Print side | Luk vindue

JVC X30 Kalibrering

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115126
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 05:34

Emne: JVC X30 Kalibrering
Skrevet af: aouer
Emne: JVC X30 Kalibrering
Skrevet den: 15-September-2012 kl. 13:12
Hej Alle
 har lige købt en JVC X30
Vil jeg kunne se meget forskel hvis den bliver kalibreret for eks. fra den blue-ray disk man kan købe,
eller der andre mulighedder?
Skal lige siges det er min første projektor, og den skal bruges til lidt af hvert (PS3-TV-FILM)
MVH
AOUER

Svar:
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 15-September-2012 kl. 13:30
Du skal have en gut som Otto Jørgensen med dyrt udstyr og mange års erfaring forbi for at kalibrere den.

Skrevet af: Visca Blaugrana
Skrevet den: 22-September-2012 kl. 16:00
Ja idelt saa skal den kalibreres rigtigt, det kan du goere selv hvis du har list tid og penge til det (se enten CALMAN eller Chromapure).
har du ikke helt mod paa det eller vil betale det det koster, saa vil jeg slaa et slag for http://www.avsforum.com/t/1406352/gcd-gamut-calibration-disk - GCD der finde nogle basic test billeder til Contrast, Brightness og Sharpness - det er de eneste indstillinger der kan indstilles uden udstyr. Der findes folk som vil sige du kan bruge farve filtre til det ogsaa men  det skal du holde dig fra..
EDIT:
Hvis du beslutter dig for at benytte GCD disken, saa grundet en fejl ved den fil der er hosted hos chromapure saa brug denne version istedet
https://dl.dropbox.com/u/66942922/GCDb4_3_11.zip - https://dl.dropbox.com/u/66942922/GCDb4_3_11.zip

den rigtige version (den samme som jeg har linket til) skulle vaere online hos Chromapure inden laenge.

Skrevet den: 22-September-2012 kl. 17:32
Her i starten vil jeg selv prøve at indstille lidt, ellers synes jeg enligt at den gør det super uden at jeg stiller for meget

Skrevet den: 22-September-2012 kl. 18:27
saa vil jeg downloade den disk jeg linker til, braend saa isoen til en DVD (det er BluRay format paa en DVD)

naviger saa til Basic Patterns

Skip foerste pattern

Indstil saa contrasten saa hoejt som mulight hvor alt under 235 blinker - det kan sagtens ske at du kan saette den til 100%, hvis du kan saa saet den saa hoejt som du syntes uden at det bliver traettende i dine oegne, et for lyst billede.

naeste billede - kontroler at alle farver blinker op til 235, hvis ikke saet contrasten lidt lavere

naeste billede - saet brightness saa lavt som muligt hvor alt over 16 blinker

samme billede - indstil sharpness saa du ikke ser nogle hvide streger paa siden af de blinkende soejler

det er faktisk det eneste du kan indstille uden udstyr. 

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 22-September-2012 kl. 18:47
Har du en version der virker på en mediastramerboks? Jeg vil gerne se den, men min brænder virker ikke mere ;-(

Jeg har en wd tv live.

EDIT: Nå henter den nu...

EDIT: Jeg har i øvrigt en ide til en testsekvens der kunne være lidt interessant, og som jeg ikke har set på nogen DIYdisk endnu, selvom det sådan set ikke har noget med farvekalibrering at gøre. Jeg sad lige og læste Onkyo tx-nr818 ejertråden ovre på avsforum. Ligesom på nogle af sidste års Onkyoer rapporteres det at 24P pass through ikke virker. Mon ikke man kunne lave noget med en figur der bevæger sig helt jævnt eller drejer sig om sig selv, så man kan se om recieveren introducerer judder?

MVH

Skrevet den: 23-September-2012 kl. 09:17
tvkartoffel,

hvis du har nogle komentarer om disken vil jeg meget gerne have dem.

ang, ovenstaaende saa er det meget interesant, og jeg vil kigge paa hvad jeg kan goere.

Skrevet den: 23-September-2012 kl. 09:53
Tak jeg prøver linket, jeg er også med til media fil

Skrevet den: 23-September-2012 kl. 11:11
nu har jeg ikke en media stream box, saa ved ikke hvilket format du er paa udkig efter? der vil paa et tidspunkt komme en .mp4 version (uden navigering) men det er ikke lige med det samme.

Skrevet den: 23-September-2012 kl. 11:12
Oprindeligt skrevet af Visca Blaugrana Visca Blaugrana skrev:

tvkartoffel,

hvis du har nogle kommentarer om disken vil jeg meget gerne have dem.

Ang, ovenstående så er det meget interessant, og jeg vil kigge på hvad jeg kan gøre.

Jeg kan ikke lige regne ud hvordan jeg afspiller den. WD TV kan ikke læse menuen og på PCen går det heller ikke for godt selv om jeg har munted den i clonedrive. Jeg skal se om ikke jeg kan komme i nærheden af en brænder, så vender jeg tilbage.

MVH

Skrevet den: 24-September-2012 kl. 07:43

nu har jeg ikke en media stream box, saa ved ikke hvilket format du er paa udkig efter? der vil paa et tidspunkt komme en .mp4 version (uden navigering) men det er ikke lige med det samme.

.mp4 er et godt bud. AVS HD 709 har jeg i også i .mp4 og den virker uden problemer i WD TV live. Der ligger alle filerne i mapper der er nemme og hurtige at navigere. Men alt er navngivet, ellers havde det været umuligt at bruge det. Har du i øvrigt lagt mærke til at spectracal sælger en rebranded WD TV Live som en "pattern generator"... ;-) De har i øvrigt endelig fået måling af delvis mætning med i den seneste version.

MVH

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 11:26
Min WD Tv Live Gen. 3 kan afspille den, men den tager lidt tid om at komme i gang. Jeg kan dog heller ikke se menuen, men den varer kun 11 min., så man kan jo bare spole fremad...

Skrevet den: 24-September-2012 kl. 12:50
Ja jeg kan også se de 11 første minutter, men jeg kan ikke få adgang til de 117 andre afsnit. - Det kan du nok heller ikke siden du ikke har lagt mærke til at de er der ;-)

MVH

Skrevet af: Supergris
Skrevet den: 24-September-2012 kl. 13:41
Det er korrekt!
" Hvad man ikke ved, har man ikke ondt af! "

Skrevet af: jøsse
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 09:33
Hallo. For ca.2500kr.kan du gå fra godt billede til det bedste du kan hive ud af din proj.hvis du bestiller besøg af Otto.
(taler af erfaring)

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 09:39
Er Otto begyndt at køre rundt igen uden at man køber noget hos ham.

-------------
SVP03

Skrevet af: jøsse
Skrevet den: 25-September-2012 kl. 09:43
Ved det faktisk ikke,men prøv at forhøre dig i Tape-Connection.

Skrevet den: 30-September-2012 kl. 10:06
Ja der er en heldel mere end 11 minutter paa disken :)

ang problemet med 24fps. saa er jeg igang med at finde ud af en maade hvorved det er nemmest af se.

Jeg overvejer noget med en roed firkant paa en sort baggrund som saa skal glide frem og tilbage, hvis det saa afspilles og vises fom 24 fps saa skal det se helt glidningsloest ud. Men er der derimod jutter intrudoceret vil bildet hakke lidt. men det er lidt "trial and error" lige nu.

ioevrigt saa vil der ogsaa bive tilfoejet patterns der kan bruges med calmans nye contrast modul.

EDIT:
nu har traadstarter jo klargjort at han ikke oensker at betale de 2500/3000 som det koster at faa det gjort fra Otto eller deslige. derfor mener jeg at det at indstille contrast/brightness er et omraade hvor man relativt simpelt kan hente utroligt meget.

ydermere saa vil det vaere en god ide hvis du deler dine indstillinger baade i bluray afspilleren og dit TV saa kan vi se om der er noget som er stilet forkert (her snakker jeg ikke om farver og deslige, men om saakaldte "billede optimereing funktioner"

Skrevet den: 30-September-2012 kl. 11:39

Ja der er en heldel mere end 11 minutter paa disken :)

ang problemet med 24fps. saa er jeg igang med at finde ud af en maade hvorved det er nemmest af se.

Jeg overvejer noget med en roed firkant paa en sort baggrund som saa skal glide frem og tilbage, hvis det saa afspilles og vises fom 24 fps saa skal det se helt glidningsloest ud. Men er der derimod jutter intrudoceret vil bildet hakke lidt. men det er lidt "trial and error" lige nu.

ioevrigt saa vil der ogsaa bive tilfoejet patterns der kan bruges med calmans nye contrast modul.

EDIT:
nu har traadstarter jo klargjort at han ikke oensker at betale de 2500/3000 som det koster at faa det gjort fra Otto eller deslige. derfor mener jeg at det at indstille contrast/brightness er et omraade hvor man relativt simpelt kan hente utroligt meget.

ydermere saa vil det vaere en god ide hvis du deler dine indstillinger baade i bluray afspilleren og dit TV saa kan vi se om der er noget som er stilet forkert (her snakker jeg ikke om farver og deslige, men om saakaldte "billede optimereing funktioner"

Jeg bruger ps3 til at afspille blueray fra og har lidt film til ATV2, og hvordan jeg instiller de 2, der er jeg helt blank, jeg prøvet lidt med at indstille contrast/ brightness, det blev faktisk meget bedre.

Skrevet af: Redford
Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 17:48
Har lige fået kalibreret min min X30 og min Hd350, af Otto. Hold da kæft, det er verdensklasse. Blueray film der før var af tvivlsom kvalitet, står, jeg fristes til at sige, smukt. Det skulle jeg ha´ fået gjort for længe siden. Filmisk er det blevet fuldstændigt perfekt. I sandhed en nydelse. Kan kun anbefales.Big smile

Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 18:07
Oprindeligt skrevet af Redford Redford skrev:

Har lige fået kalibreret min min X30 og min Hd350, af Otto. Hold da kæft, det er verdensklasse. Blueray film der før var af tvivlsom kvalitet, står, jeg fristes til at sige, smukt. Det skulle jeg ha´ fået gjort for længe siden. Filmisk er det blevet fuldstændigt perfekt. I sandhed en nydelse. Kan kun anbefales.Big smile

Har du en kalibrerings rapport du kunne offentligøre, så vi andre kan se hvor X30 lander når den er prof kalibreret.?

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300

Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 18:50
Nej, det har jeg ikke. Jeg vil lige tilføje, at jeg var noget skeptisk inden kalibreringen, men det er jeg så sandelig ikke mere. I´m a beliverBig smile

Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 19:11

Nej, det har jeg ikke. Jeg vil lige tilføje, at jeg var noget skeptisk inden kalibreringen, men det er jeg så sandelig ikke mere. I´m a beliverBig smile

Her er fremtiden...

http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=32073 - http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=32073

Ved ikke om JVC har fået styr på deres autocalibrate..

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300

Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 19:15
Tror ikke det kan måle sig med en kalibrering fra Otto

Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 19:36

Der går nok lige et par dage inden Otto laver 125 punkts color corection.. Det vil nærmest være uoverskueligt at skulle måle og korigere så mange punkter. Jeg har ikke selv mulighed for at lave autocalibrate endnu.. Mangler lidt software.

Jeg er overbevist om at en kalibrator kan få et bedre resultat med en projektor hvor man skal korigere for manglende evner til at gengive et perfekt billede.  Men jeg vil gætte på at en auto calibrate med lidt hjælp vil kunne få en projektor med de rigtige egenskaber til at måle spot on..

Kunne være interessant at se hvor langt fra perfekt en X30 er fuld kalibreret. Har X30 fuld CMS. og gray scale calibretings mulighed.?

Kan se de er begyndt at sælge dem her...  http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/DLAX30BE/jvc-3d-projektor-dla-x30be - http://www.elgiganten.dk/product/tv-radio/projektor-og-projektorlarred/DLAX30BE/jvc-3d-projektor-dla-x30be

-------------

Skrevet den: 22-Oktober-2012 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

Har X30 fuld CMS og gray-scale kalibreringsmulighed?

Næh, så den skal helst parres med en scaler med CMS.

Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 09:07
Der skulle snart komme en X35 så der er nok et prisfald på X30 på vej - til dem der overvejer at købe.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 09:13
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

Der skulle snart komme en X35 så der er nok et prisfald på X30 på vej - til dem der overvejer at købe.

Ja det er skruen uden ende.. man kan altid lige vente 12 måneder mere og der er en ny model.. og den gl. Model falder til ½ pris.

Så kan man spørge sig selv hvorfor der skal være en ny model hvert år.. Nok fordi der stadig er massere af ting der kan gøres bedre. Hvis man venter 15-20 år mere kan det være digital projektoere er ved at være ok. Wink

-------------

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 11:54

Jeg kan ikke kalibrere bedre end udstyret giver mulighed for. Der vil helt sikkert være situationer hvor sådan en color correction box vil kunne give et bedre resultat end man kan opnå uden sådan en box. MEN - alt andet lige, så er det en korrigering af en fejl i displayet. Det bedste (fremtiden om du vil) er at undlade at lave fejlen i displayet, frem for at korrigere for den med en CMS. Jeg synes i det hele taget det er lidt ærgerligt at CMS er blevet standard-svaret på hvordan man opnår korrekt farvegengivelse. Et perfekt designet display har ikke brug for CMS. Det er som om hardware-udviklerne er blevet dovne, i stedet for at arbejde mod bedre, mere korrekte displays, så laver man hardwaren mere og mere skæv, og spiser entusiasterne af med at man bare kan kalibrere det.

Iøvrigt, så er boksen ikke idiot-sikker, man skal stadig have styr på nogle grundlæggende begreber, såsom at indstille afspillerens output korrekt, og indstille displayets indstillinger sådan at man får bedst mulig udnyttelse af boksen.

At boksen så sælges med en forfærdelig gang marketings-BS om 10 millioner farver, det er så noget andet - det er lidt synd, for der er som sådan ikke noget i vejen med produktet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 11:55

Det ville jeg ikke satse på.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 11:58
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Det ville jeg ikke satse på.
Ok - synes jeg bare der har været de sidste par gange der er kommet nu model fra JVC.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:05

Ok - synes jeg bare der har været de sidste par gange der er kommet nu model fra JVC.

Prisfaldet har jo sådan set allerede været der, den startede på 25k og koster nu 22k. X35 lander formentligt over 25k, og derfor tror jeg ikke der er behov for et yderligere prisfald - også i lyset af at forskellen ikke er særligt stor. HVIS der bliver et prisfald, så bliver det højst et par tusinde, og det synes jeg personligt ikke skal være det afgørende for hvilken model man vælger (men det er jo en individuel vurdering). Men der vil da helt sikkert blive nogle tilbud på nogle demo-modeller hist og her.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:09
Otto.. Har du et bud på en projektor der kan købes i dagens danmark som ikke behøver CMS.?
Og som ikkev er korigeret med software..!!

Jeg syntes du har fuldstændig ret i at man burde designe projektoere så de var mere optimale uden korektion.. Man kan sige det samme om lyd.

Jeg har kun oplevet en projektor der virker optimalt uden CMS, og det er min gl. Electrohome 9500LC

Og der er en tydelig forringelse af billedkvaliteten hvis man laver korektion i signalvejen.

Så jeg bruger kun min Lumagen til ganske let touchup på grayscale.

JVC maskinen er en helt anden sag..  Ganske enkelt middelmådig hvis man har set noget der kan lave sort, og virker uden digital korektion...

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:24

Otto.. Har du et bud på en projektor der kan købes i dagens danmark som ikke behøver CMS.?

Detfinér" "behøver". Der findes mange high-end DLP projektorer der uden kalibrering af CMS kan levere glimrende farvegengivelse. Men perfektion findes ikke. Jeg er enig i at det i praksis, med det udvalg af projektorer vi har adgang til, er en fordel med ekstern korrigering.

Derudover kan det diskuteres hvornår vi taler om "CMS". _Alle_ displays uden undtagelse foretager jo noget signalbehandling, det er nødvendigt for at tilpasse signalet til hardwaren. Hvis projektoren laver en fast korrigering, som svarer til dét man laver i en CMS, men uden mulighed for at pille i korrigeringen, er det så en CMS? Hvis projektoren har wide gamut, og presets med korrekt gamut, er det så CMS?

En Samsung SPA-900 (som man desværre ikke kan købe mere, og det er netop dét jeg beklager mig over) har ikke CMS justeringer som sådan, men dén måde den kalibreres på kan godt siges at være en auto-CMS. Dét min pointe er, er at hvis udstyret er designet ordentligt fra starten, så er der ikke behov for at pille i CMY. Hvis udstyret er designet ordentligt, så passer CMY automatisk, når RGB og hvidbalancen er korrekt. Dét jeg brokker mig over er at producenterne bare omgår problemerne efterhånden som de lærer dem at kende, i stedet for at løse dem. Hvis man retter RGB til så de ligger perfekt, og CMY stadig er forkerte, så er den BEDSTE løsning IKKE at tilføje CMY justeringer, men at rette signalbehandlingen så CMY fejlene ikke opstår. For fejl i CMY kan, hvis RGB er korrekte, KUN opstå ved forkert signalbehandling, da CMY blot er en sammenblanding af RGB (medmindre vi taler om Sharp Quattron tv og andre absurditeter...)

Men, jeg gentager gerne, fordi verden ikke er perfekt kan det sagtens være at en ikke-perfekt løsning som CMS i mange situationer er det bedste valg i praksis set fra slutbrugerens synspunkt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:29

Prisfaldet har jo sådan set allerede været der, den startede på 25k og koster nu 22k. X35 lander formentligt over 25k, og derfor tror jeg ikke der er behov for et yderligere prisfald - også i lyset af at forskellen ikke er særligt stor. HVIS der bliver et prisfald, så bliver det højst et par tusinde, og det synes jeg personligt ikke skal være det afgørende for hvilken model man vælger (men det er jo en individuel vurdering). Men der vil da helt sikkert blive nogle tilbud på nogle demo-modeller hist og her.
Kunne være jeg skulle tage en X35 når den kommer, med min Iscan Duo, Men lad os tage den Otto, alt efter hvad specs siger på den. Det kan jo også bare være at X35 får det lens 4K
og X75 og X95 får ægte 4K, ikke at 4K har nogen betydning, med mindre det kan fremme skarpheden.
Jeg vil jo kende mig selv ret dårligt hvis jeg tager en 100 tkr projektor og den ikke skal skiftes indenfor 5 år alligevel. Så hellere bruge 25 k hvert andet år.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:38
Her er der lidt om de nye, 55 kommer også.

http://www.avforums.com/forums/avforums-news-notices/1678352-exclusive-jvc-launch-dla-x35-x55-x75-x95-projectors.html - http://www.avforums.com/forums/avforums-news-notices/1678352-exclusive-jvc-launch-dla-x35-x55-x75-x95-projectors.html

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:38

Detfinér" "behøver". Der findes mange high-end DLP projektorer der uden kalibrering af CMS kan levere glimrende farvegengivelse. Men perfektion findes ikke. Jeg er enig i at det i praksis, med det udvalg af projektorer vi har adgang til, er en fordel med ekstern korrigering.

Derudover kan det diskuteres hvornår vi taler om "CMS". _Alle_ displays uden undtagelse foretager jo noget signalbehandling, det er nødvendigt for at tilpasse signalet til hardwaren. Hvis projektoren laver en fast korrigering, som svarer til dét man laver i en CMS, men uden mulighed for at pille i korrigeringen, er det så en CMS? Hvis projektoren har wide gamut, og presets med korrekt gamut, er det så CMS?

En Samsung SPA-900 (som man desværre ikke kan købe mere, og det er netop dét jeg beklager mig over) har ikke CMS justeringer som sådan, men dén måde den kalibreres på kan godt siges at være en auto-CMS. Dét min pointe er, er at hvis udstyret er designet ordentligt fra starten, så er der ikke behov for at pille i CMY. Hvis udstyret er designet ordentligt, så passer CMY automatisk, når RGB og hvidbalancen er korrekt. Dét jeg brokker mig over er at producenterne bare omgår problemerne efterhånden som de lærer dem at kende, i stedet for at løse dem. Hvis man retter RGB til så de ligger perfekt, og CMY stadig er forkerte, så er den BEDSTE løsning IKKE at tilføje CMY justeringer, men at rette signalbehandlingen så CMY fejlene ikke opstår. For fejl i CMY kan, hvis RGB er korrekte, KUN opstå ved forkert signalbehandling, da CMY blot er en sammenblanding af RGB (medmindre vi taler om Sharp Quattron tv og andre absurditeter...)

Men, jeg gentager gerne, fordi verden ikke er perfekt kan det sagtens være at en ikke-perfekt løsning som CMS i mange situationer er det bedste valg i praksis set fra slutbrugerens synspunkt.

Med ( Behøver) mener jeg perfekt farvegengivelse.. Uden CMS..  Ala min gl. CRT projektor.

Forbrugere idag er vænnet til elendig kvalitet, og kort levetid på projektoere.. Men kigger vi 20 år tilbage var tilgangen en hel anden til billedkvalitet hos de førende projektor producenter, se feks. På Sony G90. Barco 909. Electrohome 9500LC. En skam man ikke har ført den tilgang til billed kvalitet med over i digital verden. Skal så huske at fortælle at CRT setup ikke er plug and play.. Og der er fantastisk mange elendige CRT maskiner også..

Otto... Kom med et bud på den digital projektor der idag kan lave et perfekt billede i henhold til REC. 709. ud fra panelernes og elektronikkens native egenskaber...  Altså uden prosessor indblanding i signalet..

-------------

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:40
Jeg har en sim2 d80e. Der er farvegengivelsen ret så god - uden det store lystab. Jeg går ud fra at den er laver korrekt .....næsten :-)

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 12:47
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Kunne være jeg skulle tage en X35 når den kommer, med min Iscan Duo, Men lad os tage den Otto, alt efter hvad specs siger på den. Det kan jo også bare være at X35 får det lens 4K
og X75 og X95 får ægte 4K, ikke at 4K har nogen betydning, med mindre det kan fremme skarpheden.
Jeg vil jo kende mig selv ret dårligt hvis jeg tager en 100 tkr projektor og den ikke skal skiftes indenfor 5 år alligevel. Så hellere bruge 25 k hvert andet år.

Jeg har leget lidt med min X7, og syntes at det hjælper at stille lensen en smule ud af focus, så den ikke tegner pixel strukturen så hårdt..

Det er ganske lidt den skal ud af focus før end convergensen begynder at skride for meget.. Men det er for såvidt lidt samme efekt som de forsøger at opnå med E shift..  Og så slipper man for billedbehandling, og andre ubehageligheder..Wink

Jeg er af den holdning at 4k er noget pis så længe vi ikke har 4K film.. Vi er igen tilbage ved prosessore og billedbehandling i rå mængder..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:03
Det er X7 og Iscan Duo Otto har brugt MEGET tid på. Skal siges at først var X7 uden Duo.
Men han kan sikkert igen skrive hvorfor han mener at en X30 med Duo samlet set er bedre end en X70.
Så en X55 kunne jo være en mulighed for mig.
Jeg syntes også at 3D gengivelsen på X7 er ret dårlig, hvilket jo ikke er en hemmelighed.
Så hvad gør man ikke for ungerne hvis en X55 er meget bedre her.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:12

Det er X7 og Iscan Duo Otto har brugt MEGET tid på. Skal siges at først var X7 uden Duo.
Men han kan sikkert igen skrive hvorfor han mener at en X30 med Duo samlet set er bedre end en X70.
Så en X55 kunne jo være en mulighed for mig.
Jeg syntes også at 3D gengivelsen på X7 er ret dårlig, hvilket jo ikke er en hemmelighed.
Så hvad gør man ikke for ungerne hvis en X55 er meget bedre her.

Hvis man er i markedet for en scaler med CMS vil jeg anbefale Lumagen.. Det er et seriøst firma i modsætning til DVDO.. Lumagen har vist at de supporter deres produkter i nærmest en uendelighed.. Og så er deres scaler så meget bedre at det kan ses uden problemer.

Jeg har købt min her..

http://curtpalme.com/Radiance.shtm - http://curtpalme.com/Radiance.shtm

Super service og backup..

Kan være der i fremtiden kommer en dansk importør igen.. hvem ved..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:18
Et lille indspark vedr. JVC´s projektorer. Jeg er den lykkelige ejer af både HD350, X30 og har også haft HD950. Der er ingen tvivl i mit sind. JVC HD350 er en lang bedre projektor end X30 og HD950. Den har en skarphed som de to andre ikke magter. Især efter at jeg har fået dem kalibreret er al tvivl fjernet. JVC HD350 er en klasse bedre. Hvilket er blevet bekræftet af flere kompetente personer.
Super ærgeligt at JVC på samlebånd sprøjter nye modeller ud hver eneste år, som angiveligt skulle være bedre, men desværre halter i den grad.
Så hvis man er ejer af en HD350, så få den kalibreret og få billede af høj klasse.

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:19

Det er vel så også 25 tkr for en med samme antal indgange som Iscan Duo til 10 tkr.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:21

Det er vel så også 25 tkr for en med samme antal indgange som Iscan Duo til 10 tkr.

Vil man ha kvantitet eller kvalitet.. lol Hellere betale 4x for noget der virker..Wink

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:29
X55 får "4k lens halløj".

Det skulle være blevet forbedret, men i og med at konceptet går ud på noget jeg ikke mener kan lade sig gøre, så jeg er skeptisk...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:31

X55 får "4k lens halløj".

Det skulle være blevet forbedret, men i og med at konceptet går ud på noget jeg ikke mener kan lade sig gøre, så jeg er skeptisk...
Så er det jo bare om en x55 med Duo er meget bedre end x7 med Duo.
Og om 3d er så meget bedre, ikke at du og jeg går så meget op i det, men af hensyn til familien.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:33

Vil man ha kvantitet eller kvalitet.. lol Hellere betale 4x for noget der virker..Wink
Så kan man jo blive ved.
Nu tror jeg ikke dit billede er 15 tkr bedre end mit med samme projektor :-)

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:33

Det vil jeg tro, men du (I) skal nok høre mere når jeg får dem i fingrene... Vi laver naturligvis et demo-arrangement når de lander, hvilket skulle være sidst i november. Men datoen er ikke fastlagt endnu.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:34

Så kan man jo blive ved.

Var det et oplæg til et vædemål.?Wink Jeg har 500LD film.. jeg foreslår vi vælger en.. og tester på begge setup..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:39

Så kan man jo blive ved.

Var det et oplæg til et vædemål.?Wink Jeg har 500LD film.. jeg foreslår vi vælger en.. og tester på begge setup..
Vi vil jo aldrig blive enige.
Men modigt at købe "scaller" til 25 k og projektor til 40 k.
Men det kan da godt være det er pengene værd.

Hvis du mener LD film med Laser disk film, er jeg for længst gået over til BD.
Jeg var for ung da LD var på toppen :-)

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:41

Det vil jeg tro, men du (I) skal nok høre mere når jeg får dem i fingrene... Vi laver naturligvis et demo-arrangement når de lander, hvilket skulle være sidst i november. Men datoen er ikke fastlagt endnu.
Så ved du hvad du skal lave efter jul :-) Hvis udfaldet bliver positivt.
Du kan vel lave en lukket demoaften i København hjemme hos mig så :-)))))

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:46

Forbrugere idag er vænnet til elendig kvalitet, og kort levetid på projektoere.. Men kigger vi 20 år tilbage var tilgangen en hel anden til billedkvalitet hos de førende projektor producenter, se feks. På Sony G90. Barco 909. Electrohome 9500LC. En skam man ikke har ført den tilgang til billed kvalitet med over i digital verden. Skal så huske at fortælle at CRT setup ikke er plug and play.. Og der er fantastisk mange elendige CRT maskiner også..

Jeg er grundlæggende enig i det du siger om at forbrugerne er vænnet til dårlig kvalitet, og jeg mener også at forbrugerne BURDE have bedre kvalitet for pengene, og KUNNE få det hvis bare de ville efterspørge det. Men stadigvæk så synes jeg ikke du er helt fair - dét projektormarked du kigger tilbage på var jo i flere hundrede tusinde kroners klassen. Jeg synes bestemt at det billede der kan opnås med 3-chip DLP i +200.000,- klassen er absolut high-end klasse. Jeg vil ikke sætte kryds ved én bestemt som det bedste billede jeg har set, men dét man opnår for de penge er altså MEGET bedre end dét man får fra en JVC - også selv om sort ikke er "CRT-sort". Jeg har blandt andet set Digital Projection lave et 6 meter bredt billede med 28 fL kalibreret (jeg tør ikke gætte på prisen), en oplevelse som du IKKE kan levere med nogen CRT (heller ikke med stacking). Jeg er kort sagt overhovedet ikke enig i at man ikke har bragt den samme tilgang til billedkvalitet med over i den digitale verden - man har bare ikke bragt den ned i sub-100k prisklassen. Hvilket jo er ærgeligt, fordi den digitale verden netop giver store muligheder for at levere absolut high-end klasse meget billigt.

Otto... Kom med et bud på den digital projektor der idag kan lave et perfekt billede i henhold til REC. 709. ud fra panelernes og elektronikkens native egenskaber...  Altså uden prosessor indblanding i signalet..

Jeg synes ikke det er helt fair at sige at der ikke må være en indblanding i signalet - det var der jo også på din CRT, bare en analog indblanding. Det må alt andet lige være slutresultatet der tæller. Derudover så findes "perfekt" ikke, og at du kalder din gamle Electrohome for "perfekt" er for det første en subjektiv vurdering, for det andet vil jeg påstå at det er selektiv hukommelse. Bare for at nævne en ting, så varierer den maksimale lysstyrke på en CRT med indholdets totale lysmængde (dvs et helt hvidt billede er ikke lige så hvidt som et lille hvidt felt). På dette punkt, linearitet, er DLP klart overlegen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:47

Det kan da godt være at du skal lægge lokale til en "billedkvalitet for begyndere" session, det er ved at være længe siden jeg har lavet sådan én Smile

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:49

Jeg håber ikke du i fuld alvor betragter Laserdiscs som nogen form for reference. Så står vi i hvert fald mildt sagt to forskellige steder i vores debat.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:51

Det kan da godt være at du skal lægge lokale til en "billedkvalitet for begyndere" session, det er ved at være længe siden jeg har lavet sådan én Smile
Ok, hvis du kan få fri fra "chefen"

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:57

Jeg har leget lidt med min X7, og syntes at det hjælper at stille lensen en smule ud af focus, så den ikke tegner pixel strukturen så hårdt..

Jeg overså lige den her. I forhold til high-end DLP, især single-chip men også 3-chip, er JVC'erne i forvejen uskarpe. Hvis du ligefrem foretrækker at defokusere dem, så står vi HELT sikkert helt forskellige steder i vores opfattelse af billedkvalitet. Det lader til at du nedprioriterer skarphed MEGET.

Prøv at få mulighed for at se blu-ray på en Samsung SPA-800 (eller en 900 hvis du kan finde én). Det er noget af det absolut skarpeste jeg har set (og skarpere end 3-chip DLP kan levere). Forudsat at man bruger et godt, neutralt lærred naturligvis, optimalt set Da-Lite Affinity. Og nej, vi taler ikke om kunstig skarphed i nogen form. Dette setup er p.t. min reference for skarphed, og sådan set også farvegengivelse og linearitet. Men som sagt, man kan desværre ikke købe dem længere.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 13:58

Ok, hvis du kan få fri fra "chefen"

Ja det er den sværeste del LOL

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 14:00

Tilmelder mig med det samme Big smile

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 15:38
Hvis man lige ser bort fra at der er nedsat pris på X30 nu, må en X55 med lidt omregning af de andre modeller blive prissat til 34.995,- er mit gæt, herefter rabat selvfølgelig.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 18:21

Jeg håber ikke du i fuld alvor betragter Laserdiscs som nogen form for reference. Så står vi i hvert fald mildt sagt to forskellige steder i vores debat.

Det var vist en lidt anden debat.. Det var scaler valget der var på banen her.. DVDO VS Lumagen.. Men hvis du syntes DVDO er reference scaleren på markedet, så bliver vi hurtigt enige om at være uenige..Wink

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 18:45

Det var vist en lidt anden debat.. Det var scaler valget der var på banen her.. DVDO VS Lumagen.. Men hvis du syntes DVDO er reference scaleren på markedet, så bliver vi hurtigt enige om at være uenige..Wink

OK, så er jeg mere med... Men nej jeg mener absolut Lumagen Radiance er reference scaleren på markedet!

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 19:01

Jeg overså lige den her. I forhold til high-end DLP, især single-chip men også 3-chip, er JVC'erne i forvejen uskarpe. Hvis du ligefrem foretrækker at defokusere dem, så står vi HELT sikkert helt forskellige steder i vores opfattelse af billedkvalitet. Det lader til at du nedprioriterer skarphed MEGET.

Prøv at få mulighed for at se blu-ray på en Samsung SPA-800 (eller en 900 hvis du kan finde én). Det er noget af det absolut skarpeste jeg har set (og skarpere end 3-chip DLP kan levere). Forudsat at man bruger et godt, neutralt lærred naturligvis, optimalt set Da-Lite Affinity. Og nej, vi taler ikke om kunstig skarphed i nogen form. Dette setup er p.t. min reference for skarphed, og sådan set også farvegengivelse og linearitet. Men som sagt, man kan desværre ikke købe dem længere.

Nu er min reference et kig ud af vinduet, og noget som du kalder skarpt vil jeg nok betegne som værende unaturligt overskarpt/ overfokuseret.

Når et billede ikke er for skarpt og ikke for blødt får jeg fornemmelse af dybde i billedet.. Det er noget der i voldsom udstrækning mangler på digital maskiner. Skarpere end X7 så takker jeg pænt nej tak..
Tror du trænger til at lege lidt med en gl. CRT maskine og få woooow oplevelsen.

Det der skal være skarpt bliver skarpt, og det der skal være uskarpt/ baggrund ude af fokus, er ude af fokus. Og du får en dybde / 3D fornemmelse i billedet.

Det er på nogle af de store 9" maskiner muligt at køre 1080P 72hz  også en medvirkende årsag til jeg købte en Lumagen Radiance XS+ vist de eneste der klare en båndbrede på 185Mhz og så er no ring scaling kontra DVDO extra ring scaling klart at foretrække.. Eneste kombi det er lykkedes mig at scalere nær perfekt var med en Denon DVD A1XVA der kørte 1080i 4:2:2 out via HDMI til DVDO VP50 der så klarede deinterlacingen... På den måde undgik jeg de grimme ringninger fra DVDO scaleren, og fik udnyttet deres glimrende deinterlacing.

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 19:32
Nu ved jeg lidt om fotografering.
Så forstår jeg altså ikke lige hvordan en uskarp baggrund bliver for skarp.
Men det løser du da ikke ved at stille projektoren en smule uskarp. For at opnå dybde.
Måske jeg misforstår dig.

En uskarp baggrund vil jo stadig være uskarp selv om den vises skarpt, hvis man kan forstå hvad jeg mener

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 19:34
Altså, hallo, er JVC HD350 bedre end X30?! Jeg troede at der var sikkert nok at købe sidstnævnte nu jeg havde set 350'eren i Tape Connection for to år siden

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Altså, hallo, er JVC HD350 bedre end X30?! Jeg troede at der var sikkert nok at købe sidstnævnte nu jeg havde set 350'eren i Tape Connection for to år siden

Øh, den nye hedder x35, hvis det var den du troede er 350eren

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 19:43
Jeg refererer, når jeg skriver HD350, til den gamle model, som hed HD350.

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 19:52

Nu ved jeg lidt om fotografering.
Så forstår jeg altså ikke lige hvordan en uskarp baggrund bliver for skarp.
Men det løser du da ikke ved at stille projektoren en smule uskarp. For at opnå dybde.
Måske jeg misforstår dig.

En uskarp baggrund vil jo stadig være uskarp selv om den vises skarpt, hvis man kan forstå hvad jeg mener

det jeg tror jeg ser, er at et fast pixel display får hver pixel tildelt en farve osv. når man så har den 4kantede pixel og en afstand til næste pixel så får man hurtigt tegnet tingene skarpt op.. Du mister den naturlige overgang på kanter. Real world er trods alt mere rund end firkantet.. og der er ikke horisontale og vertikale linier over alt derude.. Tror ikke udelukkende det er pixel og grid der er skyld i det hele, men også den interne billedbehandling der foregår i det skjulte.

Det er lidt svært at forklare.. Det skal ses/ opleves.. Men igen kig ud af vinduet og derefter på et lignende landskab fra din projektor, og fortæl mig om du føler du kigger ud af vinduet....

En rigtig godt opsat CRT maskine kan du betragte er 110" billede  på 50cm afstandog tælle næsehår på dem der medvirker, ganske som stod de over for dig.. Det er dog en god ide lige at træde et skridt til side.. ellers bliver de lidt utydelige.. Det får automatisk min hjerne til ar føle realisme..

Og den ro og realisme er i megen høj grad også gældene fra sofaen, selvom at du ikke nødvendigvis kan pinpointe fejlene på din digital maskine derfra...

Jeg er ikke så gammel at jeg er vokset op med CRT og Laserdisc.. men det er kommet til mig efter nogle aha oplevelser.. Som jeg er helt klar over mange aldrig har haft, og derfor heller ikke har forståelse for hvad jeg ævler om..Embarrassed 

Og nej den oplevelse får du ikke på en gl. 8" BARCO CRT maskine.

Jeg har faktisk samme oplevelse med OPPO 93/ 95 VS OPPO 83.

93, og 95 modellerne har en meget skarp men flad måde at gengive billedet på.. Jeg har ikke kune måle forskel på maskinerne, blot konstatere de ikke får lov at afløse min gl OPPO 83.. Jeg er spændt på hvordan den nye OPPO 103 ser ud på lærredet.

Jeg skal nok åbne dørene for nysgerrige sjæle når jeg engang bliver færdig med at ombygge mit hus.

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:22
Det kan vel bedst beskrives som billedet bliver for "digitalt"
Det er vel også det nærmeste jeg kommer på at jeg syntes JVC projektorerne ikke er for digitale,
Det at jeg kan lide billedet på en JVC fremfor andre projektorer.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:32

Nu er min reference et kig ud af vinduet, og noget som du kalder skarpt vil jeg nok betegne som værende unaturligt overskarpt/ overfokuseret.

Defokuserer dit vinduesglas da verden udenfor?

Du antager ting om hvad jeg mener er skarpt, uden at forstå hvad det er jeg siger. Jeg taler IKKE om hverken unaturligt, overskarpt eller overfokuseret. Du kan _kun_ få "at kigge ud af vinduet" ved IKKE at pille ved skarpheden, hverken den ene eller den anden vej. At defokusere er at forringe ægtheden, punktum. Vi er helt enige om at billedet ikke skal være overskarpt, men måden at undgå det er IKKE at defokusere.

Noget helt andet er så om materialet er designet til at give dig "kigge ud af vinduet" effekt, men det er sådan set irrelevant.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:33

Det kan vel bedst beskrives som billedet bliver for "digitalt"
Det er vel også det nærmeste jeg kommer på at jeg syntes JVC projektorerne ikke er for digitale,
Det at jeg kan lide billedet på en JVC fremfor andre projektorer.

Det lyder rigtigt.. Det bedste billede jeg har opnået på JVC er fra OPPO 83 via DVDO VP50 som ikke laver andet end at konvertere color space fra 4:2:2 til RGB... Og kun OPPO 83  og kun VP50.. ikke VP50 pro..OPPO 93 eller andre afspillere jeg har prøvet
Der er neget i den kæde der falder i hak.. og som tidligere skrevet er lensen stillet en anelse ud af fokus, men kun lige så pixelene  flyder let sammen.

Det er helt sikker et billede mange vil falde i svime over.. Hvis ikke de har set bedre... lol

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:35

En rigtig godt opsat CRT maskine kan du betragte er 110" billede  på 50cm afstand 

Hvilket jeg synes er cirka lige så relevant en test som at sætte en subwoofer i stikkontakten.

(...hvilket vil sige "overhovedet ikke", for dem der ikke ved hvad jeg taler om).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:38

Defokuserer dit vinduesglas da verden udenfor?

Du antager ting om hvad jeg mener er skarpt, uden at forstå hvad det er jeg siger. Jeg taler IKKE om hverken unaturligt, overskarpt eller overfokuseret. Du kan _kun_ få "at kigge ud af vinduet" ved IKKE at pille ved skarpheden, hverken den ene eller den anden vej. At defokusere er at forringe ægtheden, punktum. Vi er helt enige om at billedet ikke skal være overskarpt, men måden at undgå det er IKKE at defokusere.

Noget helt andet er så om materialet er designet til at give dig "kigge ud af vinduet" effekt, men det er sådan set irrelevant.

Så ægte skarphed for dig er så firkantede pixels med grids.. Det jeg opnår ved at pille den lidt ud af fokus er kun lige nøjagtigt at få pixelstrukturen til at flyde sammen så stregerne mellem pixelene ikke længere er så tydelige.. er det ikke også hele pointen i deres E shift stunt.? 

Hvordan oplevede du filmen da du prøvede det.?

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:43

Det er helt sikker et billede mange vil falde i svime over.. Hvis ikke de har set bedre... lol

Lige præcis... Jeg tror ikke du nogensinde har set et digitalt display med fuld skarphed. Man bliver netop overrasket over hvor BLØDT dét ser ud.

Uskarpt er ikke mere naturligt end overskarpt. Måske for den enkeltes subjektive øje, men korrekt skarphed er bedst i alles øjne. Det er bare ikke ret mange der har set det.

Jeg har en fladskærm i stuen, der langtfra er perfekt, men muligvis er den eneste 1080P skærm på markedet med 100% korrekt skarphed (og nej den kan man heller ikke købe... Der er lidt et mønster i dét!). _Alle_ der ser den kommenterer dybdevirkning og naturlighed i billedet, at det er detaljeret men ikke kunstigt. Jeg har en CRT (tv) entusiast i omgangskredsen, som siger at mit tv er det ENESTE han kan holde ud at se på. Det er bestemt ikke opnået ved at defokusere noget som helst.

Jeg har desværre ikke en Samsung SPA-800/900 projektor ved hånden som jeg kan vise dig, men du må gerne komme forbi og se mit tv...

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:44

En rigtig godt opsat CRT maskine kan du betragte er 110" billede  på 50cm afstand 

Hvilket jeg synes er cirka lige så relevant en test som at sætte en subwoofer i stikkontakten.

(...hvilket vil sige "overhovedet ikke", for dem der ikke ved hvad jeg taler om).

Ja enig det er jo slet ikke relevant at man har fuld opløsning uden pixelopdeling..  Og kan betragte det på nært hold uden problemer.

Jeg er så flyttet tættere på mit billede efter jeg fik CRT.. Det resulterede så i at jeg fik meget tydelig pixels når jeg tændte min JVC.. Naturligvis ligegyldigt for folk som er halvblinde og ligeglade..

Du kunne også vælge at citere hele mit indlæg, og tro på når jeg fortæller at det også har stor forskel fra sofaen..

Hvornår har du sidst leget med analog billedfremvisning ? og hvad bestod kæden af.?

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:47

Så ægte skarphed for dig er så firkantede pixels med grids.. Det jeg opnår ved at pille den lidt ud af fokus er kun lige nøjagtigt at få pixelstrukturen til at flyde sammen så stregerne mellem pixelene ikke længere er så tydelige.. er det ikke også hele pointen i deres E shift stunt.? 

Jo, og jeg mener de er bedst med E Shift slået FRA. Igen: Du må ikke bruge din JVC som reference for digital skarphed, skarpheden er et af de punkter hvor den IKKE er en reference projektor. Hvis du ikke har set en high-end DLP, så stop med at generalisere om digitale billeder, og forhold dig til at det er DIN projektor du ikke kan lide, ikke digitale billeder i det hele taget.

Nej, "ægte skarphed" er ikke firkantede pixels med grids. Hvis du ser firkantede pixels med grids, sidder du for tæt på. Eller har godt syn, og skal glæde dig til 4K projektorer. Men uanset hvordan du vender og drejer det, så får du IKKE et mere naturligt billede ved at defokusere, lige så lidt som at en rørforstærker lyder mere tæt på virkeligheden end en transistorforstærker. Men al respekt for at du foretrækker at ofre skarphed for at få en anden, for dig bedre oplevelse, det er fint nok. Bare lad være med at kalde det tættere på virkeligheden.

Ikke forstået?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:49

Ja enig det er jo slet ikke relevant at man har fuld opløsning uden pixelopdeling..  Og kan betragte det på nært hold uden problemer.

At du ikke kan se de enkelte pixels er langtfra det samme som at du har fuld opløsning. Dérfor er det irrelevant.

Kan vi blive enige om at en blu-ray skive indeholder pixels?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:55

At du ikke kan se de enkelte pixels er langtfra det samme som at du har fuld opløsning. Dérfor er det irrelevant.

Kan vi blive enige om at en blu-ray skive indeholder pixels?

Jep.. Kan vi blive enige om at naturen/ virkeligheden ikke indeholder pixels.?

kunne du overveje at tro på at jeg kan lave en 1080P  1:1 pixel med CRT uden pixelefekten.?

Og kunne det måske være muligt at den opdeling man laver under optagelsen i pixels.. kunne opblødes i fremvisningen, så man fik en meget naturlig effekt.?

Og fortæl mig lige hvornår du sidst har opstillet kalibreret en 9" CRT maskine.?

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:55

Skarpere end X7 så takker jeg pænt nej tak..

Det er lige præcist dén her sætning der fikserer mig. Du ser noget digitalt og unaturligt, og forudsætter at hvis det blev mere skarpt ville det blive mere digitalt og unaturligt, så det vil du i hvert fald ikke have. Det forholder sig stik modsat.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 20:58

.

Ikke forstået?
[/QUOTE]

Hvordan oplevede du filmen på en JVC X7 hvor fokus var justeret så din pixel grid var næsten væk..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:02

Skarpere end X7 så takker jeg pænt nej tak..

Det er lige præcist dén her sætning der fikserer mig. Du ser noget digitalt og unaturligt, og forudsætter at hvis det blev mere skarpt ville det blive mere digitalt og unaturligt, så det vil du i hvert fald ikke have. Det forholder sig stik modsat.

Din verden er firkantet.. min er rund..Wink  Tættere på tror jeg ikke vi kommer det emne.. Ellers skal det vist demonstreres og skarphedsbegrebet inbyrdes kalibreres.

-------------

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:05
Jeg vil lige komme med mit besyv. Jeg oplever billeder på dlp ( sim2 d80e ) vs jvc x30 som skarpere og mere "analogt" .

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:10
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg vil lige komme med mit besyv. Jeg oplever billeder på dlp ( sim2 d80e ) vs jvc x30 som skarpere og mere "analogt" .

Jeg er 100% overbevist om at DLP er D-ILA overlegen på mange områder, og bliver også mit næste valg, hvis de nogensinde kommer til at kunne lave sort så sort som fanden røv en mørk vinteraften..

Og JVC sort er gråt her i huset..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:11

kunne du overveje at tro på at jeg kan lave en 1:1 pixel med CRT uden pixelefekten.?

1:1 ja. Men det ændrer ikke på at din logik er fejlbehæftet. Du argumenterer for at det er dét at billedet er opdelt i pixels der gør billedet unaturligt, men billedet ER opdelt i pixels, også på din CRT. Dét din CRT gør er at defokusere billedet, ved at de enkelte pixels overlapper.

Forstå mig ret, jeg vil gerne tro på at dit CRT billede er bedre end din JVC. Men din JVC har jo netop _ikke_ optimal skarphed, det er dét jeg forsøger at fortælle dig.

Og kunne det måske være muligt at den opdeling man laver under optagelsen i pixels.. kunne opblødes i fremvisningen, så man fik en meget naturlig effekt.?

Ja, du kan godt ofre opløsning for blødhed. Men det er ikke det samme som at du er tættere på "at kigge ud af vinduet". Det afhænger af hvilke egenskaber du subjektivt oplever som væsentlige for at opnå dén oplevelse. Ligesom at nogle mener rørforstærkere lyder mere naturligt end transistorer, mens andre mener det forholder sig omvendt. Du kan også opnå en meget naturlig effekt ved ganske enkelt at have skarphed NOK. Dét du oplever er et digitalt display der IKKE er skarpt nok til dét du forsøger at opnå. Problemet er, som sagt, ikke at JVC'en er for skarp, men at den ikke er skarp NOK. At en defokusering i DINE øjne maskerer denne mangel, det er en subjektiv vurdering som jeg ganske enkelt overhovedet ikke er enig i.

Og fortæl mig lige hvornår du sidst har opstillet kalibreret en 9" CRT maskine.?

Hvornår har du sidst opstillet og kalibreret en high-end DLP projektor?

Jeg har set, men ikke selv kalibreret, 9" CRT flere gange. Jeg har set, men ikke kalibreret på, ukomprimeret råmateriale på en Barco D-Cinema projektor. Jeg har set blu-ray på +500.000,-s DLP projektorer mange gange, og kalibreret et par stykker. Hvis du vil starte en pisse-længst konkurrence, så skal du bare sige til. Hvis du ikke har set en high-end single chip DLP korrekt sat op, så lad være med at skyde mig i skoene at JEG ikke ved hvad jeg taler om. Tak.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:15
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Hvilket er hele pointen. Hvis billedet er mindre analogt, er det fordi skarpheden er _ringere_. Ikke fordi den er for høj eller for lav.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:16

Din verden er firkantet.. min er rund..Wink  

Nej, min verden er korrekt Wink

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:18

kunne du overveje at tro på at jeg kan lave en 1:1 pixel med CRT uden pixelefekten.?

1:1 ja. Men det ændrer ikke på at din logik er fejlbehæftet. Du argumenterer for at det er dét at billedet er opdelt i pixels der gør billedet unaturligt, men billedet ER opdelt i pixels, også på din CRT. Dét din CRT gør er at defokusere billedet, ved at de enkelte pixels overlapper.

Forstå mig ret, jeg vil gerne tro på at dit CRT billede er bedre end din JVC. Men din JVC har jo netop _ikke_ optimal skarphed, det er dét jeg forsøger at fortælle dig.

Ja, du kan godt ofre opløsning for blødhed. Men det er ikke det samme som at du er tættere på "at kigge ud af vinduet". Det afhænger af hvilke egenskaber du subjektivt oplever som væsentlige for at opnå dén oplevelse. Ligesom at nogle mener rørforstærkere lyder mere naturligt end transistorer, mens andre mener det forholder sig omvendt. Du kan også opnå en meget naturlig effekt ved ganske enkelt at have skarphed NOK. Dét du oplever er et digitalt display der IKKE er skarpt nok til dét du forsøger at opnå. Problemet er, som sagt, ikke at JVC'en er for skarp, men at den ikke er skarp NOK. At en defokusering i DINE øjne maskerer denne mangel, det er en subjektiv vurdering som jeg ganske enkelt overhovedet ikke er enig i.

Hvornår har du sidst opstillet og kalibreret en high-end DLP projektor?

Jeg har set, men ikke selv kalibreret, 9" CRT flere gange. Jeg har set, men ikke kalibreret på, ukomprimeret råmateriale på en Barco D-Cinema projektor. Jeg har set blu-ray på +500.000,-s DLP projektorer mange gange, og kalibreret et par stykker. Hvis du vil starte en pisse-længst konkurrence, så skal du bare sige til. Hvis du ikke har set en high-end single chip DLP korrekt sat op, så lad være med at skyde mig i skoene at JEG ikke ved hvad jeg taler om. Tak.

Så pisser jeg lige en slat i din sko.. Jeg har ikke påstået at DLP ikke virker.. Kan de lave sort.?
Hvornår så du sidst en 9" CRT maskine, og på hvilket grej.
 Nu er vi i en JVC tråd, og jeg sammenligner JVC med den reference jeg har til rådighed.. Har du ikke samme reference som mig må du pisse den anden vej.. Eller tro på hvad jeg skriver..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:30
Det er nok der jeg er mest enig.
En dlp er i min dedikeret sorte kælder hul for grå til mig.
Der findes ingen perfekt projektor, og hver teknologi har sine fordele.
JVC leverer vel så gennemsnit et fint billede i hver prisklasse de har en model, måske mest i den billige ende.
Man kunne jo sagtens købe en dyrere projektor.
Men der skal jo også være råd til andre dyre hobbyer.

-------------
SVP03

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:44

Så pisser jeg lige en slat i din sko.. Jeg har ikke påstået at DLP ikke virker.. Kan de lave sort.?

Nej, men nu talte vi jo specifikt om skarphed. Og det var DIN påstand at et skarpere billede end JVC'en leverer ville give et mere unaturligt billede. Alt andet lige, tager du fejl. At det SAMLEDE billede godt kan opleves mere naturligt PÅ TRODS AF en ringe/ringere skarphed, det er vi helt enige om.

Det er lang tid siden jeg har set en CRT sidst, og jeg husker ikke udstyret, men det er jo ikke ligefrem de seneste års udvikling der gør forskellen på dén front... Men når du nu insisterer på at få min referenceramme, så er det vel rimeligt at jeg spørger til din: Har du set en high-end DLP eller har du ikke? Det er jo ikke mindre relevant for din argumentation, end mine CRT erfaringer er relevante for min argumentation. Forskellen på vores argumentation er at din går imod gængs viden. Jeg kunne også vælge at afholde mig fra selv at tage stilling, og overlevere udtalelser fra kilder der er mere kompetente end jeg, selv om det er en lidt småfesen måde at argumentere på: Joe Kane har ikke blot set og kalibreret hundredevis af CRT projektorer, men har været med i udviklingen af CRT projektorer, såvel som DLP projektorer. Mine argumenter er grundlæggende gentagelser af hans - dog ikke blindt, dét jeg har set har bekræftet at manden har ret: Det bedste billede opnås med den højest mulige, ÆGTE skarphed. Synlig pixel-struktur er IKKE ægte skarphed, men det er defokusering absolut heller ikke.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:44

JVC leverer vel så gennemsnit et fint billede i hver prisklasse de har en model, måske mest i den billige ende.

Du skal være velkommen her og se et rigtigt uskarpt CRT billede, som mangler opløsning osv..
http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=31033&postdays=0&postorder=asc&&start=40 - http://www.curtpalme.com/forum/viewtopic.php?t=31033&postdays=0&postorder=asc&&start=40

Her er lidt billeder, lidt målinger fra forskellige forsøg på forskelligt udstyr.

Lige pt er den i pit.. Der skal skiftes glycol, og instaleres et rødt C element, som er et filter der skal foran lensen, så Rød rammer spot on. 

http://www.scope.dk/film/5423-operation-valkyrie - http://www.scope.dk/film/5423-operation-valkyrie

Se lige den hjemmefra, bagefter skal du se hvad der gemmer sig i mørket..Wink

Jeg starter også glædeligt min JVC maskine op for en sammenligning.

Og for at spore tråden lidt tilbage til trådstarters emne, så vil jeg anbefale ham at købe noget måleudstyr, og lege lidt med det.. Ingen tvivl om at Otto kan kalibrere den til at yde sit bedste.. men spørg ham hvor mange timer den kalibrering holder inden trænger igen..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:46

Hvilket jeg er 110% enig i, og 9 ud af 10 projektorer jeg har solgt de sidste 3-4 år har været JVC'ere. Men den del JEG taler om her (og som jeg anerkender er off-topic) er specifikt om bedre skarphed er en fordel eller ej, ikke hvilket produkt der samlet set er bedst.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 21:50

Du skal være velkommen her og se et rigtigt uskarpt CRT billede, som mangler opløsning osv..

Jeg har hverken sagt at dit CRT billede er uskarpt eller mangler opløsning, jeg har sagt at dit JVC billede er uskarpt og mangler opløsning.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:13

Nej, men nu talte vi jo specifikt om skarphed. Og det var DIN påstand at et skarpere billede end JVC'en leverer ville give et mere unaturligt billede. Alt andet lige, tager du fejl. At det SAMLEDE billede godt kan opleves mere naturligt PÅ TRODS AF en ringe/ringere skarphed, det er vi helt enige om.

Det er lang tid siden jeg har set en CRT sidst, og jeg husker ikke udstyret, men det er jo ikke ligefrem de seneste års udvikling der gør forskellen på dén front... Men når du nu insisterer på at få min referenceramme, så er det vel rimeligt at jeg spørger til din: Har du set en high-end DLP eller har du ikke? Det er jo ikke mindre relevant for din argumentation, end mine CRT erfaringer er relevante for min argumentation. Forskellen på vores argumentation er at din går imod gængs viden. Jeg kunne også vælge at afholde mig fra selv at tage stilling, og overlevere udtalelser fra kilder der er mere kompetente end jeg, selv om det er en lidt småfesen måde at argumentere på: Joe Kane har ikke blot set og kalibreret hundredevis af CRT projektorer, men har været med i udviklingen af CRT projektorer, såvel som DLP projektorer. Mine argumenter er grundlæggende gentagelser af hans - dog ikke blindt, dét jeg har set har bekræftet at manden har ret: Det bedste billede opnås med den højest mulige, ÆGTE skarphed. Synlig pixel-struktur er IKKE ægte skarphed, men det er defokusering absolut heller ikke.

Nej jeg har ikke en dyyyr DLP..  Kan du anbefale en der kan lave sort.?  Defokuseringen må du forholde dig til når du prøver det... Det er ikke for at gøre billedet uskarpt, som det heller ikke bliver.. det er udelukkende for at maskere pixel grid. Det er ikke en wow løsning.. det blev nævnt som en opfordring til folk om at prøve det og se hvad de oplever.. og lidt mere end en smule, og convergensen skrider..

Jeg kan så fortælle dig at der er ting der er mulige med CRT idag som ikke var det for få år siden.. Der kan købes HDMi kort til nogle CRT maskiner, og Lumagen Radiance + modellerne var heller ikke på markedet. Og så er der jo Blu Ray film med den virkning den opløsning har.

Jeg påstår ikke at der er nogle win win tweaks på en JVC.. men der er noget man kan tage stilling til.. man må ofte ofre noget for at få noget andet..

Fortsat vil min CRT være det der er min reference, mne kan du anbefale mig noget der performer bedre til hjemme bio brug er jeg lutter øre.. Et ufravigeligt krav er at den ikke har dårligere sort gengivelse end JVC.. Helst som på min CRT..  Der sker virkeligt mange ting derude i mørket på mine film.. lol

Der er ting der er betydeligt nemmere, og bedre på Digitalmaskiner.. feks. min CRT.
Den kræver bedre lyskontrol i rummet på grund af de meget store lense åbninger, og så er der hele geometri opsætningen der er lidt noget puha at få styr på. men som tidligere nævnt.. man må ofre noget for at få noget andet.

Men du kommer til at bevæge dig lidt mod strømmen og ud og se hvad det er muligt at vride ud af en CRT maskine i dagens verden.. mit setup var kalibreret til 10-11 fl på både CRT og JVC.. på et 110" lærred gain 1,0  Det er så også smertegrænsen for CRT.. på det lærred..

Det er muligt jeg vender tilbage til mit 90" lærred når det skal op igen.. Det har visse fordele for begge maskiner.. Især skarphed på CRT og mindre synlig pixel grid på JVC..

Men et bud på en ultimative DLP projektor.. uanset pris.. men husk sort og kontrast skal også være bedre end JVC. Og ingen auto iris tak..

Så skal jeg se om jeg kan finde et sted sådan en bandit kan ses. Husk den skal bruges til et 110" lærred..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:19

Nej jeg har ikke en dyyyr DLP..  Kan du anbefale en der kan lave sort.?  

Nej. Hvis du hverken læser dét du citerer mig for, eller gider forholde dig til hvad jeg prøver at sige, så har vi ikke mere at snakke om.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:20

Jeg har hverken sagt at dit CRT billede er uskarpt eller mangler opløsning, jeg har sagt at dit JVC billede er uskarpt og mangler opløsning.

du skal ikke komme her og påstå min JVC er uskarp og mangler opløsning.. lol Den er fuldstændig magen til alle de andre JVC maskiner der er derude.. Medmindre du mener det er den nye pære fra Tapeconection der ødelægger det hele..Tongue

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:24
Nu vil jeg ikke blande mig noget særligt i debatten da jeg ikke har noget at byde ind med, men stridsvogn nu har du flere gange kraftigt antydet at du med din CRT kan se forskellige detaljer i skyggepartierne som ikke kommer frem med digitale projektorer. Sådan læser jeg dig i hvert fald.
Kunne du ikke komme med et konkret eksempel på hvad du mener. Du henviste før til en bestemt film. Hvad i den kan du ikke se på den digitale som kommer frem med CRT?

MVH

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:24

Nej jeg har ikke en dyyyr DLP..  Kan du anbefale en der kan lave sort.?  

Nej. Hvis du hverken læser dét du citerer mig for, eller gider forholde dig til hvad jeg prøver at sige, så har vi ikke mere at snakke om.

troede vi skulle citere hinanden i øst og vest, du er da pænt god til kun at trække enkelte linier ud af sammenhæng og tolke dem som du lyster.. 

Så prøvede bare at følge stilen.. pisse iriterende ikke.?

Jeg syntes også det er træls at man ikke kan købe en DLP maskine der ikke kan lave sort.. Men måske kommer det endag.. så kan vi måske snakke sammen igen..Wink

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:31

troede vi skulle citere hinanden i øst og vest, du er da pænt god til kun at trække enkelte linier ud af sammenhæng og tolke dem som du lyster.. 

Så prøvede bare at følge stilen.. pisse iriterende ikke.?

Jeg læser dét jeg citerer, og svarer på det. DLP kan ikke lave sort, det har jeg skrevet flere gange allerede, så hvorfor bliver du ved med at spørge? Og iøvrigt undlade at svare på dét jeg spørger DIG om.

Jeg syntes også det er træls at man ikke kan købe en DLP maskine der ikke kan lave sort.. Men måske kommer det endag.. så kan vi måske snakke sammen igen..Wink

Vi kan snakke sammen lige så snart du vil diskutere om høj skarphed er godt eller skidt, i stedet for at diskutere hvad der skal være din næste projektor.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:32
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Nu vil jeg ikke blande mig noget særligt i debatten da jeg ikke har noget at byde ind med, men stridsvogn nu har du flere gange kraftigt antydet at du med din CRT kan se forskellige detaljer i skyggepartierne som ikke kommer frem med digitale projektorer. Sådan læser jeg dig i hvert fald.
Kunne du ikke komme med et konkret eksempel på hvad du mener. Du henviste før til en bestemt film. Hvad i den kan du ikke se på den digitale som kommer frem med CRT?

MVH

Uha det er mange film og mange scener.. Men min ynglings test film til sidst var
http://www.scope.dk/film/5423-operation-valkyrie - http://www.scope.dk/film/5423-operation-valkyrie

Der er en start scene hvor de panorere forbi bæltet på en tank der er parkeret..  Der er detaljer på bæltet hjulene osv der er helt fantastiske.

senere i filmen er der en scene hvor de sidder og venter på et tlf opkald i et røgfyldt lokale.. Der er så medet dybde i den mørke scene, og man fornemmer hvordan røgen svæver i et andet lag/ afstand.. 3D efekt... Men igen det er umuligt at forklare.. Jeg kan ikke beskrive det med ord.. Det skal ses..

-------------

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:40

Jeg svarer gerne for ham: Mangel på detaljer i det sorte kan skyldes flere ting. Ingen af dem er sort-niveauet. Det kan indirekte skyldes at signalet er digitalt, forudsat at det er en DÅRLIG digital signalbehandling - men så kunne man med samme ret argumentere for at analogt er skidt fordi analog signalbehandling KAN være ringe.

Manglende detaljer kan skyldes forkert opsætning, eller manglende dynamik-område (oversat til nudansk: Man løber tør for bits), hvilket oftest skyldes at man behandler mere på signalet end man har bit-dybde til. Blu-Ray er 8 bit, og har i sagens natur en fysisk begrænsning på hvor små variationer der kan laves i det sorte. Der er ikke noget system-betinget der gør at disse variationer ikke kan vises eller ses på et digitalt display.

Hvis man insisterer på at presse et digitalt display til at lave så sort det kan, så vil man som oftest ofre dynamik-området på vejen, og dermed miste detaljer. MANGE, vel tæt på alle, digitale displays er fra fabrikken designet til at ofre detaljering for sort-niveau, fordi sort sælger. Derfor er det ofte umuligt at justere gængse digitale konsum-displays til at gengive detaljerne korrekt. Det er IKKE det samme som at analogt er bedre end digitalt. Både digitale og analoge displays kan være gode og dårlige.

Men igen, hvis vi nu tog fat i displays der er i samme prisleje som nyprisen på Stridsvognens CRT projektor, så er det altså ikke det store problem.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:40

MVH

Uha det er mange film og mange scener.. Men min ynglings test film til sidst var

Der er en start scene hvor de panorere forbi bæltet på en tank der er parkeret..  Der er detaljer på bæltet hjulene osv der er helt fantastiske.

senere i filmen er der en scene hvor de sidder og venter på et tlf opkald i et røgfyldt lokale.. Der er så medet dybde i den mørke scene, og man fornemmer hvordan røgen svæver i et andet lag/ afstand.. 3D efekt... Men igen det er umuligt at forklare.. Jeg kan ikke beskrive det med ord.. Det skal ses..

Tak.

Det er klart det er svært at forklare, med mindre det er helt entydigt, skal jeg lige være sikker på at jeg forstår hvad du mener, så jeg selv kan se det jeg -ikke- kan se ... ;-)
Er der slet ikke noget at se på din JVC eller er detaljeniveauet bare reduceret kraftigt eller hvordan?

MVH

Print side | Luk vindue