Hvilket lærred
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114305
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 05:20
Emne: Hvilket lærred
Skrevet af: Keyvan
Emne: Hvilket lærred
Skrevet den: 19-August-2012 kl. 16:35
Hviket lærred anbefaler I til en LCD projektor? (Mitsubishi HC-7000)
|
Svar:
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 19-August-2012 kl. 17:15
Hvor stort et billede? Moerkelaegning? Moerkt/lyst rum? Rulle eller fast? Budget?
|
Skrevet den: 19-August-2012 kl. 21:30
1- Størrelse: ca. 100 2- Rummet bliver mørklagt. (Projektoren har en lav lys styrke) 3- Rummets vægge er i hvid. 4- Både fast og rulle. 5- Budget er ikke fastlagt.
|
Skrevet den: 22-August-2012 kl. 15:46
Projektoren har en rigtig god sort niveau og kontrast, derfor har jeg valgt at kigge efter en mathvid lærred, jeg er bare i tvivl om det skal være en fast eller rulle lærred. Vil en subwoofer og front højttalere ikke sætte en rulle lærred i bevægelse når de arbejder meget og dermed flytter masser af luft i rummet?
|
Skrevet af: Precious
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 07:46
Jeg tror du er nødt til at ligge et budget før du kan vælge.
0 - 1000 1000 - 2000 2000 - 4000 5000 - 8000
Pris og kvalitet følges ad.
Jeg købte personligt et lærred til 2500 med motor og det hele, men har så fået fænomenet "hotspotting" med i købet. Hvis sådan noget ikke generer dig kan du godt vælge et lærred med et lavt budget.
|
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 22:02
Ja det har jeg læst noget om i en tråd her på sittet, otto havde et par gode billeder til illustration af hotspot. Det som optager mig mest er om jeg skal kigge efter en rulle eller fast lærred. Jeg gider nemlig ikke at den sættes i bevægelse af den luft mængde som højttaleren/subwooferen flytter rundt på. Dem af jer som ejer en rulle lærred må kunne komme med et svar, har I nogen sinde oplevet at jeres rulle lærred bevæger sig når højttalere og subwoofer er på hårdt arbejde.
|
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 22:03
Prisen er stadigvæk ikke fastlagt.
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 14:34
Keyvan skrev:
Ja det har jeg læst noget om i en tråd her på sittet, otto havde et par gode billeder til illustration af hotspot. Det som optager mig mest er om jeg skal kigge efter en rulle eller fast lærred. Jeg gider nemlig ikke at den sættes i bevægelse af den luft mængde som højttaleren/subwooferen flytter rundt på. Dem af jer som ejer en rulle lærred må kunne komme med et svar, har I nogen sinde oplevet at jeres rulle lærred bevæger sig når højttalere og subwoofer er på hårdt arbejde. |
Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har haft issues med at lærredet bevæger sig synligt når subben spiller. Jeg har oplevet at projektoren hopper, hvis den f.eks. er sat i nogle loftsplader som giver sig, men aldrig lærredet. Når det er sagt, så er en fastramme alt andet lige den bedste løsning hvis man praktisk har muligheden for det, og det er væsentligt billigere for samme kvalitet (hvilket man så enten kan bruge til at spare penge eller vælge en bedre kvalitet...) Et tab-tension hænger ikke 100 komma nulnulnul % udstrakt (slet ikke de billige), sammenlignet med en fastramme, dog er der langt imellem at det er synligt fra siddepladsen. Men altså kort sagt, hvis muligheden rent praktisk er der, så gå efter fastrammen.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 14:36
Iøvrigt, uden at jeg har set projektoren under optimale betingelser, så vil jeg mene at kvaliteten af dén godt kan forsvare at investere i et topkvalitet lærred.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 15:10
Otto: Tak for din respons. Jeg tror jeg vil gå efter en fast ramme lærred, og lærred fra Lissau står øverst på ønskesedlen. Spørgsmålet er hvilket model? Lissau plano eller Lissau LS Frame. Og hvilket kategori indenfor de 2 modeller? f.eks. LS mat hvid, LS True color eller LS flex?
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 15:45
Keyvan skrev:
Dem af jer som ejer en rulle lærred må kunne komme med et svar, har I nogen sinde oplevet at jeres rulle lærred bevæger sig når højttalere og subwoofer er på hårdt arbejde. |
Jeg har et fastrammelærred, og det bladrer ved det helt dybe frekvenser :) Sub er så også placeret 5cm bag lærredet og basporten blæser godt med luft ud under 25hz.
Medmindre din sub står direkte bag lærredet, tvivler jeg stærkt på, at det vil være et problem. HVilken subwoofer har du?
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 16:06
Nej mine sub vil står foran til højre og venstre side af lærred mellem front højttalere. Jeg har 2 stk. Yamaha YST-SW1500, som muligvis bliver skiftet ud med en Klipsch Palladium P-312W.
|
Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 16:09
Så har du intet af være bekymret for mht. blafren.
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 16:14
Yamaha YST-SW1500 spiller ned hvor luften strømmer ud fra alle 4 sider i bunden.
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 16:22
Jeg havde for nogle år siden en lærred som stod på 3 ben mellem højttaler og subwoofer (Lærred stod ca. 25 cm længere fremme end højttalere og sub) og her oplevede jeg at under bestemte film scener kom der en lille smule bevægelse i lærredet, det var ikke det store men alligevel. Nu skal lærredet godt nok ikke stå på 3 ben og heller ikke længere fremme end højttalere og sub. Den komme til at hænge op på væggen mellem højttalere og sub og vil hænge ca. 50 cm længere bagud.
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 17:47
Keyvan skrev:
Jeg havde for nogle år siden en lærred som stod på 3 ben mellem højttaler og subwoofer (Lærred stod ca. 25 cm længere fremme end højttalere og sub) og her oplevede jeg at under bestemte film scener kom der en lille smule bevægelse i lærredet, det var ikke det store men alligevel.Nu skal lærredet godt nok ikke stå på 3 ben og heller ikke længere fremme end højttalere og sub. Den komme til at hænge op på væggen mellem højttalere og sub og vil hænge ca. 50 cm længere bagud. |
Den type lærred blafrer hver gang Jessica Alba er i billedet (fordi seeren hyperventilerer ). Der er meget langt fra dét til et tab-tension.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 17:51
Keyvan skrev:
Otto: Tak for din respons. Jeg tror jeg vil gå efter en fast ramme lærred, og lærred fra Lissau står øverst på ønskesedlen. Spørgsmålet er hvilket model? Lissau plano eller Lissau LS Frame. Og hvilket kategori indenfor de 2 modeller? f.eks. LS mat hvid, LS True color eller LS flex?
|
Objektivt set: "Mat hvid" og White Flex på en LS frame er det samme. True Color er den mest farveægte, white flex er knapt så korrekt på farvegengivelsen men ellers af samme kvalitet rent fysisk. Plano er en discount-ramme, som jeg generelt fraråder hvis budgettet overhovedet tillader at vælge LS. LS rammen er specifikt blevet til fordi jeg skældte så meget ud over Plano rammen, at Lissau hyrede mig som ekstern konsulent... Så det er vel ikke så svært at regne ud hvilken jeg synes er bedst Plano har det problem at der er en bred firkantet kant, som giver skygger ind på billedet og det ser bare generelt ikke særligt pænt ud, især det lys der alt andet lige altid vil gå ud på rammen generer en del. LS med veltex er meget flottere rent visuelt, løser problemet med skygger, og veltex'en sørger for at du ikke bemærker lys-spild. Selve dugen er 100% den samme uanset ramme.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 21:23
Otto J skrev:
Keyvan skrev:
|
Objektivt set: "Mat hvid" og White Flex på en LS frame er det samme. True Color er den mest farveægte, white flex er knapt så korrekt på farvegengivelsen men ellers af samme kvalitet rent fysisk. Plano er en discount-ramme, som jeg generelt fraråder hvis budgettet overhovedet tillader at vælge LS. LS rammen er specifikt blevet til fordi jeg skældte så meget ud over Plano rammen, at Lissau hyrede mig som ekstern konsulent... Så det er vel ikke så svært at regne ud hvilken jeg synes er bedst Plano har det problem at der er en bred firkantet kant, som giver skygger ind på billedet og det ser bare generelt ikke særligt pænt ud, især det lys der alt andet lige altid vil gå ud på rammen generer en del. LS med veltex er meget flottere rent visuelt, løser problemet med skygger, og veltex'en sørger for at du ikke bemærker lys-spild. Selve dugen er 100% den samme uanset ramme.
|
God og brugbar besvarelse, jeg tror det ender med at jeg køber en LS True Color. Sort niveau og kontrast er nok ikke det jeg skal bekymre mig for med denne projektor, og det betyder jo så at jeg bør kigge efter en lærred som er mest farveægte og det er jo True Color som navnet siger.
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 21:26
Det er engang ikke løgn.
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 18:04
Hvad med en lærred fra en af de følgende producenter:
Draper Targa,
Da-Lite, Cinemax, Metroplan, DMT, Nobo, Celexon,
|
|