Print side | Luk vindue

6.1 system?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Surround
Forumbeskrivelse: Lyd til hjemmebiografen mm.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114881
Udskrevet den: 23-Maj-2024 kl. 00:57


Emne: 6.1 system?
Skrevet af: Tunfisken
Emne: 6.1 system?
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 12:33
Hey hifi nørder :)

Lige et spørgsmål

Jeg har købt en Onkyo reciever som understøtter 7.2. MEEN ville jeg kunne nøjes med een højtaler "bagi" mig istedet for 2? i så fald hvilken kanal skal den så smides i? vælger man bare en af dem der er til bagi?

Det er nok åndssvagt med 2 højtalere når de alligevel skal sidde KLOS op af hinanden, så tænkte bare at bruge en enkelt

Kan man det?


-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -



Svar:
Skrevet af: db89
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 12:36
Ja det burde du kunne. Den plejer vist at skulle sættes til den højre men det burde gerne stå i din manual.

-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 13:23
Det beskrives i manualen.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Tunfisken
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 13:25
under hvad? synes ik jeg kan finde det? den manual er jo kæææmpe

-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -


Skrevet af: Dr. Thor
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 13:47
Surround Back Left.
 
http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-sr507_577_manual_e.pdf - http://www.intl.onkyo.com/downloads/manuals/pdf/tx-sr507_577_manual_e.pdf
 
Side 18.


Skrevet af: Tunfisken
Skrevet den: 07-September-2012 kl. 15:44
jeg bukker og nejer og takker mange gange Tongue

-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 18:07
Jeg var inde og læse og så at de skriver 60 cm. til 100 over ørehøjde.
Det er ikke den rigtige placering mere. Diskanten bør ca. være i ørehøjde.


Skrevet af: Schulz
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 20:15
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg var inde og læse og så at de skriver 60 cm. til 100 over ørehøjde.
Det er ikke den rigtige placering mere. Diskanten bør ca. være i ørehøjde.


Ifølge hvem? Har du eventuel et link der beskriver dette?


Skrevet af: db89
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 20:20
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg var inde og læse og så at de skriver 60 cm. til 100 over ørehøjde.
Det er ikke den rigtige placering mere. Diskanten bør ca. være i ørehøjde.

Det med de 60-100cm gælder notmalt side- og baghøjttalere. Det er front og center hvor diskanten helst skal være i ørehøjde.

PS: hvis det ikke længere gælder så er der da vist en del biografer (selv helt nye) som får problemer med at overholde deres certificeringerWink


-------------
Hold jer fra simplyelectronics.net


Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 20:28
Center og front er for diskantens vedkommende bedst i ørehøjde. Alle andre kanaler ( undtagen sub ), er bedst i ca. 2 meters højde over gulv, som næsten svarer til 1 meter over hovedet i siddehøjde

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650


Skrevet af: Tunfisken
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 23:43
jeg fik af vide i hifik det var i ørehøjde med sur højt, så nu er mine røget derned

-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 00:24
Alle højtaler skal have diskanten monteres i ørehøjde. Det gælder selvfølgelig ikke højdehøjtaler som monteres så højt op imod de 3 meter man kan.
Tidligere surroundsystemer var det rigtigt, at man sagde 60 - 100 cm. over ørehøjde.
Diskanten skal ikke placeres i ørehøjde, hvis det er i halvdelen af loftshøjden. Her kan man dispencere en 5 cm. over eller under. Men ellers skal den fordi det passer med  fremtiden.
Jeg sidder her og hører skøn musik optaget i 5.1 DTS HD MA 24 bit/192kHz. Det er det nye super-format. Fremragende!
Richard Hardesty er en af dem, der anbefaler i ørehøjde. Men der er flere. 


Skrevet af: Sejrsen
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Tunfisken Tunfisken skrev:

jeg fik af vide i hifik det var i ørehøjde med sur højt, så nu er mine røget derned
 
Det er noget ævl. Få dem højere op, så de er sværere at retningsbestemme. Ellers kan du squ lige så godt droppe surround!


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Alle højtaler skal have diskanten monteres i ørehøjde. Det gælder selvfølgelig ikke højdehøjtaler som monteres så højt op imod de 3 meter man kan.
Tidligere surroundsystemer var det rigtigt, at man sagde 60 - 100 cm. over ørehøjde.
Diskanten skal ikke placeres i ørehøjde, hvis det er i halvdelen af loftshøjden. Her kan man dispencere en 5 cm. over eller under. Men ellers skal den fordi det passer med  fremtiden.
Jeg sidder her og hører skøn musik optaget i 5.1 DTS HD MA 24 bit/192kHz. Det er det nye super-format. Fremragende!
Richard Hardesty er en af dem, der anbefaler i ørehøjde. Men der er flere. 

Musik i surround er desværre ikke særligt standardiseret, så her hersker der en del "lovløshed". Men det er ganske enkelt lodret forkert at det skulle være "forældet" at have baghøjttalerne placeret højt. Jeg aner ikke hvor du har dine informationer fra, men de er forkerte, og jeg synes du skal læse lidt op på det før du spreder mere misinformation.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 09:55
Er det ikke både forkert at skrive at surround htt skal hænge højt eller at de skal hænge lavt. Hvis man ikke tager hensyn til afstanden kan begge dele vel være forkert? I hvert fald er det min erfaring at der er bedre at tænke i en "lodret" vinkel, fra den der lytter, frem for at anbefale en bestemt højde.
Jeg har selv måttet eksperimentere en del og har erfaret et en vinkel på omkring 20gr. lodret giver det bedste kompromis. Det giver en placering på ca 170cm over gulv med 220cm fra center af sofaen til hver surround htt.
 
EDIT: Kommer i tanke om at jeg fornylig var i HFK på Åbulevarden. I et af deres små demolokaler havde de placeret surround htt. næsten helt oppe i hjørnerne, men ret tæt på sofaen. Det lød mildt sagt ikke ret godt. Lydbilledet hang slet ikke sammen og surround effektene lød præcis som det de var: Effekter der kom ud af en højttaler oppe i hjørnet. Deres Ikon center lød i øvrigt lige sådan. Efter min smag er det ikke det man bør stræbe efter.
 
MVH



Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 10:38
Det er rigtigt, det er jo også derfor der nævnes et interval... Men medmindre du siddermed hovedet inde i højttaleren bliver "ørehøjde" aldrig korrekt.

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Alle højtaler skal have diskanten monteres i ørehøjde. Det gælder selvfølgelig ikke højdehøjtaler som monteres så højt op imod de 3 meter man kan.
Tidligere surroundsystemer var det rigtigt, at man sagde 60 - 100 cm. over ørehøjde.
Diskanten skal ikke placeres i ørehøjde, hvis det er i halvdelen af loftshøjden. Her kan man dispencere en 5 cm. over eller under. Men ellers skal den fordi det passer med  fremtiden.
Jeg sidder her og hører skøn musik optaget i 5.1 DTS HD MA 24 bit/192kHz. Det er det nye super-format. Fremragende!
Richard Hardesty er en af dem, der anbefaler i ørehøjde. Men der er flere. 

Musik i surround er desværre ikke særligt standardiseret, så her hersker der en del "lovløshed". Men det er ganske enkelt lodret forkert at det skulle være "forældet" at have baghøjttalerne placeret højt. Jeg aner ikke hvor du har dine informationer fra, men de er forkerte, og jeg synes du skal læse lidt op på det før du spreder mere misinformation.
Ok forældet er måske et stærkt ord.
Jeg har selv haft sidehøjtalerne placeret over ørehøjde efter hvad jeg læste var godt. Men med det nye DTS HD MA, hvor der er optaget i fuld frekvensområde i de 5 kanaler. LFE kanalen har fra 0 - 120 hz.
Jeg har arrangeret iaften i Storkøbenhavns hi-fi klub, et arrangement, hvor der for første gang bliver spillet surround. Der vil også blive demostreret de nye medie, Pure Audio Blue-Ray, som bare er så sindsygt godt.
Jeg har i den forbindelse korrespondert med Morten Lindberg fra det norske 2L pladeselskab, og svaret fra ham var, alle 5 høyttalerne skal helst være identiske og kalibreres 1:1.
Lydstudier har idag monteret højtalerne i ørehøjde, så de ved hvad der sker i hver kanal. Det behøver vi ikke nødvendigvis. Ved film og der kommer en helikopter flyvende bagfra, er det en fordel at højtalerne er placeret højt. Her bliver det godt, når der kommer ekstra højtaler placeret som "High" i et Aero system.
Men når man optager med diskanterne i ørehøjde så bør det også afspilles sådan.
Vælger man så det nye lydformat, Pure Audio Blue-Ray, hvor man på 2L plader bliver omkranset af lyd, og man befinder sig på dirigentens plads. Det er faktisk godt.
 


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 12:31
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Ok forældet er måske et stærkt ord.
Jeg har selv haft sidehøjtalerne placeret over ørehøjde efter hvad jeg læste var godt. Men med det nye DTS HD MA, hvor der er optaget i fuld frekvensområde i de 5 kanaler. LFE kanalen har fra 0 - 120 hz.
Jeg har arrangeret iaften i Storkøbenhavns hi-fi klub, et arrangement, hvor der for første gang bliver spillet surround. Der vil også blive demostreret de nye medie, Pure Audio Blue-Ray, som bare er så sindsygt godt.
Jeg har i den forbindelse korrespondert med Morten Lindberg fra det norske 2L pladeselskab, og svaret fra ham var, alle 5 høyttalerne skal helst være identiske og kalibreres 1:1.
Lydstudier har idag monteret højtalerne i ørehøjde, så de ved hvad der sker i hver kanal. Det behøver vi ikke nødvendigvis. Ved film og der kommer en helikopter flyvende bagfra, er det en fordel at højtalerne er placeret højt. Her bliver det godt, når der kommer ekstra højtaler placeret som "High" i et Aero system.
Men når man optager med diskanterne i ørehøjde så bør det også afspilles sådan.
Vælger man så det nye lydformat, Pure Audio Blue-Ray, hvor man på 2L plader bliver omkranset af lyd, og man befinder sig på dirigentens plads. Det er faktisk godt.
 
 
Jeg har været i en del studier, og set billeder fra mange flere, og jeg har til gode at se et surround-system i et studie med baghøjttalerne i ørehøjde. At højttalerne bør være ens er jeg principielt enig i, og det er de i de fleste studier, men normalt er baghøjttalerne placeret højt - inklusive i dét system Anders Uggelberg fra Procella har lavet for DTS i London, til netop at demonstrere DTS MA HD, så nye lydformater laver ikke om på dét.
 
Som sagt, musik i surround er ikke standardiseret, og jeg vil bestemt ikke afvise at der findes 5.1 musik-udgivelser der er mixet til at baghøjttalerne skal være i ørehøjde. Musik-branchen glemte desværre at spørge filmbranchen hvordan folks surround-højttalere typisk er placeret da de begyndte at producere 5.1 musik...
 
Der er et helt grundlæggende problem i at have baghøjttalerne i ørehøjde: Hvis du har nogen siddende i sofaen ved siden af dig, sidder de i vejen for højttalerne.
 
EDIT: Jeg siger ikke at det er dårligt at have baghøjttalerne i ørehøjde, hvis indspilningen er lavet til det og der kun er én lytter der sidder i sweet spot, så er jeg ikke i tvivl om at det kan være rigtigt godt. Men at anbefale at gøre det generelt, det er mis-information.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Tunfisken
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 18:55
Nu starter jeg lige med at ha surround og surround back i ørehøjde for at se hvordan det er, synes simpelthen ikke det var optimalt da mine surround hang en meters penge over mine ører, det er jo en smagssag, så nu får jeg se når det er afprøvet, men var ikke tilfreds med den anden placering, synes ikke man kunne fornemme surround

-------------
Optoma HD141X
TV: Samsung 65" LED 6-serie
AFSPILLER - PS4
http://mobilselskaber.online" rel="nofollow - mobilabonnement
FRONT HØJTALER - DALI CONCEPT 1
RECIEVER - ONKYO TX-NR616THX
SURROUND -


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 19:14
Jeg har mine dipole surround HT hængende lige oven over hovedet, ca 125 cm til underkant fra gulv. Så er spredningen ret god, også med flere i sofaen. Og diskanten opfattes også helt klart.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 15-September-2012 kl. 19:23
Man kan ihvertfald selv prøve sig frem. Det har jeg gjort efter først at have baghøjtalerne (side) monteret 60 cm. - 80 over ørehøjde. Det difuse kan ligge i optagelsen.
Prøv at se, hvad Dolby skriver:
http://www.dolby.com/us/en/consumer/technology/home-theater/dolby-pro-logic-iiz-video.html - http://www.dolby.com/us/en/consumer/technology/home-theater/dolby-pro-logic-iiz-video.html
 


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 15-September-2012 kl. 19:27

Højttaler diskanter skal være i ørehøjde, men du bør hæve eller sænke dem et par inches hvis det er nødvendigt for at undgå at woofer nøjagtig halvvejs mellem gulv og loft. Ligeledes mens venstre-højre symmetri er vigtigt for korrekt billeddannelse, kan du eventuelt udligne din lytteposition et par inches til hver side for at undgå at blive præcis halvvejs mellem venstre og højre sidevægge.

"Bemærk, at diskanthøjttalere i de bageste surround-højttalere også skal være i ørehøjde. Nogle mennesker anbefaler at placere surroundhøjttalerne højt oppe på siden eller bagvægge, efterligne opsætningen af nogle kommercielle biografer. Men det er en tilbagevenden til de forløbne år, når en enkelt bagkanal indeholdt surround oplysninger snarere end separate kanaler som i dagens 5,1 lydspor. Dengang nogle biografer placeret en eller flere højttalere højt oppe på bagvæggen til at øge stemningen ved at inkludere rummets naturlige rumklang. Men det var længe siden, og i teatre meget større end nogens dagligstue." Kilde: RealTraps.  Mvh. Sven



Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 15-September-2012 kl. 19:58

2000 Richard L. Hardesty

www.audioperfectionist.com

Han skriver dog på et af sine Bulletiner, "How to Choose Loudspeakers", at der vil være problemer med møbler samt afstand til sidevæge, da folks stuer er for smalle, at det er en fordel at hæve dem.
Så der er uenighed om det.
Jeg er bare blevet så begejstret for det norske pladeselskabs Pure Music Blue-Ray fra lindberg Lyd 2L
http://www.mamut.net/lindberglyd/shop/ - http://www.mamut.net/lindberglyd/shop/ at jeg vil have dem gengivet så godt som muligt, da det er fremragende.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 16-September-2012 kl. 20:00
Jeg sidder og lytter på lånte højtaler der lige nu bruges som baghøjtaler i 7.1 Det er bedre end 5.1 med bedre rum bagtil.
Har så lige prøvet 6.1, da det er nemt at omstille på en Onkyo TX-NR809 fra 6.1 til 7.1
6.1 er bedre end 5.1 Man har lyd lige bag sig. Med 7.1 er rummet bredere og virker større. Håber du kan bruge det.


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Man kan ihvertfald selv prøve sig frem. Det har jeg gjort efter først at have baghøjtalerne (side) monteret 60 cm. - 80 over ørehøjde. Det difuse kan ligge i optagelsen.
Prøv at se, hvad Dolby skriver:
http://www.dolby.com/us/en/consumer/technology/home-theater/dolby-pro-logic-iiz-video.html - http://www.dolby.com/us/en/consumer/technology/home-theater/dolby-pro-logic-iiz-video.html
 


De skriver "just above ear level", uden nærmere specifikation... Dvs. ikke ørehøjde.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 14:28
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg er bare blevet så begejstret for det norske pladeselskabs Pure Music Blue-Ray fra lindberg Lyd 2L
http://www.mamut.net/lindberglyd/shop/ - http://www.mamut.net/lindberglyd/shop/ at jeg vil have dem gengivet så godt som muligt, da det er fremragende.


Det synes jeg er helt fint, og det skal du bare blive ved med. Men jeg synes du skal lade være med at sprede det som et generelt råd, for det er ikke dén placering der vil fungere bedst i de fleste sammenhænge.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 14:29
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:


"Bemærk, at diskanthøjttalere i de bageste surround-højttalere også skal være i ørehøjde. Nogle mennesker anbefaler at placere surroundhøjttalerne højt oppe på siden eller bagvægge, efterligne opsætningen af nogle kommercielle biografer. Men det er en tilbagevenden til de forløbne år, når en enkelt bagkanal indeholdt surround oplysninger snarere end separate kanaler som i dagens 5,1 lydspor. Dengang nogle biografer placeret en eller flere højttalere højt oppe på bagvæggen til at øge stemningen ved at inkludere rummets naturlige rumklang. Men det var længe siden, og i teatre meget større end nogens dagligstue." Kilde: RealTraps.  Mvh. Sven



Link tak.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 14:41
Det er denne her. Ca. 1/3 nede på siden:
 
http://www.realtraps.com/art_room-setup.htm
 
MVH


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 15:14
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det er denne her. Ca. 1/3 nede på siden:
 
http://www.realtraps.com/art_room-setup.htm
 
MVH


OK. Jeg har stor respekt for Ethan Winer's viden om akustik, men han bliver ikke betragtet som en nævneværdig kapacitet på surround-siden (hvad film angår). Jeg kender ingen af dem der gør, som anbefaler ørehøjde.

Én af dem der ER en kapacitet på surround-siden, er som nævnt Anders Uggelberg, der har designet DTS' demo-biograf i London (og da Sven Palvig omtalte DTS-HD MA som et argument, mener jeg det har en vis betydning). I forhandler-guiden til hans Procella højttalere, som jeg ikke ved hvor meget jeg må klippe-klistre fra, omtaler han blandt andet forskellen på et setup til multikanals musik, og et setup til film (samt forskelligheder i film-standarderne). Han giver også sine egne anbefalinger af hvad man bør prioritere, og konklusionen er den "klassiske", 60 cm eller mere over ørehøjde.

ITU standarden for multikanals musik kan ses http://acousticsfreq.com/blog/wp-content/uploads/2012/01/ITU-R-BS775-1.pdf - her. Den siger placering _minimum_ i ørehøjde, uden nærmere specifikation af et maksimum (såvidt jeg har skimmet mig til). Hvis jeg kan finde nogle konkrete white papers mht placeringen af surround-højttalerne til film-brug, så skal jeg nok poste dem, men det er alment kendt at Dolby, DTS og THX anbefaler en placering over ørehøjde. De præcise vinkler og afstande varierer lidt, og derfor må man som sagt tage en beslutning om hvilket materiale man vil prioritere.

Med andre ord, så behøver det ikke som sådan være _forkert_ at placere højttalerne i ørehøjde, i et setup med fokus på multikanals musik. Men i et setup med fokus på film, er det efter min mening en dårlig idé.


http://acousticsfreq.com/blog/wp-content/uploads/2012/01/ITU-R-BS775-1.pdf -

-------------
Mvh Otto


Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 15:25
Et interessant link: http://www.dolby.com/uploadedFiles/Assets/US/Doc/Professional/Dolby-Atmos-Cinema-Technical-Guidelines.pdf - Her er setup-guiden til Dolby Atmos , der er et bud på fremtidens surround-system efter 7.1. Se specifikt side 11, der omhandler højden på baghøjttalerne. Jeg ved godt det ikke ligefrem er hjemmebio, men jeg har svært ved at se argumentet for at hjemmebio optimalt set skal placeres anderledes end kommerciel bio.


-------------
Mvh Otto


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 16:29
Ja det synes at svæve lidt i vinden hvad der er dét rigtige, andet end at det i hvert fald generelt er "over" ørehøjde der nævnes. Jeg er helt enig i at mr. Winer måske ikke lige er den helt rigtige at spørge i den forbindelse. Det må være mere relevant at kigge efter hvad der der anbefales af de tunge drenge i filmindustrien. Altså Dolby, THX ect.. Evt Procella.
 
Det dokument du henviser til skulle vel aldrig være dette som Procella har på deres hjemmeside?
 
http://www.procella.citymax.com/f/Procella_System_Design_&_Installation_v2.4_web.pdf - http://www.procella.citymax.com/f/Procella_System_Design_&_Installation_v2.4_web.pdf
 
Jeg læser ITUs anbefalinger lidt anderledes end du kommer frem til. Jeg får det til at der konkret anbefales en vinkel mellem 0 og 15 grader over ørehøjde. Det lyder også timeligt i forhold til at de så vil have en passende højde uanset hvor lang væk de er.
 
MVH


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:29
Jeg havde også læst:
http://www.aes.org/technical/documents/AESTD1001.pdf - http://www.aes.org/technical/documents/AESTD1001.pdf
hvor der på side 4 står at : LS, RS skal placeres 1,2 meter eller mere og højtalerne max. må vinkles 15 grader. Det er (næsten) det samme som ITU standarden for multikanals musik som Otto henviste til.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:35
Det kan da godt være, jeg skal lade være med at fortælle placeringen af baghøjtalere til film fremover; men lad os lige gøre dette her færdigt.
På Dolbys hjemmeside kan man læse om sidehøjtalernes placering:
"These speakers should be placed directly to the sides of your seating position. These speakers are designed to just above ear level to maximize ambience."
Der er så vist et billede af B&W 805.
Så det er ikke noget, der kommer ud af den blå luft. Smile 


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:07

Kommentarer til:

AES Technical Document AESTD1001.1.01-10

Multichannel surround sound systemer og drift

Bemærkningerne til § 5:

Full-range højttalere og LFE

"Det skal fremgå klart, at seks identiske, full-range højttalere bør anvendes, for at realisere det fulde potentiale af det højopløselige surround sound format. Full-range betyder i denne sammenhæng en frekvensgang fra 20 Hz til 20 kHz"......
Et alternativ er " seks højttalere med frekvens dækning over 80 Hz "...
Fuldrange er ikke sådan at hænge op på væggen...
 
Interessant papir der iøvrigt bestemt foreslår to subwoofere samt "Eliminer den midterste højttaler krav"
Mvh. Sven Smile 


Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 23:35
Kunne du ikke lige sætte en reference på dine oversættelser. Der er unødigt besværligt at google hvor du har det fra. Kunne du ikke også copy paste den originale tekst så man kan finde passagen i det dokument man lige har fundet via google.
 
MVH


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 11:19
Ja det er ikke en pind værd i en diskussion med løsrevne citater uden kilde angivelse. Og når citaterne så går på at overbevise os om at det er lodret forkert hvad vi har rettet os efter hidtil, så kræver det virkelig noget kvalificeret dokumentation.


Skrevet af: Sven Palvig
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 13:03
http://www.linkwitzlab.com/hi-rez-cmt.htm - http://www.linkwitzlab.com/hi-rez-cmt.htm
 

Comments on Section 5:

Full-range loudspeakers and LFE

It must be clearly stated that six identical, full-range speakers should be used, to realize the full potential of the high-resolution surround sound format. Full-range in this context means a frequency response from 20 Hz to 20 kHz, with specified uniformity over a +/-45 degree window, and a multitone intermodulation distortion free range of 60 dB at 100 dB SPL.

Such a requirement is obviously in conflict with the desire to have six small loudspeakers, or to have speakers that are unobtrusive. A common solution is likely to be a set of six small speakers that cover high and mid frequencies down to 80 Hz, and two separate woofers for the 80 Hz to 20 Hz range. The use of a single woofer should be discouraged as it is unlikely to meet the distortion requirements at very low frequencies. A single woofer also causes too uniform an excitation of room resonances and encourages boomy bass reproduction.

The single "subwoofer" of existing 3/2 or 5.1 systems, that is driven from the LFE channel, should be augmented with a second unit for both home theater and music surround.

Proposal 2:

    • The reference system for high-resolution surround sound has six full-range loudspeakers to provide the necessary low distortion coverage over frequency, amplitude and space.
    • A viable alternative is given by six loudspeakers with frequency coverage above 80 Hz and two woofers for the range below 80 Hz.


    Skrevet af: tvkartoffel
    Skrevet den: 18-September-2012 kl. 13:53
    OK. Man skal være detektiv for at fange at det er Siegfried Linkwitz kommentar fra 2002 til dette AES "papir" og ikke AES papiret du oversætter fra. Det har du selv lagt mærke til ikke ? Wink
     
    http://www.aes.org/technical/documents/AESTD1001.pdf - http://www.aes.org/technical/documents/AESTD1001.pdf
     
    Ud over at jeg er enig i nogle af Linkwitzs punkter, specielt det med at eliminere centerhøjttaleren, hvis man ikke har plads til en ordentlig center og i øvrigt har en egoist bio, så har jeg lidt svært ved at se pointen.
    En del af hans pointer omhandler problemstillinger der er velkendt bland hjemmebiofolket. Altså hvor mange subwoofer der skal bruges, hvad man gør med centeren hvis man har en stor skærm, Det nødvendige frekvensomfang i højttalerne.- Specielt surroundhøjttalerne. Hvor mange separate kanaler der skal bruges. Hvordan akustikken i rummet skal være osv.
     
    Jeg undrer mig over hvor du vil hen med det. Der er ikke rigtig noget nyt i det ??
     
    MVH




    Skrevet af: Sven Palvig
    Skrevet den: 22-September-2012 kl. 02:11
    OK, det har nogen år på bagen, men jeg syntes da det er interesant.
    Du havde måske læst det før?
    Jeg så det først fornylig, hvor jeg tilfældigvis stødte på det.
    Der er ihvertfald ting der er ændret, siden de diskrete kanaler kom. Von schweikert f.eks. anbefaler ikke mere  dipole kanaler, som var beregnet til et monosignal der lå i bagkanalerne. Idag med fuldt frekvensområde skriver de at det lyder bedre med en retningsbestemt monopol højtaler.
    Til SACD og DVD Audio anbefaler andre, at man placerer højtaler i niveau.
    2L har gjort det til mig med deres Pure Audio Blue-Ray, der er gode optagelser. Lidt mærkeligt med musik i baghøjtalerne, men en fornøjelse at sidde på dirigentens plads.
    Med hensyn til film, har jeg ikke problemer med at de er placeret i ørehøjde. Men det er en smagssag hvad man kan li, og fint nok med det.
    Man kan jo prøve sig frem og lytte efter forskellen! Det er jo også noget af det der er sjovt, at høre forskelle. Smile 
       
     
     
     
     
     
     
     

     


    Skrevet af: Sven Palvig
    Skrevet den: 28-September-2012 kl. 21:53
    Her er der mere stof om placering af baghøjtalere. Det er så nyt stof pupliceret 25. september 2012 på:
    http://www.hometheaterhifi.com/secrets-home-theater-q-a-with-scott-wilkinson/secrets-home-theater-q-a-with-scott-wilkinson/best-surround-setup-for-7-1.html -
    http://www.hometheaterhifi.com/secrets-home-theater-q-a-with-scott-wilkinson/secrets-home-theater-q-a-with-scott-wilkinson/best-surround-setup-for-7-1.html
    Uddrag derfra:
     
    "If the surround speakers are monopoles (one set of drivers facing in one direction), I would mount them just high enough to avoid one listener blocking their sound for another listener. They can be aimed directly into the room or at the "money seat," depending on your personal preference"
     
    "Kevin Voecks, product development manager for Harman's Luxury Audio Group (which includes the Revel, Mark Levinson, and Lexicon brands) strongly prefers monopoles to bipole or dipole surrounds because, he says, "Monopoles, as a class, are sonically superior to the best dipoles, and to a lesser extent bipoles. The need for such speakers, if it ever really existed, is long gone with the advent of discrete surround channels. They were once used mainly for special effects, but they are now typically 'on' most of the time, especially to pull music out into the room. This means that matching their timbre with the front speakers is more important than ever, and that it's not appropriate for them to be very high in the room."
     
    Mvh. Sven Smile 


    Skrevet af: Otto J
    Skrevet den: 29-September-2012 kl. 09:02
    Jeg kan ikke se hvad det nye er. Hvis du følger den anvisning, så ender du med en placering minimum en halv meter over ørehøjde, mere hvis sidevæggen er mere end et par meter væk. Det er jo dét vi hele tiden har sagt.

    (Med undtagelse af hvis der aldrig er mere end én lytter).

    -------------
    Mvh Otto


    Skrevet af: Suckyboyfriends
    Skrevet den: 29-September-2012 kl. 10:08
    Jeg har flere gangs haft sidehøjtalere som var gulvhøjtalere med ca 2,5 meters afstand.

    Sidder man op af bagvæggen er det elendigt da du ingen spredning har på højtaleren og derfor nærmest på milimeter kan placere højtaleren. Giver elendige overgangen osv.

    Sidder man derimod midt i rummet og har dem en anelse tilbage fungere det Kanont godt og bedre en med højde.
    Specielt i 7.1

    Men med gæster er højde altid bedst.. Sikkert derfor de bruger det i biffen;)



    Print side | Luk vindue