Print side | Luk vindue

Kan dette passe? BenQ w1200

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114251
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 22:31

Emne: Kan dette passe? BenQ w1200
Skrevet af: Therien
Emne: Kan dette passe? BenQ w1200
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 14:56
Hej gutter!

Jeg har et spørgsmål ang. placering af projektor.. Ifølge Projector Central skal BenQ w1200 på et 120" lærrede, have 51 cm fra lense til den øverste kant af lærredet ved en loftmontering og 4,5 meter fra lærredet.. Springer lærredet i luften hvis den kun har - tja - 15 cm? Big smile Jeg forstår ikke problemstillingen, men jeg ved så heller ikke forfærdeligt meget om projekterer - endnu.. Her er hvad P central siger.. 

Problemet er at jeg skal gå ned i størrelse på lærrede Angry pga. højden i rummet, hvis de 51 cm er absolut nødvendige - hvilket virker mærkligt..  Anyway, på forhånd tak!

mvh

Jeppe

-------------
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL

Svar:
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 15:05
15 cm vs 51 cm

36 cm forskel. Det kan du konfigurere dig ud af med keystones, men det giver en forringelse i billedet. Jeg sidder i samme situation, men mere fordi at jeg nægter at have en projektor hængende så langt nede fra loftet.

Ellers kan du købe en projektor med lense shift, så kan du løse alle dine problemer uden at tabe kvalitet. Det er da bedre end at skal gå ned i lærred størrelse :D

Jeg kan ikke helt læse om du HAR købt de ting, eller om du overvejer at købe.

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 15:20
Hvor højt er der til loftet der hvor lærredet skal hænge ?

En normal lofthøjde er ca. 220 - 240 cm.

Projektor                         ca. 20 cm
Øverste kant af billede         51 cm
Billed højde                          149cm

i alt       220cm.

Ja så er der ikke mere at give af, og din projektor har ikke Lens shift.

Hvis du vil have denne størrelse lærred skal du hænge projektor skråt og bruge keystone, men det er ikke noget som jeg vil anbefale.

Hvad står der i BenQ egen vejledning ?

Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 15:30
Ifølge BenQ egen vejledning ( s. 18 ) passer det meget godt

Det er nok fordi projektoren er lavet som en bord model

Skrevet den: 17-August-2012 kl. 16:09
Mange tak for feedback, man lære jo noget hele tiden Wink

Nej jeg har intet købt, og der går også nogle måneder endnu inden jeg går igang - jeg er blot igang med de indledende forberedelser. Målet er et 120" eller som absolut minimum et 110" lærrede og Keystone muligheden er ikke noget jeg vil forfølge..

Anyway..

For at løse mit "problem" skal jeg have en projektør med lense shift?

-------------

Skrevet den: 17-August-2012 kl. 16:13
Hmm.. kan se det ikke er et problem med BenQ w7000.. Nåh.. Jeg skal til at kigge efter projektører med lense shift Stern Smile

-------------

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 16:41
Eller efter en projektor som f.eks. Optoma HD33. Den har ikke lens shift, men det verticale offset er meget mindre end for BenQ W1200.

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 17-August-2012 kl. 16:43
Husk samtidigt at se på throw ratio. BenQ W7000 har ratio på 1.6 ca og kræver derfor meget større afstand for at lave samme billedstørrelse som BenQ W1100/1200 (som har throw på 1.4). Generelt for DLP er desværre, at de kræver større afstand end LCD/DILA.

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 18-August-2012 kl. 01:56
Jeg kan anbefale Epson TW3200. Den har et rigtigt godt billede, støjer næsten ikke ved eco-mode og er meget nem at placere...

Skrevet af: betho
Skrevet den: 18-August-2012 kl. 09:58

Kan du ikke "bare" lade være med at købe en projektor, der skal bruge så meget forskydningsplads i loftet...? Køb en model, der ikke er lavet til at stå på bordet.

Hovedparten af "loftsprojektorer" er bygget således, at overkanten af linsen skal flugte med overkanten af dit lærreds projektionsområde for at ramme optimalt. Der er nogle enkelte afstikkere, der har 10 - 20 cm. forskydning som den W1200 der, men 51! Det er rigtig rigtig meget! 

Alternativt skal du finde en model der har keystoning via spejle (istedet for digital keystoning). Spejlende forringer ikke billedekvaliteten på samme måde, som fx digital keystoning gør.

Skrevet den: 18-August-2012 kl. 14:07
Tak for rådgivningen! 

Det var nu ikke fordi jeg havde stirret mig blind på w1200 (Jo, måske lidt..), eller ikke var villig til at kigge på andet.. Det er svært at få demonstreret disse projektører, så jeg har baseret min søgen på "word of mouth" og anmeldelser, og her har w1200 fået rigtigt mange roser. Min viden på området er meget begrænset da jeg aldrig har ejet en ^^

@ Stereolab Fremragende ide! Den Epson TW3200 der bliver forslået af Supergris ligger dog lidt tættere på det jeg havde i tankerne.

@Jonas Ja den kræver godt nok noget mere afstand! Jeg har heldigvis selv kontrol over længden på rummet da jeg selv bygger bagvæggen Smile God info, så kan jeg tage højde for fremtidige opgraderinger.

@ Supergris Det er noteret!

@ Betho Jo, det kan jeg. Skulle bare lige sætte mig ind i "tankegangen".. Jeg tror jeg vil gøre hvad jeg kan for at slippe uden om keystoning - digitalt eller ej. I første omgang handler det bare om at få en fornuftig HD projektør, der matcher krav som størrelse på lærrede og højden på rummet. Den vil jeg så kører i smadder mens jeg venter på 3D teknologien udvikler sig og jeg har penge nok til en rolls royce model Smile

-------------

Print side | Luk vindue