Jordvarme vs. Oliefyr
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Brugergrupper
Forumnavn: Bruger til bruger
Forumbeskrivelse: Emner der ikke passer ind i de øvrige fora
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116026
Udskrevet den: 25-April-2025 kl. 11:29
Emne: Jordvarme vs. Oliefyr
Skrevet af: Iron Man
Emne: Jordvarme vs. Oliefyr
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 12:40
Vi står i den dejlige situation, at vi skal til at bygge nyt hus. Grunden ligger på landet, og vi kan ikke få fjernvarme.
I forbindelse med huset har vi diskuteret med vores arkitekt, om vi skal vælge et oliefyr eller jordvarme. Piller bliver det ikke. I forhold til det økonomiske, så er jordvarme en del dyrere, men på religionssiden er det måske det rigttige.
Huset bliver 220 kvm i to kvadratiske etager.
Der kommer brændeovn på 1. salen, men kun til hygge, da det sviner af H... til.
Oliefyr:
- Ifølge arkitekten (som ved meget om energibehov), så skal huset bruge omkring 700-800 liter olie om året. Ca. 10 tkr.
- Det er billigt og simpelt, alle kan forholde sig til et oliefyr.
- Der er ingen fremtid i et oliefyr. Det er ikke sikkert, at kommunen overhovedet vil tillade det.
- Når fyret skal skiftes om nogle år, så vil der helt sikkert skulle laves en anden løsning.
Jordvarme:
- Koster cirka 100 tkr. mere inkl. moms
- Årlig besparelse på varmeregningen omkring 5 tkr., hvis der skal bruges for 5 tkr. el.
- Mulighed for, at sætte solceller på taget som driver jordvarme systemet, hvilket giver gratis varme.
- Skal huset sælges kan nogle af pengene sikkert hentes hjem igen.
- Det er billgere at etablere jordvarme nu, hvor der alligevel skal laves jordarbejder.
- Tilkøbes jordvarme indenfor samme totalbudget, vil besparelsen i princippet komme fra dag 1, da det månedlige rådighedsbeløb vil være større.
Hvad er Jeres erfaringer?
Uden at tage hensyn til prisstigninger på olie, el, gensalgsværdi for jordvarmen, renter tilbagediskontering m.v., så vil det tage cirka 20 år, at tjene pengene hjem igen.
Vi får nok ikke råd til et Unoform køkken i første omgang alligevel, så umiddelbart hælder jeg mest til, at prioritere pengene til jordvarme nu.
|
Svar:
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 16:11
Der er vist kun to ting der rykker i den rigtige retning lige nu: Solceller på taget og jordvarme.
Energipriserne vil fortsætte med at stige i takt med mere uro i "de olieproducerende lande". Og vores politikere vil fortsætte med at lægge højere "grønne afgifter" oveni energipriserne, da de ikke kan stramme skatteskruen mere.
Så sørg for at blive så selvforsynende som overhovedet muligt 
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 16:44
Kampus skrev:
Der er vist kun to ting der rykker i den rigtige retning lige nu: Solceller på taget og jordvarme.
Energipriserne vil fortsætte med at stige i takt med mere uro i "de olieproducerende lande". Og vores politikere vil fortsætte med at lægge højere "grønne afgifter" oveni energipriserne, da de ikke kan stramme skatteskruen mere.
Så sørg for at blive så selvforsynende som overhovedet muligt  |
Du har ret i det med priserne, så med solceller er der jo gratis varme. Solcellerne kan man dog altid montere senere, og vores "grønne" regering kan jo ikke lide at de mister afgiftskroner på solceller. Jeg frygter en ændring af nettomodregningsmetoden som gør, at man pludselig kun får 50 % af prisen for det strøm man producerer men betaler 100 %. De kigger pt. på det, men ingen ved hvad der sker.
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 18:00
Foreløbigt er det kun tilskuddet til etablering af solceller på taget der bliver ramt. Men det er da rigtigt at de kan skrue på el-prisen som man får afregnet til.
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 18:12
Kampus skrev:
Foreløbigt er det kun tilskuddet til etablering af solceller på taget der bliver ramt. Men det er da rigtigt at de kan skrue på el-prisen som man får afregnet til. |
Forhåbentligt lader de det blive ved det. Ved du hvor stort tilskuddet er til indkøb?
|
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 18:22
Mener det er det samme som til andre miljømæssige forbedringer. Det er 15.000 kr fradrag pr person i husstanden.
http://www.solcelleguiden.dk/solceller_tilskud.asp - http://www.solcelleguiden.dk/solceller_tilskud.asp
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 14-Oktober-2012 kl. 22:33
Mht jordvarme, så er jeg ved at købe et sommerhus med pool, der er pt oliefyr, men jordvarme er noget af det jeg vil overveje at installere i fremtiden, jeg har dog været i sommerhuse med jordvarme (skallerup klit feriecenter) og hvis den vandtemperatur er normen, så ville jeg ikke kunne leve med det til forbrugsvand, men det vil være fint til gulvvarme (og til sommerhus med pool er det jo også ok), men jeg vil ikke have jordvarme uden et rimeligt supplement, så det hus jeg skal købe har oliefyr og det må blive på en eller anden måde med jordvarmen... Eller måske en varmepumpe som suplement. Solfanger vil jeg ikke røre af flere grunde, den klimaskærm mit tag skal yde vil jeg ikke risikere på nogen måde, dernæst er de solfangere som monteres oven på et tag nogle øjebæ, og de integrerede er ikke omfattet af tilskudsregler som vi jo alligevel ikke kender i fremtiden alligevel.
Måske noget varmepumpe var et alternativ?, så kan du også køle om sommeren, og eller affugte, det bruger vi i privaten, der har vi fjernvarme til opvarmning så vores varmepumpe bruges næsten kun til køl og affugt (vores er 1 udedel, og 3 indedele som alle er meget støjsvage), hvis man vil bruge dem til at opvarme skal man dog vænne sig til de laver en tør luft.
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: SosFarum
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 12:34
Byggede nyt hus som vi flyttede ind i sidste sommer. Det er 142m2, med ekstra isolerering og 3-lags energi ruder og jordvarme. Vores anlæg har absolut ingen problemer med at varme huset op og vi måtte justerer anlægget 3 grader ned i vinters. Vi har ca 300 m slanger i haven, eneste jeg har været lidt irriteret over er at vores byggefirma ikke med 100% sikkerhed kan fortælle os hvor langt slangerne ligger nede.
Et moderne jordvarmeanlæg giver 4,5-5 gange strømmen igen i varme - så det burde være langt mere effektivt end et oliefyr, som jeg faktisk også vil tror at i kan få svært ved at få lov til at etablere i et nybygget hus. I vores anlæg sidder der en 6kw elpatron som kan supplere, men den har vi slået helt fra, dette kan gøre at vi løber tør for varmt vand når der er mange der skal bade samtidig.
Solceller på taget er en god måde at spare nogle $ på - men som andre siger er der ingen der ved om reglerne snart ændres. Der er også meget forskel på hvor mange m2 man skal have for at nå de 6kw som er max tilladt. Der er også stor forskel på effektivitet af forskellige konvertere.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input
|
Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 16:54
Sos: hvad er brugsvandtemperaturen ved jordvarmeanlægget, for min anke ved de sommerhuse jeg har lejet har været 42grader eller sådan, og det syntes jeg er for lidt, det må godt være højere imo.
------------- Mvh
René
|
Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 17:36
Da normen inden for vvs hedder at brugsvands temperaturen skal ligge imellem 55-60 grader så er det, hvad den vil præstere. Desværre er der nogen der vælger at spare på elpatronen på trods den forhøjet risiko for bakterier.
------------- Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 17:37
42 grader er ikke anbefalelsesværdigt, idet det er næsten perfekt temperatur for legionella. http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/28667.aspx - http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/28667.aspx
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 20:12
Neobi/q skrev:
Da normen inden for vvs hedder at brugsvands temperaturen skal ligge imellem 55-60 grader så er det, hvad den vil præstere. Desværre er der nogen der vælger at spare på elpatronen på trods den forhøjet risiko for bakterier. |
Jeg var på besøg hos en i går som havde et jordvarme anlæg fra Danfoss, der var vandtemperaturen 55 grader.
Hver 5 dag varmes vandet på til 100 grader af el patronerne for, at dræbe bakterier.
|
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 20:54
Det blir' dyrt i EL hvis du ikke sætter solpaneler op..
|
Skrevet den: 15-Oktober-2012 kl. 21:37
rhsin skrev:
Sos: hvad er brugsvandtemperaturen ved jordvarmeanlægget, for min anke ved de sommerhuse jeg har lejet har været 42grader eller sådan, og det syntes jeg er for lidt, det må godt være højere imo. |
Der er 3 indstillinger - vi kører med den lave og den er ca 47C - luksus er ca 60C. Vores anlæg har en bakterie dræber funktion hvor det kører med høj temp i 14 dage, mener jeg det er.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94576&title=sos-bio" rel="nofollow - Min bio http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input" rel="nofollow - HT input
|
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 19:50
Kampus skrev:
Det blir' dyrt i EL hvis du ikke sætter solpaneler op.. |
Elomkostningen til Jordvarmeanlægget skulle gerne ligge på cirka halvdelen af olieregningen.
Jeg tror dog, at vi ender med, at sætte et 6 KW solcelleanlæg op. Jordvarmen skal ikke bruge alle 6 KW og så bor vi et hus med gratis varme og en lav elregning.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 20:00
Når jeg kigger rundt i kvarteret, så popper der solcelleanlæg op overalt. Stod i eftermiddag og kiggede på et der er ved at blive monteret i silende regnvejr. Så de har travlt med at montere inden tilskuddet forsvinder.
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 20:55
Det kan på ingen måde betale sig med oliefyr. Det er for dyrt og giver en dårlig energimærkning den dag du skal sælge huset.
Jordvarme er meget afhængig af hvilken varmepumpe som systemet leveres med. Der er mange mærker og modeller derude som ikke overholder deres energimærkning. Læs ingeniørerens artikkel om varmepumper.
Jeg synes dog det lyder vildt dyrt med 100k MERE end et oliefyr. Der er mange som køber delene i Sverige eller tyskland og laver arbejdet selv. Der er prisen 60-70k INKL. tilsyn af fagmand og påfyldning af kølemiddel.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 21:09
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 22:07
Kampus skrev:
Så de har travlt med at montere inden tilskuddet forsvinder. |
Man får da ikke tilskud til indkøb af et solcelleanlæg, så vidt jeg ved?
De fjerner måske adgangen til, at køre investeringen efter regnskabsmodellen, hvor det betragtes og beskattes som anvendt til erhverv, men hvor man tilgengæld også får adgang til, at afskrive på anlægget.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 22:15
Steve Jones skrev:
Det kan på ingen måde betale sig med oliefyr. Det er for dyrt og giver en dårlig energimærkning den dag du skal sælge huset.
Jordvarme er meget afhængig af hvilken varmepumpe som systemet leveres med. Der er mange mærker og modeller derude som ikke overholder deres energimærkning. Læs ingeniørerens artikkel om varmepumper.
Jeg synes dog det lyder vildt dyrt med 100k MERE end et oliefyr. Der er mange som køber delene i Sverige eller tyskland og laver arbejdet selv. Der er prisen 60-70k INKL. tilsyn af fagmand og påfyldning af kølemiddel. |
Det er ikke sikkert, at prisen bliver 100 tkr. mere. Et oliefyr vil sikkert kunne købes for 50 tkr., men vi skulle regne med 120-150 tkr. for jordvarme med nedgravning af rør. Nu har vi besluttet os for jordvarme og rør bliver gravet ned i forbindelse med de jordarbejder som alligevel skal laves. Den omkostning bliver en del lavere end normalt, hvor man måske skal grave i en græsplæne, nu er det ligetil.
|
Skrevet af: nesager
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 22:38
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
De fjerner måske adgangen til, at køre investeringen efter regnskabsmodellen, hvor det betragtes og beskattes som anvendt til erhverv, men hvor man tilgengæld også får adgang til, at afskrive på anlægget. |
Hej. Får man ikke mulighed for et fradrag af arbejdslønnen optil 15000kr. Mvh.
|
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 23:01
Tilskuddet er et fradrag på 15000 kr pr voksen i husstanden i skat. Så reelt et det på 10000 kr. Og regeringen har besluttet at det kun løber året ud.
http://www.solcelleguiden.dk/solceller_tilskud.asp - http://www.solcelleguiden.dk/solceller_tilskud.asp
|
Skrevet den: 18-Oktober-2012 kl. 23:04
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
De fjerner måske adgangen til, at køre investeringen efter regnskabsmodellen, hvor det betragtes og beskattes som anvendt til erhverv, men hvor man tilgengæld også får adgang til, at afskrive på anlægget. |
|
Servicefradtaget på 15.000 kr. får man kun, hvis man vælger afregning efter den skematiske metode. For de fleste vil det være bedre, at vælge regnskabsmodellen evt. i en virksomhedsskatteordning hvor man alligevel ikke får servicefradraget. At det forsvinder betyder ikke det store.
|
Skrevet af: aerik
Skrevet den: 20-Oktober-2012 kl. 10:56
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
|
Servicefradtaget på 15.000 kr. får man kun, hvis man vælger afregning efter den skematiske metode. For de fleste vil det være bedre, at vælge regnskabsmodellen evt. i en virksomhedsskatteordning hvor man alligevel ikke får servicefradraget. At det forsvinder betyder ikke det store. |
Der udover r man altså kun fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, der er ikke fradrag til nybyggeri
|
Skrevet den: 20-Oktober-2012 kl. 19:59
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
|
Servicefradtaget på 15.000 kr. får man kun, hvis man vælger afregning efter den skematiske metode. For de fleste vil det være bedre, at vælge regnskabsmodellen evt. i en virksomhedsskatteordning hvor man alligevel ikke får servicefradraget. At det forsvinder betyder ikke det store. |
Der udover r man altså kun fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, der er ikke fradrag til nybyggeri |
Man får også til solceller lige pt.
|
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 10:03
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
|
Der udover r man altså kun fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, der er ikke fradrag til nybyggeri |
|
Hvis man kører med afskrivningsmetoden (virksomhedsordning) modtager man ikke fradrag. Du kan få fradrag til solceller hvis du ikke vil i virksomhedsorningen. Det kræver dog at du opfylder de regler der er til bolig- jobplanen som kræver at du monterer dem på et hus, som du beboer, og du beboer jo ikke et hus du er ved at bygge :)
Lige for at uddybe svaret til et mere overskueligt sprog: Der er fradrag for arbejder på eksisterende helsårsbolig. Deraf følger, at der ikke er fradragsret, hvis solcelleanlægget monteres i f.m. nybyggeri. Hvis man derimod venter nogle måneder efter opførelsen og indflytning, vil der være mulighed for fradrag.
Har indtil for 2 mdr siden arbejdet med personsskat.
|
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 14:34
aerik skrev:
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
|
|
Hvis man kører med afskrivningsmetoden (virksomhedsordning) modtager man ikke fradrag.
Du kan få fradrag til solceller hvis du ikke vil i virksomhedsorningen.
Det kræver dog at du opfylder de regler der er til bolig- jobplanen som kræver at du monterer dem på et hus, som du beboer, og du beboer jo ikke et hus du er ved at bygge :)
Lige for at uddybe svaret til et mere overskueligt sprog:
Der er fradrag for arbejder på eksisterende helsårsbolig. Deraf følger, at der ikke er fradragsret, hvis solcelleanlægget monteres i f.m. nybyggeri. Hvis man derimod venter nogle måneder efter opførelsen og indflytning, vil der være mulighed for fradrag.
Har indtil for 2 mdr siden arbejdet med personsskat. |
Jeg arbejder som revisor, så jeg forstår udemærket skattedelen 
Hvis svaret ellers er til mig, så svarede jeg nok bare for hurtigt. Jeg troede du mente, at man kun fik fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, og du mener selvfølgelig at modernisering også omfatter montering af solceller. Sådan læste jeg det bare ikke i farten, beklager.
Jeg tror også, at vi ender med, at montere solceller. Talte lige med en kollega som havde brugt 2.000 kw på sit jordvarme anlæg i 2011, og han har så cirka 4.000 kw tilbage til resten af elforbruget. Så er man næsten selvforsynende.
Jeg skal dog ikke indkøbe solcellerne endnu og det er svært at vide, hvilke lovændringer de kommer med. Det kan både blive en dreng og en pige. Fortsætter nettoafregningsmetoden på samme måde, skal man fx betale afgifter af den el man selv producerer, så det kun er prisen for el man sparer, lukker man muligheden for at lave en VSO. Er det kun håndværkerfradraget som ryger, så er det ligemeget for de fleste.
|
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 15:55
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
aerik skrev:
Iron Man skrev:
nesager skrev:
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
|
|
Hvis man kører med afskrivningsmetoden (virksomhedsordning) modtager man ikke fradrag.
Du kan få fradrag til solceller hvis du ikke vil i virksomhedsorningen.
Det kræver dog at du opfylder de regler der er til bolig- jobplanen som kræver at du monterer dem på et hus, som du beboer, og du beboer jo ikke et hus du er ved at bygge :)
Lige for at uddybe svaret til et mere overskueligt sprog:
Der er fradrag for arbejder på eksisterende helsårsbolig. Deraf følger, at der ikke er fradragsret, hvis solcelleanlægget monteres i f.m. nybyggeri. Hvis man derimod venter nogle måneder efter opførelsen og indflytning, vil der være mulighed for fradrag.
Har indtil for 2 mdr siden arbejdet med personsskat. |
Jeg arbejder som revisor, så jeg forstår udemærket skattedelen 
Hvis svaret ellers er til mig, så svarede jeg nok bare for hurtigt. Jeg troede du mente, at man kun fik fradraget ved modernisering af allerede byggede huse, og du mener selvfølgelig at modernisering også omfatter montering af solceller. Sådan læste jeg det bare ikke i farten, beklager.
Jeg tror også, at vi ender med, at montere solceller. Talte lige med en kollega som havde brugt 2.000 kw på sit jordvarme anlæg i 2011, og han har så cirka 4.000 kw tilbage til resten af elforbruget. Så er man næsten selvforsynende.
Jeg skal dog ikke indkøbe solcellerne endnu og det er svært at vide, hvilke lovændringer de kommer med. Det kan både blive en dreng og en pige. Fortsætter nettoafregningsmetoden på samme måde, skal man fx betale afgifter af den el man selv producerer, så det kun er prisen for el man sparer, lukker man muligheden for at lave en VSO. Er det kun håndværkerfradraget som ryger, så er det ligemeget for de fleste. |
Du har ret, og er superglad for det ikke er mig der står og skal foretage de overvejelser pt!
|
Skrevet den: 08-Januar-2013 kl. 22:43
Vi endte med Jordvarme og 400 meter slange som kommer til at ligge i noget meget leret jord sydvendt og uden skygge på noget tidspunkt. Vi har modtaget energiberegningerne på vores hus i dag. Huset bliver på 220 kvm og kommer til, at leve op til 2020 kravene. Det samlede årlige strømforbrug til jordvarme anlægget er beregnet til 4.000 kr. Det er en ganske lav varmeregning :)
|
Skrevet den: 09-Januar-2013 kl. 12:13
Lyder som et ganske fornuftigt valg. Vores hus er 142m2, overholder 2015 reglerne og har en beregnet varmeudgift som jeres.
Hvor skal i til at bygge - sådan ca ? Og hvornår er der indflytning ?
|
Skrevet den: 09-Januar-2013 kl. 20:00
SosFarum skrev:
Lyder som et ganske fornuftigt valg. Vores hus er 142m2, overholder 2015 reglerne og har en beregnet varmeudgift som jeres.
Hvor skal i til at bygge - sådan ca ? Og hvornår er der indflytning ? |
Det er i Ringe på Fyn. Vi regner med, at flytte ind til august.
|
Skrevet den: 10-Januar-2013 kl. 10:02
Iron Man skrev:
SosFarum skrev:
Hvor skal i til at bygge - sådan ca ? Og hvornår er der indflytning ? |
Det er i Ringe på Fyn. Vi regner med, at flytte ind til august.
|
Ok - nyd processen og bare rolig der skal nok opstå små problemer
Og husk at tage en masse billeder - har selv rigtig mange fra vores byggeri.
|
Skrevet den: 10-Januar-2013 kl. 12:43
Iron Man skrev:
Vi endte med Jordvarme og 400 meter slange som kommer til at ligge i noget meget leret jord sydvendt og uden skygge på noget tidspunkt. Vi har modtaget energiberegningerne på vores hus i dag. Huset bliver på 220 kvm og kommer til, at leve op til 2020 kravene. Det samlede årlige strømforbrug til jordvarme anlægget er beregnet til 4.000 kr. Det er en ganske lav varmeregning :) |
Det lyder som et fornuftigt valg. Hvor meget mere er udgiften til anlæggelse af jordvarmeanlæg kontra et konventionelt fyringsanlæg med f.eks gas? Det lyder helt vanvittigt godt hvis I kan fyre op for 4000 kr/år
|
Skrevet den: 10-Januar-2013 kl. 13:05
Kampus skrev:
Det lyder som et fornuftigt valg. Hvor meget mere er udgiften til anlæggelse af jordvarmeanlæg kontra et konventionelt fyringsanlæg med f.eks gas? Det lyder helt vanvittigt godt hvis I kan fyre op for 4000 kr/år |
Vi har kigget på en Bosch varmepumpe fra deres nye Compress serie og den kommer til, at koste cirka 50 tkr. Her til kommer varmerør og udgravningen. Da der alligevel var har været entreprenørmaskiner på grunden, så har de lavet udgravningen. Samlet pris for jordvarme er vel omkring 110-120 tkr. Regningen fra entreprenøren er dog ikke udspecificeret.
Alternativt kunne vi fx købe et oliefyr til omkring 45 tkr. Det beregnede olieforbrug vil ligge på cirka 7-800 liter om året, dvs. besparelsen er cirka 50 % på forbruget.
Efter de store tals lov, så betyder det cirka 17-18 års tilbagebetalingstid på hele merprisen. Investeringen er mine øjne en del af det samlede projekt, hvorfor jeg opfatter besparelsen som værende tilstede dag 1. Det er selvfølgelig ikke helt sandt.
Så er der selvfølgelig de ubekendte såsom hvor meget stiger olieprisen og hvor meget stiger elprisen. Herudover er der måske en højere gensalgsværdi. Bliver huset sat til salg om 10 år, så er det min vurdering, at noget af merprisen måske vil ryge tilbage i vores lommer.
Arkitekten har oplyst, at det er det bedste hus de nogensinde har lavet mht. energi
|
Skrevet den: 10-Januar-2013 kl. 13:08
SosFarum skrev:
Ok - nyd processen og bare rolig der skal nok opstå små problemer
Og husk at tage en masse billeder - har selv rigtig mange fra vores byggeri. |
Der er meget at tage stilling til, så nyde og nyde haha :) Jeg er selv bygherre, men det er kun på papiret, arkitekten varetager heldigvis alt. Det er da rigtig sjovt, med alt det materiale valg 
Billeder bliver der taget rigtige mange af, de må være sjove at have bagefter 
|
Skrevet den: 11-Januar-2013 kl. 09:06
Ja - der er meget der skal besluttes
Vi havde byggefirma til det hele og tror ikke vi var kommet igennem hvis vi selv skulle have stået for det som byggelederen gjorde....vi skulle så også være forældre for første gang 1½ måned efter overtagelsen....ikke helt optimalt men det gik jo alt sammen.
Og billederne er sjove at kunne hive frem engang imellem når nogen spørger om et eller andet. Eller man selv lige kommer til at tænke på noget.
|
Skrevet den: 11-Januar-2013 kl. 11:05
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
Det lyder som et fornuftigt valg. Hvor meget mere er udgiften til anlæggelse af jordvarmeanlæg kontra et konventionelt fyringsanlæg med f.eks gas? Det lyder helt vanvittigt godt hvis I kan fyre op for 4000 kr/år |
Vi har kigget på en Bosch varmepumpe fra deres nye Compress serie og den kommer til, at koste cirka 50 tkr. Her til kommer varmerør og udgravningen. Da der alligevel var har været entreprenørmaskiner på grunden, så har de lavet udgravningen. Samlet pris for jordvarme er vel omkring 110-120 tkr. Regningen fra entreprenøren er dog ikke udspecificeret.
Alternativt kunne vi fx købe et oliefyr til omkring 45 tkr. Det beregnede olieforbrug vil ligge på cirka 7-800 liter om året, dvs. besparelsen er cirka 50 % på forbruget.
Efter de store tals lov, så betyder det cirka 17-18 års tilbagebetalingstid på hele merprisen. Investeringen er mine øjne en del af det samlede projekt, hvorfor jeg opfatter besparelsen som værende tilstede dag 1. Det er selvfølgelig ikke helt sandt.
Så er der selvfølgelig de ubekendte såsom hvor meget stiger olieprisen og hvor meget stiger elprisen. Herudover er der måske en højere gensalgsværdi. Bliver huset sat til salg om 10 år, så er det min vurdering, at noget af merprisen måske vil ryge tilbage i vores lommer.
Arkitekten har oplyst, at det er det bedste hus de nogensinde har lavet mht. energi |
Ja der er sikkert sparet en del i anlægsudgift når maskinerne alligevel er igang på grunden. Olie er ihvertfald ikke fremtiden, det blir' højest sandsynligt udfaset helt i 2020.
Besparelsen må være der fra dag 1, da I jo har en samlet finansiering over 30 år? Og jordvarme må anses for det mest lønsomme ift solceller, som jo er blevet en ringe forretning.
Der er ingen tvivl om at energipriserne kun går én vej, og det er op. Med jordvarmen har i barberet over halvdelen af stigningen så vidt jeg kan regne ud.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 12-Januar-2013 kl. 16:28
Iron Man skrev:
Arkitekten har oplyst, at det er det bedste hus de nogensinde har lavet mht. energi |
Man må så bare ikke håbe, at det er fordi alle de andre huse de har lavet var vinde og skæve og pivutætte.. 
|
Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 12-Januar-2013 kl. 17:28
Iron Man skrev:
Kampus skrev:
Vi har kigget på en Bosch varmepumpe fra deres nye Compress serie og den kommer til, at koste cirka 50 tkr. Her til kommer varmerør og udgravningen. Da der alligevel var har været entreprenørmaskiner på grunden, så har de lavet udgravningen. Samlet pris for jordvarme er vel omkring 110-120 tkr. Regningen fra entreprenøren er dog ikke udspecificeret. |
Har i set på varmepumpe fra Sverige?- de skulle være ret billige derovre. Dertil er der meget større konkurrence på solceller og anlægsarbejde til jordvarme i tyskland. Dem som lejer vores sommerhus i Løkken siger priserne i DK er utroligt høje.
Det kan betale sig at høre nogle forskellige an!
Sidst, hvis i skal have en pudset facade, så prøv at tjekke Isobyg ud.
|
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 20:30
Steve Jones skrev:
Har i set på varmepumpe fra Sverige?- de skulle være ret billige derovre. Dertil er der meget større konkurrence på solceller og anlægsarbejde til jordvarme i tyskland. Dem som lejer vores sommerhus i Løkken siger priserne i DK er utroligt høje.
Det kan betale sig at høre nogle forskellige an!
Sidst, hvis i skal have en pudset facade, så prøv at tjekke Isobyg ud. |
Anlægsarbejderne er allerede lavet, så der kan vi ikke nå at spare noget.
Jeg vil prøve at kigge efter prisen på varmepumperne i Sverige, tak for tippet  Jeg kender dog en i branchen, så måske kan han give mig en skarp pris :)
|
Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 16-Januar-2013 kl. 22:58
Hmm....
Jord varme = varme pumpe (væske til væske)
Luft til vand kunne også være en mulighed - billigere i opsætning, og med jeres forbrug til varme er forskellen til strøm forsvindende lille på årsbasis.
5800Kwh EL til 806Liter olie iflg. Dong (her tages højde for virkningsgrad).
Så det virker af meget at skulle bruge omkring 2500kwh (5000kr) til jordvarme, det er ikke nogen høj cop på årsbasic.
Et hus i Sverige som skal bruge 15000kwh kan til fornuftige penge få et anlæg med en års COP på omkring 3. Når dit behov er mindre stigervirkningsgraden !
http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=122&productTypeVersionID=122&productCompareList=1050,741,745,739&PageID=11575 - http://www.energimyndigheten.se/Templates/Public/Pages/ProductGroupPageCompare.aspx?productGroupId=122&productTypeVersionID=122&productCompareList=1050,741,745,739&PageID=11575
------------- .....
|
|