Print side | Luk vindue

Kan ikke se tv i soveværelset

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Modtagelse og udstyr generelt
Forumbeskrivelse: Generelt om modtagelse af TV, radio og andet media
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112649
Udskrevet den: 13-Marts-2025 kl. 04:33

Emne: Kan ikke se tv i soveværelset
Skrevet af: Jonesdk90
Emne: Kan ikke se tv i soveværelset
Skrevet den: 25-Juni-2012 kl. 19:25
Hey 

Nu gider jeg ikke hører på min kærestes brok mere, så nu søger jeg en løsning til at kunne se alle mine kanaler fra fuld pakken i soveværelset. 
Det drejer sig om bestemte kanaler som jeg ikke kan se i soveværelset, dog virker disse kanaler i stuen. Det drejer sig bla. om TV3 (TV3+ virker dog). 

Når kanalen vælges er der enten MEGET dårligt signal eller intet signal overhovedet. Den fortæller oppe i hjørnet at "det valgte program er ikke indstillet" og så er skærmen helt grøn med noget flimmer i toppen. 
Det er selvfølgelig digitale kanaler i programoversigten.

Tv'et er et 40W4500 fra Sony og det er tilsluttet direkte med antennekabel til væggen. Tv'et i stuen er dog forbundet til væggen via en Yousee boks. 

Nogle der ved hvad årsagen kan være? Skal jeg evt. ha' fat i en antenneforstærker?

Tak på forhånd

Svar:
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 25-Juni-2012 kl. 20:14
Oprindeligt skrevet af Jonesdk90 Jonesdk90 skrev:

Hey 

Nu gider jeg ikke hører på min kærestes brok mere

Brok i soveværelset er ikke godt Wink

1. tjek om kabler og stik er i orden og samlet korrekt.
2. Prøv at tilslutte YouSee boksen til Sony TV'et.

Hvis ingen af disse kan give et svar, skal du til at undersøge din antenne installation.

Hvordan er signalet fordelt etc.

Skrevet af: Ham_Der
Skrevet den: 25-Juni-2012 kl. 21:51
Det kan være bare dit kabel fra væg stik til tv. Det kan være indstråling fra tv signaler i luften, hvis det ene kabel er godt men det andet dårligt. Prøv at byt dine antennekabler om.

Jeg har på et andet forum set en bruger stille et lignende spørgsmål. Hvis de kanaler, du ikke kan se i soveværelset, sendes på frekvenser, der er tæt på frekvenser, som den nærmeste tv sendemast bruger, så hjælper det sikkert med et nyt antennekabel.

Men for at være sikker, kan du prøve at lade dine kabler bytte plads, så du kan se, om problemerne også bytter plads.

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 25-Juni-2012 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Hvis ingen af disse kan give et svar, skal du til at undersøge din antenne installation.

Her er slet ingen antenne - her er et kabel-tv net, hvor de digitale signaler ikke er det, der ligner antennesignaler.

Nå, men det vil også være nyttigt at prøve med Sony'en i stuen i stedet for youSee boksen.  Kan du se  de analoge kanaler.

Dit TV kan både modtage DVB-T (fra antenne) eller  DVB-C (fra kabel-tV).  Man skal normalt vælge mellem disse allerede ved den første opstart (fra fabriksindstilling).  Dvs du skal vælge DVB-C.

Desuden skal der indsættes en net-id , der er 100 hos youSee for et MPEG-4 fjernsyn (HD kanaler i HD)

Du kan også modtage de analoge kanaler på Sony'en - det skal det naturligvis ikke længere - men det er nyttigt at tune de analoge kanaler som test, fordi det kan være lettere at tune ind og man kan let se signalkvaliteten. 

Du kan se kanalerne her   http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm - http://www.dkscan.dk/TV/yousee_hovedstaden.htm . Prøv at analog-tune fx
DR1      kanal 10
TV3      kanal 21
TV3+     kanal 41
TV3 Puls kanal 65

Lars  :)

http://www.sony.dk/support/da/product/KDL-40W4500/manuals - http://www.sony.dk/support/da/product/KDL-40W4500/manuals  
http://www.sony.dk/support/da/topics/dvbc - http://www.sony.dk/support/da/topics/dvbc

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 25-Juni-2012 kl. 22:02
Den nemme løsning.
Ny kæreste

-------------
SVP03

Skrevet den: 25-Juni-2012 kl. 22:26
Tak for alle svarene. 
Har overvejet at skifte kæreste, men det er vidst den besværlige vej LOL

Har tænkt på det med kablet, men min kæreste gamle tv (et 19" Prosonic) kunne sagtens modtage disse kanaler. Det er samme kabel der bruges på det nye. 
Men jeg vil alligevel lige prøve med et andet kabel.

Bar skyd med flere løsninger, hvis i kan komme på nogle :)

Skrevet af: Lytro
Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 08:44
---------min kæreste gamle tv (et 19" Prosonic) kunne sagtens modtage disse kanaler--------

Ja, men nu modtager du signalerne digitalt og de ligger på andre frekvenser.

----------Bar skyd med flere løsninger, hvis i kan komme på nogle :)----------------

Hvad med de gode løsninger der allerede er skrevet. Om HF indstråling. (Stik og Kabler)

Lynge Smile

-------------
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)

Skrevet af: minihede
Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 09:34

Har du husket at lave en fuld søgning og ikke bare en hurtig. Dette er vigtigt med Sony ellers er det ikke sikker det finder alle kanalerne. Dette var tit et problem, da jeg selv var ude hos kunder og sætte tv op.

Husk at dette tv kun understøtter MPEG-2

Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 09:58
Oprindeligt skrevet af minihede minihede skrev:

Har du husket at lave en fuld søgning og ikke bare en hurtig. Dette er vigtigt med Sony ellers er det ikke sikker det finder alle kanalerne. Dette var tit et problem, da jeg selv var ude hos kunder og sætte tv op.

Husk at dette tv kun understøtter MPEG-2

Nej det tv understøtter MPEG-4 HP L4 -  men jeg mener at huske, at der skal vælges   mellem DVB-T og DVB-C  ved den første opstart. 

Jeg har jo angivet en link til manualen, hvor enhver - og særligt OP - kan læse om dette.  

Det er da nemt at tune de analoge kanaler jeg har angivet - og få et 'lav-praktisk' ide om signalkvaliteten.

Det er da nemt at flytte youSee boksen til soveværelset.

Det er da muligt at flytte en 40"  til stuen og prove både analogt og digitalt

Det var også en mulighed at  aflæse modtageforhold på youSee boksen  - men,> indstil > information > modtageforhold.  

Det drejer sig, som ved al fejlfinding om en vis systematik og gerne at notere hvad som er afprøvet.

Lars  Smile

-------------

Skrevet af: MATRIX
Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 10:49
Jeg vil installere en Comega antenneforstærker/splitter så er du 100% sikker på perfekt tv signal i alle rum

Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Her er slet ingen antenne - her er et kabel-tv net, hvor de digitale signaler ikke er det, der ligner antennesignaler.

Hvad mener du med at de ikke ligner antennesignaler, mig bekendt er de fuldstændig ens ??
Der er ingen forskel på om signalet kommer fra en antenne på taget eller via et kabelnet (ud over frekvenserne).

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af quarkir quarkir skrev:

Hvad mener du med at de ikke ligner antennesignaler, mig bekendt er de fuldstændig ens ??
Der er ingen forskel på om signalet kommer fra en antenne på taget eller via et kabelnet (ud over frekvenserne).

Jeg forstod heller ikke reslfj svar, men jeg undlod at svare.

Har trådstarter prøvet at sætte YouSee boks i soveværelse og tjekket signal og BER fejl.

+ hvilken fordeler er monteret på antenneinstallationen ( du skal nok på loftet og kigge, tag evt. et billede )

Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 16:08

Har trådstarter prøvet at sætte YouSee boks i soveværelse og tjekket signal og BER fejl.

+ hvilken fordeler er monteret på antenneinstallationen ( du skal nok på loftet og kigge, tag evt. et billede )

Analogt.
I starten blev  tv sendt som SortHvidt og siden udbygget til PAL analogt farve TV.  De analoge kabel-tv signaler er her 100% identiske med  de signaler der er i luften - 7 MHz i VHF båndet og 8 MHz båndbredde i UHF båndene - men bortset fra at kanal-nummeret  kan være omsat til en andet, er signalerne moduleret helt ens. 
Et analogt fællesantenneanlæg, youSee/Stofa analogt  eller din egen antenne har/havde nøjagtigt de samme signaler.

Digitalt.
De digitale signaler sendes endnu i  samme 7 eller 8 MHz  båndbredde, men antennesignalerne og youSee/Stofa's kabalsignaler er helt forskelligt modulerede.   Langt mere forskellige end fx AM og FM er ved radio. 

Digitale Antennesignaler
De 8 MHz båndbredde opdeles i omkring 8000 uafhængige bærebølger, hvor de ca 7000 anvendes til at sende de digitale informationer og fejlrettebits. De resterende bærebølger anvendes til at 'synkronisere'  modtageren med senderen (og de laveste og højeste sendes slet ikke for at undgå støj på nabokanaler).
Der anvendes to gange fejlretning - Viterbi efterfulgt af ReedSolomon.  I DR's muxer anvendes 1/3 af alle bit til Viterbi koden og 1/12 af resten til RS koden. 
Dette signal anvender  DVB-T standarden.  

DVB-T2 standarden er en forbedring, der bla kan opdele 8 MHz i  32000 smallere bærebølger, hvoraf ca 28000 anvendes til digital info.  Her anvendes igen to gange fejlretning - LDPC og BCH, men meget bedre fejlretnings koder.  Boxer anvender i Danmark 1/3 af alle bits til LDPC fejlretning og ganske få ekstra bits til BCH fejlretning.

I Danmark overfører man netto med DVB-T  20 Mbit/s (DR) eller 22,39 Mbit/s (Boxer)  eller
med DVB-T2  36.55 Mbit/s netto (Boxer mux5).  DVB-T2 har således ca 82% højere kapacitet  end DR's DVB-T muxer har (og er i øvrigt mere robust).

Digitalt kabeltv (youSee Stofa mfl).
Her sendes i Danmark 6 bits ad gangen i meget hurtig rækkefølge (skifter 6.875.000 gange/s) og der anvendes hele alle 8 MHz, som en fælles bærebølge.  
Der fejlrettes kun med ReedSolomon, fordi der inde i youSee/Stofa's kabler (normalt) er meget lidt støj.  Kapaciteten i en 8 MHz båndbredde er ca 38,5 Mbit/s ( ca 33.7 Mbit/s i en 7MHz VHF kanal).
Dette signal anvender  DVB-C standarden. 

Digital kabelfjernsyn (DVB-C) sendes med de samme frekvenser, der også bruges til antenne (DVB-T) - VHF K5-12 og UHF K21-60, men derudover anvendes også de såkaldte S kanaler - frekvenser der et tildelt andre anvendelser i luften, men som kan anvendes inde i youSee/Stofa's godt skærmede kabler.

Antenneforstærkere og kabel linieforstærkere er i princippet ens, men da antennesignaler ofte er svage er lave støjtal yderst vigtigt ved  antenneforstærkere, medens kabelsignaler typisk er kraftige og kun forstærkes for at kunne splittes yderliger ud eller sendes gennem et særligt langt kabel.

Jeg håber, at det nu er klart (klarere) at et DVB-T signal slet ikke ligner et DVB-C signal, og at det er helt afgørende for at tilslutte et fjernsyn, der skal modtage digitalt, at man kender den helt nøjagtige sendestandard og indstiller fjernsynet hertil.

Lars  Smile

-------------

Skrevet af: quarkir
Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 16:19

<< en gevaldig bunke teknik klippet ud >>

Jeg håber, at det nu er klart (klarere) at et DVB-T signal slet ikke ligner et DVB-C signal, og at det er helt afgørende for at tilslutte et fjernsyn, der skal modtage digitalt, at man kender den helt nøjagtige sendestandard og indstiller fjernsynet hertil.

Lars  Smile

Øh, næh, egentlig ikke
Der er tale om et TV med DVB-C modtager, på Yousees net. Kablet fra væggen til TV'et er en del af antenneinstallationen, uanset typen.

I praksis fiser der en masse modulerede signaler igennem et coax kabel.
Om de er analoge/digitale DVB-T/digitale DVB-C signaler er egentlig ligegyldigt, så længe vi taler om at sikre at basis ting er på plads: Gode kabler, korrekte samlinger osv.

Signaltypen er først interessant hvis der skal en forstærker eller lignende på, som skal passe til signalet.

-------------
mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams

Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 17:14
Vi ved jo godt alle sammen at der er forskel på analog og digital.

Det som jeg foreslår trådstarter med hans problem, er at han skal gennemse sin antenneinstallation for fejl.

Post evt. billeder af stik, kabler og fordelere, så er det nemmere at hjælpe med fejlfinding

Skrevet den: 26-Juni-2012 kl. 17:55
Tak for alle svarene. Har ikke fået testet endnu, da jeg ikke har været hjemme. 

Da jeg bor i lejlighed så er der ikke så mange muligheder for andre installationer end dem som lejligheden er "født med". 

Løsningen er fundet. Det var noget så simpelt som kablet. Så jeg må ud og investere i nyt kabel, så jeg slipper for brok.
Tak for hjælpen til alle :)

Print side | Luk vindue