Print side | Luk vindue

Nokia Lumia 900 og sms.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Windows Phone udstyr og apps
Forumbeskrivelse: Udstyr baseret på Windows Phone/8 som smartphones og tablets
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113494
Udskrevet den: 29-April-2024 kl. 04:54


Emne: Nokia Lumia 900 og sms.
Skrevet af: Thorvald
Emne: Nokia Lumia 900 og sms.
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 20:07
Hej.
 
Hvis der for en kontaktperson er angivet både fastnet og mobil telefon nummer - hvordan kan man så vide at det er mobil telefon nummeret man sender en sms til? Ud for kontaktpersonen står der jo bare "ring til mobil", "sms" og "ring hjem".
 
Er heller ikke særligt vild med at sms'er vises i tråde i stedet for som enkelt sms'er. Kan man ikke få den til at holde op med det? Har heller ikke fundet ud af endnu (har ikke studeret det så meget), hvordan man sletter enkelte sms'er. Jeg kan se at man kan slette en hel tråd - dvs. alle sms'er til fra en person. Før i tiden kunne man vælge at slette enkelte sms'er, eller at slette efter mappe - dvs. indbakke, sendte osv. Kommer også lige til at tænke på hvad med de sms'er jeg havde gemt på min gamle mobil. Om jeg kunne få dem frem igen / overført til min Lumia. De ligger jo stadigvæk på min gamle mobil.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 20:58
Enkelt sms'er sletter du let ved at holde fingeren et par sekunder, på den besked du vil slette. Vælg herefter "Slet".
 
M.v.h.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 21:04
Nå - ok - men hvordan kan man være sikker på at man har sendt en sms til det rigtige nummer?

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 21:43
Det kan du vel kun være sikker på hvis du slår "send kvittering" til. Hvor er det skønt med iMessage, her står der tidspunkt og "leveret" ved hver besked. Og så er det bare mere overskueligt når beskeder ligger i en lang tråd.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 21:47
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det kan du vel kun være sikker på hvis du slår "send kvittering" til. Hvor er det skønt med iMessage, her står der tidspunkt og "leveret" ved hver besked. Og så er det bare mere overskueligt når beskeder ligger i en lang tråd.
 
Altså - systemet i telefonbogen, burde jo sådan set være sådan at telefonen selv vælger mobil nummeret (hvis man ellers har været omhyggelig med at give de enkelte numre de rigtige "betegnelser") når man sender en sms. Men er det lavet så smart?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 21:50
I min tlf bog skal jeg angive hvad der er hvad. Så hvis man ikke ved om det er mobil nr, må man jo spørge ejeren af nummeret.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 21:57
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I min tlf bog skal jeg angive hvad der er hvad. Så hvis man ikke ved om det er mobil nr, må man jo spørge ejeren af nummeret.
 
Ja, det kan jeg også. Altså et nummer er mobilnummer, et andet er "hjemme"nummer osv. Men når man så ud for denne kontaktperson vælger sms, kan man ikke se hvilket nummer telefonen sender sms'en til. Det burde man f.eks. kunne se, når man skriver sms'en. Jeg ville gå ud fra at telefonen er "klog" nok til at vælge det nummer, der er angivet som mobil nummer. Men man ved det ikke umiddelbart. Når nu der ud for (eller under) "ring til mobil" står telefon nummeret, hvorfor står telefon nummeret så ikke under "sms" - så man kan se at telefonen bruger det rigtige nummer. Se dét havde været lidt smart!


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:04
Jeg er faktisk ikke klar over om iPhonen kan det. Jeg har som regel svaret på igangværende beskeder og ikke sendt nogen beskeder som den første.
 
Måske skal du være tlf udvikler Wink


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg er faktisk ikke klar over om iPhonen kan det. Jeg har som regel svaret på igangværende beskeder og ikke sendt nogen beskeder som den første.
 
Måske skal du være tlf udvikler Wink
 
Jeg har fået at vide at modtageren fik min sms, så det må virke på den måde, hvilket jo sådan set er smart nok. Men det ville nu være rart hvis man kunne se det nummer som telefonen har valgt at sende sms'en til. Hvad nu hvis der er flere mobilnumre til samme person (arbejde / privat f.eks.)?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I min tlf bog skal jeg angive hvad der er hvad. Så hvis man ikke ved om det er mobil nr, må man jo spørge ejeren af nummeret.
 
Ja, det kan jeg også. Altså et nummer er mobilnummer, et andet er "hjemme"nummer osv. Men når man så ud for denne kontaktperson vælger sms, kan man ikke se hvilket nummer telefonen sender sms'en til. Det burde man f.eks. kunne se, når man skriver sms'en. Jeg ville gå ud fra at telefonen er "klog" nok til at vælge det nummer, der er angivet som mobil nummer. Men man ved det ikke umiddelbart. Når nu der ud for (eller under) "ring til mobil" står telefon nummeret, hvorfor står telefon nummeret så ikke under "sms" - så man kan se at telefonen bruger det rigtige nummer. Se dét havde været lidt smart!
 
Næh, det smarte er jo netop at den, af sig selv, netop vælger "mobilnummer". Så har du styr på dine numre, så har Lumia'en det også. 
 
M.v.h.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I min tlf bog skal jeg angive hvad der er hvad. Så hvis man ikke ved om det er mobil nr, må man jo spørge ejeren af nummeret.
 
Ja, det kan jeg også. Altså et nummer er mobilnummer, et andet er "hjemme"nummer osv. Men når man så ud for denne kontaktperson vælger sms, kan man ikke se hvilket nummer telefonen sender sms'en til. Det burde man f.eks. kunne se, når man skriver sms'en. Jeg ville gå ud fra at telefonen er "klog" nok til at vælge det nummer, der er angivet som mobil nummer. Men man ved det ikke umiddelbart. Når nu der ud for (eller under) "ring til mobil" står telefon nummeret, hvorfor står telefon nummeret så ikke under "sms" - så man kan se at telefonen bruger det rigtige nummer. Se dét havde været lidt smart!
 
Næh, det smarte er jo netop at den, af sig selv, netop vælger "mobilnummer". Så har du styr på dine numre, så har Lumia'en det også. 
 
M.v.h.
 
Både ja og nej. Jeg synes det er smartere at man kan se, at telefonen vælger det rigtige nummer, i stedet for at man skal være i tvivl. Og hvordan vælger telefonen det rigtige mobilnummer, hvis der er flere at vælge mellem?


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:23
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Næh, det smarte er jo netop at den, af sig selv, netop vælger "mobilnummer". Så har du styr på dine numre, så har Lumia'en det også. 
 
M.v.h.
 
Både ja og nej. Jeg synes det er smartere at man kan se, at telefonen vælger det rigtige nummer, i stedet for at man skal være i tvivl. Og hvordan vælger telefonen det rigtige mobilnummer, hvis der er flere at vælge mellem?
 
Fisk? Men brugervejledningen kan sikkert hjælpe dig.  Wink
 
M.v.h.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 22:43
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Næh, det smarte er jo netop at den, af sig selv, netop vælger "mobilnummer". Så har du styr på dine numre, så har Lumia'en det også. 
 
M.v.h.
 
Både ja og nej. Jeg synes det er smartere at man kan se, at telefonen vælger det rigtige nummer, i stedet for at man skal være i tvivl. Og hvordan vælger telefonen det rigtige mobilnummer, hvis der er flere at vælge mellem?
 
Fisk? Men brugervejledningen kan sikkert hjælpe dig.  Wink
 
M.v.h.
 
Hvilken brugervejledning?  Wink


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 24-Juli-2012 kl. 23:56
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

 
Fisk? Men brugervejledningen kan sikkert hjælpe dig.  Wink
 
M.v.h.
 
Hvilken brugervejledning?  Wink
 
Denne: http://www.nokia.com/dk-da/support/produkt/lumia900/brugermanual/ - http://www.nokia.com/dk-da/support/produkt/lumia900/brugermanual/
 
M.v.h.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 25-Juli-2012 kl. 00:25
Hmmm - nå - jeg synes ellers nok at jeg på et tidspunkt har set en brugervejledning på "nettet" - men den ligner ikke denne her. Men den er hermed gemt...   Smile Jeg skulle jo forestille at have ferie, så det kan jo være at jeg kan få tid til at kigge den igennem.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 25-Juli-2012 kl. 06:20
Du kan jo bare prøve at oprette en kontakt med 2 mobilnumre - eksempelvis en vens, som du så også tildeler din kones nummer.
Når du så sender til ham kan du se hvem af dem, der får den


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-Juli-2012 kl. 11:39
Problemet er vel kun om tlf vælger et mobil nr fremfor et fastnet nr. Hvis den samme person har to mobil nr, er der jo intet problem whatsoever.


Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 25-Juli-2012 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet er vel kun om tlf vælger et mobil nr fremfor et fastnet nr. Hvis den samme person har to mobil nr, er der jo intet problem whatsoever.
 
Det er forkert. Jeg har også to mobiler. En dansk, som er min egen og en lithauisk jeg har fået af firmaet. Den lithauiske bruger jeg kun når jeg rejser udenlands. Så er det jo ikke så smart hvis folk sender sms'er til den, når jeg ikke bruger den. Og sådan kan der være flere eksempler. Folk der har privat og arbejdsmobil. Man skal jo ikke modtage private sms'er på sin arbejdsmobil, kun på den private mobil. Og måske er arbejdsmobilen slukket udenfor arbejdstiden.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.


Skrevet af: Porkyhead
Skrevet den: 25-Juli-2012 kl. 20:38

Hvis du trykker 'Skift' (de to pile) under en beskedtråd så kan du både se hvilket nummer, der er valgt samt skifte til et andet. Ved ikke om det besvarer dit spørgsmål?



Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 26-Juli-2012 kl. 13:51
Oprindeligt skrevet af Porkyhead Porkyhead skrev:

Hvis du trykker 'Skift' (de to pile) under en beskedtråd så kan du både se hvilket nummer, der er valgt samt skifte til et andet. Ved ikke om det besvarer dit spørgsmål?

 
Hej og tak. Jo til dels. Her kan jeg se hvilket nummer der er sendt til. Men jeg tænkte også på, når man skal sende en sms. Så kan man ikke direkte se hvilket nummer, man sender til. Men som vi har fundet ud af er det i hvert fald ikke noget problem, hvis der kun er ét mobilnummer og hvis man her været nøjeregnende med at tildele de forskellige numre de rigtige typer af numre.


-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.



Print side | Luk vindue