Print side | Luk vindue

Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114368
Udskrevet den: 11-November-2024 kl. 15:14


Emne: Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo
Skrevet af: jsmidt
Emne: Kan det være rigtigt – Philips nægter at udføre lo
Skrevet den: 21-August-2012 kl. 20:53

Købte d. 1. november 2011 en Ipod dock direkte via Philips hjemmeside. Jeg modtog kort efter følgende email:

 

”Kære Jesper,


Tak for din ordre 11960053523 i  http://shop.philips.dk/ -

Vi kan oplyse dig om, at din ordre er blevet afsendt. Hvis du betalte med kreditkort, er beløbet nu blevet trukket fra dit kreditkort. 

………………….

………………….

………………….

En faktura for din ordre vil være tilgængelig online inden for 3 dage under  https://shop.philips.dk/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayEditProfilePage&SiteID=rpeeub2c&Locale=da_DK&Env=BASE - - .  

Vi håber, at du får glæde af dit køb! 


Vi håber, at du får glæde af dit køb! 


Bestillingsoplysninger

Bestillingsnummer: 11960053523

…………………."

 

 

Min konto er et link til Philips hjemmeside hvor jeg kunne logge på og hente min fakturaer – men dette er ikke længere muligt hvorfor Philips nægter at reparere min dock!

 

Jeg anvendte min dock til min Ipod og det har fungeret uden problemer. Jeg har i sommers anskaffet mig en IPAD og denne kunne ikke spille via docken (den lader heller ikke IPAD op). Jeg kunne konstatere, at såfremt jeg ”holdt” IPAD på samme måde som Ipod vil den spille, men som følg af vægten læner den sig op af højtaleren, hvilket er en del af designet. Jeg formoder derfor at der er tale om en løs forbindelse i stikket på docken.

 

Jeg kontakter Philips kundeservice ved Simone og informerer herom. Hun oplyser, at hun tror det er støv på IPAD og jeg bør støvstuge/puste. Jeg informere hende om, at det vil jeg gerne, men at jeg næppe tror det løser problemet. Hun beder mig kontakte hende igen hvis det ikke hjalp. Efter at have forsøgt ”støvsugning” mv. af IPAD (og Dock) må jeg konstatere, at det fortsat ikke hjælper hvilket jeg meddeler Simone hos Philips.

 

Simone skal undersøge det nærmer og efter 3 dage meddeler hun mig, at en engelsk tekniker mener det er en løs forbindelse i docken – og at jeg blot skal sende faktura og adresse til hende hvorefter hun vil sende mig en fragtseddel.

 

Uddrag af email fra Simone d. 1. august 2012:

 

”Så fik jeg svar fra de engelske teknikere. Jeg ringede også og lagde en besked på din telefonsvarer. Som du sikkert også selv er kommet frem til, så er det det stykke som skal holde din iPod/ iPad/ iPhone der sidder løst.


Så du skulle nemt få løst problemet ved at gå til din forhandler og få det repareret.


Kan ikke lige huske om du købte den på vores onlineshop. Hvis du gjorde, skal du blot besvare denne mail med en kopi af kvitteringen, så vil jeg bestille en fri fragtseddel til dig, så du kan sende din DS9 gratis til reperation.”

 

Jeg svarer hende straks d. 1. august 2012:

 

”Hej Simone

 

Tak for din hjælp. Jeg købte dock'en via jeres webshop. Jeg kan ikke få fat i fakturaen som ligger på jeres server?

 

Kopi af mail jeg modtog fra jer - jeg formoder du selv kan "genskabe" fakturaen fra jeres system ud fra disse oplysninger. Hvis du vil være så venlig må du også gerne sende mig fakturaen på pdf - på forhånd tak

………………….

………………….

………………….”

 

 

Jeg afventer at få fragtsedlen, men den kommer aldrig – til gengæld får jeg en mail d.10. august 2012 fra Simone:

 

”Vore regler vedr kvittering er blevet strengere her fra 1. august. så udover den mail jeg allerede har modtaget som bevis for dit køb, vil man nu også gerne have en kopi af den kvittering der var vedlagt i pakken da du fik din DS9  tilsendt, Har du mulighed for at scanne den ind og sende pr mail?


Ked af det ikke går så hurtigt som jeg havde håbet på. Men så snart vi har kopi af kvitteringen vil du modtage fragtsedde”

 

Der lå ingen kvittering i pakken (der lå en pakkeseddel/plukkeseddel som er smidt ud) – dette meddeler jeg Simone/Philips samme dag (10. august 2012):

 

”Der var ingen "kvittering" i pakken? I har selv fakturaen i jeres system. Jeres link til at hente fakturaen virker ikke.

 

Jeg ser frem til at høre fra dig.”

 

Den 15. august 2012 modtager jeg følgende svar fra Philips/Simone:

 

”Hej Jesper


Hvor gerne jeg end ville, kan jeg ikke hjælpe dig uden din kvittering.


Vi kan ikke hente information om din kvittering i det gamle system.


Havde du bare gemt den kvittering der fulgte med pakken da den kom, eller printet den ud i løbet af de første uger, som du blev anbefalet i de papirer der fulgte med, så kunne jeg have hjulpet dig.


Vi må ikke sende noget som helst til reparation eller ombytning uden kvittering, Selvom jeg slet ikke er i tvivl om at din DS9 er inden for garanti.


Jeg kan give dig nummeret til InfoCare som reparerer vore produkter.

Telegrafvej 6 2750 Ballerup

70124400


Har du flere spørgsmål eller behøver mere hjælp, er du velkommen til at kontakte Philips Kundeservice igen. Opgiv blot dit personlige referencenummer 50-1096548927, så kan vi nemt finde sagens notater frem.”

 

Jeg er aldrig blevet bedt/anbefalet, at ”udskrive fakturaen fra deres websystem”, ligesom der ikke lå en faktura i pakken som Philips/Simone påstår. Dette virker også ulogisk når Philips jf. deres mail af 1. november 2011 kan sende en varer og samtidige skriver at fakturaen vil være tilgængelig indenfor 3 dage?

 

Philips har ændret deres ”webshop” og åbenbart er gamle bruger blevet slettet, herunder historikken/fakturaer hvorfor det ikke er muligt for forbrugeren at udskrive fakturaen (endsige at logge på igen).

 

Jeg forsøger at få en sidste afklaring på sagen ved min mail af 15. august 2012 som svar på ovenstående mail:

 

”Tak for din mail. 

 

Der lå ikke en faktura/kvittering med i pakken - jeg tror der lå en plukkeseddel.

 

Jeg har IKKE fået at vide at jeg skal udskrive kvitteringen. Jeg er blevet oplyst, at den kan hentes under "min konto" - og der er ikke anført at den skal hentes indenfor X dage! Når der står den kan hentes på "min konto" formoder jeg, at dette er et område til jeres kunder hvor historik/faktuaer mv. er arkiveret (i lighed med alle andre store selskaber).

 

Jeg har fået oplyst, at kvitteringen ligger hos jer og jeg kan hente den via et link (som ikke virker - derfor kan jeg ikke hente den).

 

Jeg ved ikke om du sidder i et call center - og derfor ikke kan tage en beslutning? Jeg skal ikke som forbruger kontakte jeres underleverandør og gennemgå dette forløb. 

 

Jeg kan naturligvis ikke acceptere, at du/I nægter at reparere et produkt under garanti fordi I ikke selv kan finde den faktura frem som I skriver kan hentes på link:   https://shop.philips.dk/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayEditProfilePage&SiteID=rpeeub2c&Locale=da_DK&Env=BASE - Min konto.   

Jeg har ordrenr., følge-email fra jer og påklaget fejlen i juli måned (hvor du skriver at proceduren er blevet er blevet strammet op pr. 1. august 2012). 


Jeg beder dig tage stilling til ovenstående - og vende tilbage. Hvis svaret fortsat er negativt skal jeg venligt udbede mig kontaktoplysninger på din overordnede - og nej jeg kontakter ikke jeres underleverandør.”

 

Her d. 21. august 2012 om aften har jeg ikke hørt fra Philips/Simone og formoder derfor at de har afsluttet sagen.

 

Mine spørgsmål til jer kære bruger på  http://recorder.dk/ - recorder.dk  (og øvrige forums):

 

- kan man virkelig nægte reparation fordi at producent ikke længere ”giver adgang” til ens fakturaer (fjernet muligheden – hvilket man som forbruger ikke er blevet oplyst)

 

- hvor kan man klage officielt?

 

- kan andre Philips online køber be/afkræfte, at de er blevet anbefalet at udskriv fakturaen indenfor X uger (?) – alternativt om der i jeres pakke var en kopi af fakturaen? (jeg handler i øvrigt en del på nettet – og har aldrig oplevet at fakturaen var med i pakken)

 

Håber der er nogen med lidt forbrugerjuridisk erfaring som vil komme med input.

 

Denne skrivelse er også sendt til Tænk og Kåre Quist (Kontant, DR1) i håbet om, at de kan bringe lidt lys på forbrugerrettigheder ved onlinekøb.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Jesper Smidt

En frustreret tidligere Philips forbruger




Svar:
Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 21-August-2012 kl. 21:05
Hvad med at klippe et screenshot fra din netbank af betalingen ind ? Det må de vel acceptere da de, som jeg forstår det, har lovet at opbevare din faktura.

Ring til Forbrugerrådet & spørg hvordan du skal forholde dig.


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 21-August-2012 kl. 21:09
Hurtigt svar - tror næppe det ændre Philips syn på sagen - de har alle oplysninger (ordrenr. track/trace/serienr./betalingstidspunkt mv.) som jeg har sendt til dem  - og de har fakturaen på en gammel server :-(

Jeg kontakter Forbrugerrådet og hører deres syn herpå - men håber at Kåre Quist (Kontant, DR1) eller Tænk vil tage "sagen" op.

/jesper


Skrevet af: sebber
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 16:10
Det lyder som en forfærdelig dårlig kundeservice! Normalt modtager man dog også en kvittering på mail?

DBH
Sebastian
http://phonefactory.dk/ - http://phonefactory.dk/


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 13:08
Hej

Jeg kan oplyse, at man får følgende email:

*********
Tak for din ordre 11960053523 i  http://shop.philips.dk/ -

Vi kan oplyse dig om, at din ordre er blevet afsendt. Hvis du betalte med kreditkort, er beløbet nu blevet trukket fra dit kreditkort. 

Hvis din bestilling indeholder flere varer, vil de muligvis blive afsendt separat. Der vil blive sendt en forsendelsesbekræftelse til dig for hver forsendelse. Dette vil ikke påvirke dine forsendelseomkostninger. 

Du kan følge din forsendelse ved at klikke på linket nedenfor (eller kopiere og indsætte det i din webbrowser):

http://wwwapps.ups.com/WebTracking/processInputRequest?TypeOfInquiryNumber=T&sort_by=status&AgreeToTermsAndConditions=yes&track.x=26&track.y=10&InquiryNumber1=1Z9V788X6886006551&loc=da_DK - http://wwwapps.ups.com/WebTracking/processInputRequest?TypeOfInquiryNumber=T&sort_by=status&AgreeToTermsAndConditions=yes&track.x=26&track.y=10&InquiryNumber1=1Z9V788X6886006551&loc=da_DK  

Der kan gå op til 12 timer, før sporingssystemet er aktiveret. Hvis der ikke er noget link, kan det være fordi den leveringsmetode, du har valgt, ikke kan spores. Hvis du har købt en større enhed (f.eks. et TV, en SoundBar), vil du blive ringet op af den lokale leveringstjeneste (i dette tilfælde opdateres sporingslinket kun efter leveringen). For tilpassede produkter henvises til den leveringstid, der blev oplyst under købsprocessen. 

Hvis du ikke har modtaget din bestilling inden for en uge, bedes du  https://shop.philips.dk/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayContactUsDirectPage&SiteID=rpeeub2c&Locale=da_DK&Env=BASE#q2 - kontakte  Philips Online Shop for yderligere information. 

En faktura for din ordre vil være tilgængelig online inden for 3 dage under  https://shop.philips.dk/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=DisplayEditProfilePage&SiteID=rpeeub2c&Locale=da_DK&Env=BASE - Min konto.  

Vi håber, at du får glæde af dit køb! 
***************

Faktura sendes ikke på email - men burde kunne hentes ved at følge det link der er "gemt" under "Min konto".

PROBLEMSTILLINGEN ER, at Philips har ændret webshop eller lign., hvorfor man ikke længere kan hente denne faktura! 

Philips har ALDRIG anbefalet eller sagt at man skal udskrive/hente/gemme denne faktura. Som forbruger og kunder hos Philips med "eget kundenr." forventer jeg - medmindre jeg bliver oplyst andet - at jeg kan logge på min konto og hente denne faktura.

Det kan jeg så ikke!

Simone hos Philips erkender, at hun tror/ved at den er købt (ja, hun har jo fået alle email, følgebreve, track & trace koder) i november 2011, men de må ikke sende den til reparation uden en gyldig kvittering.

Jeg er igang med at udfylde en klage til http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Om-Forbrugerombudsmanden/Klageformular

/Jesper



Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 13:43
den taber de med et brag, du kan jo bevise at du har købt varen og har ordrekræftelsen, og ikke mindst har betalt varen... kør du bare løs på dem via forbrugerstyrelsen.. de kommer nok på andre tanker inden længe skal du se

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 14:37
Bankudskrift er nok som kvittering.





Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 15:04
Jeg har nu klaget og indbetalt kr. 160 til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen - så må vi se hvad de siger.

Hans J - når du siger at bankudskrift er nok som kvittering - hvad mener du med det?

Jeg må erkende, at jeg er så harm over den måde Philips behandler mig på. 

Philips ved (har erkendt dette på email) at den er købt i november 2011!

Philips har erkendt at Philips (og forbrugeren) ikke kan tilgå "deres gamle system" og derfor udskrive fakturaer.

Philips har "erkendt" fejlen (måske en typisk fejl?) på produktet.

Philips vælger uagtet heraf at nægte reparation med henvisning til at jeg ikke kan fremvise en faktura (som ligger på deres server)!

Jeg holder jer opdateret når jeg hører mere.

/Jesper


Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 15:12
Var der ikke en følgeseddel med produktet?

Klaus


-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk


Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 15:12
Jeg fandt det engang på nettet.

Jeg havd købt et par dvd-afspllere i Lidl og havde smidt bonnen væk, de accepterede også bankudskrift som værende ok dokumentation.

Men al dn dokumentation du har i forvejen burde være alt rigeligt, jeg synes ikke Philips gør dt nemt for dem selv. Forbrugerne vil nok ikke ligefrem strømme til, hvis denne sag spredes for mget på nettet.


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 15:24
Til KlausDM:
Jo.......men den er smidt ud da 1) følgeseddel jo blot er en følgeseddel og 2) at faktura jo er det rigtige dokument som kan (nu kunne) hentes hos Philips. 

Hvis jeg havde følgesedlen tror jeg næppe det ændre Philips holding (jeg har jo følgemail, track&trace, ordrenr. mv.  og alt dette er sendt til Philips).

Til HansJ
OK - det viser jo blot hvilke god forbrugerservice nogle virksomheder yder.

Som det fremgik tidligere - jeg er meget rystet over Philips måde at håndtere dette på. 

/jesper 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 17:51
Fra forbrug.dk:

"Hvis kvittering eller bon er blevet væk

Hvis du ikke kan finde din bon eller kvittering, kan du muligvis dokumentere dit køb på anden måde. Det kan fx være en Dankortkvittering eller en kontoudskrift fra banken. Den type dokumentation kan kun bruges, hvis du kun har købt den aktuelle vare ved købet. Hvis du har købt flere ting, kan du ikke bevise, hvad de enkelte varer har kostet. Andre former for dokumentation kan fx være et byttemærke eller et garantibevis."



-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 19:21
Jeg har i en eller anden tekst fra Forbrugerrådet læst, at der faktisk ikke er krav om kvittering ved reklamation. Man skal udelukkende kunne sandsynliggøre, at varen er købt ved den pågældende forhandler på det tidspunkt, man hævder.

I den aktuelle sag er det jo sandsynliggjort ud over alle grænser.

Og nej, jeg har ikke et link til Forbrugerrådets påstand. Men omvendt kan Philips heller ikke komme med et link til Købeloven, hvor der er krav om kvittering. For det siger Købeloven ikke noget om.




Skrevet af: Rolf Lemmike
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 08:00
Er der sket mere i denne sag? Og super du tager den op herinde... Dårlig/ikke eksisterende kundeservice skal udstilles!


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 09:09
Hej Rolf

Status er: 

Jeg har intet hørt fra Philips (hvilket jeg heller ikke forventede).

Jeg har modtaget svar fra Kontant (Lisbeth Kølster DR Nyheder) - min mail er gemt i deres idebakke til eventuelle fremtidige programmer.

Klage og betaling af gebyr er sket til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen d. 26/8-2012.

Når jeg logger på er sagen fortsat i fase 1 - når der sker noget vil jeg naturligvis poste det.

Jeg har fra anden person her på recorder modtaget en PM som har oplevet det samme med Philips - jeg har opfordret ham til at skrive det i min post - men det har vedkommen åbenbart ikke ønsket. 

Jeg er fortsat total rystet over Philips håndtering - og kan oplyse at jeg nævner dette for alle jeg kender. Det er trist - og Philips har allerede nu mistet betydelig mere indtjening end hvad det vil koste at have fulgt lovgivning og ydet normal forbrugerservice. 

Trist trist trist.

Jeg holder dig/jer opdateret.

/Jesper


Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 09:27
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Bankudskrift er nok som kvittering.



Hvordan kan det være nok? Der står jo ikke hvilket vare som er tale om. Det kunne jo være hvad som helst man har købt. Lyder lidt groft hvis en butik SKAL acceptere det Confused


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 10:15
Opdatering:

Har idag d. 12/9-2012 modtaget nedenstående email fra Philips - som jeg formoder er et svar på min mail af 15. august 2012.

Måske de blot skulle lade være med at svare.

*****
Kære Jesper

Jeg ville ønske det var anderledes, men vi må desværre ikke gøre noget uden kvittering.

Venlig Hilsen

Simone Rasmussen

Philips Kundeservice.
******


Skrevet af: MortenJA
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 11:36
Jeg forstår ikke sagen er kommet så langt ud. Phillips er jo i henhold til lovgivningen (Bogføringsloven, Momsvejledningen mv.) opbevare fakturaer i 5 år. Det burde være ret simpelt at finde den relevante faktura frem.

Det er træls du skal trækkes igennem diverse klagenævn, når sagen burde være ligetil.


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 14:12
Opdatering:

Fik som nævnt i indlæg kl. 1015 en mail fra Philips.

Jeg svarede følgende:
*************
Hej Simone

Jeg vil også ønske det var anderledes - og er meget undrende over jeres valg og håndtering. 

Jeg har indgivet klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen d. 26/8-2012 - så må vi se hvad der sker.

Du kan jo evt. deltage i debatten her:  http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114368&title=kan-det-vre-rigtigt-philips-ngter-at-udfre-lo - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114368&title=kan-det-vre-rigtigt-philips-ngter-at-udfre-lo

/Jesper
*************

Denne gang skulle der ikke gå en måned før jeg hørte noget da jeg to time efter fik følgende besked:
*********
Hej Jesper

Nogle gange skal man tage utraditionelle skridt. Jeg må desværre ikke deltage i den debat på det forum du har sendt link til.

Men jeg håber du finder en løsning du kan leve med.

Venlig Hilsen

Simone Rasmussen
Philips Kundeservice
**************

Philips håber jeg "finder  en løsning [jeg] kan leve med."! Skal man grine Smile eller græde Cry

Til MortenJA - ja, prøv du at fortælle det til Philips. De har alle dokumenter/overførsler mv. - og Philips har selv tilkendegivet at de ved at den er under garanti.

/Jesper






Skrevet af: david79
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 14:30
Du kan være den første til at anmelde dem på trustpilot:

http://www.trustpilot.dk/review/www.philips-shop.dk

I sidste ende betyder det nok ikke så meget, men det er aldrig skidt at udstille dårlig service.


Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 15:02
.


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 21:36
Nu har jeg indlagt anmeldelse på TrustPilot - både Philips.shop og Philips.dk

Falder over denne anmeldelse fra 5/10 2010:
http://www.trustpilot.dk/review/www.philips.dk?r=2585100&ref=tp
**********

Faktura er åbentbart svært - lousy site!

For noget tid siden bestilte jeg en trådløs skype telefon ved philips.dk, den kom også hurtigt og fungere nogenlunde.

Men når man skal hente sin faktura fra deres middelmådige site. Så kommer der konstant en fejl. Skriver man til deres support bliver man ringet op og de vil faxe fakturaen til en. Nu er jeg ikke så oldschool at jeg har en fax. Så jeg bad dem om at emaile mig den. 

Nu er der gået tre dage siden jeg henvendte mig uden at have modtaget fakturaen. Nu har jeg ringet igen - og de har lovet endnu engang at sende den... SUK.

Hvor svært kan det være at lave en faktura.

****************

Til det kan jeg jo blot sige - meget svært! og åbenbart umuligt!

Min konklusion er, at Philips (måske) bevist franarrer forbruger af deres online site deres garanti fordi det åbenbart er umuligt at hente/udskrive sine fakturaer!

Kan det virkelig være rigtig!

/jesper



Skrevet af: DiscomanDK
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 23:28
Alle ved jo godt, hvad sagen ender med.

Jeg forstår ikke Simone ikke går til sin Chef og får den her sag løst på den nemme måde i stedet for at spilde en masse resourcer på det pjat her.

Enhver idiot kan da gennemskue de er helt fra snøvsen.

Det er et firma der omsætter for rigtigt mange penge, det burde ikke være et problem. En sag som denne kan koste dem dyrt. 


Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 07:58
Utroligt så forskelligt firmaer behandler kunder (eller har styr på tingene).

Jeg havde en CD-brænder købt hos det som engang hed PRC-Data, der dødede. Jeg kunne ikke lige finde fakturaen, men gik ind i min netbank og fandt betalingsdatoen. Efter den var der stadig 5 dages garanti.
Ringede til PRC-Data og forlagde dem sagen og spurgte om det var nødvendigt at jeg fandt fakturaen. Svaret var "vent et øjeblik" og så havde den søde kvinde fundet deres kopi af fakturaen og jeg skulle bare sende den defekte brænder ind til dem, så ville de kikke på den. Ugen efter kom der en ny med posten, oven i købet en nyrer og dyrere udgave, da den gamle var udgået.

Jeg ved ikke hvad der eventuelt er værst.... Om Philips bevist forsøger at krybe uden om, eller om de ikke har styr på deres faktura'er.

Måske gider de bare ikke at undersøge sagen - fantastisk kundeservice som nok skal trække flere kunder til butikken - ironi kan forekomme her Clown


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 08:21
Jeg tillod mig at sende en mail til vedkommende som i år 2010 havde problemer med at få en faktura fra Philips for at høre om hvornår/hvordan han fik fakturaen.

Svaret er:
*****
Nej fik aldrig en faktura. Det var iøvrigt også et helvede at få repeareret min telefon. Det var noget med at man skulle udfylde en formular, hvorefter man skulle aftale afhentning med TNT. Men det var først efter jeg havde ringet 3-4 gange til deres telefon support i dublin.

Handler aldrig med dem igen.
*******

Jeg begynder at få en fornemmelse af (i deres gamle webshop - har ingen erfaring med det nye)

- enten laver de ikke fakturaer
- eller også er det en bevist handling fra Philips side for at gøre det så besværligt at man opgiver!

Når de i min sag kræver fakturaer  - bør man ikke som kunde kræve at de sende en faktura istedet for at linke til deres hjemside hvor man ikke kan få en faktura! 

Vi snakker om Philips - verdensomspændende virksomhed og ikke den lille "biks" på hjørnet. 

>Prasmus: Ja, der er stor forskel på forbrugerservice - Philips kunne lære lidt af Lidl, PRC-data m.fl.

>DiscomanDK: Meget enig - og synes jeg gjort det klart i min mail af 15082012 at jeg ikke blot vil acceptere et afslag og at jeg gerne vil tale med hendes overordnet hvis hun ikke selv kunne tage denne beslutning. Hendes svar kom i går (d. 12082012) jf. længere oppe - og her omtaler hun "vi" så mon ikke hun har vendt det med hendes chef?

Jeg holder jer opdateret - men hvis der er nogen der har haft problemer med faktura fra Philips online shop må I meget gerne sende mig info herom.

/jesper


 


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 27-September-2012 kl. 13:56
Opdatering:

Nu er jeg blevet kontaktet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen som udbad sig kvittering fra min bank om at beløbet er hævet (så nu sker der noget). 

/Jesper


Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 27-September-2012 kl. 14:11
Pøj-pøj med det.


Skrevet af: Newliving
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg har i en eller anden tekst fra Forbrugerrådet læst, at der faktisk ikke er krav om kvittering ved reklamation. Man skal udelukkende kunne sandsynliggøre, at varen er købt ved den pågældende forhandler på det tidspunkt, man hævder.

I den aktuelle sag er det jo sandsynliggjort ud over alle grænser.

Og nej, jeg har ikke et link til Forbrugerrådets påstand. Men omvendt kan Philips heller ikke komme med et link til Købeloven, hvor der er krav om kvittering. For det siger Købeloven ikke noget om.



Det vil jeg ikke mene er rigtigt. Det er købers pligt at opbevare kvittering for købet af varen. Dette er taget fra forbrug.dk's hjemmeside:

"Gem bon og kvittering i to år

Du skal gemme kvittering eller bon, så længe der er reklamationsret på varen. Hvis du senere klager over fejl og mangler, har sælgeren ret til at forlange at se bevis for, at du har købt varen i butikken, hvornår det er sket, og hvad du har betalt. Det samme gælder, hvis du har aftalt, at du kunne fortryde købet, fx inden otte dage. Her er bonen dit bevis for, at du fortryder inden for den aftalte frist."

Jeg står i butik til dagligt og kommer der en kunde ind med eksempelvis et bluetooth headset (og hvor modellen kan købes i 100 andre butikker) og han ikke kan fremvise kvittering er jeg altså kold. For hvis modellen netop kan købes i 100 andre butikker kan kunden i princippet bare gå i nærmeste forretning og kræve ombytning eller reparation, hvis man ikke lige kan finde sin kvittering. Og det holder ikke en meter. Jeg ved udemærket godt at dette ikke er samtlige kunders hensigt, men der findes desværre nogen med det henseende!

Kvitteringer kan altid findes, det er der ingen tvivl om. Problemet ligger bare i at den kvittering medarbejderen eventuelt måtte finde i princippet kun er en "fiktiv" kvittering og ikke for den præcise og eksakte vare der er købt. Det handler jo i bund og grund om økonomien i reparationer/ombytning af varen uden kvittering eller en kvittering som ikke er kundens egen.

Mobiler har IMEI numre hvilket gør det væsentligt lettere at finde kvittering og her hjælper jeg naturligvis mine kunder - her er der ingen grund til at kræve kvittering fra kunden. I de tilfælde er mobilen vitterligt købt i min butik og dermed har kunden garanti. 

God service skal der til, men ikke for enhver pris. Der må være en vis fairhed overfor butikken også.

Når det så er sagt, lyder trådstarters historie jo helt grotesk at Philips ikke vil hjælpe ham. Netop når Philips erkender de problemstillinger der er med opbevaring af kvitteringen. Hvis trådstarter har det sort på hvidt at de opbevarer kvitteringen for ham og dermed giver ham en ekstra service at han nemt og hurtigt har kvittering på det købte produkt, virker det helt ude i hampen ikke at hjælpe ham videre. Endvidere er det mega uprofessionelt at sende køber videre til underleverandør/værksted. Han har købt produktet af Philips. Derfor er det Philips som skal håndterer eventuelle tvists med underleverandør/værksted, det er kunden totalt uvedkommende.

Jeg krydser fingre for dig og håber du får den hjælp du fortjener :)



-------------
LG 55LF630V // Panasonic MP-BD77 // Denon AVR 2309 // DALI Concept 6 // DALI Concept 2 // DALI Concept Center


Skrevet af: Allan Olesen
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 18:55
Oprindeligt skrevet af Newliving Newliving skrev:

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg har i en eller anden tekst fra Forbrugerrådet læst, at der faktisk ikke er krav om kvittering ved reklamation. Man skal udelukkende kunne sandsynliggøre, at varen er købt ved den pågældende forhandler på det tidspunkt, man hævder.

I den aktuelle sag er det jo sandsynliggjort ud over alle grænser.

Og nej, jeg har ikke et link til Forbrugerrådets påstand. Men omvendt kan Philips heller ikke komme med et link til Købeloven, hvor der er krav om kvittering. For det siger Købeloven ikke noget om.



Det vil jeg ikke mene er rigtigt. Det er købers pligt at opbevare kvittering for købet af varen. Dette er taget fra forbrug.dk's hjemmeside:

"Gem bon og kvittering i to år

Du skal gemme kvittering eller bon, så længe der er reklamationsret på varen. Hvis du senere klager over fejl og mangler, har sælgeren ret til at forlange at se bevis for, at du har købt varen i butikken, hvornår det er sket, og hvad du har betalt.)


Læg mærke til sidste sætning i det, jeg har citeret. Der står faktisk ikke noget om kvittering. Der står noget om bevis. I en nethandel har man masser af bevis, også uden kvittering.

Den første sætning betragter jeg bare som et godt råd fra forbrug.dk, ikke som en orientering om et juridisk krav.

Så hvis du mener, at citatet modsiger noget, jeg har skrevet, så kan det højst dreje sig om ordvalget "sandsynligøre" kontra "bevise".

Og jeg vil i øvrigt godt se den dommer, der vil lade det komme forbrugeren til skade, at sælger ikke af egen drift har givet forbrugeren en kvittering i en nethandel.


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 12:56
Update:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har idag fremsendt klagen til Philips Danmark A/S, og anmoder dem om at svare inden d. 25. oktober 2012.

Hvis de ikke svare inden denne dag vil Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afgøre sagen på baggrund af mine oplysninger.

Nå - det bliver spændende at se :-)

/Jesper




Skrevet af: aerik
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 12:59
Håber du får en løsning du kan bruge!


Skrevet af: ehrnberg
Skrevet den: 25-Oktober-2012 kl. 19:56
Det bliver spændende :) Det er ellers en meget nem sag, og det at yde god kundeservice er her meget nemt. Men det kan være at Philips er bange for at blive alt for populærer?


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 06-December-2012 kl. 12:38
Update:

Jeg er nu blevet oplyst, at Philips vil indgå et "forlig" - således at de udfører reparationen uden beregning - og såfremt der ikke er noget galt med den (?) er det også gratis for mig.

Tænkt at man skal klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (samt vente i 6 måneder!) før Philips acceptere at de skal udføre den lovpligtige reparation.

Jeg har meddelt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at jeg naturligvis er indstillet på at acceptere "forliget", idet det jo netop er det jeg har efterspurgt fra start (at de udfører lovpligtig reparation):

Herudover har jeg meddelt,:

- at mit gebyr til jer på kr. 160 bliver refunderet.

- at de sender fragtbrev (som de ville gøre i starten) til mig - dvs. jeg har ikke nogle omkostninger med at indsende docken.

- at de fremskaffer og sender mig min faktura så jeg har den - gider ikke stå i samme problem hvis den går i stykker igen.

- at garantien bliver forlængelse med 6 måneder svarende til tiden der er gået med at de har nægtet at udføre den lovpligtige reraration.

- at garantien vedr. dockstikket (det som ikke virker) løber med 24 måneder til når jeg modtager den retur.


Så må vi se om vi nu skal vente i yderligere 6 måneder :-(

Jeg kan iøvrigt orientere at jeg har købt mig en B&W Zeppelin Air til erstatning for den defekte Philips dock - så hvis nogen vil købe Philips docken kan de få den til en rigtig god pris (skal ikke længere have Philips produkter i mit hjem).

/Jesper



Skrevet af: Fnulder
Skrevet den: 10-December-2012 kl. 18:58
Husk så at gemme din kvittering denne gang da det jo sidste ende er dit ansvar, selvom forbrugerrådet måske mener noget andet ;)


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 10-December-2012 kl. 21:06
Jo tak for din besked - problemstillingen er vel, at 

1) Philips aldrig har sendt mig en kvittering, 
2) at de aldrig har sagt at jeg skulle downloade den inden for X dage (?), 
3) at det i deres følgebrev hvori de bl.a. anføre at varen er sendt/betaling er trukket og fakturaer er tilgængelig om 3 dage lader det fremstå, at jeg altid kan hente fakturaen på deres hjemside.
4) at andre end jeg heller ikke har kunne få en "faktura" ud af Philips!

Men når man ser bort fra ovenstående forhold - så ja........- men måske det blot var nemmere at Philips sendte fakturaen pr. email eller havde en webshop der virker (måske den gør det nu - de har ihvertfald slettede gamle bruger, herunder undertegnede).

/Jesper



Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 09-Januar-2013 kl. 14:20
Update:

Jeg modtog i går (8/1 2013) uden varsel en kuvert fra Philips med en postlabel - og intet andet. Jeg har ikke hørt fra Forbrugerklagenævnet og ved derfor ikke om Philips har accepteret de stillede krav som anført tidligere - og hvortil Philips havde svarfrist d. 24/12 2012.

Jeg har d.d skrevet følgende til Forbrugerklagenævnet:

Hej Thomas eller anden hos Forbrugerklagenævnet

Jeg har igår (d. 8/1 2013) modtaget en kuvert fra Philips med en postlabel - intet brev eller kopi af min faktura eller refusion af mit gebyr til jer som anmodet om i december - og hvor Philips havde svarfrist til d. 24/12 2012.

Skal jeg tolke det at de har accepteret mit brev da de sender mig en postlabel i januar 2013 (efter svarfristens udløb d. 24/12-12)  - og i bekræftende fald hvornår modtager jeg min fakturakopi, bekræftelse på forlængelse af garanti, gebyr retur mv.

Jeg har ikke hørt fra jer - og vil ikke indsende min dock før alle er enige om vilkårene herfor (set i lyset af hvordan Philips kundehåndtering fungerer).

Ser frem til et hurtigt svar - idet den af jer fastsatte svarfrist til Philips jo udløb juleaften.

På forhånd tak.

Jesper



Skrevet af: Bongo50000
Skrevet den: 26-Februar-2013 kl. 09:37
Er der sket noget nyt i sagen


Skrevet af: jsmidt
Skrevet den: 17-Marts-2013 kl. 12:16
Update og afslutning:

Sagen har fortsat status 3 (ud af 6) hos Konkurrence og forbrugerstyrelsen - men sagen er afsluttet. Dette indikerer meget godt forløbet Shocked 

Philips har indviliget i at reparere dock - men ikke at forlænge garanti, tilbagebetale mit gebyr til Konkurrence og Forbrugerstyrelsen for at indgive klage over manglende overholdelse af Philips forpligtelser til at reparere osv.

Docken er sendt til Philips og er returneret hertil - velfungerende.

Philips har i forløbet kommet med følgende udsagn (citat):

"Philips kan ikke fremskaffe forbrugerens faktura, den leveres fra Philips kort tid efter produktet bliver købt, i form af en download. Dette bliver oplyst til forbrugeren. Philips tilbyder ikke at opbevarer faktura for forbrugerne.
Men hvis forbrugeren kan fremskaffe dokumentation i form af feks kontoudtog, acceptere vi sædvanligvis dette.
Philips acceptere dog ikke en ordre mail som kvittering, som i dette tilfælde” 

"Forbrugeren skal huske på at det er ikke Philips der ikke har gemt sin købsbevis, det blev tilgængelig for forbrugeren da han købte sit produkt."

Jeg noterer blot at "sædvanligvis" er et ord med så meget elastik at det er useriøst! I mit tilfælde kan jeg blot konstatere, at jeg har talt med Philips hotline af flere omgange – og de har ikke accepteret ordrebekræftelse, kontoudtog fra bank mv. De har henholdt sig til det faktum, at jeg ikke havde en faktura! 

En faktura som ikke er tilgængelig for download efter 9 måneder - en faktura som ikke er tilsendt på e-mail eller med varen - men som har været (jf. Philips) tilgængelig for download i en periode(?). Jeg noterer at Philips aldrig har anført, at faktura skal downloades inden for X dage.

Philips - det er useriøst og uprofessionelt!

I har endegyldigt mistet en forbruger.

 /Jesper



Skrevet af: Romer
Skrevet den: 17-Marts-2013 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af jsmidt jsmidt skrev:

Update og afslutning:

Sagen har fortsat status 3 (ud af 6) hos Konkurrence og forbrugerstyrelsen - men sagen er afsluttet. Dette indikerer meget godt forløbet Shocked 

Philips har indviliget i at reparere dock - men ikke at forlænge garanti, tilbagebetale mit gebyr til Konkurrence og Forbrugerstyrelsen for at indgive klage over manglende overholdelse af Philips forpligtelser til at reparere osv.

Docken er sendt til Philips og er returneret hertil - velfungerende.

Philips har i forløbet kommet med følgende udsagn (citat):

"Philips kan ikke fremskaffe forbrugerens faktura, den leveres fra Philips kort tid efter produktet bliver købt, i form af en download. Dette bliver oplyst til forbrugeren. Philips tilbyder ikke at opbevarer faktura for forbrugerne.
Men hvis forbrugeren kan fremskaffe dokumentation i form af feks kontoudtog, acceptere vi sædvanligvis dette.
Philips acceptere dog ikke en ordre mail som kvittering, som i dette tilfælde” 

"Forbrugeren skal huske på at det er ikke Philips der ikke har gemt sin købsbevis, det blev tilgængelig for forbrugeren da han købte sit produkt."

Jeg noterer blot at "sædvanligvis" er et ord med så meget elastik at det er useriøst! I mit tilfælde kan jeg blot konstatere, at jeg har talt med Philips hotline af flere omgange – og de har ikke accepteret ordrebekræftelse, kontoudtog fra bank mv. De har henholdt sig til det faktum, at jeg ikke havde en faktura! 

En faktura som ikke er tilgængelig for download efter 9 måneder - en faktura som ikke er tilsendt på e-mail eller med varen - men som har været (jf. Philips) tilgængelig for download i en periode(?). Jeg noterer at Philips aldrig har anført, at faktura skal downloades inden for X dage.

Philips - det er useriøst og uprofessionelt!

I har endegyldigt mistet en forbruger.

 /Jesper


Jeg må lige korrigere dig, de har mistet 2 forbrugere!


Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 17-Marts-2013 kl. 15:58
Ja jeg skal heller ikke lægge kr i en virksomhed med sådan en ringe moral og iøvrigt behandler deres betalende kunder så ringe, når man får problemer med deres produkter.

-------------
Mvh

René


Skrevet af: Lars_M
Skrevet den: 17-Marts-2013 kl. 18:44
Puha, det er godt nok dårlig stil..

-------------
LG 50PK760N, Marantz NR-1403, Creek Evolution 5350, Aune X1 Dac, Elac BS-203.A, XTZ 99W10.16, Audiovector center plus diverse bokse..



Print side | Luk vindue