Print side | Luk vindue

Lærred >= 140"

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116361
Udskrevet den: 27-December-2024 kl. 05:08

Emne: Lærred >= 140"
Skrevet af: Precious
Emne: Lærred >= 140"
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 15:41
Hej,

Jeg har netop solgt min projektor + lærred, da jeg er i gang med en flytning.

I det kommende hus får jeg lavet et rum på: 4 x 4.75 meter som jeg har fået lov at lege med.

Ved sidste køb investerede jeg i et multibracket m. motor 108", og dette var også "okay" til prisen. Den har hot spotting og den vil krølle forneden efter blot nogle måneder. Derudover havde jeg en Epson TW6000W som jeg mener lavede et rigtig godt billede, dog var jeg ikke super glad for wireless delen, så i den retning vil jeg ikke igen.

Det første jeg vil kaste mig over er at finde et ordentligt lærred.

- fast ramme lærred / tab tension
- ingen hot spotting
- ca. 140"
- "rimelig" pris

Jeg har lavet mine beregninger og tror et 140" lærred passer ind i det nye rum (som kan mørklægges). Nu til spørgsmålet:

Dette lærred kan jeg ikke finde nogen steder. Der er meget få steder som sælger lærred på over 108". Jeg kiggede på tapeconnection, cine-magic, hifiklubber o.s.v. Lissau findes fx kun i de små størrelser.

Nogen ide til hvor / hvilket lærred jeg bør vælge?

Projektor: Den tid den sover - forventer der går længe inden jeg kan flytte ind.

Tak,

Prec

Svar:
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 15:47
Oprindeligt skrevet af Precious Precious skrev:

Dette lærred kan jeg ikke finde nogen steder. Der er meget få steder som sælger lærred på over 108". Jeg kiggede på tapeconnection, cine-magic, hifiklubber o.s.v. Lissau findes fx kun i de små størrelser.

Kontakt de enkelte forhandlere. De fleste lærreder af lidt bedre kvalitet, dvs. ikke kineser-lærrederne men f.eks. Lissau, kan bestilles efter mål. Det er bare kun de mest gængse størrelser der bliver vist på hjemmesiderne, for ikke at skulle holde styr på flere tusinde varenumre... 

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Emilos88
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 22:18
Da jeg selv står og overvejer en Epson projektor med trådløs overførelse, vil jeg gerne spørge hvilke problemer at du har haft med det?

-------------
Get HIFI or die trying c",

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 23-Oktober-2012 kl. 23:09
Jeg har et jp kane fastrammelærred i ca 120 tommer til salg.
Hvis du kan nøjes med 120
Aldrig brugt.
Købt gennem Otto.

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Emilos88 Emilos88 skrev:

Da jeg selv står og overvejer en Epson projektor med trådløs overførelse, vil jeg gerne spørge hvilke problemer at du har haft med det?

Jeg giver glædeligt mit feedback:  

Sender/Modtager Problemer
Jeg er ofte løbet i problemer med at projektor ikke finder senderen. Det kan afhjælpes ved at tænde og slukke modtager boksen som er koblet på forstærker. Hvis man altid slukker for alting ved stik kontakten kommer det som regel op at køre. Strøm forsyning på modtager boksen er desuden altid ret varm, så den suger altså en del strøm hvis den ikke slukkes. Den har ingen standby funktion.

Langsom Opstart
Derudover er jeg træt af den tid det tager for de 2 bokse at finde hinanden. Der går nogen gange 10-20 sekunder hvor man bare sidder og venter, hvor man via et HDMI kabel er køreklar på 1 sekund. I nogle tilfælde var jeg udsat for at jeg slet ikke kunne få billede på projektor, med mindre hardware bliver tændt i rigtig rækkefølge. Så står man i den situation, hvor man ikke ved hvor problemet befinder sig, forsøger at slukke og tænde forstærker, derefter slukke og tænde modtageren, derefter slukke og tænde projektoren. Jeg har et par gange måtte opgive at få det til at virke, og når jeg så dagen efter tænder - så fungerer det hele perfekt igen.

1080p og 32bit farver
Kvalitets mæssigt har jeg intet mod wireless, det fungerer rigtig godt (medmindre du kører windows på din media PC). Hvis windows - så kan wireless IKKE håndtere 1080p ved 32 bit farver, det kan du kun med et HDMI kabel (det står direkte i manualen). Windows kører somregel 32 bit, så derfor var det nødvendigt at tvinge windows ned i 16 bit farver, hvilket så gik ud over billede kvalitet.

Generelt gjorde det mig ked af at have købt trådløs, med et godt gammeldags kabel slipper man for de tanker og bekymringer, og den projektor er tilmed en del billigere.

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 10:37
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Jeg har et jp kane fastrammelærred i ca 120 tommer til salg.
Hvis du kan nøjes med 120
Aldrig brugt.
Købt gennem Otto.

Der går langt tid inden jeg får brug for et lærred, så jeg er ude i meget god tid med mine spørgsmål. Jeg tror jeg går efter et 140", da det vil passe bedre i forhold til lærred placering / sofaer. Dog mange tak for tilbuddet :)

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Kontakt de enkelte forhandlere. De fleste lærreder af lidt bedre kvalitet, dvs. ikke kineser-lærrederne men f.eks. Lissau, kan bestilles efter mål. Det er bare kun de mest gængse størrelser der bliver vist på hjemmesiderne, for ikke at skulle holde styr på flere tusinde varenumre... 

Tak for det Otto, jeg kigger nok forbi dig når jeg er klar med rummet.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 10:53
Når du nu køber en ny projektor så kig dig godt for. 140" er STORT og der skal meget lys til at lyse det op. Næsten 70% mere end du skal bruge til 108" for samme reflekterede lysstyrke, ved samme gain.

MVH

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 11:09
Jeg overvejer faktisk Epson TW3200 (da jeg opdagede at 3D intet betød for mig)

Ved 108" kørte jeg i eco-mode o.s.v. og havde stadig et super lækkert billede. Eco-mode svarer vel til 1600-1800 ANSI (rent gæt værk).

Skal jeg have noget med mere spark i ?

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 11:37
så vidt jeg kan se er tw6000 noget mere lysstærk end tw3200. Ovre på projectorreviews.com viser de "ud af kassen" lysstyrken på de projektorer de tester.

http://www.projectorreviews.com/epson/home-cinema-3010/performance.php

http://www.projectorreviews.com/epson/home-cinema-8350/performance.php

Alt efter indstilling er tw6000 op mod dobbelt så lysstærk som tw3200. Tw6000 giver i følge dem omkring 900 lumen ud af kassen i ecomode + cinema og det er sikkert med en ny lampe. tw3200 skriver de giver lidt over 450 lumen i cinema og lidt over 1000 lumen i livingroom mode. Jeg har selv målt min tw3200 til omkring 500 lumen på en næsten ny lampe i cinema så det er nok ikke helt skævt.

En tw3200 den er anderledes end tw6000 ved det at der skydes et filter ind i lysvejen når man bruger cinema (biograf) indstillingen. Det reducerer lyset ganske meget men giver et bedre billede. TW6000 har ikke det filter men er mere lysstærk i cinema, og forskellen mellem livingroom og cinema er meget mindre.

Alt i alt ville jeg ikke købe en tw3200 til så stort et lærred. Måske den lige kunne klare 120" hvis man sætter den i living room, hvor filteret ikke bliver brugt.

Jeg har ikke noget konkret bud på hvad du skal købe men ved 140" bør du nok i hvert fald kunne levere 1000 lumen reelt (tallet kan ikke ses i specifikationerne da de er oppustede) på en ny lampe. Gerne mere da lampen mister en del lys i sin levetid.

MVH

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 12:38
Hvis man over 140 tommer med det projektor budget, det lyder til du har.
Kommer du til gå på kompromis med lyset

-------------
SVP03

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 12:54
Tvkartoffel/SVP03 mange tak for svar.

Jeg troede faktisk ikke at det lysmæssigt gav den store forskel, så jeg vil igen overveje en TW6000 (ikke wireless). Jeg skal ud og læse noget mere :)

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 13:03

Tvkartoffel/SVP03 mange tak for svar.

Jeg troede faktisk ikke at det lysmæssigt gav den store forskel, så jeg vil igen overveje en TW6000 (ikke wireless). Jeg skal ud og læse noget mere :)
Det er jo ligesom når du går fra 25-50 tommer tv, arealet bliver jo 4 x så stort.
I en projektors verden får du jo så mindre lys jo større lærred per m²

-------------
SVP03

Skrevet af: Jonas_h
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 13:05
Hvis du skal have nok lys til et så stort billede, kræver det nok en projektor der er en del dyrere end TW6000. Men det er ikke ensbetydende med, at det ikke kan lade sig gøre :) Jeg skal selv have ca. 140" om nogle måneder og jeg vil hellere gå lidt på kompromis med lysstyrke og få det store billede fremfor at have det korrekt og gå ned i billedstørrelse. Rummet skal dog kunne mørklægges 100% før jeg vil mene det bliver en success.

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvis du skal have nok lys til et så stort billede, kræver det nok en projektor der er en del dyrere end TW6000. Men det er ikke ensbetydende med, at det ikke kan lade sig gøre :) Jeg skal selv have ca. 140" om nogle måneder og jeg vil hellere gå lidt på kompromis med lysstyrke og få det store billede fremfor at have det korrekt og gå ned i billedstørrelse. Rummet skal dog kunne mørklægges 100% før jeg vil mene det bliver en success.

Hvilken model vil du forsøge dig med? Skal du have et gain lærred?

MVH

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Hvilken model vil du forsøge dig med? Skal du have et gain lærred?

MVH
Ville prøve min lille BenQ W1100 til at starte med faktisk LOL Oveni en flytning og alt materiale/akustik/nyt udstyr til rummet, kunne jeg godt tænke mig at udskyde projektorindkøb. Det er en lille lyskanon, så tror nok det skal gå indtil jeg synes projektorkøb er høj nok prioritet.

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 13:21

.

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Mejnert Mejnert skrev:

Du skal vel også have plads til højttalere, og når lærredet er 3m bredt + ramme, så er der ikke meget plads hvis rummet kun er 4m bredt. jeg tror Højttalerne vil blive "klemt"  

Godt pointe.

Jeg er også en anelse bange for at billedet bliver for stort med 140" og på 4.75 meters afstand. Det kan være jeg er nødt til at nedjustere mine forventninger.

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 13:28

Du skal vel også have plads til højttalere, og når lærredet er 3m bredt + ramme, så er der ikke meget plads hvis rummet kun er 4m bredt. jeg tror Højttalerne vil blive "klemt"  

Godt pointe.

Jeg er også en anelse bange for at billedet bliver for stort med 140" og på 4.75 meters afstand. Det kan være jeg er nødt til at nedjustere mine forventninger.
AT-skærm! Så er du godt kørende. Hvis du vil følge standarderne ang. lærredstørrelse, skal du have det lidt større på 4,75m afstand... (Hvis vi snakker 2.35:1 format). Der er selvfølgelig personlig preference som spiller ind her.

Skrevet af: Bruger udmeldt 10
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 15:32

.

Skrevet af: stridsvognen
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 18:50

Godt pointe.

140" er kæmpe.. især på knap 5m husk at det ikke kun er lyset der bliver problematisk, dine pixels bliver også så store som frimærker..  Til din afstand vill jeg vælge ca 110" jeg bryder mig ikke om at komme tætter på end 2x breden af lærredet med 1080P opløsning.  Men det er selvfølgelig en smagssag..

-------------
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 19:25
Jeg er bange for at jeg er nødt til at overgive mig.

Har leget lidt med en distance calculator
http://support.epson-europe.com/TDC/ThrowDistanceCalculatorEN/

140" er muligt - men det BLIVER for stort som adskillige personer har nævnt. 110-120 tommer er mere passende, og giver også lidt plads i siderne til fx højttalere :)

Jeg er glad for at have startet denne tråd, og synes det er super med de gode feedback.
Tak for det.

Hvad er et "AT lærred" ? Jeg googlede lidt og nåede frem til at det er et akustisk lærred, som man "maler" på en væg? Eller tager jeg helt fejl?

Skrevet af: Ehlz
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 21:08
Et akustisk lærred et et lærred der lader lyden trænge igennem uden kvalitetstab. Du kan med andre ord placere dine højttalere bag lærredet uden problemer.

Ehlz

Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 21:58
Det giver jo stadigt et problem med projektoren.
Hvis rummet er 4,25 dybt og en typisk projektor er 50 cm dyb, så er vi nede på 3,75 m. Hvis det så skal være et AT lærred er vi nede under 3,5 m og så er det projektorens zoom der bestemmer max lærred størrelse.

-------------
SVP03

Skrevet af: p.las
Skrevet den: 24-Oktober-2012 kl. 22:24
Jeg sidder 3m fra et 106" i et rum som er 4.6m. Screenwall æder 60cm. Så jeg har 4m fra lærred til bagvæg. Jeg kunne ikke finde nogle projektorer ud over jvc ( vil ikke have LCD ) og så den som jeg har nu , der kunne imødekomme de krav

-------------
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=48702 - Full blown JBL bio

Skrevet af: Thompson
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 16:13
hejsa, har først lige nu set din tråd. Hvis du stadig er på tvivlens rand, så kan jeg godt være behjælpelig med lidt film kiggeri. Har et 145 tommer lissau lærred, og en panasonic pt-at5000e projector. sidder på 4,5 meters afstand. synes faktisk at det ikke må være mindre i 2:35:1, i 16:9 er det bare fedt. du kan sende en pm, hvis du er interesseret. Smile
Mvh

Skrevet af: Hi Fi Dwarf
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 14:45
Her har de diverse Lissau fastrammelærreder op til 181"
http://www.av-connection.dk/?PNo=LS-LSF644022-IS&ML=200 -
http://www.av-connection.dk/?ML=255

-------------
Samsung UE55H7005 - Pio. BDP-51FD - TEAC AG-D500 7.2 - TW3500
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116468&PN=1&title=dvrgens-bio-ombygning-nye-billeder-side-4" rel="nofollow - Hjemmebioen

Print side | Luk vindue