Print side | Luk vindue

Forsikringspraksis ved brand?

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116503
Udskrevet den: 12-Februar-2025 kl. 01:22

Emne: Forsikringspraksis ved brand?
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Emne: Forsikringspraksis ved brand?
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 14:55
Hvis nu ens hus brænder og hele AV anlægget også går op i røg - Gud forbyde det. Hvordan er man så stillet over for forsikringen hvis kvitteringerne også er brændt? Vil det være tilstrækkeligt at henvise til en Biotråd på dette site, recordere.dk?

Svar:
Skrevet af: babamac
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 15:31
Tjaaa, så vidt jeg ved skal du sandsynliggøre at du har ejet de ting du beder dem om at dække, og i den forbindelse vil bio-tråden vel være en god start.

Alternativt, så scan dine kvitteringer og smid dem på DropBox, så er du da på den sikre side ;)

Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 15:35
Og hvis jeg ikke har kvitteringer?

Skrevet af: centric
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 15:41
Tag nogle billeder og læg på SkyDrive.

Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

Tag nogle billeder og læg på SkyDrive.
Jeg har billeder herinde.

Spørgsmålet lød på om det er dokumentation nok for et forsikringsselskab at kunne henvise til en tråd med billeder og beskrivelse?

Skrevet af: Stampe
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 16:23
Spørg selskabet hvilke krav de har om dokumentation. Og lev så op til dem.

Skrevet af: Ersgaard
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 16:50
Hej.

Hvis hele hytten futter af, sender forsikringsselskabet en taksator ud og vurderer indbo etc.
Da det naturligvis er mere en almindelig svært at sætte et præcist beløb på værdien af indboet i et helt hus, vil værdiansættelsen ske skønsmæssigt.
Taksatoren/forsikringensselskabet vil derfor bede dig/jer udarbejde en liste over alt af værdi, herunder hifi, computere, møbler og ligende ting.
Ved en brand vil man typisk kunne se hvilke effekter der har været, dvs. man fx. vil kunne se at huset har haft to fjernsyn og tre sofaer, men kvaliteten/mærket at disse, kan til tider være svære at identificere.
Forsikringselskabet kan vælge at tro på dig/jer og give et tilbud på en given forsikringsstørrelse, hvor der er korrigeret for nedskrivning af effekternes værdi. Et TV vil fx. ikke have megen værdi, hvis det er fem år gammelt, også selvom I har givet 15.000 kr. for det i 2007. Det kan bl.a. give en del problemer med Pioneers gamle TV, som jeg stadig ser sælges brugt til (i mine øjne) vandvittige priser. For mange af recordere.dk's brugere vil det have en forholdsmæssig høj værdi, hvor det for "almindelige danskere" ikke repræsentere særlig meget. Der kan sagtens komme en god tvist med forsikringsselskabet om en værdiansættelse af det.
Hvis forsikringsselskabet derimod ikke tror på jeres opgørelse af indbo, fx. hvis du/I har oplyst at samtlige 10 jakkesæt er Armarni, og hele fruens sko-sortiment er Gucci. Derved skal I kunne sandsynliggøre at i har haft de oplyste ting. Hvis I og forsikringselskabet ikke kan blive enige, kan det i yderste nødstilfælde ende i en retssag, men oftes vil man mødes et eller andet sted, hvor begge parter kan se hinanden i øjnene.
For ikke at komme ud i grænsetilfældende, kan det derfor kun anbefales kræftigt, at kan tager billeder (og gerne mange forskellige vinkler) af de vigtigste ting og gemmer den online eller hos svigermor på en USB-stick. Ligeledes kan det også anbefales at gemme kvitteringer for større køb, og ligeledes gemme kopier andre steder end i eget hus.

/Ersgaard

-------------
/Ersgaard

Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 17:18
Lyder meget fornuftigt Ersgaard.

Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 17:19
Oprindeligt skrevet af Stampe Stampe skrev:

Spørg selskabet hvilke krav de har om dokumentation. Og lev så op til dem.
Ja det kunne måske være en idé.

Skrevet af: Steve Jones
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 17:44
Så du har ikke kvitteringer eller hvordan skal det forstås?

En ting er brand, noget andet er tyveri. Her skal man kunne dokumentere at man har haft de pågældende ting - kvittering eller hvis alt andet går galt... BILLEDER.

I denne digitale tidsalder bør man kunne fremskaffe en kvittering ved at henvende sig til købstederne. Alle online-butikker SKAL føre et register med deres ordrer (de skal sendes til revisor) og de vil kunne give dig en udskrift. Jeg bruger dette som en måde at tjekke op på sælgere via DBA.. hvis ikke firmaet kan finde sælger i deres arkiv, så er det 99% sikkert en varm vare.

Pøj med det Kampus..

Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af Steve Jones Steve Jones skrev:

En ting er brand, noget andet er tyveri. Her skal man kunne dokumentere at man har haft de pågældende ting - kvittering eller hvis alt andet går galt... BILLEDER.

I denne digitale tidsalder bør man kunne fremskaffe en kvittering ved at henvende sig til købstederne. Alle online-butikker SKAL føre et register med deres ordrer (de skal sendes til revisor) og de vil kunne give dig en udskrift. Jeg bruger dette som en måde at tjekke op på sælgere via DBA.. hvis ikke firmaet kan finde sælger i deres arkiv, så er det 99% sikkert en varm vare.

Pøj med det Kampus..
Du kan godt spare dig, alt er anskaffet på helt lovlig vis. Jeg mangler dog en kvittering på en afspiller, der er købt for 4 år siden hos Sparshop, som vi alle ved har drejet nøglen om. Så her er det lidt vanskeligt at skaffe fra.

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 27-Oktober-2012 kl. 18:40
Man skal blot kunne gøre rede for hvad man har haft så en beskrivelse af indboet med nyanskaffelseværdi og alder plejer at være normalt.
Forsikringsselskaberne tror jo selvfølgelig på at det som anmeldes (selvom der bedrages for et par mia kr om året i dk i falske eller bedrageriske anmeldelser).
Men det vil være en god ide at have optegnelser over hvad man har, evt suppleret med fotos sådan man efter en ulykke lettere kan beskrive sit inventar, og ikke mindst samtidig at vurdere om en forsikringssum modsvarer ens inventarværdier ellers får man en mindre erstatning (underforsikring er ofte overset)

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Skyum
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 16:08
Hej Kampus

Det meste er allerede skrevet, men der er forskellige forsikringsprincipper hos forskellige selskaber, således at man kan afskrive i forskellige tempi, erstatte efter nyværdi,dagsværdi eller brugsværdi og så er der også forskel på hvor let det er at "sansynliggøre" et udokumenteret ejerskab.
Ring til dit nuværende selskab og forhør dig om hvad de forventer og ikke mindst om du kan forene dig med det forsikringsprincip dit selskab arbejder ud fra.
Dog følger elektronik og cykler ofte samme afskrivningstabel med 10% om året fra produktets 2. leveår.
Her er dokumentation vigtig i det der jo eks.kan købes en ny men overgemt cykel fra 2010, men den er handlet i 2012, og hvis man går efter stelnummeret ER det jo en 2010 model, og uden dok. kan det jo give en ekstra afskrivning.
Det samme er gældende hvis man køber brugt UDEN dokumentation, også selv om man umiddelbart føler sig sikker på ikke at købe "varme varer".

-------------
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 16:21

Pøj med det Kampus..
Hverken billeder eller kvitteringer er nødvendige. I det tilfælde jeg kender til, da sønnen havde indbrud, blev der ikke spurgt til andet end : hvad er der blevet stjålet. Hvad kostede det ? Skal vi indkøbe, eller vil du have beløbet minus din selvrisiko. Det drejede sig om tøj, sko, ps3 og en del spil.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 17:15
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Man skal blot kunne gøre rede for hvad man har haft så en beskrivelse af indboet med nyanskaffelseværdi og alder plejer at være normalt.
Forsikringsselskaberne tror jo selvfølgelig på at det som anmeldes (selvom der bedrages for et par mia kr om året i dk i falske eller bedrageriske anmeldelser).
Men det vil være en god ide at have optegnelser over hvad man har, evt suppleret med fotos sådan man efter en ulykke lettere kan beskrive sit inventar, og ikke mindst samtidig at vurdere om en forsikringssum modsvarer ens inventarværdier ellers får man en mindre erstatning (underforsikring er ofte overset)
Jeg ville ellers tro at der var strammet op på dokumentationen, netop pga det store snyd der sker i anmeldselserne. Jeg vil også mene at fotos er en god dokumentation hvis man kan se at effekterne hører hjemme på matriklen. Så min Biotråd kan altså godt bruges til dokumentation.

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 17:21
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Hej Kampus

Det meste er allerede skrevet, men der er forskellige forsikringsprincipper hos forskellige selskaber, således at man kan afskrive i forskellige tempi, erstatte efter nyværdi,dagsværdi eller brugsværdi og så er der også forskel på hvor let det er at "sansynliggøre" et udokumenteret ejerskab.
Ring til dit nuværende selskab og forhør dig om hvad de forventer og ikke mindst om du kan forene dig med det forsikringsprincip dit selskab arbejder ud fra.
Dog følger elektronik og cykler ofte samme afskrivningstabel med 10% om året fra produktets 2. leveår.
Her er dokumentation vigtig i det der jo eks.kan købes en ny men overgemt cykel fra 2010, men den er handlet i 2012, og hvis man går efter stelnummeret ER det jo en 2010 model, og uden dok. kan det jo give en ekstra afskrivning.
Det samme er gældende hvis man køber brugt UDEN dokumentation, også selv om man umiddelbart føler sig sikker på ikke at købe "varme varer".
Så det jeg skal er at læse min police ekstra godt igennem, og evt ringe til selskabet hvis det ikke fremgår af den hvilken dokumentation der er påkrævet. Har heldigvis ingen cykler LOL

Så en fladskærm fra januar 2009 skal afskrives med 20% nu, og yderligere 10% til januar?

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 17:23
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Pøj med det Kampus..
Hverken billeder eller kvitteringer er nødvendige. I det tilfælde jeg kender til, da sønnen havde indbrud, blev der ikke spurgt til andet end : hvad er der blevet stjålet. Hvad kostede det ? Skal vi indkøbe, eller vil du have beløbet minus din selvrisiko. Det drejede sig om tøj, sko, ps3 og en del spil.
Det lyder som et meget large selskab du har.

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Pøj med det Kampus..
ALKA.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: mkirkelund
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 18:26
I relation til emnet. Min søster fik stjålet B&O Anlæg, højtaler, tv. Samtidigt blev manualer taget hvori kvittering lå. Hun havde billeder af det, men det mente forsikrings selskabet ikke var nok. 

Skrevet af: thomnico
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 19:58
Det er meget forskelligt hvordan de enkelte selskaber opererer og det kommer naturligvis også an på hvilken prisklasse vi taler om. 

Ligger systemets værdi i en 15-20kr klassen så tror jeg ikke der er meget brug for dokumentation, men taler vi B&O og systemer i 25+ så er der i nogle selskaber krav omkring dokumentation og helst i form af kvitteringer - sekundært billeder. Hvis ikke det forekommer så bliver erstatningssummer automatisk reduceret med xx% fx 20%. Det handler nemlig netop om at sandsynliggøre at forsikringstager har ejerskab, hvis ikke reducerer selskaberne deres risiko ved at nedsætte erstatningssummen.

Nogle afviser åbenbart også helt at dække hvis ikke der foreligger kvitteringer.

Hvis huset brænder ned så skal der stadig laves en opgørelse af løsøre (ikke huset) så går ud fra at samme kriterier gælder.

Jeg ved dette, da dette er praksis i det selskab jeg arbejder for, jeg er dog ikke skadebehandler eller taksator så i må ikke hænge mig 100% op  på dette.

Hvor om alting er, så sørg for at have tingene liggende online i form af kvitteringer mm, om ikke så vha ordrebekræftelser på emails mm.

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 20:26

Pøj med det Kampus..

Du kan da ikke svare, at hverken billeder eller kvitteringer er nødvendige bare fordi din ven ikke behøvede dem. Det afhænger af ens selskab

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 20:31

Pøj med det Kampus..

Topdanmark gjorde det samme, da jeg havde lynnedslag og mistede en PS3 og fladskærm.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af mkirkelund mkirkelund skrev:

I relation til emnet. Min søster fik stjålet B&O Anlæg, højtaler, tv. Samtidigt blev manualer taget hvori kvittering lå. Hun havde billeder af det, men det mente forsikrings selskabet ikke var nok. 
Hvilket selskab?

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 21:19
Oprindeligt skrevet af thomnico thomnico skrev:

Det er meget forskelligt hvordan de enkelte selskaber opererer og det kommer naturligvis også an på hvilken prisklasse vi taler om. 

Ligger systemets værdi i en 15-20kr klassen så tror jeg ikke der er meget brug for dokumentation, men taler vi B&O og systemer i 25+ så er der i nogle selskaber krav omkring dokumentation og helst i form af kvitteringer - sekundært billeder. Hvis ikke det forekommer så bliver erstatningssummer automatisk reduceret med xx% fx 20%. Det handler nemlig netop om at sandsynliggøre at forsikringstager har ejerskab, hvis ikke reducerer selskaberne deres risiko ved at nedsætte erstatningssummen.

Nogle afviser åbenbart også helt at dække hvis ikke der foreligger kvitteringer.

Hvis huset brænder ned så skal der stadig laves en opgørelse af løsøre (ikke huset) så går ud fra at samme kriterier gælder.

Jeg ved dette, da dette er praksis i det selskab jeg arbejder for, jeg er dog ikke skadebehandler eller taksator så i må ikke hænge mig 100% op  på dette.

Hvor om alting er, så sørg for at have tingene liggende online i form af kvitteringer mm, om ikke så vha ordrebekræftelser på emails mm.
Problemet er jo at mit AV udstyr koster en lille smule mere end det folk gennemsnitligt ligger inde med. I det mindste er genanskaffelsesprisen langt over 25k.

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 21:21
Oprindeligt skrevet af mufcdk1974 mufcdk1974 skrev:

Pøj med det Kampus..

Topdanmark gjorde det samme, da jeg havde lynnedslag og mistede en PS3 og fladskærm.
Super! Jeg har Topdanmark.

Skrevet af: mufcdk1974
Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 21:58

Pøj med det Kampus..

Nu er det ikke sikker praksis er den samme, hvis et helt hus brænder ned. I mit tilfælde var det kun 2 ting, og det var så ikke noget de gad gøre et stort nummer ud af.

-------------
http://www.invelos.com/DVDCollection.aspx/martin1974 - Film samling (Opdateret den 26/11-09)

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 22:21

Pøj med det Kampus..

Nej, det har intet med at være large at gøre. Det er almindelig praksis ved "små beløb". 

Og hvorfor er du altid så kritisk overfor alt? - nu klantrede dig ikke for noget, kun at du bør få styr på dokumentationen så DU kan stå overfor FORSIKRINGSSELSKABET i tilfælde af skade og vinde. Jeg er sq egentlig ligeglad med hvor du har dine ting fra og om du snyder. Jeg kender dig ikke og mistænker dig ikke for noget.

Slap lige af og tag en chill-pill..

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 22:24

Nu er det ikke sikker praksis er den samme, hvis et helt hus brænder ned. I mit tilfælde var det kun 2 ting, og det var så ikke noget de gad gøre et stort nummer ud af.
Nu er huset forsikret i andet selskab. Min bekymring går udelukkende på AV udstyret ;-)

Skrevet den: 28-Oktober-2012 kl. 22:28

Pøj med det Kampus..

Nej, det har intet med at være large at gøre. Det er almindelig praksis ved "små beløb". 

Og hvorfor er du altid så kritisk overfor alt? - nu klantrede dig ikke for noget, kun at du bør få styr på dokumentationen så DU kan stå overfor FORSIKRINGSSELSKABET i tilfælde af skade og vinde. Jeg er sq egentlig ligeglad med hvor du har dine ting fra og om du snyder. Jeg kender dig ikke og mistænker dig ikke for noget.

Slap lige af og tag en chill-pill..
Fald lige ned! Tonen i det indlæg, som du har valgt at quote, insinuerede at jeg ikke var kommet redeligt til mine ejendele. Og hvorfor skal du overhovedet skrive noget som helst, når du kun rakker ned, og ikke kommer med noget brugbart.

Skrevet af: fiskerendk
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 09:06
Nu aner jeg ikke hvordan forsikringsselskaberne gør, og det er sikkert meget forskelligt, men kan da fortælle at jeg har taget billeder af mit hjem, hvilket vel altid er en god ting. Endvidere må jeg sikkert som mange andre erkende at mange af de ting jeg efterhånden har samlet sammen gennem tiden, købt af arbejdsplads, dba osv, ikke altid har fået kvitteringer, og selvom værdien måske ikke er stor på et sæt Cerwin Vega DC12 og osv så har de jo trodsalt stadig lidt værdi hvis jeg skal anskaffe det igen, Men jeg har simpelthen af 2 årsager lavet et dokument hvor i jeg har skrevet serienummer op på samtlige elektronik ting jeg har erhvervet mig gennem tiden. Det er der to grunde til, 1. Dette kan fortælle forsikringselskabet hvad man har haft, men vigtigst af alt dette kan fortælle politiet hvad man har haft, når man kan se i TV at tyveknægte og lort bare går ned på politistationen 2 uger efter alt deres happengut er konfiskeret og henter resterne som ikke er meldt stjålet og derved kan beholde dine ting, det krænker mig sq, så derfor har jeg valgt det. Bare lige et indspark til hvad man ekstra kunne gøre.

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 11:22
Jeg har et par forsikringsfolk i familien... Det jeg kan sige er at der ikke er nogen faste retningslinier som man kan regne med bliver fulgt hver gang. Det vil sige, de har naturligvis nogle retningslinier som udgangspunkt, men hvis de subjektivt vurderer at der er grund til at være mistænksom, så kan de forlange mere udførlig dokumentation. Det kan der være alle mulige årsager til - det kan være gentagne skader, det kan være forsikringsselskabet bare undrer sig lidt over at der hænger PH lamper i en "slumkvarterslejlighed" - det er ikke noget man som sådan kan få at vide på forhånd, netop fordi at så er det nemmere at misbruge det.

Under alle omstændigheder, så er det i hvert fald uklogt at smide sine kvitteringer væk med vilje, med en forventning om at billed-beviser er nok. Ligefrem at opsøge butikkerne for at skaffe kvitteringer der er blevet væk, det ville jeg personligt nok vente med til jeg stod med problemet, men at tage billeder af sine ting og opbevare dem eksternt - evt uploadet til et websted - er altid en god idé.

Så for at besvare spørgsmålet: Det er en god ting at have en billedtråd at læne sig op ad, hvis forsikringsselskabet ikke tror dig når du (forhåbentligt aldrig) lister dine ting op for dem, men du kan ikke på forhånd sikre dig en skudsikker garanti for at det er nok. For eksempel kan det efterhånden være svært at identificere et TV ud fra et billede, efterhånden som de får mindre og mindre ramme, og har du så kun et billede kan det være forsikringsselskabet vælger at erstatte det ud fra den billigste model der ligner. Én ting er sikker, hvis du HVERKEN har kvittering eller billeder eller på anden måde kan sandsynliggøre at du rent faktisk ejer noget, så får du meget svært ved at få det dækket.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 11:53
Tak til fiskeren og Otto for opbyggelige indlæg Embarrassed

Skrevet af: SVP03
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 12:30
Nu har jeg ikke lige læst det hele igennem.
Men husk ikke at være underforsikret.
Hvis du er forsikret fro 1 mio, men har værdier for 1,5 mio, får du kun 66% af en skade dækket op til 1 mio der er din max forsikringssum.
Altså har du en skade til 200 tkr får du kun dækket de 66% minus selvrisiko selvfølgelig.
Sådan er reglerne vel stadig.

-------------
SVP03

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 12:40
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Nu har jeg ikke lige læst det hele igennem.
Men husk ikke at være underforsikret.
Hvis du er forsikret fro 1 mio, men har værdier for 1,5 mio, får du kun 66% af en skade dækket op til 1 mio der er din max forsikringssum.
Altså har du en skade til 200 tkr får du kun dækket de 66% minus selvrisiko selvfølgelig.
Sådan er reglerne vel stadig.
 Har et ganske alm hjem, så regner med at en forsikringssum på 524.000 kr med dækning af særlige værdigenstande på 79000 kr er tilstrækkelig, og uden selvrisiko og med retshjælp. Pris 1517 kr/året

Skrevet af: rhsin
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 13:21
husk at særlig indretning af et hus (som ikke er at betragte som "normale" bygningsgenstande), kan af forsikringsselskaberne blive medregnet som løsøre og ikke en del af bygningsforsikringen.. nok ikke så relevant for de fleste, men på en hjemmebio der er lavet af "rigtige" materialer mht støjdæmpning osv. som eks rockfon og alt sådan noget er en del af løsøren og ikke bygningen (og dennes forsikring) i værdimæssig forstand.. dette skal man huske at lægge på løsørens sum

-------------
Mvh

René

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 14:12

Har et ganske alm hjem, så regner med at en forsikringssum på 524.000 kr med dækning af særlige værdigenstande på 79000 kr er tilstrækkelig, og uden selvrisiko og med retshjælp. Pris 1517 kr/året

Da jeg havde Topdanmark for en del år siden gjalt "særlige værdigenstande" også mit hjemmebio-grej. Så skal du ikke have mange smykker osv før du er underforsikret. Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

EDIT: Og noget helt andet er at hvis vi taler om at erstatte _alt_ inden for hjemmets fire vægge, så er 500.000,- ikke så meget som man nemt kan gå og tro. Tøj og sko, CD'er og film, smykker, møbler, malerier/billeder - mange bække små. Det kan i hvert fald godt betale sig at regne det efter, i stedet for at antage noget.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 16:02
600 tkr bliver det nemt, husk vi taler nyværdi på ALT i har.
Jeg har selv 2,5 mio, så er man da på den sikre side.

-------------
SVP03

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 16:36
Kunne man foreslå et besøg af en assurandør, der gennemgår alt indbo, og kvitterer for fremvist udstyr med eventuelle kvitteringer. En sådan gennemgang, vil jo også munde ud i en eventuel underforsikring, som heller ikke findes hos ALKA. Altid rart med en forsikring "uden loft" som standard aftale.
Og tro mig, 524.000 kr. er ikke meget til dækning af alt indbo.

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 17:28
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Da jeg havde Topdanmark for en del år siden gjalt "særlige værdigenstande" også mit hjemmebio-grej. Så skal du ikke have mange smykker osv før du er underforsikret. Jeg ved ikke om det stadig er sådan.

Mener du særligt privat indbo eller særlige private værdigenstande?

Min egen forsikring i GF har hjemmebio grej under "særligt indbo". Der er en begrænsning i dækning på 10% af forsikringssum men det gælder kun ved "simpelt tyveri". Ved indbrud og brand er der fuld dækning, dog ikke i loftsrum og kældre (for etageejendomme) eller udhuse og garager.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 17:37

Jeg checkede definitionen af underforsikring hos to selskaber (GF og Danske Forsikring aka TopDanmark). Det står "værdi under forsikringssum", ikke nyværdi.

Hvis du har værdier for 2,5 mill er du godt kørende, tillykke med det.Wink Du har sikkert mere end 10% af de 2,5 mill i hjemmebiogrej, computere og DVD/BD film. Så vidt jeg kan se er 10% begrænsning af særligt indbo ved simpelt tyveri en standardbetingelse, så du skal huske at låse døren.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Skrevet af: Jesper Keller
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 17:38

Og hvis jeg ikke har kvitteringer?

Hej Kampus,

Nu regner jeg ikke med du handler alle dine ting i f.eks. Elgiganten eller Expert, men de gemmer alle kvitteringer på alle kunder.
Gad vide om butikkerne du har købt dit hardware fra, også gøre det samme? En stor kæde som Hifiklubben gemmer vel formentlig også deres kvitteringer i en lang persiode?

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 17:45
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Jeg checkede definitionen af underforsikring hos to selskaber (GF og Danske Forsikring aka TopDanmark). Det står "værdi under forsikringssum", ikke nyværdi.

Hvis du har værdier for 2,5 mill er du godt kørende, tillykke med det.Wink Du har sikkert mere end 10% af de 2,5 mill i hjemmebiogrej, computere og DVD/BD film. Så vidt jeg kan se er 10% begrænsning af særligt indbo ved simpelt tyveri en standardbetingelse, så du skal huske at låse døren.
Har oplyst et rundt beløb til dem for det og det er mere end 10 % ja.

-------------
SVP03

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 17:47
Har fået oplyst at de fleste familier på 2+2 har i snit 800.000,- ca.
Men det er vigtigt at i selv retter beløbet ind.

-------------
SVP03

Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 17:52
Da mit hus brændte , var mine ting ødelagte , men ikke totalt destrueret , men havde ingen kvitteringer da de var gået op i røg , og jeg sagde hvor gammelt det var og det måtte de stole på og gjorde de.
De kan ikke forvente at man gemmer kvitteringer flere steder.
Og de kan ALTID se om du havde anlæg eller ej , trust me , jeg spurgte nemlig om penge jeg havde liggende , og det kunne de se at jeg havde , kun spørgsmål om hvor mange og var det urealistisk så skulle jeg bevise det , sandsynliggøre det.

Stein

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 18:06
Jeg er lidt i branchen (dog ikke skadesforsikring men pensionsforsikring men har "studeret" skadesforsikring) og underforsikring er noget rædselsfuldt noget, især for kunderne.

En indboforsikring med en sum på 524.000 ........... den passer måske til en studerende eller singlen, der bor i et 1-værelseslejlighed på Nørrebro uden nogle "specielle" interesser. Hvis man er en hustand på 4 personer i et hus med hvad dertil hører af "standard"-ting, så er man tættere op 1.000.000. Mindst!

Hvis man har de "lyster" så kan jeg anbefale at studere kendelser fra Ankenævnet for Forsikring vedr. underforsikring:  http://www.ankeforsikring.dk/search.aspx?path=%2fAnkenaevn%2ffind_kendelser&layout=%7b028B8BF8-4369-4631-8D27-2B708F1CE24E%7d - http://www.ankeforsikring.dk/search.aspx?path=%2fAnkenaevn%2ffind_kendelser&layout={028B8BF8-4369-4631-8D27-2B708F1CE24E}  (søg på "underforsikring")

Moralen er: lad være med at undervurdere værdien af dit indbo.

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 18:11

Hellere være overforsikring end underforsikret - jeg har selv valgt på samme måde.

Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 18:28

Jeg er lidt i branchen (dog ikke skadesforsikring men pensionsforsikring men har "studeret" skadesforsikring) og underforsikring er noget rædselsfuldt noget, især for kunderne.

En indboforsikring med en sum på 524.000 ........... den passer måske til en studerende eller singlen, der bor i et 1-værelseslejlighed på Nørrebro uden nogle "specielle" interesser. Hvis man er en hustand på 4 personer i et hus med hvad dertil hører af "standard"-ting, så er man tættere op 1.000.000. Mindst!

Hvis man har de "lyster" så kan jeg anbefale at studere kendelser fra Ankenævnet for Forsikring vedr. underforsikring:  http://www.ankeforsikring.dk/search.aspx?path=%2fAnkenaevn%2ffind_kendelser&layout=%7b028B8BF8-4369-4631-8D27-2B708F1CE24E%7d - http://www.ankeforsikring.dk/search.aspx?path=%2fAnkenaevn%2ffind_kendelser&layout={028B8BF8-4369-4631-8D27-2B708F1CE24E}  (søg på "underforsikring")

Det er ikke korrekt.
Jeg var single da mit hus brændte og jeg havde IKKE småting , stort tv , anlæg , 3 pc , bl.a. et komplet vandkølet anlæg , masser af dvd film og stor vinyl plade samling , mønter og frimærker , og havde en på 525000 kr og nåede " kun " 428000 kr , og jeg havde MEGET skrammel , el værktøj osv osv.

Stein

Skrevet af: Sploink
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 18:42
Hej Kampus. Har du fået kontaktet dit sleskab, for hvad du kan gøre for at sikre dig? Smile

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 19:43
Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Hej Kampus. Har du fået kontaktet dit sleskab, for hvad du kan gøre for at sikre dig? Smile
Nej det har jeg ikke haft tid til endnu.

Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 20:26
Oprindeligt skrevet af The_Unforgiven The_Unforgiven skrev:

Det er ikke korrekt.
Jeg var single da mit hus brændte og jeg havde IKKE småting , stort tv , anlæg , 3 pc , bl.a. et komplet vandkølet anlæg , masser af dvd film og stor vinyl plade samling , mønter og frimærker , og havde en på 525000 kr og nåede " kun " 428000 kr , og jeg havde MEGET skrammel , el værktøj osv osv.

Stein

Jo det er - du var single ............ dvs kun en person i hustanden, så mit eksempel med singlen holder fint. To voksne og to børn som mit eksempel med hustanden på 4 personer går på kan næppe nøjes med 525.000 - bare konens ting er halvdelen af den sum og ungernes ting - uha .... du har ikke børn kan jeg forstå. Så jeg holder fast i min påstand. Men by all means ..... spar endelige lidt basseører (jeg er ikke provisionslønnet) på indbo-forsikringen og fortryd så bitterligt og lad være med at komme og tude her hvis uheldet er ude og alt brænder men man får kun halvdelen erstattet fordi selskabet med rette gør underforsikring gældende

Skrevet af: mureren
Skrevet den: 29-Oktober-2012 kl. 21:35
Meget nyttig tråd, jeg har da lige skrevet til GF Forsikring på grund af tråden her, og bedt dem hæve min indbo-sum fra 643.000 til 1.072.000 kr, og det koster dæleme ikke meget ekstra!
Jeg har ikke dyre ting, men der er sgu altid mere end man regner med, det er vel derfor man er så skide fattig til daglig LOL

-------------
Mvh. Mureren

"I wish there was a knob on the TV to turn up the intelligence! There's a knob called "brightness", but it doesn't work!"

Skrevet den: 30-Oktober-2012 kl. 22:24

Fald lige ned! Tonen i det indlæg, som du har valgt at quote, insinuerede at jeg ikke var kommet redeligt til mine ejendele. Og hvorfor skal du overhovedet skrive noget som helst, når du kun rakker ned, og ikke kommer med noget brugbart.

Jeg kom NETOP med noget brugbart, men når man læser som fanden læser bibelen så kan man kun misforstå.

Skrevet den: 31-Oktober-2012 kl. 11:23
Kan vi holde os til topic i denne tråd, please...

Print side | Luk vindue