Print side | Luk vindue

Billede brændt ind i LCD skærm

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: TV
Forumbeskrivelse: Fladskærme, billedrør og projections-tv
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=11584
Udskrevet den: 13-Februar-2025 kl. 14:54

Emne: Billede brændt ind i LCD skærm
Skrevet af: stigc
Emne: Billede brændt ind i LCD skærm
Skrevet den: 27-April-2006 kl. 18:03

Der har her på forum været en livlig debat om hvorvidt en LCD der står med samme det samme billede kan brænde sig fast.

Her er beviset, det KAN lade sig gøre, så tag jer iagt

Skærmen har stået tændt i ca 5 måneder 24-7

-------------
Stig

Blot min ringe mening !

Svar:
Skrevet af: velsi
Skrevet den: 27-April-2006 kl. 22:39
Når mit tv skifter til wide, kan jeg se skygger fra de sorte bjælker i siderne

Skrevet af: emaguina
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 08:23

Det sker vist på alle slags skærme. . . .. . plasma, lcd og crt.

Jeg arbejder med flyvedligehold. I cockpittet er der crt skærme til motor parameter, navigation osv. Disse skærme bytter vi ofte rundt på netop for at undgå at de statiske billeder/grafik brænder sig fast. Disse skærme koster meget mere end nye topmodeller af diverce lcd/plasma.

I vores nye Airbus sidder der LCD skærme. . . ..  og lur mig om vi ikke også bytter rundt på dem!

I vores gamle Boieng 767 var det så slemt (CRT) at man kunne se det lang tid efter at skærmen var slukket. Derfor begyndte man at bytte rundt.

Ret mig hvis jeg tager fejl. Men jeg tror at det er lige meget hvilken skærm man køber og uanset pris, så kan det forekomme. Men der er sikket nogle skærme der er mere udsatte end andre. Så hav aldrig det samme billede på hele tiden.

Ps: En af lærlingene har en Philips plasma. . . . . . 1 år gammelt og han kan se tv2 teksttv logo hele tiden.

Skrevet af: MadManMingo
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 08:50

Det er egentlig rystende, at det forholder sig sådan. Men det er jo brugen af skærmene der har ændret sig, siden det også er et problem med gammeldags CRT.

Godt at der kommer en debat om emnet her på siden. Personligt har jeg ikke haft problemer. Men jeg har også vænnet mig til at se tv i Wide, selvom signalet ikke er ægte 16:9. Det er der selvfølgelig mange som ville brække sig over. Men jeg synes ikke det er så galt på et lille 28".

Er der nogen forslag til hvordan man med store skærme kan ændre sine vaner? For lige godt hvad producenterne siger, så er det jo et problem. Hvis man ser TV 80% af tiden, så vil der åbenbart komme "skygger" efter bjælkerne i siderne. Har også set  det ved en kammerat på et Sony Wega 37".

Skrevet af: Aarestrup
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 09:03

Vedr. Statisk billede på plasma og LCD TV har der før været talt om diverse mekanismer der kunne være med til at forhindre indbrænding. Er der ikke nogen der kan liste op hvilken metoder der er og hvilke mærker der udnytter disse muligheder. Jeg planlægger selv at afvikle en del PC brug på mit nye Panasonic TV med G9 panel, hvilket der forhåbentligt snart lander på min bopæl , men er blevet noget nervøs med udsigten til indbrænding af Bill Gates.

Skrevet af: Pokerface
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 09:24

Hej.

Efter hvad jeg har fået oplyst, sker det jo kun, hvis skærmen står tændt med det samme billede, mange timer i træk.

Og det er rigtigt, det gælder for alle typer skærme, altså også for CTR.

Derfor er det også, f.eks. på PC'en, en rigtig god ide at bruge "Pausebillede" som aut. starter og bevæger sig rundt på skærmen, det er ligegyldigt, om der er en lille film, el. andet, bare noget som bevæger sig rundt på skærmen.
(På min egen PC'er, er den sat til at starte efter 15 min. hvis maskinen er er i brug.)

Af samme grund, er der jo også i de fleste DVD-afspillere, en form for "skærmbeskytter" ofte en figur el. andet, der springer rundt på skærmen.
På de tre jeg har i huset, er det fabrikat-navnet der er brugt.

-------------
Mvh. Frede.

[COLOR=BLUE]TV: "Pana" TH-37PX70

Afspiller: "Pana" DMP-BD80

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 09:33

@Pokerface

Enig - Men det hjælper jo ikke rigtig noget, hvis man i lang tid ser tv i 4:3, med sorte bjælker i siderne. Man kan jo ikke have en pasuseskærm til at fise rundt der mens man ser tv...

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 09:54

Netop MadManMingo...

Jeg vælger at lade mit Philips LCD tv bestemme hvilket format der skal vises, og da der i gennemsnit udsendes flest udsendelser i 4:3, bliver bjælke-skyggerne åbenbart et problem for mange.

Beklageligt at ens tv til 10.000 dask, allerede efter et halvt års brug har disse irriterende  skygger. Det er ikke noget producenten advarer en om i deres brugermanual.

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 10:05
Oprindeligt skrevet af MadManMingo MadManMingo skrev:

@Pokerface

Enig - Men det hjælper jo ikke rigtig noget, hvis man i lang tid ser tv i 4:3, med sorte bjælker i siderne. Man kan jo ikke have en pasuseskærm til at fise rundt der mens man ser tv...

Hej igen.

Hmm, har du da kun èn kanal/program på dit TV, for har du flere, og nogle af dem sender i bredformat, så skulle der jo ikke være problemer, altså efter hvad jeg har fået at vide.

Der er jo ikke tale om hverken 5 - 10 el. 24 timer i træk, før det sker, men derimod rigtig mange timer, altså dagevis, med det samme billede.

Bemærk: eks. i første indlæg foroven, der står jo der også, at det havde stået i 5 måneder.

-------------
Mvh. Frede.

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 10:07
Oprindeligt skrevet af velsi velsi skrev:

Netop MadManMingo...

Jeg vælger at lade mit Philips LCD tv bestemme hvilket format der skal vises, og da der i gennemsnit udsendes flest udsendelser i 4:3, bliver bjælke-skyggerne åbenbart et problem for mange.

Beklageligt at ens tv til 10.000 dask, allerede efter et halvt års brug har disse irriterende  skygger. Det er ikke noget producenten advarer en om i deres brugermanual.

Synes det lyder som meget hurtigt, at de er opstået, det undrer mig meget.

-------------
Mvh. Frede.

Skrevet af: thjensen
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 10:20
Oprindeligt skrevet af velsi velsi skrev:

Hej Velsi,
Jeg forstår godt det er rigtigt irriterende med skygger, men producenterne er dog begyndt at advare, jeg har Samsungs LCD 32M61BX og her bruger de side 2 og 3 i manualen til at advare mod indbrænding ved diverse former for still billeder (inkl 4:3 rammer).

mvh Thomas

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 10:33
Ja jeg ville sgu benytte min reklamationsret og få byttet fjernsynet hvis der er skygger efter ½ år...

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 10:34

Vil det sige, at vi nærmer os en konklusion der siger: Undgå 4:3 rammer?

Hva' så med strækning af billedet (4:3 set i 16:9), som mange gerne vil undgå?

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 10:35

@pilehave

Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

Ja jeg ville sgu benytte min reklamationsret og få byttet fjernsynet hvis der er skygger efter ½ år...

Det ville jeg også - men det hjælper jo ikke noget, hvis det nye gør det samme. Det er selve brugen af skærmen man skal ændre.

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 10:46

Det ville jeg også - men det hjælper jo ikke noget, hvis det nye gør det samme. Det er selve brugen af skærmen man skal ændre.

Nu vil jeg prøve at lade mit tv stå på wide, for at se om skyggerne så forsvinder, når hele skærmen benyttes... selv om det ikke er optimalt.

Aarestrup efterlyser nogle triks så man kan få skyggerne væk igen, men er der nogle?

Skrevet den: 28-April-2006 kl. 13:08

Er der ikke flere CRT, plasma eller LCD ejere der har kommentare??? Har i kunne gøre noget, for at fjerne 4:3 skygger eller fastbrændte billeder? Hvad har forretningerne sagt når I har klaget over det? Hvad har producenterne sagt?

Det lyder da som et ret seriøst problem, som man som ejer eller kommende ejer skal tage MEGET alvorligt .

Skrevet af: thniels
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 14:31

Nu har jeg jo ikke ligefrem langtidsdata på fladskærme med 4:3 striber, men i det mindste på vores Loewe TV fra '98 er der ikke skyggen af skygger nogen steder, og det har været brugt overordentligt flittigt og, i sagens natur, i mindst den første halvdel af sin levetid med en ganske stor overvægt af 4:3 udsendelser. Så for så vidt CRT angår, må producenterne kunne et trick eller to for om ikke at undgå det, så i det mindste at minimere problemet.

Men jeg må medgive MadManMingo, at det er et problem man skal tage til alvorlig efterretning inden man pantsætter huset for at købe sit nye TV.

-------------
Thomas Nielsen

http://www.bogt.dk/ - BOGT

Skrevet af: OTol
Skrevet den: 28-April-2006 kl. 21:40

"Aarestrup efterlyser nogle triks så man kan få skyggerne væk igen, men er der nogle?"

Jeg har bestilt et LG 42PM1MA hvor der i manualen står beskrevet et par interessante muligheder.

White wash: Skulle kunne fjerne indbrændinger helt eller delvist.

Orbiter: Skulle kunne forebygge indbrændinger.

Det står beskrevet på side 20 i den danske manual.

Jeg aner ikke om det virker, men det kunne være interessant om der her var nogle LG plasma brugere der har prøvet funktionerne af.

Mvh. Ole

Skrevet af: papabear
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 05:07

Er der ikke flere CRT, plasma eller LCD ejere der har kommentare??? Har i kunne gøre noget, for at fjerne 4:3 skygger eller fastbrændte billeder? Hvad har forretningerne sagt når I har klaget over det? Hvad har producenterne sagt?

Det lyder da som et ret seriøst problem, som man som ejer eller kommende ejer skal tage MEGET alvorligt .

Med risiko for gruppemobning og buksevand vil jeg mene, at det største problem er, at nogen ser så meget fjersyn, at dette kan blive et problem.

Få et liv!

-------------
by PapaBear
(- som mangler afsnit 2 og 19 af 'Allo 'Allo samt BlackBooks afsnit 2 - anyone??)

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 06:27

HEj

Det undrer mig at der overhovedet er problemer med skygger fra 4:3 udsendelser....jeg har altid fået fortalt at det er den HVIDE farve som brænder fast...og KUN den HVIDE!!

Men det passer åbenbart ikke med virkeligheden.Hvad er grunden mon til at det sker,når det aldrig skete på et CRT TV?

Hvis det skulle ske på et CRT,var det som regel hvis man havde haft prøvebillede kørende,imens man tog sig en lææængere skraber.(ifølge en radiomekaniker jeg kender)

Skrevet af: Prasmus
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

Det undrer mig at der overhovedet er problemer med skygger fra 4:3 udsendelser....jeg har altid fået fortalt at det er den HVIDE farve som brænder fast...og KUN den HVIDE!!

Mon ikke det er fordi der over tid sker en form for indbrændning (eller skal vi bare sige slid) i området hvor der vises 4:3, medens området udenfor viser sort og dermed ikke har noget hvidt der kan afblege området på samme måde som det sker i 4:3 området.

Sagt på en anden måde, ser man 100 timer 4:3 og 100 timer 16:9, så har der været vist lysere farver i 4:3 området dobbelt så lang tid som i det unden for 4:3 området.

Bare et gæt fra min side....

Mvh Peter

Skrevet af: baloo55
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 09:02
Oprindeligt skrevet af lrev lrev skrev:

HEj

Men det passer åbenbart ikke med virkeligheden.Hvad er grunden mon til at det sker,når det aldrig skete på et CRT TV?

Hvis det skulle ske på et CRT,var det som regel hvis man havde haft prøvebillede kørende,imens man tog sig en lææængere skraber.(ifølge en radiomekaniker jeg kender)

Er det ikke derfor, at nye plasma og lcd skærme idag har grå felter istedet for sort omkring billedet? Så vidt jeg ved er det den farve der giver mindst risiko for indbrænding.

-------------
Mvh.
Baloo55

Skrevet af: Carser
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 12:53

Jo, permanente indbrændinger er "slid", og gråt i siderne på 4:3 fordeler sliddet mere ligeligt.

Prøv forresten at se på en skærm i en pengeautomat, næste gang, I hæver cool cash. Jeg tror ikke, jeg har set en eneste uden indbrænding.

På mange - muligvis alle nyere - CRT TV kan man skrue op for lys og kontrast til et vist niveau, går man over det, regulerer TV'er selv ned uanset, at du skruer helt op (nå ja, taster op  ).

Det beskytter røret mod indbrænding. I service-menuen på mit 16:9 Sony CRT kan jeg også vælge alt fra sort til kridhvid i siderne på 4:3 i service-menuen.

Hvorfor LCD kan brænde fast ved jeg ikke med sikkerhed, for der er ingen fosfor, der "futter af". Men temperaturpåvirkninger og øget træghed eller uelasticitet i krystallerne, der drejer, er et par bud. Ved lave temperaturer er flydende krystaller sløve (tag et kamera, digitaltermometer eller digitalur ud i frostvejr og se tallene skifte langsommere og langsommere).

Måske trænger krystaller, der aldrig eller sjældent drejes ganske enkelt til motion? Der findes til pc-brug programmer og filmklip, der får alle pixels til at arbejde med hurtigt at åbne og lukke for R, G og B. (Linkede gerne, men sidder med et par nu døde links)

-------------
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.

Skrevet af: lrev
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 17:41

Jeg har hørt at hvis man skulle være så uheldig at få indbrændinger på sin skærm,skulle det somme tider hjælpe at lade billedet stå med "støj" på natten over!

Lyder umiddelbart fornuftigt og et forsøg værd,skulle jeg mene?

Skrevet af: nbu001
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 17:56
Oprindeligt skrevet af OTol OTol skrev:

"Aarestrup efterlyser nogle triks så man kan få skyggerne væk igen, men er der nogle?"

Jeg har bestilt et LG 42PM1MA hvor der i manualen står beskrevet et par interessante muligheder.

White wash: Skulle kunne fjerne indbrændinger helt eller delvist.

Orbiter: Skulle kunne forebygge indbrændinger.

Det står beskrevet på side 20 i den danske manual.

Jeg aner ikke om det virker, men det kunne være interessant om der her var nogle LG plasma brugere der har prøvet funktionerne af.

Mvh. Ole

Nu er jeg ikke LG bruger, men til gengæld ejer af et Sony plasma som også har de nævnte White Wash og Orbiter funktioner. Jeg har haft min Plasma i 16 måneder og har haft Orbiter slået til hele tiden. Det er ikke noget generer eller "slider" på panelet.

Jeg kan af og til godt finde på at se TV i 6+ timer på samme kanal og jeg har endnu ikke oplevet nogen indbrænding overhovedet.

Jeg vil formode, at White Wash godt kan "slide" lidt på panelet, men jeg har ikke prøvet den funktion endnu, simpelthen fordi behovet ikke har været der.

Så mit korte råd er: brug Orbiter funktionen.

/Nils

-------------
           

Skrevet af: blinxdk
Skrevet den: 29-April-2006 kl. 18:14
Jeg har et LG 42PM3MVA og bruger orbiter der rykker skærmen en smule rundt med jævne mellemrum. Har ikke haft noget problemer med fastbrænding og det eneste jeg generelt undgår er at have menu'en fra min HTPC stående i flere timer af gangen.

Skrevet den: 01-Maj-2006 kl. 08:33

Tak for tips'ene alle sammen!

Godt der endelige kom lidt bud på løsninger i spil på denne tråd.

Print side | Luk vindue