Print side | Luk vindue

Stofa forringer analog tv i Århus - igen!

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Modtagelse og distribution
Forumnavn: Kabel-TV
Forumbeskrivelse: TV, radio mv. via kabel (typisk DVB-C)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115638
Udskrevet den: 25-Februar-2025 kl. 12:28

Emne: Stofa forringer analog tv i Århus - igen!
Skrevet af: azrael
Emne: Stofa forringer analog tv i Århus - igen!
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 11:54
Fik et opkald fra min mor i morges om at der pludselig var DK4 hvor hun plejer at se ZDF og så løb der en løbetekst henover TV3.

Havde ikke hørt nogen udmeldinger fra Stofa eller Antenneforeningen Århus i dagspressen, så jeg kiggede forbi antenneforeningens hjemmeside. Der kan man læse at basispakken i Århus per 1. oktober er blevet "styrket markant" ved at flytte TV3, TV2 Charlie og DK4 derned. Til gengæld "måtte noget jo vige", som de skriver, og det betyder at ZDF, SVT2 og TV2 Norge nu kun kan ses digitalt. Dvs. man har effektivt *fjernet* to kanaler fra det analoge net, da TV3 og TV2 Charlie lå i mellempakken, og erstattet en tredje.

Ændringen begrundes med, at danske kanaler betyder mest for antenneforeningsmedlemmerne. Som altid skyder man dog over målet, da jeg personligt ikke kan se hvad den ældre generation, der typisk er dem med analoge apparater, får ud af at se diverse klamme reality programmer på TV3.

Angry

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 18:56
Bid i det sure æble og køb et DVB-C TV (det er nu ikke så surt når du ser billedet) eller en STB. Der er kapacitetsproblemer i et kabelnet, specielt med HDTV, VOD og højere internethastigheder.

Da vi gik fra s/h til farve i starten af 1970'erne (eller var det slutningen af 1960'erne?) var det også nødvendigt at opgradere TVet for at få det fulde udbytte.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 20:03
Hun er af flere årsager ikke interesseret i en fladskærm, og jeg kan sådan set forstå hende for jeg synes ærligt talt også, at billedkvaliteten på CRT stadig ikke er helt nået på de flade. Jo, de har da højere opløsning, men jeg synes, at det mere eller mindre blot betyder, at der kræves højere opløst kildemateriale for at få en tilsvarende oplevelse. Wink

STB har været overvejet, men det er ret bøvlet for hende. Jeg har knap nok fået vænnet hende til en HDD-optager (som jo nu også snart er til at smide ud).

Argumentet med skiftet fra sort/hvid til farve bruges ofte i disse tider, men det holder bare ikke helt. Der var ingen, der blev tvunget til at skifte eller anskaffe nyt apparat. Det er man dog i højeste grad med overgangen fra analog til digital signal.

Nå, men der er selvfølgelig intet at gøre ved Stofas beslutning. Skulle bare af med min irritation, både over selve ændringen og så den måde den bliver solgt på, inkl. at man mere eller mindre skjult skærer ned på analoge kanaler.

-------------
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 20:15
Analogt Tv tranmission vil kun gå en vej    
Og jeg er slet ikke enig med dig i kvaliteten på CRT vs et nogenlunde anstændigt fladskærms TV . Men problemet kan dog være betragtningsvinklen på et LCD , som skal placeres i lidt ældre folks møbleringsmiljø ( ofte meget lavt )

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: Klausen
Skrevet den: 01-Oktober-2012 kl. 20:22
Det er vel klart en fordel for de studerende i århus som kun har råd til basispakken. Det er trods alt en procentmæssig højere del end andre steder i landet, hvilket også må legitimere antenneforeningens valg...

Skrevet af: skyking
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 16:21

Jo selvfølgelig klart !

På samme måde som man kunne anvende en Video for optage eller kunne se nogle ekstra kanaler, som ens Tv dengang var for gammel til, da er der idag vel ingen vej udenom en ekstra Boks eller nyt Digitalt Tv.  MPEG4/DVB-T2.

For resten hvad anbefaler Antenneforeningen Aarhus som løsning?  I det lange løb blev samme forening nødt til Digitalisere nogle programmer, af pladshensyn.

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!

Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 16:32
Så vil jeg lige skrive at YouSee har gjort dette for længe længe siden,  digitaliseret en del af de gamle analoge kanalnumre.

-------------

Skrevet af: sodaha
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 17:39
Siden starten af dette år fjernede STOFA her i Nordsjælland mange de analoge kanaler

-------------
Panasonic: TX-P42X10Y, DMR-BCT820EG, DMR-EH57, DMR-EH68EC, DMR-E85H, SC-BT200 + SH-FX70, NV-GS50, DMC-LZ7, HX-DC1
Apple: iPod Touch 32gb, iPhone 6 128gb, iPad 2 WiFi 64gb&16gb, ATV 2, MAC Mini (2012)

Skrevet af: reslfj
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 20:51
Oprindeligt skrevet af azrael azrael skrev:

Hun er af flere årsager ikke interesseret i en fladskærm, og jeg kan sådan set forstå hende for jeg synes ærligt talt også, at billedkvaliteten på CRT stadig ikke er helt nået på de flade.
....
 Jeg har knap nok fået vænnet hende til en HDD-optager (som jo nu også snart er til at smide ud).

Nu kender jeg bedst youSee, men Stofa og youSee har i store træk fulgt samme udvikling.

Det blev tidligt i 2008 klart udmeldt, at selskaberne ville overgå til at sende alt digitalt.  Det blev dog også fortalt, at i det mindste nogle analoge kanaler ville fortsætte i '10 år' - men jeg tror, det  meget vel kan slutte allerede om 3-4 år.

Hvorfor vil  kunderne ikke forstå, at en sådan udmelding betyder, at det gamle analoge signal kun opretholdes, for at alle ikke straks  skulle udskifte allerede købt udstyr.
Alle nyindkøb burde og bør  naturligvis være til den digitale standard,  som youSee og Stofa  satser på fremadrettet (DVB-C/MPEG-4).

Hvorfor er fx den HDD optager ikke købt som en ren digital enhed? 

Man kan ikke som enkeltperson påvirke udviklingen ved at opføre sig ekstremt gammeldags og insistere på, at der fortsat sendes analogt fjernsyn ud i alle net, når næsten alle seere allerede har omstillet sig til og kun ser digitalt fjernsyn.   Det er jo egoisme - big time - at alle skal betale for at analoge signaler behandles og udsendes, når kun ganske få  har brug for signalet - og det kun pga. disse fås uvilje mod at bruge  ret  penge på en boks eller et godt nyt fjernsyn med DVB-C.

Tidligere kostede alle  fjernsyn, som et B&O fjernsyn gør nu i forhold til lønnen.  Nu er alt elektronik bygget i store enheder og chips, der stort set ikke kan repareres.  Men et 32-37" fjernsyn kan så købes for blot 3000-5000 kr og billedmæssigt matche det stort set alle CRT analoge fjernsyn.

Da udviklingen i kabel-tv har været offentligt kendt i det mindste siden 2008, så har alle haft mulighed for at opspare til udgiften.  Det er jo bare sådan en udgift man må forvent kan komme.  

Det er ikke meningen, det skal være gratis at leve - og slet ikke når din mors 'gratis'  giver helt unødige udgifter for næsten alle os andre.

Nå, men der er selvfølgelig intet at gøre ved Stofas beslutning. Skulle bare af med min irritation, både over selve ændringen og så den måde den bliver solgt på, inkl. at man mere eller mindre skjult skærer ned på analoge kanaler.

Hvis du mener det er skjult - så er det fordi, du ikke har set efter.  Det har været meget klart meldt ud, at der løbende ville komme færre analoge kanaler. Det er - helt bestemt hos youSee - ikke blot fortalt, men også i praksis sket i adskillige omgange.

Lars   Smile

-------------
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.

Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 21:35
Oprindeligt skrevet af reslfj reslfj skrev:

Hun er af flere årsager ikke interesseret i en fladskærm, og jeg kan sådan set forstå hende for jeg synes ærligt talt også, at billedkvaliteten på CRT stadig ikke er helt nået på de flade.
....
 Jeg har knap nok fået vænnet hende til en HDD-optager (som jo nu også snart er til at smide ud).

Nu kender jeg bedst youSee, men Stofa og youSee har i store træk fulgt samme udvikling.

Det blev tidligt i 2008 klart udmeldt, at selskaberne ville overgå til at sende alt digitalt.  Det blev dog også fortalt, at i det mindste nogle analoge kanaler ville fortsætte i '10 år' - men jeg tror, det  meget vel kan slutte allerede om 3-4 år.

Hvorfor vil  kunderne ikke forstå, at en sådan udmelding betyder, at det gamle analoge signal kun opretholdes, for at alle ikke straks  skulle udskifte allerede købt udstyr.
Alle nyindkøb burde og bør  naturligvis være til den digitale standard,  som youSee og Stofa  satser på fremadrettet (DVB-C/MPEG-4).

Hvorfor er fx den HDD optager ikke købt som en ren digital enhed? 

Man kan ikke som enkeltperson påvirke udviklingen ved at opføre sig ekstremt gammeldags og insistere på, at der fortsat sendes analogt fjernsyn ud i alle net, når næsten alle seere allerede har omstillet sig til og kun ser digitalt fjernsyn.   Det er jo egoisme - big time - at alle skal betale for at analoge signaler behandles og udsendes, når kun ganske få  har brug for signalet - og det kun pga. disse fås uvilje mod at bruge  ret  penge på en boks eller et godt nyt fjernsyn med DVB-C.

Tidligere kostede alle  fjernsyn, som et B&O fjernsyn gør nu i forhold til lønnen.  Nu er alt elektronik bygget i store enheder og chips, der stort set ikke kan repareres.  Men et 32-37" fjernsyn kan så købes for blot 3000-5000 kr og billedmæssigt matche det stort set alle CRT analoge fjernsyn.

Da udviklingen i kabel-tv har været offentligt kendt i det mindste siden 2008, så har alle haft mulighed for at opspare til udgiften.  Det er jo bare sådan en udgift man må forvent kan komme.  

Det er ikke meningen, det skal være gratis at leve - og slet ikke når din mors 'gratis'  giver helt unødige udgifter for næsten alle os andre.

Hvis du mener det er skjult - så er det fordi, du ikke har set efter.  Det har været meget klart meldt ud, at der løbende ville komme færre analoge kanaler. Det er - helt bestemt hos youSee - ikke blot fortalt, men også i praksis sket i adskillige omgange.

Lars   Smile

Dvs. efter din mening skal alle ud og købe nyt, og efter min mening inferiørt, udstyr, så de kan se endnu mere voldskomprimerede kanaler. Min mor har i mange år haft et Sony CRT, og det er hun meget forståeligt yderst tilfreds med. Jeg har personligt ikke set hverken plasma (en god kammerat har f.eks. et 60" Pioneer) eller LCD stå tilnærmelsesvist lige så godt, og der er en del problemer med begge teknologier, men det kommer ikke sagen ved i denne sammenhæng. Kort sagt kender jeg til intet aktuelt tv-apparat i nogen prisklasse, der kan matche en godt Sony CRT, måske lige med OLED, men de kan jo end ikke købes endnu og heller ikke i en størrelse normale folk kan have stående.

Hendes HDD-optager er for øvrigt en Sony RDR-HXD795 (Pioneer OEM model). Vis mig en _tilsvarende_ DVB-C HDD-optager og jeg køber den i morgen. Og jeg tænker ikke på Clint DC1 samt variationer. De eneste jeg umiddelbart kan tænke på er Panasonics nye BD HDD-optagere, men ingen ved om de virker i Danmark.

Nå, men nu er vi vist ud over det tekniske aspekt af dit indlæg. Egentlig drejer det sig mere om det som Stofa og antenneforeningen har gjort i det skjulte. Som jeg indledningsvist skrev, så har de flytte tre kanaler ned i basispakken. Det er i og for sig fint nok. Det de dog har gjort er at flytte to kanaler fra den analoge mellempakke uden at erstatte dem, samt flytte én kanal fra den digitale mellempakke. Dvs. de har reelt fjernet to analoge kanaler under påskud af at "styrke basispakken markant". Havde de nu flyttet to af de gamle kanaler fra basispakken op til mellempakken, så var det noget helt andet. Allernådigt skal vi dog ikke betale ekstra for "forbedringerne" i indeværende år. Det er stort!

Forøvrigt er det langt fra første gang, at Stofa har fjernet kanaler fra det analoge net i Århus. Sidste gang var i januar 2012 og personligt har jeg allerede med bange anelser ventet hvordan de analoge kanaler skal "styrkes" i januar 2013. Jeg var til gengæld ikke forberedt på "styrkningen" allerede i oktober 2012.

Min mor betaler for øvrigt lige så meget til Stofa som alle andre. Hvis man anvender din logik burde hun egentlig få penge retur for de digitale kanaler hun intet har at bruge til... Wink

-------------

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 23:35

Fik et opkald fra min mor i morges om at der pludselig var DK4 hvor hun plejer at se ZDF og så løb der en løbetekst henover TV3.

Havde ikke hørt nogen udmeldinger fra Stofa eller Antenneforeningen Århus i dagspressen, så jeg kiggede forbi antenneforeningens hjemmeside. Der kan man læse at basispakken i Århus per 1. oktober er blevet "styrket markant" ved at flytte TV3, TV2 Charlie og DK4 derned. Til gengæld "måtte noget jo vige", som de skriver, og det betyder at ZDF, SVT2 og TV2 Norge nu kun kan ses digitalt. Dvs. man har effektivt *fjernet* to kanaler fra det analoge net, da TV3 og TV2 Charlie lå i mellempakken, og erstattet en tredje.

Ændringen begrundes med, at danske kanaler betyder mest for antenneforeningsmedlemmerne. Som altid skyder man dog over målet, da jeg personligt ikke kan se hvad den ældre generation, der typisk er dem med analoge apparater, får ud af at se diverse klamme reality programmer på TV3.

Angry

Hun køber en ydelse af Antenneforeningen Århus - det er dem og ikke Stofa der "bad guy" her.

Noget andet er at flere taller bestemmer i sådan en Antenneforeningen Århus, og flere tallet er forlængst rykket videre..... Følg med.

Gider hun ikke en billig boks, så er det en  ny flad med dvb-c.
Slut.

-------------
.....

Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 23:41

Min mor betaler for øvrigt lige så meget til Stofa som alle andre. Hvis man anvender din logik burde hun egentlig få penge retur for de digitale kanaler hun intet har at bruge til... Wink

Nej. Hun er bare dum at hun har indgået en aftale med Antenneforeningen Århus som er demokratisk drevet som hun ikke har forstået.

Sorry at det måske er skrevet lidt skrabt, men du/hun bitcher over noget i selv er herre over, og som hun selv har valgt at være med i.

Hvis alle i en Antenneforeningen skulle have det lige på deres måde, så ville alle betale ekstra pr kanal. Antenneforeninger køber kanaler ind i pakker for at få dem til bedst mulig pris.
Altså lidt mindre frihed - men til billig pris ------ Det gik hun jo selv med på, det er da beklageligt at hun og dig ikke har forstået konceptet vedr. en Antenneforening.

-------------
.....

Skrevet den: 02-Oktober-2012 kl. 23:44

Hendes HDD-optager er for øvrigt en Sony RDR-HXD795 (Pioneer OEM model). Vis mig en _tilsvarende_ DVB-C HDD-optager og jeg køber den i morgen. Og jeg tænker ikke på Clint DC1 samt variationer. De eneste jeg umiddelbart kan tænke på er Panasonics nye BD HDD-optagere, men ingen ved om de virker i Danmark.

Fra 2010 -  http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3921&zoneid - http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=3921&zoneid

-------------
.....

Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 03-Oktober-2012 kl. 00:08
Og det er længe siden at de bedste fladskærme overall distancerede CRT på billedkvalitet . Enig i at de voldkomprimerede digitale kanaler er en skændsel . Men på mellempakken (YouSee) er der vel efterhånden op mod 15 HD kanaler, som under alle omstændigheder er i en helt anden liga .

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: Infinity
Skrevet den: 03-Oktober-2012 kl. 11:08

Til den køber du bare en Clint/BlueTinium og kobler dem sammen med SCART. Så skal hun bare lære at indstille Clinten på den ønskede kanal og lade den stå tændt der, og så optage fra A/V indgangen på Sony'en. Du vil blive overrasket over så meget bedre kvaliteten er!
Og skal din gamle optage flere programmer samme aften på forskellige kanaler, så kan Clinten såmænd også det.
Så jo en gammel DVD-R kan fint bruges i dag, sålænge man er tilfreds med SD.

-------------
mvh Infinity

Skrevet af: lunddal
Skrevet den: 03-Oktober-2012 kl. 11:19

Dvs. efter din mening skal alle ud og købe nyt, og efter min mening inferiørt, udstyr, så de kan se endnu mere voldskomprimerede kanaler. Min mor har i mange år haft et Sony CRT, og det er hun meget forståeligt yderst tilfreds med. Jeg har personligt ikke set hverken plasma (en god kammerat har f.eks. et 60" Pioneer) eller LCD stå tilnærmelsesvist lige så godt, og der er en del problemer med begge teknologier, men det kommer ikke sagen ved i denne sammenhæng.

De analoge kanaler er sandsynligvis lavet ud fra de "voldskomprimerede" digitale kanaler, og i øvrigt vil fejl i billeder jo være mere synlige på et 60" tv alene pga. størrelsen.

Skrevet den: 03-Oktober-2012 kl. 16:15
Azrael

Det er selvfølgelig svært følge at en skærm idag, nogen gange, kun er en skærm og "Modtageenhed/Tuner er det der skal foran", lidt i stil med adskilt  tuner og forstærker   Big smile som flere har nævnt, i en positiv ånd igennem adskillige år.

Noget med lede tilbage efter ordlyden som dette.

At man for se digitale udsendelser skal ud købe et digitalt tv.  En udmelding som denne er som minimum fra senest  1998 (nok svært at finde) altså sagt i forbindelse med Antenneforeningen Aarhus.

Så noget har ligesom haft over 10 års varsel, at det er blevet svært vænne sig til er en lidt anden sag.

-------------

Skrevet af: Vilhelm
Skrevet den: 03-Oktober-2012 kl. 23:49
Jeg har set mange, ofte lidt ældre, med få penge og dårlige billedrørs-tv. De bliver glade og tilfredse når jeg hjælper dem med en billig DVB-C boks til 400-500 kr., som også giver dem en hel del flere tv-kanaler.

Men helst hjælper jeg dem med et nyt fladskærms-tv til overkommelig pris og den rette digital-modtager indbygget. De slipper af med det gamle, store fjernsynsskrummel i deres ofte små stuer.

De får en fladskærm der fylder mindre og giver bedre indretning. De får bedre billedkvalitet, herunder HD-kanaler.  De kan modtage flere tv-kanaler for samme pris som hidtil. De bliver glade.

De kan få problemer med kanalsøgning og fjernbetjeningen og bør derfor hjælpes, også til at udnytte muligheder for tv-guide og andet, som mange mennesker ikke kender til.

Desuden viser det sig ofte at deres fjernsyns-kiggeri er begrænset, og de kan spare mange penge ved at gå til en mindre pakke. Nogle af de mennesker jeg har hjulpet, har således sparet over 3.000 kr. på årssbasis.

Jeg kender ingen som hjælpes som er utilfredse!

Bl.a. derfor vil det slet ikke være nogen dårlig eller asocial ide hvis kabel-tv-udbyderne stopper analog transmission af tv-kanaler. Det vil under alle omstændigheder ske om få år.

-------------
Venlig hilsen, Vilhelm

Skrevet af: 3000
Skrevet den: 04-Oktober-2012 kl. 01:15
selv min mormor på 86 var ude og købe ny tv med DVB-C i...  vi liver ikke i 1990 mere :o)

-------------

Print side | Luk vindue