Print side | Luk vindue

Elektronisk zoom på scaler

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113078
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 04:47

Emne: Elektronisk zoom på scaler
Skrevet af: Jonas_h
Emne: Elektronisk zoom på scaler
Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 13:13
Jeg er ikke så meget inde i billedverdenen, så håber nogle af jer har svaret på mit spørgsmål.

Hvad er mulighederne for at lave et CIH billede, hvis man ser bort fra a-lens og projektorer med zoom? Kan man købe en scaler hvor man kan lave noget software-zoom direkte i scaleren (som kan styres via remote)? Hvis ja, hvilken/hvilke scaler(e) skal man købe for at dette kan lade sig gøre? Ved godt at det vil resultere i et tab af pixels i 16:9 materiale, men så længe 2.35:1 film er i orden, er det fint for mig.

Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 15:51
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg er ikke så meget inde i billedverdenen, så håber nogle af jer har svaret på mit spørgsmål.

Hvad er mulighederne for at lave et CIH billede, hvis man ser bort fra a-lens og projektorer med zoom? Kan man købe en scaler hvor man kan lave noget software-zoom direkte i scaleren (som kan styres via remote)? Hvis ja, hvilken/hvilke scaler(e) skal man købe for at dette kan lade sig gøre? Ved godt at det vil resultere i et tab af pixels i 16:9 materiale, men så længe 2.35:1 film er i orden, er det fint for mig.

Det skulle jeg mene at du kan med en iScan Duo, ja.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 16:37
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det skulle jeg mene at du kan med en iScan Duo, ja.
Ok, så er det i den retning jeg skal kigge... Hader at begrænse mig til enten JVC eller Panasonic, så eneste løsning pt. er scaler. Er bare så nærig når det gælder billede, og synes 10k er meget for et komponent som bare "shrinker" billedet lidt.

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 16:47
Hvad så med at springe på denne her?  http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=224681 - http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=224681

Den kan vist ikke 3d, bare så du ved det.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 16:48
Jeg bider mærke i at din eneste kilde er en mac mini. Kan man virkelig ikke få den til at zoome så billedet bliver mindre. Jeg har en WD TV live. Med den kan man zoome så billedet ikke fylder hele skærmen. Altså hvis jeg trykker zoom (minus) er output over HDMI stadig 1080P, men der kommer en sort bjælke hele vejen rundt om billedet. Billedet bibeholder aspect ratio så i princippet kunne man bruge den til det du gerne vil. Jeg har dog ikke prøvet om zoom funktionen er finkornet nok til lige præcis at få et 16:9 billede til at passe i højden med et scope lærred.

MVH

Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Jeg bider mærke i at din eneste kilde er en mac mini. Kan man virkelig ikke få den til at zoome så billedet bliver mindre. Jeg har en WD TV live. Med den kan man zoome så billedet ikke fylder hele skærmen. Altså hvis jeg trykker zoom (minus) er output over HDMI stadig 1080P, men der kommer en sort bjælke hele vejen rundt om billedet. Billedet bibeholder aspect ratio så i princippet kunne man bruge den til det du gerne vil. Jeg har dog ikke prøvet om zoom funktionen er finkornet nok til lige præcis at få et 16:9 billede til at passe i højden med et scope lærred.

MVH
Har også en PS3. 

Men du har ret, jeg kan godt bruge XBMC (software som jeg bruger til film etc) til at zoome. Men ved ikke om EyeTV (som jeg bruger til TV på mac) kan finde ud af det. tror ikke der er en universel zoom i OSX som kan  benyttes. 

Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 16:55
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Hvad så med at springe på denne her?  http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=224681 - http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=224681

Den kan vist ikke 3d, bare så du ved det.
3D er komplet uinteressant for mig Smile Må lige læse lidt mere om den. 3000 er da et steal hvis den kan hvad jeg vil have.

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 17:49

Er bare så nærig når det gælder billede.

Jonas-h

Du har en af de fedeste hjemmebioer når vi snakker lyd ( og det har sikkert ikke været billigt )

Hvorfor vil du ikke investere i noget ordenligt billede

Skrevet den: 10-Juli-2012 kl. 17:53
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

Er bare så nærig når det gælder billede.

Jonas-h

Du har en af de fedeste hjemmebioer når vi snakker lyd ( og det har sikkert ikke været billigt )

Hvorfor vil du ikke investere i noget ordenligt billede
Det ville jeg skam også gerne men begrænsede midler og prioritering gør, at det ikke er muligt. Skal også nok ende op med en 3-chip DLP en dag, men det må vente. Skal til at lave rum osv nu, og vil hellere lægge pengene i materialer/akustik end en dyrere projektorløsning. Den kan altid skiftes ud - det kan rummet ikke bare Smile

Og derudover... Når først filmen kører, så er jeg slet ikke så kritisk hvad angår billedet. Et stort, skarpt og lysstærkt billede giver mig den biofølelse jeg har brug for. 

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 14:56
Jeg starter lige denne tråd op igen, da jeg stadig ikke har fundet præcis hvad jeg søger...

Den billige DVDO kan godt det jeg efterspørger, men det er meget bøvlet at skulle ind i menu, zoome osv osv. Umiddelbart ser det ikke ud til at man kan lave presets. 

Så det jeg gerne vil have:
- Mulighed for at "shrinke" billedet så 16:9 vises med black bars i siderne på et 2.35:1 lærred
- Mulighed for at "croppe" billedet, så man kan vise 16:9 med fuld bredde på et 2.35:1 lærred men hvor scaleren selv skærer overskydende top/bund af så det passer til lærredet.
- Mulighed for presets til at gemme ovenstående kombinationer som kan fremkaldes vha. et par tryk.

Findes det? :)

EDIT:
En mulighed der kunne være guld værd:
En algoritme som tager et 16:9 billede og "scaler om" til 2.35:1 uden at croppe. Har hørt om en sådan mulighed engang.

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 15:09
Min nuværende projektor Panasonic PT-AT5000 og min gamle projektor BenQ W6000 har begge funktioner indbygget som kan formindske et 16:9 billede, så det passer indenfor 2.35:1-framen. Er det ikke det du efterspørger? Det gøres med et enkelt tryk på remoten. Fungerer fint, og selvom man teoretisk set taber noget kvailtet, synes jeg ikke at det betyder det store i praksis. Nu har Panasonicen så indbygget lens memory, så regner med at jeg selv vil bruge den funktion i stedet.

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 15:11
Jo det er sådan ca det jeg efterspørger (udover den sidste del med 16:9 -> 2.35 algoritme). Men det tror jeg umiddelbart ikke min crappy BenQ kan finde ud af. Vil gerne have en løsning der virker uanset hvilken projektor jeg har/får.

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 15:40
Jeg vil mene at du kan gøre alt det du efterspørger med en Lumagen scaler. Personligt ville jeg bare være betænkelig ved at smide så mange penge efter en løsning som endnu ikke understøtter 4K. Hvis du alligevel skal skifte din projektor hvorfor så ikke skifte til én der fungerer i dit setup uden ekstra gear?

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 15:51
Fordi jeg prøver at finde smutveje til ikke at skulle have ny projektor til 20-30.000 :) Hehe. Men det er ikke let at undgå tror jeg.

Skrevet af: LBA75
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 17:39
Hej

Sidder med samme udfordring, og det ender nok med en nu JVC X-35..... Den har nemlig 5x lens memory.
Eller jeg nyder min Epson TW9000 indtil der kommer en 4k projektor med lens memory, som er til at betale for penge.

Mvh
LBA75

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 17:39
Hej

Sidder med samme udfordring, og det ender nok med en ny JVC X-35..... Den har nemlig 5x lens memory.
Eller jeg nyder min Epson TW9000 indtil der kommer en 4k projektor med lens memory, som er til at betale for penge.

Mvh
LBA75

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73410&PN=1&title=lba75-hjemmebio-projekt

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 17:40
Jeg forstår ikke rigtig hvad det er du vil?

Du vil hellere lavet en elektronisk tilpasning af billedet frem for at zoome?

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af LBA75 LBA75 skrev:

Hej

Sidder med samme udfordring, og det ender nok med en ny JVC X-35..... Den har nemlig 5x lens memory.

Mvh
LBA75
Så må du gerne sende din Epson herover når du har fået JVC'eren :D Den er pt. højest på min ønskeliste da den er så ekstremt lysstærk.

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Du har forstået rigtigt...

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 17:49
Hmmm, jeg har en dvdo edge du kan låne. Så kan du jo se om den kan hvad du har brug for.

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 17:51
Vil da super gerne se om den med få tryk kan gøre det jeg vil have. 

Hvis din undren var, hvorfor jeg hellere vil have elektronisk løsnign end zoom, så er det at zoom kun er muligt med JVC/Panasonic. Så hvis jeg skal overveje andre mærker, ville jeg gerne se om der kan laves en løsning.

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 17:54
Mener da også tw9000 kan ?

Jeg skal til kbh i morgen, så smid en adresse i pb, så smutter jeg forbi med den i morgen eftermiddag ved ca. 16-tiden.

Skrevet den: 21-Februar-2013 kl. 20:31
Hej

Nope, TW9000 er med manuel linse, så ingen lens memory.....
Kun derfor jeg overvejer et evt skifte til en JVC X35.

Mvh
Lba75

-------------

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 00:05
Jeg tog fejl, det den har, er mulighed for at have en anamorfisk linse foran i alle formater, en lækker feature som jeg godt ville have på min projektor.

Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 14:49

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Du har forstået rigtigt...
Hej Jonas. Jeg ved ikke om du har tænkt det helt igennem, men hvis du vil have en CIH løsning hvor du hverken bruger anamorphic lens eller udnytter zoom funktionen i projektoren, så får du et ok 2.4:1 billede (da alle pixels + al lyset i projektoren udnyttes i bredden) men til gengæld får du så et ret dårligt 16:9 billede eller 1.85, 1.66, 1.33 for den sags skyld (da du så udnytter en mindre del af pixels i både højden og bredden + dermed en mindre del af lyset i projektoren)!
Med mindre man nærmest kun ser film i 2.4:1 vil jeg aldrig anbefale nogen sådan en "semi" CIH løsning. Det er at sætte film i scope-format langt over film og andet materiale i alle de smallere formater. Og der er trods alt temmelig meget i disse formater.
Så vil jeg hellere anbefale at man får et lige så bredt 16:9 lærred, evt. med mulighed for 2.4:1 maskning. Sidstnævnte gør muligvis løsningen noget dyrere, og så er det måske i grunden billigere med en Panasonic/JVC lens memory projektor løsning.

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 14:59
Oprindeligt skrevet af Tarkin Tarkin skrev:

Hej Jonas. Jeg ved ikke om du har tænkt det helt igennem, men hvis du vil have en CIH løsning hvor du hverken bruger anamorphic lens eller udnytter zoom funktionen i projektoren, så får du et ok 2.4:1 billede (da alle pixels + al lyset i projektoren udnyttes i bredden) men til gengæld får du så et ret dårligt 16:9 billede eller 1.85, 1.66, 1.33 for den sags skyld (da du så udnytter en mindre del af pixels i både højden og bredden + dermed en mindre del af lyset i projektoren)!
Med mindre man nærmest kun ser film i 2.4:1 vil jeg aldrig anbefale nogen sådan en "semi" CIH løsning. Det er at sætte film i scope-format langt over film og andet materiale i alle de smallere formater. Og der er trods alt temmelig meget i disse formater.
Så vil jeg hellere anbefale at man får et lige så bredt 16:9 lærred, evt. med mulighed for 2.4:1 maskning. Sidstnævnte gør muligvis løsningen noget dyrere, og så er det måske i grunden billigere med en Panasonic/JVC lens memory projektor løsning.

Nu kan Jonas jo tale for sig selv, men mon ikke det er tænkt som en midlertidig løsning for at se om konceptet 

Jeg mener klart at totaloplevelsen er vigtigere end de mistede pixels. Ikke dermed sagt at Jonas' forslag er min foretrukne løsning, men man kan altid betale sig fra at gøre billedet _bedre_. Men man får ikke noget indtryk af hvordan totaloplevelsen vil være, ved at lave et 16:9 billede og så drømme sig til hvordan det ville se ud som CIH. Jeg synes det er en rigtigt god idé at prøve CIH af, og se om man vil tage en evt. større investering i konceptet. Jeg ville dog også gøre det med zoom, eventuelt manuelt, frem for den elektroniske løsning.

Bemærk at CIH ikke bare drejer sig om at fjerne bjælker. Dit forslag med et 16:9 lærred med afmaskning giver ikke dén oplevelse som CIH medfører, nemlig at Cinemascope er større end 16:9. De fleste kalder dét for flueknepperi, indtil de har haft CIH i en uge.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:23

Jeg mener klart at totaloplevelsen er vigtigere end de mistede pixels.
Ja, men hvis totaloplevelsen er, at man synes mindre godt om billedkvaliteten i fx 70% af tiden, fordi man ser meget i 16:9 og 4:3 format, så mener jeg ikke at CIH er en god løsning. Så igen, det afhænger i den grad af hvor meget 2.4:1 materiale man kommer til at se på sit lærred.
Men jeg har da respekt for, hvis Jonas først vil prøve hvordan det er med et 2.4:1 lærred, inden han bestemmer sig for hvilken "rigtig" CIH løsning han vil have. Og så kan han jo, som du selv er inde på, bare starte med at bruge manuel zoom og glemme alt om tilpasning via skalering. Det ville jeg i hvert fald gøre. Jonas' BenQ projektor kan sikkert zoome det der skal til.

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:28
Lige nu er det hele blot en research af hvilke muligheder der er. Jeg er udemærket klar over at en elektronisk løsning smider nogle pixels væk i 16:9, men i 99% af tilfældende er 16:9 film alligevel skod chick-flicks :)

Jeg kan lave shrink med min HTPC, så det er nok sådan jeg starter ud med at prøve det.

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:55

i 99% af tilfældende er 16:9 film alligevel skod chick-flicks :)
Ja, følgende film er på den ene eller anden måde lige til at tude over:
E.T.
The Terminator
Predator
Commando
Totall Recall
Minority Report
Men in Black
Leathal Weapon
Spider Man
The Godfather
Full Metal Jacket
Back to the Future
Saving Private Ryan
The Avengers
Life of Pi
Zero Dark Thirty
A Good Day to Die Hard
:)

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 15:59

E.T.
The Terminator
Predator
Commando
Totall Recall
Minority Report
Men in Black
Leathal Weapon
Spider Man
The Godfather
Full Metal Jacket
Back to the Future
Saving Private Ryan
The Avengers
Life of Pi
Zero Dark Thirty
A Good Day to Die Hard
:)
Touché! :)

EDIT: Vil dog stadig holde fast i, at det stadig er størstedelen af 16:9 filmene, der måske ikke kræver samme opmærksomhed som 2.35 filmene.

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 18:07

Jeg mener klart at totaloplevelsen er vigtigere end de mistede pixels.
Ja, men hvis totaloplevelsen er, at man synes mindre godt om billedkvaliteten i fx 70% af tiden, fordi man ser meget i 16:9 og 4:3 format, så mener jeg ikke at CIH er en god løsning. Så igen, det afhænger i den grad af hvor meget 2.4:1 materiale man kommer til at se på sit lærred.

Det er klart, det vil da være tåbeligt at gå CIH vejen for at se Paradise Hotel.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 22-Februar-2013 kl. 18:07

Jeg kan sagtens finde 99 skod chick-flicks for hvér af de nævnte Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 23-Februar-2013 kl. 13:06
Og husk......

Gå kun CIH vejen hvis du har mulighed for at flytte undertekster op i billedet.

Jeg så http://www.imdb.com/title/tt0338751/ - Aviator i går ( fra YouBio film plus ) og måtte zoome billedet så undertekster også kunnne være der.

Det er ret irriterende.

Print side | Luk vindue