Print side | Luk vindue

Kælder - Multirum

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Min hjemmebiograf
Forumbeskrivelse: Vis dit udstyr frem for andre brugere
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115768
Udskrevet den: 22-Januar-2025 kl. 12:03

Emne: Kælder - Multirum
Skrevet af: JBtv
Emne: Kælder - Multirum
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 08:51
Jeg har gennem et længere stykke tid været igang med at istandsætte min kælder, så den kan bruges til hvad jeg har valgt at kalde et Multirum. Titlen antyder at selvom rummet i princippet kan bruges til en dedikeret hjemmebio, så har jeg helt bevist valgt at det skal kunne bruges til mere end bare at se film.

Rummet vil kunne behandles i begrænset omfang så det bliver tilpasset akustisk, ligesom er i begrænset omfang vil kunne laves mørkt loft et stykke udfra et eventuelt lærred.

Rummet vil sandsynligvis have følgende brugsmønster:
  • Teenage samlingsrum
  • Wii & Xbox spillerum
  • Hjemmebio, dvs film & tv på storskærm
Det har hele tiden været min intention at sætte en projektor i loftet ca midt i lokalet, som er 3 * 6m. Ideen har været at have stole/sofa stort set lige under projektoren også have plads bag projektoren til spillearealet. Både Wii & Xbox Kinnect kræver jo en del plads til at udfolde sig.

Men jeg er blevet i tvivl om det er en god ide med projektoren! I spille situationen vil der være lys tændt i lokalet - ihvertfald bag projektoren hvor man har spille arealet. Så nu er jeg blevet i tvivl om det vil være bedre at sætte en stor fladskærm på væggen.

Derfor er mit spørgsmål om der er nogle derude, som har lyst til at komme med jeres synspunkter og eventuelle erfaringer med begge dele.

Alternativerne er:
  • Projektor med 90-100" lærred
  • Fladskærm på 60-70" 
Tvivlsspørgsmålene er blandt andet:
  • Vil en projektor løsning have for stort input-lag til Wii spille brug ?
  • Vil en projektor løsning blive ødelagt af lys bag projektoren når der spilles ?
Jeg håber der vil komme nogle gode synspunkter/erfaringer på banenSmile
/JBtv

Svar:
Skrevet af: hillig
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 09:27
Projektor er helt klart fedest til film pga den større skærm.

MEN - projektoren har også også en bagside. Når man står og spiller wii eller lign - så står man tit lige foran billedet - og skygger. Det skal tænkes ind i valget.
Jeg har selv problemet i kælderen med projektor - og det bliver kun værre af at der er lavt til loftet så billedet kommer længere ned.

Mht inputlag på projektor: Det har jeg aldrig oplevet
Mht lys: Er der meget lys ville jeg ikke vælge projektor

/hillig

Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 11:01
Problemet med at stå foran billedet har jeg tænkt over - det er derfor projektoren skal hænge ca midt i lokalet. Dermed kommer man til at stå bagved projektoren når man spiller også ser man lærredet henover sofa/stole.

M.h.t. lys så er det jo en kælder, så der kan sagtens blive mørkt. Situationen er bare at når der spilles vil jeg tro at man gerne vil have lys...

Men iøvrigt tak for inputSmile

Skrevet af: Bhund
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 11:26
Hej hej

Vi er i næsten samme situation derhjemme. Kælderrum med hjemmebio/spillesal i den ene ende af rummet, børnedisko/kontor/mini-gymnastiksal i den anden.

Jeg har overvejet at smide en fladskærm på væggen og så have et lærrede hængende i loftet, det kan så bare trækkes ned foran fladskærm, når muligheden for mørklægning byder sig dernede. 

Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 11:28
det er fortsat kun eksisterende i mit hovede, så har ingen erfaringer at dele ud af:o)

Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 11:41
Tjaa - det er jo rigtigt, med sådan en løsning kunne man vælge et relativt billigt "mindre" tv på "kun" 50" også have projektoren til filmene... Værd at overveje, men sandsynligvis også sværere at få godkendt af administratoren Smile

Skrevet af: kaizer
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 11:48
Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

Når man står og spiller wii eller lign - så står man tit lige foran billedet - og skygger. Det skal tænkes ind i valget.

De gange jeg har brugt projektoren til Wii har jeg stået bag projektoren. 

Oprindeligt skrevet af hillig hillig skrev:

Mht inputlag på projektor: Det har jeg aldrig oplevet

Ja, præcis. På projektoren er der ingen lag.

Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 12:00
Ja administrator har jeg også på, men tror nu næsten hun vil foretrække at have en fladskærm hængende fremfor et lærred der for det meste var trukket ned.

Skrevet af: staalorm
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 12:22
Jeg har delt det op så et rum med Wii, Kinnect osv med Fladskærm og et andet rum til Film med projektor. Jeg vil sige det er noget skidt med projektor til WII og kinect for man så i vejen for billedet...

-------------
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=81047&PN=1&title=staalorms-bif" rel="nofollow - staalorm's bif

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

• Vil en projektor løsning have for stort input-lag til Wii spille brug ?

Nej. Medmindre du vælger at bruge diverse motion-compensation kredsløb (og så skal du have dummeslag), så er der generelt ingen input lag på en projektor.

Oprindeligt skrevet af JBtv JBtv skrev:

Vil en projektor løsning blive ødelagt af lys bag projektoren når der spilles ?

Ikke hvis du tænker dig om når du laver lyset og rummet. Hvis du maler væggene mørke (grå, ikke sort, det er deprimerende at opholde sig i), så kan du styre lyset rigtigt meget ved at bruge spots som lyskilder. Du skal dog være obs på at der skal flere til, end når væggene er hvide.

For at tage det andet spørgsmål, så er det som regel heller ikke noget problem at spille Wii osv foran projektoren, man skal faktisk ret tæt på lærredet før du står i vejen for lyset (forudsat at projektoren er monteret i loftet naturligvis).

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: mkt
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 13:41
En kammerat har netop projektor/wii løsningen og det er helt fantastisk at spille på den store skærm. Han har sat det op sådan at man skal stå i samme afstand som projektoren. Man ender med at stå på siden af den så der er i realiteten ikke nogen fare for at ramme projektoren eller sådan noget. 

Jeg vil klart foretrække den løsning frem for et stort TV.

Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 14:51
Hej,

Der har været flere gode input allerede, tak for det Smile

Specielt er det rart at få svar på input lag i projektoren, det er godt at vide at det ikke er et problem (og selvfølgelig er alle mulige underlige kompensations kredsløb slået fra).

Hvis det bliver projektor løsningen, så er der som nævnt taget højde for at man ikke kommer i vejen for lyset.

/JBtv

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 15:22
Jeg har set to opstillinger med projektor og Wii, og der har ikke været problemer med at man trådte ind foran lyset. Men hvis du vil bruge Kinect, så skal du nok genoverveje det med sofaen foran aktivitetsområdet. Nogle spil registrerer jo også benenes bevægelser. Det kan den jo ikke lige gennem en sofaryg :)

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 15:35
Faktisk har jeg tænkt så meget over det at jeg har tænkt mig at Wii & Kinnect sensoren skal placeres på ryggen af sofaen eller lignende. Dvs begge sensorer skal placeres på en måde så det er godt for spille arealet - også de ikke ser ind i projektoren. Det er specielt vigtigt for Kinnect, da den tager billeder af spillerne, som ikke vil blive særligt interessante hvis sensoren "kikker" direkte ind i en projektorlampe.

Skrevet af: Nagash
Skrevet den: 05-Oktober-2012 kl. 16:05
Ah ja, det var ikke så dum en ide faktisk.

-------------
https://forum.recordere.dk/topic161144_post1622452.html#1622452" rel="nofollow - Min bio

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=112448&title=nagash-stuebio-og-andet" rel="nofollow - Min GAMLE bio

Print side | Luk vindue