Man kan efterhånden lave det meste billedearbejde på næsten hvad som helst.
Hardwaren er løbet fra Photoshop på samme måde som at Word heller ikke kræver en 10.000 kroners maskiner for at køre acceptabelt. Ligeledes er der heller ikke nogen fordel på en Mac mere, det er 10 år siden at Photoshop kørte hurtigere på MacOS.
Mac er for tåbelige grafikere som tror deres kreativitet formindskes af at sidde ved en Windows maskine. Jeg kan intet argument finde for at de medarbejdere skal have en maskine til 15.000 kroner, når man kan få det samme til næsten halvdelen. Tænk hvis håndværkere sagde til mester at de kun ville køre i Mercedes varevogne.
Men nok om det - jeg tror det som kommer til at belaste maskinen mest er InDesign, som kræver ret meget af både diskens størrelse og netværket. Jeg tvivler på at 120 GB vil være nok til noget som helst grafisk arbejde, medmindre alt ligger eksternt.
Man kan næppe arbejde særligt effektivt med Adobes programmer på så lille en skærm, da de har mange paletter og værktøjer. Den er også helt håbles med hensyn til farver og kontrast, her tror jeg ikke der findes nogen bærbar indenfor beløbet som opfylder kravet. Så du er på rette vej med en stor ekstern skærm.
Jeg er dog ikke selv tryg ved at købe hardware som "Vision" for jeg har set for mange ukendte mærke af specielt bærbare gå for meget i stykker. Specielt en i7 kræver ret god forståelse for køleteknologi og jeg tvivler på at der er store enginiørmæssige bedrifter bag mærket Vision.
Alternativt kan jeg også pege på Sony's VAIO som er ret gode bærbare til tungt arbejde. På Sony kan man eksempelvis vælge at skifte Bluray drevet ud med en ekstra harddisk. Så kan man have SSD til system og en 750 GB konventionel harddisk til arbejde.
|