Print side | Luk vindue

To Bi-AMP or NOT :-)

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113292
Udskrevet den: 28-Maj-2025 kl. 00:39

Emne: To Bi-AMP or NOT :-)
Skrevet af: Fritz Munk
Emne: To Bi-AMP or NOT :-)
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 08:44
Hej.

Er det ubetinget en fordel at BI-ampe eller kan det være bedre nogen gange ,
bare at tilslutte "normalt "" ?? Tak for al hjælp , er jo lidt nysgerrig :-D
Har en Onkyo TX-NR 5009.

mvh 

Svar:
Skrevet af: fausing
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 08:49
Det kan jeg kun se som en fordel da det eneste der sker jo er, at den får flere kræfter på front kanalerne. Eneste ulempe er jo at du "mister" 2 kanaler. Mvh. Rasmus

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385 - Min Hjemmebio
Hjemmebio - NAD T775HD - CM1 - CMC - CWM800 - ASW2500 + Buttkicker LFE
Stereo setup - NAD C372 - DALI 850

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 08:52
Jeg har set i de tekniske oplysninger , at den giver mere effekt i to kanaler end i fire eller hvis jeg bruger alle kanalerne ? Har ikke meget forstand på det , så undskyld hvis jeg spørger dumt :-)

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 09:18
Givet den dobbelt så meget effekt i 2 kanaler i forhold til 4?

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 09:19
Nej , det er vist kun Mark Levinson der gør det :-)

Skrevet af: dreamz
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 09:22
Nu kender jeg ikke din Onkyo, men mon ikke alle kanaler deler én og samme strømforsyning? I så fald er genvinsten ved at bi-ampe i mine øjne begrænset. 

Du får hverken mere effekt eller kan spille højere; men nogle mener at kunne høre forskel til det bedre, men det kan du jo kun finde ud af ved at prøve.

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 09:33
145 watts minimum continuous power
per channel, 8 ohm loads, 2 channels
driven from 20 Hz to 20 kHz, with a
maximum total harmonic distortion of
0.05% (FTC)
175 watts minimum continuous power
per channel, 8 ohm loads, 2 channels
driven at 1 kHz, with a maximum total
harmonic distortion of 0.7% (FTC)
185 watts minimum continuous power
per channel, 6 ohm loads, 2 channels
driven at 1 kHz, with a maximum total
harmonic distortion of 0.1% (FTC)
(Others)
9 ch × 220 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven
of 1 % (IEC)
Maximum Effective Output Power
(Asian)
9 ch × 280 W at 6 ohms, 1 kHz, 1 ch driven

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 09:40
De tal siger ikke ret meget andet end om målemetoden. For det første er er ingen af opgivelserne angivet ved at have alle ni (eller fem) kanaler kørende samtidig - men kun to. Den sidste opgivelse (de 220 w) er total meningsløs, eftersom den angiver, hvor mange watt forstærkeren kan afgive, når den spiller en 1 KHz test tone med en kanal. 

Men lad være med at gå så højt op i effektopgivelser. Kan du spille højt og rent, er forstærkeren kraftig nok; kan du ikke, er det måske fordi, dine højttalere er svære at drive. Hvilke højttalere har du spændt for?

Skrevet af: Therock
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af dreamz dreamz skrev:

Nu kender jeg ikke din Onkyo, men mon ikke alle kanaler deler én og samme strømforsyning? I så fald er genvinsten ved at bi-ampe i mine øjne begrænset. 

Du får hverken mere effekt eller kan spille højere; men nogle mener at kunne høre forskel til det bedre, men det kan du jo kun finde ud af ved at prøve.

Hey

Det vil jo komme an på om det er dedikeret eller ej.. I mit tilfælde vil jeg ikke kunne drage fordel af at mine ubrugte kanaler vil tilgode se den fælles strømforsyning, altså de kanaler jeg ikke bruger vil ikke gå til dem jeg bruger.

Det kan jo godt være den gør i det her tilfælde

-------------
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Cambridge CRX 120 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |

Skrevet af: mkt
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 10:26
Måske jeg er lidt grøn, er det ikke selvsagt man får mere "juice" når i højttalerne når man BI-amper?Man tilføjer jo en ekstra forstærker!

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 10:39
Med mindre den er rekonstrueret vil du få mere effekt til front. Emnet har været diskuteret igen og igen. Nogle har den overbevisning, det ikke giver noget eller i bedste fald meget lidt, deri er jeg ikke enig. Søg i tidligere tråde før argumenter før og imod.

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 10:40
Generelt er der 2 stedet i en effektforstærker effekten begrænses. Det ene er i selve udgangstrinnet, der er justeret op til en vis strømformåen. Det andet sted er strømforsyningen til udganstrinnene. Er udgangstrinnene dimensioneret til 145W i 8 ohm er der ikke muligt et klemme mere ud, idet strømbegrænseren træder i kraft (groft sagt). Men har man så 9 udgangstrin der alle er dimensioneret til 145 kræver det en strømforsyning på 9x145w = 1,3kW plus varmetabet eller noget der ligner 2kW forsyning at slæbe det hele til fuld effekt. Det er alt for dyrt at lave, så de fleste producenter dimensionerer strømforsyningen meget mindre. Det er også sjældent at man har brug for fuld effekt i alle kanaler på en gang.

I dit tilfælde vil du få en smule mere effekt til rådighed. Slæber din bas 100w fra effekttrinnet, tager mellemtone og diskant måske maksimalt 10w. Når du op i din effektforstærkers grænse har du en minimal fordel i at biampe rent effektmæssigt. En fordel man kan opnå er at de fasedrej forstærkeren ser og som kræver masser af strøm, oftest er i bassen. Biamper du, forstyrres mellemtone og diskant ikke at disse heftige strømtræk.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet af: Therock
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 10:49
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Generelt er der 2 stedet i en effektforstærker effekten begrænses. Det ene er i selve udgangstrinnet, der er justeret op til en vis strømformåen. Det andet sted er strømforsyningen til udganstrinnene. Er udgangstrinnene dimensioneret til 145W i 8 ohm er der ikke muligt et klemme mere ud, idet strømbegrænseren træder i kraft (groft sagt). Men har man så 9 udgangstrin der alle er dimensioneret til 145 kræver det en strømforsyning på 9x145w = 1,3kW plus varmetabet eller noget der ligner 2kW forsyning at slæbe det hele til fuld effekt. Det er alt for dyrt at lave, så de fleste producenter dimensionerer strømforsyningen meget mindre. Det er også sjældent at man har brug for fuld effekt i alle kanaler på en gang.

I dit tilfælde vil du få en smule mere effekt til rådighed. Slæber din bas 100w fra effekttrinnet, tager mellemtone og diskant måske maksimalt 10w. Når du op i din effektforstærkers grænse har du en minimal fordel i at biampe rent effektmæssigt. En fordel man kan opnå er at de fasedrej forstærkeren ser og som kræver masser af strøm, oftest er i bassen. Biamper du, forstyrres mellemtone og diskant ikke at disse heftige strømtræk.

Klaus

Enig Wink

-------------
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Cambridge CRX 120 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 10:55
Det er jo derfor man sidder ladelyttere i en forstærker, den skal jo ikke trække al effekt direkte fra stikkontakt.
Eller også har jeg misforstået noget og glæder mig til at blive klogere.

Skrevet af: Suckyboyfriends
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 12:37
På traditionelle receivere kan man altid se hvor meget den kan trække på den maksimale strømforbrug.
Tit får man et chok over hvor lidt de kan drive kontra stereo Forstærkere i god kvalitet.

Skrevet af: PeterBakke
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 12:40

Oprindeligt skrevet af Therock Therock skrev:

Klaus

Enig Wink

Også enig Wink

Jeg har biampet mine fronter - mest bare for at se om det gav en forskel. Jeg var ret skeptisk overfor om jeg ville kunne høre forskel - men det kunne jeg Tongue Min oplevelse var en mere opløst/tredimensionel diskant og mellemtone. Bassen synes jeg ikke ændrede sig.

Denon AVR2308 og Dali Ikon 6, vokal 2 mkII og nogle mindre dali satellitter som surround.

Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af PeterBakke PeterBakke skrev:

Også enig Wink

Jeg har biampet mine fronter - mest bare for at se om det gav en forskel. Jeg var ret skeptisk overfor om jeg ville kunne høre forskel - men det kunne jeg Tongue Min oplevelse var en mere opløst/tredimensionel diskant og mellemtone. Bassen synes jeg ikke ændrede sig.

Denon AVR2308 og Dali Ikon 6, vokal 2 mkII og nogle mindre dali satellitter som surround.
Samme effekt med "en mere opløst/tredimensionel diskant og mellemtone", opnåes også ved at tilslutte en sub og sætte fronter til small.

Skrevet af: amh09
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 12:56

Ville du kunne bestå en dobbelt-blindtest ?
Altså dig placeret i sweetspot med bind for øjnene, og så en kammerat som legede med kablerne og settings, således at du hørte de samme sekvenser igen og igen - enten bi-amped eller ej ?

Wink

mvh

Andreas

-------------
Udstyr:
Denon AVR-1912
Dali Lektor 6 fronter
XTZ 99 W12.16 Sub
Dali Lektor LCR center
Dali Lektor 1 baghøjttalere

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af amh09 amh09 skrev:

Ville du kunne bestå en dobbelt-blindtest ?
Altså dig placeret i sweetspot med bind for øjnene, og så en kammerat som legede med kablerne og settings, således at du hørte de samme sekvenser igen og igen - enten bi-amped eller ej ?

Wink

mvh

Andreas

Det skal jeg ikke kunne sige. Om det er placebo eller ej er vel irrelevant, hvis brugeren oplever det som en forbedring og dermed er mere tilfreds end tidligere? 

Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Også enig Wink

Samme effekt med "en mere opløst/tredimensionel diskant og mellemtone", opnåes også ved at tilslutte en sub og sætte fronter til small.

Det tror jeg du har ret i. 

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 15:43

Generelt er der 2 stedet i en effektforstærker effekten begrænses.

Jeg vil være lidt quirky og tilføje et tredje sted: Volumenknappen!

Forstået på den måde, at hvis du i forvejen ikke udnytter effektpotentialet i forstærkeren, så kan det være fuldstændigt lige meget at tilføre mere. Hvis du ikke oplever at forstærkeren klipper signalet, så tilfører mere effekt i sig selv ikke noget. Du skal se max effekt som "tophastigheden", det er isoleret set lige meget hvad tophastigheden er, hvis du ikke skal køre så stærkt alligevel. Den skal bare være "høj nok". Hvis man er utilfreds med lydkvaliteten, så drejer det sig netop som oftest om _kvalitet_, ikke om mere effekt. Og sådan lidt populært sagt, så bliver kvaliteten ikke bedre fordi du bruger dobbelt så mange. To rådne æg smager ikke bedre end ét.

En af bi-ampingens største fordele er, at HVIS du rammer loftet og forstærkeren forvrænger - og fordi det meste energi ligger i bassen så sker det ved groft sagt samme niveau hvad enten du biamper eller ej - så sender du ikke forvrængning ud til diskant-enhederne, som ellers normalt er dét man brænder af først når man spiller for højt. Bi-amping er derfor en rigtigt god beskyttelse af diskant-enhederne, hvis man er typen der har det med at futte højttalere af lørdag nat. Derfor er bi-amping som sådan ikke nødvendigvis en dårlig idé hvis man alligevel har muligheden, men det er ikke nogen mirakel-kur og ikke noget jeg mener man skal vælge udstyr ud fra, hvis fokus er lydkvaliteten.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: helljohn
Skrevet den: 18-Juli-2012 kl. 19:08
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Generelt er der 2 stedet i en effektforstærker effekten begrænses.

Jeg vil være lidt quirky og tilføje et tredje sted: Volumenknappen!

Forstået på den måde, at hvis du i forvejen ikke udnytter effektpotentialet i forstærkeren, så kan det være fuldstændigt lige meget at tilføre mere. Hvis du ikke oplever at forstærkeren klipper signalet, så tilfører mere effekt i sig selv ikke noget. Du skal se max effekt som "tophastigheden", det er isoleret set lige meget hvad tophastigheden er, hvis du ikke skal køre så stærkt alligevel. Den skal bare være "høj nok". Hvis man er utilfreds med lydkvaliteten, så drejer det sig netop som oftest om _kvalitet_, ikke om mere effekt. Og sådan lidt populært sagt, så bliver kvaliteten ikke bedre fordi du bruger dobbelt så mange. To rådne æg smager ikke bedre end ét.

En af bi-ampingens største fordele er, at HVIS du rammer loftet og forstærkeren forvrænger - og fordi det meste energi ligger i bassen så sker det ved groft sagt samme niveau hvad enten du biamper eller ej - så sender du ikke forvrængning ud til diskant-enhederne, som ellers normalt er dét man brænder af først når man spiller for højt. Bi-amping er derfor en rigtigt god beskyttelse af diskant-enhederne, hvis man er typen der har det med at futte højttalere af lørdag nat. Derfor er bi-amping som sådan ikke nødvendigvis en dårlig idé hvis man alligevel har muligheden, men det er ikke nogen mirakel-kur og ikke noget jeg mener man skal vælge udstyr ud fra, hvis fokus er lydkvaliteten.

He he helt enig Tongue

-------------
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 06:52
Rettelse til mit tidligere indlæg: Den højere kvalitet jeg oplevede kan også skyldes at jeg havde fået nyt møbel hjem og i samme forbindelse rykkede fronterne en smule længere ud fra væggen - jeg gik blot ud fra at det mest ville på virke de lave frekvenser. Der er ikke ændret noget i "lydretningen" - altså i rummet som højtalerne spiller ud i.

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 07:59
Du husker selvfølgelig at dine Dali højttalere skal spille "lige fremad" og ikke være vinklet, så de peger indad mod lyttepositionen?

Klaus

-------------

Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 08:14

- - - Hvis du ikke oplever at forstærkeren klipper signalet, så tilfører mere effekt i sig selv ikke noget. - - - -

En af bi-ampingens største fordele er, at HVIS du rammer loftet og forstærkeren forvrænger - og fordi det meste energi ligger i bassen så sker det ved groft sagt samme niveau hvad enten du biamper eller ej - så sender du ikke forvrængning ud til diskant-enhederne, som ellers normalt er dét man brænder af først når man spiller for højt. Bi-amping er derfor en rigtigt god beskyttelse af diskant-enhederne - - -

Når en forstærker klipper er det fordi at den forsøger at sende flere volt ud end strømforsyningen er på. Det sker når indgangsspænding * gange forstærkning bliver for stor. Frekvens indholdet i de 4 punkter hvor de 2 vandrette dele af hver svingning starter og slutter er af højer frekvens end resten af signalet og vil derfor blive ledt til diskanten af delfilteret. Diskanten brander lige så nemt af selv om basenheden sider på en anden udgang.

http://en.wikipedia.org/wiki/Clipping_%28signal_processing%29 - Et pænt billede men, jeg har ikke læst teksten.

-------------
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.

Skrevet den: 19-Juli-2012 kl. 16:25

Du husker selvfølgelig at dine Dali højttalere skal spille "lige fremad" og ikke være vinklet, så de peger indad mod lyttepositionen?

Klaus
De peger lige fremad, ja. Det gør Dali i øvrigt meget ud af at forklare i manualen Tongue 
De eneste højtalere jeg har vinklet lidt, er surround højtalerne, som peger lidt nedad, da de sidder 1,5m over lytte-højde.

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Når en forstærker klipper er det fordi at den forsøger at sende flere volt ud end strømforsyningen er på. Det sker når indgangsspænding * gange forstærkning bliver for stor. Frekvens indholdet i de 4 punkter hvor de 2 vandrette dele af hver svingning starter og slutter er af højer frekvens end resten af signalet og vil derfor blive ledt til diskanten af delfilteret. Diskanten brander lige så nemt af selv om basenheden sider på en anden udgang.

Nu er selv jeg ikke fejlfri Wink men ovenstående mener jeg nu ikke du har ret i. Hvis det forvrængede signal sendes ind i højttalerens bas-terminal, så sørger delefilteret jo netop for at det signal _ikke_ bliver sendt til diskant-enhederne.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Suckyboyfriends
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 15:38
Otto J: så vidt jeg kan se på mine højtalere er der ingen forbindelse i delfiltret når de kører BI AMP

Men omvendt så er det strømforsynigen der giver op når der clippes og det vil jo betyde forvrægning af alle kanaler i drift.

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 19:31
Tillægsspørgsmål Big smile

Afspille i stereo med Biamping og tilslutte to styk højttalere pr side , ialt fire højttalere ?
Ved biamping skulle signalet være det samme på alle fire ht udg. så og bare fordeles til et sæt ht. henholdsvis venstre og højre ? Helt i skoven ? 

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 21:06

Nu er selv jeg ikke fejlfri Wink men ovenstående mener jeg nu ikke du har ret i. Hvis det forvrængede signal sendes ind i højttalerens bas-terminal, så sørger delefilteret jo netop for at det signal _ikke_ bliver sendt til diskant-enhederne.

Man kan ikke vide alt og de fleste kan tage fejl, så det er naturligvis ok (her på recordere tager jeg også væsentligt mere fejl end dig). Det forvrængede signal kommer jo ind på alle terminalerne og dermed på diskantindgangen. Delfilteret til diskanten stopper ikke hele signalet fordi det indeholder høje frekvenser når det klippes og ikke kun den originale lave frekvens. Grunden til at det er signalet til bassen der ødelægger diskanten er at det er det signal med mest styrke og dermed det signal der først får forstærkeren til at løbe tør for volt.

Bi-Amp/wire ændre ikke noget i forhold til Uno-amp/ wire, når vi snakker afbrænding af diskanter.

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af Fritz Munk Fritz Munk skrev:

Tillægsspørgsmål Big smile

Afspille i stereo med Biamping og tilslutte to styk højttalere pr side , ialt fire højttalere ?
Ved biamping skulle signalet være det samme på alle fire ht udg. så og bare fordeles til et sæt ht. henholdsvis venstre og højre ? Helt i skoven ? 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amp

• Horizontal bi-amping uses one amplifier to power bass drivers ( http://en.wikipedia.org/wiki/Woofers - woofers ) and a different amplifier to power treble drivers ( http://en.wikipedia.org/wiki/Tweeter - tweeter ) or the midrange and treble drivers, depending on the speaker system.
  • Vertical bi-amping uses a single amp per speaker, with a dedicated channel for the bass driver and a dedicated channel for the treble or the treble and the midrange. Vertical bi-amping has the advantage of not having to use a single amp to power both bass sections, which can be very taxing on the amplifier, especially at higher volume or if the bass driver has a particularly low impedance at certain frequencies.

Det ser ud til at det er to forstærker udgange pr højtaler.

Og der laves sådan her med en surround receiver.

Og to forskellige muligheder med to stereo forstærker.

Og horizontal bi amp

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 21:28
Tak for det informative svar.Dejligt.. 
Men jeg tænkte nu på to sæt
højttalere  på hver side. F.eks en JBL kasse + Jamo kasse i venstre side
og tilsvarende i modsatte side.. Fire helt alm højttalere , dem i kasser :-)

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Otto J: så vidt jeg kan se på mine højtalere er der ingen forbindelse i delfiltret når de kører BI AMP
.

Kan ikke lige se hvor Otto J har skrevet det, så det er måske en besked til Otto J. Håber det er ok at jeg lige kommenter lidt på det. Når kortslutningens bøjlen bagpå højtaleren fjernes er det kun forbindelsen mellem bas delen og diskant delen der fjernes, hele delfilteret har stadig samme forbindelse til forstærkeren (bi-wire) eller forstærkerne (bi-amp). Højtaler fabrikanten laver en komplet  bas højtaler del (enhed og delfilter) og en komplet diskant højtaler del (enhed og delfilter). Kommer de 2 dele i samme kasse og forbinder dem med en kortslutning bagpå.

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Suckyboyfriends Suckyboyfriends skrev:

Men omvendt så er det strømforsynigen der giver op når der clippes og det vil jo betyde forvrægning af alle kanaler i drift.

Det er ikke altid strømforsyningen der giver op, men strømbegrænseren i udgangstrinnet der træder ind.

Klaus

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 21:57

Det er ikke altid strømforsyningen der giver op, men strømbegrænseren i udgangstrinnet der træder ind.

Klaus

Den del af det har jeg slet ikke med i mine indlæg.

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 22:41

Man kan ikke vide alt og de fleste kan tage fejl, så det er naturligvis ok (her på recordere tager jeg også væsentligt mere fejl end dig). Det forvrængede signal kommer jo ind på alle terminalerne og dermed på diskantindgangen. Delfilteret til diskanten stopper ikke hele signalet fordi det indeholder høje frekvenser når det klippes og ikke kun den originale lave frekvens. Grunden til at det er signalet til bassen der ødelægger diskanten er at det er det signal med mest styrke og dermed det signal der først får forstærkeren til at løbe tør for volt.

Jeg forstår stadig ikke hvorfor du mener at forvrængning i de kanaler der trækker bassen bliver til en tilsvarende forvrængning i de kanaler der trækker diskanten. Som regel vil du jo netop trække væsentligt mindre strøm i de kanaler der trækker diskanten. Selv hvis du mener det giver klipning (hvilket jeg ikke kan se hvorfor det skulle gøre), så vil det jo under normale omstændigheder være ved et lavere niveau, og dermed mindre farligt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 22:43

Tak for det informative svar.Dejligt.. 
Men jeg tænkte nu på to sæt
højttalere  på hver side. F.eks en JBL kasse + Jamo kasse i venstre side
og tilsvarende i modsatte side.. Fire helt alm højttalere , dem i kasser :-)

Medmindre din mission er at spille så højt som muligt uafhængigt af lydkvaliteten, så er det en ualmindeligt dårlig ide.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Hamsjael
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:01

Jeg forstår stadig ikke hvorfor du mener at forvrængning i de kanaler der trækker bassen bliver til en tilsvarende forvrængning i de kanaler der trækker diskanten. Som regel vil du jo netop trække væsentligt mindre strøm i de kanaler der trækker diskanten. Selv hvis du mener det giver klipning (hvilket jeg ikke kan se hvorfor det skulle gøre), så vil det jo under normale omstændigheder være ved et lavere niveau, og dermed mindre farligt.

Jeg vil nu give FLarsen ret. Hvis vi snakker forvrængning som følge af at strømforsyningen ikke kan følge med så vil der opstå clipping. Da begge udgange der driver bas og mellemtone/diskant får det samme signal vil begge udgangssignaler også blive clippet da de forsynes af samme strømforsyning. Hvis det antages at indgangssignalet er et 20 hz sinus signal vil diskant/mellemtone stadig modtage den clippede del af signalet, altså lige i "knækket" da frekvensen dér er meget højere end det egentlige signal.

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:10
Oprindeligt skrevet af Hamsjael Hamsjael skrev:

Jeg vil nu give FLarsen ret. 

Jeg siger heller ikke at han tager fejl, jeg har bare brug for at forstå det hvis det er rigtigt, da jeg i flere omgange har fået noget andet forklaret, og dét min tekniske forståelse rækker til, siger noget andet (men jeg påstår ikke at jeg er elektronikingeniør...Smile)

Hvis vi snakker forvrængning som følge af at strømforsyningen ikke kan følge med så vil der opstå clipping. Da begge udgange der driver bas og mellemtone/diskant får det samme signal vil begge udgangssignaler også blive clippet da de forsynes af samme strømforsyning. Hvis det antages at indgangssignalet er et 20 hz sinus signal vil diskant/mellemtone modtage den clippede del af signaleta, altså lige i "knækket" da frekvensen der er meget højere end det egentlige signal.

Hvis vi antager at bas-kanalerne har et markant større effekt-behov end diskant-kanalerne, så vil et typisk scenarie f.eks (teoretisk og opdigtet) være at vi sender 100 watt til bassen, og 40 watt til diskanten. Hvis bas-kanalerne så klipper ved 100 watt, så er det vel ikke noget problem for diskant-kanalerne?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:13

Hvis det antages at indgangssignalet er et 20 hz sinus signal vil diskant/mellemtone stadig modtage den clippede del af signalet, altså lige i "knækket" da frekvensen dér er meget højere end det egentlige signal.

Helt konkret, så er det hér kæden hopper af for mig. Hvis indgangssignalet er et 20 Hz sinus signal, så trækker diskant-kanalerne jo slet ikke nogen effekt, og jeg kan ikke se hvorfor de skulle begynde på det fordi bas-kanalerne klipper?

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:18
@ Otto

Det der beskrives her er den type forvrængning der opstår når stømforsyningen ikke levere spænding nok. - Ikke strøm...

Selve forstærkeren inden i apparatet virker (som du sikket allerede ved) sådan at den forstærker signalet et bestemt antal db. Eller sagt på en anden måde. - Et antal gange. Når man drejer på volumenkontrollen ændrer man som sådan ikke forstærkningen i forstærkeren. Man ændrer indgangssignalet ved at dæmpe det mere eller mindre.
Hvis indgangssignalet, efter volumen kontrollen, er stort nok kan forstærkeren ikke lave en forstærket "kopi" af indgangssignalet fordi strømforsyningens spænding ikke er høj nok. Man rammer så at sige loftet for hvor stor spænding der kan laves på udgangen. "Fladerne" på sinuskurven ovenfor viser dette.
Da man i den omtalte opstilling ikke filtrerer indgangssignalet til forstærkerne spiller de alle sammen nøjagtig det samme og vil derfor klippe signalet samtidig uanset om de er forbundet til bassen eller diskanten, eller om der overhovedet er forbundet en belastning til forstærkeren.

MVH

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:21

Hvis det antages at indgangssignalet er et 20 hz sinus signal vil diskant/mellemtone stadig modtage den clippede del af signalet, altså lige i "knækket" da frekvensen dér er meget højere end det egentlige signal.

Helt konkret, så er det hér kæden hopper af for mig. Hvis indgangssignalet er et 20 Hz sinus signal, så trækker diskant-kanalerne jo slet ikke nogen effekt, og jeg kan ikke se hvorfor de skulle begynde på det fordi bas-kanalerne klipper?

Ok, hvis vi så siger at signalet fra lad os sige en CD afspiller er 20 Hz sinus med en amplitude på +-2 volt. Det forstærkes så til eksempelvis 50 volt gennem forstærkeren. Hvis strømforsyningen kan levere 60 volt er det ikke noget problem. Der skrues så op så signalet skulle have været forstærket til 65 volt, men da strømforsyningen kun kan lever 60 volt vil forstærkeren clippe og signalet som højtaleren "ser" vil være en 20 hz sinus der skulle have haft en amplitude på 65 volt men hvor toppen er "klippet" af. Lige i de to punkter hvor der klippes vil frekvensen være eksempelvis 10000 Hz hvorfor filteren til diskanten leder det videre som det skal.

Kan godt tegne det hvis det ønskes?

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:30

da jeg i flere omgange har fået noget andet forklaret

Det må være formuleringen af forklaringen den er gal med. "Bassen går i diskanten". Det er ikke strømmen til basenheden eller det oprindelige bassignal, men det nye højfrekvente signal der opstår ved (spændings)klipning.

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:36

Jeg siger heller ikke at han tager fejl, jeg har bare brug for at forstå det hvis det er rigtigt, da jeg i flere omgange har fået noget andet forklaret, og dét min tekniske forståelse rækker til, siger noget andet (men jeg påstår ikke at jeg er elektronikingeniør...Smile)

Så skal "batterielektrikkeren" forsøge at forklare dig det.

Forstærkeren kan klippe på 3 forskellige måder.

Den første er hvis man skruer for højt op og har et par letdrevne højttalere (som ikke driver forsyningen i knæ). Inde i forstærkeren har vi en plus og en minusspænding på 60 volt til rådighed (fiktive tal), men nu skruer vi så højt op, så toppen af sinuskurven teoretisk set skulle ende med et udsving på 70 volt.
Det kan ikke alde sig gøre, så ved 60 volt skæres toppen af sinuskurven. Når man "skærer toppen" opstår en masse overharmoniske frekvenser, det er disse frekvenser der sendes til diskantenheden.
Nu bi-amper vi så, for at "aflaste" forsyningen lidt. Men så længe vi skruer op, så "bassignalet" rammer forsyningen, så kommer alle de overharmoniske frekvenser stadig ud på udgangsterminalerne - og dermed også til diskanten.

Den anden måde er at strømbegrænsningen i forstærkertrinnet træder i kraft. Transistorerne i udganstrinnet er måske dimensioneret til at kunne levere 5A. Nu skruer vi højt op og bassen er "djævelsk" og har et impedansdyk, samt fasedrej lige der, hvor vi vis spille. Så træder strømbegrænseren i kraft og klipper signalet. Der findes så flere måder at strømbegrænse på, nogen er rå og brutale, andre mere bløde i det (siger "soft clipping" dig noget?). Her afhænger tilstædeværelsen af overharmoniske frekvenser i høj grad af forstærkerens konstruktion.
Er det strømbegrænseren der slår til, vil den kun slå til i det udgangstrin der trækkes strøm i. Det vil sige at diskanten slipper for de overharmoniske frekvenser (forvrængningen).

Den tredje måde er at drive strømforsyningen i knæ. Vores forsyning er på +/- 60 volt. Transformatoren kan levere 10A, eller noget der ligner 1200w til udgangstrinnet. Nu sætter vi de "djævelske" højttalere til alle 5 udgange og bi-amper fronterne. Vi sender samme signal ud i alle kanaler og hver højttaler forsøger nu at trække lige knapt 5A hver. Det er der bare ikke saft nok i forsyningen til, så forsyningen til udgangstrinnene dykker til måske 50 volt og så rammer vi samme forvrængningsform som den første, men tidligere, idet det nu er ved en lavere spænding. Her vil fronternes diskanter stadig modtage det forvrængede signal (som ved første metode).

Som jeg oplever det, vil det oftest være "type 2 forvrængning" der opstår, idet man sjældent har brug for fuld effekt i alle kanaler på samme tid. Fronterne buldrer måske helt vildt, men idet bilen med dens tore V8 motor kører forbi "foran", så trækker baghøjttalerne ikke det voldsomme. Samtidig belaster vi kun det ekstra udgangstrin til diskanterne på fronterne med måske 10W samtidig med at bassen trækker 100W.

Klaus

-------------

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:36

Ok, hvis vi så siger at signalet fra lad os sige en CD afspiller er 20 Hz sinus med en amplitude på +-2 volt. Det forstærkes så til eksempelvis 50 volt gennem forstærkeren. Hvis strømforsyningen kan levere 60 volt er det ikke noget problem. Der skrues så op så signalet skulle have været forstærket til 65 volt, men da strømforsyningen kun kan lever 60 volt vil forstærkeren clippe og signalet som højtaleren "ser" vil være en 20 hz sinus der skulle have haft en amplitude på 65 volt men hvor toppen er "klippet" af. Lige i de to punkter hvor der klippes vil frekvensen være eksempelvis 10000 Hz hvorfor filteren til diskanten leder det videre som det skal.

Måske skal jeg bare gå i seng, jeg føler mig tungnem lige nu... De to kanaler der trækker diskanterne, skal jo i den situation ikke BRUGE nogen effekt overhovedet. Du klipper et signal der ikke er der. Jeg forstår godt hvorfor bas-kanalens forstærker sender diskant ud, og hvis det IKKE var bi-amping, så ender dét i diskanten. Men hvorfor sender diskant-kanalerne lige pludselig strøm ud - det må du forklare mig. Ja, gerne tegning hvis det hjælper.

Du får det til at lyde som om forstærkeren skubber strøm ud, hvadenten det skal bruges eller ej, men filteret gør jo netop at der er en meget højere impedans (stigende i takt med faldende frekvens) i bas-området, hvilket gør at der ikke trækkes strøm igennem, fuldstændigt ligegyldigt hvilket input-signal du smider ind i udgangene. Hvorfor klipper den så?

Dét du siger er jo at hvis vi forestiller os at du nu slet IKKE tilsluttede bas-kanalerne, kun diskant-kanalerne. Så spiller du en 20 Hz tone, og skruer op til hvor forstærkeren i teorien skulle levere 65 volt. Det giver ingen lyd, da delefilteret skærer signalet væk (og enheden ville ikke kunne spille det alligevel) Her mener du så forstærkeren skulle klippe signalet. Men det gør den jo ikke, for eftersom der er meget høj impedans ved 20 Hz, så trækker du meget lidt strøm igennem, og derfor løber du netop ikke tør for strømforsyning.

Du trækker jo først strøm igennem når der er noget tilsluttet. Det er jo ikke sådan at du sender et fuldt signal ud fra forstærkeren, og delefilteret så fjerner bas-delen. Delefilteret sørger for at forstærkeren IKKE sender bas-delen afsted overhovedet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Juli-2012 kl. 23:37

Det må være formuleringen af forklaringen den er gal med. "Bassen går i diskanten". Det er ikke strømmen til basenheden eller det oprindelige bassignal, men det nye højfrekvente signal der opstår ved (spændings)klipning.

Agreed, men det signal opstår jo i bas-kanalerne. Hvordan ender det i diskant-kanalerne?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:03

Agreed, men det signal opstår jo i bas-kanalerne. Hvordan ender det i diskant-kanalerne?

Du har ingen frekvens filter foran, så bassignalet sendes også til diskant udgangen. Og det går i diskant højtaleren fordi klipningen gør at det indeholder høje frekvenser. HVIS der kommer et frekvens filter foran de kanaler der forstærker til diskanten undgås problemet.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:16

Du har ingen frekvens filter foran, så bassignalet sendes også til diskant udgangen. Og det går i diskant højtaleren fordi klipningen gør at det indeholder høje frekvenser. HVIS der kommer et frekvens filter foran de kanaler der forstærker til diskanten undgås problemet.

Skal jeg forstå det sådan at når bas-kanalerne klipper, så ryger det diskant-signal klipningen laver "baglæns" (beklager lægmands-formuleringen) ind i input-signalet, og dermed ind i forstærker-kanalerne til diskanterne (eftersom de deler input-signal)? For ellers kan jeg stadig ikke se hvordan det kan lade sig gøre. 

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:18

Måske skal jeg bare gå i seng, jeg føler mig tungnem lige nu... De to kanaler der trækker diskanterne, skal jo i den situation ikke BRUGE nogen effekt overhovedet. Det er IKKE effekten der afgør det men spændingen i signalet der bliver for stor. Du klipper et signal der ikke er der. Det er det, det er ingen frekvens filter foran Jeg forstår godt hvorfor bas-kanalens forstærker sender diskant ud, og hvis det IKKE var bi-amping, så ender dét i diskanten. Men hvorfor sender diskant-kanalerne lige pludselig strøm ud - det må du forklare mig. Ja, gerne tegning hvis det hjælper. Se det billede fra oscilliskoppet

Du får det til at lyde som om forstærkeren skubber strøm ud, hvadenten det skal bruges eller ej, Ikke strøm spænding men filteret gør jo netop at der er en meget højere impedans (stigende i takt med faldende frekvens) i bas-området, hvilket gør at der ikke trækkes strøm igennem, fuldstændigt ligegyldigt hvilket input-signal du smider ind i udgangene. Klipningen gør at signalet indeholder høje frekvenser Hvorfor klipper den så? Fordi forstærkeren ikke kan levere spænding nok.

Dét du siger er jo at hvis vi forestiller os at du nu slet IKKE tilsluttede bas-kanalerne, kun diskant-kanalerne. Så spiller du en 20 Hz tone, og skruer op til hvor forstærkeren i teorien skulle levere 65 volt. Det giver ingen lyd, da delefilteret skærer signalet væk (og enheden ville ikke kunne spille det alligevel) Her mener du så forstærkeren skulle klippe signalet. Men det gør den jo ikke, for eftersom der er meget høj impedans ved 20 Hz, så trækker du meget lidt strøm igennem, og derfor løber du netop ikke tør for strømforsyning. Om strømforsyningen var på +-60Volt 1000A vil den ikke kunne sende +-65 volt ud og vil derfor klippe.

Du trækker jo først strøm igennem når der er noget tilsluttet. Det er jo ikke sådan at du sender et fuldt signal ud fra forstærkeren, og delefilteret så fjerner bas-delen. Delefilteret sørger for at forstærkeren IKKE sender bas-delen afsted overhovedet. Jo forstærkeren sender fuldt frekvenssignal til begge kanaler (prøv at bytte rundt på ht kabel mellem diskant og bas det vil ikke give nogen forskel). Diskant delfilteret sørge for at 20 Hz bas ikke kommer frem til diskanten, rigtigt. Men det klippet signal indeholder også diskant på grund af klipningen.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:24

Måske skal jeg bare gå i seng, jeg føler mig tungnem lige nu... De to kanaler der trækker diskanterne, skal jo i den situation ikke BRUGE nogen effekt overhovedet. Du klipper et signal der ikke er der. Jeg forstår godt hvorfor bas-kanalens forstærker sender diskant ud, og hvis det IKKE var bi-amping, så ender dét i diskanten. Men hvorfor sender diskant-kanalerne lige pludselig strøm ud - det må du forklare mig. Ja, gerne tegning hvis det hjælper.

Du får det til at lyde som om forstærkeren skubber strøm ud, hvadenten det skal bruges eller ej, men filteret gør jo netop at der er en meget højere impedans (stigende i takt med faldende frekvens) i bas-området, hvilket gør at der ikke trækkes strøm igennem, fuldstændigt ligegyldigt hvilket input-signal du smider ind i udgangene. Hvorfor klipper den så?

Dét du siger er jo at hvis vi forestiller os at du nu slet IKKE tilsluttede bas-kanalerne, kun diskant-kanalerne. Så spiller du en 20 Hz tone, og skruer op til hvor forstærkeren i teorien skulle levere 65 volt. Det giver ingen lyd, da delefilteret skærer signalet væk (og enheden ville ikke kunne spille det alligevel) Her mener du så forstærkeren skulle klippe signalet. Men det gør den jo ikke, for eftersom der er meget høj impedans ved 20 Hz, så trækker du meget lidt strøm igennem, og derfor løber du netop ikke tør for strømforsyning.

Du trækker jo først strøm igennem når der er noget tilsluttet. Det er jo ikke sådan at du sender et fuldt signal ud fra forstærkeren, og delefilteret så fjerner bas-delen. Delefilteret sørger for at forstærkeren IKKE sender bas-delen afsted overhovedet.

Here goes. Er dog ikke sikker på at signalet til diskanten efter filteret ser 100% sådan ud, men det er noget i den dur...

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:24

Er vi mon ude i at du har snakket med en producent der har et frekvens filter indbygget i surround receiveren, for så beskytter det mod at (det evt. klippet) bassignalet sendes ud på de højtalerudgange der giver signal til diskanterne ?

Det vil nemlig gøre at diskanterne ikke brander af. Men det er ikke sådan at bi-amp generelt beskytter mod af brænding af diskanterne.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:27

Jo forstærkeren sender fuldt frekvenssignal til begge kanaler (prøv at bytte rundt på ht kabel mellem diskant og bas det vil ikke give nogen forskel). Diskant delfilteret sørge for at 20 Hz bas ikke kommer frem til diskanten, rigtigt. Men det klippet signal indeholder også diskant på grund af klipningen.

Det vil sige, du mener at hvis du tilslutter en forstærker KUN til diskant-enhederne (igennem filteret forstås), og lader være med at tilslutte bas-enhederne, Sender 20 Hz afsted som højttaleren ikke spiller pga filteret, skruer op til de 65 volt du ikke kan levere, så klipper forstærkeren og sender diskant afsted?

Hvis det er dét du mener, så skal min hjerne lige sove før den forstår det...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:28

Skal jeg forstå det sådan at når bas-kanalerne klipper, så ryger det diskant-signal klipningen laver "baglæns" (beklager lægmands-formuleringen) helt ok ind i input-signalet, og dermed ind i forstærker-kanalerne til diskanterne (eftersom de deler input-signal)? For ellers kan jeg stadig ikke se hvordan det kan lade sig gøre. 

Nej det ryger ikke baglæns. Det er allerede på den højtalerudgang diskanterne er tilsluttet.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:28

Er vi mon ude i at du har snakket med en producent der har et frekvens filter indbygget i surround receiveren, for så beskytter det mod at (det evt. klippet) bassignalet sendes ud på de højtalerudgange der giver signal til diskanterne ?

Det vil nemlig gøre at diskanterne ikke brander af. Men det er ikke sådan at bi-amp generelt beskytter mod af brænding af diskanterne.

Jeg kan IKKE afvise at jeg har rodet aktiv deling ind i det. Ikke desto mindre vil min hjerne gerne forstå princippet, så keep going Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:29

Nej det ryger ikke baglæns. Det er allerede på den højtalerudgang diskanterne er tilsluttet.

Godt så, så er vi enige så langt...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:32

Det er nemlig lige det der menes.

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:34

Det er nemlig lige det der menes.

Godt så. Jeg satser på at der er lys i pæren i morgen tidlig Wink Godnat og tak.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 00:36

Jo forstærkeren sender fuldt frekvenssignal til begge kanaler (prøv at bytte rundt på ht kabel mellem diskant og bas det vil ikke give nogen forskel). Diskant delfilteret sørge for at 20 Hz bas ikke kommer frem til diskanten, rigtigt. Men det klippet signal indeholder også diskant på grund af klipningen.

Det vil sige, du mener at hvis du tilslutter en forstærker KUN til diskant-enhederne (igennem filteret forstås), hvis filteret er foran forstærkeren og dermed bloker for bassignalet før dele af det laves til diskant og lader være med at tilslutte bas-enhederne Er uden betydning om de er tilsluttet eller ej, forstærkeren løber tør for spænding ikke for strøm, Sender 20 Hz afsted som højttaleren ikke spiller pga filteret hvis det er monteret før forstærkeren, skruer op til de 65 volt du den - ikke du ikke kan levere, så klipper forstærkeren ikke og sender diskant ikke afsted?

Er ikke lige helt med, jeg burde jo også sove nu.

Hvis de forstærkerudgange der sender signal til diskanterne ikke får bassignalet på indgangen så forsøger den ikke at forstærke det op og vil der for ikke klippe det. Diskanten overlever helt uden problemer.

Sov godt alle sammen.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 01:11
Jeg gætter på jeg er lige så " rundtosset" som I andre , efter at have  læst de her indlæg fra 
supernørderne LOL 

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 07:32
Godmorgen. Jeg har tilsyneladende fået hjernen skruet rigtigt på i dag, for nu kan jeg sagtens få regnestykkerne til at hænge sammen... 03 i ohms lov til mig! :-D

Nå, men det er jo så én grund mindre til at bruge biamping...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 07:49

Det kommer jo an på, hvilken for for forvrængning det er man oplever (læs mit forrige indlæg).

Klaus

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 08:04

Godmorgen. Jeg har tilsyneladende fået hjernen skruet rigtigt på i dag, for nu kan jeg sagtens få regnestykkerne til at hænge sammen... 03 i ohms lov til mig! :-D

Godmorgen. Dejligt at lidt søvn hjalp. Men det har nu ikke noget med Ohms lov at gøre Big smile

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 08:17
Problematikken har ikke, men min forståelse og mit (fejlagtige) argument for at du tog fejl, har :-)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 08:19

Så skal "batterielektrikkeren" forsøge at forklare dig det.

Den første er hvis man skruer for højt op og har et par letdrevne højttalere (som ikke driver forsyningen i knæ). Inde i forstærkeren har vi en plus og en minusspænding på 60 volt til rådighed (fiktive tal), men nu skruer vi så højt op, så toppen af sinuskurven teoretisk set skulle ende med et udsving på 70 volt.
Det kan ikke alde sig gøre, så ved 60 volt skæres toppen af sinuskurven. Når man "skærer toppen" opstår en masse overharmoniske frekvenser, det er disse frekvenser der sendes til diskantenheden.
Nu bi-amper vi så, for at "aflaste" forsyningen lidt. Men så længe vi skruer op, så "bassignalet" rammer forsyningen, så kommer alle de overharmoniske frekvenser stadig ud på udgangsterminalerne - og dermed også til diskanten.

Den anden måde er at strømbegrænsningen i forstærkertrinnet træder i kraft. Transistorerne i udganstrinnet er måske dimensioneret til at kunne levere 5A. Nu skruer vi højt op og bassen er "djævelsk" og har et impedansdyk, samt fasedrej lige der, hvor vi vis spille. Så træder strømbegrænseren i kraft og klipper signalet. Der findes så flere måder at strømbegrænse på, nogen er rå og brutale, andre mere bløde i det (siger "soft clipping" dig noget?). Her afhænger tilstædeværelsen af overharmoniske frekvenser i høj grad af forstærkerens konstruktion.
Er det strømbegrænseren der slår til, vil den kun slå til i det udgangstrin der trækkes strøm i. Det vil sige at diskanten slipper for de overharmoniske frekvenser (forvrængningen).

Den tredje måde er at drive strømforsyningen i knæ. Vores forsyning er på +/- 60 volt. Transformatoren kan levere 10A, eller noget der ligner 1200w til udgangstrinnet. Nu sætter vi de "djævelske" højttalere til alle 5 udgange og bi-amper fronterne. Vi sender samme signal ud i alle kanaler og hver højttaler forsøger nu at trække lige knapt 5A hver. Det er der bare ikke saft nok i forsyningen til, så forsyningen til udgangstrinnene dykker til måske 50 volt og så rammer vi samme forvrængningsform som den første, men tidligere, idet det nu er ved en lavere spænding. Her vil fronternes diskanter stadig modtage det forvrængede signal (som ved første metode).

Som jeg oplever det, vil det oftest være "type 2 forvrængning" der opstår, idet man sjældent har brug for fuld effekt i alle kanaler på samme tid. Fronterne buldrer måske helt vildt, men idet bilen med dens tore V8 motor kører forbi "foran", så trækker baghøjttalerne ikke det voldsomme. Samtidig belaster vi kun det ekstra udgangstrin til diskanterne på fronterne med måske 10W samtidig med at bassen trækker 100W.

Klaus

Hej KlausDM Undskyld at dine 2 andre klippe metoder ikke blev kommenteret for de er jo helt rigtige. Det eneste der undre mig er at du skriver "Som jeg oplever det, vil det oftest være "type 2 forvrængning"". Skulle der ikke stå type 1.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 08:22
Rettere sagt, jeg skulle netop forstå at jeg ikke skulle blande ohms lov ind i det :-)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 09:17

Hej KlausDM Undskyld at dine 2 andre klippe metoder ikke blev kommenteret for de er jo helt rigtige. Det eneste der undre mig er at du skriver "Som jeg oplever det, vil det oftest være "type 2 forvrængning"". Skulle der ikke stå type 1.

Jeg vil jo så mene det er "type 3" clipping der som oftest opstår da det for det meste er strømforsyningen der er underdimensioneret i surround receivere. Når signalet indeholder lavfrekvent materiale bliver spændingen på strømforsyningen trukket ned før end udgangstrinets strømbeskyttelse træder ind. 

Det giver hvert fald mest mening i forhold til at receiverne kan levere meget effekt på en enkelt kanal (De høje effekt opgivelser for én kanals drift)  uden at slå fra. Men da der sjældent kun er noget på én kanal af gangen så vil strømforsyningen komme på overarbejde under normalt brug.

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 11:02

Jeg vil jo så mene det er "type 3" clipping der som oftest opstår da det for det meste er strømforsyningen der er underdimensioneret i surround receivere. Når signalet indeholder lavfrekvent materiale bliver spændingen på strømforsyningen trukket ned før end udgangstrinets strømbeskyttelse træder ind. 

Det giver hvert fald mest mening i forhold til at receiverne kan levere meget effekt på en enkelt kanal (De høje effekt opgivelser for én kanals drift)  uden at slå fra. Men da der sjældent kun er noget på én kanal af gangen så vil strømforsyningen komme på overarbejde under normalt brug.

Uden at jeg ved det, så er jeg ikke helt så overbevist. Når du laver de målinger på receiveren, så måler du jo et konstant strømtræk på alle kanaler. Sådan fungerer musik og filmlyd jo ikke i praksis, og selv om du har brug for f.eks. 100 watt i spidserne per kanal, så er det samlede strømtræk over tid ikke nødvendigvis mere end 10-20 watt per kanal. Af samme årsag mener jeg også at lige præcist den måling er meget overvurderet, i forhold til indflydelsen på lydkvaliteten i praksis.

Et opdigtet eksempel:

Forstærker 1: Du har 5 kanaler. Hver kanal kan levere 100 watt, men strømforsyningen kan kun levere 300 watt, så i 5 kanaler falder effekten til 60 watt per kanal.

Forstærker 2: Du har 5 kanaler. Hver kanal kan levere 70 watt, og strømforsyningen kan levere 350 watt, så i 5 kanaler er effekten stadig 70 watt per kanal.

De fleste vil argumentere for at forstærker 2 er den mest strømstærke, stabile forstærker, og teoretisk den bedste. Min påstand er at forstærker 1 i praksis, med real-life materiale, vil kunne spille højere uden forvrængning. Simpelthen fordi du sagtens kan have spidser med 100 watt, uden at det samlede strømtræk for de 5 kanaler overstiger 300 watt. Dette mener jeg er et hul i tankegangen om at en surround-forstærker skal kunne levere den fulde effekt med alle kanaler drevet, på RMS signaler. Det vil sige - i en perfekt verden skal den naturligvis, og det er alt andet lige kun et plus hvis den kan, men når økonomien ryger med ind i det, kan det sagtens være overkill med så stor en strømforsyning, hvis pengene kunne være brugt på noget andet.

...men efter at have fumlet i volt og ampere skal jeg naturligvis disclaime med: Ret mig hvis jeg tager fejl Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 11:41

Uden at jeg ved det, så er jeg ikke helt så overbevist. Når du laver de målinger på receiveren, så måler du jo et konstant strømtræk på alle kanaler. Sådan fungerer musik og filmlyd jo ikke i praksis, og selv om du har brug for f.eks. 100 watt i spidserne per kanal, så er det samlede strømtræk over tid ikke nødvendigvis mere end 10-20 watt per kanal. Af samme årsag mener jeg også at lige præcist den måling er meget overvurderet, i forhold til indflydelsen på lydkvaliteten i praksis.

Et opdigtet eksempel:

Forstærker 1: Du har 5 kanaler. Hver kanal kan levere 100 watt, men strømforsyningen kan kun levere 300 watt, så i 5 kanaler falder effekten til 60 watt per kanal.

Forstærker 2: Du har 5 kanaler. Hver kanal kan levere 70 watt, og strømforsyningen kan levere 350 watt, så i 5 kanaler er effekten stadig 70 watt per kanal.

De fleste vil argumentere for at forstærker 2 er den mest strømstærke, stabile forstærker, og teoretisk den bedste. Min påstand er at forstærker 1 i praksis, med real-life materiale, vil kunne spille højere uden forvrængning. Simpelthen fordi du sagtens kan have spidser med 100 watt, uden at det samlede strømtræk for de 5 kanaler overstiger 300 watt. Dette mener jeg er et hul i tankegangen om at en surround-forstærker skal kunne levere den fulde effekt med alle kanaler drevet, på RMS signaler. Det vil sige - i en perfekt verden skal den naturligvis, og det er alt andet lige kun et plus hvis den kan, men når økonomien ryger med ind i det, kan det sagtens være overkill med så stor en strømforsyning, hvis pengene kunne være brugt på noget andet.

...men efter at have fumlet i volt og ampere skal jeg naturligvis disclaime med: Ret mig hvis jeg tager fejl Wink

Det er nøjagtigt sådan jeg opfatter det og har prøvet at forklare i flere tråde tidligere. Mange glemmer også at kigge på eller nævne en meget vigtig faktor i en forstærker, nemlig størrelsen på ladelytterne, de skal være nogle ordentlige moppedrenge netop for at undgå den løber tør for power.

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 12:03
Endnu et eksempel på, hvor taknemlige målinger er. Der findes kun en farbar vej: Sæt noget musik på med heftige energiudladninger og spil det højt. Taber forstærkeren pusten, er den for slap (eller højttalerne for svære at drive).

Vil man vide sig helt sikker på sin forstærkers manglende råstyrke, kan man jo efterfølgende bi-ampe den og gentage forsøget.

Jeg har hørt eksempler på, at en AV-receiver, der er opgivet til 5x70w (Harman Kardon) har haft betydelig flere muskler end en 5x110 watter (Denon). 

Er man til klassisk, kan en god version af 1812-ouverturen være forsøgskanin: er man til den mere hårdtslående afdeling, kan Enter Sandman med Metallica også gå an; her vil det lyde som om, Lars Ulrich som spiller på dyner, hvis forstærkeren ikke kan følge med. Men man skal spille højt!

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 13:15

Endnu et eksempel på, hvor taknemlige målinger er. Der findes kun en farbar vej: Sæt noget musik på med heftige energiudladninger og spil det højt. Taber forstærkeren pusten, er den for slap (eller højttalerne for svære at drive).

Nemlig. Jeg oplever nogle gange at folk siger jeg er for tal-fikseret. Jeg kommer netop med sådan et eksempel, for at påvise at man IKKE skal fokusere på tallene.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 15:10

Et opdigtet eksempel:

Det er nok et af den slags spørgsmål der er vanskeligt at svare helt konkret på, da der vil være fordele og ulemper ved begge tilgange. Så længe der tales om forbrugerapparater der er til at betale, er der sikkert en vis fornuft i at dimensionere strømforsyningen sådan at der kan trækkes mere effekt i enkelte kanaler end man ville kunne med alle kanaler samtidig. Jeg mindes af have set, eller læst om, at THX havde analyseret en stor samling film og kom frem til at energifodelingen i et surround track var noget i retning af center 50%, front 20% pr side og resten i baghøjttalerne. Jeg er ikke helt sikker på tallene men pointen var meget klart at energifordelingen normalt er meget ujævnt fordelt. Det peger mod at den meste praktiske løsning er at dimensionere strømforsyningen, i en sorround reciever, sådan at der er headroom til at enkelte kanaler kan "leve over evne" på bekostning af de andre.

Hvis vi så siger at der konkret er råd til en 300W strømforsyning, så bliver ulempen ved at gøre det sådan, at man skal dimensionere strømforsyningen til at levere en højere spænging, end man skulle hvis man dimensionerede til samme effekt i alle kanaler samtidig. Det betyder at den vil være mindre villig til at levere den nødvendige strøm og mere tilbøjelig til at flukturere i spændingen. Dette gælder også i situationer hvor der ikke spilles helt op til grænsen for klipning.

Det jeg får ud af dette er at man med et konkret budget til en forstærkerstrømforsyning skal lade være med at vælge spændingen (og dermed "papir" watt-effekten) større end højest nødvendigt da det leder til en mere ustabil strømforsyning, så selv om der kan være en ide i at dimensionere ud fra asymmetrisk effekt skal man lade være med at overgøre for at få papirspecifikationerne til at se flottere ud.

MVH

Skrevet af: bbond
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 19:03

Nej , det er vist kun Mark Levinson der gør det :-)

Nej ;)

Mark Levinson opgiver feks. 100w i 8 ohm, 200w i 4 ohm, 400w i 2 ohm .... faktisk afgiver de langt højere effekt Wink

Det samme princip kan overføres til enhver anden forstærker uanset fabrikat.... sagt på en anden måde, der er ikke tale om max. effekt - man finder bare en "delbar" effekt som passer med delingen i ohm indenfor forstærkerens arbejdsområde.... 

Bond Cool

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 21:56

Fint nok men læs lige hvad KlausDM skriver

Den første er hvis man skruer for højt op og har et par letdrevne højttalere (som ikke driver forsyningen i knæ). Inde i forstærkeren har vi en plus og en minusspænding på 60 volt til rådighed (fiktive tal), men nu skruer vi så højt op, så toppen af sinuskurven teoretisk set skulle ende med et udsving på 70 volt. - - -KLIP- - - 

Den anden måde er at strømbegrænsningen i forstærkertrinnet træder i kraft.  - - -KLIP- - -

Som jeg oplever det, vil det oftest være "type 2 forvrængning" der opstår, idet man sjældent har brug for fuld effekt i alle kanaler på samme tid. Fronterne buldrer måske helt vildt, men idet bilen med dens tore V8 motor kører forbi "foran", så trækker baghøjttalerne ikke det voldsomme. Samtidig belaster vi kun det ekstra udgangstrin til diskanterne på fronterne med måske 10W samtidig med at bassen trækker 100W.

Klaus

KlausDM beskriver jo type 1 forvrængning. Det kan ikke være type 2 for strømbegrænsningen vil sandsynligvis kun begrænse i de/n kanal der går for meget strøm i og ikke i dem hvor diskanterne er tilsluttet. 

Der fik Otto J så sin Bi-Amp beskytter (nogen gange) imod afbrænding af diskanterne Wink

At du så " så mene det er "type 3" clipping der som oftest opstår" er fint nok, det passer bare ikke ind i min kommentar til KlausDM, men som en selvstændig kommentar eller en kommentar til KlausDM.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:03

Jeg syntes at folk hver gang angiver at det er en abefest med høj musik der har brændt diskanterne af. Og det vil jo på Fritz Munk's  Onkyo TX-NR 5009 normalt betyde musik i 2 højtaler og dermed KlausDM's type 1. Det er naturligvis ikke noget jeg har holdt statistik på.

-------------

Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:04

Vil man vide sig helt sikker på sin forstærkers manglende råstyrke, kan man jo efterfølgende bi-ampe den og gentage forsøget.

Og hvad forskel giver det med en Onkyo TX-NR 5009 ?

-------------

Skrevet den: 18-August-2012 kl. 14:36
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113292&PN=4&title=to-biamp-or-not - Fra side 4

Jeg tillader mig lige at stille spørgsmålstegn ved dit eksempel med de 5A. Kan ikke selv komme med nogle konkrete eksempler, med det skal ikke holde mig tilbage fra at påstår at du muligvis kan være kommet med et ikke repræsentativt eksempel. Er overbevist om at det er OK.

Vi blev enig om at dette vil kunne ske, men ikke hvor ofte. Hvad nu hvis jeg påstår at strømbegrænseren er lavet for at beskytte udgangstransistorerne der kan holde til mere strøm end højtalerne og at den derfor ikke træder i kraft selv under lytning med FULD styrke. Og så en lidt billig en. Det koster kassen at lave en kraftig strømforsyning og det er jo så spildt når strømbegrænseren og ikke strømforsyningen begrænser strømmen. Ok den var under dit niveau, men andre vil måske ikke lige tænke over at strømforsyningen typisk skal trække flere kanaler.

Men hvis nu at kombinationen af strømbegrænser og strømforsyning skal rede en diskant hvad skal der så til. Klaus skriver noget med en "djævelsk" impedanskurve. Her er mine fronter's, som ikke er "djævelsk" .

Dernæst skal der spilles så maksimalt udslag i volt er lige under den maksimal spænding forstærkeren kan afgive (uden belastning).  En lille ændring i den ønskede lydstyrke giver stor ændring i kravet til udgangsspændingen, hvis der skrues 6dB ned bliver amplituden (spændingen) halveret. Hvis der skrues mere op vil forstærkerne alligevel klippe (KalsDM's eksempel 1). Når så højtalerne trækker strøm mindskes den spænding udgangstrinet har til rådighed (en smule) og signalet bliver nu klippet fordi at det samlet strømtræk indskrænker den spænding forstærkeren har til rådighed (KalsDM's eksempel 3).

Indtil at der kommer nogle rigtige tal for en forstærker vil jeg gerne antage at det ikke bør bruges som et argument for at vælge BI AMP. Det vil det simpelthen ikke ske ofte nok at Bi Amp reder diskanten til at det bør vægtes særligt højt.

Håber at der kommer nogle strømbegrænsnings eksempler vi kan regne lidt på.

Edit: omskrevet for at øge forståelse.

-------------

Skrevet den: 18-August-2012 kl. 19:13

Jeg tillader mig lige at stille spørgsmålstegn ved dit eksempel med de 5A. Kan ikke selv komme med nogle konkrete eksempler, med det skal ikke holde mig tilbage fra at påstår at du muligvis kan være kommet med et ikke repræsentativt eksempel. Er overbevist om at det er OK.

5A er en SPT værdi (slag på tasken) taget fordi den er let at regne med.

Vi blev enig om at dette vil kunne ske, men ikke hvor ofte. Hvad nu hvis jeg påstår at strømbegrænseren er lavet for at beskytte udgangstransistorerne der kan holde til mere strøm end højtalerne og at den derfor ikke træder i kraft selv under lytning med FULD styrke.

Strømbegrænseren er sjældent til at redde udgangstransistorerne med. Tager en simpel "møgbasse" som en 2N3055 der er brugt i NAD 3020, så er den designet til at kunne levere 15A kontinuerligt. Sammenholder vi det med de 28 VDC som forsyningsspændingen er på, vil den kunne levere ~320W inden strømbegrænseren træder i kraft. Det kommer til at blive en smule besværligt, idet sikringerne på DC siden er på 3A....

Strømbegrænseren træder i kraft langt tidligere.

Indtil at der kommer nogle rigtige tal for en forstærker vil jeg gerne antage at det ikke bør bruges som et argument for at vælge BI AMP. Det vil det simpelthen ikke ske ofte nok at Bi Amp reder diskanten til at det bør vægtes særligt højt.

BI-AMP skal ikke bruges som et argument for at redde noget som helst. BI-AMP skal bruges som et argument for at kunne slæbe en smule mere effekt ud og som et argument for at man kan få en lilel smule mere styr på diskanten.

At redde en diskant kræver en effektforstærker der vil noget.

Klaus

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 11:27

Vi blev enig om at dette vil kunne ske, men ikke hvor ofte. Hvad nu hvis jeg påstår at strømbegrænseren er lavet for at beskytte udgangstransistorerne der kan holde til mere strøm end højtalerne og at den derfor ikke træder i kraft selv under lytning med FULD styrke.

Strømbegrænseren er sjældent til at redde udgangstransistorerne med. Tager en simpel "møgbasse" som en 2N3055 der er brugt i NAD 3020, så er den designet til at kunne levere 15A kontinuerligt. Sammenholder vi det med de 28 VDC som forsyningsspændingen er på, vil den kunne levere ~320W inden strømbegrænseren træder i kraft. Det kommer til at blive en smule besværligt, idet sikringerne på DC siden er på 3A....

Strømbegrænseren træder i kraft langt tidligere.

Det bliver den også nød til for at rede en 2N3055. http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/2N3055.pdf - Er spændingen på 28 volt er 2N3055 kun opgivet til under 4A og det er ved 25° og for en enkelt puls.  En moderne 7.1 SR bliver en del varmer.

BI-AMP skal ikke bruges som et argument for at redde noget som helst.

TAK for hjælpen. Men sådan kunne dette indlæg jo nemt læses.

Det kommer jo an på, hvilken form for forvrængning det er man oplever (læs mit forrige indlæg).

Skal måske lige nævne til dem der ikke har læst hele tråden at der tidligere er taget forbehold for at med et frekvens filter foran effektdelen kan dette rede diskanten. Dette gælder naturligvis også for en EQ, kender dog ikke til omfanget af separat kanal EQ i 7.1 SR.

Det er også der jeg gerne vil hen, du var der allerede i din beskrivelse med udtrykket "djævelsk". Mit indlæg indeholdt ikke nogen form for begrænsninger. Og for at begrænse at nogen læser det JEG skrev og brugte det som argument ville jeg lige se om jeg kunne lave en elegant afslutning. Så det er sådan set en kritik af mit indlæg og ikke af dit. 

Forsøg nr. 2.
I stedet for at bruge ampere bruges udtrykket ohm denne gang, det er så som erstatning for den strøm der vil gå i X Ohm ved fuld udstyring. Hvis strømbegrænseren begynder over 2 Ohm så vil den påvirke de målinger der bliver fortaget under test. Og det ser mindre godt ud overfor potentielle køber, så det gør producenten næppe. Og er vi under 2 Ohm er udvalget af højtaler vel begrænset. 

Har undladt at tage fasedrej med ind i mine begrundelser. En konstruktion der også ser på fasedrej kan ligge ampere begrænsningen på et højere niveau end en der ikke gør. Så det taler mod mine argumenter i det tilfælde at fasedrej også er lavet som en del af strømbegrænsningen.

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 13:11

Det bliver den også nød til for at rede en 2N3055. http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/2N3055.pdf - Er spændingen på 28 volt er 2N3055 kun opgivet til under 4A og det er ved 25° og for en enkelt puls.

Hvordan læser du det?

I stedet for at bruge ampere bruges udtrykket ohm denne gang, det er så som erstatning for den strøm der vil gå i X Ohm ved fuld udstyring. Hvis strømbegrænseren begynder over 2 Ohm så vil den påvirke de målinger der bliver fortaget under test. Og det ser mindre godt ud overfor potentielle køber, så det gør producenten næppe. Og er vi under 2 Ohm er udvalget af højtaler vel begrænset.

Hvorfor blande ohm ind i det hele?

Klaus

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 13:40

Det bliver den også nød til for at rede en 2N3055. http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/motorola/2N3055.pdf - Er spændingen på 28 volt er 2N3055 kun opgivet til under 4A og det er ved 25° og for en enkelt puls.

Hvordan læser du det?

Undskyld men henvisningen til Fig 2 side 2 røg åbenbart ud under omskrivning/ stavekontrol.

Bruger DC kurven ,1ms med 10%duty cycles er længer væk fra musikken.

Hvorfor blande ohm ind i det hele?

Klaus
Ohm er jo blandet ind i det, så passer eksemplet bare på flere forstærker end når der bruges et ampere tal.

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 14:20

Undskyld men henvisningen til Fig 2 side 2 røg åbenbart ud under omskrivning/ stavekontrol.

Hvornår har du 28 volt hen over Collector - Emitterstrækningen, når der er 28 volts forsyning?
Hvilken strøm trækkes der er?

Klaus

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 14:31

Hvornår har du 28 volt hen over Collector - Emitterstrækningen, når der er 28 volts forsyning?
Hvilken strøm trækkes der er?

Klaus
Hvis det eneste musik der er en enkelt tone med fuldt udslag og der er -/+ 90° fasedrej. 28 divideret med højtalerens impedans i den afspillet frekvens. 

Med andre ord maksimal strøm Wink

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 17:22

Hvis det eneste musik der er en enkelt tone med fuldt udslag og der er -/+ 90° fasedrej. 28 divideret med højtalerens impedans i den afspillet frekvens. 

Når der er 28 volt over transistoren, er den slukket, jo mere transistoren tænder jo lavere er C-E spændingen. Når trnsistoren er fuld åben og der trækkes maksimalt strøm gennem den er C-E spændingen næsten lig nul.

90 graders fasedrej ser du vidst aldrig......

Klaus

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 22:24

Når der er 28 volt over transistoren, er den slukket, jo mere transistoren tænder jo lavere er C-E spændingen. Når trnsistoren er fuld åben og der trækkes maksimalt strøm gennem den er C-E spændingen næsten lig nul.

90 graders fasedrej ser du vidst aldrig......

Klaus
Ved ikke lige hvor vi er på vej hen, men det kommer nok.

OK så antager vi at forstærkeren ved fuld styrke skal kunne klare 45° fasedrej. Så får vi også mere for pengene end hvis vi jeg holder fast i 90°.

Er ikke lige med på hvorfor det er så vigtigt om det er ved 0,0 eller 1,0 volt ud, men jeg vælger at holde fast i at der går strøm ved 0,0 volt. Det er jo nok en AB og ikke B forstærker. Desuden påstår jeg jo så også at der går strøm i den andet transistor sæt der trækker spændingen til modsatte polaritet.

-------------

Skrevet den: 19-August-2012 kl. 23:51

Er ikke lige med på hvorfor det er så vigtigt om det er ved 0,0 eller 1,0 volt ud, men jeg vælger at holde fast i at der går strøm ved 0,0 volt. Det er jo nok en AB og ikke B forstærker

Ved 0 volts udgansspænding trækkes der kun tomgangsstrømmen gennem udgangstransistorerne. Til gengæld er der 28 volt over transistorerne.

Ved "fuld drøn" er der 0 volt over transistoren og 28 volt på udgangen. Den tabel du hentyder til omhandler den maksimale effekt som transistoren kan lede bort, effekten kommer ved at gange strømmen gennem transistoren med C-E spændingen.

Klaus

-------------

Skrevet den: 20-August-2012 kl. 16:14
Hej igen Klaus

Kan ikke rigtigt se andet end at vi bare skriver det samme igen til hinanden Cry

Hvis belastningen har et fasedrej (og det har en højtaler) er der en tidsforskydning mellem strøm og spænding, det er slet ikke med i dine beskrivelser. Jeg er lidt ked af at den flotte røde kurve i mine højtalers impedanskurve blot skal være julepynt.

Følgende eksempler er med numeriske spændinger og en enkelt tone. 28volt's forsyning og 4 ohm højtaler.

4 Ohm 0°  fasedrej  Ved 28 Volt 7A og ved 0 Volt 0A i belastningen.
4 Ohm 90° fasedrej Ved 28 Volt 0A og ved 0 Volt 7A i belastningen.

De her skriver det samme som mig. Det gør det naturligvis ikke nødvendigvis rigtigt, men alligevel.
http://sound.westhost.com/patd.htm - http://sound.westhost.com/patd.htm

2.1 - Phase Angle Vs. Transistor Dissipation

Although it may seem impossible (or at least highly unlikely), the voltage and current into anything other than a resistive load will not be in phase. Capacitive loads have a 'leading' phase, where the current waveform occurs first, followed by the voltage. Inductive loads have a 'lagging' phase shift, meaning that the current lags (is behind) the voltage.

As you can see, the voltage comes first, followed by the current (lagging power factor because of inductive load). In this case, the phase angle is a little over 45°, and was simulated by placing a 700uH inductor in series with the 4 Ohm load resistor. While not exactly the same as a loudspeaker load, it is good for simulations as it enables accurate determination of the peak transistor dissipation.

It must be understood that these conditions are steady state - the signal has to be present for a sustained period before the voltages and currents achieve their steady state values and relative phases. The actual time needed varies, based on the damping applied to the system, and many other factors, but in general, about 3 to 4 cycles will actually be enough. Normal music will easily be able to set up the necessary conditions for the voltage and current to be out of phase with any loudspeaker system. Let's have a look at the phase response of the speaker system shown in Fig 1.

Figure 4 - Phase Response of Simulated Speaker

The phase varies over approximately +/-50 degrees, and while this is fairly realistic, some speakers will exceed this.

- - - 
Worst case (never achieved with any loudspeaker), is a 90 degree phase shift. This means that when the voltage across the transistors is at the minimum (turned fully on), the current is also at a minimum. That seems pretty good - zero dissipation can't be all bad. The problem is that the converse also applies, so when the voltage across the transistor is at the maximum, so is the current!
- - - 

-------------

Print side | Luk vindue