Er windows virkeligt stadig så bøvlet
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: PC hardware & software
Forumbeskrivelse: Hardware & software, men ikke HTPC
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114036
Udskrevet den: 30-Januar-2025 kl. 23:44
Emne: Er windows virkeligt stadig så bøvlet
Skrevet af: antilles
Emne: Er windows virkeligt stadig så bøvlet
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 09:01
Jeg har brugt windows siden jeg fik min første PC, og synes ellers jeg er rimelig fortrolig med systemet. Jeg kan som regel tvinge det til at virke, som jeg forventer det skal. Men tænk at det stadig skal være nødvendigt at "tvinge" windows til de mest simple ting.
I går begyndte jeg en geninstallering af vores familie laptop, jeg havde mistanke om noget ad-ware, og ville ikke tage chancen med at forsøge at fjerne den. Vi har ikke noget voldsomt på den bærbare. Der ligger en kopi af alle billeder (spejl af photo mappe på NAS), office og dropbox - that's it. Desuden skal der forbindes en HP trådløs printer.
Jeg starter installationen, som egentligt forløber planmæssigt. Jeg var faktisk meget overrasket over at windows trods alt finder alle drivere denne gang - kudos til MS. Men så starter problemerne ellers. Printeren, tager 3 forsøg (!!!) inden den virker. Der kommer bare en besked op om at installationen er fejlet og at jeg skal kontakte leverandøren - HAHA held og lykke... Nå men tredje gang virkede det. Der er ikke noget underligt ved mit netværk så det er da fantastisk at noget så "simpelt" går galt.
Derefter går der kludder i windows opdateringerne, som tager mig 1 time at rode op i. Jeg må tilbringe en del tid på MS elendige support portal, som ved gud ikke kan bruges til meget. INdtil jeg finder et tilsyneladende "hemmeligt" program, som kan rydde op i opdateringerne og sikre at de nye bliver installeret korrekt. Altså jeg får en fejl om at installationerne ikke er installeret korrekt - hvorfor kan windows så ikke selv gøre ovenstående, når nu ms selv kender løsningen???
Vi taler om en helt ny installeret PC, alligevel tog det 3 timers arbejde at få den i luften - udover at det tog ca 6 timer at downloade og installere alle updates.
Jeg har haft den fornøjelse at være min families IT guru, og samme situation som ovenstående gentager sig gang på gang. Stort set hvergang et familie medlem får en ny PC med windows, er der altid et eller andet der ikke virker - det er enten printer, antivirus sw, office, java, et kamera, wifi eller et eller andet. Fælles er dog altid at det er ting, som bare burde virke, da det er noget som alle bruger hele tiden.
Er windows virkeligt ikke bedre??? Come on - 1½ time for at installere en PRINTER!
|
Svar:
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 09:20
Tror bare du har været uheldig, men har ikke selv den store erfaring med win 7. Er holdt op med at anbefale win maskiner til venner og familie. Det har gjort det meget lettere for mig selv.
Men vil da gætte på de fleste installationer går let og hurtigt.
|
Skrevet af: pfugl
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 09:24
Jeg tror også du har været uheldig. Har selv installeret windows 7 masser af gamge uden de store problemer.
------------- /Peter
|
Skrevet af: hansie
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 09:29
Har snart installeret rigtig mange win 7 maskiner.
Syntes at det altidgår fin og nemt. Bevares bruger manen gammel win 7 skiveer der endel opdateringincl service pack.
Men jeg bruger omkring en time og så er de i luften. Nogle printere kan være tunge at få til at virke, men har du husket at bruge de rigtige drivere, der er tit forskel mellem 32/64 bit udgaverne.
Har leget lidt med win8 og her går det meste rigtig nemt, så der er forbedringer på vej
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 10:01
Man kan jo også vende problematikken, og kigge lidt på de producenter, der laver softwaren til de forskellige enheder. Det er ikke MS ansvar, at deres styresystem fungerer fejlfrit, med andre producenters software, drivere o.lign. Denne opgave skal sikres af de pågældende producenter, og næste issue er så, hvad har man ellers installeret. Der er oceaner af kompatibilitetsforhindringer, men med mine win7 maskiner, kan jeg ikke nikke genkendende til problemerne.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 10:03
Hvis du skal starte en XP installation op, er det helt normalt med et par hundrede opdateringer. Når det er sagt, er HP printer rigtig bøvlet at få i gang. Især de billigere hjemmeprinter kræver en CD for at installere; alternativ skal man hente en fuld CDsoftware på hjemmesiden 3-400 MB med sløv hastighed.
|
Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 10:19
For det første så virker Windows 7 Out of the box uden problemer. printere er altid noget skidt, men det er fordi HP eller de andre producenter stopper 250 forskellige stykker software og management tools ved. EN ting der skal bruges er de rene drivere og så virker det hver gang. i mit daglige arbejde er jeg for mange år siden noget til den konklusion at når man installere en enhed så installere man ikke fra en setup fil men fra enhedshåndtering på den måde installere man kun driveren til enheden. og ikke alt det software som man ikke skal bruge alligevel også i øvrigt gør maskinen langsom fordi der starter 17 programmer op til en HP printer hver gang du starter den.
|
Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 10:20
Nu skrives der ikke noget om, hvilken maskine der er tale om, hvilken windows der er tale om og ikke mindst hvilken internet forbindelse der er tale om. Disse tre ting er afgørende for tiden det tager at lave en windows installation - som udgangspunkt. Der skrives heller ikke hvilken printer der er tale om. Selvom jeg altid har kørt med HP printere, så er det bestemt ikke for deres software, som ALTID har været noget bras, og som rigtig ofte ikke har virket fra den medfølgende CD. Det er bestemt ikke noget man kan klandre Windows for. Det er printer producenten som har gevaldige problemer. Erfaringsmæssigt, så henter jeg altid driveren først. Og hvis jeg gider, så ryger resten af CD indholdet op maskine, (idag er det dog noget sværere at undvære andet end driveren, da de har deres eget kontrolpanel). En standard Windows 7 maskine med forholdsvis opdateret komponenter, som jeg immervæk har lavet en hel del af, tager fra start til slut ca. 20 minutter. Derefter skal der opdateres med div patches fra Windows Update. Men under 1 time inkl. evt. service pack, det er normalen. Uden servicepack så snakker vi 30-40 minutter. Så er Windows 7 standard oppe og kører og klar til alt det andet, som så til gengæld kan tage ufattelig mange timer. Her snakker jeg om installeringer af div. bruger programmer, såsom Office, opsætning af mail osv osv. Men denne del er temmlig individuel, og absolut ikke noget som helst med Windows at gøre. Eksempelvis - En total re-install af min egen workstation tager godt og vel 6-8 timer. Ungernes kan gøres på under 1 time, og så roder de selv med deres spil/programmer.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 10:41
Kandersen skrev:
Nu skrives der ikke noget om, hvilken maskine der er tale om, hvilken windows der er tale om og ikke mindst hvilken internet forbindelse der er tale om. Disse tre ting er afgørende for tiden det tager at lave en windows installation - som udgangspunkt. Der skrives heller ikke hvilken printer der er tale om. Selvom jeg altid har kørt med HP printere, så er det bestemt ikke for deres software, som ALTID har været noget bras, og som rigtig ofte ikke har virket fra den medfølgende CD. Det er bestemt ikke noget man kan klandre Windows for. Det er printer producenten som har gevaldige problemer. Erfaringsmæssigt, så henter jeg altid driveren først. Og hvis jeg gider, så ryger resten af CD indholdet op maskine, (idag er det dog noget sværere at undvære andet end driveren, da de har deres eget kontrolpanel). En standard Windows 7 maskine med forholdsvis opdateret komponenter, som jeg immervæk har lavet en hel del af, tager fra start til slut ca. 20 minutter. Derefter skal der opdateres med div patches fra Windows Update. Men under 1 time inkl. evt. service pack, det er normalen. Uden servicepack så snakker vi 30-40 minutter. Så er Windows 7 standard oppe og kører og klar til alt det andet, som så til gengæld kan tage ufattelig mange timer. Her snakker jeg om installeringer af div. bruger programmer, såsom Office, opsætning af mail osv osv. Men denne del er temmlig individuel, og absolut ikke noget som helst med Windows at gøre. Eksempelvis - En total re-install af min egen workstation tager godt og vel 6-8 timer. Ungernes kan gøres på under 1 time, og så roder de selv med deres spil/programmer. |
Du har sikkert ret i det du skriver. Men kan det virkeligt være mit "problem" som forbruger? Burde HP+dell+MS så ikke finde ud af hvordan de sikrer at tingene virker out-of-the-box istedet for at proppe en masse ubrugelig software i pakken sammen med printeren? Jeg mener MIN PRINTER KAN GÅ PÅ FACEBOOK?! hvorfor brugte de ikke de 5000 ingeniør timer på at lave en driver der fungerer? Jeg har prøvet at installere den "rå" driver, men den ville ikke genkende printeren - og jeg er HELT sikker på at det var den rigtige verison. Jeg tror HP prøver at "tvinge" brugerne til at installere deres software (Det er forresten en photosmart C310a AIO printer)
Min internet forbindelse er 50Mbit, så det er ikke den der sætter begrænsningen. Jeg har nu heller ikke noget imod at den skal downloade og installere en masse updates - det er fint. For det meste mærker man det knap som bruger. Min anke er bare at det er en ny installation af windows, alligevel går det galt og jeg skal bruge tid på ms hjemmeside for at finde en løsning, som ms udmærket kender - hvorfor gør windows det så ikke bare automatisk? Fair nok at "noget går galt", men hvor tit har i oplevet at "windows søger efter en løsning på problemet" dialog boksen rent faktisk har fundet en løsning - nej vel...
Jeg synes producenterne er slemme til at skyde skylden på hinanden. Hvem skal jeg ringe til som forbruger omkring mit printer problem, hvis jeg ikke er IT kyndig? I mit tilfælde kunne jeg ringe til HP, som sikkert ville skyde skylden på Dell, som igen vil sige at det er et windows problem - og så sidder jeg der. Jeg ville gerne købe en printer som var garanteret at virke sammen med en dell maskine og Win7 Home 64bit, og tilsyneladende er det ikke svært hvis jeg skal følge mærkningen på printerne. Men virkeligheden er en anden. Men heldigvis så kan jeg jo bare uploade det jeg vil printe til facebook og udskrive via printerens facebook app
Jeg kan da godt huske hvordan det var i win95/98 tiden og det er bestemt blevet bedre. Men jeg synes bare at de problemer jeg har haft er beklagelige for både dell, ms og HP og det er ærgerligt at det ikke kan lade sig gøre at installere uden de problemer. Jeg skal nok løse problemerne, men jeg kom bare til at tænke på alle de alm. brugere, som køber en PC+printer i elmutanten med den forventning at det bare virker - de bliver skuffede...
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 11:19
som forbruger er jeg da helt enig med dig i din frustration. Som emnet vi debatter her, der er jeg derimod ikke enig, at det er windows der er noget lort. Windows er faktisk blevet rigtig god og i virkelig annonym form, når det drejer sig om installation fra bunden, mest af alt fordi den genkender rigtig meget hardware i dag, og det VIRKER, når windows genkender det. Min erfaring - Problemer opstår som regel altid bagefter windows er installeret. Og ja, som forbruger hjælper det dig lige lidt, om det er er windows eller HP, Dell eller anden producent som skaber dit problem. Det er frustrerende at komme igennem, ingen tvivl om det. Jeg må bare understrege, ligesom andre også skriver her, at din oplevelse bestemt ikke er det der opleves tit mere. Lige med undtagelse af din erfaringer med Printeren, for det er nærmere reglen frem for undtagelsen, når vi snakker HP printere. Jeg gruer for det hvergang nogen i familien skal have installeret en HP printer. Der er kun eet at gøre. Start kaffemaskinen op og give sig RIGTIG god tid til det. Lige et godt råd forøvrigt - Når man starter forfra på Windows, så er det en god ide at installer windows og alle servicepacks/updates, før man begiver sig i kast med andre programmer. Jeg har set folk installer 117 andre ting samtidig med og før andre patches/service pakker. Specielt samtidig kan ikke tilrådes, selvom det i princippet burde gå godt, alt afhængig af, hvad det er man installer. Har sågar set en sysadmin installer driver og utilities til hans hardware Raid controler, samtidig med windows var igang med at installer en servicepack, som Raid controleren var afhængig af. Fjolset burde vide bedre, men tålmodig var ikke lige hans støreste forces, så han gad ikke vente på, at windows havde fundet og opdateret det hele. Det gik heller ikke godt for ham. Min prioritetsrækkefølge er altid: 1. Windows standard 2. Evt. manglende drivere til hardware komponenter, som jeg SKAL bruge før jeg går videre. Eksempelvis GFX kort, netkort osv. Specielle drivere til BT host eller andet "ligegyldigt for resten af installationen på nuværende tidspunkt", det må ganske enkelt vente. 3. Automatisk Servicepacks/updates. 4. Manuelle updates - Med dette mener jeg, at jeg går hellere en gang ekstra ind i windows update for at se om der er noget der mangler, inden jeg begiver mig igang med at installer noget som helst andet. Det kan også være nyere drivere til enheder som jeg ved/har hentet på forhånd eller enheder som mangler at blive installeret. Det kan/vil oftest resultere i et par ekstra reboots. Og sådan er det bare!
5. Her er det en god ide at lave et image backup kopi af sit system drev. 6. Alle andre programmer såsom printere/perifide enheder, USB enheder, office, mail opsætning, browsere osv osv. (7.) Evt. endnu et Image backup, hvis man er lidt smart. Dog skal man være klar over, at et image backup her også betyder, at perifide enheder er med. Eksempelvis en printer, som kan være udskiftet, når/hvis man genskaber sit system. Jeg er ret sikker på jeg ikke er speciel unik på det her på, men der er nogle derude, som gør tingene anderledes. Det KAN måske have noget med forskellen i problemerne at gøre.
------------- Mvh
Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 11:32
Det er ikke MS' problem at HP ikke kan finde ud af at lave ordentlige drivere. Jeg har aldrig haft problemer med at installere mine Canon-printere.
Dertil tager det mig 20 min. at installere Win 7 på min 5 år gamle laptop og ca. ½ time hvor den skal passe sig selv og hente opdateringer.
De eneste gange jeg har haft problemer, som IT-manden i vores familie, er når PC'en er købt "for billigt" og når jeg skal installere min fars HP multifunktionsprinter.
Grundlæggende er det for nemt at skyde skylden på MS når det oftest er en FEJL 40, for billigt udstyr eller en producent som udvikler selvstændigt software, når nu MS har mulighed for at levere nogle standarder som de burde følge.
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 11:37
Glemte lige at nævne en MEGET væsentlig ting. Hvis der er tale om en helt ny PC, så undersøg om der evt. er en nyere bios. Det kan have en betydning, også i bærbar computere. Jeg har en ældre IBM som simpelthen bare ikke ville installer windows 7 overhovedet, (fik blue screen under installering), indtil jeg fik opdateret bios på den. Men okay, det var også en ældre IBM.
------------- Mvh
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 12:16
Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! Og specielt trådløs netværksprintere er (kan være) håbløse at få op og køre. Man skal sørge for at følge vejledningen SLAVISK! Mange tror at fordi de har lidt IT-indsigt, så kan de lige klare det med venstre hånd. Men den går sgutte (har prøvet det!). Derudover kan du jo ikke gi' Microsoft skylde for, at du åbenbart sidder på både en håbløs langsom forbindelse, og sidder med en håbløs langsom bærbar - hvis det kan tage 6 timer(!) at hente og installere opdateringer. M.v.h.
|
Skrevet af: FPP
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 12:33
Kandersen skrev:
som forbruger er jeg da helt enig med dig i din frustration. Som emnet vi debatter her, der er jeg derimod ikke enig, at det er windows der er noget lort.
|
Er helt enig i ovenstående.
Overskriften på indlægget vil nødvendigvis resultere at nogen går ind og forsvare Windows, da det typisk ikke er her hoveddelen af problemet ligger.
Det der angribes er vel i virkeligheden PC oplevelsen, hvor sammenspillet mellem hardware/software fra mange forskellige producenter kan give problemer, uden at ansvaret kan placeres et bestemt sted.
Jeg syntes dog sagtens man med rette kan kritisere Microsoft´s .NET opdateringer fra 3.5. Laver man en ren installation skal der en del genstarter og søgen efter opdateringer til før man har alle .NET opdateringerne, og det er også sket mere end en gang for mig at der sidder en opdatering "fast" der konstant fejler.
I forhold til både opdateringer og især printere sker der en del forbedringer med Windows 8. Se evt. http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/25/simplifying-printing-in-windows-8.aspx - http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2012/07/25/simplifying-printing-in-windows-8.aspx
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 13:00
Spændende indlæg, især Kandersen's pointe omkring at først installere windows updates inden man installere andet software. Det gjorde jeg ikke. Igen jeg ville udnytte tiden, så jeg installerede software imens windows hentede (og muligvis også installerede) updates. Men jeg har altid troet at netop de vigtige ændringer i OS'et blev lavet når computeren lukkes eller starter, her står den jo ofte og installerer updates - antageligt for at undgå noget går galt.
Det lyder som om jeg skal holde mig fra HP - desværre købte jeg netop HP, fordi jeg så tænkte at jeg undgik problemer.
Henrik B. skrev:
Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! Og specielt trådløs netværksprintere er (kan være) håbløse at få op og køre. Man skal sørge for at følge vejledningen SLAVISK! Mange tror at fordi de har lidt IT-indsigt, så kan de lige klare det med venstre hånd. Men den går sgutte (har prøvet det!). Derudover kan du jo ikke gi' Microsoft skylde for, at du åbenbart sidder på både en håbløs langsom forbindelse, og sidder med en håbløs langsom bærbar - hvis det kan tage 6 timer(!) at hente og installere opdateringer. M.v.h. |
Jeg giver heller ikke MS skylden - men når fejlene sker i windows er det nærliggende at man som bruger "tror" at fejlen er hos netop windows. Og alle som ikke har IT forstand vil give MS skylden - Måske skulle de gør noget ved det... Ala strengere krav til hardware producenter så de sikrer en god oplevelse for deres brugere.
Jeg har en 50Mbit forbindelse og en 2x2GHz i3 Laptop, så det skulle være relativt hurtigt. De 6 timer er samlet tid. Min win7 CD er nok 3 år gammel, så fair nok at der skal hentes nogle updates. Jeg har i princippet ikke noget i mod at det tager tid. Mit problem er at nogle updates fejlede og MS måde at håndtere de fejl på er meget dårlig. Som sagt skulle jeg bruge ½-1 time på ms hjemmeside for at finde noget obskurt software som kunne fikse problemet - igen hvorfor går den ikke bare det selv, når ms tilsyneladende ved hvad der skal til for at fikse problemet.
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 13:16
antilles. Et godt tip er, at download'e den komplette Win7 service-pakke 1, og så brænde den på en CD/DVD. Så kan man nemmere - og hurtigere - få dén installeret, efter nyinstallering af Win7. Det gør at man efterfølgende ikke skal hente så mange ekstra opdateringer... M.v.h.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 13:16
Henrik B. skrev:
Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! |
Det har vi jo diskuteret før, men jeg mener der er stor forskel på at sige at det er bøvlet at være Windows bruger, og på at give Microsoft skylden. Det kan godt være bøvlet at være Windows bruger, uden at det er Microsofts skyld. Faktum er bare at jeg bruger meget mindre tid på at rode med opsætning af min PC efter at jeg er skiftet til Mac, og af dén tid jeg bruger udgør Windows 95% (jeg kører også Windows fordi nogle specifikke programmer jeg bruger ikke understøtter Mac). Jeg er sådan set rablende ligeglad med hvem der er skyld i hvad, jeg er bare glad for at jeg ikke skal bøvle med opsætning længere. Og så er jeg sådan set også ret ligeglad med om det bare er mig der er uheldig - jeg kunne jo med samme ret argumentere for at det bare er dig der er heldig. Jeg er ikke blind for at der også kan være problemer med en Mac, og lige om lidt kommer der 4 indlæg fra folk der har meget mere bøvl med deres Mac, men for mig var det en forløsning at følge generaliseringen: Ja, Windows er bare mere bøvlet.
Én af de helt store forskelle har været, at de gange jeg HAR haft ting der drillede, eller som jeg bare ikke vidste hvordan jeg skulle håndtere (eftersom jeg er ny Mac bruger), så har jeg som regel fundet svaret efter 30 sekunder på Google, fordi der er et par millioner andre der har nøjagtigt samme setup. Når der er Windows problemer, finder man som regel 5-10 forskellige mulige svar på hvad det KAN være, og så er det ellers i gang med at fejlsøge.
Og ja, jeg generaliserer. Men det er sådan min oplevelse har været.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 13:19
Steve Jones skrev:
Det er ikke MS' problem at HP ikke kan finde ud af at lave ordentlige drivere. Jeg har aldrig haft problemer med at installere mine Canon-printere.
Dertil tager det mig 20 min. at installere Win 7 på min 5 år gamle laptop og ca. ½ time hvor den skal passe sig selv og hente opdateringer.
De eneste gange jeg har haft problemer, som IT-manden i vores familie, er når PC'en er købt "for billigt" og når jeg skal installere min fars HP multifunktionsprinter.
Grundlæggende er det for nemt at skyde skylden på MS når det oftest er en FEJL 40, for billigt udstyr eller en producent som udvikler selvstændigt software, når nu MS har mulighed for at levere nogle standarder som de burde følge. |
Enig, lige netop derfor, at jeg udskiftede HP printer og scanner, til modeller lavet af Canon. Jeg havde aldrig andet end bøvl, når HP printer og scanner skulle installeres.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 16:14
antilles skrev:
Spændende indlæg, især Kandersen's pointe omkring at først installere windows updates inden man installere andet software. Det gjorde jeg ikke. Igen jeg ville udnytte tiden, så jeg installerede software imens windows hentede (og muligvis også installerede) updates. Men jeg har altid troet at netop de vigtige ændringer i OS'et blev lavet når computeren lukkes eller starter, her står den jo ofte og installerer updates - antageligt for at undgå noget går galt. |
"Jeg ville udnytte tiden...", husk hvad jeg skrev om tålmodighed? Der er rigtig mange som netop gør som du. Og ja i realiteten burde det ikke betyde noget. Men det kommer så sandelig an på, hvad du installere og ikke mindst, hvad evt. opdateringer retter på. Forestil dig en HP driver som er afhængig af en patch, men som du, som forbruger, ikke har fået lagt ind, fordi du lige har lagt en ny installation af window på din maskine, og nu er den efterhånden nået til at tjekke for opdateringer, måske. Enten skal HP promte dig og sige du skal opdatere, eller så skal den på een eller anden måde "kompenserer" for, at denne opdatering måske kommer på din maskine på et tidspunkt. Udvikleren bag HP driveren sidder sandsynligvis allerede med den opdateret version, da han kodede driveren. Et godt eksempel på dette var i de gamle XP dage og USB1/2. XP kom som standard med support af USB og det krævede servicepack 1 (eller var det sp2), før USB2 kunne bruges. Mange enheder krævede USB2/service pack opdatering før de overhovedet ville installere, men en del tog slet ikke hensyn, med det resultat, at de ikke virkede efter installering.
antilles skrev:
Det lyder som om jeg skal holde mig fra HP - desværre købte jeg netop HP, fordi jeg så tænkte at jeg undgik problemer. |
Hvis du kan undgå problemer med installation af HP printere, så mener jeg de er rigtig gode produkter. Så det er lidt et spørgsmål om at give sig god tid, tage mod til sig, og så ellers begive sig ud i det med en stor potion tålmodighed. Ja, HP stinker på det område, men det er til gengæld også det eneste. Når de først kører, så synes jeg det er temmelig godt.
antilles skrev:
Jeg giver heller ikke MS skylden |
Jo du gør i emnet
antilles skrev:
- men når fejlene sker i windows er det nærliggende at man som bruger "tror" at fejlen er hos netop windows. Og alle som ikke har IT forstand vil give MS skylden - Måske skulle de gør noget ved det... Ala strengere krav til hardware producenter så de sikrer en god oplevelse for deres brugere. |
Det har de mig bekendt kæmpet med en del år efterhånden. Men det er også en omstændig affære, at skulle alt software igennem på den måde. Det som er problemet med Hp printere er, at de ikke længere er så "standard" som de var i gamle dage. Der er simpelthen for mange produkter.
antilles skrev:
Som sagt skulle jeg bruge ½-1 time på ms hjemmeside for at finde noget obskurt software som kunne fikse problemet - igen hvorfor går den ikke bare det selv, når ms tilsyneladende ved hvad der skal til for at fikse problemet. |
Det gør de også. Det er bla. derfor de hver måned sender patches ud, (det er IKKE kun sikkerhedsopdateringer). Men det nytter jo lige fedt, hvis din maskine, som du er ansvarlig over for, ikke har fået installeret denne patch, enten fordi du ikke er nået så langt i din process, eller fordi du ganske enkelt har slået det fra. Sidstnævnt er der også folk som gør. Og så er der dem som kun vælger vigtige opdateringer. Så har vi balladen med producenterne, for hvad er vigtigere end andet? ------------- Mvh Kim Andersen. https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 17:03
Otto J skrev:
Det kan godt være bøvlet at være Windows bruger, uden at det er Microsofts skyld. |
Den sætning burde printes ind i hovedet på rigtig mange mennesker derude. Omvendt, så taler de oftest ud fra frustrationer og manglende viden. Så det er vel bare sådan det må være.
Otto J skrev:
Jeg er sådan set rablende ligeglad med hvem der er skyld i hvad, jeg er bare glad for at jeg ikke skal bøvle med opsætning længere. |
Som forbruger skal du også være ligeglad, ihvertfald lige indtil du vover dig ud i at pege fingre af nogen. Så skal/bør man ligesom have sin facts klar. Om du er Mac, Linux eller anden slags bruger ser jeg som ret underordnet i den her debat. Men hvad der derimod er interessant for debatten, er din udtalelse omkring bøvl med opsætning. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvad det er for bøvl der hentydes til. Ikke fordi jeg mistror dig, men fordi jeg mener, at meget af dette bøvl ligger et helt andet sted end i operativssystemet, (som er det vi snakker om her).
Når du får leveret en Mac, så er den allerede opsat - Så der er af gode og praktiske årsager ingen bøvl med opsætningen af det. Når du får leveret en windows/PC, så er den måske allerede opsat - Er den, er det samme resultat som med Macén, ingen bøvl. Hvis ikke den er sat op, så skal man igennem installation og opsætning. Og her er det, som jeg mener vi snakker om. Installationen af OS har i windows regi været utrolig stabilt i flere år efterhånden. Husk nu - Det er selve OS vi snakker om her. Problemerne opstår EFTER OSét er installeret, når man eksempelvis begynder at tilføje perifide enheder og/eller programmer. Og det er dette, altså tiden EFTER OSét er installeret, som jeg opfatter, rigtig mange betegner som værende bøvlet for dem. Men mange peger i retning af MS og deres OS. Og det er jo interessant nok, når det oftest viser sig at køre rigtig godt, ihvertfald indtil man bruger/ændre på det. Det er ikke producenten af min bil, der har skylden, hvis min bil kører af røvens til, efter jeg har fået sat nye hjul på, og det viser sig, at det værksted jeg brugte til de nye hjul, ikke har afbalanceret dem korrekt, (bare for at komme med et eksempel). Men det er derimod nemt at pege efter det man "kender", hvis man ikke ved, hvad en forkert afbalancering kan gøre ved ens køreoplevelse. Og så vil producenten af bilen sandsynligvis få hele skraldet, uberettiget!
------------- Mvh
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 17:53
Jeg har lidt svært ved at tage printerbrok seriøst, jeg arbejdede som tekniker inden windows kom på banen og der var printerinstallationer sådan noget med at lede efter hexkoder for fed skrift og italic i manualen og manuelt knokle det ind i de individuelle programmers opsætning.
Idag køber man en printer man synes har en pæn facon, hopper på fabrikantens hjemmeside efter en driver og så er den skid slået. Hvis driveren er noget skrammel returnerer man printeren og vælger en anden med en bedre driver.
Det der irriterer mig ved at lave en frisk windowsinstallation er alt den tid man bruger på at sætte detaljerne op bagefter. Selve den rå installation tager en halv times tid, herefter bruger man en halv times tid på at hente opdateringer, fint nok.
Bagefter bruger man så 5-6 timer på alle mulige småting, vælge startside i browseren, fortælle firewall at ens router gerne må kontaktes, hente en frisk driver til grafikkortet, finde indstillingerne i msn så chatvinduet ikke popper op midt i det man laver, få installeret adblocker i browseren, få valgt et baggrundsbillede man kan holde ud, få fortalt windows media player at den ikke skal overtage kontrollen over mp3 samlingen, men lade winamp om det istedet, vælge en mindre irriterende lyd til msn'en, vælge et baggrundsbillede der er til at holde ud og 117 andre ting. Hver for sig er det absolut småting der kan fikses på ingen tid, alligevel ender man med at bruge hele aftenen på at justere alt muligt inden installationen så småt begynder at ligne "den måde det plejer at være, den måde man kan li' det på"..
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 18:17
strandvasker skrev:
Jeg har lidt svært ved at tage printerbrok seriøst, jeg arbejdede som tekniker inden windows kom på banen og der var printerinstallationer sådan noget med at lede efter hexkoder for fed skrift og italic i manualen og manuelt knokle det ind i de individuelle programmers opsætning.
Idag køber man en printer man synes har en pæn facon, hopper på fabrikantens hjemmeside efter en driver og så er den skid slået. Hvis driveren er noget skrammel returnerer man printeren og vælger en anden med en bedre driver.
Det der irriterer mig ved at lave en frisk windowsinstallation er alt den tid man bruger på at sætte detaljerne op bagefter. Selve den rå installation tager en halv times tid, herefter bruger man en halv times tid på at hente opdateringer, fint nok.
Bagefter bruger man så 5-6 timer på alle mulige småting, vælge startside i browseren, fortælle firewall at ens router gerne må kontaktes, hente en frisk driver til grafikkortet, finde indstillingerne i msn så chatvinduet ikke popper op midt i det man laver, få installeret adblocker i browseren, få valgt et baggrundsbillede man kan holde ud, få fortalt windows media player at den ikke skal overtage kontrollen over mp3 samlingen, men lade winamp om det istedet, vælge en mindre irriterende lyd til msn'en, vælge et baggrundsbillede der er til at holde ud og 117 andre ting. Hver for sig er det absolut småting der kan fikses på ingen tid, alligevel ender man med at bruge hele aftenen på at justere alt muligt inden installationen så småt begynder at ligne "den måde det plejer at være, den måde man kan li' det på"..
|
Det kan MS da ikke klandres for heller, de kan vel ikke gøre for, at du har en anden smag/præference.? Vi skal vel bare være glade for, at den " Personal Computer" rent faktisk kan gøres personlig. Selv hvis en ny installation startede helt blank, med spørgsmålet " hvordan skal jeg se ud ", ville det jo tage en masse tid. Kohberg rugbrød skal vel heller ikke skældes ud, fordi du er lang tid om at lave et stykke med leverpostej, fordi du vil have det højt belagt.
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 18:39
Lige en successhistorie fra idag som beviser hvorfor Windows faktisk er blevet godt:
idag skulle jeg installere en gammel HP PSC2175 printer på en Windows 7 ultimate SP1 maskine. Driver-cd'en var væk, hvorfor familiemedlemmet jeg lavede dette for ikke vidste hvad skulle gøre. Dette var faktisk alt der skulle til:
1) Forbind printer til PC via USB-kabel 2) Vente 2 min 3) Print
Hvor meget nemmere kan det gøres?
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 18:46
Kandersen - du har ikke forstået budskabet. Antilles har ikke, som du fremfører, givet MS skylden. Han siger at det er bøvlet at være windows bruger. Det er ikke det samme, som du selv bifalder. Det kan sagtens være alle andres skyld, men facit er at det (i hans oplevelse) er bøvlet. Hvis løsningen er at skifte platform, og at det er synd for microsoft at de er helt uden skyld i det, så er det bare pisse ærgerligt for Microsoft. Det kan jeg som bruger bare ikke bruge til en meter. Jeg er ikke blevet træt af microsoft, jeg er blevet træt af økosystemet. Og nej, mine problemer har ikke noget med installation af windows at gøre. Og nej jeg gider ikke høre flere løsningsforslag, jeg har løst problemet.
Det er ikke Microsofts skyld at det er bøvlet. Men det er lige præcis fordi man er afhængig af alle mulige andre, at windows er bøvlet.
Og ja, OSX kan bestemt også være bøvlet, og man kan også have store problemer med at installere en printer i OSX. Men facitlisten er bare at den tid jeg bruger på opsætning er minimeret væsentligt, og så er jeg ligeglad med hvis skyld det er, hvad jeg gjorde forkert, og hvor mange andre der HAR problemer med setups som mit. Jeg gider ikke høre på at det bare er fordi jeg gjorde noget forkert, det var det sikkert, men så ligger bøvlet i at det er mere nødvendigt at sætte mig ind i hvordan det gøres rigtigt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 18:53
Mht personlig opsætning, hvordan man synes det skal se ud osv: jeg ved godt det er subjektivt og helt vildt fanboy-agtigt, og jeg kan ikke bakke det konkret op, men min følelse er at jeg med windows kan vælge mellem uendelige varianter af grimt, og så kan jeg forsøge at finde frem til det jeg synes er mindst grimt, mens jeg oplever at OSX som standard bare er pænt, så jeg føler ikke at behovet for personalisering er der. Og helt ærligt, når jeg ser hvad folk får klampet sammen af mærkelige brugerflader på deres Android telefoner, så foretrækker jeg altså pænt frem for personligt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 19:00
Er der ingen der bruger Windows Let overførsel, når I får ny Windows-pc? http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/windows-easy-transfer - http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/windows-easy-transfer
Så er alle indstillinger flyttet.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 10-August-2012 kl. 21:48
JeTex skrev:
Det kan MS da ikke klandres for heller, de kan vel ikke gøre for, at du har en anden smag/præference.? |
Hvor ser du at jeg klandrer dem? Jeg skriver bare at en windowsinstallation har det med at tage hele aftenen selvom selve installationsdelen er relativt hurtigt overstået..
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 00:46
Brixen skrev:
Er der ingen der bruger Windows Let overførsel, når I får ny Windows-pc? http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/windows-easy-transfer - http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/windows-easy-transfer Så er alle indstillinger flyttet. |
Jeg tror problemet er alm. brugere ikke kender den funktion eller ved hvordan den virker og avancerede brugere benytter så meget forskellig software som ikke er windows og derfor er det minimalt hvilke indstillinger de får med.
Sidst og ikke mindst får man også fjernet alt tvivl om rootkits og adware når man laver en ny installation.
|
Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 00:53
strandvasker skrev:
Jeg har lidt svært ved at tage printerbrok seriøst, jeg arbejdede som tekniker inden windows kom på banen og der var printerinstallationer sådan noget med at lede efter hexkoder for fed skrift og italic i manualen og manuelt knokle det ind i de individuelle programmers opsætning. |
Jeg vil give strandvasker ret - idag er det blevet super nemt at installere printere osv. hvis man slavisk følger instruktionen.
Idag skal man ikke kæmpe med LPT porten og UART indstillinger for til sidst at opdage at ens plug'n'play lydkort autonomt har overtaget IO port, DMA eller IRQ.
Skal jeg dog selv vælge udstyr, så bliver det ikke til SoHo brugeren. Der er eksempelvis for mange åndsvage printere med scanner funktioner som skal installeres på tåbelige måder, selvom de har et netstik i måsen.
Jeg vil dog anbefale at man gemmer CD'er til Canon udstyr. For de har den tåbelige vane kun at udgive opdateringer til deres udstyr. På den måde kan du ikke få en scanner til at virke, for programmet på deres website er kun en opdatering, som kræver original CD.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 02:12
Cyberguyen skrev:
Jeg vil dog anbefale at man gemmer CD'er til Canon udstyr. For de har den tåbelige vane kun at udgive opdateringer til deres udstyr. På den måde kan du ikke få en scanner til at virke, for programmet på deres website er kun en opdatering, som kræver original CD.
|
Der er du helt gal på den! Jeg har nu haft diverse Canon skannere og printere, gennem mere end 10 år, og har aldrig oplevet at det kun er opdateringer. Det er altid fuldt installérbare driver-/programpakker man henter... M.v.h.
|
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 08:07
At gemme diverse CD'er, gør jeg nu også altid... Så har man altid dem, hvis noget driller. En ting, som heldigvis også har ændret sig er, at man gerne vil installere Windows i stilhed! Det ER altså trælst at høre på den "musik", som er på XP-installationen i den sekvens, hvor der skal indtastes nogle oplysninger, før man kan komme videre. Og den "musik" kan ikke fjernes eller justeres!
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 10:13
Jeg vil lige skrive en lille status på mit problem. Først og fremmest, så er printeren installeret. Det var bøvlet men lykkedes til sidst. Jeg har dog stadig problemer med en opdatering til Internet explorer 9, som ikke vil opdatere. Det er netop denne fejl jeg hæfter mig ved. Dette er en MS update til MS software i et MS OS. Derfor et MS problem, som vi ikke kan give 3. part skylden for.
Jeg har siddet 1 time her til mogen og forsøgt at rulle installationen af diverse updates tilbage, så jeg kunne installere IE9 forfra, men lige meget hvad jeg gør, så forbliver IE9 i mit system. Jeg kan heller ikke finde den i "installerede opdateringer" eller i "tilføj/fjern programmer". Noget siger mig at installationen af IE gik galt i første omgang. Jeg er nu ved at installere windows 7 forfra - igen. Denne gang vil jeg så forsøge at lade windows installere ALLE updated inden jeg går videre med printer + egen software.
Jeg forsøgte at gå på MS hjemmeside for at downloade SP1, se lige hvilket link jeg fandt: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5842 - http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5842 HUH?! Jeg kan måske genneskue hvad jeg skal hente - men igen hvordan skal den almindelige forbruge gennemskue det. Hvorfor hedder den ikke bare Win7SP1.exe og så finder den selv ud af hvad der skal installeres? Jeg lader windows update gøre arbejder og venter - tålmodigt.
Min pointe er sådan set at jeg som bruger ikke har en levende chance for at få min win7 til at virke uden en reinstall - og desværre bekræfter det også at system gendannelse, som sædvanlig ikke kan bruges til en fis. Det kan godt være nogen har fået det til at give et godt resultat (såsom afinstallere en update der ikke virker) men jeg vil bruge Otto's logik og kalde det held.
I sidste ende mener jeg bare at MS trods alt bør kunne rydde op i sine egne fejl updates.
Hvis problemet er at jeg har installeret noget software imens windows var ved at opdatere vigtige system filer (altså jeg selv er skyld i problemet er opstået) så har MS fejlet ved at lade mig som bruger pille ved PC'en imens den installerede. Hvis der opdateres vigtige filer, mener jeg det er MS opgave at sikre det går godt - ikke mig som bruger - og slet ikke min mor eller onkel som almindelige ikke IT kyndige forbrugere
|
Skrevet af: niepe
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 10:22
antilles skrev:
Jeg har brugt windows siden jeg fik min første PC, og synes ellers jeg er rimelig fortrolig med systemet. Jeg kan som regel tvinge det til at virke, som jeg forventer det skal. Men tænk at det stadig skal være nødvendigt at "tvinge" windows til de mest simple ting.
I går begyndte jeg en geninstallering af vores familie laptop, jeg havde mistanke om noget ad-ware, og ville ikke tage chancen med at forsøge at fjerne den. Vi har ikke noget voldsomt på den bærbare. Der ligger en kopi af alle billeder (spejl af photo mappe på NAS), office og dropbox - that's it. Desuden skal der forbindes en HP trådløs printer.
Jeg starter installationen, som egentligt forløber planmæssigt. Jeg var faktisk meget overrasket over at windows trods alt finder alle drivere denne gang - kudos til MS. Men så starter problemerne ellers. Printeren, tager 3 forsøg (!!!) inden den virker. Der kommer bare en besked op om at installationen er fejlet og at jeg skal kontakte leverandøren - HAHA held og lykke... Nå men tredje gang virkede det. Der er ikke noget underligt ved mit netværk så det er da fantastisk at noget så "simpelt" går galt.
Derefter går der kludder i windows opdateringerne, som tager mig 1 time at rode op i. Jeg må tilbringe en del tid på MS elendige support portal, som ved gud ikke kan bruges til meget. INdtil jeg finder et tilsyneladende "hemmeligt" program, som kan rydde op i opdateringerne og sikre at de nye bliver installeret korrekt. Altså jeg får en fejl om at installationerne ikke er installeret korrekt - hvorfor kan windows så ikke selv gøre ovenstående, når nu ms selv kender løsningen???
Vi taler om en helt ny installeret PC, alligevel tog det 3 timers arbejde at få den i luften - udover at det tog ca 6 timer at downloade og installere alle updates.
Jeg har haft den fornøjelse at være min families IT guru, og samme situation som ovenstående gentager sig gang på gang. Stort set hvergang et familie medlem får en ny PC med windows, er der altid et eller andet der ikke virker - det er enten printer, antivirus sw, office, java, et kamera, wifi eller et eller andet. Fælles er dog altid at det er ting, som bare burde virke, da det er noget som alle bruger hele tiden.
Er windows virkeligt ikke bedre??? Come on - 1½ time for at installere en PRINTER! |
Og bruger du printerens USB eller ethernet forbindelse. Hvis du kører WIFI så kan, specielt de billige, printere godt være noget crap :-( at få op at køre.. Og hvis der kun var 1 hardware producent så gik det hele nok lidt lettere.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 10:26
antilles skrev:
Jeg forsøgte at gå på MS hjemmeside for at downloade SP1, se lige hvilket link jeg fandt: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5842 - http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5842 HUH?! Jeg kan måske genneskue hvad jeg skal hente - men igen hvordan skal den almindelige forbruge gennemskue det. Hvorfor hedder den ikke bare Win7SP1.exe og så finder den selv ud af hvad der skal installeres? Jeg lader windows update gøre arbejder og venter - tålmodigt.
|
Alm brugere skal installere SP1 via windows update..
|
Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 10:30
Hvis du så samtidig havde brugt din laptops recovery disc istedet for din egen win7 cd, havde du ikke skulle bøvle med drivere. Jeg har installeret masser af pc og har ikke haft samme problem som dig. Install win, install drivere Opdater win Install antivirus besøg ninite.com og vælg de programmer du skal bruge. konfigurere mail, udseende og andet. Tager max 3 timer og så er den klar igen. Syntes det der tager længst tid er at forberede en formatering. jeg har rodet med canon og hp netværkprintere. Canon er suverænt nemmest at få op at køre på kortest tid.
------------- Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 10:34
antilles skrev:
Jeg vil lige skrive en lille status på mit problem. Først og fremmest, så er printeren installeret. Det var bøvlet men lykkedes til sidst. Jeg har dog stadig problemer med en opdatering til Internet explorer 9, som ikke vil opdatere. Det er netop denne fejl jeg hæfter mig ved. Dette er en MS update til MS software i et MS OS. Derfor et MS problem, som vi ikke kan give 3. part skylden for.
|
Dit problem kan skyldes, at du installerer en international version af Windows 7, hvor du bagefter ændrer sprog til dansk. Hvis det er tilfældet, vil Windows 7 hente den engelske version af IExplorer, og efterfølgende nægte at installere den.
Man kan vælge at hente og installere IExplorer separat: http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=23332 - http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=23332
antilles skrev:
Jeg forsøgte at gå på MS hjemmeside for at downloade SP1, se lige hvilket link jeg fandt: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5842 - http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5842
HUH?! Jeg kan måske genneskue hvad jeg skal hente - men igen hvordan skal den almindelige forbruge gennemskue det. Hvorfor hedder den ikke bare Win7SP1.exe og så finder den selv ud af hvad der skal installeres? Jeg lader windows update gøre arbejder og venter - tålmodigt.
|
HVIS du gad læse hele siden - i stedet for blot at skimme filnavnene - så ville du opdage at der i bunden af dit link, står en tydelig beskrivelse af de forskellige filer:
"7601.17514.101119-1850_Update_Sp_Wave1-GRMSP1.1_DVD.iso – Dette dvd-billede indeholder enkeltstående opdateringer til alle arkitekturer. windows6.1-KB976932-X86.exe – Dette program installerer SP1 på en 32 bit-maskine med Windows 7. windows6.1-KB976932-X64.exe – Dette program installerer SP1 på en 64 bit-maskine med Windows 7 eller Windows Server 2008 R2. windows6.1-KB976932-IA64.exe – Dette program installerer SP1 på en Itanium 64-bit maskine med Windows Server 2008 R2."
antilles skrev:
I sidste ende mener jeg bare at MS trods alt bør kunne rydde op i sine egne fejl updates.
|
Øh fejlupdates? Jeg har aldrig oplevet det, så det er nok nærmere en "Fejl40" indflydelse på installationen.
antilles skrev:
Hvis problemet er at jeg har installeret noget software imens windows var ved at opdatere vigtige system filer (altså jeg selv er skyld i problemet er opstået) så har MS fejlet ved at lade mig som bruger pille ved PC'en imens den installerede.
|
Der står ALTID under installationsprocessen af programmer, at man skal lade være med at foretage sig andet! Det skriver MS - og alle andre software/driver producenter tydeligt.
Mit indtryk er lidt, at du er typen som let-og-elefant, raser hen over alle skrevne tekster og advarsler - for du har jo styr på det....
Tror du ikke at det er dét der er gået galt?
M.v.h.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 10:39
antilles skrev:
Spændende indlæg, især Kandersen's pointe omkring at først installere windows updates inden man installere andet software. Det gjorde jeg ikke. Igen jeg ville udnytte tiden, så jeg installerede software imens windows hentede (og muligvis også installerede) updates. Men jeg har altid troet at netop de vigtige ændringer i OS'et blev lavet når computeren lukkes eller starter, her står den jo ofte og installerer updates - antageligt for at undgå noget går galt.
Det lyder som om jeg skal holde mig fra HP - desværre købte jeg netop HP, fordi jeg så tænkte at jeg undgik problemer.
Henrik B. skrev:
Igen, det kan ikke være Microsofts problem, hvilke lo** printerproducenterne medleverer! Og specielt trådløs netværksprintere er (kan være) håbløse at få op og køre. Man skal sørge for at følge vejledningen SLAVISK! Mange tror at fordi de har lidt IT-indsigt, så kan de lige klare det med venstre hånd. Men den går sgutte (har prøvet det!). Derudover kan du jo ikke gi' Microsoft skylde for, at du åbenbart sidder på både en håbløs langsom forbindelse, og sidder med en håbløs langsom bærbar - hvis det kan tage 6 timer(!) at hente og installere opdateringer. M.v.h. |
Jeg giver heller ikke MS skylden - men når fejlene sker i windows er det nærliggende at man som bruger "tror" at fejlen er hos netop windows. Og alle som ikke har IT forstand vil give MS skylden - Måske skulle de gør noget ved det... Ala strengere krav til hardware producenter så de sikrer en god oplevelse for deres brugere.
Jeg har en 50Mbit forbindelse og en 2x2GHz i3 Laptop, så det skulle være relativt hurtigt. De 6 timer er samlet tid. Min win7 CD er nok 3 år gammel, så fair nok at der skal hentes nogle updates. Jeg har i princippet ikke noget i mod at det tager tid. Mit problem er at nogle updates fejlede og MS måde at håndtere de fejl på er meget dårlig. Som sagt skulle jeg bruge ½-1 time på ms hjemmeside for at finde noget obskurt software som kunne fikse problemet - igen hvorfor går den ikke bare det selv, når ms tilsyneladende ved hvad der skal til for at fikse problemet. |
Windows update kan være noget crap at debugge. Men din Windows 7 CD kan næppe være 3 år gammel da Windows 7 ikke var frigivet på dette tidspunkt
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 12:15
Henrik B. skrev:
HVIS du gad læse hele siden - i stedet for blot at skimme filnavnene - så ville du opdage at der i bunden af dit link, står en tydelig beskrivelse af de forskellige filer:
"7601.17514.101119-1850_Update_Sp_Wave1-GRMSP1.1_DVD.iso – Dette dvd-billede indeholder enkeltstående opdateringer til alle arkitekturer. windows6.1-KB976932-X86.exe – Dette program installerer SP1 på en 32 bit-maskine med Windows 7. windows6.1-KB976932-X64.exe – Dette program installerer SP1 på en 64 bit-maskine med Windows 7 eller Windows Server 2008 R2. windows6.1-KB976932-IA64.exe – Dette program installerer SP1 på en Itanium 64-bit maskine med Windows Server 2008 R2." |
Seriøst, hvis du mener den side der er en klar og tydelig beskrivelse der er forståelig for den almene bruger, så har vi en meget forskellig opfattelse af hvad brugervenlighed er. Og dermed bliver vi formentligt heller aldrig enige om hvorvidt Windows er brugervenligt. Hver eneste gang folk beskriver de problemer de har haft, så er svaret at det er brugerfejl og at det ikke ville være et problem hvis man satte sig ind i tingene. Det er jo dét der er selve essensen, det er dét der er hele pointen med brugervenlighed - den yderste definition af brugervenlighed, er netop at man IKKE behøver sætte sig ind i tingene for at kunne bruge det. Om ikke andet, så i hvert fald kunne bruge de mest basale funktioner, det er klart at man skal sætte sig ind i tingene for at bruge avancerede funktioner, uanset styresystem.
Mit problem med Windows er, at jeg IKKE er avanceret bruger, men alligevel blev jeg i alle versioner af Windows mødt med behovet om at sætte mig ind i nogle ret avancerede ting, for at få de helt basale ting til at fungere. Vi taler om at surfe på nettet, sende mails, skrive et dokument i word (uden at formattere noget som helst), og spille et spil engang imellem. Mit private computer-brug består faktisk ikke af ret meget andet end dét. Der må være grænser for hvor meget jeg skal sidde og overvåge systemprocesser for at få det behov opfyldt på en fornuftig måde.
Helt konkret, så har jeg i min tid med Mac aldrig på noget tidspunkt skullet tage stilling til om min computer er 32 eller 64 bit. Jeg ved godt den slags er helt vildt banalt for dig og mig, men det er det ikke for Moster Ruth. Forskellen i vores opfattelse af brugervenlighed er, at når styresystemet for eksempel beder dig angive om du har et 32 eller 64 bit styresystem, og brugeren ikke kan svare, så mener du at det er brugerens fejl. Jeg mener det er styresystemets fejl - find dog selv ud af det, hvad skal brugeren blandes ind i dét for?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 13:07
Att Otto j Du skal ikke tage stilling til sådanne ting, man kunne evt læse siden færdig, hvor der også står at til den normale bruger er disse filer ikke nødvendige, men kan hentes via windows update.
Reelt set kan det vel ikke gøres nemmere.
------------- Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 13:43
Det er underordnet for pointen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 20
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 14:07
Jeg har installeret RIGTIGT mange Windows maskiner, og mange med problemer som du beskriver, men mest af alt synes jeg det mest trælse er at det tager en krig og man derefter skal igennem hele driver møllen med at installerer de drivere som Windows ikke selv kender, her snakker jeg specielt Laptops.
Jeg ved godt det sikkert udløser et ramaskrig og trusler på livet, ja OK overdrivelse fremmer forståelsen, men jeg elsker min Mac ;-)
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 14:19
donlon skrev:
Jeg har installeret RIGTIGT mange Windows maskiner, og mange med problemer som du beskriver, men mest af alt synes jeg det mest trælse er at det tager en krig og man derefter skal igennem hele driver møllen med at installerer de drivere som Windows ikke selv kender, her snakker jeg specielt Laptops. |
Du laver bare den forkerte sammenligning. En Mac installation skal du sammenligne med en installation af et slipstreamet windowsinstallation, hvor driverne er med. Eksempelvis som Medion leverer med deres computere..
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 20
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 14:28
Ja, men jeg skriver jo også bare at jeg er glad for min Mac, specielt efter al den Windows bøvl jeg har været igennem siden tidernes morgen, jeg sammenligner jo ikke direkte
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 14:39
KlausDM skrev:
Du laver bare den forkerte sammenligning. En Mac installation skal du sammenligne med en installation af et slipstreamet windowsinstallation, hvor driverne er med. Eksempelvis som Medion leverer med deres computere..
|
Nej, det er ikke den forkerte sammenligning. Mac fås kun som en 'slipstreamet installation'. Det er lissom det der er hele pointen. Mac er enklere i høj grad fordi der ikke findes en million (og det tal er jo en underdrivelse!) forskellige hardwareblandinger.
|
Skrevet af: T-Duck
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 15:02
Jeg tør sige at næsten alle færdig samlet pc'ere er med præinstallation på. Så der er ikke det bøvl. Det er gammel skrøne. Fra før men gjorte det. For en ren mac er lige så bøvlet
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 15:16
T-Duck skrev:
Jeg tør sige at næsten alle færdig samlet pc'ere er med præinstallation på. Så der er ikke det bøvl. Det er gammel skrøne. Fra før men gjorte det. For en ren mac er lige så bøvlet |
Det må du gerne lige uddybe. For jeg har da en forventning om at slippe for en masse besvær, når jeg skrotter min windows PC til fordel for en Mac.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 16:16
hanen de fleste færdigbygget maskiner og bærbare der skal man bare vælge brugernavn og adgangskode, når man tænder den første gang så kører win 7
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 16:19
t-duck: jeg har prøvet at opdatere en acer laptop med win xp op til win 7, jeg har også flere gange opdateret apple computere. Og det var efter mine erfaringer klart nemmere og mest smertefrit på apples computere, der er faktisk stadig ting på den pc jeg opdaterede som forsat volder kvaler som for mig indtil nu har været uløselige... og der skulle manuelt installeres mange drivere til eks. netkort printere osv. hvilket ikke er nødvendige ved maccen (med mindre det er clean install af system også kun med eksternt udstyr som eks printer osv.. resten kører uden problemer) Men hver gang min pc har været slukket skal jeg altid deaktivere og aktivere det trådløse netkort for at få adgang til netværket... så tips modtages gerne hvis der er nogle som syntes windows er nemt.. for jeg er ved at være godt træt af det.. det er en acer travelmate 7730 det trådløse kort er Intel(R) WiFi Link 5100 AGN og systemet er win7 32bit, og driveren har jeg opdateret flere gange pt køres version 13.1.1.1 jeg ved godt det måske ikke passer i tråden.. men det er måske en god illustration af nogle af de problemer windows har. er man man interesseret i en computer som bare kører, og det skal være til alm. brug så vil jeg klart pege på en mac.. der er helt sikkert nogle som ikke vil kunne finde sig hjemme i systemet.. men de fleste der skifter går sjældent den modsatte vej.. det skal siges jeg er mest pc bruger men vi har flere macs i huset og på arbejde så jeg er rimeligt hjemme i begge lejre.. så køb du roligt en mac kampus
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 16:26
Kampus skrev:
T-Duck skrev:
Jeg tør sige at næsten alle færdig samlet pc'ere er med præinstallation på. Så der er ikke det bøvl. Det er gammel skrøne. Fra før men gjorte det. For en ren mac er lige så bøvlet |
Det må du gerne lige uddybe. For jeg har da en forventning om at slippe for en masse besvær, når jeg skrotter min windows PC til fordel for en Mac. |
Det er let - Mac'en kan endda overføre ret meget fra din gamle pc. Se her: http://support.apple.com/kb/HT4796?viewlocale=da_DK - http://support.apple.com/kb/HT4796?viewlocale=da_DK
Du bliver spurgt i starten:
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 16:51
rhsin skrev:
Men hver gang min pc har været slukket skal jeg altid deaktivere og aktivere det trådløse netkort for at få adgang til netværket... så tips modtages gerne hvis der er nogle som syntes windows er nemt.. for jeg er ved at være godt træt af det.. det er en acer travelmate 7730 det trådløse kort er Intel(R) WiFi Link 5100 AGN og systemet er win7 32bit, og driveren har jeg opdateret flere gange pt køres version 13.1.1.1
|
Sammenligner du en Acer PC med en MAC? - Acer er det værste plastic-lort man kan få. Jeg har ikke haft andet end problemer med deres maskiner. Ligeledes med omgangskredsen.
Har du overvejet at det er producenten som stinker og ikke styresystemet?
|
Skrevet af: rasmusvn
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 16:55
#rhsin
Er det med Intels komplette pakke eller kun deres driver?
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:01
[/QUOTE]
Sammenligner du en Acer PC med en MAC? - Acer er det værste plastic-lort man kan få. Jeg har ikke haft andet end problemer med deres maskiner. Ligeledes med omgangskredsen.
Har du overvejet at det er producenten som stinker og ikke styresystemet? [/QUOTE]
Tja de acere jeg og omgangskredsen har haft har der aldrig været problemer med. Derimod har jeg samme indstilling om Hp som du har til acer. Til gengæld kan vi godt blive enige om at kvaliteten på kabinettet på mac maskinerne er milevidt foran nogle af deres konkurrenter.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:04
Steve: hvordan skal jeg vide acer er noget lort, står det på kassen i butikken?, problemet med pc generelt er vel især junglen af variationer, det problem har mac ikke.
Rasmusvn hmm nu er det noget tid siden jeg prøvede sidst, men som jeg husker det har jeg prøvet at hente drivere fra både acers supportside samt intels supportside, og senest tror jeg blot jeg har hentet den specifikke driver til netkortet også opdateret den direkte via egenskaber på kortet, er der andre og bedre måder vil jeg meget gerne høre om det :)
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:13
rhsin skrev:
jeg ved godt det måske ikke passer i tråden.. men det er måske en god illustration af nogle af de problemer windows har.
er man man interesseret i en computer som bare kører, og det skal være til alm. brug så vil jeg klart pege på en mac.. der er helt sikkert nogle som ikke vil kunne finde sig hjemme i systemet.. men de fleste der skifter går sjældent den modsatte vej.. det skal siges jeg er mest pc bruger men vi har flere macs i huset og på arbejde så jeg er rimeligt hjemme i begge lejre.. så køb du roligt en mac kampus |
Synes bare ikke Windows er særligt egnet til en alm bruger som mig. Kan ikke selv servicere den når den blir' langsom. Har fået installeret en masse anti-virus crap, som dræner dens dual-core processor. Men er nødt til at ha' det, da den ellers går i knæ af vira
Efter at ha' haft min iPhone i et halvt årstid, er jeg blevet endnu mere lun på en Mac, da jeg forventer at jeg ikke skal bekymre mig så meget om vira og deslige på den
|
Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:14
niepe skrev:
antilles skrev:
Henrik B. skrev:
Jeg har en 50Mbit forbindelse og en 2x2GHz i3 Laptop, så det skulle være relativt hurtigt. De 6 timer er samlet tid. Min win7 CD er nok 3 år gammel, så fair nok at der skal hentes nogle updates. Jeg har i princippet ikke noget i mod at det tager tid. Mit problem er at nogle updates fejlede og MS måde at håndtere de fejl på er meget dårlig. Som sagt skulle jeg bruge ½-1 time på ms hjemmeside for at finde noget obskurt software som kunne fikse problemet - igen hvorfor går den ikke bare det selv, når ms tilsyneladende ved hvad der skal til for at fikse problemet. |
Windows update kan være noget crap at debugge. Men din Windows 7 CD kan næppe være 3 år gammel da Windows 7 ikke var frigivet på dette tidspunkt |
WIndows 7 blev frigivet den 22/7 2009 altså 3 år og ca. 1 måned siden!!
------------- http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:27
Det er mere fordi, at alle Intels netværksdrivere findes både som udelukkende driver og driver + kontrolcenter. Dette kontrolcenter erstatter så Windows' egen trådlåse styring, og det kan give problemer.
Jeg har dog aldrig selv haft problemer med Intels netkort, omvendt har jeg så dette problem, jeg ikke kan få løst (trådet forbindelse). http://www.google.dk/search?q=could+not+reconnect+all+network+drives
I hvert fald ikke ordentligt.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:27
Kampus, ikke at der ikke opstår problemer på mac for det sker af og til, men imo klart mindre end de winpcer jeg har i kredsløb, de er bare klar når man skal bruge dem, min kone elsker hendes hun har både imacs macbooks og ipads og min søn på 14 har en macbook pro, og når jeg snakker med andre forældre fra klassen må de jævnligt hjælpe til med pcproblemer og deres unger klager over computeren bliver langsom, jeg bruger faktisk ingen tid på teknisk support på hans macbook den kører bare hver dag, og det er samme historie jeg hører fra andre macforældre, selv hvor deres mac har rundet 4år på samme system med en teenager så har eneste ptoblem været behov for en større harddisk og noget mere ram pga tungere programmer. Det er en af grundene til jeg syntes til de helt almindelige brugere har mac få problemer hvor prisen nok er det værste problem, men syntes også de leverer varen
------------- Mvh
René
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:30
Windows behøver ikke en masse antivirusprogrammer, den behøver et: Windows Defender.
Alt andet er noget vrøvl.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:47
jeg giver rasmusvn ret. Win 7 er mere sikkert end før og med win8 er antivirus så godt integreret at man ikke mærker den overhoved. Jeg er selv Linux mand, og ville normalt ikke anbefale Windows, men efter mit grundforløb med Windows 7 som hovedfag af en mac mand, så vil sige at begge systemer er lige nemme. Og at Windows er mest sikker skønt de malware der er. Men som apple nægter er kommende på osX.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 17:48
Og hvis man opgradere fra win7 til 8 så vil alt blive overført.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 18:32
Kampus skrev:
Efter at ha' haft min iPhone i et halvt årstid, er jeg blevet endnu mere lun på en Mac, da jeg forventer at jeg ikke skal bekymre mig så meget om vira og deslige på den |
Det kommer an på hvad du mener med at skulle bekymre dig om vira.. Begge systemer har dem - OGSÅ OSX. Windows' problem er at det sidder på den største markedsandel, hvorfor det er "mere attraktivt" at målrette. OSX har med al sansynlighed lige så mange huller som Windows - de bliver bare ikke udnyttet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pwn2Own - http://en.wikipedia.org/wiki/Pwn2Own
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 18:46
rhsin skrev:
Steve: hvordan skal jeg vide acer er noget lort, står det på kassen i butikken?, problemet med pc generelt er vel især junglen af variationer, det problem har mac ikke. |
Det hedder sig at lave research..
http://bit.ly/OfwxP8
http://ctwatchdog.com/finance/2012-computer-reliability-report-lenovo-most-reliable-acer-least-reliable-apple-declined - http://ctwatchdog.com/finance/2012-computer-reliability-report-lenovo-most-reliable-acer-least-reliable-apple-declined
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:17
rasmusvn skrev:
Windows behøver ikke en masse antivirusprogrammer, den behøver et: Windows Defender.
Alt andet er noget vrøvl. |
Hvor finder jeg nyeste version? Og gerne på dansk
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:25
http://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=17
Bør også dukke op i Windows Update under tilbehør, eller hvad de nunkaæder det.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:28
Og det hedde ikke Windows Defender mere, men:
Microsoft Security Essentials
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/products/security-essentials
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:31
rasmusvn skrev:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/products/security-essentials | i win 8 Hedder det stadig det mener jeg
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:31
rasmusvn skrev:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/products/security-essentials |
Ok! Tak! Skal jeg så smide alle de virusprogrammer, jeg har, ud før jeg installerer MSE?
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:33
Jep, jeg roder lidt i det i det uden at kunne redigere.
Forskellen:
Hvad er forskellen på Microsoft Security Essentials og Windows Defender?
Microsoft Security Essentials er såkaldt antimalware, hvilket betyder, at det er designet til at registrere og beskytte din pc mod mange forskellige typer skadelig software, herunder virus, spyware og andre typer potentielt uønsket software. Windows Defender, der installeres automatisk sammen med dit Windows-operativsystem, er software, der registrerer og stopper spyware. Du kan få mere at vide om Windows Defender ved at besøge webstedet for Windows Defender.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:34
Kampus skrev:
rasmusvn skrev:
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows/products/security-essentials | Ok! Tak! Skal jeg så smide alle de virusprogrammer, jeg har, ud før jeg installerer MSE? | det skulle meget gerne være indbygget ind i window 7 ellers er der en fejl
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:38
Kampus skrev:
Ok! Tak! Skal jeg så smide alle de virusprogrammer, jeg har, ud før jeg installerer MSE? |
"De", du har vel kun 1?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:41
rasmusvn skrev:
Forskellen:
Microsoft Security Essentials er såkaldt antimalware, hvilket betyder, at det er designet til at registrere og beskytte din pc mod mange forskellige typer skadelig software, herunder virus, spyware og andre typer potentielt uønsket software. Windows Defender, der installeres automatisk sammen med dit Windows-operativsystem, er software, der registrerer og stopper spyware. Du kan få mere at vide om Windows Defender ved at besøge webstedet for Windows Defender. |
Men det er stadigvæk MSE jeg skal installere?
T-Duck: Jeg kører XP
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:43
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
Ok! Tak! Skal jeg så smide alle de virusprogrammer, jeg har, ud før jeg installerer MSE? |
"De", du har vel kun 1?
Klaus
|
Jeg har Bullguard som viste sig ikke at være nok, så installerede efter anvisning herindefra yderligere Spybot, Ad-Aware og Ad-Watch
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:50
Kampus skrev:
rasmusvn skrev:
Forskellen:
Microsoft Security Essentials er såkaldt antimalware, hvilket betyder, at det er designet til at registrere og beskytte din pc mod mange forskellige typer skadelig software, herunder virus, spyware og andre typer potentielt uønsket software. Windows Defender, der installeres automatisk sammen med dit Windows-operativsystem, er software, der registrerer og stopper spyware. Du kan få mere at vide om Windows Defender ved at besøge webstedet for Windows Defender. | Men det er stadigvæk MSE jeg skal installere?
T-Duck: Jeg kører XP | ja okay. Det havde jeg ikke regnet med
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:54
Ja, MSE. Væk med det andet.
Du kunnne ikke skaffe en Win7-licens?
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:58
rasmusvn skrev:
Du kunnne ikke skaffe en Win7-licens? |
Hvorfor det? XP er sikker nok, hvis man kører med en begrænset brugerkonto.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 19:59
rasmusvn skrev:
Du kunnne ikke skaffe en Win7-licens? |
Skal det andet afinstalleres inden jeg installerer MSE? Eller er det ligemeget?
Hvor skaffer jeg sådan en licens?
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:00
Kampus skrev:
Jeg har Bullguard som viste sig ikke at være nok, så installerede efter anvisning herindefra yderligere Spybot, Ad-Aware og Ad-Watch |
Har du det hele kørende på 1 gang?
Enten bevæger du dig i meget suspekte kredse på internet, ellers har du paranoia (undskyld mig). Har i flere år kørt med Avira og er nu skiftet til MSE. Ingen af dem har fundet noget i de sidste 5-6 år.
Klaus
|
Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:00
Lyder vildt med så mange. Fjern alt det du har, og installer MSE. Er det eneste jeg bruger.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:01
Kampus skrev:
Skal det andet afinstalleres inden jeg installerer MSE? Eller er det ligemeget? |
Ja, væk med det.
Kampus skrev:
Hvor skaffer jeg sådan en licens? |
Den får du, når du køber DVD'en med windows7 på. Klaus ------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:01
Ja det skal det. For de kan konflikte med hinanden. Win7 licens? Du kan vente til Windows 8.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:07
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
Jeg har Bullguard som viste sig ikke at være nok, så installerede efter anvisning herindefra yderligere Spybot, Ad-Aware og Ad-Watch |
Har du det hele kørende på 1 gang?
Enten bevæger du dig i meget suspekte kredse på internet, ellers har du paranoia (undskyld mig). Har i flere år kørt med Avira og er nu skiftet til MSE. Ingen af dem har fundet noget i de sidste 5-6 år.
Klaus
|
Ja og jeg har på fornemmelsen at det dræner mit system. Tar' også en evighed om at starte PC'en op
Jamen jeg hilser da jævnligt på en advarsel fra Bullguard
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:07
Sploink skrev:
Lyder vildt med så mange. Fjern alt det du har, og installer MSE. Er det eneste jeg bruger. |
Ok! Det må jeg prøve
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:08
KlausDM skrev:
Kampus skrev:
Skal det andet afinstalleres inden jeg installerer MSE? Eller er det ligemeget? |
Ja, væk med det.
Kampus skrev:
Hvor skaffer jeg sådan en licens? |
Den får du, når du køber DVD'en med windows7 på. Klaus |
Ok!
Troede jeg kunne låne
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:09
Kampus skrev:
Jamen jeg hilser da jævnligt på en advarsel fra Bullguard |
Væk med "skramlet". MSE er gratis.
Klaus
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:09
Kampus skrev:
Jamen jeg hilser da jævnligt på en advarsel fra Bullguard |
Og forstår du den advarsel?
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:10
T-Duck skrev:
Ja det skal det. For de kan konflikte med hinanden. Win7 licens? Du kan vente til Windows 8. |
Kan en Asus 1.86 dual core, 2 gb ram (kan opgraderes til 4 gb), 250 gb HD, godt køre med Win 8?
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:11
Kampus skrev:
Troede jeg kunne låne |
Til trods for at der er en 6-7 computere i huset lige nu, er alle med egne licenser - ingen "lånte" her.
Klaus
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:11
Kampus skrev:
Kan en Asus 1.86 dual core, 2 gb ram (kan opgraderes til 4 gb), 250 gb HD, godt køre med Win 8? |
Hvorfor ikke fortsætte med XP?
Klaus
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:16
Til alle: Ja jeg er godt træt af de antivirus programmer. Bl.a. er købeprogrammet ikke i stand til at køre stabilt trods support.
Fortsætter da bare med XP, som er et godt system.
Går igang med afinstallation/installation nu
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:19
Kampus skrev:
Til alle: Ja jeg er godt træt af de antivirus programmer. Bl.a. er købeprogrammet ikke i stand til at køre stabilt trods support.
Fortsætter da bare med XP, som er et godt system.
Går igang med afinstallation/installation nu |
kig også på denne side, hvis du vil sætte din pc sikkert op. http://jravn.dk/?p=141
Jeg har postet dette link mange gange, men det er måske for let at undgå malware ved at lave en lille ændring i Windows opsætningen, til at nogen vil bruge vejledningen.
|
Skrevet af: Beanie
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:19
Hvorfor? Bullguard indeholde også spywarescanner og antimalwarescanner nu. Har du betalt for en Bullguard, kan du opgradere ved at hente den nyeste version på bullguard.dk. Den finder endda selv ud af at afinstallere, når du starter setupet
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:23
kampus det skulle jeg mene da den bruger loge så lidt resurser som XP. Og hvorfor XP på en dualcore når det XP kun understytter single core. Så du vinder kun ved at skifte til 7 eller 8
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:24
Beanie skrev:
Hvorfor? Bullguard indeholde også spywarescanner og antimalwarescanner nu. Har du betalt for en Bullguard, kan du opgradere ved at hente den nyeste version på bullguard.dk. Den finder endda selv ud af at afinstallere, når du starter setupet |
Hvorfor ikkr bare sætte Windows op, så der ikke kan installeres malware? http://jravn.dk/?p=141
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:28
T-Duck skrev:
kampus det skulle jeg mene da den bruger loge så lidt resurser som XP. Og hvorfor XP på en dualcore når det XP kun understytter single core. Så du vinder kun ved at skifte til 7 eller 8
|
Så vil jeg give trådstarter ret i at Windows er bøvlet, hvis man sælger en pc sammen med en Windows-version, der ikke understøtter den cpu, der sidder pc'en.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:29
Brixen skrev:
Beanie skrev:
Hvorfor? Bullguard indeholde også spywarescanner og antimalwarescanner nu. Har du betalt for en Bullguard, kan du opgradere ved at hente den nyeste version på bullguard.dk. Den finder endda selv ud af at afinstallere, når du starter setupet |
Hvorfor ikkr bare sætte Windows op, så der ikke kan installeres malware? http://jravn.dk/?p=141
| Nu skal windows være brugervenlig. Men man skal gøre noget, er at sætte sikkerheden op for hver bruger så der skal accepteres hver gang der sker en ændring i systemet. det er problemet med mac og windows, der er at men som default er som admin bruger, fra start. for en normal bruger der er sikkedeheden sæt størrer end admin
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:31
Brixen skrev:
T-Duck skrev:
|
Så vil jeg give trådstarter ret i at Windows er bøvlet, hvis man sælger en pc sammen med en Windows-version, der ikke understøtter den cpu, der sidder pc'en.
| Tja hvorfor MS har valgt det ved jeg ikke. Men Windows 7 understytter kun dualcore, så dem med quarkcore har først glæde af alle fire kerner i win 8 Men sådan har de valgt det. Men mener at win 8 gårop til octacore i pro udgaven
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:40
T-Duck skrev:
Brixen skrev:
Beanie skrev:
| Nu skal windows være brugervenlig. Men man skal gøre noget, er at sætte sikkerheden op for hver bruger så der skal accepteres hver gang der sker en ændring i systemet. det er problemet med mac og windows, der er at men som default er som admin bruger, fra start. for en normal bruger der er sikkedeheden sæt størrer end admin |
Hvis man laver en regel om at nye filer kun kan saves i User, og programmer kun kan afvikles fra Windows og fra Program files, kan intet malware køres.
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:52
T-Duck skrev:
Men Windows 7 understytter kun dualcore, så dem med quarkcore har først glæde af alle fire kerner i win 8 |
Øøøøh, det vil sige at jeg ikke kan udnytte mine 4 corer i min i3 processor? Så undrer det mig en del at jeg i joblistens oversigt over CPU forbrug kan se at alle 4 corer belastes?
For øvrigt, så virker XP fint med Dual core og sågar med quad core, bare det ikke er multi socket......
Klaus
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 20:58
Den kan godt se kerne, men den kan ikke udnytte dem. Vi havde en lang samtale med vores MS catifiseret lærer om det. Men ja da vi selv gogglet det på nettet måtte vi give ham ret
|
Skrevet den: 11-August-2012 kl. 21:00
Brixen skrev:
T-Duck skrev:
|
|
PC'en er fra 2007, hvor XP var nyeste system
|
|