Print side | Luk vindue

Vinyl vs. CD ?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115206
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 16:17

Emne: Vinyl vs. CD ?
Skrevet af: rene49
Emne: Vinyl vs. CD ?
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 20:53
Haløj Wink

Jeg har aldrig hørt Vinyl, men har hørt meget godt om det, og har længe leget med tanken om at man skulle invisterer i en pladespiller.
lige. pt kører jeg altid mit musik digitalt til NAD'en og så fungere den som D/A, synes jeg fungerer rigtig godt. Musikken er selv tabsfri, (apple Lossless)

Men hvad er jeres erfaring med vinyl, i forholdt til digital cd lyd?
Og hvad koster det at komme ordentlig i gang med pladespiller? Smile

har hørt lyden er varm og sprød, hvilket tiltaler mig meget! love it..

god aften , ser frem til at blive klogere!
Rene Smile

Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:14
Det afhænger af udstyret. En god grammofon er quartz styret og helst directe drevet, så rummel fra motor undgåes. Pick-uppen er et helt kapitel for sig, og kan sagtens være dyrere end selve grammofonen, før vi snakker den rigtige varme og fine lyd.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:16
Det setup du ser i min fodnote "dali stuen" kampus :)

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:19
Med "udstyret" mente jeg grammofon og pick-up Wink

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:30
hehe ups ;)
er godt klar over at dette spørgsmål, kommer an på pris og individuelle holdninger og bla bla...
men hvilket prisleje ligge en fornuftig grammofon og pick up i ?

Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:45
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det afhænger af udstyret. En god grammofon er quartz styret og helst directe drevet, så rummel fra motor undgåes. Pick-uppen er et helt kapitel for sig, og kan sagtens være dyrere end selve grammofonen, før vi snakker den rigtige varme og fine lyd.

Således er min gode, gamle Akai APQ41 netop! Men der er vist delte meninger om, en god grammofon skal være rem- eller direkte drevet...

Skrevet af: Hans j
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:47
Køb en Denon DP-47F, skift evt. pick-up på den (hvis det er nødvendigt). Det behøver ikke at koste alverden at opleve den gode analoglyd.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:48
brugt eller ny ? :)

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:50
Oprindeligt skrevet af turbo2 turbo2 skrev:

Således er min gode, gamle Akai APQ41 netop! Men der er vist delte meninger om, en god grammofon skal være rem- eller direkte drevet...
Ja, så vidt jeg husker er de fleste entusiast pladespillere remtrukket.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:53
Oprindeligt skrevet af rene49 rene49 skrev:

Brugt, du kan ikke få den fra ny.

Der er en til salg på DBA, den er lidt ramponeret, men hvis alt det mekaniske er ok så er den de kr. 1.000,- værd og mere til. Er pickup også ok så er den hjemme. Ellers finder du en pickup på ebay.de

Så er du igang og kan finde ud af om det er noget for dig. Husk det giver motion at have pladespiller LOL.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:54
Brugt fra 3-4000. Nyt det dobbelte..

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:54
Er tangential-arm nødvendig? Og min erfaring med at høre,om en pick up er ved at begynde at blive slidt, er, at dette kan høres ved afspilning af klavermusik, og særligt i slutningen af pladen.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:55

Brugt fra 3-4000. Nyt det dobbelte..

Nej kast 10.000,- efter det.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Der er en til salg på DBA, den er lidt ramponeret, men hvis alt det mekaniske er ok så er den de kr. 1.000,- værd og mere til. Er pickup også ok så er den hjemme. Ellers finder du en pickup på ebay.de

Så er du igang og kan finde ud af om det er noget for dig. Husk det giver motion at have pladespiller LOL.

Vedr. motionen... Det er ikke kun pga. at pladen skal vendes, men også hvis den skal spilles uden alt for megen knitren og støj, så skal der også bruges nogen tid på rensning af pladen!

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:01

Haløj Wink

Jeg har aldrig hørt Vinyl, men har hørt meget godt om det, og har længe leget med tanken om at man skulle invisterer i en pladespiller.
lige. pt kører jeg altid mit musik digitalt til NAD'en og så fungere den som D/A, synes jeg fungerer rigtig godt. Musikken er selv tabsfri, (apple Lossless)

Men hvad er jeres erfaring med vinyl, i forholdt til digital cd lyd? Vinyl lyder i mine ører bedre, klichéen analog lyd, som du selv nævner : mere varm (  rund og fyldig ). Seriøst byggede cd afspillere, er dog meget tæt på i lyden. Hvis det er den varme lyd, der ønskes, kan en god rørforstærker være løsningen. 
Og hvad koster det at komme ordentlig i gang med pladespiller? Smile Pladespillerens kvalitet har indflydelse på lyden, men ikke i samme grad som pickup'en. Fordelen er, at man med tiden kan opgradere "nålen". De fleste forstærkere i dag, mangler en riaa indgang, men kan købes som ekstern boks. Her er man også selv herre over lydkvaliteten, alt efter hvor meget man vil investere. Selv med dette, er der stadigvæk en beslutning der skal tages. Her tænkes på valg af pickup teknologi, skal det være en MM eller MC pickup. Det sidste valg er typisk dyrere, men giver også bedre lyd.
En god begynderløsning vil måske koste omkring 3-5000 kr., som kan udbygges med en bedre nål.
Jeg vil ikke fraråde et pladespiller køb, men det giver næsten ingen mening, hvis man ikke ejer en vinylsamling.
http://www.av-connection.dk/?PGr=4827&ML=1246 - http://www.av-connection.dk/?PGr=4827&ML=1246

har hørt lyden er varm og sprød, hvilket tiltaler mig meget! love it..

god aften , ser frem til at blive klogere!
Rene Smile

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:02

Vedr. motionen... Det er ikke kun pga. at pladen skal vendes, men også hvis den skal spilles uden alt for megen knitren og støj, så skal der også bruges nogen tid på rensning af pladen!

Det hører med, det skal lige være lidt knitren når pladen starter LOL.

Plader er godt nok en smule sarte, men behandler man dem pænt, så lyder det lækkert.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:06

Ja, så vidt jeg husker er de fleste entusiast pladespillere remtrukket.
Remtræk er en besværlig og dyr løsning, hvor motoren enten er for svag, for ikke at rumle op i pick-uppen. Eller også er der lavet en masse krumspring for at dæmpe den, og det hele ligner noget Georg Gearløs.

Næh køb en Technics 1210 brugt, de ligger på ca 4000 kr, og er uopslidelige. Grunden til at de benyttedes af samtlige DJ's på discotekerne i stor stil inden CD'en fik overtaget Wink

Det hører med, det skal lige være lidt knitren når pladen starter LOL.

Plader er godt nok en smule sarte, men behandler man dem pænt, så lyder det lækkert.

Det er desværre ikke altid KUN ved starten, der kan være støj - selv under afspilningen. Prøv fx at lytte til Jean Michel Jarre, eller klassisk, og så i de stille passager: KNALD! KNITR! Det er ikke altid lige sjovt... Trods god rensning af skidtet.

Knitren og støj, kommer helt af sig selv med tiden. Der er mekanisk slitage, når en plade spilles, så før eller siden vil der opstå støj.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Knitren og støj, kommer helt af sig selv med tiden. Der er mekanisk slitage, når en plade spilles, så før eller siden vil der opstå støj.

Og derfor var der nok nogen, som fandt på CD-spilleren...

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:09

Det er der også en hvis charme ved, det hører med til den analoge tidsalderLOL

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:11

...og begrænsede toneområdet! Prisen for et såkaldt nemt medie blev en ringere lyd. Og så viste CD'en sig i længden at være lige så sart som en vinylpladeLOL

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:12

Det er vist mest ved den musik fra før nogen havde tænkt på mig!!Big smile

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:13

Nej da, man opfandt en pladespiller, der læste rillen uden brug af nål. Og det var stadigvæk en vinylskive.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:14

...og begrænsede toneområdet! Prisen for et såkaldt nemt medie blev en ringere lyd. Og så viste CD'en sig i længden at være lige så sart som en vinylpladeLOL

Mange behandlede også CD'erne som var det kasettebånd: Efter afspilningen, fik de blot lov til at blive smidt direkte på bordet, istedet for at ryge i hylstret.Angry

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:16

Nej da, man opfandt en pladespiller, der læste rillen uden brug af nål. Og det var stadigvæk en vinylskive.

Den blev da vist ikke rigtigt til noget? Har kun HØRT om den - aldrig set ELLER hørt den.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:17

Det vil nok være svært at forestille sig knitren og knas på hip-hopLOL

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:18

Ja - man vil ikke kunne høre detBig smile

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:19

Den blev da vist ikke rigtigt til noget? Har kun HØRT om den - aldrig set ELLER hørt den.
Det har jeg heller ikke. Men Pioneer lavede en skuffe grammofon med fj. btj. og mulighed for skip/næste lissom ved CD. Tror nok den også spillede side 2 uden vending af pladen Wink

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:20

Det er desværre ikke altid KUN ved starten, der kan være støj - selv under afspilningen. Prøv fx at lytte til Jean Michel Jarre, eller klassisk, og så i de stille passager: KNALD! KNITR! Det er ikke altid lige sjovt... Trods god rensning af skidtet.

Jeg ved et, lytter selv til plader, især klassisk.

Men når man nu har en plade hvor det lige knitre inden musikken starter og derefter kun den fineste musik, så er det jo som knitren bare lige meddeler "hey nu kører vi en plade, vent på den dejlige musik".

Kunne være man skulle lave en knitre-intro på cd´ere LOL.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:25

Jeg ved et, lytter selv til plader, især klassisk.

Men når man nu har en plade hvor det lige knitre inden musikken starter og derefter kun den fineste musik, så er det jo som knitren bare lige meddeler "hey nu kører vi en plade, vent på den dejlige musik".

HAHA!!LOL Mindes, der en gang var en gruppe, som indspillede en LP - husker desværre ikke titlen på den, men de sang et sted på den: "Nu er der kommet et hak i min plade-et hak i min plade-et hak i min plade, osv. Det endte med, at mange returnerede deres nye, fine plade i den tro, at den var ødelagt! Det var den bare ikke, det lød bare livagtigt.Big smile

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:28
Du kunne også kaste pengene efter denne her: http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp47f/id-85935751/ - http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp47f/id-85935751/

kr. 2.200,- er en okay pris for en rigtig god pladespiller.

Med ny pickup (hvilket er svært at bevise).

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:31

Du kunne også kaste pengene efter denne her: http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp47f/id-85935751/ - http://www.dba.dk/pladespiller-denon-dp47f/id-85935751/

kr. 2.200,- er en okay pris for en rigtig god pladespiller.

Med ny pickup (hvilket er svært at bevise).

På med klavermusik - så kan det fortælle, hvordan grammofonen spiller.......

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:36

[QUOTE=JeTex] Knitren og støj, kommer helt af sig selv med tiden. Der er mekanisk slitage, når en plade spilles, så før eller siden vil der opstå støj.

Den blev da vist ikke rigtigt til noget? Har kun HØRT om den - aldrig set ELLER hørt den. Lever i bedste velgående, priserne starter dog ved ca. 40000 kr. og stopper ved ca. 55000 kr.
http://www.elpj.com/build/order.php - http://www.elpj.com/build/order.php

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:40

[QUOTE=JeTex] Knitren og støj, kommer helt af sig selv med tiden. Der er mekanisk slitage, når en plade spilles, så før eller siden vil der opstå støj.

Den blev da vist ikke rigtigt til noget? Har kun HØRT om den - aldrig set ELLER hørt den. Lever i bedste velgående, priserne starter dog ved ca. 40000 kr. og stopper ved ca. 55000 kr.
http://www.elpj.com/build/order.php - http://www.elpj.com/build/order.php
Siden er fra 97, så den er nok lagt i gravenLOL

Skrevet af: madass32
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:46
Helt ærlig hvis man ikke har hørt en Venyl før så start med REGA RP1 eller 3 måske en project. fine pladespillere, hvis man bliver glad for det kan man jo så starte med at opgradere, RIAA, Pick-up eller pladespiller.
Er meget tilfreds med min REGA RP1 på Yamaha RX-V1600. Når jeg vil opgradere kommer der en RIAA og så en dag en Pick-up  

-------------
LG 55C7, Primare SPA22, ELAC 403, Raumfeld, Project carbon pladespiller.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:47

http://www.elpj.com/build/order.php - http://www.elpj.com/build/order.php http://www.elpj.com/build/order.php -
Siden er fra 97, så den er nok lagt i gravenLOL
Med en prisliste hvor der anføres nye priser fra juni 2012?

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:52
Tak for en masse rigtige fine svar ! ;)
Tænk vidste ikke engang at pladen skulle vendes, men hvad fanden, jeg er jo også bare en dum knægt på 20 år..
Det virker til at det vil være bedst at starte brugt, for at se om det er noget for mig. Og lige netop det knitren osv, synes jeg er skide charmerende!

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:53
Og sådan lyder den
http://www.elpj.com/experience/audio.php - http://www.elpj.com/experience/audio.php

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 22:55
Det er ikke alle plader der skal vendes. Postkort og andre finurlige "plader" var kun indspillet på den ene side.

Skrevet den: 17-September-2012 kl. 23:00
Selv de første dvd skiver skulle vendes, før de gode dual layer dage.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Suckyboyfriends
Skrevet den: 17-September-2012 kl. 23:22
I forhold til CD skal man være glad for Post og pre-echo. lyd der bliver dårligere jo længere mod midten man kommer. en riaa der skal de-komprimere signalet fordi pladen ikke kan rumme signalet uden.

Det er selvfølgelig lidt for at drille:)

Som jeg ser det er den største fordel ved LP at kilde materialet er langt bedre en CD hvilket er grundet mixet man forbereder inden man putter det på CD eller LP.

Overvejer også at købe en LP da mange kunstere er optaget bedre og derfor lyder federe.
SOSfarum havde en CD version af MJ med og en 24bit sample af en plade med samme nummer. Pladeversionen lød klart bedre selv om begge var digitale i sidste ende. Netop grundet af mixet var bedre.

Og så kan svaghederne ved pladen være med til at give lyden man efterspørger selv om den ikke er korrekt.. Lidt som rør forstærkere:)

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 06:46
Mht. støj pga. snavs, så er laserpladespilleren ikke bedre end en grammofon med alm. pick up. Har faktisk lige læst brugsforvildningen.

Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 08:40
De gange jeg har hørt vinyl har jeg godt kunne lide lyden og den er noget anderledes end CD. Dog kan man komme tæt på vinyl lyd med en CD afspiller men de plejer at være i den temmelig dyre ende....
Der var en bruger på AVTainment der havde taget et vildt skridt. Han havde en rigtig dyr pladespiller, med rigtig god arm, pickup, RIAA og kabler. Han var vist blevet træt af at skulle skifte/vende plader, så han havde købt en prof studie sampler, som han havde forbundet til sin pladespiller. Derefter samplede han alle sine vinyler i 5 mbs DSD, en side på vinyl fyldte vist 3-5 GB !
Derefter konverterede han DSD filen til hvad hans DAC max kunne afspille, 32 bit/384Hz - dette fylder også en hel del....men HD plads koster ikke så meget idag.
Hans DAC var, en M2tech Young med Palmer strømforsyning, som efter rigtig manges mening er noget af det der kommer tættest på vinyl lyd ved afspilning. Kan ikke lige huske hvordan han inputtede til DAC'en men det må have været fra PC over USB.

Denne metode må være noget af det ultimative man kan gøre ved sine vinyler og får man en DAC der kan afspille en bedre/højere opløsning konverterer man jo "bare" sine DSD filer til denne. 

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 12:56

http://www.elpj.com

EDIT: Ups, jeg sprang vist en side over... Embarrassed

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Stereolab
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af SosFarum SosFarum skrev:

De gange jeg har hørt vinyl har jeg godt kunne lide lyden og den er noget anderledes end CD. Dog kan man komme tæt på vinyl lyd med en CD afspiller men de plejer at være i den temmelig dyre ende....
Der var en bruger på AVTainment der havde taget et vildt skridt. Han havde en rigtig dyr pladespiller, med rigtig god arm, pickup, RIAA og kabler. Han var vist blevet træt af at skulle skifte/vende plader, så han havde købt en prof studie sampler, som han havde forbundet til sin pladespiller. Derefter samplede han alle sine vinyler i 5 mbs DSD, en side på vinyl fyldte vist 3-5 GB !
Derefter konverterede han DSD filen til hvad hans DAC max kunne afspille, 32 bit/384Hz - dette fylder også en hel del....men HD plads koster ikke så meget idag.
Hans DAC var, en M2tech Young med Palmer strømforsyning, som efter rigtig manges mening er noget af det der kommer tættest på vinyl lyd ved afspilning. Kan ikke lige huske hvordan han inputtede til DAC'en men det må have været fra PC over USB.

Denne metode må være noget af det ultimative man kan gøre ved sine vinyler og får man en DAC der kan afspille en bedre/højere opløsning konverterer man jo "bare" sine DSD filer til denne. 
Ja, men såvidt jeg husker var Young kun en midlertidig løsning mens han ventede på den større model M2Tech Vaughan. Før havde han vist en dSC DAC.

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 14:00

Remtræk er en besværlig og dyr løsning, hvor motoren enten er for svag, for ikke at rumle op i pick-uppen. Eller også er der lavet en masse krumspring for at dæmpe den, og det hele ligner noget Georg Gearløs.

Jeg ved ikke rigtigt hvor du har dén idé fra. Rega pladespillere eksempelvis er hverken besværlige (bortset fra at de er manuelt betjente, hvad en 1210'er også er) eller dyre (fra et par tusinde). Planar 3 har været kendt for at sætte standarden for pris/ydelse i prisklassen i noget der ligner 30 år. Direkte drevet bruges primært netop i pro-sammenhæng, mest fordi det er mindre følsomt, dvs. det kan tåle hårdhændet behandling, transport osv, der er hurtig start/stop og andre ting der er vigtige i pro-sammenhæng men fuldstændigt ligegyldige i hifi sammenhæng. Hvis man iøvrigt benytter den som en hifi pladespiller og ikke kaster rundt med den, så er holdbarheden i remdrevne pladespillere fortrinlig (ja remmen skal skiftes ind imellem, men that's it). Der er masser af 20 år gamle Planar 3'ere der stadig kører fortrinligt rundt omkring i verden. 

Jeg er helt på det rene med at der er mange der bruger 1210'ere og andre direkte drevne pladespillere i hifi-sammenhæng, men den gængse praksis hvis man vil have god lyd til rimelige penge, er netop at bruge en remdrevet pladespiller. 

At købe brugt er ikke noget jeg vil anbefale en begynder. Det kræver altså lidt erfaring at gennemskue om man får et fejlfrit produkt. Jeg har set mange gamle pladespillere blive rakt over disken (den "forkerte" vej...), som folk havde købt i god tro, men som viste sig at være defekte på den ene eller den anden måde. "Der skal bare lige en ny pick-up på, så er den så god som ny" kan meget nemt i praksis betyde at f.eks. lejet er defekt hvilket det utrænede øje først opdager når den nye pick-up er monteret.

Det positive er så at det langtfra behøver koste 10.000,- at komme i gang med vinyl. Som Suckyboyfriends siger, så er en af gevinsterne ved vinyl at mange udgivelser ganske enkelt lyder bedre end CD versionen, fordi mixningen er forskellig (der er generelt ingen "loudness war" på vinyl). Hvis det er tilfældet, kan du sætte en 2000,-s pladespiller op mod en 100.000,-s CD-afspiller, og få bedre lyd. Det bliver aldrig bedre end kildematerialet tillader, og ganske ofte er kildematerialet bedre på vinyl (når man har lært at abstrahere fra støj og andre ulemper).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 14:02

Hvorfor?

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 14:03

Det har jeg da mindst tre CD'er der har... Smile

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 14:32

Haløj Wink
Men hvad er jeres erfaring med vinyl, i forholdt til digital cd lyd?

Jeg er selv blevet træt af det, og har solgt alle pladerne + pladespilleren, men det har da sin charme. 
Coveret er meget flottere på en lp-plade, da det er stort. Nyudgivne vinylplader har af og til også en cd eller et downloadlink med, så man kan få musikken over på iPod også.

-------------
Venlig hilsen
KB

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Jeg ved ikke rigtigt hvor du har dén idé fra. Rega pladespillere eksempelvis er hverken besværlige (bortset fra at de er manuelt betjente, hvad en 1210'er også er) eller dyre (fra et par tusinde). Planar 3 har været kendt for at sætte standarden for pris/ydelse i prisklassen i noget der ligner 30 år. Direkte drevet bruges primært netop i pro-sammenhæng, mest fordi det er mindre følsomt, dvs. det kan tåle hårdhændet behandling, transport osv, der er hurtig start/stop og andre ting der er vigtige i pro-sammenhæng men fuldstændigt ligegyldige i hifi sammenhæng. Hvis man iøvrigt benytter den som en hifi pladespiller og ikke kaster rundt med den, så er holdbarheden i remdrevne pladespillere fortrinlig (ja remmen skal skiftes ind imellem, men that's it). Der er masser af 20 år gamle Planar 3'ere der stadig kører fortrinligt rundt omkring i verden. Introduktionen af direct drive, som opfundet af Technics, åbnede op for anden brug af pladespilleren. De hurtigere start/stop og dertil en kraftigere motor, gav dj'en andre muligheder ( scratch, som eksempel ). Det er muligt, at disse ting i hjemmebrug/hifi sammenhænge er irrelevante, men det løste problemer omkring wow/flutter og lavfrekvent brum fra remmen. Dette under forudsætning af, at direct drive maskinen var udført seriøst ( hvilket i starten var dyrt, med ekstra elektronik indover ).

Jeg er helt på det rene med at der er mange der bruger 1210'ere og andre direkte drevne pladespillere i hifi-sammenhæng, men den gængse praksis hvis man vil have god lyd til rimelige penge, er netop at bruge en remdrevet pladespiller. Måske vi taler forbi hinanden, men en remdrevet maskine, yder ikke bedre lyd end en direct drive. Hvis argumentet er god lyd til rimelige penge, vil begge teknologier yde lige dårligt/godt. I disse tider med billig elektronik, er det langt billigere med direct drive end for 20-30 år siden.
Ved begge teknologier, kræver det en seriøs konstruktion, hvis svaghederne ved begge systemer skal "overvindes". 

At købe brugt er ikke noget jeg vil anbefale en begynder. Det kræver altså lidt erfaring at gennemskue om man får et fejlfrit produkt. Jeg har set mange gamle pladespillere blive rakt over disken (den "forkerte" vej...), som folk havde købt i god tro, men som viste sig at være defekte på den ene eller den anden måde. "Der skal bare lige en ny pick-up på, så er den så god som ny" kan meget nemt i praksis betyde at f.eks. lejet er defekt hvilket det utrænede øje først opdager når den nye pick-up er monteret. Enig. 

Det positive er så at det langtfra behøver koste 10.000,- at komme i gang med vinyl. Som Suckyboyfriends siger, så er en af gevinsterne ved vinyl at mange udgivelser ganske enkelt lyder bedre end CD versionen, fordi mixningen er forskellig (der er generelt ingen "loudness war" på vinyl). Hvis det er tilfældet, kan du sætte en 2000,-s pladespiller op mod en 100.000,-s CD-afspiller, og få bedre lyd. Det bliver aldrig bedre end kildematerialet tillader, og ganske ofte er kildematerialet bedre på vinyl (når man har lært at abstrahere fra støj og andre ulemper).

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: opzouten
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 15:53
Sidste år på AES convention stødte jeg ind i et projekt hvor de havde proppet en LP i en alm flatbed scanner og så lavet noget billedbehandling der kunne hive lyden ud:

https://secure.aes.org/forum/pubs/conventions/?elib=16071 - https://secure.aes.org/forum/pubs/conventions/?elib=16071

Kom lige til at tænke på det i forlængelse af laserafspilleren. 

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 16:45

Jeg er helt på det rene med at der er mange der bruger 1210'ere og andre direkte drevne pladespillere i hifi-sammenhæng, men den gængse praksis hvis man vil have god lyd til rimelige penge, er netop at bruge en remdrevet pladespiller. Måske vi taler forbi hinanden, men en remdrevet maskine, yder ikke bedre lyd end en direct drive. Hvis argumentet er god lyd til rimelige penge, vil begge teknologier yde lige dårligt/godt. I disse tider med billig elektronik, er det langt billigere med direct drive end for 20-30 år siden.
Ved begge teknologier, kræver det en seriøs konstruktion, hvis svaghederne ved begge systemer skal "overvindes". 

At købe brugt er ikke noget jeg vil anbefale en begynder. Det kræver altså lidt erfaring at gennemskue om man får et fejlfrit produkt. Jeg har set mange gamle pladespillere blive rakt over disken (den "forkerte" vej...), som folk havde købt i god tro, men som viste sig at være defekte på den ene eller den anden måde. "Der skal bare lige en ny pick-up på, så er den så god som ny" kan meget nemt i praksis betyde at f.eks. lejet er defekt hvilket det utrænede øje først opdager når den nye pick-up er monteret. Enig. 

Med sidstnævnte in mente, så giver svaret jo sig selv, for der findes ikke rigtigt nogen seriøse nye direct-drive pladespillere på markedet i begynder-prisklassen (og kynikeren vil spørge: Hvorfor mon?)

Jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre at lave en direct drive med god lyd, men hvis vi ser på det praktiske udvalg, så får man mest lyd for pengene i en remdrevet. Desuden var det et direkte svar på en uretmæssig kritik af remdrevet. Jeg mener ikke at direct drive nødvendigvis er dårligt, jeg siger at det er meget forkert at sige at remdrevet er dårligt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 17:05

Med sidstnævnte in mente, så giver svaret jo sig selv, for der findes ikke rigtigt nogen seriøse nye direct-drive pladespillere på markedet i begynder-prisklassen (og kynikeren vil spørge: Hvorfor mon?) Fordi omkostningerne holdes nede, ved kun at føre en produktlinje.

Jeg er ikke i tvivl om at det kan lade sig gøre at lave en direct drive med god lyd, men hvis vi ser på det praktiske udvalg, så får man mest lyd for pengene i en remdrevet. Desuden var det et direkte svar på en uretmæssig kritik af remdrevet. Jeg mener ikke at direct drive nødvendigvis er dårligt, jeg siger at det er meget forkert at sige at remdrevet er dårligt. Dine betragtninger virker en smule farvet, og viser hvad du helst foretrækker ( ikke et problem for mig ). Det er bevist mere end rigeligt, at direct drive i mange prisklasser lød/lyder bedre end remdrevet. Og i den meget dyre ende af prisskalaen, remdrevet der lød/lyder bedre end direct drive.
Der er ulemper ved begge drivsystemer, men de kan løses, og så koster det derefter.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Irenicus
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 17:45

Det er bevist mere end rigeligt, at direct drive i mange prisklasser lød/lyder bedre end remdrevet. Og i den meget dyre ende af prisskalaen, remdrevet der lød/lyder bedre end direct drive.
Kilde?

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af Irenicus Irenicus skrev:

Det er bevist mere end rigeligt, at direct drive i mange prisklasser lød/lyder bedre end remdrevet. Og i den meget dyre ende af prisskalaen, remdrevet der lød/lyder bedre end direct drive.
Kilde?
Prøv selv, at finde relevante tests, der daterer 30 år tilbage.
De første elementer i god lyd er, elimenering af støj fra motor og evt. rem. Hvordan man undgår disse forplantninger til plint, tallerken, arm osv, har/er der masser af varianter af.
Dernæst kommer så stabil en hastighed som muligt. Når disse udfordringer er løst, er det i bund og grund, hamrende ligegyldigt hvilken drivmetode der benyttes. Men indrømmet, der findes edderm... mange besynderlige løsninger, når en rem er involveret.
Begge løsninger har ulemper og fordele, men kan løses for penge op af pungen.
Yderligere finpudsning af lyden, kommer med valg af arm ( hvis den kan udskiftes ), og valg af PU. Når alt dette er løst, kommer investeringen til RIAA, som alt efter økonomi, kan koste en årsløn efter skat ( gælder også for pladespilleren ).

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 18:19
Personligt elsker jeg pladespilleren, har idag en RP3 rega med opdateret strømforsyning og en exact pickup... Mere behøver man ikke, har haft en p5. Det jeg dog nyder er det sarte medie, glæden med at skifte pladerne.. Og jeg må indrømme, at er pladen sund, så synes jeg især ud af mine k550 eller k701 at lyden er fabelagtig.

Det ryger så igennem en headphone rør amp .. Dette setup vil jeg aldrig slippe for noget digital.. Men det er stadig lige så meget pga hobbyen, som så meget andet.

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 18:27

Fordi omkostningerne holdes nede, ved kun at føre en produktlinje. 

Hvis det er hævet over enhver tvivl at direkte drevet er bedre, hvorfor er der så ingen der vælger at denne ene produktlinje som du taler om, skal være direkte drevet? Der er vel en grund til at de to største producenter af hifi pladespillere netop har valgt at denne ene produktlinje skal producere remdrevne pladespillere. 

Dine betragtninger virker en smule farvet, og viser hvad du helst foretrækker ( ikke et problem for mig ). Det er bevist mere end rigeligt, at direct drive i mange prisklasser lød/lyder bedre end remdrevet. Og i den meget dyre ende af prisskalaen, remdrevet der lød/lyder bedre end direct drive.
Der er ulemper ved begge drivsystemer, men de kan løses, og så koster det derefter.

Jeg mener bestemt ikke det er bevist, alene salgstallet af Planar 3 siger noget andet. Og hvad der var fakta for 30 år siden kan vi så ikke bruge til så meget i dag, fakta er at du ikke kan vise mig en seriøs direkte drevet pladespiller til under 10.000,-. Ergo er det IKKE dyrere at løse udfordringerne ved remdrevne pladespillere, tværtimod.

Jeg tror netop det er dig der er farvet i din holdning, som giver det indtryk at du ikke har kigget på pladespillermarkedet siden 1990.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 19:49

Fordi omkostningerne holdes nede, ved kun at føre en produktlinje. 

Hvis det er hævet over enhver tvivl at direkte drevet er bedre, hvorfor er der så ingen der vælger at denne ene produktlinje som du taler om, skal være direkte drevet? Der er vel en grund til at de to største producenter af hifi pladespillere netop har valgt at denne ene produktlinje skal producere remdrevne pladespillere. 
Hvem påstår, at direkte drevet er bedre end remdrevet ? Jeg påstår, at der er fordele og ulemper, ved begge drivmetoder. Jeg påstår også, at med faldende priser på elektronik, er det i dag billigere, at producere direkte drevet afspillere ( end for 20-30 år siden ). Men måske stadigvæk billigere, at producere remdrevet afspillere, der opfylder mindstekravene til acceptabel lyd.

Dine betragtninger virker en smule farvet, og viser hvad du helst foretrækker ( ikke et problem for mig ). Det er bevist mere end rigeligt, at direct drive i mange prisklasser lød/lyder bedre end remdrevet. Og i den meget dyre ende af prisskalaen, remdrevet der lød/lyder bedre end direct drive.

Jeg mener bestemt ikke det er bevist, alene salgstallet af Planar 3 siger noget andet. Og hvad der var fakta for 30 år siden kan vi så ikke bruge til så meget i dag, fakta er at du ikke kan vise mig en seriøs direkte drevet pladespiller til under 10.000,-. Ergo er det IKKE dyrere at løse udfordringerne ved remdrevne pladespillere, tværtimod. Hvad salgstal på et produkt angår, har nødvendigvis intet med et superprodukt at gøre, eller bedre kvalitet end direkte drevet i samme prisgruppe ( i dag findes der kun billige direkte drevet modeller, med usb port samt indbygget riaa ).
Planar 3 er helt sikkert et produkt, der yder value for money.
Det kommer vel an på, til hvilken perfektion man ønsker, at løse udfordringerne omkring stabilitet og støjdæmpning. En pladespiller til 4000 kr tilfredsstiller måske de fleste, og præsterer det der skal til. 
Fordi vhs "vandt" over betamax, gjorde ikke vhs til den bedste løsning. Og nej, dermed ikke sagt, at remmen er dårligere.
Jeg tror netop det er dig der er farvet i din holdning, som giver det indtryk at du ikke har kigget på pladespillermarkedet siden 1990. Jeg har på intet tidspunkt antydet en præference, heller ikke imellem linjerne. Jeg siger, at begge drivmetoder, har fordele og ulemper ( som kan løses, til nærmest perfektion ).
Korrekt, jeg har en meget velspillende pladespiller fra den første halvdel af 80'erne, og kigger som sådan ikke på en ny.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 19:52
Nu har jeg endnu tilgode at høre en cd afspiller der overgår streaming, og har også haft cd afspiller med rør i DA-converteren til 37000 kr.

Analoge pladespillere der skal lyde lige så godt som streaming koster kassen. 
Har dog også nolge gange fortrudt at jeg solgte min Mitchell Gyrodeck med Mørk DP 6 Silver shadow og Kiseki Miltech Auora. Kostede også 24000 kr...

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 19:54

De første elementer i god lyd er, elimenering af støj fra motor og evt. rem. Hvordan man undgår disse forplantninger til plint, tallerken, arm osv, har/er der masser af varianter af.
Dernæst kommer så stabil en hastighed som muligt. Når disse udfordringer er løst, er det i bund og grund, hamrende ligegyldigt hvilken drivmetode der benyttes. Men indrømmet, der findes edderm... mange besynderlige løsninger, når en rem er involveret.
Yderligere finpudsning af lyden, kommer med valg af arm ( hvis den kan udskiftes ), og valg af PU. Når alt dette er løst, kommer investeringen til RIAA, som alt efter økonomi, kan koste en årsløn efter skat ( gælder også for pladespilleren ).

Det er dit postulat at det er bevist mere end rigeligt at det lyder bedre, så burde det ikke være et problem at finde kilderne?

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 20:00
Angående perfekte pladespillere i min verden, er masseløbeværk med magnetdrevet pladetallerken (som iøvrigt er drevet af en rem). Remmen er netop det der gør det sidste. Vibrationer og andet elektrosmok skal holdes langt væk fra pick-uppen. Den laver en ultra lille spænding som sendes videre til Riaa forstærkeren og forstærkes op til en million gange før det når højttalerne.......
Rem træk med magnetdrevet tallerken er derfor det ultimative, og for at holde det i ro, skal pladespilleren veje max. 

Her er en Transrotor ZET 3 med motor placeret ved siden af selve pladespilleren.

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 20:04
Det er jo det jeg mener med Georg Gearløs konstruktioner for at holde vibrationer fra motoren fra pick-uppen. Men det er måske også løst i Rega Plannar til 4k, som jo ser ganske fornuftig ud?

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 20:05

Den nedeste del trækkes af remmen, og den øverste del trækkes af magneterne i den nederste del. Det hele kører i oliebads lejer.

Prøv bare at google:  Transrotor TMD

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 20:32

Det er dit postulat at det er bevist mere end rigeligt at det lyder bedre, så burde det ikke være et problem at finde kilderne?
Jeg skriver ikke, at den ene drivmetode generelt lyder bedre end den anden.  
Men i pladespillernes storhedstid, var der direkte drevet maskiner, der "vandt" over remmen. Derfor udtrykket "bevist mere end rigeligt".. Og nej, jeg gider ikke at scanne gamle hifi magasiner ind.
Og som også skrevet, der var også remdrevet der vandt over direkte drevet. Men det giver tilsyneladende ikke et problem, i forhold til dokumentation.
Og igen, det har intet med drivmetoden at gøre, hvad der lyder bedst. Det er hele produktets opbygning, fra A til Z der afgør lyden/kvaliteten i sidste ende. Resten er ren religion, næsten som plasma versus lcd.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 20:36

Det er jo det jeg mener med Georg Gearløs konstruktioner for at holde vibrationer fra motoren fra pick-uppen. Men det er måske også løst i Rega Plannar til 4k, som jo ser ganske fornuftig ud?

Rega planar 3 er vist nærmest anti-georg gearløs. Det er ikke ret meget andet end en træplade med en påskruet motor og et ditto leje til pladetallerknen. Som jeg husker dem er der nærmest ingen ting gjort for at hold uønskede vibrationer væk. Hverken fra motoren eller fra underlaget. Jeg skal indrømme at det er længe siden jeg har hørt en og den lyder sikkert fint til prisen, men primitiv det er den.

MVH

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 20:45
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

Den nedeste del trækkes af remmen, og den øverste del trækkes af magneterne i den nederste del. Det hele kører i oliebads lejer.

Prøv bare at google:  Transrotor TMD
Remmen er uanset opbygning af hele maskinen, det svageste led. Temperatursvingninger afgør hvor nøjagtigt det hele drives, eller ældningen af remmen. En motor i bunden, og ellers samme opbygning, havde sikkert leveret samme resultat.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:03
Og hvordan ville du gøre det vibrationsfrit??
Og når man er oppe i den klasse så har man selvfølgelig en separat motor med ultrapræcis regulering. Det er den nede på hylden med knappen og det blå lys på.

Her er en der ikke laver akustisk tilbagekobling som en Rega.......: 

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:09
Jamen det er jo "art"! Til sådan en maskine må en pladebørste koste en månedsløn .

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:25

Og hvordan ville du gøre det vibrationsfrit??
Og når man er oppe i den klasse så har man selvfølgelig en separat motor med ultrapræcis regulering. Det er den nede på hylden med knappen og det blå lys på.

Her er en der ikke laver akustisk tilbagekobling som en Rega.......: 

Hvis der skal laves så meget, for at sikre vibrationsfri drift med rem, så kunne man sikkert finde på noget tilsvarende, hvis valget faldt på direkte drevet.
Opbygningen her, fjerner jo remmens vibrationer fra drivmotoren, havde det sikkert også gjort med DD motor.
Synes alligevel, at benene/fødderne mangler gyroophæng, til 100% plan opstilling.
For mig at se, virker det som en ingeniør, der er røget ud af en tangent.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:38
Jeg synes at folk i deres svar glemmer lidt at emnet er en begynder pladespiller... Og sådan én anno 2012 er remdrevet, så må I sige hvad I vil.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:43
Hov her er den, verdens mest solgte pladespiller, fabriksny. Produktionen stoppede for nyligt ( for dyr at producere, med et vigende marked ), så et lille restlager findes endnu.
http://www.dj-udstyr.dk/product.asp?product=7 - http://www.dj-udstyr.dk/product.asp?product=7
Men den er så direkte drevet, desværre. Og hele 12 kg, hvor mange producenter roser sig selv i dag, når deres maskiner vejer 5 kg.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:47
De nederste stykker på benene kan just. og jeg mener at have læst at der er en libelle på tårnet er sted. Og fordelen i det hele, så skal man ikke bøvle med at finde en væg der er stærk og stabil nokLOL

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:52
Næ, men større risiko for vibrationer, når man tramper rundt på gulvet.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:54

Ja ligesom det ryster i bilen når du stamper på vejen Wink.

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 21:57

Men i pladespillernes storhedstid, var der direkte drevet maskiner, der "vandt" over remmen. Derfor udtrykket "bevist mere end rigeligt".. Og nej, jeg gider ikke at scanne gamle hifi magasiner ind.
Og som også skrevet, der var også remdrevet der vandt over direkte drevet. Men det giver tilsyneladende ikke et problem, i forhold til dokumentation.
Og igen, det har intet med drivmetoden at gøre, hvad der lyder bedst. Det er hele produktets opbygning, fra A til Z der afgør lyden/kvaliteten i sidste ende. Resten er ren religion, næsten som plasma versus lcd.

Grunden til at jeg beder om dokumentation, er at du fortæller at det er bevist mere end rigeligt, samt at du igen skriver at DD vandt over rem i storhedstiden, hvilket er før min tid. Derfor vil jeg selvfølgelig gerne se en eller flere kilder der objektivt bekræfter din påstand.
Da jeg beder om kilder beder du mig finde finde dokumentationen for din egen påstand på nettet, da du ikke selv vil gøre det, eller findes det kun i de gamle HiFi blade?

Da jeg er enig i din observation om at remdrevet "vandt", vil jeg selvfølgelig ikke bede om dokumentation, man kan blot kigge i butikkerne, hvilket jeg har gjort.

Sidst bør det måske nævnes at jeg ikke mener det ene princip er det andet overlegent, og reagerede derfor på din "bevist mere end rigeligt".

Skrevet af: CARS10
Skrevet den: 18-September-2012 kl. 22:02
Ok. kom nu ned på jorden igen, før det løber helt af sporet.
 Jeg forstår ikke som flere siger, at det skulle være knitrene lyde og støj, der tegner lyden fra LP'er.
  Selv har jeg ca.700 lp'er (mange er op til 40 år gamle) og der er ikke støj på.
  Det drejer sig om en god pick'up, en god arm, og et godt værk, og så selvfølgelig behandle pladerne ordenligt.

Overfladestøj skuldes som regel en pick'up der ikke går dybt nok i rillen på pladen, eller forkert indstilling af arm/pick'up.
     carsten

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 22:16
Jep.

Og jeg følger gerne den søforklaring der gør at alle store dyre seriøse bedste pladespillere ikke bruger DD.......

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 22:31

Grunden til at jeg beder om dokumentation, er at du fortæller at det er bevist mere end rigeligt, samt at du igen skriver at DD vandt over rem i storhedstiden, hvilket er før min tid. Derfor vil jeg selvfølgelig gerne se en eller flere kilder der objektivt bekræfter din påstand. Mig bekendt, har jeg ikke skrevet, at DD vandt over BD ( beltdrive ) som generel betragtning. Jeg har skrevet, at DD modeller i sammenlignelig prisklasse, blev kåret som testvinder/ vandt over BD i samme prisleje. Det er ikke det samme som, at sige DD vandt over BD, som i betydningen det mest udbredte drevsystem.
De vandt på wow/flutter, som er medvirkende til "bedre lyd". Denne egenskab er DD største fordel over BD, motorgang med større torque, som sikrer større nøjagtighed i hastighed ( en PU bremser jo også pladen ).
Dengang begge systemer havde deres storhedstid, var det nærmest en religionskrig, tæt på den i dag med plasma/lcd.
Da jeg beder om kilder beder du mig finde finde dokumentationen for din egen påstand på nettet, da du ikke selv vil gøre det, eller findes det kun i de gamle HiFi blade? Igen, prøv selv at finde tests, som måske daterer 30 år tilbage på nettet. 

Da jeg er enig i din observation om at remdrevet "vandt", vil jeg selvfølgelig ikke bede om dokumentation, man kan blot kigge i butikkerne, hvilket jeg har gjort. Igen en misforståelse fra din side, jeg skrev, at BD afspillere også vandt over DD ( her igen i "lydtests" ).
Ja, rem er stort set eneherskende i dag, bortset fra få obskure producenter af lavprisprodukter. De få, dengang store hifiproducenter, stoppede produktionen af DD afspillere, i takt med et vigende pladesalg. Med elektronik priserne " i gamle dage", var det også dyrere med DD afspillere. En remdrevet maskine, vi snakker ikke den tidligere viste her på siden, er en billigere og mere simpel konstruktion end DD. Kan jo også være grunden til større udbredelse, og ikke nødvendigvis fordi det er et bedre produkt. Igen, drevet er ikke afgørende, men kvaliteten af opbygningen er.

Sidst bør det måske nævnes at jeg ikke mener det ene princip er det andet overlegent, og reagerede derfor på din "bevist mere end rigeligt".

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 22:39

Jep.

Og jeg følger gerne den søforklaring der gør at alle store dyre seriøse bedste pladespillere ikke bruger DD.......
Religion, rem mafia, en billigere motor og ved standard afspillere, en nemmere løsning. Og i sidste ende p..... ligegyldigt, begge typer kan bygges til samme ydelse.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 22:42

Ja ligesom det ryster i bilen når du stamper på vejen Wink.
Trampes der hårdt nok, så ja. Og forstærk så rystelsen i bilen små 1000 gange, så er den hjemme.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 23:10
Sjovt nok mener dem der laver motoren til rega at mindst muligt moment er vejen frem (så længe det lige præcis er stort nok).

"The optimum torque provided by the motor should only be sufficient to accelerate the platter to synchronous speed,
since the lower the motor torque is during fixed speed operation, the lower the vibration inducing torque ripple will be."

http://www.farnell.com/datasheets/526545.pdf - http://www.farnell.com/datasheets/526545.pdf

MVH

Skrevet den: 18-September-2012 kl. 23:25
Ja stort nok til, at holde farten uden belastning. Det er vel igen en motor, der stopper helt, når man tørrer støv af pladen. Eller belastningen fra nålen, introducerer slinger i valsen.
Eller er den bare billigere at lave, end en med rigeligt moment til alt, og passende dæmpning?
Det var jo den største udfordring ved DD, at støj/vibrationsdæmpe maskineriet. Det er her remmen har sin force, den er en del af støj/vibrationsdæmpningen, men mangler til gengæld moment.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 00:13
Nej det er en egenskab ved det motordesign at momentvariationen bliver større hvis motorens moment øges. Derfor anbefales det at holde det så lavt som praktisk muligt.
Hvis man kigger billeder af planar 3 vil man se at 6.8k ohm modstanden er ændret til 10k ohm. Sikkert af samme årsag. Og ja remmen optager en del af momentvariationerne. Havde man haft nogle flere penge til at lave motor for ville man helt sikkert have valgt en anden type.
I en direkte drevet spille skal motordesignet være meget bedre (og dyrere), end den i regaen, for virke ordentligt. Til gengæld stopper tallerknen så ikke når man tørrer støv og den starter øjeblikkeligt.
Så ja, det er utvivlsomt en relativt billig motor der sidder i regaen, men det er jo lige som det der er pointen med denne tråd. Man kan altid lave det bedre hvis man har flere penge, men hvis man ikke har uendeligt hvor skal man så bruge dem man har. Jeg har ikke svaret, men det er ikke helt fair at sammenligne med Yber HIFI eller eller for den sags skyld en Technics til 3 gange prisen. Det eneste man har ud af det er at konstatere at det dyre er bedre end det billige. Det ved vi jo godt (at det som regel er) Wink

MVH

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 00:49
Ikke et spørgsmål om økonomien bag Regas produkter, der afgører et billigt motorvalg. Det er ikke usædvanligt, at producenter med remtrukne afspillere, har en lavere omkostning til motordelen. Der kræves jo ikke det samme af den, som til en DD motor.
Et produkt bliver jo tit populært hos producenten, når det er billigt og nemt at lave. Og i sidste ende hos forbrugeren, hvis det samtidigt afspejles i udsalgsprisen.
Påstanden om et bedre produkt, fordi konceptet stadigvæk eksisterer, holder heller ikke vand. Den samme konklusion, skulle så  bruges på tv markedet. LCD skærme må ubetinget være bedre end plasma, da lcd salget er størst. Holder den konklusion ? 

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 08:14
For det første, så undlod du ikke selv at fremhæve at sl1210 er verdens mest solgte pladespiller, for det andet så handler tråden STADIG om begynder pladespillere. Jeg synes det er galimatias at anbefale en 20-årig der tilsyneladende aldrig har holdt en LP i fingrene at købe en pladespiller til 10.000.-. Ja remtræk er billigere at producere, derfor får du bedre lyd for X kroner i en remdrevet, især i prisklassen 5000.- og ned. Hvad Transrotor gør og ikke gør, det KAN jeg altså ikke se relevansen i.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 09:11
Gjorde det sl1210 til verdens bedste, det tror jeg ikke. Modstykke til din påstand om, at remdrevne i dag laves i stort tal, og derfor må være "verdens bedste". Set ud fra eneste seriøse teknologi på markedet, så ja til den ( udover et nichesalg af sl1210 ).
Anbefalede den som første gangs køb, tror jeg næppe, kig i mine indlæg. Jeg mener, at jeg anbefalede et køb til 3-5000 kr, samtidig med at et pladespiller køb ikke gav mening, hvis samlingen af plader var lig nul.
Jeg fandt en sl1210 fabriksny, og nu produceret af andet firma end Panasonic, nærmest på din opfordring. 

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 10:01

Gjorde det sl1210 til verdens bedste, det tror jeg ikke. Modstykke til din påstand om, at remdrevne i dag laves i stort tal, og derfor må være "verdens bedste". Set ud fra eneste seriøse teknologi på markedet, så ja til den ( udover et nichesalg af sl1210 ).
Anbefalede den som første gangs køb, tror jeg næppe, kig i mine indlæg. Jeg mener, at jeg anbefalede et køb til 3-5000 kr, samtidig med at et pladespiller køb ikke gav mening, hvis samlingen af plader var lig nul.
Jeg fandt en sl1210 fabriksny, og nu produceret af andet firma end Panasonic, nærmest på din opfordring. 

Skal vi ikke lige tage fat i dét du skrev som jeg er uenig i:

Måske vi taler forbi hinanden, men en remdrevet maskine, yder ikke bedre lyd end en direct drive. Hvis argumentet er god lyd til rimelige penge, vil begge teknologier yde lige dårligt/godt. I disse tider med billig elektronik, er det langt billigere med direct drive end for 20-30 år siden.

Dét du skrev i dette afsnit er lodret forkert, hvilket også fremgår af dét du skriver nu. EOD.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 12:48
JeTex vil bare have DD. Det vil jeg også, men hun har kun D Unhappy

Hvad er det egentlig JeTex vil??
Have ret??
Med hvad?? At DD er lige så godt som remtræk (RT)??
Det er det ikke og kan aldrig blive, da en elmotor laver vibrationer og udsender elektrosmok lige op i pick-uppen.
Derfor er det det der er brugt i lavpris pladespillere, eller til PA og DJ brug, da der ikke er så fedt at scratche med en pladetallerken på 5 kg plus.
Og første grundregel i god pladespiller bygning.
Ro på pladeunderlaget, og det gøres som regel ikke bedst med en hul alustøbt tallerken på 200 gram med en gummimåtte ovenpå på 50 gram......eller en DD motor.
Færdig slut af diskuteret.

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 13:02
Her er en rigtig pladespiller til billige penge:  http://www.highendmarkt.de/selectcard.asp?ID=536815 - http://www.highendmarkt.de/selectcard.asp?ID=536815

En Thorens med remtræk.

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 13:18
Her er så en helt ny Projekt med Ortofon pick up og det hele til 355 €.

Fås også i andre farver, og det er også en rigtig pladespiller med remtræk.

En Music Hall komplet til 320 €

Og en pladespiller som jeg engang har haft Sansui 222 mkV med remtræk forstås til 349 € og en Denon DL 103 pick-up:

Den kan jeg godt sige god for.

Alle er fundet på audiomarkt.de

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 13:19

Skal vi ikke lige tage fat i dét du skrev som jeg er uenig i:

Måske vi taler forbi hinanden, men en remdrevet maskine, yder ikke bedre lyd end en direct drive. Hvis argumentet er god lyd til rimelige penge, vil begge teknologier yde lige dårligt/godt. I disse tider med billig elektronik, er det langt billigere med direct drive end for 20-30 år siden.

Dét du skrev i dette afsnit er lodret forkert, hvilket også fremgår af dét du skriver nu. EOD.
En DD maskine kan i dag erhverves for mindre end 2500 kr. ( Stanton T.92 ), her følger usb port og riaa med. En maskine med alt det udstyr og pris, kan i mine øjne, frygtes at være et mindre godt køb. Maskiner i det prisleje, uanset drivmetode, er kun legetøj for sjov.
Eller hvad med en :Reloop RP-2000 MK3 til 1500 kr. dette er også DD, uden tilbehør som usb port og riaa, men en vægt over 9 kg. http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/reloop/rp-2000-mk3.html - http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/reloop/rp-2000-mk3.html
Eller Stanton til 5000 kr, uden gøgl : http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/stanton/st-150.html - http://www.4sound.dk/shop/pladespillere/stanton/st-150.html
Så jo, de billige DD maskiner findes, men jeg kender intet til dem, og har derfor ikke sat dem på en anbefalingsliste.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: LarsGeisler
Skrevet den: 19-September-2012 kl. 13:31
Hej til trådstarteren -
som du kan se er pladespilleren et emne, hvor der nærmest er religiøse følelser i spil Tongue
I gamle dage, dvs indtil for ca 20 år siden, var pladespilleren den bedst lydende kilde der fandtes og forskellige metoder til forbedring af lyden fra pladespilleren kom jævnligt: Direkte drev, flydende ophæng, tangential arm og meget mere.
De bedst lydende pladespillere idag er meget tæt på cd-kvalitet. Men vær opmærksom på at der ikke findes en pladespiller der på noget område måler bedre end cd, faktisk er de langt ringere.
Kanalseparation på 25 dB, og en forskel på kanalerne på 1-2 dB er meget typisk. Signal støjforholdet er heller ikke noget at råbe hurra for. Det eneste område hvor en pick-up kan være bedre er i diskanten, hvor den kan aftaste nogle kiloherz over 20k.
Så hvis du vil høre Lp'er så køb en beskeden pladespiller og riaa forforstærker.
Og så er der jo besværet med pladerne Big smile  men hele ritualet og de smukke plade-covere er en helt anden oplevelse end cd eller streaming.

Mvh Lars

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af LarsGeisler LarsGeisler skrev:

De bedst lydende pladespillere idag er meget tæt på cd-kvalitet. Men vær opmærksom på at der ikke findes en pladespiller der på noget område måler bedre end cd, faktisk er de langt ringere.
Kanalseparation på 25 dB, og en forskel på kanalerne på 1-2 dB er meget typisk. Signal støjforholdet er heller ikke noget at råbe hurra for. Det eneste område hvor en pick-up kan være bedre er i diskanten, hvor den kan aftaste nogle kiloherz over 20k.

Så er det jo godt at hifi handler om at høre musik, ikke om at læse specifikationer.

...eller rettere, sådan burde det være.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 13:50
Ja - sådan burde det være, men HiFi folket er langt mere optaget af hvordan det lyder, end hvad der spilles.
Der er meget techno-fetichisme rodet ind i det, sammen med en god portion overtro og religion.
Jeg har selv været på den vogn, indtil jeg kom til at google på 'blindtest cables'! Det viser sig at der ikke er noget som helst belæg for en lang række af HiFi branchens påstande, påstande som vi er blevet hjernevasket til at tro på gennem reklamer og tidsskrifter de sidste 50 år.
Pladespillere er nu anderledes, da der her er rodet en del mekanik ind i det.
Mit formål med svaret var egentlig blot at sige til trådstarter, at begynde med en beskeden pladespiller - da der ikke er så meget at hente lydmæssigt, udover ringere data Smile
Mvh Lars

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 13:58
Tekniske data/måleresultater siger nødvendigvis intet om lydens kvalitet.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 14:04
Nej det skulle man ikke tro - ifølge "test" i diverse magasiner og on-line er det normalt prisen der indikerer "kvaliteten". Hvornår har man sidst set et billigt produkt der slår langt dyrere produkter af banen?
Blindtest, aller ABX test afslører ubarmhjertigt hvorledes vi bliver snydt når vi bruger store summer på forstærkere, cd-spillere og kabler.
Mvh Lars

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 16:23
Mht. "motorstøj" fra direkte drevet pladespiller, så er jeg tilbøjelig til at give Jer ret... Motoren i min Akai APQ 41 siger et lille, meget svagt "tik" en gang imellem - enkelte gange mener jeg, at have hørt dette "tik" gengivet i højttalerne. Er dette korrekt?

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 19:51

Mht. "motorstøj" fra direkte drevet pladespiller, så er jeg tilbøjelig til at give Jer ret... Motoren i min Akai APQ 41 siger et lille, meget svagt "tik" en gang imellem - enkelte gange mener jeg, at have hørt dette "tik" gengivet i højttalerne. Er dette korrekt?
DD er efter min bedste overbevisning ikke skyld i tik lyde, sendt hele vejen igennem dit anlæg. Din motor kan være defekt, og dermed udsende elektrisk støj, som opfanges af PU.
Tik lyde ud i højttalere, kan også være netstøj, som igen opfanges af PU.
Jeg skal ikke tænde lys på badeværelserne, når jeg spiller lp-plader. I disse lokaler er der lysstofrør med spoler, når de tændes, kommer der et hult dump i bashøjttalerne. Dette opstod med skiftet til MC, som skal forstærkes langt mere end en MM. Og måske derfor, er mere følsom overfor elektrisk støj. 

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet den: 19-September-2012 kl. 20:01
Kan den have været defekt, og så stadig virke hele vejen fra ca. 1983, hvor jeg købte den, som ny, og til nu? Den har aldrig set et værksted! Pick up'en er en Ortofon af MM-typen.Jeg mener, den altid har haft denne tik-lyd

Print side | Luk vindue