Kan I hjælpe en kabel-newbie?
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Hi-Fi
Forumbeskrivelse: Hi-Fi stereo, grej og tilbehør
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=115982
Udskrevet den: 28-December-2024 kl. 21:48
Emne: Kan I hjælpe en kabel-newbie?
Skrevet af: Nebelong
Emne: Kan I hjælpe en kabel-newbie?
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 14:22
Jeg har været så heldig at overtage en Thorens pladespiller og en JVC forstærker, så jeg endelig kan komme til at nyde mine plader.
Men! Jeg er på ingen måde på hjemmebane, derfor håber jeg, at I kan give mig noget basal og kyndig vejledning til, hvilke kabler jeg skal erhverve mig for at få den bedste lytteoplevelse.
Mit setup er:
Thorens TD 318 MkII pladespiller JVC A-S7 forstærker iMac 21,5" Et par studiemonitorer (tænker umiddelbart et sæt Mackie MR5 MKII)
Nu følger fire billeder af mit pladespilleren og forstærkerens tilslutningsmuligheder.
Pladespillerne tilkobles til JVC forstærkeren med disse kabler
JVC A-S7 forstærkerens forside ser således ud
Og tilslutningsmulighederne på bagsiden
Tilslutningsmulighederne på studiemonitorerne (Mackie MR5 MKII) Kan I oplyse mig om, hvad jeg skal bruge af kabler for at få det hele til at gå op i en højere enhed?
NB: Det er meget vigtigt, at jeg har mulighed for at køre lyden fra min pladespiller ind i min iMac, da jeg skal sample pladerne og producere musik gennem min iMac.
Mvh. Nebelong
|
Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 14:35
Nebelong skrev:
Kan I oplyse mig om, hvad jeg skal bruge af kabler for at få det hele til at gå op i en højere enhed? |
Det korte svar er: Det kan du ikke. Der er ingen pre-out på forstærkeren, som ville skulle bruges for at koble de højttalere på. Der kan godt laves noget fusk med at trække lyden fra højttaler-udgangene, men det er bestemt ikke optimalt.
Hvis det er VIGTIGT, og skal bruges til at sample noget der skal bruges seriøst, så må du have læderet op af lommen og købe noget udstyr der er bedre egnet til opgaven.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 14:48
Hej Otto,
Tak for dit svar, selvom det var et nedslående et af slagsen.
Som du nok kan fornemme på mig, er jeg i gang med at skabe et setup for en begynder. Hvad ville du anbefale af udstyr?
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 14:48
Arh, okay - måske er jeg for hurtig. Er der volumenregulering på højttaleren?
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 14:50
Nebelong skrev:
Hej Otto,
Som du nok kan fornemme på mig, er jeg i gang med at skabe et setup for en begynder. Hvad ville du anbefale af udstyr? |
Med fare for at blive beskyldt for reklame:
En http://www.tapeconnection.dk/search.aspx?sval=adl&product_number=3754611 - ADL GT40 er sådan set nøjagtigt dét du har behov for: USB til iMac, pre-out med volumenregulering til højttalere, phono input til pladespilleren. Den fungerer så både som DAC for iMac'en, og som A/D converter så du kan optage fra pladespilleren via USB til iMac'en.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 15:06
Måske kan mindre gøre det.
Input: Pladespiller -> forstærker -> USB-lydkort -> Mac.
Output: Mac -> USB-lydkort -> aktive højttalere.
Det bliver en stor opstilling, men der mangler kun lydkortet og kablerne. http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/behringer/uca222-u-control.html - http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/behringer/uca222-u-control.html
Jeg mener lyden kan trækkes ud af TAPE-1 REC.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 15:07
Otto J skrev:
Nebelong skrev:
Hej Otto,
Som du nok kan fornemme på mig, er jeg i gang med at skabe et setup for en begynder. Hvad ville du anbefale af udstyr? |
Med fare for at blive beskyldt for reklame:
En http://www.tapeconnection.dk/search.aspx?sval=adl&product_number=3754611 - ADL GT40 er sådan set nøjagtigt dét du har behov for: USB til iMac, pre-out med volumenregulering til højttalere, phono input til pladespilleren. Den fungerer så både som DAC for iMac'en, og som A/D converter så du kan optage fra pladespilleren via USB til iMac'en. |
Det er rimelig meget over mit budget. Særligt fordi jeg jo regnede med, at jeg kunne smede det hele sammen ved hjælp af kabler.
Du skal have tak for din anbefaling og din tid, Otto.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 15:13
Brixen skrev:
Måske kan mindre gøre det.
Input: Pladespiller -> forstærker -> USB-lydkort -> Mac.
Output: Mac -> USB-lydkort -> aktive højttalere.
Det bliver en stor opstilling, men der mangler kun lydkortet og kablerne. http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/behringer/uca222-u-control.html - http://www.4sound.dk/shop/usb-lydkort/behringer/uca222-u-control.html
|
Hej Brixen,
Det er jo langt mere i min prisklasse.
Det gør mig intet, at det bliver en stor opstilling. Det vigtigste er, at jeg kan komme i gang med det nuværende udstyr og så selvfølgelig supplere med kabler og lydkortet, du linker til.
Hvilke kabler behøver jeg?
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 15:38
Alle kabler er almindelige stereo phono-kabler, som der sidder på pladespilleren. http://www.av-connection.dk/?ML=308 - http://www.av-connection.dk/?ML=308
Du skal bruge 2 sæt (du har fra pladespiller til forstærker), hvis jeg har ret i at det er et phonostik der skal bruges i højttaleren, hvor der står RCA unbalanced. Der skal kun ét stik i hver højttaler, så det ene kabel skal splittes.
Ellers skal du bruge 1 sæt + et sæt der har phonostik i den ene ende og et stik der passer i højttaleren i den anden ende.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 15:40
Måske sidder der også en tynd ledning på pladespilleren (som regel snoet om kablet med de to phonostik). Den skal skrues på GND på forstærkeren for at forhindre brum.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 15:48
Og så har jeg nogle forbehold :-) Phono-indgangen på forstærkeren skal passe til pickupen, og lyden skal kunne tages ud af TAPE-1 REC, men det kan du teste når du får højttalerne.
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 15:58
@ Nebelong
Har du allerede højttalerne eller vil du købe dem. Hvis du ikke allerede har dem vil jeg da foreslå et par (brugte?) -passive- højttalere i stedet hvis du er på budget. Det passer til den forstærker du allerede har. Du kan så tilføje et USB lydkort til din Mac for at få lyden over i forstærkeren. Aktive højttalere som dem du viser kræver en anden løsning, ala den Otto viser, og er ret afgørende for hvordan resten af anlægget skal være. Det lyder som om du er ved at blande tingene samme og det bliver ikke særligt elegant. MVH
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:07
@tvkartoffel
Jeg har selv haft en opsætning med Pladespiller -> RIAA forstærker -> USB-lydkort -> iMac. Og kontrollytning fra USB-lydkort -> Aktive højttalere.
Nebelong bruger så JVC forstærkeren, hvor jeg kun havde en RIAA forstærker. Jeg tror da det er "godt nok" til at komme igang med, hvis man ikke vil bruge ret mange penge på det.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:10
tvkartoffel skrev:
@ Nebelong
Har du allerede højttalerne eller vil du købe dem. Hvis du ikke allerede har dem vil jeg da foreslå et par (brugte?) -passive- højttalere i stedet hvis du er på budget. Det passer til den forstærker du allerede har. Du kan så tilføje et USB lydkort til din Mac for at få lyden over i forstærkeren. Aktive højttalere som dem du viser kræver en anden løsning, ala den Otto viser, og er ret afgørende for hvordan resten af anlægget skal være. Det lyder som om du er ved at blande tingene samme og det bliver ikke særligt elegant. MVH
|
Med passive (almindelige) højttalere, ved du så om USB-lydkortet kan sættes til i stedet for TAPE-1? Det burde det vel kunne.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:12
Brixen skrev:
@tvkartoffel
Jeg har selv haft en opsætning med Pladespiller -> RIAA forstærker -> USB-lydkort -> iMac. Og kontrollytning fra USB-lydkort -> Aktive højttalere.
Nebelong bruger så JVC forstærkeren, hvor jeg kun havde en RIAA forstærker. Jeg tror da det er "godt nok" til at komme igang med, hvis man ikke vil bruge ret mange penge på det.
|
Om det er "godt nok" var ikke pointen med mit indlæg. Når jeg læser OPs beskeder synes jeg det er uklart om de aktive højttalere allerede er købt eller ej. Hvis de ikke er, foreslår jeg at købe passive i stedet, da de passer til forstærkeren. - Eller gå all in og lave en aktiv løsning "rigtigt". MVH
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:16
Brixen skrev:
Med passive (almindelige) højttalere, ved du så om USB-lydkortet kan sættes til i stedet for TAPE-1? Det burde det vel kunne.
|
Sættes til hvor?, og i stedet for hvad?
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:18
tvkartoffel skrev:
Om det er "godt nok" var ikke pointen med mit indlæg. Når jeg læser OPs beskeder synes jeg det er uklart om de aktive højttalere allerede er købt eller ej. Hvis de ikke er, foreslår jeg at købe passive i stedet, da de passer til forstærkeren. - Eller gå all in og lave en aktiv løsning "rigtigt". |
OK, så er jeg med.
Det jeg havde lavet var også kun midlertidigt, fordi jeg skulle have rippet nogle vinylplader.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:20
tvkartoffel skrev:
Brixen skrev:
|
Sættes til hvor?, og i stedet for hvad?
|
Sættes til forstærkeren i stedet for en båndoptager. Så man kan tage lyd ud fra forstærkeren til USB-lydkortet, og afspille fra computeren til forstærkeren.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:30
Jeg skal love for, at vi bevæger os dybere og dybere ind i Hi-Fi-junglen!
@ tvkartoffel
Hej tvkartoffel,
Højttalerne er ikke købt endnu. Og jeg kan sagtens følge din pointe med at købe et par passive i stedet. Det vigtige i denne sammenhæng er, at højttalerne skal bruges som referencehøjttalere. De skal være ærlige og give et ufarvet lydbillede, da jeg skal bruge dem til at mixe musik.
@ Alle
Det er virkelig vigtigt for mig, at jeg ikke får et farvet lydbillede. Jeg har læst, at hvis man har et par passive højttalere tilsluttet til en forstærker, kan man komme ud for, at forstærkeren farver lyden. Er det rigtigt?
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:31
tvkartoffel skrev:
Brixen skrev:
@tvkartoffel
|
Om det er "godt nok" var ikke pointen med mit indlæg. Når jeg læser OPs beskeder synes jeg det er uklart om de aktive højttalere allerede er købt eller ej. Hvis de ikke er, foreslår jeg at købe passive i stedet, da de passer til forstærkeren. - Eller gå all in og lave en aktiv løsning "rigtigt". MVH
|
Hvad mener du med at lave en aktiv løsning "rigtigt"?
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:31
@ Brixen
Hvis det du vil er at erstatte din kassette-båndoptager med en laptop og et lydkort, som det du linkede til før, så vil jeg stærkt gå ud fra at det virker. Jeg har dog ikke selv prøvet.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:40
Nebelong skrev:
|
Som i ikke at blande tingene sammen. Det kan næsten ikke undgå et blive noget biks at bruge aktive højttalere sammen med en forstærker der er beregnet til passive og som vist heller ikke har pre out. Det virker sikkert, men IMO er det noget juks, hvis det ikke er en midlertidig opstilling. Det rigtige er at tage hensyn til at højttalerne er aktive og anskffe sig noget grej der passer sammen. MVH
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:51
@ tvkartoffel
Jeg kan godt følge dig. Men som jeg også indleder tråden med at sige, så har jeg bevæget mig ind på totalt ukendt territorium.
Kan du hjælpe mig på vej?
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 16:54
tvkartoffel skrev:
Nebelong skrev:
|
Som i ikke at blande tingene sammen. Det kan næsten ikke undgå et blive noget biks at bruge aktive højttalere sammen med en forstærker der er beregnet til passive og som vist heller ikke har pre out. Det virker sikkert, men IMO er det noget juks, hvis det ikke er en midlertidig opstilling. Det rigtige er at tage hensyn til at højttalerne er aktive og anskffe sig noget grej der passer sammen. MVH
|
Jeg havde forstået at de aktive højttalere skulle sættes til iMac'en eller USB-lydkortet.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 17:06
Brixen skrev:
Jeg havde forstået at de aktive højttalere skulle sættes til iMac'en eller USB-lydkortet.
|
Som sagt kan man nok godt få det til at virke, lige som du skrev oven for. Man kan sikkert få pladespillerlyden ud af Tape -out- på forstærkeren (i stedet for -pre- out) og over i lydkortet. Så bruger man kun JVCen som RIAA og det kan være godt nok, hvis man vil have den stående til det. Og ja så bruger man de aktive højttalere sammen med computeren og et USB lydkort. MVH
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 17:18
Nebelong skrev:
@ tvkartoffel
Jeg kan godt følge dig. Men som jeg også indleder tråden med at sige, så har jeg bevæget mig ind på totalt ukendt territorium.
Kan du hjælpe mig på vej?
|
Nu skal jeg lige starte med at sige at jeg ikke laver musik, så måske er der specielle hensyn at tage som jeg ikke kender til.
Hvis du selv skal lave musik og mixe lyd, så tror jeg helt sikkert du skal finde dig et godt kvalitets USB lydkort og et par gode aktive højttalere og så glemme alt om det jeg skrev tidligere. Så kan du med lidt fiksfakserier få noget lyd ud af pladespilleren, via forstærkeren, og over i lydkortet hvis det har line in. Alternativt kan du købe en løs RIAA forstærker og sætte til lydkortet og skrotte JVCen helt. Angående valg af højttalere og lydkort kunne du prøve ovre på lydmaskinen.dk. De er nok mere kompetente angående lydproduktion end jeg. MVH
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 17:30
tvkartoffel skrev:
Brixen skrev:
|
Som sagt kan man nok godt få det til at virke, lige som du skrev oven for. Man kan sikkert få pladespillerlyden ud af Tape -out- på forstærkeren (i stedet for -pre- out) og over i lydkortet. Så bruger man kun JVCen som RIAA og det kan være godt nok, hvis man vil have den stående til det. Og ja så bruger man de aktive højttalere sammen med komputeren og et USB lydkort. MVH
|
@tvkartoffel
Jeg kan fornemme på dit svar, at du har et alternativt bud til, hvordan det går op i en højere enhed. Vil du præsentere muligheden for mig?
@alle
For at opsummere mine krav/behov:
1. Jeg skal købe et par reference højttalere i prisklassen omkring 3.000 kr. De skal være ufarvede i lydbilledet.
2. Jeg skal sample fra pladespilleren og have mulighed for at redigere/lege med mine samples på min iMac. Jeg kommer til at bruge Maschine Mikro til at kreere min musik. Den tilkobles iMac gennem USB.
3. Lydkvalitet er selvfølgelig højt på listen. Men da mit budget maksimalt strækker sig til 4.000 kr. (højttalere, kabler, usb-lydkort etc.), må jeg nok erkende, at jeg ikke kan få et perfekt setup til at starte med. Det kan jeg absolut leve med, især hvis jeg stille og roligt kan erstatte enhederne med noget bedre.
Tak for jeres svar og tid. Det værdsætter jeg! Og stil gerne spørgsmål - det er virkelig vigtigt for mig, at jeg får has på det her.
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 17:33
Jeg vil helt sikkert prøve lydmaskinen. Tak for hjælpen til alle!
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 17:56
Nebelong skrev:
Jeg kan fornemme på dit svar, at du har et alternativt bud til, hvordan det går op i en højere enhed. Vil du præsentere muligheden for mig?
|
Det ville jeg gerne hvis kunne. Som sagt ved jeg ca. nada om hvad man skal bruge for at -lave- musik. Det er derfor jeg henviser til lydmaskinen.dk. Der ved de det. Jeg havde indtryk at at du skulle bruge det til at -lytte- til musik og at du var i gang med at købe aktive højttalere til brug med din JVC. Det var bare det jeg ville påpege ikke er nogen smart ide. Nå det er sagt skal du bruge aktive monitor højttalere, et usb lydkort og en RIAA forstærker. Du har allerede en RIAA i din JVC. Den kan du bruge ved at hive pladespillerlyden ud af forstærkerens TAPE OUT. Det kan man i hvert fald på min gamle Onkyo, så det kan du nok også. Tape out tilsluttes så til "line in" på USB lydkortet. Så kan du optage lyden på computeren. Ellers kan man få en løs Riaa forstærker i alle prisklasser fra ca 500,-. MVH
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 18:23
Mange tak for det, tvkartoffel.
God weekend!
|
Skrevet den: 12-Oktober-2012 kl. 22:19
Nebelong skrev:
Jeg vil helt sikkert prøve lydmaskinen. Tak for hjælpen til alle! |
Jeg tror også at du bliver hjulpet bedre på lydmaskinen.dk. Tak til tvkartoffel for tipset. Jeg kendte ikke siden.
|
Skrevet af: antilles
Skrevet den: 13-Oktober-2012 kl. 09:14
Jeg tror jeg ville kigge på en billig mikser ala http://www.4sound.dk/shop/mixere/behringer/xenyx-302usb.html - http://www.4sound.dk/shop/mixere/behringer/xenyx-302usb.html Og så en løs RIAA.
Så slipper du for forstærkeren, som i virkeligheden bare virker som mikser i dit system. Du kan muligvis bruge lydkortet i mac'en (det er sikkert bedre) i så fald køber du bare en mikser uden lydkort indbygget. I min optik er mærket Behringer (eller Bæringer, som nogen ynder at kalde det ) fint til prisen og en god måde at få testet et koncept på. Var det ikke lige hvad du søgte, så har du ikke så mange penge ude at svømme. Når du så er ved at være på plads med kabler osv. og synes at du har den funktionalitet du vil, så køber du en Mackie eller lign.
|
Skrevet den: 13-Oktober-2012 kl. 12:56
antilles skrev:
Jeg tror jeg ville kigge på en billig mikser ala http://www.4sound.dk/shop/mixere/behringer/xenyx-302usb.html - http://www.4sound.dk/shop/mixere/behringer/xenyx-302usb.html Og så en løs RIAA.
Så slipper du for forstærkeren, som i virkeligheden bare virker som mikser i dit system. Du kan muligvis bruge lydkortet i mac'en (det er sikkert bedre) i så fald køber du bare en mikser uden lydkort indbygget. I min optik er mærket Behringer (eller Bæringer, som nogen ynder at kalde det ) fint til prisen og en god måde at få testet et koncept på. Var det ikke lige hvad du søgte, så har du ikke så mange penge ude at svømme. Når du så er ved at være på plads med kabler osv. og synes at du har den funktionalitet du vil, så køber du en Mackie eller lign. |
Tak for dit indlæg, antilles.
Jeg skal bare være sikker på, at jeg forstår dig. Hvis jeg vælger at købe mixeren, du linker til, så kan jeg naturligvis droppe forstærkeren, men også USB lydkortet, right?
Mit setup ville så være:
Thorens pladespiller Behringer mixer RIAA (ville denne gå an?: http://www.av-connection.dk/?PGr=115&ML=1249 - http://www.av-connection.dk/?PGr=115&ML=1249 ) iMac Et par højttalere
Er det korrekt forstået?
Og er det overhovedet ønskeligt at droppe forstærkeren? Jeg tænker umiddelbart, at min JVC forstærker burde outperforme to billige produkter (mixer og RIAA).
Mvh. Nebelong
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 06:57
Måske er jeg helt ude af tangenten med dette spørgsmål, men vil jeg kunne bruge Blackmagics Intensity Extreme som RIAA?:
http://www.blackmagicdesign.com/products/intensity/models/ - http://www.blackmagicdesign.com/products/intensity/models/
|
Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 07:35
Skrevet af: clausols1
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 07:44
%20 - http://www.thomann.de/dk/cat.html?gf=forforstaerkere&oa=pra Googl riaa forstærker og inden du køber ska du have styr på om din Pick-up er MM eller MC, da din RIAA skal passe til.
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 14:32
clausols1 skrev:
Nej. :-) |
Det tænkte jeg nok. Jeg overvejer at købe et videokamera, hvor jeg skal bruge Intensity Extreme-boksen, så det havde været smukt at smække to fluer på en gang.
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 15:05
clausols1 skrev:
%20 - http://www.thomann.de/dk/cat.html?gf=forforstaerkere&oa=pra Googl riaa forstærker og inden du køber ska du have styr på om din Pick-up er MM eller MC, da din RIAA skal passe til. |
Jeg overvejer en CAMBRIDGE 551P RIAA (link i bunden). Den anbefales og skulle være et fund for pengene til 600 kr. Og den tager både MM og MC pick-ups.
Inde på HiFiklubben omtales den således:
Cambridge Azur 551P er en elegant og velbygget RIAA- forforstærker med høj lydkvalitet. En god løsning til dig, som har en god forstærker eller surround-receiver, men mangler en dedikeret pladespillerindgang.
Jeg skal bare være sikker; jeg vil godt kunne bruge den som erstatning til min JVC forstærker, ikke?
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller-tilbehor/cambridge_551p-riaa_forforstarker_sort.htm - http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/pladespiller-tilbehor/cambridge_551p-riaa_forforstarker_sort.htm
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 22:52
Jeg samler lige op på tråden. ______________________
Jeg forsøger at sammensætte det bedste MPC 1000-hjemmestudie som muligt til 10.000 kr. Og da jeg gerne vil have så meget værdi ud af mine penge, søger jeg ærbødigt jeres input omkring nedenstående. ______________________
Mit setup lige nu
Thorens TD 318 MkII pladespiller
JVC A-S7 forstærker (overvejer at droppe den til fordel for en løs RIAA forstærker)
iMac 21,5" ______________________
Hvad jeg mangler/overvejer at købe
▪ AKAI MPC 1000: 4.600 kr. ▪ Prodipe Pro 8 aktive nearfield monitors: 2.700 kr. ▪ En løs RIAA forstærker (tænker umiddelbart CAMBRIDGE 551P RIAA): 600 kr. ▪ Et kvalitets USB/Firewire lydkort (har kigget på MAYA U5 eller Prodigy CUBE) 700-900 kr. ▪ Hvis nødvendigt: En god billig mixer (har kigget på Behringer Xenyx 302 USB, hvad vil I anbefale?) 500 kr. ▪ Diverse kvalitets kabler 700 kr.
Samlet budget: 10.000 kr. ______________________
Hvad jeg gerne vil opnå
▪ At sample fra vinyl, cd'er og dvd'er så simpelt som muligt uden tab af lydkvalitet ▪ At kunne bruge højttalerne til at lytte til musik fra pladespilleren og iMac ▪ På sigt supplere mit setup med midi keyboard, guitar og mikrofon etc. ______________________
Disse spørgsmål søger jeg svar på
Giver det mening at droppe JVC forstærkeren til fordel for en løs RIAA forstærker?
Er det nødvendigt med en mixer i mit setup?
Har jeg glemt noget udstyr, der er nødvendigt for at komme i gang med at sample/lave beats?
Giver ovenstående ide til mit setup mening fra jeres synspunkt? Hvis nej, hvad kunne gøres bedre?
|
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 16:45
Nebelong skrev:
Har jeg glemt noget udstyr, der er nødvendigt for at komme i gang med at sample/lave beats?
|
Kontrollér om pick-uppen lever.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: antilles
Skrevet den: 17-Oktober-2012 kl. 13:07
Nebelong skrev:
antilles skrev:
Så slipper du for forstærkeren, som i virkeligheden bare virker som mikser i dit system. Du kan muligvis bruge lydkortet i mac'en (det er sikkert bedre) i så fald køber du bare en mikser uden lydkort indbygget. I min optik er mærket Behringer (eller Bæringer, som nogen ynder at kalde det ) fint til prisen og en god måde at få testet et koncept på. Var det ikke lige hvad du søgte, så har du ikke så mange penge ude at svømme. Når du så er ved at være på plads med kabler osv. og synes at du har den funktionalitet du vil, så køber du en Mackie eller lign. |
Tak for dit indlæg, antilles.
Jeg skal bare være sikker på, at jeg forstår dig. Hvis jeg vælger at købe mixeren, du linker til, så kan jeg naturligvis droppe forstærkeren, men også USB lydkortet, right?
Mit setup ville så være:
Thorens pladespiller Behringer mixer RIAA (ville denne gå an?: http://www.av-connection.dk/?PGr=115&ML=1249 - http://www.av-connection.dk/?PGr=115&ML=1249 ) iMac Et par højttalere
Er det korrekt forstået?
|
Ja det er korrekt, bortset fra at RIAA forstærkeren skal sidde inden mixeren.
Nebelong skrev:
Og er det overhovedet ønskeligt at droppe forstærkeren? Jeg tænker umiddelbart, at min JVC forstærker burde outperforme to billige produkter (mixer og RIAA). |
Ja det er ønskeligt, for så vidt jeg kan se er det forstærker i dine højttalere. Det handler om at sende signalet gennem så få mellemstationer som muligt, da de oftest kun gør signalet dårligere. Det er så bare et spørgsmål om hvor dårligt. Du har sikkert ret i at din JVC vil outperforme den billige behringer mikser, jeg ville bliver skuffet over hvis den ikke gjorde, men igen du skal vælge behringer fordi det er billige, og så kan du få testet om det er den vej du vil gå. I længden skal du nok have noget lidt bedre.
Det gode ved en mikser, er at du selv bestemmer signal niveau til hhv. højttaler og iMac og på en meget overskuelig måde.
|
Skrevet den: 17-Oktober-2012 kl. 13:34
Otto J skrev:
Nebelong skrev:
|
Kontrollér om pick-uppen lever.
|
Hej Otto,
Er der en mulighed for, at jeg kan tjekke dette, inden jeg får sat pladespilleren til højttalere/forstærker osv.? For den ser desværre lidt medtaget ud...
|
Skrevet den: 17-Oktober-2012 kl. 14:29
@antilles
Tak for dit svar.
Jeg overvejer at vælge en AKAI Renaissance i stedet. Den har indbygget lydkort og forstærker.
Ellers tak.
Mvh. Nebelong
|
|