DVB-T optager med "export"
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Recordere, afspillere og foto
Forumnavn: Recordere (optagere)
Forumbeskrivelse: Spørgsmål og debat om optagere (video)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114207
Udskrevet den: 31-Maj-2025 kl. 03:48
Emne: DVB-T optager med "export"
Skrevet af: Pastorius
Emne: DVB-T optager med "export"
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 10:14
Jeg er af en lærerven blevet bedt om at undersøge om det er muligt at købe en DVD elle HDD-optager, så man kan tage sine optagelser med sig på skolen og vise dem for klassen efterfølgende.
Han har DVB-T-signaler (pt. kun med en MPG2-boks, så det er selvfølgelig en sidegevinst han kan tage de ekstra MPG4-kanaler med en ny boks).
Findes der nu (sidst jeg undersøgte gjorde der ikke rigtig) noget der kan brænde direkte til DVD eller optager på en HDD-ukrypteret, så man kan tage optagelserne med sig til andre enheder?
Jeg har i en tidligere tråd set en henvisning til en Clint - er der nogen der ved, hvordan den gemmer optagelserne? Kan man tage USB-dimsen ud og slutte direkte til en computer og vise det ( eller brænde) derfra? Til DVB-t må det være denne her: http://www.clintdigital.com/da/produkter/details/108/47/media/clint-at1---terrestrisk-tv-dvb-t
Jeg bruger selv en Mac og en eye-tv hybrid, men kunne jeg finde en billigere løsning til ham, ville han blive glad. Jeg har tidligere (1,5 år siden) forsøgt mig med diverse tv-tunere på windows, men fandt aldrig en stabil løsning, der virkede uden bøvl.
|
Svar:
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 10:21
Pastorius skrev:
Jeg er af en lærerven blevet bedt om at undersøge om det er muligt at købe en DVD elle HDD-optager, så man kan tage sine optagelser med sig på skolen og vise dem for klassen efterfølgende.
|
Han skal ihvertfald være klar over, at det vil være ulovligt.
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 10:31
Er det nu også en nagelfast og 100% endegyldig sandhed, har du klare henvisninger til reglerne lige nøjagtig omkring det?
Skolen har en aftale med Copydan, så vidt jeg kan læse er det kun spillefilm han ikke må vise på den baggrund: http://www.kum.dk/Infokiosk/Radio-TV/Filmvisning-i-skolen/
|
Skrevet af: Kasper_J
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 11:07
Pastorius skrev:
Er det nu også en nagelfast og 100% endegyldig sandhed, har du klare henvisninger til reglerne lige nøjagtig omkring det?
|
Optager du en TV udsendelse er der tale om eksemplarfremstilling, denne må du kun anvende indenfor din egen husstand.
Der kan læses mere hos kulturministeriet.
http://kum.dk/Infokiosk/Film/Filmvisning-i-skolen/ - http://kum.dk/Infokiosk/Film/Filmvisning-i-skolen/
Optagelse af film og tv-udsendelser er eksemplarfremstilling i ophavsretslovens forstand. Det følger af ophavsretsloven, at man må lave en digital optagelse af tv-udsendelser og film til personlig brug. Reglen gælder kun for fremstilleren og dennes husstand. Optagelser til undervisningsbrug er ikke omfattet af privatkopieringsreglerne. Optagelserne kræver derfor samtykke fra rettighedshaverne.
|
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 11:40
Skoler har ofte en separat aftale med CopyDan om sådanne ting, og er derfor dækket ind under "Optagelserne kræver derfor samtykke fra rettighedshaverne."
Men det kræver selvfølgelig, at aftalen indeholder tilladelse til optagelse af programmer til brug i undervisningsbrug...
------------- Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 11:41
Ja, men langt de fleste skoler har jo en aftale med Copydan - ellers må de nemlig heller ikke tage kopier af bøger etc.
Læser du lidt videre i dit eget link, står der jo netop at man godt må lave eksemplarfremstilling hvis man har en aftaler med rettighedshaverne (gennem copydan). Kun hvis det er spillefilm man vil vise, skal man have en særlig aftale (som også kan fåes gennem copydan).
Lovgivningen omkring ophavsret er rigelig kompliceret i sig selv, til at det er nødvendigt at forplumre den med hurtige one-liners om at alt er ulovligt. Det er det ikke.
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 11:46
Kan han ikke bare optage udsendelsen med skolens udstyr ?
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 12:02
Pony65 skrev:
Kan han ikke bare optage udsendelsen med skolens udstyr ? |
Jeg ved det ikke, men der er mange grunde til at det er smartere at kunne gøre sådan noget hjemmefra - bl.a. at man er sikker på at der ikke er andre der piller ved udstyret, så optagelsen ikke bliver til noget eller at man derhjemme opdager en udsendelse der kunne være interessant for klassen - han underviser bla i samfundsfag, så det er jo tit noget aktuelt man gerne vil vise, og programoversigterne viser jo ikke på forhånd hvad fx en nyhedsudenselse består af.
Det er ikke fordi jeg ikke sætter pris på alternative løsninger, men det er et rimelig specifikt behov jeg spørger til. Kan den nævnte boks (eller andre) lave optagelser man kan tage med sig og vise via en computer eller en DVD-afspiller?
|
Skrevet af: avh
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 12:49
Jeg vil mene det simpleste er at optage på en PC med et DVB-t tuner kort. Som software f.eks. dvbviewer recording service.. Det optagede filer er i *.TS format og kan f.eks. gemmes på et SD-card, usb-harddisk m.v. (og også på dvd som almindelig data umiddelbart). Mange TV-udsendelser (f.eks. dr.dk/nu) er efterhånden tilgændelig via nettet og vil vel kunne hentes derfra uden videre.
------------- DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 13:00
avh skrev:
Jeg vil mene det simpleste er at optage på en PC med et DVB-t tuner kort.Som software f.eks. dvbviewer recording service.. Det optagede filer er i *.TS format og kan f.eks. gemmes på et SD-card, usb-harddisk m.v. (og også på dvd som almindelig data umiddelbart). Mange TV-udsendelser (f.eks. dr.dk/nu) er efterhånden tilgændelig via nettet og vil vel kunne hentes derfra uden videre. |
PC er ikke umiddelbart en god mulighed for ham (min vurdering) fordi hans computere er noget gammel lort. (både SW og HW er fra win XP eller Vista-tiden) - Skal vi ud i noget med computere, så bliver det en Mac-mini med Eye-TV hybrid, som jeg *ved* fungerer nemt og lydefrit - men helt billigt er det jo ikke (omkring 7000,- alt incl - og så har man en fin computer oveni og mulig for at fjernstyre og se TV-remote på fx en iPad). Men det kan selvfølgelig ende med at blive et nødvendigt onde.
En PC-løsning kan nok laves en smule billigere, men siden det nok bliver mig der kommer til at hjælpe med opsætning etc er Windows udelukket - jeg spildt nok af mit liv på ting der alligevel aldrig kommer til at fungere ordentligt - og er besværligt at vedligeholde.
Online-TV er et problem hvis man rigtig skal bruge optagelserne, fordi det er svært at gemme til eksamensopgivelser og opgaver (jeg har ikke lige fundet en god måde at gå se nyhedsudsendelser tilbage i tiden fx - det er muligt det er der)
|
Skrevet af: miri
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 14:18
Hvis du vil undgå PC løsningen, så skal du have en PVR boks, hvor optagelser kan lagres på en USB-lager (stick eller HDD), og hvor optagelsen kan afspilles på anden enhed. Dette udelukker som udgangspunkt Boxer godkendte løsninger, da Boxer kræver, at optagelser "låses" til enhed, hvor de optaget. Der er dog en række andre PVR, hvor det er muligt at afspille optagelser på anden enhed. Det er blandt andet bokse fra Denver, Abeo, Clint m.fl. Desværre kræver de fleste optagelser en konvertering inden de kan afspilles fra standard mediaafspiller som VLC, XBMC og andre. Min egen Miraclebox kan nu afspille filer eksternt uden konvertering (efter diverse FW upgrades), men ligger i prisklassen fra omkring 2.000 og op.
Tidligere har jeg hørt, at filerne fra Coops Ennovia PVR kunne afspilles direkte uden tab. Der er kommet en ny med DVB-T2 og CI+ (EN-EDT21R), og jeg ved ikke om filerne fortsat kan afspilles eksternt, men den ligger på omkring 800,-
------------- miri
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 14:50
Pastorius skrev:
Det er ikke fordi jeg ikke sætter pris på alternative løsninger, men det er et rimelig specifikt behov jeg spørger til. |
Hej Pastorius
Det jeg mente med mit indlæg før. Jeg er sikker på at din ven er en god lærer og gerne vil bringe noget samfunds relevans ind i undervisningen.
Men om han skal være en god lærer afhænger ikke af hvilket udstyr han har derhjemme, jeg mener at han skal gå til skoleledelsen og sige at hvad han gerne tilføre undervisningen og så må de indkøbe udstyr derefter.
Jeg kan godt se det tekniske problem, men det er jo ikke noget han skal stå med.
NB. jeg mener at det er muligt at låne udsendelser på biblioteket.
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 14:54
miri skrev:
Hvis du vil undgå PC løsningen, så skal du have en PVR boks, hvor optagelser kan lagres på en USB-lager (stick eller HDD), og hvor optagelsen kan afspilles på anden enhed. Dette udelukker som udgangspunkt Boxer godkendte løsninger, da Boxer kræver, at optagelser "låses" til enhed, hvor de optaget. Der er dog en række andre PVR, hvor det er muligt at afspille optagelser på anden enhed. Det er blandt andet bokse fra Denver, Abeo, Clint m.fl. Desværre kræver de fleste optagelser en konvertering inden de kan afspilles fra standard mediaafspiller som VLC, XBMC og andre. Min egen Miraclebox kan nu afspille filer eksternt uden konvertering (efter diverse FW upgrades), men ligger i prisklassen fra omkring 2.000 og op.
Tidligere har jeg hørt, at filerne fra Coops Ennovia PVR kunne afspilles direkte uden tab. Der er kommet en ny med DVB-T2 og CI+ (EN-EDT21R), og jeg ved ikke om filerne fortsat kan afspilles eksternt, men den ligger på omkring 800,- |
Tak for svar
Boxer er ikke vigtigt - har har ikke TV2 nu, og savner det heller ikke (måske ville han skifte mening, hvis han kendte TV2- News) . De ca. 3.000 er ikke overkill hvis blot løsningen fungerer, så jeg vil kigge på Miraclebox, og den anden du nævner.
En konvertering kan dog sikkert også være ok, bare det er en nogenlunde stabil og simpel proces hans skal igennem. Hvis signalet er krypteret, er bliver det noget rod. På den anden side er Clint-dimsen jo ikke større end at man sagtens kunne tage den fra tv-et med en USB-børge i og så afspille fra den i klassen.
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 14:58
Pony65 skrev:
Hej Pastorius
Det jeg mente med mit indlæg før. Jeg er sikker på at din ven er en god lærer og gerne vil bringe noget samfunds relevans ind i undervisningen.
Men om han skal være en god lærer afhænger ikke af hvilket udstyr han har derhjemme, jeg mener at han skal gå til skoleledelsen og sige at hvad han gerne tilføre undervisningen og så må de indkøbe udstyr derefter.
Jeg kan godt se det tekniske problem, men det er jo ikke noget han skal stå med.
NB. jeg mener at det er muligt at låne udsendelser på biblioteket. |
Det er jo alt sammen meget godt (men også en smule utopisk - har selv været lærer i 6 år), men selvom skolen har de ting han skulle bruge, ville det være meget lettere for ham at klare det hjemmefra, og boksen kan jo stadig bruges til private formål også.
|
Skrevet af: DIY!
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 15:07
Hej
I og med at det er digitalt TV der skal optages behøver du ikke særligt meget computerkraft.
Jeg har en gammel Pentium PC (E5200) neddroslet til 2.2 Ghz, med 2 USB tunerne i, som fint optager 4-6 kanal ad gangen.
Mine USB tunere er fra Bilka (dvs billige), og softwaren er TV Scheduler Pro - gratis software: http://sourceforge.net/projects/tvschedulerpro/
Eneste problem er at man kun kan optage free-to-air kanaler - dvs danmarks radio mvh
Anders
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 15:08
Okay
Min mening er at lærere ikke på noget tidspunkt skal bringe optagelser med hjemmefra.
Der skal være totalt gennemsigtighed og ikke nogen tvivl om hvad der undervises i, hvad hvis der kommer børn hjem og siger at de ser film som læreren selv optager derhjemme, ikke godt.
Hvad han selv ønsker af teknisk udstyr derhjemme har ikke noget med undervisningen af skoleelever at gøre.
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 15:15
Pastorius skrev:
... På den anden side er Clint-dimsen jo ikke større end at man sagtens kunne tage den fra tv-et med en USB-børge i og så afspille fra den i klassen. | ... eller måske er prisen så tilpas lav, at han kan have en ekstra stående på skolen, så det kun er usb'en, der skal fragtes frem og tilbage...
Du skal dog være opmærksom på, at de billige ofte har hver deres svagheder og dertil nogle børnesygdomme, som de ofte aldrig kommer helt over - så tjek lige div. fora / tråde inden du råder specifikt!
------------- miri
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 18:04
miri skrev:
Pastorius skrev:
... På den anden side er Clint-dimsen jo ikke større end at man sagtens kunne tage den fra tv-et med en USB-børge i og så afspille fra den i klassen. | ... eller måske er prisen så tilpas lav, at han kan have en ekstra stående på skolen, så det kun er usb'en, der skal fragtes frem og tilbage...
Du skal dog være opmærksom på, at de billige ofte har hver deres svagheder og dertil nogle børnesygdomme, som de ofte aldrig kommer helt over - så tjek lige div. fora / tråde inden du råder specifikt! |
Ja - jeg er helt med på at man får hvad man betaler for - særligt mht. brugerinterface etc.
Hvis optagelsen er låst til enheden, vil jeg tro at det er på serienummeret (sådan er de i hvert fald på mit panasonic-fjernsyn) og ikke på modeltypen.
Det kunne være jeg skulle låne ham min eye-TV hybrid, og se om det kan fungere rimeligt med hans computer.
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 18:06
Pony65 skrev:
Okay
Min mening er at lærere ikke på noget tidspunkt skal bringe optagelser med hjemmefra.
|
Din mening er temmelig irrelevant for mit problem - den kæphest må du finde et andet sted at ride.
Vi har vist allerede været igennem at der ikke er nogen problemer ved at vise optagede TV-udsendelser hvis skolen har en Copydan-aftale.
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 19:25
Pastorius skrev:
Hvis optagelsen er låst til enheden, vil jeg tro at det er på serienummeret (sådan er de i hvert fald på mit panasonic-fjernsyn) og ikke på modeltypen. | Jep, men på f.eks.en del af de billige bokse, så er optagelsen ikke låst til enheden, men alene formateret på en måde der kræver en konvertering for at kunne afspilles af standard programmer. Derfor kan man godt anskaffe to ens (billige) bokse og flytte filer
mellem dem - hvis man ellers kan leve med dem eller deres mangler - og så slipper man for at starte pc op etc....
------------- miri
|
Skrevet den: 16-August-2012 kl. 19:30
miri skrev:
Pastorius skrev:
Hvis optagelsen er låst til enheden, vil jeg tro at det er på serienummeret (sådan er de i hvert fald på mit panasonic-fjernsyn) og ikke på modeltypen. | Jep, men på f.eks.en del af de billige bokse, så er optagelsen ikke låst til enheden, men alene formateret på en måde der kræver en konvertering for at kunne afspilles af standard programmer. Derfor kan man godt anskaffe to ens (billige) bokse og flytte filer
mellem dem - hvis man ellers kan leve med dem eller deres mangler - og så slipper man for at starte pc op etc.... |
Ok - det er da værd at foreslå ham.
Tak igen.
|
Skrevet af: Kavi
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 08:02
Vær desuden opmærksom på, at visse USB'nøgler kan volde problemer, når man optager på dem. Er deres læse/skrivehastighed ikke høj nok, så kan du risikere at maskinen melder fejl eller blot stopper. Det kan også vise sig som syncroniseringproblemer mellem lyd og billede så fx billedet halter 1 sek. efter lyden.
Optager jeg på nyere kvalitetsUSB'nøgler eller en USB'harddisk, så møder jeg ikke disse problemer. Det er en 4-5 år gammel Denver DMB-107HD jeg har gjort mine observationer med/på, men tilsvarende bokse har formentlig lignende problemer.
Omkring at konvertere og brænde disse filer ud på skiver, så er det ikke nødvendigt med ovenstående. Selve maskinen vejer kun et par hundrede gram og fylder i omegnen af en madpakke, så jeg ville blot tage maskinen med, slutte den til fjernsynet og afspille optagelsen derfra, hvis der er tale om engangsvisninger.
------------- - There are only 10 types of people. Those who understand binary and those who don't. - Samsung LE 40c755R2W & Stueant til 13 kr Samsung BD-D8200N (dvb T2/C) Sagem DTR94250TA HD LG RH7500 & RH277H
|
Skrevet af: fltk
Skrevet den: 18-August-2012 kl. 15:07
Undskyld, jeg har ikke læst hele tråden, men er det blevet nævnt hvilket udstyr optagelserne skal afspilles på? Hvis det skal ske på en PC, burde det ikke være noget problem at anvende en af de billige bokse fra Denver, Blue Tinum, Clint etc. til at optage på, idet optagelserne lagres i .ts format, som kan afspilles incl. undertekster med f.eks. VLC eller DVBViewer.
Flemming
------------- Samsung UE55F7005 AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100
|
|