Bøjes nye 21:9, billeder og sammenligning med 32"
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: LED TV - LCD TV
Forumbeskrivelse: Forum for LED TV - LCD TV
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114414
Udskrevet den: 28-Maj-2025 kl. 12:32
Emne: Bøjes nye 21:9, billeder og sammenligning med 32"
Skrevet af: Bøje_fra_nr_16
Emne: Bøjes nye 21:9, billeder og sammenligning med 32"
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 09:49
Dette er slettet af trådstarter - ikke flere hits.
|
Svar:
Skrevet af: wanting
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 10:01
Tillykke med dit nye tv. Jeg kan nu ikke finde det på deres hjemmeside til den pris. Det står til 10105 kr, så hvordan fik du det så billigt ? Har selv tænkt på dette tv til soveværelset så lytter lige med
|
Skrevet den: 23-August-2012 kl. 10:11
Pixmania flyttede prisen op og ned, da den kom på 7.500 slog jeg til. Kan se den nu visse steder er angivet som "udgået", dvs der kommer nok en 2012 model.
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 08:54
|
Skrevet den: 24-August-2012 kl. 22:43
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 01:43
|
Skrevet af: zeryus
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 07:23
Jeg kan personligt Ikke holde ud at se både billed og tekst bliver strukket ud som vist på disse billeder.
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 08:29
zeryus skrev:
Jeg kan personligt Ikke holde ud at se både billed og tekst bliver strukket ud som vist på disse billeder.
|
Hej zeryus, tak for kommentaren. Måske du har ret. Den endelige beslutning om at tilpasse 16:9 materiale eller lade de stå 1:1 er ikke truffet, pt er den sat til at tilpasse alt, efter et par uger vil jeg prøve uden tilpasning - og derefter med erfaringen beslutte. Det er tror jeg, et spørgsmål om vane og tilvænning. Jeg husker det første 16:9 TV, da skulle man også beslutte om billedet skulle strækkes eller stå i 4:3 - i adskillige år var stort set alt strukket til 16:9.
Der er en række valg der skal træffes, der går nok nogle uger til alt er endeligt - pt er den sat på en fod, overvejer at sætte den på væggen med et Vogels, men sættes den på væg kommer den måske for tæt på væggen mht Ambilight ?
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 09:48
wanting skrev:
Tillykke med dit nye tv. Jeg kan nu ikke finde det på deres hjemmeside til den pris. Det står til 10105 kr, så hvordan fik du det så billigt ?Har selv tænkt på dette tv til soveværelset så lytter lige med |
Amazon.de har den pt til 999 euro. Men vi er så tæt på IFA pressekonf, at det måske værd at vente og se hvad den nye model kan og koster. Måske der kommer en "slutspurt" på den "gamle".
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 10:37
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 12:08
fin beskrivelse, men tror nu ikke mange som deler din holdning til biiiledekvalitet eller 21:9 format
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 12:45
xcardman skrev:
fin beskrivelse, men tror nu ikke mange som deler din holdning til biiiledekvalitet eller 21:9 format |
Hej xcardman - tak for din kommentar. Om så jeg var den eneste med en 21:9 ville det ikke ændre på glæden. Meningen med mit indlæg var ikke at missionere - ledte selv efter brugererfaringer, udover korte bemærkninger, og fandt ingen. Det er noget af et skridt at indkøbe et TV till 20.000 uden reelt at vide om det funker eller ej - men til 7.500 synes jeg forholdet mellem risiko og gevinst var ok. Reelt véd man ikke medmindre man har nogle effektive dage med skærmen.
Håber mit indlæg kan hjælpe andre der står i samme tanker. Ejere af 60" og 65" 16:9 skærme må meget gerne poste målene B x H på deres 21:9 filmbillede - jeg er selv kommet frem til denne 50" må svare til en ca 55" 16:9 ?
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 12:51
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Håber mit indlæg kan hjælpe andre der står i samme tanker. Ejere af 60" og 65" 16:9 skærme må meget gerne poste målene B x H på deres 21:9 filmbillede - jeg er selv kommet frem til denne 50" må svare til en 60-65" 16:9 ?
|
Hvordan kommer du frem til det? Et 16:9 billede på 21:9 har sorte bjælker i siden, da det er uacceptabelt med et strukket og forvansket billede.
|
Skrevet af: javilha
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 13:03
"cinema" på mit Panasonic, er farvetemperaturen også "varm". Dette er vel valgt for at efterligne film på et lærred? Bruger dette i nogle særlige tilfælde, men ikke så meget på film. Ved sport, f.eks tennis, skal man vist passe på med ikke at få øm nakke med så bredt et tv... 
------------- Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 13:23
Er ikke ekspert på dette spørgsmål - men alligevel undrede det mig, at alt skulle ha en temperatur på 6500K - derfor så jeg først på umodificered programmer og kom frem til "normal" var det der kom tættest på - DR Update så ikke godt ud med 6500K patina tilføjet. Ret beset må det være op til instruktøren at lægge 6500K patina på hans film - ellers er det jo dobbelt patina ?
Mht til tennis og nakke, er min egen favorit position på den korte side - ingen nakke problemer 
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 13:24
Kampus skrev:
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Håber mit indlæg kan hjælpe andre der står i samme tanker. Ejere af 60" og 65" 16:9 skærme må meget gerne poste målene B x H på deres 21:9 filmbillede - jeg er selv kommet frem til denne 50" må svare til en 60-65" 16:9 ?
|
Hvordan kommer du frem til det? Et 16:9 billede på 21:9 har sorte bjælker i siden, da det er uacceptabelt med et strukket og forvansket billede. |
Ja undskyld det lidt upræcise spørgsmål - jeg tænker kun på film i 21:9.
|
Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 14:03
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Kampus skrev:
Bøje_fra_nr_16 skrev:
|
Hvordan kommer du frem til det? Et 16:9 billede på 21:9 har sorte bjælker i siden, da det er uacceptabelt med et strukket og forvansket billede. |
Ja undskyld det lidt upræcise spørgsmål - jeg tænker kun på film i 21:9. |
De nøjagtige mål på en 65", hvad billedarealet angår, kan jeg godt give dig. 65" giver et 145 cm bredt billede, som i formatet 2.39:1 vil give et 60,66 cm højt billede. Dit tv's totale bredde er 124 cm, her fratrækker jeg 5 cm ( uden at kende bredden på tv'ets ramme ), og ender med en billedbredde på 119 cm. Dette vil i formatet 2.39:1 give en billedhøjde på 49,79 cm. Så dit tv's billede, er ikke i nærheden af en 65" 16:9 skærm, der "producerer" et 2.39:1 billede med sorte bjælker. Og hvis dit tv, uden skalering, skal vise 16:9 format, så bliver forskellen endnu større.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 14:16
Hej JeTex, tak for din kommentar. Du har jo helt ret, jeg har målt breden forkert. Udfra en 55" 16:9 i samme model, svarer denne 50" 21:9 til ca en 54" ved film. Ikke fordi det ændre på størrelsen på TVét, men rart at vide.
|
Skrevet af: Hother
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 14:28
Bøje_fra_nr_16 skrev:
xcardman skrev:
fin beskrivelse, men tror nu ikke mange som deler din holdning til biiiledekvalitet eller 21:9 format
|
Hej xcardman - tak for din kommentar. Om så jeg var den eneste med en 21:9 ville det ikke ændre på glæden. Meningen med mit indlæg var ikke at missionere - ledte selv efter brugererfaringer, udover korte bemærkninger, og fandt ingen. Det er noget af et skridt at indkøbe et TV till 20.000 uden reelt at vide om det funker eller ej - men til 7.500 synes jeg forholdet mellem risiko og gevinst var ok. Reelt véd man ikke medmindre man har nogle effektive dage med skærmen.
Håber mit indlæg kan hjælpe andre der står i samme tanker. Ejere af 60" og 65" 16:9 skærme må meget gerne poste målene B x H på deres 21:9 filmbillede - jeg er selv kommet frem til denne 50" må svare til en ca 55" 16:9 ?
|
Jeg vil bare sige tillykke med din nyerhvervelse. Og skønt med din brugererfaring. Det som det hele drejer sig om er jo, om du er tilfreds. Hvad alle de andre mener kan være dig så inderligt ligegyldigt
------------- B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 15:06
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Kampus skrev:
Bøje_fra_nr_16 skrev:
|
Ja undskyld det lidt upræcise spørgsmål - jeg tænker kun på film i 21:9. |
Hej. Lommeregneren siger at dit 50" 21:9 TV har samme bredde som et 52,74" 16:9 TV. Orker ikke lige skrive regnestykket :-) Angående "patina" ved 6500k. Det er lidt en misforståelse. Hvis TVet reelt har en farve temparatur på 6500k når det er sat til dét, så er det i den henseende neutralt over for billedmaterialet. Det er de andre indstillinger der tilføjer noget. Typisk bliver billedet blålligt fordi farvetemperaturen er for høj. Mange TV gengiver ikke den rigtige farvetemperatur selv om indstillingen hedder det rigtige. - Mit gjorde heller ikke. - og der giver ofte en underlig "gulning" af billedet der ikke er til at holde ud at se på. Normalt giver indstillingen "biograf" eller "cinema" det mest neutrale billede, men det er muligt at du må stille på farvetemperaturen for at få det til at se ordentligt ud. MVH
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 19:21
[/QUOTE] Jeg vil bare sige tillykke med din nyerhvervelse. Og skønt med din brugererfaring. Det som det hele drejer sig om er jo, om du er tilfreds. Hvad alle de andre mener kan være dig så inderligt ligegyldigt [/QUOTE]
Hej Hother - tak for kommentaren, og med tillykke.
Hej tvkartoffel - tak for kommentaren, og beregningen. Mht farvetemperatur, er 10.000 krs spørgsmålet om de 6500K er ved "normal" eller ved "varm", dernæst hvorfor Cinema mode på TV er sat til "varm" når det tilføjer til billedet ( varm = varm, naturlig=naturlig ) ?.
Har her til eftermiddage/aften forsøgt med uskalleret 16:9, TVA vist i 16:9 vænner man sig hurtig til, ikke et problem med sorte bjælker i siderne, det glemmer man hurtig. Men ses det DRHD natur program i 16:9 der lige er slut, er AUTO FILL klart at foretrække - det giver efter min mening ingen mening at se det i 16:9 når man har et 21:9 TV og det kan ses i 21:9. Oplevelsen er større, uden man fornemmer der tabes noget - men måske det skal opleves. Uanset, er det en personlig preference.
Der hvor overvejelsen måske kan komme ind er hvis kilden er for ringe til at zoome og strække, det vil være en beslutning udfra kvaliteten - men er kilden ringe er det alligevel ikke den store oplevelse.
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 20:03
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Hej tvkartoffel - tak for kommentaren, og beregningen. Mht farvetemperatur, er 10.000 krs spørgsmålet om de 6500K er ved "normal" eller ved "varm", dernæst hvorfor Cinema mode på TV er sat til "varm" når det tilføjer til billedet ( varm = varm, naturlig=naturlig ) ?. |
Normalt er den der kaldes for varm den der er tættest på 6500k. Desværre er den ofte ikke tæt NOK på og giver som du selv kan se et gulligt billede. Mit Panasonic Plasma var præcis lige sådan. Det er ikke til at holde ud at se på og er næppe ret meget mere korrekt end "normal", så sæt den på normal hvis du synes det ser bedre ud. Ellers er det for det meste en god ide at slå de forskellige "billede forbedrings" funktioner helt fra. Jeg kender ikke Philips så jeg ved ikke hvad de kalder dem, men hvis du kigger i et par af flatpanels Philips anmeldelser kan du måske få nogle ideer til hvilke funktioner der kan slås fra. - Bare lad være med at kopiere flatpanels indstillinger slavisk. Det kommer der ikke noget godt ud af. ( jeg har kun lige skimmet dem hurtigt, bare så du ved det..) http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1316001881 - http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1316001881 http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1312273696 - http://flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1312273696 MVH
|
Skrevet den: 25-August-2012 kl. 22:47
Mit udgangspunkt for at købe var testen fra http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-50pfl7956h-p12756/test.html - http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-50pfl7956h-p12756/test.html og deres test på farver og gråtoner.
De skriver de sætter til "Cinema", men skriver ikke om varm/normal.
Har sat i "Cinema" som de foreslår, men yderligere slået al billedeforbedring fra, inkl skarphed sat på nul. Det synes jeg gir et solidt udgangspunkt - testen fra Flatpanels er interessant, vil prøve at ændre til det de foreslår - selvom det ikke er samme model. Men er faktisk tilfreds med farver etc som det står nu - det fremstår meget naturtro, er selv ret kritisk på det skal stå naturtro - hellere et lidt blødt billede fremfor et skarpt men unaturligt.
Mht visning af 16:9 film i 21:9, kan man se denne 16:9 film er zoomet og strukket til 21:9 ? Ser Stalone "rigtig" ud, eller "nok" "rigtig" ud ? I hvert tilfældet giver det en mere filmoplevelse end blot i 16:9. En B½ film i 21:9 

|
Skrevet af: aerik
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 08:26
Jeg vil gerne indrømme, at jeg ved sådan et enkeltstående billede af Stallone ikke kan se han er strukket. Kunne være sjovt at de et billede i både 21:9 og 16:9 evt taget fra en bluray eller dvd. Men tror helt ærligt ikke, at det er noget man vil tænke over, når man har vænnet sig til det. Ved min kærestes morfar notorisk skifter til 16:9 hvis det er en 4:3 udsendelse, og jegbopdager det ikke, hvis jeg kommer remsende midt i et program.
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 10:28
aerik skrev:
Jeg vil gerne indrømme, at jeg ved sådan et enkeltstående billede af Stallone ikke kan se han er strukket. Kunne være sjovt at de et billede i både 21:9 og 16:9 evt taget fra en bluray eller dvd. Men tror helt ærligt ikke, at det er noget man vil tænke over, når man har vænnet sig til det. Ved min kærestes morfar notorisk skifter til 16:9 hvis det er en 4:3 udsendelse, og jegbopdager det ikke, hvis jeg kommer remsende midt i et program. |
Hej aerik - tak for din kommentar.
Er selv i tvivl om det kan ses eller ikke, det bliver jo strukket. Nogen gange mener jeg det ses andre ikke. Det afhænger af kilden, det er lettest at se ved ansigter, hvis ansigtet fylder meget af skærmen mener jeg det er mere tydeligt men tåleligt, mindre tydeligt end ved 4:3 strukket til 16:9 på 16:9 TV. Hertil kommer, at det ikke altid kan ses om kilden er i 21:9 eller 16:9 strukket til 21:9, man må en tur i en menu for at få svaret. Man kan heller ikke altid se om kilden er i HD eller god SD, kva skiftende kvalitet i kilden.
Ved fodbold ses det ikke.
Det er, mener jeg, en opvejning af fordele og ulemper, mener selv fordelene massivt overstiger ulemper, men det er en personlig preference. Den vigtigste, at jeg i min lille stue kan ha et filmbillede svarende til en 52", alternativet ville være en ny 40", hvor film står minimeret i midten.
Vil iaften lave nogle eksempler og poste nogle billeder - fandt idag en ny knap på fjernbetjeningen til formatskift, det gør det noget lettere  Dermed tror jeg ikke en ny fjernbetjening vil blive indkøbt.
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 11:14
Strækningen er vel ikke ens over hele bredden. De TV jeg har haft, har det været mest udtalt i siderne, så når der panoreres, ændres størrelsesforholdet i folks ansigter og bygninger vokser i bredden.
Og jo, det er ret tydeligt at Stallone er strukket, for han har normalt ikke ret meget baghovede 
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 11:22
Grunden til, at det ikke altid ses, er nok fordi det ikke er på samme måde firmaerne vælge at strække på. Den måde Sony valgte at strække på da de første bredskærms billederørs tv dukkede op, var jo sensationelt i starten, men da Philips og et par andre viste deres vesion af det, havde man beskåret det på enderledes vis og det var lidt tåligere, at kigge på. Sony's bud fortsatte helt op til fladskærmenes indtog og ser rædsomt ud. Om Sony har gjort det anderledes siden jeg købte mit KLV-S32A10, kan jeg ikke sige noget om, da jeg havde det fra 2005 til 2009 (aug), hvor jeg købte mit første plasma tv(Panasonic). Det er altså forskelligt hvordan firmaerne vælger deres stræk af al andet end 16:9. 
------------- Snell A/ll*Acurus A150/RL11/P10*DAC 10*Vincent CD 400*Thorens TD321/Helius Aurum/Benz Gold*Polypush vacuum sug*AKG 280 Parabolic*Argon HA1*Sony DVD*Onkyo T404*Panasonic Plasma* P. Körner EL filter*
|
Skrevet af: zemo
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 13:22
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Mht visning af 16:9 film i 21:9, kan man se denne 16:9 film er zoomet og strukket til 21:9 ? Ser Stalone "rigtig" ud, eller "nok" "rigtig" ud ? I hvert tilfældet giver det en mere filmoplevelse end blot i 16:9. En B½ film i 21:9 

|
Direkte adspurgt, er mit svar at selvfølgelig kan man det. Naturligvis kan man ikke få et 16:9-billede til at fylde 21:9, uden at det på en eller anden måde kan ses.
Til dem der siger at det bare er spørgsmål om tilvænning med et strakt billede, vil jeg foreslå det modsatte: Hvorfor ikke bare vænne sig til at billedet nogen gange ikke fylder hele skærmen ud. At strække eller zoome et billede er, for mig, selvbedrag. Du får enten et - bevares - større, men deformt billede, eller du skærer ca. 25 % billedoplysning væk (ved 4:3 zoomet til 16:9).
Hvad vil du i øvrigt gøre når/hvis du skal se noget 4:3-materiale på tv'et? Strække eller zoome?
------------- /zemo/
|
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 13:34
Vil også lige rose trådstarter for at tage sig tid til brugererfaringerne Personligt mener jeg at 21:9 er interessant hvis man har et brugsmøster som er ca 80% film fra bluray .Eller hvis man har flere skærme i huset . Og når man ellerst stræber efter en skærm som gengiver kildematerialet mest muligt korrekt, så er skærmtilpasning/strækning totalt udelukket.
------------- Samsung PS63C7705 Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 13:35
Der er næppe et "rigtigt" svar på om man skal strække, zoome eller lade det stå i 16:9. Mange vil sikkert vælge forskelligt - nogen er typen der sætter sig og tæller pixels, andre sætter sig med popkorn til en biografoplevelse og lever med der er lidt støv på filmen af og til.
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 13:43
Hvorfor tror du biograferne har afmaskning til de forskellige formater? Eller du vil måske også ha' at de skal s t r æ k k e en film ud til cinemascope hvis den er smallere? Et billede skal vises som det er optaget. Får rigeligt af at se "forkerte" klip i nyhederne.
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 13:54
Hej Lennon og Kampus - tak for jeres kommentarer. Det er meget individuelt, mit indlæg om brugeroplevelser kan meget hurtig løbe løbsk i folks private preferencer, hvilket jeg ikke mener der kommer noget ud af, idet jeg selv eksempelvis ikke kan fås til at skifte preference uanset hvad andre skriver. Derfor vil jeg være glad, om mit indlæg om brugeroplevelser kan undgå en lang debat om personlige preferencer
På forhånd tak.
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 14:05
Jeg beskriver jo netop ikke min egen men en "offentlig fremvisnings preferencer". Når du vælger at beskrive og dele dine oplevelser med strækning af billedmateriale, må du regne med "lidt modstand", da mange vil anse det for en dødssynd at ændre noget som helst ved det oprindelige materiale. Men jeg skal gerne undgå at komme med flere kommentarer hvis det generer dig.
|
Skrevet af: zemo
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 14:11
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Derfor vil jeg være glad, om mit indlæg om brugeroplevelser kan undgå en lang debat om personlige preferencer
På forhånd tak. |
Men nu spurgte du jo også selv... 
------------- /zemo/
|
Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 15:01
Brugeroplevelser hænger unægteligt sammen med personlige referencer.
Jeg synes 21:9 Tv er noget af det fedeste der findes. Ligesom 21:9 ved projektore giver det sidste i biografstemning, gør det det samme ved TV. Designmæssigt er 21:9 også flottere end 16:9.
Havde jeg et 21:9 ville jeg dog undlade at strække billedet, selvom man derved får et lille 16:9.
|
Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 15:20
Optimal billedestoerrelse er et eller andet sted mellem 2 og 3 gange billedehoejden.
Ved en normal siddeafstand paa mellem 3 og 3,5 meter kraever det i omegnen af et 100" til 120" billede i 21:9-formatet. Dette goer en projektor noedvendig.
Med en billedehoejde paa omk 0,5 meter skal man altsaa optimalt sidde mellem 1 og 1,5 meter fra tv'et hvilket jeg mener er lige lovligt taet nok.
Med det i tankerne mener jeg at 16:9-formatet giver meget mere mening naar vi taler tv.
Dernaest forstaar jeg ikke oensket om at straekke billedet. Som udgangspunkt skal det vises i de rigtige propertioner, ellers kan billedekvaliteten jo vaere lige meget. Det hjaelper jo ikke noget at hudfarve er korrekt, hvis nyhedsoplaeseren ligner en fladpandet alien.
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 17:30
.....jeg hører i hvertfald til dem, der ser formatet som det nu er, også selvom det skulle være 4:3 letterbox, så rører jeg ikke ved det.
|
Skrevet af: Sejrsen
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 20:57
Kampus skrev:
Hvorfor tror du biograferne har afmaskning til de forskellige formater? Eller du vil måske også ha' at de skal s t r æ k k e en film ud til cinemascope hvis den er smallere? Et billede skal vises som det er optaget. Får rigeligt af at se "forkerte" klip i nyhederne. |
Kunne ikke være mere enig. Og jo...vi kan godt se at Stallone er endnu mere bredkæbet i 21:9  Stort irritationsmoment at skulle ændre på aspektforhold ved venner og bekendte hele tiden.
|
Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 21:11
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Der er næppe et "rigtigt" svar på om man skal strække, zoome eller lade det stå i 16:9. |
Jo der er: der skal ikke pilles ved det oprindelige format - eod.
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 21:50
Heldigvis er det valgfrit om man vil lade stå 1:1 eller bruge skærm tilpasning, og heldigvis er der en knap hvor det kan sættes - derfor burde der ikke være en konflikt 
Men lovede at poste nogle eksempler, men efter at have tænk og set, er resultatet af skærmtilpasning på denne 21:9 meget forskelligt fra program til program - der er mange parametre der spiller ind, mange ubekendte, eksempelvis kan skærmtilpasning vælges til 9 typer, hvoraf jeg pt kun har nået at stifte bekendskab med AUTO FILL, som er default.
Jeg vil kunne manipulere og poste eksempler hvor det ikke kan ses, eller poste eksempler hvor det ses tydeligt - derfor lidt mening at poste eksempler. Hertil er det man ser ift noget andet, ser man kun et skærmtilpasset billede virker det normalt, ser man derefter i 1:1 kan man godt se der er forskel. Hertil kommer Ambilight, fylder billedet hele skærmen virker Ambilight bedst.
Også hvilket formål programmet har, er det et non-stop musik video program der kører når man har gæster betyder det mere at det fylder skærmen. TVA er nok ikke væsentligt det vises absolut korrekt. Selv har jeg valgt at parkere i AUTO FILL, det er efter alt en 21:9 skærm, og alt ser alt andet lige bedre ud i 21:9 end i 16:9 - med den beslutning må man ta hvad der kommer, evt skifte kanal hvis det er for meget - med 40 kanaler er der altid noget andet - en priororitering af kilden ift billedet, med den gamle 32" undgik jeg altid film i 16:9 og zappede til en film i 21:9, det behøver jeg ikke nødvendigvis længere.
Denne 21:9 er over dagene på forunderlig vis blevet mindre, har skiftet fra en vinklet siddeposition til skærrmen ca 2.5 meter, til en lige position ca 3 meter, pga hvis man vinkler skærmen ift væg får Ambilight ikke ideel virkemåde. 3 meter er en god afstand.
Vennerne har været forbi, første reaktion er åben mund, når man tænder for skærmen breder et stort smil sig og der kommer et nøøøøj. En 21:9 er også et stykke brugskunst og lidt futuristisk, passer godt i stuen uden på nogen måde at være dominerende - løser som omtalt mit problem med lille stue og ønske om stort filmbillede - og omdanner ikke min stue til en nørdet hjemmebiograf 
Det var alt for foreløbig - holder nok en pause, vil forsøge at følge om der er spørgsmål efter bedste vis.
|
Skrevet af: xcardman
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 21:54
Sejrsen skrev:
Kampus skrev:
Hvorfor tror du biograferne har afmaskning til de forskellige formater? Eller du vil måske også ha' at de skal s t r æ k k e en film ud til cinemascope hvis den er smallere? Et billede skal vises som det er optaget. Får rigeligt af at se "forkerte" klip i nyhederne. |
Kunne ikke være mere enig. Og jo...vi kan godt se at Stallone er endnu mere bredkæbet i 21:9  Stort irritationsmoment at skulle ændre på aspektforhold ved venner og bekendte hele tiden. |
venner bliver sendt i Hd og 16:9 men ja gad ikke se 16:9 i forkert format på et 21:9
vil måske overveje et tv i 21:9, hvis ens forbrug var 80 procent 2:35 film men det meste er i 16:9 både HD og en masse blu-ray og dvd er i 1:85 samt vil aldrig købe et phillips tv, men er en anden side af sagen
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 22:07
[/QUOTE]
venner bliver sendt i Hd og 16:9 men ja gad ikke se 16:9 i forkert format på et 21:9
vil måske overveje et tv i 21:9, hvis ens forbrug var 80 procent 2:35 film men det meste er i 16:9 både HD og en masse blu-ray og dvd er i 1:85 samt vil aldrig købe et phillips tv, men er en anden side af sagen
[/QUOTE]
Hej excardman - tak for kommentaren. Dette indlæg er om brugeroplevelser på en 21:9, og som jeg tidligere skrev til andre, vil jeg være glad om indlægget ikke løber løbsk og ender i en lang diskussion om personlige og forudintagede preferencer. Uanset hvad andre skriver, vil det ikke ændre på mine egen personlige preferencer udfra erfaring, det giver derfor ingen mening at køre en preference-kamp.
På forhånd tak 
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 22:53
Så bør du vel skrive at DU ikke kan se at billedet er strukket, ikke at MAN ikke kan.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 26-August-2012 kl. 22:59
Otto J skrev:
Så bør du vel skrive at DU ikke kan se at billedet er strukket, ikke at MAN ikke kan. |
Hej Otto - tak for din kommentar.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 00:58
xcardman skrev:
Sejrsen skrev:
Kampus skrev:
Kunne ikke være mere enig. Og jo...vi kan godt se at Stallone er endnu mere bredkæbet i 21:9  Stort irritationsmoment at skulle ændre på aspektforhold ved venner og bekendte hele tiden. |
|
Mit eget afsluttende "statement" nu hvor alle andre har lagt deres, at jeg til gengæld ikke forstår de der bygger hjemmebiografer optimeret til at se TVA, DR Update, Hammerslag og andre for en hjemmebiograf ligegyldige programmer - formatet 16:9 er klodset både til film og TV, TV i formatet 16:9 er klodsede - film ses bedst i bredformat, 21:9 eller bredere, film i 16:9 er en flad filmmæssig oplevelse - lærredet i en biograf er ikke i formatet 16:9, film justeres i breden ikke i højden, ellers skulle man rykke alle stole tilbage ved 16:9 film - men er de glade, skal jeg ikke ødelægge deres dag.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 02:40
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Mit eget afsluttende "statement" nu hvor alle andre har lagt deres, at jeg til gengæld ikke forstår de der bygger hjemmebiografer optimeret til at se TVA, DR Update, Hammerslag og andre for en hjemmebiograf ligegyldige programmer - formatet 16:9 er klodset både til film og TV, TV i formatet 16:9 er klodsede - film ses bedst i bredformat, 21:9 eller bredere, film i 16:9 er en flad filmmæssig oplevelse - lærredet i en biograf er ikke i formatet 16:9, film justeres i breden ikke i højden, ellers skulle man rykke alle stole tilbage ved 16:9 film - men er de glade, skal jeg ikke ødelægge deres dag.
| Du faar godt nok vroevlet lidt i dit afsluttende statement. Film i biografen bliver vist i det format der er paa kilde materialet. Dvs. er filmen 2.39:1 saa bliver den vist i 2:39:1, og er den 1.85:1 saa bliver den vist i 1.85:1. Du har helt ret i at de justere billedebredden derefter for at faa det rigtige format. Derfor bliver billedet i biografen 16:9 hvis materialet er derefter (saadan er det faktisk tit med komedier og "chick flicks" ect.). Jeg tror folk ville klage hvis man begyndte at straekke 16:9-billedet til 2.39:1. Sarah Jessica Parker med brede hofter ect.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 02:43
Forresten er al den her snak om hvordan det goeres i biografen ligemeget, da du ser film paa et klejnt tv fra 3 meters afstand. Hvis stolene skal rykkes i nogen retning, saa er det fremad!
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 06:46
Det er da heldigt at jeg ikke har fået fat i sådan et "lavhøjde" fjernsyn i 21:9. Det passer jo med intet af det materiale man kan få på DVD/blu-ray skiver, eller modtage via antennen. Det vil sige at for at udnytte skærmen skal alt materiel enten beskæres ellers trykkes/trækkes. Og er der noget jeg får ondt i hovedet af, så er det forvrængede films.
Et 50" 21:9 der viser tv (som for det mestes vedkommende er 16:9) har et mindre billedareal, end mit lille skaldede 42" 16:9 tv og da vi her i huset mest ser tv, så er et 21:9 tv slet ikke på tale, næste tv kommer igen til at blive et 16:9 tv, men i 55 eller 60". Et 55" 16:9 der viser en rigtig film i 2,39:1 formatet (som i biografen - og uden stræk) har alligevel et større billede end et 50" 21:9 der viser en film i 2,39:1.
Det er fint at du er glad for dit nye tv - der er nok en grund til at det var så billigt. 21:9 tv er sikkert "smart", men det har (heller) aldrig været nogen succes for Philips.
Klaus (lidt om billedstørrelser http://moppe.dk/billed.html - http://moppe.dk/billed.html )
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 07:17
xcardman skrev:
Sejrsen skrev:
Kampus skrev:
|
Jeg har stort set ikke en BD film, der ikke er i formatet 2:39:1, og næsten ingen der er 1:78:1 eller 1:85:1.
------------- Sony 65 A1 Oppo UDP 203 MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 08:12
KlausDM skrev:
Det er da heldigt at jeg ikke har fået fat i sådan et "lavhøjde" fjernsyn i 21:9. Det passer jo med intet af det materiale man kan få på DVD/blu-ray skiver, eller modtage via antennen. Klaus (lidt om billedstørrelser http://moppe.dk/billed.html - http://moppe.dk/billed.html )
|
Det er egentlig interessant som nogen fokusere på 16:9 materiale og sir bredformat fra, medens andre gør det modsatte. Forstår godt man prioriterer de formater der fylder ens skærm ud - det gør jeg selv. Men læg mærke til hvordan materialet bliver tilpasset skærmen.
Som jeg skriver i mit "statement", hvis ens skærm er for smal, har alle formater samme brede og bliver tilpasset i højden - hvilket ikke er "teknisk" korrekt. Det "teknisk" korrekte må være man tilpasser i breden, og bibeholder højden ved alle formater. Derved har man samme siddeafstand ved alle formater - ellers må man flytte frem og tilbage ved de forskellige formater, noget vil stå smalt og andet højt.
Forskellen ved de forskellige filmformater er jo ikke de har forskellig højde, men at de har forskellig brede. Sættes et 16:9 og et 21:9 kamera op side om side - er forskellen ikke i højden men i breden - derfor 16:9 og 21:9.
Eksempelvis, forestiller jeg mig min skærm forhøjes til at være i 16:9, vil alt i 16:9 stå enormt.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 08:26
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 08:42
Den dag man laver tapeter i OLED, og "skærmen" ( eller flere skærme ) kan ændres i størrelse, format, ramme og position - skal jeg være den første til at tapesere den ene væg, eller alle fire vægge, med OLED-tapet - indtil da, er jeg meget tilfreds med den nuværende opstilling, som ikke omdanner min stue til en nørdet hjemmebio 
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 08:51
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Den dag man laver tapeter i OLED, og "skærmen" ( eller flere skærme ) kan ændres i størrelse, format, ramme og position - skal jeg være den første til at tapesere den ene væg, eller alle fire vægge, med OLED-tapet - indtil da, er jeg meget tilfreds med den nuværende opstilling, som ikke omdanner min stue til en nørdet hjemmebio 
| Fair nok. Jeg har bare svaert ved at se det fede i 21:9, naar stoerrelsen er saa begraenset.
Man kan koebe laerreder der indbygges i loftet. Herved firsvinder det helt ude af syne naar det ikke er i brug, og du kan faa 21:9-formatet i den rigtige stoerrelse.
Dernaest har jeg altsaa lidt svaert ved at forstaa at du kan holde ud at se paa et strukket billede. Hvorfor ikke have de sorte kanter i siden ved 16:9?
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 09:01
Var faktisk inde og vende omkring en projektor, men kom frem til det var for upraktisk - dette er en stue, ikke en kælder, svag om dagen. Hertil larmer en projektor, der skal skiftes pære i tide og utide, en masse funktioner mangler som der er på et TV, intet Ambilight etc.
Mht valget at strække til 21:9, synes jeg formatet 21:9 er smukt, virkningen af et billlede i 21:9 der vises med ramme omkring er ubeskrivelig, dertil Ambiligt tættere på filmen - man skal opleve situationen før man kan tage stilling - det er en samlet vurdering, og mange vil have forskellig opfattelse - det skal ses.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 09:08
Stereolab skrev:
[QUOTE=Bøje_fra_nr_16]
| Fair nok. Jeg har bare svaert ved at se det fede i 21:9, naar stoerrelsen er saa begraenset.
/QUOTE]
Det kan du kommentere til alle med en 50" 16:9, denne 50" har et filmlærred i 21:9 svarende til en 52.7". Hvis du mener filmformatet 21:9, er film arealet på en 50" 16:9 med film i 16:9 det samme som en 50" 21:9 med film i 21:9 
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 09:24
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Det kan du kommentere til alle med en 50" 16:9, denne 50" har et filmlærred i 21:9 svarende til en 52.7". Hvis du mener filmformatet 21:9, er film arealet på en 50" 16:9 med film i 16:9 det samme som en 50" 21:9 med film i 21:9 
| Der er lidt rod i din matematik. For det foerste saa er diagonalen paa dit tv 50", dvs. storrelsen ved 21:9 er 50". Paa din skaerm bliver 16:9 saa endnu mindre, medmindre du straekker billedet.
Det er klart at en skaerm paa 50" i 16:9-formatet ikke er saa bredt som en 50" 21:9, men hvis du koeber et tv i 16:9-formatet med samme bredde som dit tv, saa vil 21:9-stoerrelsen vaere den samme og 16:9 vil vaere betydeligt stoerre.
Det jeg proever at argumentere er at billedet i forvejen er for smaat, saa hvis 16:9 er stoerre end 21:9 er intet problem. Der hvor Cinamascope-formatet giver mening er naar man sidder 2 til 3 gange billedehoejden fra skaermen.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 09:28
...naar det saa er sagt, saa proever jeg ikke at tage glaeden fra dig ved dit nye tv. Og jeg maa indroemme at jeg synes designet er ret fedt 21:9 ser bare bedre ud end 16:9. (selvom jeg ikke mener det rent funktionelt giver mening med 21:9 i saa lille en stoerrelse)
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 09:36
Stereolab skrev:
...naar det saa er sagt, saa proever jeg ikke at tage glaeden fra dig ved dit nye tv. Og jeg maa indroemme at jeg synes designet er ret fedt 21:9 ser bare bedre ud end 16:9. (selvom jeg ikke mener det rent funktionelt giver mening med 21:9 i saa lille en stoerrelse)
|
Det er præcis kærnen - 21:9 er et smukt og naturligt format, derfor har jeg taget konsekvensesn og anskaffet et TV der passer, og derfor strækker jeg 16:9 til at passe i formatet - det virker. Rigtig mange programmer, såsom fodbold står som en større oplevelse i 21:9, uden man opfatter der mistes noget - tværtimod. Men det skal opleves. Det der ikke står godt trukket til 21:9 er alligevel ikke værd at se.
Der er så meget at vælge mellem at fokus på at se i formatet 21:9 rigeligt opfyldes med materiale - man kan ikke nå at se det hele på samme tid - tror jeg mange filtererer visse formater fra for at tilpasse til skærmen, det er et spørgsmål om at vælge det filmformat man synes er smukt og passer til ens smag - der er en valgmulighed, det var der ikke 5 år tilbage - selvom det er en Philips 
Men synes vi kører lidt i ring med gentagelser af allerede skrevet. Jeg håber mine brugeroplevelser kan anspor andre - man misser virklig noget her synes man formatet 21:9 er smukt.
Er sikker på koncertoptagelser med Tom Jones også findes i 21:9  .... som denne her:
http://www.youtube.com/watch?v=uKi56azkBtw - http://www.youtube.com/watch?v=uKi56azkBtw
|
Skrevet af: Tarkin
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 10:09
Undskyld mig Bøje, men du lyder altså som en, der ikke helt ved hvad han taler om. Formatet 21:9 er noget Philips helt egenhændigt har fundet på. Det findes ikke inden for film- og tv-verdenen, og kommer højest sandsynligt aldrig til at eksistere. 21:9 (= 2.33:1) er ikke en anerkendt standard, men blot Philips' forsøg på at markedsføre sig til noget som folk lettere kan relatere sig til. Alle folk kender jo efterhånden 16:9 formatet og ved hvor bredt det er i forhold til det gamle 4:3, som også kan skrives 12:9. Når man så ser teksten "21:9" påduttet et tv, kan folk nemt regne ud at der må være tale om et noget bredere tv end dem i 16:9 (aka 1.78:1). Og det håber Philips så sælger, da de ved at mange folk har lagt mærke til de fleste, i hvert fald Hollywoodfilm, produceres i de bredeste formater nu om stunder. Men sådan har det ikke altid været. Faktisk er der til dato produceret flere film i bredformaterne mellem 1.66:1 og 1.85:1, end i de for tiden meget populære scopeformater mellem 2.35:1 og 2.4:1. Men 21:9 mærkat eller ej - dette format bruges ikke. Ikke engang af Philips selv, hvis 21:9 tv faktisk er i forholdet 2.37:1 svarende til 21,33:9. Prøv selv at regne efter (2560:1080 pixels). Så prøv ikke at gøre Philips 21:9 tv til mere end de er. Hvis det var så smart, var der nok en masse andre producenter end Philips der lavede sådanne tv + kameraer m.v. Det er og forbliver en salgsgimmick. Hvis man vil have et ægte allround bredformat tv, så hedder formatet 16:9. Hvis man ønsker et størst muligt scopeformat billede (kald det bare 21:9) så vælg en projektor/lærred løsning, evt. med Constant Image Height. Mvh Tarkin PS. Læs evt. artiklen http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1507&zoneid=3 - Filmformater og http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1871&zoneid=3 - Film på TV her på recordere.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 10:23
Hej Tarkin - tak for kommentaren. Er opmærksom på at formatet 21:9 er et kompromis, men det kommer ganske tæt på Cinemascope. Jeg tæller ikke pixels, men ser på helheden, det ændre ikke på min egen opfattelse at 21:9 / Cinemascope / bredformat er smukt, og mere filmrigtigt end 16:9 formatet. Der til kommer det passer bedre ind i en stue. Mht din kommentar om projektor, venligst se ovenstående indlæg.
Du siger et ægte allround TV er i 16:9, der er jeg uenig, et ægte all round TV er så bredt som det bredeste format man vil vise - materialet der vises skal ikke reguleres i højden, men i breden. Man kan sige 21:9 ikke er det bredeste format, der er formater der er bredere - men 21:9 er et kompromis, og synes jeg et smukt kompromis.
Jeg tro måske nogen gange man kan fordybe sig for meget i pixeltælling, og ikke ser helheden.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 10:30
Du tager ganske fejl. Det er 16:9 der er et kompromis af alle formater! 21:9 hører til i den ydre ende. Læs de to artikler jeg har linket til, inden du skriver mere. Så tror jeg du vil give mig ret. Og i øvrigt: Jeg kan også bedst lide at se film i de brede scopeformater!!! Men det har intet med sagen at gøre.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 10:38
Hej Tarkin - jeg kan desvære ikke give dig ret - det teknisk mest korrekte, og all round, er fastholdt højde på alle formater, som du selv er inde på ved din anbefaling til projektor. Ellers skal man flytte stolen frem/tilbage ved de forskellige formater.
Stiller du et 16:9 kamera op side om side med et 21:9 er forskellen i breden, ikke i højden. Ellers får du personer etc enten for store/små.
21:9 - 16:9
Men vanen gennem mange år med 16:9 har bidt sig fast i en grad, at man overser problemstillingen.
Recoreders udmærkede gennemgang af filmformater som du linker til, viser da også korrekt de forskellige filmformater sammenlignet med samme højde.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:22
JeTex skrev:
xcardman skrev:
Sejrsen skrev:
Kampus skrev:
|
Jeg har stort set ikke en BD film, der ikke er i formatet 2:39:1, og næsten ingen der er 1:78:1 eller 1:85:1. |
Og jeg har en hel del BD film i 16:9, f.eks. Avatar, Valkyrie og den seneste Hvidsten Gruppen + en hel masse andre.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:28
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Hej Tarkin - jeg kan desvære ikke give dig ret - det teknisk mest korrekte, og all round, er fastholdt højde på alle formater, som du selv er inde på ved din anbefaling til projektor. Ellers skal man flytte stolen frem/tilbage ved de forskellige formater.
Stiller du et 16:9 kamera op side om side med et 21:9 er forskellen i breden, ikke i højden. Ellers får du personer etc enten for store/små.
21:9 - 16:9
Men vanen gennem mange år med 16:9 har bidt sig fast i en grad, at man overser problemstillingen.
Recoreders udmærkede gennemgang af filmformater som du linker til, viser da også korrekt de forskellige filmformater sammenlignet med samme højde.
| Så er det godt nok underligt at en af Danmarks største og mest popullære biografer altid vælger at vise et højere billede ved deres 1.85:1 film end ved deres 2.4:1 film. Så vidt jeg ved, rykker de ikke om på stolene imellem forestillingerne... hmm... Du mener CIH er det eneste rigtige lige meget hvad, men det gælder altså kun for folk som udelukkende ser film, og det primært i de bredeste filmformater. Og hvor mange gør lige det?! CIH hører ikke hjemme i et tv-apparat. Kun i en projektor/lærred løsning giver det mening. Ellers er man bedre stillet med et større 16:9 tv, fx >53" i dit tilfælde. Så skal man aldrig strække i billedet, og alle film fremstår optimalt, mht. at få det største billede, og det er der jo brug for, så længe billedet fremstår meget mindre end instruktøren havde i tankerne (film laves til at blive vist i biografer med store lærreder). Med et 21:9 tv nedprioriterer man både de alm. widescreen formater og særdeleshed de gamle i 4:3, og det skønt at film i disse formater udgør langt over flertallet af alle film der er lavet. Og oven i kommer så alle 4:3 og 16:9 tv-produktionerne. Jeg tror ikke jeg vil skrive mere, da du pga. dit køb, som du jo ihærdigt vil forsvare, ikke er modtagelig for mere viden inden for dette felt. Held og lykke med dit nye tv! Mvh ham der har skrevet de to artikler om emnet her på recordere
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:37
Hej Tarkin - tak for din kommentar. At en biograf vælger at ændre på højden, gør det ikke teknisk korrekt. Mht at strække 16:9 til 21:9 er det valgfrit. Men det er jo personlig preference vi taler om -bortset fra teknisk korrekthed og fysiske begrænsninger.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:43
Bøje_fra_nr_16 skrev:
At en biograf vælger at ændre på højden, gør det ikke teknisk korrekt. |
Nej, og at denne biograf er THX certificeret gør det nok heller ikke... 
|
Skrevet af: meltofte
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:46
Hother skrev:
Jeg vil bare sige tillykke med din nyerhvervelse. Og skønt med din brugererfaring. Det som det hele drejer sig om er jo, om du er tilfreds. Hvad alle de andre mener kan være dig så inderligt ligegyldigt |
Hvis andres mening var ham så ligegyldig, ville Bøje_fra_nr_16 vel ikke føle behov for at dele sine oplevelser med os andre. Og han deler jo ikke kun oplevelser, men også holdninger, og dem må vi andre vel have lov at anfægte. Det her er vel stadig et diskussionsforum, hvor folk må være uenige?
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:49
Jeg synes nu mere tråden er en gang salgspropaganda for Philips 21:9 TV. Se mit TV, det er det bedste der findes, og alle I andres er noget lort
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 11:59
Kampus skrev:
Jeg synes nu mere tråden er en gang salgspropaganda for Philips 21:9 TV. Se mit TV, det er det bedste der findes, og alle I andres er noget lort  |
Du har helt ret, er en meget glad mand - måske jeg ligefrem skulle oprette et link til billeder af min hjemmebiograf
Men nu må man ha mig undskyldt, har ikke tid til at deltage i debatforum hele dagen - er allerede bagud med mange ting. Håber mine brugererfaringer kan bruges. Vil se ind fra tid til anden.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 13:46
Kampus skrev:
Jeg synes nu mere tråden er en gang salgspropaganda for Philips 21:9 TV. Se mit TV, det er det bedste der findes, og alle I andres er noget lort  |
hmmm... Jeg synes nu det er en generel tendens på recordere.dk. Jeg har en fornemmelse af at man kan finde MANGE, MANGE, MANGE flere tråde om hvor fantastisk Pioneer og Panasonic er og om hvor forkert det er at vælge noget som helst andet. Jeg er helt sikker på at du selv har deltaget i mindst et par stykker af dem.
|
Skrevet af: Sejrsen
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 13:55
tvkartoffel skrev:
Kampus skrev:
hmmm... Jeg synes nu det er en generel tendens på recordere.dk. Jeg har en fornemmelse af at man kan finde MANGE, MANGE, MANGE flere tråde om hvor fantastisk Pioneer og Panasonic er og om hvor forkert det er at vælge noget som helst andet. Jeg er helt sikker på at du selv har deltaget i mindst et par stykker af dem. |
+1 LOL 
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 14:20
Skrevet af: skyking
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 14:30
Tarkin skrev:
Du tager ganske fejl. Det er 16:9 der er et kompromis af alle formater! 21:9 hører til i den ydre ende.
Læs de to artikler jeg har linket til, inden du skriver mere. Så tror jeg du vil give mig ret.
Og i øvrigt: Jeg kan også bedst lide at se film i de brede scopeformater!!! Men det har intet med sagen at gøre. |
16:9 formatet er så tæt på 1,85 at tale om forskellen her skulle betyde noget. Man kunne sige at 4:3 eller 1,33 her er 16:9 exactly 1/3 bredere, men kalde 16:9 et kompromis. Hvis dette ord skal gælde betyder det at alting også sendes i fuld skærm.
Et Tv med formatet 18:9 (1 til 2) ville med, lidt god vilje, passe i området fra 16:9 og op til 21:9.
At Philips har lavet et 21:9 er nok mere for vise det klart nok er muligt.
------------- En noget indforstået Joke, do not answer!
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 14:40
Kampus skrev:
JeTex skrev:
xcardman skrev:
Sejrsen skrev:
Kampus skrev:
|
Jeg har stort set ikke en BD film, der ikke er i formatet 2:39:1, og næsten ingen der er 1:78:1 eller 1:85:1. |
Og jeg har en hel del BD film i 16:9, f.eks. Avatar, Valkyrie og den seneste Hvidsten Gruppen + en hel masse andre. |
Hvidstens Gruppen er da også med sorte bjælker i formatet 2:35:1. Når jeg skriver, at min samling på omkring 200 BD's hovedsaligt er med sorte bjælker, konkluderer jeg blot, at de fleste film ikke er "ægte" 16:9 uden sorte bjælker ( hvad min samling angår ).
De omtalte formater ( på nær 1:78:1 / 16:9 ), er dog alle tilpasset en 16:9 skærm, med de deraf følgende sorte bjælker i varierende højde.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 14:47
skyking skrev:
Tarkin skrev:
Du tager ganske fejl. Det er 16:9 der er et kompromis af alle formater! 21:9 hører til i den ydre ende.
Læs de to artikler jeg har linket til, inden du skriver mere. Så tror jeg du vil give mig ret.
Og i øvrigt: Jeg kan også bedst lide at se film i de brede scopeformater!!! Men det har intet med sagen at gøre. |
16:9 formatet er så tæt på 1,85 at tale om forskellen her skulle betyde noget. Man kunne sige at 4:3 eller 1,33 her er 16:9 exactly 1/3 bredere, men kalde 16:9 et kompromis. Hvis dette ord skal gælde betyder det at alting også sendes i fuld skærm.
Et Tv med formatet 18:9 (1 til 2) ville med, lidt god vilje, passe i området fra 16:9 og op til 21:9.
At Philips har lavet et 21:9 er nok mere for vise det klart nok er muligt. |
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 14:54
JeTex skrev:
Hvidstens Gruppen er da også med sorte bjælker i formatet 2:35:1.
|
Min er i 16:9! Har du måske købt den i et andet format?
|
Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 14:58
Kampus skrev:
JeTex skrev:
|
Min er i 16:9! Har du måske købt den i et andet format? |
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 15:06
Tarkin skrev:
skyking skrev:
Tarkin skrev:
At Philips har lavet et 21:9 er nok mere for vise det klart nok er muligt. |
|
Vi er her primo 80érne hvor LCD TV ikke var begyndt endnu for alvor, Sharps 14" TFT LCD blev introduceret i 1988. Derfor utænkeligt at tænke tanken om formatet CinemaScope på det tidspunkt, især når udgangspunktet var en 4:3. At producere en 21:9 tube af en vis størrelse ville være noget af en udfordring.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 15:12
Pointen er at 16:9 giver det bedste kompromis, når skærmen skal vise de forskellige formater der nu er.
Og selvfølgelig er det udtænkt for skærmene kom - det er jo grundlaget for at vælge 16:9.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 15:14
lunddal skrev:
Pointen er at 16:9 giver det bedste kompromis, når skærmen skal vise de forskellige formater der nu er. |
Pointen er, det dengang var et fornuftigt kompromis - teknologien har flyttet sig siden, 16:9 er idag efter min mening ikke længere det rette kompromis, dagens 21:9 LCD TV er et lysende eksempel 
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 15:20
lunddal skrev:
Kampus skrev:
JeTex skrev:
|
 |
Der står OGSÅ 16:9! Men måske er der to forskellige blu-ray kopier på markedet - jeg tvivler på at COOP har fået lavet én specielt, men man ved aldrig...
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 15:24
Al HD er 16:9 (på nær i nogle enkelte tilfælde), men billedformatet er 2.35:1 - resten er sort.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 15:28
lunddal skrev:
Al HD er 16:9 (på nær i nogle enkelte tilfælde), men billedformatet er 2.35:1 - resten er sort. |
Ok! Men har nogen haft en skive i afspilleren, der IKKE er fra COOP? Har som sagt INGEN sorte bjælker på mit COOP eksemplar.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 15:36
Bøje_fra_nr_16 skrev:
lunddal skrev:
Pointen er at 16:9 giver det bedste kompromis, når skærmen skal vise de forskellige formater der nu er. |
Pointen er, det dengang var et fornuftigt kompromis - teknologien har flyttet sig siden, 16:9 er idag efter min mening ikke længere det rette kompromis, dagens 21:9 LCD TV er et lysende eksempel 
|
Det har intet med teknologi at gøre.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 16:04
Der er jeg så uenig - 21:9 kræver en LCD teknologi tilgængelig på en vist niveau, over en 14" som blev intruduceret af Sharp i 1988. Hertil kræver det en del regnekraft at detektere filmen, opskallere den, fjerne de sorte bjæler etc., nå alt dette on-the-go inden næste frame. Den teknologi var ikke tilgængelig i 1984. 21:9 filmkilde var vel slet ikke tilgængelig på dette tidspunkt, udover på filmspoler - eller var det ??
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 16:30
Bøje_fra_nr_16 skrev:
lunddal skrev:
|
21:9 er da ikke et lysende eksempel på, at 16:9 ikke er det rette kompromis. Intet format, som vi i dag kender til, vises forkert på en 16:9 skærm.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 17:08
Kampus skrev:
lunddal skrev:
Kampus skrev:
JeTex skrev:
|
 |
Der står OGSÅ 16:9! Men måske er der to forskellige blu-ray kopier på markedet - jeg tvivler på at COOP har fået lavet én specielt, men man ved aldrig... |
Mystisk! Der står også 2.35:1 / 16x9 bag på mit cover. Har filmen i for at tjekke nu, og der ER ingen sorte bjælker
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 17:44
Kampus skrev:
Mystisk! Der står også 2.35:1 / 16x9 bag på mit cover. Har filmen i for at tjekke nu, og der ER ingen sorte bjælker  | Det lyder da godt nok lidt maerkeligt. Nu har jeg ikke haft fingrene i BD'en, men da jeg lejede filmen fra iTunes Store var formatet 2.35:1.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 18:07
Når jeg sætter min almindelige dvd med Manden Uden Navn på spillen, så er der kant for oven og neden. Men sender DR den, som de har gjort et par gange, ja så er den i fuld 16:9. Måske er den strukket lidt, men er ikke sikker på det. Sådan er det med flere af mine film. Så der kan jo godt være et par versioner af samme film på denne måde. 
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 18:08
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Der er jeg så uenig - 21:9 kræver en LCD teknologi tilgængelig på en vist niveau, over en 14" som blev intruduceret af Sharp i 1988. |
Ikke voldsomt over.
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Hertil kræver det en del regnekraft at detektere filmen, opskallere den, fjerne de sorte bjæler etc., nå alt dette on-the-go inden næste frame. Den teknologi var ikke tilgængelig i 1984. |
Ork jo, i det analoge domæne, hvordan tror du ellers at en VHS maskines maksimalt 240 linjers billede blev til 525 linjer på et tv og hvordan de broadcastede 576 linjer blev til 525 viste?
Bøje_fra_nr_16 skrev:
21:9 filmkilde var vel slet ikke tilgængelig på dette tidspunkt, udover på filmspoler - eller var det ??
|
I og med der ikke er 21:9 filmkilder til rådighed i dag, så var der det nok heller ikke dengang.....
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 18:19
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Eksempelvis, forestiller jeg mig min skærm forhøjes til at være i 16:9, vil alt i 16:9 stå enormt.
|
Ja, lige så "enormt" som en 52" 16:9 skærm......
Skærmarealet på dit tv svarer til skærmarealet på et 46" 16:9 tv, billedbredden til et cirka 52" 16:9 og billedhøjden til et 42" 16:9 tv.
Men med et 55" tv vil du få endnu mere billede og endnu mere "biografoplevelse" derhjemme, uanset om kildematerialet er 16:9 2,39:1 eller andet.
Når du så strækker billedet for at ambilight "virker bedre" var det så ikke en ide at få et tv uden ambiligt, men en skærm der er stor nok til at dække dit behov for billedstørrelse frem for en "kunstig udvidelse".
Klaus (der har set rigeligt ambilight tv til at vide at sådan noget heller ikke falder i min smag)
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 19:18
Jamen den er sikkert optaget i 16:9, og så efterfølgende beskåret til biografernes kopier i 2.35:1. Nøjagtig ligesom Avatar blev. iTunes Store har så fået fingrene i biografkopien.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 20:52
javilha skrev:
Når jeg sætter min almindelige dvd med Manden Uden Navn på spillen, så er der kant for oven og neden. Men sender DR den, som de har gjort et par gange, ja så er den i fuld 16:9. Måske er den strukket lidt, men er ikke sikker på det. Sådan er det med flere af mine film. Så der kan jo godt være et par versioner af samme film på denne måde.  |
Det er interesant - har haft mistanke at visse kanaler sender film/dokumentar/sport der er zoomet/presset til 16:9 - Paramount Channel er én af dem. Paramount sender iøvrigt imponerende total støjfri kvalitet som uden problemer står i 21:9.
I Tarkins udmærkede indslag om Father to 16:9, fremgår det at formatet 16:9 blev til primo 80érne, men Paramount sender film før 80érne - hvordan kan de være i formatet 16:9 ????
Eksempelvis To Chatch a Thief med Grant og kelly fra 1955 er på lige nu, i 16:9. Tilpasset 21:9 er den om man så må sige tilbage i sit rette format igen.
Tror mange vælger kilde udfra formatet på den skærm man har, dermed tror jeg mange vælger kilder der har tilpasset Cinemascope film til 16:9 - det forekommer tragikomisk at de samme er så iltert imod tilpasning af 16:9 materiale til 21:9, i mange tilfælde er det faktisk tilbage til det rette format som instruktøren inspillede 
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 22:11
Bøje_fra_nr_16 skrev:
I Tarkins udmærkede indslag om Father to 16:9, fremgår det at formatet 16:9 blev til primo 80érne, men Paramount sender film før 80érne - hvordan kan de være i formatet 16:9 ???? |
Du har da helt misforstået Tarkins indlæg.
16:9 er netop IKKE et filmformat. 16:9 blev valgt som formatet på tv-skærme, da det netop var det bedste kompromis, når det der vises på tv kan være i alle mulige film- og tv-formater.
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Eksempelvis To Chatch a Thief med Grant og kelly fra 1955 er på lige nu, i 16:9. Tilpasset 21:9 er den om man så må sige tilbage i sit rette format igen. |
Nej, filmen er optaget i 1.85:1, og du har nu valgt at skære den i top og bund (eller strække den), så den er nu langt fra sit rette format.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 22:23
lunddal skrev:
Bøje_fra_nr_16 skrev:
I Tarkins udmærkede indslag om Father to 16:9, fremgår det at formatet 16:9 blev til primo 80érne, men Paramount sender film før 80érne - hvordan kan de være i formatet 16:9 ???? |
Du har da helt misforstået Tarkins indlæg.
16:9 er netop IKKE et filmformat. 16:9 blev valgt som formatet på tv-skærme, da det netop var det bedste kompromis, når det der vises på tv kan være i alle mulige film- og tv-formater.
Bøje_fra_nr_16 skrev:
Eksempelvis To Chatch a Thief med Grant og kelly fra 1955 er på lige nu, i 16:9. Tilpasset 21:9 er den om man så må sige tilbage i sit rette format igen. |
Nej, filmen er optaget i 1.85:1, og du har nu valgt at skære den i top og bund (eller strække den), så den er nu langt fra sit rette format. |
Men 16:9 er som jeg forstår det i 1.77.1, dvs kilden er jo tilpasset 16:9.
Det vil jo sige alle de film man ser i 16:9 er tilpassede ?
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 22:33
Jeg kan ikke se kanalen, så det ved jeg ikke om de har, men det er en meget minimal tilretning.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 22:37
lunddal skrev:
Jeg kan ikke se kanalen, så det ved jeg ikke om de har, men det er en meget minimal tilretning. |
Det mener jeg jo også tilpasning til 21:9 er, 1.85.1 -> 21:9  Catch a Thief står fantastisk i 21:9
Men ofte er andre formater end 1.85.1 også tilpasset 16:9 inden de udsendes, eksempelvis Cinemascope.
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 22:40
Bøje_fra_nr_16 skrev:
|
Ja, med mindre at de er med sorte bars omkring billedet.
Klaus
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 22:41
KlausDM skrev:
Bøje_fra_nr_16 skrev:
|
Ja, med mindre at de er med sorte bars omkring billedet.
Klaus
|
Naturligvis
|
Skrevet den: 27-August-2012 kl. 22:45
Et plus mere til denne 21:9, sat i AUTO FILL tilpasses alt til 21:9 ( undtagen 4:3).
Hellere film tilpasset til 21:9 end 16:9 siger jeg.
Hellere valgfrit fuldt 21:9 billede eller 1:1, fremfor 16:9 med tvungen bjælker og tvungen format.
|
|