Print side | Luk vindue

Hvor stiller man en nas?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Streaming media
Forumbeskrivelse: TV, film, radio og musik via netværk og internet
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115490
Udskrevet den: 02-Juni-2024 kl. 21:40


Emne: Hvor stiller man en nas?
Skrevet af: aerik
Emne: Hvor stiller man en nas?
Skrevet den: 26-September-2012 kl. 17:56
Da vi her i hjemmet får flere og flere ting der vil kunne udnytte en nas, er spørgsmålet hvor pokker man stiller en sådan i 1,5 værelses lejlighed.
Gider ikke høre på støjen fra en evt blæser hvilket udelukker stuen og soveværelset, har kun et skab med stikkontakt i køkenet, og her er microovn og rørenaskinen monteret, altså risiko for fugt.
Ideer til lydløse løsninger eller alternative løsninger, måske fra jeres eget hjem modtages gerne!

Samt hvad skal man kigge efter ved en nas, skal bruges til dvd iso som en start.



Svar:
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 26-September-2012 kl. 18:36
Jeg har set NAS puttet i eks. en skuffe i TV møblet, så den kunne trækkes ud. Det var ret fikst - hvis man lige husker at lægge lidt ekstra kabel i skuffen, så den kan trækkes problemfrit ud :)

-------------
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 26-September-2012 kl. 18:41
Det var ikke dumt, har desværre kun hylder under tv'et som tjener som tvmøbel.


Skrevet af: BorreBoy
Skrevet den: 29-September-2012 kl. 21:59
Har den i et skab i soveværelset, sammen med UPS'en.


Skrevet af: brandt00
Skrevet den: 29-September-2012 kl. 22:06
Har den stående i et skab i køkkenet, fungerer fint. Bor også i en mindre lejlighed.


Skrevet af: Stone
Skrevet den: 29-September-2012 kl. 23:05
Husk at der skal et vist luftflow, så den ikke bliver for varm.
Det vil betyde mindre levetid for harddisken.
Jeg ville gå efter en Qnap - de er gode, både hvad angår kvalitet og funktionalitet.

Mvh. Steen


Skrevet af: Zulu
Skrevet den: 29-September-2012 kl. 23:13
Jeg har lavet en hylde over indgangsdøren i entréen i vores 2.-værelses, og sat router, switch og NAS og på hylden - sammen med toiletpapir og køkkenrulle... Smile


Skrevet af: Stone
Skrevet den: 29-September-2012 kl. 23:33
God idé Smile


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 01:48
Min står i overdelen af et garderobeskab, det har fungeret fint i årevis.


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af Stone Stone skrev:


Jeg ville gå efter en Qnap - de er gode, både hvad angår kvalitet og funktionalitet.

Mvh. Steen
 
Og jeg ville gå efter en Synology - de er gode, både hvad angår kvalitet og (endnu bedre) funktionalitet. 
 
M.v.h.


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 09:47
Mange gode ideer og de er undersøgt, desværre ikke en der virker endnu, modtager gerne flere


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 09:57
Du kunne også vælge en Nas som er tæt på lydløs. Fx er LGs N2A2DD2 på 4TB meget tæt på lydløs. Jeg har en sådan stående på en hylde under mit skrivebord og den hører jeg aldrig. 


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 10:12
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Du kunne også vælge en Nas som er tæt på lydløs. Fx er LGs N2A2DD2 på 4TB meget tæt på lydløs. Jeg har en sådan stående på en hylde under mit skrivebord og den hører jeg aldrig. 


Kan du sammenligne den med en ps3 fat, den synes jeg nemlig larmer


Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 12:28
En af mine venner købte en verbatim 2 TB i Hifiklubben som er UDEN blæser. Den siger intet!


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 12:57
Kunne være jeg skulle lurer på den, skal dog bruge min 4 tb som erstatning for mine to gange 2tb eksterne hdd


Skrevet af: Stone
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 19:21
"
En af mine venner købte en verbatim 2 TB i Hifiklubben som er UDEN blæser. Den siger intet!


Det er vel kun indtil man putter en Harddisk i - med mindre man benytter SSD!




Skrevet af: Hanien
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 19:59
Vi har en synology stående i et skab i soveværelset.
Kan kun anbefale Synology - super mange funktioner og så på dansk :)
Er specielt glad for Cloudstation.
Jeg synes den knager en del når diskene arbejder, ikke ret populært når den arbejder på noget om natten :) så jeg vil ikke anbefale soveværelset.


Skrevet af: DrageMester
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 20:24
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Du kunne også vælge en Nas som er tæt på lydløs.

Yep. Western Digital MyBookLive er også lydløs pånær lyden fra selve harddisken (har selv en 2TB i stuen), og harddisken spinner automatisk ned ca. 10min efter brug. WD MyBookLive er dog ikke ligeså avanceret som f.eks. Synology NAS'erne.


-------------
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414


Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 30-September-2012 kl. 20:34
Synology DS 213 med WD Red harddiske,
Synology har et lydniveau på under 20 db og WD Red er specielle NAS harddiske der er støjsvage, strømbesparende og beregnet til 24/7 i 1 million timer.
Jeg venter på sådan et sæt.......


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 08:01
Der vil altid være lidt støj fra diskene, og hvis man er på grænsen til ligeså støjirriteret som mig vil det aldrig gå i et soveværelse.
Med andre ord, find et skab et sted i lejligheden hvor det ikke gør noget hvis der kommer en anelse støj der fra. Hvad med et køkkenskab eller lignende?

/ask


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 08:07
Hvordan trækker i strøm i jeres skabe?


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 09:18
En boremaskine og noget kabel Wink
Det samme er tilfældet med det kablede net.

/ask



Skrevet af: aerik
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 09:24
Må hjem og lure om det kan lade sig gøre i mine højglansmøbler :)


Skrevet af: jacobask
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 09:44
Som regel kan man finde et sted under skabene (bag soklen) at trække kablerne og så bare lave det mindst mulige hul bagerst i skabet til at trække ledningerne ind af. Så kan det som regel gøres stort set usynligt.

Alternativt kunne det måske give mening hvis det er let at komme til, og hvis der er nok plads, kan den stå under skabene i soklen.

/ask


Skrevet af: antilles
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 09:53
Min NAS står på loftet. Det er dog ikke optimalt, da der ofte bliver ret varmt. Kulden er ikke det store problem, da den står i en lille kasse med låg, som kan lukkes i vinter halvåret. Det gode er at den er af vejen og ikke kan høres, jeg er dog ikke sikker på at diskene har vildt godt af det...


Skrevet af: huntiedk
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 19:39
+1 på at finde en NAS uden blæser. Jeg har en (gammel udgave af) QNAP TS-119, som er passivt kølet. Så man hører kun lidt til den, når disken snurrer. Desværre laver QNAP tilsyneladende ikke passivt kølede udgaver mere, men der findes http://www.hifiklubben.dk/produkter/streaming/streaming-tilbehor/verbatim_mediashare-nas-2tb_netvarksharddisk_2tb.htm - denne her Verbatim . Hvordan den performer i praksis ved jeg dog ikke. Og husk i øvrigt altid at have en backup af NAS'ens indhold andetsteds...

-------------
Øst, vest, ::1 bedst


Skrevet af: audiogon
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 20:10
jamen å kan jeg da igen lige oplyse at de nye fra Synology støjer under 20 db, og det er svært hørbart hvis den står 4 meter væk. Western digital laver nogle nye harddiske der hedder RED og de er specielt udviklet til NAS brug. Ekstremt lavt støj gulv og strømforbrug.
Qnap støjer.


Skrevet af: xcalibur
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 21:00
Der er nogle ting du skal overveje, når du har en NAS.

Først, datasikkerhed
  1. Hvis du ikke vil risikere at dele dine data med indbrudstyven, så skal den gemmes godt væk. Kryptering er ikke rigtigt brugbart når du skal streame meget data hurtigt. Kryptering æder ofte performance og NASen bliver for langsom (jo, ham indbrudstyven kan også finde på at komme hos dig - har selv haft besøg for under et år siden, men NAS'en tog han ikke).
  2. Du er ligeglad med dine data, så er det bare at finde det smarteste sted, hvor det er muligt at få et netkabel trukket til.
Så, datagaranti
  1. Er det data du ikke kan leve uden (billeder, dokumenter, etc.), så køb en ekstra (lille) model, og lav ekstern backup hjem til din mor/søster/ven/etc. Så kan du genskabe det, når din NAS pludselig står af, lider oversvømmelse, brand eller lignende.
  2. Er det kun din rippede musiksamling og film samling du har, som du alligevel kan genskabe, så kommer det sig ikke så nøje.
Selv er min NAS ikke særligt godt gemt, den står i stuen. Besværlighed med netkabler har gjort, at den ikke er gemt bedre. Men mine shares med dokumenter og private ting er krypterede. Film og musik er ikke krypteret, da den simpelthen bliver for langsom så, og ligeledes er mine billeder heller ikke - den bliver for langsom til at vise mange-megapixels billeder. Det er et kompromis jeg irriterer mig lidt over.
Hver nat kører jeg backup af private ting, såsom dokumenter og billeder op til min far.  Film og musik tager jeg ikke backup af.

Har btw. en Synology DS211 og en DS110j som remote backup :)


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

Du kunne også vælge en Nas som er tæt på lydløs. Fx er LGs N2A2DD2 på 4TB meget tæt på lydløs. Jeg har en sådan stående på en hylde under mit skrivebord og den hører jeg aldrig. 


Kan du sammenligne den med en ps3 fat, den synes jeg nemlig larmer

Jeg har selv haft en ps3 fat og den larmer rigtig meget, det synes jeg også ps3 slim gør.

LG'en kan du reelt ikke høre, bortset fra at harddiskene roterer lidt engang i mellem og det giver lidt knitren men heller ikke mere end det.




Skrevet af: aerik
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 08:10
En NAS knitre vel ikke mere end en almindelig USB hdd


Skrevet af: Sylvest
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 19:41
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

En NAS knitre vel ikke mere end en almindelig USB hdd

korrekt


Skrevet af: aerik
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 20:33
Den knitren kan jeg sagtens leve med, men ikke en blæser. Blæser er no go for mine ører, og glædes ødelæggende. Af samme grund ser jeg sjældent film på min ps3, på trods af det er det eneste jeg har, som kan afspille bluray



Print side | Luk vindue