Print side | Luk vindue

Nu afskaffer de TV-licensen i Sverige

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Nyheder, anmeldelser & omtaler
Forumbeskrivelse: Til nyheder, anmeldelser, omtaler (links også velkomne)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115015
Udskrevet den: 18-December-2024 kl. 10:52

Emne: Nu afskaffer de TV-licensen i Sverige
Skrevet af: Steve Jones
Emne: Nu afskaffer de TV-licensen i Sverige
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 23:35
Jeg synes dette emne er for vigtigt til at en eventuel debat skal drukne i det rådne disqus-system.

Jeg kan se der er i skrivende stund et tilsyneladende FLERTAL for at indføre et lign. system her i DK. Jeg er mildest talt overasket!

For jeg synes egentlig i forvejen dem med høj indkomst bliver straffet hårdt nok i forvejen over skatten. Lad os tage den fra begyndelsen. Vi er i Danmark så heldige at vi har et velfærdssamfund som gør vi alle kan tage i skole på lige fod og få en uddannelse. Folkeskole, gymnasie og universitetet. Vi har alle muligheden for at udrette noget stort og få success. Det er bare ikke alle som gør det!

Dem som imidlertid tager en lang videregående uddannelse bruger mange timer på skolebænken for til sidst at få et job som er godt betalt, hvilket retfærdiggøres af at personen har brugt adskillige år på at læse. Vi betaler allesammen skat af vores løn efter en bestemt procentsats for at holde systemet i gang. Da denne procentsats er ens for langt størstedelen af befolkningen betaler dem som har benyttet sig af mulighederne et større beløb - måned efter måned, år efter år. Dette gør sig især gældernde for dem som har en større indkomst og betaler topskat.

Med dette nye forslag skal man betale licens efter indkomst, hvilket betyder der igen vil være en udjævnning af rådighedsbeløbet. Argumenterne for: Studerende, enlige forsørgere og pensionister betaler en mindre sats end dem med en højere indkomst. Jeg synes selv det på sin vis er fair nok at de med lav indkomst ikke betaler så meget, men jeg synes det er påfaldende at det reelle alternativ til ordningen ikke bliver nævnt: brugerbetaling!!!

Jeg ser ikke TV længere hjemme hos mig selv. Jeg gider simpelthen ikke betale for det. Jeg har i lang tid efterspurgt mere reelt indhold på kanalerne men jeg synes det går den anden vej.. X-faktor, paradise hotel, divaer i junglen mv.. hvad fanden er det  dog for noget TV? Til trods for det bliver jeg alligevel opkrævet medielicens fordi jeg som alle i velfærdsstaten Danmark har en mobil med Wifi og en PC - men jeg bruger ikke denne ydelse. Hvorfor skal jeg så betale?

Det som er galt efter min mening er at den service som vi bliver tvunget til at betale for er som et tivoli hvor man ikke har sat en indgang op hvor man bliver opkrævet som man bruger deres forlystelser. Det er ét stort gilde som alle kan benytte sig af og derfor skal alle betale til det. Problemet er dog at det ikke er alle som benytter sig lige meget af tilbudet og at der derved opstå en gruppe som får deres forlystelser betalt af andre - og det er vel ikke fair!?

I princippet er forslaget i Sverige et skridt i en retning hvor alle fornøjelser skal koste en procentssats af ens indkomst. Det er sku det rene gal mathias. Forestil jer denne betjening ved skranken i biografen, når du stiger på metroen, når du går på Café eller noget helt andet:

Dig: "Jeg ønsker at købe x antal af dine produkter."
Personale: "Ellers andet?"
Dig: "Nej tak."
Personale "Jamen så skal jeg bede om 100 kroner + 1 % af din årlige indkomst"

Ouch

Er jeg den eneste med den holdning af tiltaget er skudt helt ved siden af?

Svar:
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 11-September-2012 kl. 23:48
Jeg betaler skat til det kongelige teater.
Og til bibliotekterne.

Har aldrig været i det kongelige og låner aldrig bøger.

Sådan kunne jeg blive ved....

Tror du stikker hånden i et hvepsebo.Wink

Skrevet af: Guests
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 01:27
Har altid synes licensen skulle betales over skatten. Der er ikke andre steder hvor vi betaler individuelt.
Indtil videre har du kunne stille det op sådan her for at bruge dit biograf eksempel.
Jeg kommer som ene mand og skal betale 100 kr for en billet.
Efter mig kommer en familie med mor, far og tre børn, de skal også betale 100 kr.

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 06:49
I kommentarfeltet skrev jeg:

Det er da ligemeget, hvordan man betaler til DR og TV 2-regionerne. Det var bedre om man tog fat på kabeltv-tvangen.

Skrevet af: tobiasl
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 11:04
enig Mufti det er public service for en gamel enlig pansonist der kun har dr er x-factor noget hun ser frem til gør minne gamle besteforeldre iverfal . jeg gider det ikke men jeg bruger så deres debater og dokumentar programer 

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 12-September-2012 kl. 15:01
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

Med dette nye forslag skal man betale licens efter indkomst, .....

I princippet er forslaget i Sverige et skridt i en retning hvor alle fornøjelser skal koste en procentssats af ens indkomst.
Ouch

Er jeg den eneste med den holdning af tiltaget er skudt helt ved siden af?

Hvis du nu havde sikret dig en solid viden om det svenske forslag, og ikke havde lavet en 'stråmand*', som du derefter argumenterer imod - så kunne der måske opstå en konstruktiv debat.

Jeg skrev et indlæg under nyheden som du kan læse her:
"I alternativ A betalar alla personer över 18 år 1 procent av sin beskattningsbara förvärvsinkomst upp till maximalt 1 174 kronor per år. I detta alternativ betalar 68 procent av alla personer över 18 år full avgift"

Det betyder at hver person over 18 betaler fuld licensskat når man tjener 117.400 SEK.. Det vil være ca 68% af alle voksne.
Man skal så kende de svenske skatteregler for nøjagtigt at kunne opgøre "sin beskattningsbara förvärvsinkomst".

Alternativ B opererer med, at man først betaler fra en indkomst på 50kSEK og med et lidt højere maksimum på 1420.- kr/år svarende til en indtægt på 142.000 SEK. 1 SEK ~= 0,90 DKK
http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/86/92/18ea0825.pdf - http://www.regeringen.se/content/1/c6/19/86/92/18ea0825.pdf    afsnit 6.4 ff.

Effektivt vil der komme en mindre lettelse for helt små indtægter - mindre end dansk bistandshjælp - og enlige betaler mindre, medens par betaler dobbelt.

Hvis licensen i Danmark skal ændres på samme måde, skal fx SU, der jo er udmålt under den forudsætning at uddannelsessøgende skal betale licens, naturligvis justeres ned med et beløb efter skat svarende til en evt. licensbesparelse. "

Det er således ikke en procentuel skat, men en licens på husstande, der foreslås betalt pr person og således at ca 2/3 betaler det fulde beløb.

Debatten om samfundet skal have public service kanaler, og at alle skal betale, er jo en hel anden.  Den svenske kommision gør nu fint rede for, at  det tidligere med kun SVT og  SR kanaler var  mere indlysende at man betalte for netop at se disse kanaler, som en vare.   Multimedie udbuddet nu meget mere bredere og det er et samfundsønske at public service er tilgængelig ude  i 'skyen' - uanset hvor meget den enkelte så anvender servicen. 

Men det fundametale er at public service i første række ikke er eller skal opfattes som underholdning, men noget der udsendes for, at alle i samfundet har mulighed for at have fælles referanceramme -  Det udsendes fx for at  du - Steve Jones - og dine, der ikke kan eller gider finde og læse regeringsplaner, kan få en fri og fair information derom - og ikke så tit behøver at løbe med halve sandheder.  Jeg betaler for DR - ikke fordi jeg selv skal se det - men for at også du kan have et frit og alsidigt informationsgrundlag.  Det er nok af afgørende vigtighed i et demokrati. 

Det har intet med fornøjelser at gøre.  De er blot en del af markedsføringen.

Lars   Smile

* Stråmand =  man digter en holdning hos andre, som disse ikke har og argumentere så selv mod denne fiktive holdning.

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 11:27
Lars - Jeg synes nu ikke det er helt galt tolket af Steve Jones. Det er jo direkte et af alternativerne, som du også selv beskriver.

Men som jeg omvendt forstår Steve Jones, så handler det mest af alt om princippet i sig selv med, at en pris er forskellig, alt afhængig af, hvor stor ens indtægt er. Det behøver ikke nødvendigvis være den svenske model der her omtales. Det er princippet i sig selv, som også flere har givet udtryk for, vi allerede inden denne nye svenske model kom, har levet med her i DK.
Den debat er principiel, og kan snildt tages i opløbet på den svenske model (alternativ A). Det synes jeg egentlig er yderst fornuftigt, selvom det er ekstrem politik snak på et gadget/elektronik forum som det her.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 13-September-2012 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Lars - Jeg synes nu ikke det er helt galt tolket af Steve Jones. Det er jo direkte et af alternativerne, som du også selv beskriver.

Men som jeg omvendt forstår Steve Jones, så handler det mest af alt om princippet i sig selv med, at en pris er forskellig, alt afhængig af, hvor stor ens indtægt er. Det behøver ikke nødvendigvis være den svenske model der her omtales. Det er princippet i sig selv, som også flere har givet udtryk for, vi allerede inden denne nye svenske model kom, har levet med her i DK.
Den debat er principiel, og kan snildt tages i opløbet på den svenske model (alternativ A). Det synes jeg egentlig er yderst fornuftigt, selvom det er ekstrem politik snak på et gadget/elektronik forum som det her.

Nu tager denne tråd sit udgangspunkt i jeres nyhedsartikel omkring Sverige. 
Jeg blot påpeger blot at forslaget ikke er en skat efter evne, men indeholder dog et forslag en mindre rabat til rene fattigrøve. 

De 1174 SEK/år/pers er det normale - de 1% er loftet - men alle jounalisterne skriver det omvendt.

Nu kender jeg ikke socialsatserne i Sverige, men i Danmark er bistandhjælpen for en enlig uden børn ca. 125.000 DKK, dagpengene er ca 205.000 DKK pr. år og folkepensionen + ældrecheck omkring de 150.000 kr - alt samme skattepligtig indkomst og for alle fuld medieskat efter det svenske forslag.

Det svenske forslag er således ikke det forslag om 'betal efter evne', som i antyder i jeres artikel og som både danske og svenske journalister  har (mis-)forstået.

Den svenske rapport  er en meget kraftig fortale for, at alle skal betale - ikke fordi de selv kan lide det eller selv bruger public service medier, men fordi  det overvældende flertal heldigvis forstår værdien af medier, der har en høj grad af uafhængighed, frihed og alsidighed.   At det har en afgørende værdi, at  alle har mulighed for en fælles og troværdig referanceramme.

Medier der  slet ikke ligner  fx FOX News.  Dead

Der  er bare slet ikke det, der omtales  i jeres nyhed eller på eb.dk eller i de svenske blade som fx  dn.se . 

Derfor fandt jeg og læste rapporten til regering og rigsdag - så alt det gossip - kunne komme ned på jorden.

Det er i øvrigt også sådan - rent politisk - at ens forslag er aldrig  bedre, end man kan skaffe flertal for.  Hyper individualismen har og får heldigvis  kun en vis mængde skvadderhoveder som stemmekvæg. Men til tider skal man godt nok have høreværn på, når de råber egoist-højt.

Lars  Smile

-------------

Skrevet af: ARTISTEN
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 21:35
HejSmile

Jeg mener ikke at det er nødvendig idag, at have et offentlig finansceret Tv- station. Jeg høre tit Politikkerne tale om sammenhængskraftten og den bliver opretholdt af en Radio og TV station i skikkelse af DR- Jeg mener at der er alt for mange som overser den mulighed at DR bliver kodet , så man betaler efter forbrug. Hvis man lægger mærke til det så udvider DR hele tiden sin aktivitet, Og det stiger hele tiden i kr , Der er også en tendens til at strømninger på venster og højrefløjen forbigåes i tavshed, der har DR jo netop mulighed for at se på ting som ikke mange ser- Men DR går netop i sertal og viser det som man kan finde på andre kanaler som feks. TV2

-------------
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Skrevet af: Kandersen
Skrevet den: 13-September-2012 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Det svenske forslag er således ikke det forslag om 'betal efter evne', som i antyder i jeres artikel og som både danske og svenske journalister  har (mis-)forstået.

Hvis man sætter max beløbet lavt nok, så alle alligevel betaler max beløbet, (uanfægtet af, at det ingen mening giver), så har det konkret ingen betydning. Men det ændre da ikke på at der er tale om en procentvis fordeling.

-------------
Mvh

Kim Andersen.
https://soundcloud.com/kim-andersen-12" rel="nofollow - https://soundcloud.com/kim-andersen-12

Skrevet den: 14-September-2012 kl. 00:20
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis man sætter max beløbet lavt nok, så alle alligevel betaler max beløbet, (uanfægtet af, at det ingen mening giver), så har det konkret ingen betydning. Men det ændre da ikke på at der er tale om en procentvis fordeling.

Nu linkede jeg til det aktuelle forslag og beløbet 1174 kr/år/person - svarende til en indtægt på 117400 SEK/år.   Det er i Sverige under 1/3 af alle voksne, der vil se en procentvis fordeling.  Man kan spørge om den skattepligtige indkomst -  under bistandshjælp - er udtryk for nogen højere (u)retfærdighed.

Men det har naturligvis en vis betydning for fx lærlinge og studerende på SU og måske hjemmegående hustruer/ægtemænd.  Nu er man jo kun  lærling eller studerende i ret få år og at have 'hjemmegående' er - i min optik - en (fjollet) luksus, som man anstændigvis selv må betale for. 

Jeg synes  også, det er fjollet at lave 'lidt socialpolitik' alle mulige steder. Det gør det helt umuligt at få et samlet overblik over,  hvad der ydes af tilskud til hver enkelt. Det er typisk ikke de allersvageste,  der vinder ved et sådant ikke gennemsigtigt system.
Det er mere end galt nok med tilskud til dit og mimrekort til dat.  Det giver nogle høje marginalskatter for ganske almindelige mennesker, der ikke ønsker at spekulere i systemt.

SU er fx i Danmark  fastsat, så der for de fleste er et beskedent rådighedsbeløb efter faste udgifter herunder tv-licens.   Der er jo ikke nogen stor opbakning til at de studerende skal 'have råd' til ret meget 'sjovt', men dog til at de  kan betale helt nødvendige udgifter og have tid til at passe uddannelsen uden - som i gamle dage - at skulle  i banken og oprette statsgaranterede lån til dyre renter.   

For alle med en 'normal' indtægt er det helt meningsløst , når man med den ene hånd hæver grænsen for topskat og giver en lavere procentvis beskatning af jævne arbejdsindtægter, at man så med den anden hånd skulle indføre en anden tvungen proportional afgift, der blot øger marginalskatten igen.

Det kan da kun uvidende og ikke kloge mennesker foreslå.

Lars   Smile

-------------

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 08:36
jeg personligt har 2 problemer med DR licens over skatten.

1. den der med at alle folk der nu "tjener" lidt over snittet skal betale for alle andre, er slidt. og som det er i dag, så selv med en god løn, så når man har betalt for transporten til og fra arbejde, måske krav på 2 biler, smidt en milliard timer i overarbejde uden løn, og flyttet pga. arbejde, så er der ikke mange penge forskel på en A-kasse og et job.

2. det som jeg frygter mest, er at DR faktisk vil blive en "SKJULT" udgift... licensen lige nu er synlig, når den stiger og falder..
Men i skatten, vil vi kunne ende med at DR bliver endnu dyrere at drive, jeg synes allerede i dag det er absurd det budget DR har til at kører TV med... og når jeg så sammenholder det, med den ringe kvalitet der er, så er jeg lidt chokeret.

Jeg er stadig for bruger betaling.. lige nu har vi INTET tv i hjemmet, andet end Netflix

og 2xxxx kr for at få lov til at se lidt DR i en browser synes jeg ikke er fair, fordi jeg ikke ser det, det er over 1 år siden jeg har set noget på DR kanalerne.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 14-September-2012 kl. 11:03

Den svenske rapport  er en meget kraftig fortale for, at alle skal betale - ikke fordi de selv kan lide det eller selv bruger public service medier, men fordi  det overvældende flertal heldigvis forstår værdien af medier, der har en høj grad af uafhængighed, frihed og alsidighed.   At det har en afgørende værdi, at  alle har mulighed for en fælles og troværdig referanceramme.

Hvordan er det lige du mener at vi får uafhængige tv stationer ved at lave dem skattefinansierede? Hvis tvstationerne kommer på finansloven er de direkte afhængige af politikernes velvilje, det er politikerne der fastsætter hvor mange kroner der bliver at lave tv for, så hvis en tvstation forholder sig for kritisk risikerer den at få skåret i næste års budget. Det kan godt være politikerne ikke kan gå direkte ind og diktere sendefladen som gammelt, sovjettisk statstv, men politikerne bliver "bestyrelsen" på tvstationerne og hvis den daglige ledelse ikke træffer tilfredsstillende valg så lukker pengekassen.

Situationen vi har lige pt. er ikke meget anderledes. Tv stationerne er i princippet betalt af borgerne via licensen, men i praksis er det politikerne der fastlægger hvor stor licensen skal være, dvs. indirekte sidder med nøglen til pengekassen. Det skal se ud som om tv stationerne er politisk uafhængige, men i praksis er de ikke.

Jeg giver ikke en bøjet femøre for den "fælles og troværdige refernaceramme" du snakker om.

Dels er den ikke troværdig, da det vi ser er resultatet af den måde redaktionerne har valgt at manipulere tingene på. Rigtigt meget af det vi ser i nyhederne er iscenesat. Hvis nyhedsredaktionen synes vi skal skræmmes med lidt vesterbro bandekriminalitet rykker kameraholdet ud og bilder en flok unge indvandrere ind at de er med i en rapvideo og skal stå og kaste håndtegn og se hårde ud. De kunne lige så godt hyre Søren Pilmark til det, så havde det i det mindste været tydeligt at det var skuespil.

Hvad angår det fælles, så ville det være fint nok hvis den fælles referenceramme blev brugt bare en smule intelligent, men den fælles reference for befolkningen er hvem der har den lækreste røv i et eller andet talentshow og hvem af parterne der er "skurken" i en kendis skilsmisse. Hvis det er det vi skal være fælles om, så hold mig udenfor.

Jeg holder simpelthen ikke ud at vi i fællesskab skal betale til en referenceramme på Ekstrabladsniveau. Lad os statsfinansiere folketingskanalen, så har politikerne et rendyrket talerør til borgerne uden diverse nyhedsredationer til at manipulere tingene undervejs. Drop licensen og lad resten af tvstationerne klare sig som de nu kan gennem brugerbetaling og reklamer. Hvis det er xfaktor og kendisskandaler folk vil betale for, så lad dem vælge det.

Print side | Luk vindue