Hjælp til projektorplacering samt lærred
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113289
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 22:16
Emne: Hjælp til projektorplacering samt lærred
Skrevet af: Basknudsen
Emne: Hjælp til projektorplacering samt lærred
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 00:40
Hej
Jeg er så småt begyndt at kigge efter projektor og lærred.
Jeg har overvejet en Epson EH-TW6000(W?) og et Lissau California 92".
Jeg har dog lidt svært ved at finde ud af projectorcentralens udregninger.
Jeg har ca. 4 m. fra den ene væg til den anden. Jeg kan ca. få 210 cm mellem mine fronter.
Kan det lade sig gøre med de dele jeg har overvejet eller skal jeg ned i lærredstørrelse, anden projektor eller lign.?
Er i tvivl hvor stor kassetten er til lærredet.
Det fede kunne jo være at projektoren ikke skal hænge ude i rummet men kan sidde op af bagvæggen, kan det lade sig gøre. Er der samtidig en anden lærredstørrelse som ville være mere optimal ved ca. 3,30-3,50 m. fra sofa til lærred?
Er der et bedre projektor valg til den afstand?
På forhånd tak for hjælpen.
------------- Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
Svar:
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 01:20
Du kan sagtens lave 92" fra den afstand, og du skal bestemt ikke gå ned i størrelse. 92" er faktisk på grænsen til småt fra din siddeafstand.
|
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 08:47
Ok. Men spiller det i forhold til den projektor jeg har valgt? Er der andre alternativer til projektor i den prisklasse der er et bedre bud i forhold til min placering?
Jeg har en idé om at den skal sidde helt op under loftet og helt tilbage på væggen, kan den det?
Noget helt andet er hvor stor en kassette der er til et lærred på 92"?
------------- Panasonic TX-55DX600, Toshiba HD-E1, Panasonic DMP-UB310, Marantz SR5010, ATV4K, Dali concept 6 front, Dali concept center, Dali concept 12 sub.
|
Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 09:59
Min loft højde er ca. 2,40 m.
|
Skrevet den: 21-Juli-2012 kl. 19:49
Når jeg er inde på projectorcentral og den kommer frem med nogle tal, skal jeg så holde mig til de tal med hensyn til placeringen eller kan man ændre det så det er optimalt i min stue og så indstille en masse for at få det til at passe?
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 17:26
Er der ingen der kan hjælpe en total nybegynder med mine spørgsmål?
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 19:30
Har kigget lidt på dit spørgsmål.
Hvis du har 210 cm imellem højttalerne og ikke kan ændre det, kan dit 92" lærred ikke være der.
Du skal ca. lægge 10 cm til i hver side af billedstørrelsen for at finde bredden på selve lærredet
Din projektor kan godt være 4 meter væk hvis du finder et lærred på omkring 190 cm
ifølge http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW6000W-projection-calculator-pro.htm - http://www.projectorcentral.com/Epson_Europe-EH-TW6000W-projection-calculator-pro.htm
Har du ikke mulighed for at flytte højttalere længere ud ?
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 19:33
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 20:50
Super. Tak for svar.
Jeg vil prøve at se om jeg ikke kan få lavet 230 cm imellem fronterne så.
For som der er en der har skrevet er det ikke sikkert det er godt at gå længere ned, er i andre enige i det?
Alt. kan jeg måske finde et motoriseret 90" lærred, hvad skal jegså kigge efter til max. 5000-10000?
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 21:13
Afhængigt af hvad du har plads til skal du gå efter det her lærred eller nummeret større: http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektorlarred/lissau_california-_larred_92.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektorlarred/lissau_california-_larred_92.htm
Til prisen får du ikke noget bedre; det er motoriseret og har tap tension.
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 21:16
Husk at projectorcentralens størrelsesberegning er vejledende, så det kan være en god idé at få projektoren hjem før du køber lærredet så du er sikker på at du kan lave den størrelse du har kig på. Størrelse handler også i høj grad om smag om behag; i min bog er større ikke altid bedre.
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 21:27
Det var også meningen at jeg ville købe det Californa lærred i 92" men kunne umiddelbart ikke se hvor stortdet var end kassette og det hele.
Det var mere så jeg ikke får købt en projektor som ikke kan bruges på den afstand osv.
Kan jeg få et problem med Epsonen når jeg vil have den monteret oppe under loftet? Jeg har ca. 240 cm fra gulv til loft.
Er der for den sags skyld andre projekterer jeg lige så odt kunne kigge på til samme pris?
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 21:38
Såvidt jeg kan se (kan være jeg tager fejl) så har Epson EH-TW6000 ikke lens shift, og bunden af billedet starter udfor højden af linsen. Altså, hvis du monterer projektoren (på hovedet) i 240 cm vil toppen af billedet være ved 240 cm. Så du kan ikke bruge den projektor hvis den skal placeres i lofthøjde.
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 22:43
Ok, hvilkennskal jeg så kigge efter til nogenlunde samme pris og og tilsvarende specs.?
|
Skrevet den: 22-Juli-2012 kl. 22:44
Kan den tiltes og ændre billedet med keystone eller er det federe at finde en helt anden?
|
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 00:41
Basknudsen skrev:
Kan den tiltes og ændre billedet med keystone eller er det federe at finde en helt anden? | Den kan du, men det gaar ud over billedekvaliteten.
|
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 00:47
Basknudsen skrev:
Ok, hvilkennskal jeg så kigge efter til nogenlunde samme pris og og tilsvarende specs.? | Du maa undersoege hvilke projektorer der findes i din prisklasse (der er nok faerre end du tror), og saa gaar du ind i manualen for hver enkelt og finder ud af hvilke der fungerer med de krav du har til opstilling. Saa ved du hvad du har at vaelge imellem.
|
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 01:46
Basknudsen skrev:
Ok, hvilkennskal jeg så kigge efter til nogenlunde samme pris og og tilsvarende specs.? |
Den Epson EH-TW6000W du kigger på har 3D og Wireless, er det noget du skal bruge ?
Hvis ikke kan du jo spare nogle penge der
|
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 08:40
Jeg kunne godt tænke mig 3D, wireless var mere fordi man hurtigt får brugt nogle penge på et ordentligt HDMI-kabel når det skal have en vis længde.
|
Skrevet af: MortenCombat
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 10:12
Du skal ikke placere projektoren helt op mod loftet og helt ind mod bagvæggen. Det vil med stor sandsynlighed få den til at overophede.
Læs brugervejledningen - der står formentlig hvilke afstandskrav der er. Hvis projektoren ikke får tilstrækkelig køling reduceres levetiden og du risikerer at pæren springer pga. overophedning.
------------- "Oh, and the 3D? For an extra charge you get to wear glasses that make it look like it was shot where the sun don't shine." - Roger Ebert
|
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 10:22
Det er heller ikke meningen at den skal klods op ad væg og loft. Jeg har bare ikke rigtig mulighed for at den skal hænge midt ude i rummet på et teleskop-beslag eller lign.
|
Skrevet den: 25-Juli-2012 kl. 23:48
Jeg har kigget på en Optoma HD83 kunne den klare jobbet?
Er der nogle der kender til dette lærred? http://www.av-connection.dk/?PGr=4192&PNo=PRJ-CRE160X092HC&PicGr=5404&ML=1518
|
Skrevet af: aouer
Skrevet den: 30-Juli-2012 kl. 23:07
Pony65 skrev:
Regne
Hej Jeg har fulgt med her i den her tråd da jeg selv står og skal ud at købe en projektor, men er i tvivl, om den her epson eh tw6000 dur til mit herre rum, men jeg har prøvet den der calculator, mine tal er: Lærrede str. 90" afstand fra projektor ( throw distance) 3,78 vil det virke, jeg kan mørklægge rummet helt. Hvad betyder det der står med rødt lige under throw distance, er ikke helt skarp her. håber nogen kan hjælpe. mvh Aouer |
|
Skrevet den: 31-Juli-2012 kl. 10:08
Hej aouer
Er det ikke dig som har bygget et loftrum med skrå vægge om til en hjemmebio ( Mr. Nielsens.... )
Nå men du skal bruge denne til en Epson 6000 og 90" ( 200x112 cm ) Det der står med rødt er ikke farligt, men det er lidt misvisende at de har brugt rød skrift.
Ambient light er baggrundslys og du kan ved denne afstand godt tænde en lampe, men hvis skriften er grøn eller gul kræver det større lumiens fra projektor og mindre baggrundslys.
Prøv at flytte Throw distance og du kan se at skriften ændrer farve, men det er en oplysning du ikke skal lægge for meget i når du kan mørklægge
|
Skrevet den: 31-Juli-2012 kl. 13:48
Hvad hvis man ikke kan mørklægge helt?
Hvad siger du til de andre jeg kiggede på?
|
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 31-Juli-2012 kl. 14:02
Jeg har selv Epson TW6000 (wireless) og jeg er ikke i stand til at mørklægge rummet fuldstændigt.
Lige et par ting til denne tråd:
a) 2.40 til loftet er ganske normalt. Hvis TW6000 vendes på hovedet og sættes i loftet, så vil den vel komme til at ramme toppen af lærredet. Lærred boksen er vel ca. 10 cm, derudover er der ofte 20 cm sort på selve lærredet. Det vil sige at projektoren skal ramme 30 cm lavere end den er beregnet til. Til dette skal du så lige fratrække beslaget som sagtens kan fås på fx 15 cm. I min verden kommer projektor og lærred til at ramme hinanden uden problemer.
b) Projektoren har ikke lense shifting, men den har keystones. Der skal vel næsten ikke justeres på disse for de få cm der snakkes om i denne sammenhæng. At den får en -2 ødelægger altså ikke billedet, og jeg tvivler på at man vil se en forringelse.
c) Hvis du ikke kan lys dæmpe dit rum 100% så kan du sætte TW6000 til "living room" det hjælper en smule, men samtidig stiger blæser hastigheden på projektor og larmer temmelig meget.
d) Wireless delen bliver du rigtig glad for. Det har jeg bestemt ikke fortrudt, og jeg havde samme problematik om det dyre HDMI kabel. Dog har den et par "fejl" hvor det somme tider er nødvendigt at slukke og tænde for wireless modtager delen for at få et billedet igennem.
Jeg er temmelig glad for TW6000 og ville ikke være bange for at købe den. Jeg købte et "for billigt" ophæng og det har jeg fortrudt, det er komplet umuligt at stille den rigtig ind. Her ville jeg gerne investere lidt ekstra hvis jeg kunne lave om på mine valg.
|
Skrevet af: aouer
Skrevet den: 31-Juli-2012 kl. 21:15
Pony65 skrev:
Hej aouer
Er det ikke dig som har bygget et loftrum med skrå vægge om til en hjemmebio ( Mr. Nielsens.... )
Nå men du skal bruge denne til en Epson 6000 og 90" ( 200x112 cm ) Det der står med rødt er ikke farligt, men det er lidt misvisende at de har brugt rød skrift.
Ambient light er baggrundslys og du kan ved denne afstand godt tænde en lampe, men hvis skriften er grøn eller gul kræver det større lumiens fra projektor og mindre baggrundslys.
Prøv at flytte Throw distance og du kan se at skriften ændrer farve, men det er en oplysning du ikke skal lægge for meget i når du kan mørklægge Hej Pony65 Ja det er mit lille herre rum. har lige fået sat lærred op, det var også meningen at jeg skulle købe en jvc x30 men synes ikke pengene er der , så nu hvor jeg har læst så meget om den her epson så vil jeg lige under søge noget mere inden jeg beslutter mig om jeg skal købe den eller jvc én. mit lærred har en overkant på 178 cm og jeg kan få min projektor til at hænge fra 220 cm, så et beslag og projektor så er jeg lige nede under de 178, og det er midtfor. Så er det jvc eller epson jeg skal vælge? (ved godt at der måske er meget kvali forskel på de 2) mvh aouer
|
|
Skrevet den: 02-August-2012 kl. 13:57
Precious: Så du mener sagtens den vil kunne bruges i min stue?
|
Skrevet den: 02-August-2012 kl. 14:40
http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorEN/ - http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorEN/
Du bør kigge rigtig godt på ovenstående link først.
Du siger du har 4 meter fra ende til anden. Jeg skrev 3.75 meter i formlen da man skal fratrække selve projektor længden.
Det svarer til et 127" lærred på din væg.
Du siger du har 2.10 mellem højttalerne, et 127" lærred svarer til 2.81 meter så den går ikke. Din rum bredde er for smal til så stort et lærred.
Et 90" lærred svarer til 2 meter mellem højttalerne. Du kan kaste et 90" billede op fra en afstand på 2.65 meter fra lærred med den projektor. Den må dog gerne hænge længere fra lærredet, blot ikke tættere på. Med 90" må du ikke komme mere end 4.32 meter fra lærredet, så kan dit billede ikke være der. Din max er 95" lærred mellem dine 2 højttalere, så har du INTET ekstra plads og det vil lige ramme dem når den kører op og ned.
Kig på linket - så kan du meget bedre beregne det.
|
Skrevet den: 02-August-2012 kl. 18:14
Jeg kan godt se det du siger. Men er problemet ikke, at jeg skal have den til at hænge for langt nede i forhold til hvad der er muligt hos mig? Når jeg går ind og vælger installation type, ceiling, hvad skal jeg regne med er en tilpas højde for gulvet til underkanten af et 90" lærred?
|
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 07:40
Man plejer at sige at når man sidder i sofaen og kigger på et lærred, så skal øjnene lande midt i lærredet eller lidt over midten (det er virkelig en smags sag). Så du kan prøve at sætte dig ned og så måle højden fra gulvet og til øjnene :) Den øvelse har jeg lavet et par gange. Du bør ingen problemer få med højden til dit loft, det er vel en ganske normal højde?
|
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 19:48
Jo, har almindelig højde.
Det jeg bare er i tvivl om er om jeg har mulighed for at få billedet ned i ønsket højde uden lensshift.
|
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 20:03
Som
Precious skriver
Projektor skal hænge ca. 30 cm over billedet, så hvis du flytter lærred op eller ned skal projektor bare følge med.
Har du fundet placering til dit lærred, måler du bare 30 over øverste billedkant og der skal din projektor hænge. Når du ved det er det bare om at måle afstand mellem den og loft, og så købe et beslag derefter.
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 11:21
Jeg sidder ca. med øjnene i 90 cm højde. Hvis jeg kunne få plads til et Lissau California 92" ville jeg gerne det. Det har 50 cm drop down og billedemål er 203 x 114. Så ifølge det du skriver så skal projektoren hænge ca. 144 cm over gulvet + de 90 cm, eller hos mig, ca. 10 cm fra loftet er det rigtigt regnet ud?
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 12:00
Basknudsen skrev:
Jeg sidder ca. med øjnene i 90 cm højde. Hvis jeg kunne få plads til et Lissau California 92" ville jeg gerne det. Det har 50 cm drop down og billedemål er 203 x 114. Så ifølge det du skriver så skal projektoren hænge ca. 144 cm over gulvet + de 90 cm, eller hos mig, ca. 10 cm fra loftet er det rigtigt regnet ud?
|
Nej. En tw6000 har center af optikken ud for toppen af billedet. - Ikke ud for toppen af den sorte maskering. Dette gælder hvis du ikke vil bruge keystone korrektion. Hvis du f.eks har 60cm fra gulv til bund af billede får du 60 + 114 (92" lærred) = 174cm til center af optikken. Fra bunden af projektoren til center af optikken er der 8cm så i alt bliver det 182cm til bunden af projektorbeslaget som projektoren skal sidde på. Se evt manualen: http://static1.projectorpoint.co.uk/imagelibrary/projectors/epson/eh-tw5900/epson_eh-tw5900-manual.pdf - http://static1.projectorpoint.co.uk/imagelibrary/projectors/epson/eh-tw5900/epson_eh-tw5900-manual.pdf MVH
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 12:53
Så den skal monteres 240 - 182 = 58 cm fra loftet?
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 12:59
Basknudsen skrev:
Så den skal monteres 240 - 182 = 58 cm fra loftet? |
Ja. Hvis du vil have bunden af billedet 60cm over gulvet, og der 240cm mellem gulv og loft, og du vil have et 92" lærred, så skal bunden af projektorbeslaget være 182cm over gulvet eller 58cm fra loftet ;-)
EDIT: Du kan bruge keystone korrektion hvis du vil have projektoren længere op, men beholde billedet i samme højde. Det anbefales normalt ikke, men det kan være nødvendigt. Alternativt kan du købe en tw3200. Den kan indstilles til at vise billedet lidt længere nede og den behøver ikke hænge på hovedet. Der findes andre projektorere der har større lens offset end tw6000. De vil kunne vise billedet længere nede med projektoren i samme højde. Hifi klubben har bla nogle DLPmodeller der er til at betale. MVH
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 13:01
Basknudsen skrev:
Så den skal monteres 240 - 182 = 58 cm fra loftet? |
Det ser meget rigtigt ud.
Men hvis du vil undgå at bruge keystone, bliver det noget af et justeringsarbejde.
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 13:11
Super. Tak for svar.
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 13:29
Jeg har lige målt efter ved placeringen, og jeg kunne godt tænke mig at den kom helt op under loftet.
Jeg har en lille mur og mit vindue, som er ca. 25 bred, så hvis den kunne monteres i forbindelse med den mur ville det være fedest.
Er det for voldsomt at justerer med keystone?
Skal jeg kigge efter en med lens shift?
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 13:32
Der skal selvfølgelig stå over mit vindue.
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 13:49
Basknudsen skrev:
Er det for voldsomt at justerer med keystone?
Ikke voldsomt, men det giver en lille billedforringelse + at det ser dumt ud når en projektor hænger skråt
Skal jeg kigge efter en med lens shift?
Det vil gøre det noget ( læs meget ) nemmere
|
Dit problem er bare at du ønsker Trådløs forbindelse og 3D, og så er der ikke andet at vælge imellem i det prisleje
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 13:55
Jeg kan godt undvære trådløst.
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 14:33
Hvad er dit budget til både projektor og lærred ?
Og skal jeg forstå det sådan at du vil have 3D !
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 15:26
Jeg kunne godt tænke mig 3D når jeg skal ud og handle alligevel.
Som sagt er jeg i tvivl om jeg kan have et 92" lærred da det kniber lidt med pladsen, men det kan måske godt lige lade sig gøre.
Jeg havde regnet med omkring 20.000,- til lærred og projektor. Er dog godt klar over at hvis det ikke bliver et California-lærred så stiger prisen jo hvis det skal være motor lærred med tab-tension.
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 17:45
Vil lige sige at dette ikke er en anbefaling, da jeg ikke kender eller har set den spille.
http://www.altomdata.dk/god-allround-3d-projektor - http://www.altomdata.dk/god-allround-3d-projektor
Du skal undersøge om den er ok, men den får fine ord med på vejen i de forskellige test på nettet.
Den har Lens Shift og 3D.
Jeg håber at der er nogen herinde som kan hjælpe dig hvis den er ok, prisen online er omk. 13-14k
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 18:19
Pony65 skrev:
Vil lige sige at dette ikke er en anbefaling, da jeg ikke kender eller har set den spille.
http://www.altomdata.dk/god-allround-3d-projektor - http://www.altomdata.dk/god-allround-3d-projektor
Du skal undersøge om den er ok, men den får fine ord med på vejen i de forskellige test på nettet.
Den har Lens Shift og 3D.
Jeg håber at der er nogen herinde som kan hjælpe dig hvis den er ok, prisen online er omk. 13-14k
|
Jeg har læst at netop denne model lider af et problem med 1:1 pixelmapping ved 1080P. Jeg er ikke klar over om det er løst. Samme problem har Benq W7000 hvis ikke den er udstyret med seneste firmware. Hverken Acer eller Benq kan, mig bekendt, opdateres via netværk, så være lige OBS på det inden evt køb. http://www.avsforum.com/t/1369451/the-official-acer-h9500bd-thread/2850 - http://www.avsforum.com/t/1369451/the-official-acer-h9500bd-thread/2850 http://www.avsforum.com/t/1381679/official-benq-w7000-owners-thread/1290#post_22043594 - http://www.avsforum.com/t/1381679/official-benq-w7000-owners-thread/1290#post_22043594 MVH
|
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 20:52
Kan denne optoma HD33 bedre ramme lærredet (falder billedet hurtigere) eller skal jeg lede efter lensshift? http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/optoma_hd33_video-projektor.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/fladskarm/projektor/optoma_hd33_video-projektor.htm
|
|