Print side | Luk vindue

Ombytning af strømforsyning - reklamationsret?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=113889
Udskrevet den: 11-November-2024 kl. 15:15


Emne: Ombytning af strømforsyning - reklamationsret?
Skrevet af: Jimmbo
Emne: Ombytning af strømforsyning - reklamationsret?
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 15:35
Hej!
Jeg har lige brug for et kyndigthovede, som ved noget mere om købeloven og forbrugerkøb end jeg selv gør.

Sagen er den, at jeg var nede i Eplehuset i Århus i dag, for at få byttet min strømforsyning til min Macbook Pro. Problemet med ladderen er, at isoleringen på ledningen på en eller anden måde er gået op og der nu er blottet ned til "trådene".
Min Macbook Pro er købt Maj 2010, men opladeren er byttet 20. Oktober 2010.

Jeg fik så at vide der nede, og der ikke var reklamation tilbage på opladeren fordi min computers reklamation er udløbet.

Det kan jeg bare ikke få til at passe, da jeg er ret overbevist om, at når der sker ombytning så får man ny reklamation på produktet. Derfør mener jeg, at jeg bør have reklamation til oktober i år.

Gutten nede i Eplehuset påstod, at der ikke om ny reklamation på opladeren, fordi det var en "reservedel".

Det kan jeg på ingen måder få til at passe. For mig bekend er reservedele også dækket af reklamationsretten.



Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 15:56

Der er to års ny reklamationsret på den del der er blevet ombyttet. Punktum.



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 15:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er to års ny reklamationsret på den del der er blevet ombyttet. Punktum.

Ja ikke. Det er noget fis at påstå, at strømforsyningen er en reservedel og derfor ikke er omfattet.

Hvis de ikke vil bytte den, ved du så hvor man kan klage til ? 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Ja ikke. Det er noget fis at påstå, at strømforsyningen er en reservedel og derfor ikke er omfattet.

Hvis de ikke vil bytte den, ved du så hvor man kan klage til ? 
 
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/reklamationefter2aar
 
 


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 16:20
Selv om det er en reservedel (f.eks. en kondensator), så er der to års reklamationsret på den del fra du får den reparerede enhed i hånden.

Så det er komplet ligemeget om det er en reservedel eller ej - en udskiftet "dims" påbegynder en ny 2 års reklamationsret (for den dims).

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Selv om det er en reservedel (f.eks. en kondensator), så er der to års reklamationsret på den del fra du får den reparerede enhed i hånden.

Så det er komplet ligemeget om det er en reservedel eller ej - en udskiftet "dims" påbegynder en ny 2 års reklamationsret (for den dims).
Jeg sidder også leder nettet tykt efter, om der kan være en undtagelse. Men jeg kan simpelthen ikke finde nogen.

Men hvad gør jeg, hvis de stadig ikke vil høre efter? Jeg fortalte også ham gutten, at nyt produkt er ny reklamationsret men han afviste det bare med "det er jeg ret sikker på det ikke er". 


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Selv om det er en reservedel (f.eks. en kondensator), så er der to års reklamationsret på den del fra du får den reparerede enhed i hånden.

Så det er komplet ligemeget om det er en reservedel eller ej - en udskiftet "dims" påbegynder en ny 2 års reklamationsret (for den dims).
Jeg sidder også leder nettet tykt efter, om der kan være en undtagelse. Men jeg kan simpelthen ikke finde nogen.

Men hvad gør jeg, hvis de stadig ikke vil høre efter? Jeg fortalte også ham gutten, at nyt produkt er ny reklamationsret men han afviste det bare med "det er jeg ret sikker på det ikke er". 
 
Det er jo trist at forhandleren ikke kender reglerne. Jeg havde i sin tid en udskrift fra nettet (jeg mener det var fra forbrugerstyrelsen) der nøje beskrev reglerne om ny reklamationsperiode. Med den i hånden fik jeg byttet min Ps2 5 gange, og der var aldrig problemer med det. Så snart jeg rakte den til ekspedienten, fik jeg en ny Ps2 og en ny kvittering i hånden. Desværre kan jeg ikke finde den online mere.
 
Som HeartWare og Otto J siger, er reglerne simple: Får du et nyt produkt, skal du have en ny reklamationsperiode. Får du f.eks. skiftet drevet i din dvd afspiller, har drevet en ny reklamationperiode og resten af afspilleren løber videre på den gamle reklamationsperiode. I sidstenævnte tilfælde er det derfor vigtig at få en dateret beskrivelse af reparation med.


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 17:33
Nå jeg har lige haft ringet der ned, og snakket med en af deres managere. Han var ikke helt sikker på reglerne, men han virkede i det mindste til at snakke med.

Han påstand var, at det er en Appleregel, at når man ombyttede en oplader så er det i virkeligheden bare en form for "surrogat du får ved den nye oplader altså at reklamationsretten gælder fra hvornår computeren er købt og ikke hvornår ombytningen sker.
Jeg fortalte så igen, at jeg har ledet over alt på nettet for at finde noget der kan bakke hans påstand op men at jeg ikke kan finde det.

Han ville undersøge sagen nærmere, men jeg skulle bare komme ind med ladderen så skulle de nok bytte den.

Jeg begriber virkelig ikke hvorfor de ikke bare bytter den med det samme. Det er så mærkelig, at man ønsker at ens kunder skal være utilfredse og skal bruge tid på at undersøge at man egenlig har ret i sine påstande.

Men jeg smutter ned med opladeren i morgen, og så skriver jeg lige en update i morgen.
Tak for hjælpen indtil nu.


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Han påstand var, at det er en Appleregel, at når man ombyttede en oplader så er det i virkeligheden bare en form for "surrogat du får ved den nye oplader altså at reklamationsretten gælder fra hvornår computeren er købt og ikke hvornår ombytningen sker.


Apple kan have alle de regler de vil, men da sagen er en sag mellem dig og den butik, hvor du har købt varen, gælder den danske lovgivning og den kan Apple ikke "overrule". Sidst du fik byttet strømforsyningen, fik du da ikke en kvittering?

Det skal du sørge for at få nu!

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Han påstand var, at det er en Appleregel, at når man ombyttede en oplader så er det i virkeligheden bare en form for "surrogat du får ved den nye oplader altså at reklamationsretten gælder fra hvornår computeren er købt og ikke hvornår ombytningen sker.


Apple kan have alle de regler de vil, men da sagen er en sag mellem dig og den butik, hvor du har købt varen, gælder den danske lovgivning og den kan Apple ikke "overrule". Sidst du fik byttet strømforsyningen, fik du da ikke en kvittering?

Det skal du sørge for at få nu!

Klaus
Apple kan da også påstå at jeg kun har 1 års reklamationsret. De er stadig underlagt dansk lovgivning.
Deres "Apple-regel" er også ubrugelig, hvis den strider mod købeloven.

Jeg fik en kvittering, plus at jeg står i deres egen database. Jeg loggede lige ind og kiggede da jeg kom hjem, og der står udleveringsdatoen på deres egen hjemmeside. Så jeg forstår slet ikke deres problem..


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Han påstand var, at det er en Appleregel, at når man ombyttede en oplader så er det i virkeligheden bare en form for "surrogat du får ved den nye oplader altså at reklamationsretten gælder fra hvornår computeren er købt og ikke hvornår ombytningen sker.
 
Fra: http://taenk.dk/gode-raad/tema/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler#taenk_regel10 - http://taenk.dk/gode-raad/tema/kend-din-kobelov/reklamationsret-10-vigtige-regler#taenk_regel10

Regel nr. 8:

Reklamationsretten gælder for alle varer og dele

Du har ret til at forvente, at et hvilket som helst produkt i sin helhed kan holde i to år, også brugte varer, tilbudsvarer, varer som er speciallavet, varer som er bestilt hjem specielt til dig og særlige dele som computerbatterier.

Varer, som bliver brugt op, når de bruges og varer som pr. definition har en kortere holdbarhed, eksempelvis fødevarer er også omfattet af reklamationsretten, så du kan klage, hvis du opdager en fejl eller mangel ved varen. Det er dog ikke en fejl, når mælken bliver sur efter sidste salgsdato, da det er forventeligt ved den type produkt.

Se i sær pkt. 8:

8. Forretningen bestemmer reglerne for din reklamation

Absolut ikke! Købeloven afgør mine rettigheder og dermed, hvordan processen i en reklamation skal foregå.

Da købeloven ikke stikker bestemte rammer ud, så som hvor mange uger reparationen må tage, eller hvor mange reparationsforsøg er de rette i netop min sag, kan forretningen ikke lave firkantede regler, som gælder hver gang.

Undtagelsen er, hvis forretningens regler stiller mig bedre end købeloven, eksempelvis hvis reglerne siger, at jeg skal have en ny på stedet, hvis jeg ønsker det, eller at jeg altid skal have kompensation for mine gener og min ulejlighed.



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 18:32
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Apple kan da også påstå at jeg kun har 1 års reklamationsret. De er stadig underlagt dansk lovgivning.
Deres "Apple-regel" er også ubrugelig, hvis den strider mod købeloven.

For lige at få detaljerne helt på plads, så bryder Apple ikke lovgivningen ved at tilbyde f.eks. 1 års reklamationsret. Det er noget de yder overfor forretningen, og dér er der ingen forbrugerregler der gælder - de må sælge til butikkerne helt UDEN nogen form for garanti eller reklamationsret hvis de vil, det er ikke ulovligt. Men butikken må ikke give dig mindre end lovgivningen. Dét der er pointen er at Apple's regler aldrig kan _begrænse_ dét butikken skal give dig, og derfor er det også generelt lige meget for dig hvad Apple's retningslinier er. Men de må altså GERNE have retningslinier som stiller forhandleren ringere, end forhandleren skal stille dig.

EDIT: Ovenstående er gældende for når der er en forhandler ind imellem, køber du direkte hos Apple skal du naturligvis have de 2 års reklamationsret og de rettigheder der medfølger.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 18:33

20. Du kan ikke klage over en reparation mere end to år efter, du købte varen

Ikke sandt. Jeg kan klage i tre år, hvis en reparation ikke holder. Så hvis varen er repareret som følge af en reklamationssag et år og 11 måneder efter købet, kan jeg klage over reparationen i op til fire år og 11 måneder efter købet.

Blev der udskiftet en selvstændig del ved reparationen, gælder den almindelige toårige reklamationsret normalt for den del sideløbende med at jeg kan klage over reparationens holdbarhed i op til tre år.


Klaus



-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 18:36
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:


Igen understøtter det, at Apple ikke lever op til dine rettigheder.


jvfr mit indlæg ovenfor, det er ikke Apple der ikke lever op til rettighederne, men butikken. Apple må opfinde lige præcist de regler de har lyst til, overfor sine forhandlere. Når du handler direkte hos Apple, på deres hjemmeside eller i en Apple store, så er det en helt anden snak.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: speedy911
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 19:59
Man skal så også bare være klar over at der er forskel på ens rettigheder når man snakker garanti og reklamationsret.

Apple f.eks giver 1 års garanti, det vil sige at Apple vil betale for reparation eller ombytningen af ens produkt i det første år fra købs datoen, uden at stille andre krav til forbrugeren end at produktet ikke har lidt fysisk skade.

Reklamationsretten gælder 2 år fra købsdatoen, de første 6 mdr er det producenten/sælger der har bevisbyrden.Efter de første 6 mdr er det forbrugeren der har bevisbyrden, det vil så sige at man skal bevise overfor sælger/producent at fejlen er opstået under normal brug, og ikke er kommet som følge af forkert brug, overlast ect ect.

At de vælger at ombytte din adapter så lang tid efter købet, når det er en "fysisk skade", der er på den, så synes jeg faktisk at det er en god kundeservice.


-------------
VH
Speedy911


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 20:16
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:


Igen understøtter det, at Apple ikke lever op til dine rettigheder.


jvfr mit indlæg ovenfor, det er ikke Apple der ikke lever op til rettighederne, men butikken. Apple må opfinde lige præcist de regler de har lyst til, overfor sine forhandlere. Når du handler direkte hos Apple, på deres hjemmeside eller i en Apple store, så er det en helt anden snak.
 
Så erstat Apple med Eplehuset.dk. Jeg kender ikke forhandleren, men så vidt jeg kan se handler de primært med udstyr fra Apple. Så er det vel nærlæggende at tro at Apple har dikteret deres egne regler overfor forhandleren?! Det er da før hørt at Apple har deres egen tilgang til købe- og reklamationsloven. Eller måske har de en anderledes lovgivning i Norge og disse har så flyttet med til Danmark?
 
Men det spiller vel ringe rolle om det er butikken eller leverandøren der tager fejl. Det er forkert lige meget hvad.


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 20:18
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er to års ny reklamationsret på den del der er blevet ombyttet. Punktum.

Ja ikke. Det er noget fis at påstå, at strømforsyningen er en reservedel og derfor ikke er omfattet.

Hvis de ikke vil bytte den, ved du så hvor man kan klage til ? 
Sådan er Apple jo...


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 21:29
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Der er to års ny reklamationsret på den del der er blevet ombyttet. Punktum.

Ja ikke. Det er noget fis at påstå, at strømforsyningen er en reservedel og derfor ikke er omfattet.

Hvis de ikke vil bytte den, ved du så hvor man kan klage til ? 
Sådan er Apple jo...
Suk....


Skrevet af: Alland82
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 22:03
Det kunne være lidt interessant at se et billede af den pågældende skade.. Der er mig bekendt ikke noget generelt problem med Apples ladere og ledninger der "på en eller anden måde af sig selv blotter lederne", så at du nu har haft 2 med denne fejl forekommer mig en anelse underligt.. Vi har haft 5 stk forbi herhjemme uden nogen problemer i hvert fald..

//Allan


-------------
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 22:11
Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Det kunne være lidt interessant at se et billede af den pågældende skade.. Der er mig bekendt ikke noget generelt problem med Apples ladere og ledninger der "på en eller anden måde af sig selv blotter lederne", så at du nu har haft 2 med denne fejl forekommer mig en anelse underligt.. Vi har haft 5 stk forbi herhjemme uden nogen problemer i hvert fald..

//Allan

Den første oplader blev ombyttet fordi den gik i stykker. Den stoppede med at lade. Det er ikke samme fejl der sket 2 gange.

http://billedeupload.dk/images/SFh51.jpg

http://billedeupload.dk/images/lWYj4.jpg


Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 22:17
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Alland82 Alland82 skrev:

Det kunne være lidt interessant at se et billede af den pågældende skade.. Der er mig bekendt ikke noget generelt problem med Apples ladere og ledninger der "på en eller anden måde af sig selv blotter lederne", så at du nu har haft 2 med denne fejl forekommer mig en anelse underligt.. Vi har haft 5 stk forbi herhjemme uden nogen problemer i hvert fald..

//Allan

Den første oplader blev ombyttet fordi den gik i stykker. Den stoppede med at lade. Det er ikke samme fejl der sket 2 gange.

http://billedeupload.dk/images/SFh51.jpg - http://billedeupload.dk/images/SFh51.jpg

http://billedeupload.dk/images/lWYj4.jpg - http://billedeupload.dk/images/lWYj4.jpg

Link fix


-------------
.....


Skrevet af: Alland82
Skrevet den: 06-August-2012 kl. 22:18
Ok.. Havde forstået det var samme fejl.. Den der ligner også en de bør æde efter min mening.. Held og lykke..

//Allan

-------------
Elac FS247 | Primare SPA21 | Squeezebox Touch+HiFace
Synology DS411 | LG 55LM670
--------------
Xindak XF-1000S | SB Touch+HiFace m. Welborne PSU | Peachtree Dac-It | Heed CanAmp | B&O H6


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

 
 
Så erstat Apple med Eplehuset.dk. Jeg kender ikke forhandleren, men så vidt jeg kan se handler de primært med udstyr fra Apple. Så er det vel nærlæggende at tro at Apple har dikteret deres egne regler overfor forhandleren?! Det er da før hørt at Apple har deres egen tilgang til købe- og reklamationsloven. 

Sjovt nok, så kan jeg ikke huske at have set sager der har handlet om folk der har handlet direkte med Apple, men det kan da godt være de findes. Som regel opstår problemerne fordi en ekstern forhandler ikke overholder lovgivningen. At Apple yder en fabriksgaranti overfor forhandleren, som er ringere end dén forhandleren skal give kunderne, og ringere end dén konkurrerende producenter giver, det kan vi godt blive enige om er dårlig service - men det er på ingen måde på kant med loven. Grunden til at jeg synes det er vigtigt at skelne, er netop at folk ofte får det til at fremstå som om butikken er uskyldig og det er Apple der er slynglen - men sådan er det altså ikke.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: DavidHimself
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 11:20
Man skal dog huske, at selv om de tager den ind er der ikke garanti for succes. Hvis butikken vurderer at der er tale om almindelig slitage eller en anden "selv-forskyldt" fejl, så få man strømforsyningen tilbage i hovedet igen!


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

 
Sådan er Apple jo...
Suk....

Not funny but true.. Apple HAR problemer med at overholde EU-regler mht. garanti mm:

http://www.dr.dk/DR1/kontant/2012/02/07181711.htm - http://www.dr.dk/DR1/kontant/2012/02/07181711.htm


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 15:31
Update:

Jeg var nede igen i dag i Eplehuset for at få byttet min oplader. Der snakkede jeg med en ny ekspedient, og han virkede til at accepterer, at jeg havde 2 års reklamationsret på opladeren.
Han var således nede hos sin teknikker, der konstaterede at fejlen ikke var selvforskyldt og at opladeren derfor bare skulle byttes.
Ekspedienten går der efter ud og ringer til Apple, og vender tilbage til mig. Han fortæller mig så, opladeren skal sendes ind til Apple da min computers reklamationsret er udløbet. Han fortæller dernæst at den skal sendes ind, fordi det en sag mellem Apple og mig, ikke Eplehuset og mig.*

Han printer derefter en seddel ud som jeg skal skrive under. Der står bl.a. at hvis Apple ikke laver opladeren vil de opkræve mig 599 kr. Han fortæller derefter, at de 599 bliver refunderet hvis jeg køber en ny oplader med det samme.
Jeg spørg så ind til hvordan det kan være, at jeg skal skrive under på den seddel hvis deres teknikker har konstateret at det ikke er en selvforskyldt fejl. Jeg fortæller så bag efter, at jeg på servicesedlen gerne vil have skrevet ind, at teknikkeren har vurderet at fejlen ikke var selvforskyldt. Sælgeren forklare der efter at han ikke har skrevet præcist det, og at det ikke betyder noget. Jeg insisterer på at han skal skrive det ind. Lidt modvilligt laver han en ny seddel og skriver det ind.

Så lige pt. er opladeren hos Eplehuset. Jeg  har således også fået en SMS hvori der står, at de venter på reservedele Confused Altså jeg er da glad for hvis de selv laver den, men hvorfor så alt det hulomhaj med at den skal sendes ind til Apple, hvis de alligevel selv laver den? 

*Rent teknisk jura forstår jeg ikke lige den påstand. I mine øjne er sagen om oplader da en sag mellem Eplehuset og jeg, og ikke Apple og jeg. Det var Eplehuset der konstaterede fejlen sidst, og det var Eplehuset det udleverede mig en ny lader. Det lyder i mine øre som kommisionsforhold. Jeg går ikke ud fra, at den ekspedient som tog imod opladeren, og den teknikker der undersøgte min oplader samt den sidste ekspedient som udleverede opladeren gjorde det som en del af noget frivilligt arbejde.
Har jeg misforstået noget, eller er jeg på rette spor?


Skrevet af: Moerkbak
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 15:58
hvis du har købt og fået ombyttet laderen hos eblehuset har de reklamationsforholdet. Basta


Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 16:02
Sikke en masse bøvl for en sølle lader.
 
Gad vide hvad det koster i tidsforbrug for at skulle oprette sådan en sag? I stedet kunne man vælge at lange en ny lader over disken. Så kunne man spare en masse kostbar administrationstid og tilmed (og langt vigtigere) få en glad og tilfreds kunde.
 
Konfronterede du ham ikke med det faktum, at reklamationsretten på computeren ikke betød noget når reklamationsretten på laderen ikke var udløbet?
 
 


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 16:12
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Sikke en masse bøvl for en sølle lader.
 
Gad vide hvad det koster i tidsforbrug for at skulle oprette sådan en sag? I stedet kunne man vælge at lange en ny lader over disken. Så kunne man spare en masse kostbar administrationstid og tilmed (og langt vigtigere) få en glad og tilfreds kunde.
 
Konfronterede du ham ikke med det faktum, at reklamationsretten på computeren ikke betød noget når reklamationsretten på laderen ikke var udløbet?
 
 
Det har jeg også overvejet flere gange. Hvorfor ikke bare stikke mig en ny oplader? De havde fået en glad kunde, i stedet for en som har fået en negativ oplevelse. Det kan ikke koste mange basseøre at få sådan en oplader hjem fra Kina.

Jeg prøvede. Men han blev ved med, at det var en sag mellem Apple og jeg. Derfor ville de ikke bytte den, uden at Apple skulle kigge på den selv.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 16:21
Hvis du har købt yret i eplehuset og det også er sem der ombyttede laderen sidste gang er det en sag meklem dem og dig, længre er den ikke


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 16:21
Herre Jemini! Nu får man da slet ikke lyst til at eje flere Apple produkter Dead


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 16:24
Oprindeligt skrevet af Hackerjac Hackerjac skrev:

Hvis du har købt yret i eplehuset og det også er sem der ombyttede laderen sidste gang er det en sag meklem dem og dig, længre er den ikke

Computeren er købt i Humac, men ombytningen af laderen skete i Eplehuset da det er official Apple reseller.

Men jeg mener alligevel det må være en sag mellem Eplehuset og jeg, da det var dem der havde en teknikker på min oplader, og det var dem som byttede om oplader.


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Herre Jemini! Nu får man da slet ikke lyst til at eje flere Apple produkter Dead

Jeg må indrømme at jeg var tosset i går da jeg kom hjem, efter at være blevet afvist af en lidt for smart ekspedient som ikke vidste hvad han talte om.
Men når det så er sagt, så har jeg kun haft gode oplevelser med Apples ombytning. Min iPhone begyndte på et tidspunkt at miste trykføleren i bunden af skærmen. Der gik jeg bare ned til 3 og fik byttet telefonen. De sendte den ind, og lidt efter havde jeg en sprit ny mobil.

Jeg havde faktisk i samme situation problemer med Eplehuset, da jeg havde købt et cover til min iPhone 4 hvid. Men da den hvide er nogle mm tykkere end den sorte, og kunne jeg ikke få coveret af telefonen igen. Så da min iPhone blev sendt til reparation, blev de nødt til at brække lidt af cover op så de kunne få det af.
Jeg gik derefter ned i Eplehuset for at få byttet mit cover, da det tydeligvis ikke var i orden. Der ville de ikke bytte det, netop fordi det var flækket. Der måtte jeg også lige puste mig lidt op, og bede om at tale med deres chef. Efter de, åbenbart magiske ord, så var der intet problem med at få byttet coveret.
Men det var sjovt, at de prøvede at få det til at være min fejl at jeg havde købt et cover til en iPhone 4, som ikke passede fordi den var hvid.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Herre Jemini! Nu får man da slet ikke lyst til at eje flere Apple produkter Dead

Jeg må indrømme at jeg var tosset i går da jeg kom hjem, efter at være blevet afvist af en lidt for smart ekspedient som ikke vidste hvad han talte om.
Men når det så er sagt, så har jeg kun haft gode oplevelser med Apples ombytning. Min iPhone begyndte på et tidspunkt at miste trykføleren i bunden af skærmen. Der gik jeg bare ned til 3 og fik byttet telefonen. De sendte den ind, og lidt efter havde jeg en sprit ny mobil.

Jeg havde faktisk i samme situation problemer med Eplehuset, da jeg havde købt et cover til min iPhone 4 hvid. Men da den hvide er nogle mm tykkere end den sorte, og kunne jeg ikke få coveret af telefonen igen. Så da min iPhone blev sendt til reparation, blev de nødt til at brække lidt af cover op så de kunne få det af.
Jeg gik derefter ned i Eplehuset for at få byttet mit cover, da det tydeligvis ikke var i orden. Der ville de ikke bytte det, netop fordi det var flækket. Der måtte jeg også lige puste mig lidt op, og bede om at tale med deres chef. Efter de, åbenbart magiske ord, så var der intet problem med at få byttet coveret.
Men det var sjovt, at de prøvede at få det til at være min fejl at jeg havde købt et cover til en iPhone 4, som ikke passede fordi den var hvid.
Det er det jeg mener. Magen til ufleksibilitet skal man lede længe efter. Kundepleje må være en by i - ja Rusland Ouch


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 17:57
Oprindeligt skrevet af Jimmbo Jimmbo skrev:

Update:

Jeg var nede igen i dag i Eplehuset for at få byttet min oplader. Der snakkede jeg med en ny ekspedient, og han virkede til at accepterer, at jeg havde 2 års reklamationsret på opladeren.
Han var således nede hos sin teknikker, der konstaterede at fejlen ikke var selvforskyldt og at opladeren derfor bare skulle byttes.
Ekspedienten går der efter ud og ringer til Apple, og vender tilbage til mig. Han fortæller mig så, opladeren skal sendes ind til Apple da min computers reklamationsret er udløbet. Han fortæller dernæst at den skal sendes ind, fordi det en sag mellem Apple og mig, ikke Eplehuset og mig.*

Han printer derefter en seddel ud som jeg skal skrive under. Der står bl.a. at hvis Apple ikke laver opladeren vil de opkræve mig 599 kr. Han fortæller derefter, at de 599 bliver refunderet hvis jeg køber en ny oplader med det samme.
Jeg spørg så ind til hvordan det kan være, at jeg skal skrive under på den seddel hvis deres teknikker har konstateret at det ikke er en selvforskyldt fejl. Jeg fortæller så bag efter, at jeg på servicesedlen gerne vil have skrevet ind, at teknikkeren har vurderet at fejlen ikke var selvforskyldt. Sælgeren forklare der efter at han ikke har skrevet præcist det, og at det ikke betyder noget. Jeg insisterer på at han skal skrive det ind. Lidt modvilligt laver han en ny seddel og skriver det ind.

Så lige pt. er opladeren hos Eplehuset. Jeg  har således også fået en SMS hvori der står, at de venter på reservedele Confused Altså jeg er da glad for hvis de selv laver den, men hvorfor så alt det hulomhaj med at den skal sendes ind til Apple, hvis de alligevel selv laver den? 

*Rent teknisk jura forstår jeg ikke lige den påstand. I mine øjne er sagen om oplader da en sag mellem Eplehuset og jeg, og ikke Apple og jeg. Det var Eplehuset der konstaterede fejlen sidst, og det var Eplehuset det udleverede mig en ny lader. Det lyder i mine øre som kommisionsforhold. Jeg går ikke ud fra, at den ekspedient som tog imod opladeren, og den teknikker der undersøgte min oplader samt den sidste ekspedient som udleverede opladeren gjorde det som en del af noget frivilligt arbejde.
Har jeg misforstået noget, eller er jeg på rette spor?
 
Hold da op hvor er det provokerende. Det er ikke rimeligt at du bliver gjort til kastebold mellem Apple, Eplehuset og Humac på denne måde. Der er ikke nogen tvivl om at det er den forretning der har solgt dig udstyret der har ansvaret over for dig som kunde. Det er ikke en sag mellem dig og Apple og kan aldrig blive det så længe du har reklamationsret på produktet.
Jeg har selv for nylig været noget lignende igennem hvor jeg var for flink og lod mig overtale til selv at kontakte serviceværkstedet, for at få rapareret en en hunde dyr espressomaskine på garantien. Det endte i rent cirkus, og ballade om hvem der skulle betale.
Læren af det var at man helt fra start skal holde på sin ret og forlange at de ansvarlige skal tage sig af problemet.
 
MVH


Skrevet af: Nikodk
Skrevet den: 07-August-2012 kl. 23:54
med informationen om at computeren slet ikke oprindeligt er købt hos Æblehuset, men hos Humac, så ændrer historien sig jo lidt.

Så kan jeg pludselig godt forstå at Æblefolket ikke kan acceptere skaden som deres problem. Æblehuset kan jo sandsynligvis ikke umiddelbart få noget godtgjort fra Apples side. Derimod skal du bringe reklamationen til Humac, som du har handlet hos oprindeligt. Det er dem, der har reklamationsforpligtigelserne over for dig ikke andre.
At Æblehuset så tidligere har hjulpet dig under applegarantien er en anden sag. Husk garanti og reklamationsret er 2 helt forskellige ting.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af Nikodk Nikodk skrev:

med informationen om at computeren slet ikke oprindeligt er købt hos Æblehuset, men hos Humac, så ændrer historien sig jo lidt.

Så kan jeg pludselig godt forstå at Æblefolket ikke kan acceptere skaden som deres problem. Æblehuset kan jo sandsynligvis ikke umiddelbart få noget godtgjort fra Apples side. Derimod skal du bringe reklamationen til Humac, som du har handlet hos oprindeligt. Det er dem, der har reklamationsforpligtigelserne over for dig ikke andre.
At Æblehuset så tidligere har hjulpet dig under applegarantien er en anden sag. Husk garanti og reklamationsret er 2 helt forskellige ting.
 
Det bliver nok svært, at få Humac til at se på en reklamationssag, hvor den oprindelig solgte enhed er efter garanti/reklamationsudløb. Og så til og med på en lader, som de ikke engang selv har udleveret!
At Eplehuset vælger - under reklamationsperioden - at ombytte laderen, giver efter mig overbevisning, reklamationsforpligtelsen på den "nye" lader...
 
M.v.h.


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 08:19
At du har købt produktet i Humac og ikke Eplehuset ændre jo sagen helt. Så kan jeg godt forstå Eplehuset siger det er en sag mellem dig og Apple hvor Eplehuset bare en mellemmand der, i mine øje, yder en en god service ved at tage din lader ind. 
Kan også godt forstå Eplehuset vil have laderen undersøgt grundig før de gør noget ved den. Hvis de bare gav dig en ny med det samme og Apple så afviser din defekte lader fordi den ikke var dækket, så stod Eplehuset med en regning på ny lader de ikke får dækket nogen steder.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 08:52
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

At du har købt produktet i Humac og ikke Eplehuset ændre jo sagen helt. Så kan jeg godt forstå Eplehuset siger det er en sag mellem dig og Apple hvor Eplehuset bare en mellemmand der, i mine øje, yder en en god service ved at tage din lader ind. 
Kan også godt forstå Eplehuset vil have laderen undersøgt grundig før de gør noget ved den. Hvis de bare gav dig en ny med det samme og Apple så afviser din defekte lader fordi den ikke var dækket, så stod Eplehuset med en regning på ny lader de ikke får dækket nogen steder.
 
Du har forstået at Eplehuset tidligere har ombyttet laderen - ik'?
Så det produkt (laderen), er ikke fra Humac!
 
M.v.h.


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 09:12
Oprindeligt skrevet af Fnulder Fnulder skrev:

At du har købt produktet i Humac og ikke Eplehuset ændre jo sagen helt. Så kan jeg godt forstå Eplehuset siger det er en sag mellem dig og Apple hvor Eplehuset bare en mellemmand der, i mine øje, yder en en god service ved at tage din lader ind. 
Kan også godt forstå Eplehuset vil have laderen undersøgt grundig før de gør noget ved den. Hvis de bare gav dig en ny med det samme og Apple så afviser din defekte lader fordi den ikke var dækket, så stod Eplehuset med en regning på ny lader de ikke får dækket nogen steder.

Jeg mener at have fået at vide, at official apple resellers tager sig af alle sager vedrørende Apple-produkter. Desuden mener jeg også at have fået at vide, at køber noget noget af Apple.dk, så beder de en om at gå ned til Eplehuset eller Humac hvis produktet går i stykker.

Den gang min første oplader gik i stykker, så spurgte jeg inde i Eplehuset hvad jeg skulle gøre. De forklarede mig at jeg skulle aflevere den hos dem, fordi de var langt hurtigere end Humac til at reparere produkterne.

Så da jeg fik udleveret den nye oplader af Eplehuset, så jeg ret sikker på at sagen om opladeren bliver til en sag mellem dem og jeg.


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 14:21
Sidste update:
I dag tikkede der en SMS ind, hvor i der stod at jeg kunne hente min oplader. Og ganske rigtigt, da jeg kom der ned var der intet problem med at få en helt ny oplader. Den blev dog hentet nede hos deres teknikker.

Jeg er selvfølgelig glad for, at jeg har fået en ny oplader ikke 24 timer efter jeg har afleveret den.

Men alligevel må jeg undre mig lidt over, hvorfor de ikke bare kunne have sagt at de lige kiggede på det i løbet af dagen, eller ombyttede den med det samme.
Hvorfor hele denne fadæse om at den skulle ind til Apple, og at man i første omgang ikke vil anderkende reklamationsretten.

Men alt i alt, så sidder jeg nu med en ny oplader.


Skrevet af: hunt
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 18:19
Og forhåbentlig en ny kvittering?


Skrevet af: Jimmbo
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 18:23
Oprindeligt skrevet af hunt hunt skrev:

Og forhåbentlig en ny kvittering?

Jeg har fået en færdigrapport. Det må være gyldigt nok, hvis uheldet skulle være ude igen.


Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 08-August-2012 kl. 18:27
Ja, når man offentliggør disse sager, så bliver kundeservice lige pludselig en helt anden..

Hvad kan man lære fra disse sager? - hold jer væk fra Humac og Eplehuset medmindre i har styr på dine rettigheder som forbruger i DK/EU.



Print side | Luk vindue