiden. Og i dag har jeg ikke set et LCD-tv som var bare i nærheden af Plasma. (Hvem sagde bananer og æbler?)

Som nævnt tidligere havde jeg selv den overhypede Samsung EIGA-vinder-og-jeg-skal-komme-efter-dig.

Men den blev hurtigt smidt tilbage. I dag er jeg så indhaver af et Panasonic PV60E. Og billedet er bare bedre.

Ingen tivl og at der er mere afterimagin end der vil være på en LCD. Men jeg vil ikke ofre billedkvalitet for at undgå det.

Burn-in oplever jeg ikke.

Men vi er forskellige. Og der er nogle som faktisk bedre kan lide det mere (for mig) "grumsede" billede LCDerne giver. Og så er det jo fint nok.

Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 15:35
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Jeg ville og har valgt LCD. Jeg tror tendensen går i retning af at der sælges mere og mere LCD og færre og færre plasma og efterhånden vil LCD tage over.

Hvad der sælges mest af og hvad der har bedst billedkvalitet er i så fald 2 vidt forskellige ting.

Skrevet af: Bruger udmeldt 31
Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 15:41
Oprindeligt skrevet af J.F.L J.F.L skrev:

Jeg ville og har valgt LCD. Jeg tror tendensen går i retning af at der sælges mere og mere LCD og færre og færre plasma og efterhånden vil LCD tage over.

Hvad der sælges mest af og hvad der har bedst billedkvalitet er i så fald 2 vidt forskellige ting.

Tjahhh, det er jo set før (f.eks. VHS/Betamax), og lidt af samme skuffe er igang med HD-DVD og Blue-Ray DVD.

"Money talks"...

Skrevet af: FordPrefect
Skrevet den: 08-Maj-2006 kl. 21:37
Før mit valg var jeg lidt rundt og sammenligne plasma vs. lcd - og ud fra hvad jeg har set i butikker (bl.a. hifiklubben og elgiganten) har jeg svært ved at se hvordan man kan vælge lcd hvis ens behov ikke primært er konsolspil og pc brug.

Jeg er klar over at kvaliteten sikkert godt kan være meget bedre derhjemme når man har indstillet det ordentligt - og især hvis man har digitalt signal - men alligevel.

Specielt kan jeg huske jeg så noget fodbold på en 40'' Sony topmodel hos elgiganten, og det var mildest talt elendigt.

I Hifi-klubben viste de håndbold på DR da jeg var der, og ved close-up af det andets holds træner kunne man på plasmaerne se hver en skægstub, vorte og bums - på alle lcd´erne lignede han forsiden på alt for damerne (overdrivelse fremmer forståelsen ).

Til almindelig tv-kigning & dvd vil jeg faktisk mene at selv et lavopløst plasma (Panasonic PA50) vil give et bedre billede end et hdready lcd.

Det var mine 25 øre - men smag & behag er jo forskelligt

-------------
Hilsen FordPrefect

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 07:29

Nej, jeg tror fremtiden er begyndt nu for LCD´s vedkommende - men det er ikke ligegyldigt hvilket LCD man kigger på. LCD's store problem indtil nu, er at billedet bliver uskarpt / sløret ved hurtige bevægelser / panoreringer. Men det er ikke længere et problem på enkelte modeller såsom JVC's LT-37M60.

Med et sådant fjernsyn er billedkvaliteten helt klart mindst lige så god eller bedre som plasma. Men det er muligt at det først er nu inden for de sidste par måneder at (nogle) LCD fjernsyn er blevet så gode.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: lrev på jobbet
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 07:51
Hej Thorvald.
Vil du dermed lægge hovedet på blokken,og "garantere" mig at jeg ikke vil få disse problemer (ved panoreringer og hurtige bevægelser)-når jeg ser F-1 og FODBOLD,hvis jeg vælger JVC ?
Jeg er nemlig SKRÆKSLAGEN for at få et tv med disse skavanker..og jeg har endnu ikke set et lcd som var helt fri for disse fejl.
Leo. 

Skrevet af: ninjo
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 08:05
Jeg kan kun opfordre til, at man går ud i butikkerne og kigger på så mange tv som muligt, men det skal være almindelige tv-udsendelser og evt. dvd-film (ikke tegnefilm- de har så dårlig opløsning, at de ser godt ud på selv de billigste modeller.) Og tag så de indlæg her i forummet fra de debattører som konstant skamroser et bestemt mærke ( ingen nævnt - ingen glemt) med et stort forbehold.

Min erfaring: LCD ser godt ud på afstand, men tæt på ser det langt fra godt ud. 

Skrevet af: Bendix
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 08:17
Jeg har selv et Philips 32pf9830 Lcd. Der er ingen tvivl om at lcd er meget følsomt overfor urene signaler hvor billedet bliver meget pixelleret. Men hvis jeg smækker en dvd på så er snakken helt anderledes, jeg kan stå 5cm fra min skærm og ikke se nogen form for pixelleringer eller ghosting. Jeg ville vælge lcd igen på trods af risikoerne for pixelleringer ved analogt tv. Jeg har  en selector og nogle programmer kan stå i virkelig god kvalitet feks prison break. Hd tv kommer tættere og tættere på og jeg tror at Lcd er bedre egnet overall til dette. Ihvertfald det tv jeg har, som jeg har vurderet det. Men det ligger også i den lidt dyre prisklasse.

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 08:34

Oprindeligt skrevet af Irev på jobbet Irev på jobbet skrev:

Vil du dermed lægge hovedet på blokken,og "garantere" mig at jeg ikke vil få disse problemer (ved panoreringer og hurtige bevægelser)-når jeg ser F-1 og FODBOLD,hvis jeg vælger JVC ?

Mnjaaa, lægge hovedet på blokken er nok så meget sagt. Jeg har ikke fået mit eksemplar endnu. Men det jeg har set på LT-37M60 har ikke afskrækket mig. På JVC aftenen, stod jeg det meste af tiden foran LT-37M60 der kørte med forskellige signaler og umiddelbart synes jeg ikke jeg fik øje på nogle fejl. Der blev også vist demo af med og uden Clear Motion Drive, med vandrette "rulletekster", der kører hurtigt hen over skærmen og de stod skarpt med Clear Motion Drive.

Hvis du er så bange for at se Formel 1 og fodbold på LCD, så er det nok et JVC LT-37M60, du skal kigge efter.

Det bedste er jo nok hvis du kan komme til at se LT-37M60 side om side med et par andre mærker og så selv gøre dig dine iagttagelser.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: DjonDjoe
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 09:31
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Har du prøvet at køre med sne i nogle timer, hvor tv'et står til Dynamisk?

Yes, jeg har prøvet sne, hvid skærm og en dvd med forskellige farver, der skifter hvert minut. Hver gang en hel nat.
Jeg har nu haft logoerne i ca. 2 måneder, så der er vist ikke meget tvivl om, at det er burn-in.
Det der har irriteret mig mest i hele sagen er nok, at Pioneer kategorisk afviser, at man kan få burn-in uden at have haft tv'et  tændt i meget lang tid med det samme billede og altså misligholdt det, for det er altså en lodret løgn. I det mindste burde de så stå ved, at man ikke må se den samme kanal hver dag, som de reelt skriver i manualen. Men det ved de nok udemærket er en ret latterlig forholdsregel at tage sig på et tv. Desværre er det bare de advarsler, som de forholder sig til ved reklamationer. Herudover burde de nok overveje at skrue lidt ned for deres fabriksindstillinger mht. kontrasten, der er pumpet ekstremt højt op, eller i det mindste skrive lidt mere om det i manualen samt skrive, at de første 300 timer er de mest skrøbelige for et nyt tv. Det er sgu bittert at finde ud af den slags for sent.
Nå, men jeg er altså ved at komme mig over at mit 25000 kr's tv er defekt, men der er nu altid lige lidt galde til overs, når jeg først går i gang

Skrevet af: J.F.L
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 10:09

Men det er ikke længere et problem på enkelte modeller såsom JVC's LT-37M60.

Med et sådant fjernsyn er billedkvaliteten helt klart mindst lige så god eller bedre som plasma. Men det er muligt at det først er nu inden for de sidste par måneder at (nogle) LCD fjernsyn er blevet så gode.

Nu ved vi jo godt du har en vis forsmag for JVC

Har du rent faktisk set TV'et vise en fodboldkamp eller lignende med hurtige bevægelser? For hvis det virkelig klarer det uden 'kometeffekter' eller slør, så er det i hvert fald det første LCD TV jeg har hørt om der kan det.

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 10:26
Thorvald.....har du ikke fået dit tv endnu?
Er det ikke 100 år siden at du bestilte det?
Jeg vil også sige at det i givat fald er det første LCD der ikke "hænger"

Men jeg håber virkelig at det du skriver holder.....når du engang har fået tager det i nærmere eftersyn hjemme.
OG...........så skal JVC bare se at få lavet den i HERRE-STØRRELSE..MIN 42"...så er jeg klar.

Skrevet af: cnn3
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 10:54
Uanset om Thorvald har set fodbold eller ej, så opfordrer han jo jer til at  tage ud og se på det, og det bør man jo gøre, og ikke høre efter for meget "reklamegas"

-------------
mvh Christian

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 11:45
Du tror da vel ikke,at jeg ikke har været ude og kigge...vel?
Det er da det første man gør.............-og når man så stadig er I syv sind,ja så kan man evt. prøve her og spørge nogle som allerede har et hjemme,og som burde vide hvordan det performer i real life....(/i sammenligning med ens tidligere CRT F.EKS.

Skrevet af: Swiss
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 11:47

-------------
/Swiss

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 11:53

Oprindeligt skrevet af Swiss Swiss skrev:

???

hVA`SKAL DET BETYDE??

Skrevet af: mjohansen
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 12:45
Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

Hej Thorvald.
Jeg er nemlig SKRÆKSLAGEN for at få et tv med disse skavanker..og jeg har endnu ikke set et lcd som var helt fri for disse fejl.
Leo. 

Jeg ved ikke om Thorvald vil, men jeg vil gerne.

Jeg har haft et JVC LT-37M60 i et par måneder og der fungere perfekt med sportudsendelser. Jeg har set F-1, foldbold og ishockey (Som nok er det med de hurtigste panoreringer) og jeg har endnu ikke bemærket slør eller skygger. Samtidigt er det i stand til at vise et rigtigt flot billede med et analogt tv-signal, så jeg vil klart anbefale det.

Michael 

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 13:13
O.K-DET LYDER RIGTIGT GODT-MEN ER DET RIGTIGT FORSTÅET AT DENNE MODEL KUN LAVES OP TIL 37"?

Skrevet af: como
Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 13:49

Oprindeligt skrevet af lrev på jobbet lrev på jobbet skrev:

O.K-DET LYDER RIGTIGT GODT-MEN ER DET RIGTIGT FORSTÅET AT DENNE MODEL KUN LAVES OP TIL 37"?

Hvis du skal have noget større (40) så kik på samsung M71, det har en tilsvarende teknologi hvor der vises 100 billeder i sekundet.

Istedet for de normale 50 billeder i sekundet.

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 14:09

Ja-men den er jo ikke kommet endnu-men ja,den skal da ses også.

Men den er jo kun 40".....er ikke sikker på om den kommer til DK i 46" modellen.

Skrevet den: 09-Maj-2006 kl. 14:15

Oprindeligt skrevet af Irev på jobbet Irev på jobbet skrev:

Ja, Clear Motion Drive findes (indtil videre) kun i 37" udgaven og kun i JVC LT-37M60. Om teknologien er tilsvarende og lige så god i Samsungs M71 skal jeg ikke kunne sige.

Ja, det er 100 år siden jeg har bestilt det - og det varer desværre lidt endnu inden jeg får det (sidst i maj). Årsagen er, at jeg har været stædig og holdt fast i at jeg absolut ville have det i sølv+sort design og ikke i helsort. Til gengæld er jeg overbevist om at det er ventetiden værd.

Oprindeligt skrevet af J.F.L J.F.L skrev:

Nu ved vi jo godt du har en vis forsmag for JVC

Har du rent faktisk set TV'et vise en fodboldkamp eller lignende med hurtige bevægelser? For hvis det virkelig klarer det uden 'kometeffekter' eller slør, så er det i hvert fald det første LCD TV jeg har hørt om der kan det.

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Uanset om Thorvald har set fodbold eller ej, så opfordrer han jo jer til at  tage ud og se på det, og det bør man jo gøre, og ikke høre efter for meget "reklamegas"

Ja, det er en kendt sag, at jeg er en varm fortaler for JVC - fordi jeg synes deres HDD+DVD-optagere alt ialt er de bedste. Men det er ikke for at lave "reklamegas", jeg er også kritisk anlagt og kan godt finde ting der kan forbedres på JVC's produkter. Og ja, det ser ud til at JVC kom først med et LCD tv, der kan klare hurtige bevægelser uden slør.

-------------

Thorvald.

Skrevet af: Auri
Skrevet den: 27-Maj-2006 kl. 22:48

Hej

For det hele ikke skal handle om JVC

Er der så nogle der kender noget til Samsung´s nye plasma PS-42Q7H

og hvordan det er ift. M71?

Jeg tænker mest på at købe LCD, men alligevel synes jeg det bedste billede er på et Plasma, jeg skal også bruge det til spil men kun sjældent hvordan forholder det sig hvis jeg påtænker at køre en htpc på skærmen også er det noget ovenstående plasma kan klare eller skal jeg "nøjes" med M71.

Det skal siges at jeg først skal realisere mine billeddrøme til efteråret, så jeg har tid til at vente, hvis der er nogle her der kender til en nice skærm der er på vej

Skrevet af: Lance52
Skrevet den: 27-Maj-2006 kl. 23:02
Som jeg har skrevet andre steder har jeg set 37pf9830 og 32pf9631D og en LG plasma 42" i dag. Snakkede også med forhandleren og han sagde at plasma ikke bliver udviklet mere og vil udgå på et tidspunkt i nærmeste fremtid. Det forstår jeg godt med de billeder jeg har set i dag. Det med burn in er også et problem af de helt store, synes jeg. Særlig 9631D har et flot billede, og som han sagde, når Philips kommer med pixel plus 3 hd og clear lcd, så kommer vi til at se et billede, vi endnu ikke har set før. 

Skrevet af: HisLogin
Skrevet den: 28-Maj-2006 kl. 20:06

Oprindeligt skrevet af Lance52 Lance52 skrev:

Som jeg har skrevet andre steder har jeg set 37pf9830 og 32pf9631D og en LG plasma 42" i dag. Snakkede også med forhandleren og han sagde at plasma ikke bliver udviklet mere og vil udgå på et tidspunkt i nærmeste fremtid. Det forstår jeg godt med de billeder jeg har set i dag. Det med burn in er også et problem af de helt store, synes jeg. Særlig 9631D har et flot billede, og som han sagde, når Philips kommer med pixel plus 3 hd og clear lcd, så kommer vi til at se et billede, vi endnu ikke har set før. 

Vrøvl! Pioneer,  Samsung, LG etc. videreudvikler til stadighed plasma.

Burn in er på de nyere plasma skærme, er stort set ikke et større problem end på de gamle CRT-fjernsyn!!

Fakta er til alm. tv signal er plasma et bedre valg lige nu. Se evt. her hvor nogle er blevet træt af deres LCD til alm. tv: 

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12201&PN=2&TPN=6 - http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12201& PN=2&TPN=6

Skrevet den: 29-Maj-2006 kl. 08:10

Ja...sikke noget ævl!

Han ved måske noget som PIONEER ikke ved....de har nemlig ingen planer om at udvikle LCD...ikke for nærværende i hvertfald.Iøvrigt er der ingen som ved med sikkerhed om det overhovedet bliver LCD i fremtiden-det kan lige så godt ende med at blive SED som sætter standarden fremover.

Skrevet den: 29-Maj-2006 kl. 09:08
Om 10 år er der sikkert noget helt andet tv. Det sagde vi også for 10 år siden. Til normal området i dag, som jeg vil mene er fra 28" til max 40" er LCD jo det eneste alternative til CRT. Bevares jeg har da set nogen have en 42" plasma i stuen, som er alt for stor i forhold til afstanden, der kigges fra. Philips har faktisk en CRT 32" med pixel plus 2, som har markedets bedste billede, uanset hvad du så kommer med af lcd og plasma, og så kan det fås for ca. 6500 her: 

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=4&emne=visprodukt&Gruppenr=11&ID_infoside=45642 - http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=4& ;emne=visprodukt&Gruppenr=11&ID_infoside=45642

Og der er lige kommet en ny model 9551.
Men hvorfor køber så ingen det i dag? Design er svaret eller fint skal det være. 

Skrevet den: 29-Maj-2006 kl. 10:07

Hej!

Nej...SED er ikke noget som "sikkert" kommer....det kommer,men er bare blevet forsinket en smule.Canon/Toshiba HAR en færdig prototype klar,som er blevet vist frem div. steder.Og alle dem som har set den,beskriver den som BEDRE END BÅDE PLASMA OG LCD.Det er ikke et spørgsmål "om",men snarere "hvornår" den kommer,og til hvilken PRIS vel og mærket.Men bliver den konkurrence-dygtig på prIsen,så er det GOOD-BYE til både LCD og PLASMA.

Men man skal nok ikke regne med at den er "almimdelig" før hen omkring år 2010.

Skrevet af: cwitt
Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 20:51

Jeg befinder mig selv i twilight zonen mellem LCD og plasma.

Egentlig havde jeg besluttet mig for et 37" JVC LT37M60, men fik så et tip om at jeg for samme pris ca. kan få et 42" Panasonic (42PV60). Det er ikke lykkedes mig at finde en butik med begge apparater i sortimentet, så jeg spørger:

Med Selector signal vil Tv-billedet stå lige skarpt og støjfrit på begge skærme - eller vil JVC'en tage sig bedst ud pga. den lidt mindre skærmstørrelse? (afstand til TV ca. 3.5 mtr)

En andet meget vigtigt parameter for mig er, at fotos vist fra Mediecenter PC skal stå optimalt på skærmen...igen : hvilken af disse 2 skærme egner sig bedst til dette?

Sidste : er der nogen der kender en forretning, der ligger inde med begge apparater?

-------------
Carsten Witt

LG OLED65B7 TV
NAD T758 Surround Receiver
Samsung BD-C6900 Blue Ray
Sony RDR-HDX995 HDD-Recorder
YouSee HD-box Samsung3126

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af cwitt cwitt skrev:

er der nogen der kender en forretning, der ligger inde med begge apparater?

Det vil gøre det lettere at guide dig til en butik hvis du fortæller hvor i landet du bor...

Kender ikke lige til nogen i Twilight Zone

-------------
Hilsen FordPrefect

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 21:10

Nå ja, hvis du skal være besværlig kan jeg da godt fortælle det : København (med omegn).

Oprindeligt skrevet af FordPrefect FordPrefect skrev:

Det vil gøre det lettere at guide dig til en butik hvis du fortæller hvor i landet du bor...

Kender ikke lige til nogen i Twilight Zone

-------------
Carsten Witt

LG OLED65B7 TV

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 21:19
Jeg kan anbefale http://www.sommer-as.dk/shop/ - sommer-as på Roskildevej, som har ydet mig god service. Det er et Panasonic center, men jeg mener at huske de også har JVC.

-------------
Hilsen FordPrefect

Skrevet af: azrael
Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 21:29

Er selv blevet lidt varm på Panasonic 37PV60E. Prisen er meget rimelig og opløsningsmæssigt er der da ikke så langt til typisk LCD-opløsning (1024x720 vs. 1366x768). Og må erkende at jeg faktisk synes at plasma generelt giver bedre billede end de LCDs jeg har set (inkl. Philips 32PF9830). Men det er bare min mening... håber at de nye modeller fra Philips et al kommer til at ændre den! :D

Hilsen,
az

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 21:33

Tak for tippet, det vil jeg forsøge imorgen.

Oprindeligt skrevet af FordPrefect FordPrefect skrev:

Jeg kan anbefale http://www.sommer-as.dk/shop/ - sommer-as på Roskildevej, som har ydet mig god service. Det er et Panasonic center, men jeg mener at huske de også har JVC.

-------------
Carsten Witt

LG OLED65B7 TV

Skrevet den: 31-Maj-2006 kl. 21:35

det med opløsningen er jeg selv lidt usikker på. Flere har fortalt, at det intet betyder mht. TV-kigning, men hvad med PC-signal - og især hvis man vil vise fotos fra PC'en? Så må den lavere opl. da betyde en forringelse?

Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Er selv blevet lidt varm på Panasonic 37PV60E. Prisen er meget rimelig og opløsningsmæssigt er der da ikke så langt til typisk LCD-opløsning (1024x720 vs. 1366x768)..........

Hilsen,
az

-------------
Carsten Witt

LG OLED65B7 TV

Skrevet af: Socrates
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 12:58

Efter at have bestemt mig for LCD (samsung M71), overvejer jeg nu på baggrund af de positive tilbagemeldinger her på sitet i stedet at købe en pioneer 436 skærm - spørgsmålet er bare hvilken? RXE eller XDE? Er der nogen ejere (eller andre) kan hjælpe mig med (1) kan man overhovedet ikke tilslutte en computer til RXE-modellen, og (2) er der ingen højtalere/lyd i XDE hvis ikke man køber tilhørende højtalere seperat, eller er der "lyd" i basis XDE modellen?

På forhånd tak for hjælpen.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:14

Hej!

Der er IKKE lyd i XDE.

p.c TILSLUTNING VED JEG IKKE-MEN JEG VILLE KLART VÆLGE XDE P.G.A DENS ENKELTHED I DESIGN OG TILSLUTNINGER.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:24
Hej

Jeg vil fraråde dig at købe pioneer rxe, da den får dårlig omtale i forbrugertesten, som der har været meget fokus på de sidste dage. Jeg har købt testen, og den har gjort det sidste til at jeg gik ud og så Panasonic 42PV60 live, og 5 min efter var den købt. Den har det flottest billede, jeg endnu har set, og jeg har været ude at se mange LCD'er, men de er ikke gode nok endnu i de store størrelser. Hvis du vil have den bedste plasma der findes skal du vælge Pioneer 436-FDE. Men den er dyr, og det er det eneste kritik, forbrugertesten har på den.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:29
Skærmene i 436RXE og FDE er identiske, så hvad mener de er dårligt ved
RXE'en?

Eller viser det bare at testen er foretaget med fabriksindstillinger?

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:30

"Hvis du vil have den bedste plasma der findes skal du vælge Pioneer 436-FDE"

Hej!

XDE er nu endnu bedre-samme panel,men bedre tilslutninger(flere)-samt en noget kønnere fjernbetjening.

Set til knap 27k hos en sponsor.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 13:44

Dette er hvad forbrugerne har fundet ud af om de 2 Pioneer modeller.

Pioneer PDP-436FDE

Den bedste plasma fladskærm i vores test. Vi kan ikke sætte en finger på andet end prisen. (maj 2006)

Pioneer PDP-436RXE

Seertesten gik ikke godt for denne model. Samlet set klarer den sig også kun til middel.

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 14:03

Se - nu falder kæden da helt af. For det er da præcis samme tv, bare med forskellige tilslutninger, evt digitaltuner og med/uden højttalere.

Så de må have testet på forskellige måder. Eller måske er de indstillet vidt forskelligt. Men det er altså useriøst at grundliggende samme tv kan få så forskellige bedømmelse.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 14:05
Hmm, de har ikke helt styr på det med strømforbrug, men de har sikkert
også sammenlignet strømforbruget på et 32" LCD med strømforbruget på et
42" plasma

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 14:19

Hvor det dog latterligt..de 2 Pioneer modeller har fuldstændig samme billede.Denne test KAN ikke være en pind værd.

Jeg synes at det grænser til at være piiinligt!!!

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 15:07
Så længe vi ikke ved mere end vi gør lige nu, kan ingen sige at en test er latterlig, bare fordi den ikke kommer med det svar, som man forventer.

Så derfor har jeg sendt en mail til TÆNK og spurgt om hvordan testpanelet er sat sammen og om alle tv er optimalt indstillet, og også skrevet at det er påfaldende, at der er den forskel på de to Pioneer modeller, når de iflg. "eksperter" er ens på mange punkter.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 18:26

Jamen...de ER ens,den ene har bare seperat tuner og ingen højt.,og den anden har indbygget højt.samt tuner.Det er da ikke særlig heldigt at komme ud med et sådant resultat,vel?

Det KUNNE jo tyde på,at ingen har brugt tid på at tjekke om de var indstillet ens,inden man testede.

Leo

-------------
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 18:33
Yes jeg håber ikke du har ret, for så er der sgu noget galt inde på TÆNK, men jeg er faktisk ikke i tvivl om, at du har ret.  Jeg hørte nemlig lige for en time siden fra anden side, at TÆNK har haft en test for et par år siden  på fladskærme, og den var købt i udlandet. Det svækker tilliden set fra min side. 

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 20:08
Lidt her:
<>

Main Features

PDP-436FDE

Diagonal Screen Size

43-inch/109 cm

Contrast Ratio

3.000:1

javascript showHelpWindow15532 - HD ready

Yes

HDMI Input

1

javascript showHelpWindow15539 - ISF Calibration Ready

Yes

javascript showHelpWindow12269 - Analogue Tuner Noise Reduction

Yes

javascript showHelpWindow15533 - PUREBLACK Panel

Yes

javascript showHelpWindow15534 - PURE Drive 2HD

Yes

Picture

PDP-436FDE

XGA Panel

Yes

Aspect Ratio

16:9

javascript showHelpWindow12664 - Number of Pixels

1024 (Hor) x 768 (Ver)

Brightness

1.100 cd/m2

Video Signals

PAL/SECAM/ NTSC3.58/NTSC4.43/ PAL60/HD

Still Picture

Yes

AV Selection

Yes

PUREBLACK Crystal Layer

Yes

javascript showHelpWindow12285 - Direct Colour Filter

Yes

javascript showHelpWindow622 - Deep Waffle Rib Structure

Yes

Colour Temperature Adjustment

Yes

Colour Management

Yes

Digital CTI (Colour Transient Improvement)

Yes

javascript showHelpWindow12269 - DNR (Digital Noise Reduction)

Yes

javascript showHelpWindow12269 - MPEG NR (Noise Reduction)

Yes

javascript showHelpWindow15537 -

Yes

javascript showHelpWindow15538 -

Yes

Natural Enhancer

Yes

javascript showHelpWindow15535 - i-CLEAR Drive

Yes

javascript showHelpWindow12284 - Dynamic HD Converter

Yes

javascript showHelpWindow10824 - Digital Flicker Free

Yes

javascript showHelpWindow10844 - PureCinema

Yes

Audio

PDP-436FDE

Audio Output Power

13 Watt + 13 Watt (1 kHz, 10%, 8 Ohm)

Tone Control (Bass, Treble, Balance)

Yes

javascript showHelpWindow12267 - Sound Options

Surround (SRS), Audio Orientation (FOCUS), Bass Boost (TruBass)

Analogue Tuner

PDP-436FDE

Auto Channel Preset

Yes

Reception System

PAL BG/I/DK, SECAM BG/DK/L/L'

Preset Channels

99

Teletext (CEEFAX/FLOF/TOP)

Yes

Picture and Text (Dual Screen)

Yes

Control

PDP-436FDE

OSD (On-Screen Display)

GB/D/F/NL/I/E/P/S/ FIN/GR/TR/RUS/NO/DK

Remote Control

Yes

javascript showHelpWindow3947 - i/o Link.A

Yes

Energy Save mode

Yes

Connection terminals

PDP-436FDE

javascript showHelpWindow9084 - HDMI

1

Component Video In

1

S-Video In (Front AV)

1

RCA AV In (Front AV)

1

Euro-SCART

3

RCA Audio Out

1

i/o link.A Select

1

Antenna Terminal Analogue Tuner

1

Other

PDP-436FDE

Dimensions Display (W x H x D)

1076 x 632 x 92 mm

Dimensions Media Receiver (W x H x D)

420 x 90 x 299  mm

Weight Display

25,8 kg

Weight Media Receiver

3,5 kg

Power Consumption Display (In use / Standby)

292 Watt / 0.4 Watt

Power Consumption Media Receiver (In use / Standby)

16 Watt / 0.4 Watt

Power Requirements

AC 220 - 240 V, 50/60 Hz

-------------

Skrevet den: 01-Juni-2006 kl. 20:10
Og RXE :
<>

Main Features

PDP-436RXE

Diagonal Screen Size

43-inch/109 cm

Contrast Ratio

3.000:1

javascript showHelpWindow15532 - HD ready

Yes

Integrated Speakers

Yes

HDMI Input

1

javascript showHelpWindow12269 - Analogue Tuner Noise Reduction

Yes

javascript showHelpWindow15533 - PUREBLACK Panel

Yes

javascript showHelpWindow15534 - PURE Drive 2HD

Yes

Picture

PDP-436RXE

XGA Panel

Yes

Aspect Ratio

16:9

javascript showHelpWindow12664 - Number of Pixels

1024 (Hor) x 768 (Ver)

Brightness

1.100 cd/m2

Video Signals

PAL/SECAM/ NTSC3.58/NTSC4.43/ PAL60/HD

Still Picture

Yes

AV Selection

Yes

PUREBLACK Crystal Layer

Yes

javascript showHelpWindow12285 - Direct Colour Filter

Yes

javascript showHelpWindow622 - Deep Waffle Rib Structure

Yes

Colour Temperature Adjustment

Yes

Colour Management

Yes

Digital CTI (Colour Transient Improvement)

Yes

javascript showHelpWindow12269 - DNR (Digital Noise Reduction)

Yes

javascript showHelpWindow12269 - MPEG NR (Noise Reduction)

Yes

javascript showHelpWindow15537 -

Yes

javascript showHelpWindow15538 -

Yes

Natural Enhancer

Yes

javascript showHelpWindow15535 - i-CLEAR Drive

Yes

javascript showHelpWindow12284 - Dynamic HD Converter

Yes

javascript showHelpWindow10824 - Digital Flicker Free

Yes

javascript showHelpWindow10844 - PureCinema

Yes

Audio

PDP-436RXE

Audio Output Power

13 Watt + 13 Watt (1 kHz, 10%, 8 Ohm)

Tone Control (Bass, Treble, Balance)

Yes

javascript showHelpWindow12267 - Sound Options

Surround (SRS), Audio Orientation (FOCUS), Bass Boost (TruBass)

Analogue Tuner

PDP-436RXE

Auto Channel Preset

Yes

Reception System

PAL BG/I/DK, SECAM BG/DK/L/L'

Preset Channels

99

Teletext (CEEFAX/FLOF/TOP)

Yes

Picture and Text (Dual Screen)

Yes

Control

PDP-436RXE

OSD (On-Screen Display)

GB/D/F/NL/I/E/P/S/ FIN/GR/TR/RUS/NO/DK

Remote Control

Yes

javascript showHelpWindow3947 - i/o Link.A

Yes

Energy Save mode

Yes

Connection terminals

PDP-436RXE

javascript showHelpWindow9084 - HDMI

1

Component Video In

1

S-Video In (Front AV)

1

RCA AV In (Front AV)

1

Euro-SCART

3

RCA Audio Out

1

i/o link.A Select

1

Antenna Terminal Analogue Tuner

1

Other

PDP-436RXE

Dimensions Display (W x H x D)

1076 x 696 x 116 mm

Weight Display

31.2 kg

Power Consumption Display (In use / Standby)

287 Watt / 0.4 Watt

Power Requirements

AC 220 - 240 V, 50/60 Hz

-------------

Print side | Luk vindue