Component-kabler = composit-kabler ?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Tilbehør
Forumbeskrivelse: Fjernbetjeninger, kabler, omskiftere mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=11394
Udskrevet den: 23-November-2024 kl. 23:44
Emne: Component-kabler = composit-kabler ?
Skrevet af: baloo55
Emne: Component-kabler = composit-kabler ?
Skrevet den: 20-April-2006 kl. 23:19
Hej
Jeg har bestilt tre component-kabler på nettet (pc-netto.dk) Da jeg modtager kablerne står der composite-kabler på pakkerne. Jeg har tjekket varenumrene og det stemmer overens med faktura'en hvor der står component kabler.
Er sådanne kabler ens / kompatible?
------------- Mvh.
Baloo55
|
Svar:
Skrevet af: Tape Connection
Skrevet den: 20-April-2006 kl. 23:21
baloo55 skrev:
Er sådanne kabler ens / kompatible?
|
Det tekniske krav til kablet er det samme: 75 ohm coax. Det er altså præcis samme type kabel, ja.
------------- Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
Skrevet af: baloo55
Skrevet den: 20-April-2006 kl. 23:22
Tak Otto for det hurtige svar
------------- Mvh.
Baloo55
|
Skrevet af: Ken.No.1
Skrevet den: 20-April-2006 kl. 23:56
Hej Otto.
Er bange for jeg er blevet lidt forvirret. Jeg har altid troet at et composite kabel er af rimelig "gennemsnitlig" kvalitet, hvorimod Component kablerne var noget af det bedste til overførsel af f.eks analog video. Bl.a burde det give et mere roligt og og farvemættet billede.
Da jeg fornylig købte en Sony HX710 recorder. lagde jeg meget vægt på at denne netop havde komponent udgang, da jeg er af den opfattelse at det er det næstbedste efter HDMI. Tager jeg fejl?
|
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 00:06
Ken.No.1 skrev:
Hej Otto.
Er bange for jeg er blevet lidt forvirret. Jeg har altid troet at et composite kabel er af rimelig "gennemsnitlig" kvalitet, hvorimod Component kablerne var noget af det bedste til overførsel af f.eks analog video. Bl.a burde det give et mere roligt og og farvemættet billede.
Da jeg fornylig købte en Sony HX710 recorder. lagde jeg meget vægt på at denne netop havde komponent udgang, da jeg er af den opfattelse at det er det næstbedste efter HDMI. Tager jeg fejl?
|
Nej, du tager ikke fejl - Component er bedre end Composite. Men det kabel som signalet rent fysisk overføres i, har samme specifikationer - dog med en ret væsentlig forskel, som jeg ikke lige nævnte: Composite er én 75 ohms coax-leder, Component er tre 75 ohms coax-ledere. I composite mosles farve-signal og lys-signal sammen i ét signal, som tv'et så skal "skille ad" for at nå frem til dét RGB-signal som billedrøret/panelet skal arbejde videre med. Component er en afart af RGB, og tv'et får derfor leveret de tre farver adskilt. Der er derfor ingen/mindre risiko for at farverne flyder ud i hinanden.
Det er altså samme kabel, der er bare forskel på dét signal der sendes igennem, og hvor mange af dem der er. Bonus-oplysning: Det er præcis samme type kabel der bruges som digitalt coax-kabel. Og samme type kabel kan faktisk også anvendes som signal- og sub-kabel, uden problemer - og antennekabler er faktisk også 75 ohms coax. Forskellen på forskellige kabler ligger ikke så meget i typen, men i kvaliteten, samt i dét format der rent faktisk sendes igennem kablet, og alt efter brugen kan det være mere eller mindre kritisk hvordan skærming, tab osv. i kablet er.
------------- Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 00:12
God forklaring takker
Tror dog at jeg ville føle mig lidt snydt
|
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 00:24
Ken.No.1 skrev:
Tror dog at jeg ville føle mig lidt snydt
|
Det ER der nu ingen grund til. 3 styk composite video-kabler kan ofte være i bedre kvalitet til brug som component-kabel, end et kabel hvor der står component på kassen - for ganske ofte har man i de deciderede component-kabler sparet på skærmningen, for at gøre kablet tyndere. 3 tykke, godt skærmede kabler fylder en del.
------------- Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 00:51
Ok er måske lidt langsom, men vil det sige at det heller ikke har nogen betydning for at udnytte progressive scan på sin dvd afspiller?
|
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 01:07
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 22:01
Takker er blevet klogere nu. Nej jeg har ikke bestilt endnu, men skal have et nu. Havde læst meget om tilslutninger og havde langt om længe fundet ud af at component kablet var den rigtige løsning, da der alle steder stod det var det bedste næstefter HDMI, og så kom denne melding
Har som sagt et alm. analog tv og en Sony HX710. Ville et component kabel med scart tilslutning ikke være det optimale?
|
Skrevet den: 21-April-2006 kl. 22:13
Ken.No.1 skrev:
Takker er blevet klogere nu. Nej jeg har ikke bestilt endnu, men skal have et nu. |
Jeg kom i en sen nattetime til at forveksle dig med baloo55, som muligvis var usikker på om han havde modtaget det rigtige kabel.
Ken.No.1 skrev:
Havde læst meget om tilslutninger og havde langt om længe fundet ud af at component kablet var den rigtige løsning, da der alle steder stod det var det bedste næstefter HDMI, og så kom denne melding
Har som sagt et alm. analog tv og en Sony HX710. Ville et component kabel med scart tilslutning ikke være det optimale? |
Nej. Du skal enten bruge et scart kabel eller et komponent kabel. Hvilket afhænger af tilslutningsmulighederne på dit TV (scart vil virke med alle TV, men hvis dit TV er et CRT, kan du med 99.999% sandsynlighed ikke bruge et componentkabel).
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: Tracebuzta
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 00:10
Måske et dumt spørgsmål, men giver component bedre billede end composite ?
|
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 00:52
Tracebuzta skrev:
Måske et dumt spørgsmål, men giver component bedre billede end composite ? |
Det gør det.
------------- Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 11:31
JesperLund skrev:
Tracebuzta skrev:
Måske et dumt spørgsmål,
men giver component bedre billede end composite ? |
Det gør det. |
Ja, de ligger i hver sin ende af skalaen
|
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 13:37
Ken.No.1 skrev:
Ok er måske lidt langsom, men vil det sige at det heller ikke har nogen betydning for at udnytte progressive scan på sin dvd afspiller?
|
Ikke det mindste. Et Component-kabel er et composite-kabel med 3 ledere i stedet for én.
------------- Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 22-April-2006 kl. 19:23
Jeg tror lige jeg blander mig:
Composite kabel: Et kabel med tre stik i hver ende - rød, hvid og gul, hvor det røde og hvide stik er til lyd og det gule stik er til video. Også kaldet phono eller RCA. Der skal altså her bruges 3 kabler: To til lyd som f.eks. billedet herunder og ét til video som 1phono-1phono af samme slags som kablerne herunder.
Component kabel / tilslutning: Her kræves tre stk. kabler som f.eks. sælges som component kabel - og disse tre kabler er til video. Herudover kræves et stereokabel (med et rødt og et hvidt stik i hver ende f.eks.) til lyden, eller blot to adskilte analoge lydkabler. Til component tilslutningen skal man altså brug fem kabler / stik. Billedet herunder viser videokablerne, derudover skal man altså bruge lydkabler, som f.eks. dem på billedet under composite.
Vision - Component Connections |
|
------------- Med de venligste hilsener
Thorvald.
|
|