Print side | Luk vindue

Anmeldelse af Microsoft Surface RT

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Windows Phone udstyr og apps
Forumbeskrivelse: Udstyr baseret på Windows Phone/8 som smartphones og tablets
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116848
Udskrevet den: 31-Januar-2025 kl. 01:56

Emne: Anmeldelse af Microsoft Surface RT
Skrevet af: Lars
Emne: Anmeldelse af Microsoft Surface RT
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 10:18

http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=7950">
http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=7950 - http://www.recordere.dk/indhold/templates/?a=7950 -

Svar:
Skrevet af: Lennon
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 11:10
Ser lovende ud .
 Forudsigeligt at styresystem og apps ikke er optimal fra dag 1

-------------
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox
Pioneer LX86
Jamo D8 surround m SUB
Nikon D7100
DELL 2408WFP skærm

Skrevet af: JordanDK
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 12:01
Ingenting om smartglass?

De nævnte ting, kunne man godt regne ud ja.

-------------
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 12:21
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Ingenting om smartglass?

Smartglass er en fjernbetjening af Xbox, som kan laves via Windows (Phone) 8, Android eller Apple-enheder.

Det har ikke så meget med en anmeldelse af en bestemt model Windows 8 RT tablet at gøre.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet af: Rasmus Larsen
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Fra kommentarsektion på forsiden:
 Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener. Jeg kan ikke erindre at jeg i noget mail program - nogen sinde - har været forhindret i at vedhæfte filer til en mail. Synes du det er bedre hvis man IKKE kan det? Jeg er totalt IOS (og OSX) noob, men jeg fornemmer at meningen er at man har sine filer i skyen og vedhæfter et link til et dokument frem for at sende dokumentet. Det er jo godt nok hvis man vil have alle sine dokumenter liggende der, men hvad hvis man ikke vil? Har man slet ikke muligheden for at have dem liggende på sin ipad?
Jeg forstår ikke hvad du mener med at stifinderen er ulogisk og nørdet. Hvad ville være bedre?

Hvis du gider svare er det nok nemmere i denne tråd:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116848&title=anmeldelse-af-microsoft-surface-rt - http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116848&title=anmeldelse-af-microsoft-surface-rt

Nej nej, jeg mener ikke, at det er bedre hvis man ikke kan. Men du kan også sagtens vedhæfte filer - alle type filer - i en mail, en iMessage (det kan du kun på iOS, reelt arvtageren for SMS) eller noget tredje på en iPhone eller iPad. Det som man ikke kan, er at vedhæfte en fil i en mail, når du _er gået i gang_ med at skrive mailen. Det kan som sådan godt lade sig gøre, men er lidt omstændeligt. Den umiddelbart vedhæftningsfunktion er begrænset til fotos og videoer (igen, når du ER igang med at skrive en mail). Normalt skal man først lokalisere filen og derefter tryk send via mail (eller iMessage) - dette fungerer til gengæld med alle typer filer.

Du misforstår også det med cloud-tjenester. Du kan sagtens vedhæfte en fil fra en cloud-tjeneste og sende til hvem som helst via f.eks. mail. De får ikke et link til at tilgå filen på nettet. De kan sagtens få den ned lokalt.

Med min kommentar omkring stifinderen mener jeg blot, at det er en ekstremt nørdet måde at sortere filer på. Hvem vil have adgang til alle filer for f.eks. Windows eller et program alligevel (med mindre man vil ind lege med piratkopiering og overskrive exe-filer osv.)? Den logiske måde er at gruppere mediefiler. Mennesket tænker ikke på billeder og video som "filer". De tænker på et billede som et billede, en video som en video, et spil som et spil osv. Derfor giver det også langt bedre mening at gruppere på den måde og det tror jeg man vil opdage, hvis man prøver at vise til udenforstående, som ikke er vokset op med stifinderen (det er jeg, og jeg har prøvet at forklare forældre og utekniske familiemedlemmer hvordan den bruges gennem mange år, før jeg droppede det).

Og når vi så netop taler om at dele filer, så giver cloudtjenesterne muligheder på den front. På en iPhone har du f.eks. alle dine billeder under "Fotos". Hvis du vil dele et billede med en anden person, så sender du ikke en mail eller en besked. Du deler det blot via din "Fotos" sektion med lige præcis de mennesker du vil og billedet dukker automatisk op på den anden persons iPhone. Ikke noget med at gemme, placere i en stifinder eller noget. Det er let og alle kan forholde sig til det - også selvom man er teknologiforskrækket som mange fra de tidligere generationer er. Det samme er muligt med f.eks. cloud-tjenester som Dropbox, der fungerer på tværs af platforme (Android, Windows, iOS, Mac osv.). Hvis man absolut vil sidde og fnidre med at sende mediefiler frem og tilbage, kan man naturligvis bare bruge email på sin iPhone/iPad, bare lige for at runde samtalen af med det emne vi lagde ud med Smile

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels

Skrevet af: E.Larsen
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af JordanDK JordanDK skrev:

Ingenting om smartglass?

Som om anmelderen på forhånd sammenligner med Ipad m.fl.....HVORFOR ?
Dette produkt er ikke en forvokset telefon.....
Mere en slimline bærbar ultrabook i tablet form som har et styresystem
svarende til den faste kontor pc.

Jeg synes denne omtale er et fejlskud med en negativ konklution, som
er noget anderledes af hvad nogle udenlanske anmeldelder kommer frem til.

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 14:49
Oprindeligt skrevet af E.Larsen E.Larsen skrev:

Det tror jeg du har misforstået. Surface RT er en vaskeægte tablet, der kører på ARM-arkitektur. Bare fordi den har Office, så er det ikke en PC.

Der kommer en Surface Pro, som kører på x86, der er at sammeligne med en "fast kontor pc". Men det er ikke den du netop har læst en anmeldelse af.

-------------
https://www.flatpanels.dk/TVdatabasen.php" rel="nofollow - TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 14:53
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Nej nej, jeg mener ikke, at det er bedre hvis man ikke kan. Men du kan også sagtens vedhæfte filer - alle type filer - i en mail, en iMessage (det kan du kun på iOS, reelt arvtageren for SMS) eller noget tredje på en iPhone eller iPad. Det som man ikke kan, er at vedhæfte en fil i en mail, når du _er gået i gang_ med at skrive mailen. Det kan som sådan godt lade sig gøre, men er lidt omstændeligt. Den umiddelbart vedhæftningsfunktion er begrænset til fotos og videoer (igen, når du ER igang med at skrive en mail). Normalt skal man først lokalisere filen og derefter tryk send via mail (eller iMessage) - dette fungerer til gengæld med alle typer filer.

Jeg vil sige det sådan at isoleret set, så er det ikke bedre at fjerne en funktionalitet - det vil sige, hvis du tog en Windows computer og fjernede muligheden for at vedhæfte en fil til en mail du er i gang med at skrive, så ville det være et problem. Men det er jo heller ikke dét man har gjort. Hele øko-systemet som iOS er bygget op om, er beregnet til at fjerne selve grundtanken om filer. Teknisk set ER det selvfølgelig filer man arbejder med, men konceptet er at brugeren ikke skal tænke på filer og mapper, han skal tænke at når han skal bruge et fotografi, så går han ind i foto-app'en. Skal han bruge et regneark, så går han ind i regnearks-app'en. Og så kan han sende filerne dérfra. Nogle kalder dét "dumbing down", jeg synes det er det modsatte, en mere intelligent måde at arbejde på. Jeg kan godt lide at man forsimpler tingene, forudsat at HELE systemet er gennemtænkt og forberedt på det. Der er stor forskel på at forenkle, og på at fjerne funktionalitet.

Som én har skrevet til dig (tvkartoffel) i kommentarfeltet: Man skal bruge sin iPad som en iPad. Hvis man forsøger at bruge den som om det er en Windows PC, så går det galt. Det mener jeg iøvrigt også det gør den anden vej rundt, hvilket jeg personligt synes er problemet med Surface. Microsoft turde ikke lade desktoppen forsvinde.

En væsentlig detalje er vel også at det næppe er Apple's formål at en iPad skal erstatte en PC, på samme måde som at Microsoft tydeligvis mener at en Surface (evt Pro) skal erstatte en PC. Jeg forstår ikke helt den megen snak om hvorvidt man kan producere ting på en iPad (og hvor går grænsen egentlig for hvornår man er produktiv?). Det er jo ikke dét den er designet til, og jeg mener ikke det er en negativ ting at den ikke kan erstatte en PC (for de fleste mennesker, jeg kender nogle hvor den kan, og har). Jeg erkender blankt at jeg er blevet stærkt Apple-ficeret - simpelthen fordi jeg synes produkterne er fede - men jeg har ingen intentioner om at lade en tablet erstatte min PC til skrivetungt arbejde - ej heller med et touch-cover eller type-cover. Til gengæld kunne jeg ikke drømme om at gå tilbage til en "full-size" laptop, efter at have haft en Macbook Air.

Mht. Surface anmeldelsen, så bekræfter den generelt min opfattelse af produktet hidtil. Jeg vil stadig gerne have én i fingrene (men det er jo lidt svært når den ikke er i butikkerne...), men jeg har svært ved ikke at få en lidt overbærende følelse, når jeg læser beskrivelsen af hvordan Office virker (eller rettere ikke virker). Som jeg ser det er det dét der skulle være den helt væsentlige begrundelse for at vælge Surface frem for iPad, dvs at man kan producere ting fordi den kører Office. Men det er ikke en tablet-oplevelse at køre Office, det er en netbook-oplevelse, kort sagt. Jeg vil påstå at hvis éns "produktions-behov" ikke er opfyldt med en iPad, så er der ret lille sandsynlighed for at det bliver opfyldt med en Surface. Så skal der under alle omstændigheder en PC, f.eks. en ultrabook, til i arsenalet. Og dér synes jeg så at Surface ender mellem to stole.

Og hvis man skal skue lidt fremad, så vil jeg personligt langt hellere have en 13" Macbook Air og en iPad Mini i tasken, end en Surface Pro.

Igen - jeg disser ikke folk der ser anderledes på det, og jeg anerkender at jeg ikke har prøvet produktet fysisk, men nu siger jeg det bare som jeg oplever det. Og jeg tror såmænd stadig at Surface er et bedre alternativ end Android, hvis man ikke kan forliges med Apple-tankegangen.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:01

Og når vi så netop taler om at dele filer, så giver cloudtjenesterne muligheder på den front. På en iPhone har du f.eks. alle dine billeder under "Fotos". Hvis du vil dele et billede med en anden person, så sender du ikke en mail eller en besked. Du deler det blot via din "Fotos" sektion med lige præcis de mennesker du vil og billedet dukker automatisk op på den anden persons iPhone. Ikke noget med at gemme, placere i en stifinder eller noget. Det er let og alle kan forholde sig til det - også selvom man er teknologiforskrækket som mange fra de tidligere generationer er.

Jeg kan slet ikke beskrive hvor værdifuld dén funktion er blevet i min familie (som, uden større indblanding fra min side iøvrigt, stort set alle er iPhone brugere). Én ting er at man KAN dele billeder med familien, uden at folk man ikke er interesseret i skal følge med, kan se dem. Noget andet er at det er så tudenemt, at de alle sammen kan finde ud af at bruge det, og bruger det flittigt. Det nytter jo ikke noget at JEG kan sætte mig ind i hvordan jeg kunne gøre det via Dropbox, det ville jeg aldrig få min kone og min svigerinde til at bruge. Men at fyre billeder af Junior op på en fotostream, det er lige så nemt som at tage billedet. Jeg er med andre ord helt enig med dig - den intelligente måde at arbejde på, og især at arbejde cloud-baseret på, er at "dele" i stedet for at "sende mails".

Sagt på en anden måde, i den fuldendte cloud-verden fandtes mail-programmet slet ikke.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: miaj
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:04
Fin anmeldelse,Da styresystem ligger i flash,Hvad så ved fejl og rettelser ved update?
Er det så hele systemet som skal flashes om,For så kan man da ikke bestille andet,Med
normalt alle de rettelser de sender ud microsoft.
For princippet er vel det samme som ved telefoner android tab og ipads,Eller
som de gamle pocket pcer.

-------------

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:04
@ Rasmus

Tak for svar. Det opklarer det lidt.

Jeg synes godt nok stadig det lyder lidt mærkeligt at Imessage fungerer sådan, men sådan er det jo. I outlook er der også en masse særheder man skal vende sig til og i windows er der er en masse funktioner der kunne være lavet på en anden og smartere måde. Ingen tvivl om det.

Ellers tror jeg ikke der er ret mange der sender mediefiler med mail mere. Jeg er da i hvert fald holdt op ;-)

MVH

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:10

Jeg synes godt nok stadig det lyder lidt mærkeligt at Imessage fungerer sådan, men sådan er det jo. 

Lidt flueknepperi: iMessage er besked-servicen fra Apple, det har ikke noget med Mail at gøre. Du kan ikke videresende filer (udover fotos og video) via iMessage.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: perkjaer
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

men konceptet er at brugeren ikke skal tænke på filer og mapper, han skal tænke at når han skal bruge et fotografi, så går han ind i foto-app'en. Skal han bruge et regneark, så går han ind i regnearks-app'en. Og så kan han sende filerne dérfra.

Og hvad gør man så hvis man vil sende to regneark og 5 foto i den samme mail?

Skrevet af: E.Larsen
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:13

Det tror jeg du har misforstået. Surface RT er en vaskeægte tablet, der kører på ARM-arkitektur. Bare fordi den har Office, så er det ikke en PC.

Der kommer en Surface Pro, som kører på x86, der er at sammeligne med en "fast kontor pc". Men det er ikke den du netop har læst en anmeldelse af.
Hej Rasmus
Den havde jeg ikke set komme
Ok, godt ord igenSmile

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af perkjaer perkjaer skrev:

Bruger sin PC.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:18

@ Rasmus

Tak for svar. Det opklarer det lidt.

Jeg synes godt nok stadig det lyder lidt mærkeligt at Imessage fungerer sådan, men sådan er det jo. I outlook er der også en masse særheder man skal vende sig til og i windows er der er en masse funktioner der kunne være lavet på en anden og smartere måde. Ingen tvivl om det.

Ellers tror jeg ikke der er ret mange der sender mediefiler med mail mere. Jeg er da i hvert fald holdt op ;-)

MVH

Det var så lidt.

Bare lige for at være helt på plads. iMessage er ikke mails, men beskeder (arvtager for SMS og MMS, der kører ind over Apples servere). Her kan man sende beskeder gratis til andre Apple-ejere uanset hvor store mediefiler du vedhæfter i dem.

Mail-app'en på iPhone sender helt normale mails (med de nævnte muligheder/begrænsninger for vedhæftede  elementer).

-------------

Skrevet af: Skalle06
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:20

Steve Jobs talte allerede om det på en konference i 2005, og det er sådan de har bygget iOS op:

"in every user interface study we’ve ever done […], [we found] it’s pretty easy to learn how to use these things ‘til you hit the file system and then the learning curve goes vertical. So you ask yourself, why is the file system the face of the OS? Wouldn’t it be better if there was a better way to find stuff?

Now, e-mail, there’s always been a better way to find stuff. You don’t keep your e-mail on your file system, right? The app manages it. And that was the breakthrough, as an example, in iTunes. You don’t keep your music in the file system, that would be crazy. You keep it in this app that knows about music and knows how to find things in lots of different ways. Same with photos: we’ve got an app that knows all about photos. And these apps manage their own file storage. […]

And eventually, the file system management is just gonna be an app for pros and consumers aren’t gonna need to use it."

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:29

Hej Rasmus
Den havde jeg ikke set komme
Ok, godt ord igenSmile

Og den bliver i øvrigt langt dyrere Wink Og formentlig også tæskevarm og strømslugende, som alt andet der er baseret på x86/x64-processorer. ARM-arkitekturen er allerede ved at tage over nedefra og indenfor få år kommer 64-bit ARM-processorer til at erstatte produkter i flere og flere af de behovssegmenter, som x86/x64-arkitekturen stadig sidder på, herunder laptops (som erstattes af tablets), PC'er, spilkonsoller og formentlig også krævende servere.

Surface Pro bliver ikke en succes, hvis du spørg mig.

Det er min egen holdning, men lad os se om det holder vand. Vi kan jo vende tilbage til dette indlæg om et par år Smile

-------------

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 15:47

Oprindeligt skrevet af perkjaer perkjaer skrev:

Bruger sin PC.

Eller sin Surface.....

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 16:10

Normalt skal man først lokalisere filen og derefter tryk send via mail (eller iMessage) - dette fungerer til gengæld med alle typer filer.

Hvad så, hvis man vil vedhæfte:
1) Et stk. Word-(eller anden tekstbehandling)-dokument.
2) Et stk. MP3-fil.
3) Et stk. regneark.
4) En .PDF-fil
5) En tegneserie i .cbr format

i samme mail?

Det lyder nærmest som om du kun kan vedhæfte én type fil til én email, hvis man skal gå ind via applikationen, der laver den fil man vil vedhæfte, og ikke kan tilføje filer efterfølgende, når emailen er påbegyndt?

Så hvordan vedhæfter man flere filer af forskellige typer lavet af forskellige programmer til den samme email?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 16:17
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Så hvordan vedhæfter man flere filer af forskellige typer lavet af forskellige programmer til den samme email?

Se ovenfor. Hvis du har behov for det, så burde du ikke sidde med en tablet i det hele taget - efter MIN ydmyge mening. Så bruger du den til noget som en tablet i det hele taget er uegnet til, hvadenten muligheden er der eller ej. Meget firkantet sagt, men det er dybest set dét jeg mener.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: lahan
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 17:34
Hvis du vil vedhæfte flere filer fx billeder i iOS kan du også copy paste dem ind i din mail. Tingene kan gøres på flere måder. Rasmus metode er en anden måde at gøre det på.

Skrevet af: petrucci
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 19:01
Otto, jeg er decideret uenig. En tablet er i min verden ikke ensbetydende med at den skal være simpel og begrænset til basale "consuming tasks". Surfacen viser netop at det kan lade sig gøre at være produktiv på en tablet og samtidig dele/kopiere filer generelt - hvilket MANGE vil være rigtig glade for at have muligheden for. Ligeledes muligheden for at sætte en hvilken som helst usb-printer til og rent faktisk få udskrevet sine dokumenter er med til at øge produktiviteten.

Hvis du var klar over hvor mange gange ugentlig jeg får spørgsmål fra brugere der går på hvordan man printer fra sin iPad....det er en efterspurgt feature og folk bliver skuffede hver gang når jeg fortæller dem de skal købe en ny (AirPrint) kompatibel printer :)

Skrevet af: Bruger udmeldt 8
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 19:20
Petrucci så er det nogle gevaldigt dårlige råd du giver. Man behøver ikke en AirPrint printer men blot en wifi printer for at printe fra en iOS enhed.

Skrevet af: hansie
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 19:56
Jeg kan ikke printe via wifi på min ipad til min canon printer.    

Det tror jeg er gældende for flere ældre wifi printere.

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 20:10
http://itunes.apple.com/us/app/printcentral/id366020849?mt=8 - https://itunes.apple.com/us/app/printcentral/id366020849?mt=8

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 20:13
KlausDM kom mig i forkøbet, men det er ikke den eneste app som kan det.

Skrevet af: Letten
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

http://itunes.apple.com/us/app/printcentral/id366020849?mt=8 - https://itunes.apple.com/us/app/printcentral/id366020849?mt=8

Klaus

Kan næsten høre Otto sige: men hvorfor skal man selv ind og finde en app for at kunne noget så basalt.

Nå, men nu er det iPad så er det vel helt i orden.

(ironi kan forekomme)

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Letten Letten skrev:

Klaus

Kan næsten høre Otto sige: men hvorfor skal man selv ind og finde en app for at kunne noget så basalt.

Nå, men nu er det iPad så er det vel helt i orden.

(ironi kan forekomme)
du skal bare købe en printer der virker ned AirPrint.

Nå tråden skal vel tilbage til denne Windows anmeldelse.

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 20:49
Præcis - man skal igen betale for en ekstra feature som Apple ikke gider implementere selv.

Stenholt, det er ikke dårligt råd fordi dem jeg rådgiver bruger iPad'en i forbindelse med arbejdet hvor de IKKE har et visakort tilknyttet så de kan IKKE hente betalings-apps ned.

Skrevet af: peejay
Skrevet den: 06-November-2012 kl. 21:24

Den logiske måde er at gruppere mediefiler. Mennesket tænker ikke på billeder og video som "filer". De tænker på et billede som et billede, en video som en video, et spil som et spil osv. Derfor giver det også langt bedre mening at gruppere på den måde og det tror jeg man vil opdage, hvis man prøver at vise til udenforstående, som ikke er vokset op med stifinderen (det er jeg, og jeg har prøvet at forklare forældre og utekniske familiemedlemmer hvordan den bruges gennem mange år, før jeg droppede det).
Jeg er så altså helt uenig. 

Lad mig give et eksempel: Størstedelen af mine billeder og videoer er fra rejser, og dem har jeg liggende et samlet sted, sammen med rejsebudget i Excel, rejsebeskrivelse i Word, pdf filer med flybilletter, hotel booking osv. osv. 

Mit udgangspunkt er derfor mappen og filerne som hører til den pågældende rejse. Når jeg så ser billeder eller beskrivelse eller ?, sker det med udgangspunkt i rejsen dvs. mappen, og derefter de tilhørende filer. Filerne åbner automatisk i den tilsvarende applikation, uden at jeg skal tænke på hvilken applikation filen hører til.

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 21:52
Petrucci, print app'en kan hentes gratis så din argumentation holder jo ikke. Letten, hele ide grundlaget for Apple er Apps til deres iOS enheder hvorimod Android og nu Surface's problem er manglende kvalitets apps. Det er ikke alt som kan klares i en browser ;-).

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 21:56
Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Petrucci, print app'en kan hentes gratis så din argumentation holder jo ikke. Letten, hele ide grundlaget for Apple er Apps til deres iOS enheder hvorimod Android og nu Surface's problem er manglende kvalitets apps. Det er ikke alt som kan klares i en browser ;-).

Du kan ikke hente apps uden en iTunes konto med et tilhørende kreditkort, heller ikke selvom det er gratis apps.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 06-November-2012 kl. 22:14
Jeg har en iTunes konto uden et tilknyttet kreditkort. Jeg har masser af apps.

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 06:16
Lars, det er jo heller ikke korrekt.

http://iphoneguide.dk/tips-tricks/tirsdags-tip-opret-itunes-konto-uden-kreditkort/

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 06:49
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Normalt skal man først lokalisere filen og derefter tryk send via mail (eller iMessage) - dette fungerer til gengæld med alle typer filer.

Hvad så, hvis man vil vedhæfte:
1) Et stk. Word-(eller anden tekstbehandling)-dokument.
2) Et stk. MP3-fil.
3) Et stk. regneark.
4) En .PDF-fil
5) En tegneserie i .cbr format

i samme mail?

Det lyder nærmest som om du kun kan vedhæfte én type fil til én email, hvis man skal gå ind via applikationen, der laver den fil man vil vedhæfte, og ikke kan tilføje filer efterfølgende, når emailen er påbegyndt?

Så bruger du "kopier og sæt ind"-funktionen, men iOS er jo ikke opbygget omkring emails, og der findes langt smartere metoder til at dele filer med andre på. Hvis du absolut gerne vil have yderligere mailfunktionalitet, står det jo frit for at installere en rigtig mail-app. Du har heller ikke Outlook, når køber Windows.

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 07:17
Oprindeligt skrevet af petrucci petrucci skrev:

Otto, jeg er decideret uenig. En tablet er i min verden ikke ensbetydende med at den skal være simpel og begrænset til basale "consuming tasks". Surfacen viser netop at det kan lade sig gøre at være produktiv på en tablet og samtidig dele/kopiere filer generelt - hvilket MANGE vil være rigtig glade for at have muligheden for. Ligeledes muligheden for at sætte en hvilken som helst usb-printer til og rent faktisk få udskrevet sine dokumenter er med til at øge produktiviteten.

Hvis du var klar over hvor mange gange ugentlig jeg får spørgsmål fra brugere der går på hvordan man printer fra sin iPad....det er en efterspurgt feature og folk bliver skuffede hver gang når jeg fortæller dem de skal købe en ny (AirPrint) kompatibel printer :)

Grundlæggende så modsiger du jo dig selv her. Skal jeg minde om, at printere nu altså ikke har haft USB-stik i særlig mange år. USB er kommet til langt senere, og dengang vi brugte det deciderede print-stik, klagede folk også over, at printere nu skulle til at have USB. Nu klager folk åbenbart over, at printere skal til at være trådløse og _uafhængige_ af en PC. Sæt dem i strømstikket og tilslut til det trådløse netværk, og du er klar til at printe. Uafhængigt af kabler og tilsluttet PC. Vel og mærke også uafhængigt af "drivere", der i mine øjne er en gammeldags tankegang, hvor vær eneste produkt prøver at genopfinde den dybe tallerken i stedet for hoppe på standarder.

Det er i min optik ikke et skridt tilbage eller en "begrænsning". Det er udvikling. :-)

Man kan i øvrigt gøre alle printere med USB-indgang AirPlay-kompatible, hvis man vil, med en AirPort-router. Eller mankan printe til ikke-AirPlay-kompatible printere med en anden app.

Så kan man også få sin printer med ind i det nye årti.

Derudover så lader du altså også til at misforstå Surface RT, petrucci. Surface RT er en vaskeægte tablet, der bygger på grundlæggende samme arkitektur som iPad. Den bruger ARM-processorarkitektur, hvilket vil sige, at apps er programmeret til denne arkitektur. Det er samme arkitektur, som iPad og Android-tablets er baseret på. Office kommer angiveligt også til de andre, ligesom Pages allerede findes til iPad. Men gør det dem til en "PC"? Gør det, at man pludselig kan være "produktiv"? I mine øjne er det misforstået at tale om at være produktiv kontra begrænset i denne sammenhæng. Det kan være man føler sig "begrænset" på f.eks. print eller mails, men det vil jeg så personligt mene er fordi man hænger fast i en gammeldags PC-tankegang. Der er metoder der kan løse opgaverne langt hurtigere på en iPad. Det kan så godt være, at det ser ud som om jeg ikke er "produktiv", når jeg deler 100 billeder fra en messe med 3 personer på få sekunder, og det ser mere "produktivt" ud at hente dem ind på sin PC via USB, brænde tre DVD-skiver og levere dem til arbejdskolleger næste dag, men det er nu engang det samme der sker.

Selvfølgelig er der stadig mange ting man ikke kan på en tablet (det bestrider jeg ikke, og jeg arbejder også på min PC hver dag), uanset om den hedder iPad, Galaxy eller Surface, men oftest når folk taler om begrænsninger er det fordi de ikke forstår det nye paradigme. Der er andre måder at løse basale opgaver på end på PC-måden.

Hvis du vil gøre tingene på PC-måden, så køb en PC - eller en Surface Pro.

PS: Hvad er det i øvrigt du mener med at man kan øge produktiviteten ved at "printe et dokument"? I mit hoved er det sku det modsatte. Hvis du først vælger at printe noget, så har du allerede udsat alle parter for besvær og sænket deres produktivitet. Send det til dem elektronisk i stedet for at rende rundt med snailmail og papirark.

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 07:58
Rasmus argumenterer bedre end jeg for de samme ting, så jeg nøjes med at læne mig op ad hans svar :-)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 08:48
På en Surface (og alle andre Windows tablets og pc'er) kan man sende filer på flere forskellige måder, f.eks.:

1. Åben mail program og vedhæft filerne .
  2. Åben f.eks. Word eller Photo Gallery, vælg hvad du vil sende og send det som email.
Windows kan altså sende dine filer på både den gode gamle måde og på den nye fantastike Apple måde.

På Windows kan man vælger den måde der passer bedst til dig og den måde du kan lidt at gøre det på.

Rettelse: Photo Gallery findes ikke på Windows RT, jeg ved ikke om kan sende en mail fra den nye Photo app.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 09:10
For det første, så har ingen kaldt det en "Apple måde". For det andet så missede du pointen om at denne metode virker bedst når hele økosystemet er bygget til det, og det er Windows ikke - RT eller ej. For det tredje, så fremførte Rasmus det åbenlyse argument, som jeg selv overså: man kan jo bruge en anden mail klient hvis man savner noget. Man er ikke tvunget til at bruge den indbyggede (endnu et eksempel på at iPad slet ikke er så låst som nogle vil gøre den til).

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 09:32

For det tredje, så fremførte Rasmus det åbenlyse argument, som jeg selv overså: man kan jo bruge en anden mail klient hvis man savner noget. Man er ikke tvunget til at bruge den indbyggede (endnu et eksempel på at iPad slet ikke er så låst som nogle vil gøre den til).

Jeg har ikke prøvet at bruge en anden mail klient på min iPad, men vil en anden mail klient så kunne tilføje dokumenter som er oprettet og gemt i en anden App?

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 10:05

Lars, det er jo heller ikke korrekt.

http://iphoneguide.dk/tips-tricks/tirsdags-tip-opret-itunes-konto-uden-kreditkort/

Men hvis du prøver at oprette en iTunes konto, vil du se at den information du linker til ikke gælder.

Du kan vælge imellem VISA, Mastercard, American Express eller ClickAndBuy, men det er ikke muligt at oprette en konto uden et tilknyttet kreditkort eller et forudbetalt gavekort.

Pointen er, at har du en Apple-enhed i et firma, hvor der ikke er sørget for en konto med tilknyttet betaling, så er det "no go" at hente fælles apps til enheden, selvom de apps måtte være gratis i App Store.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 11:30
Lars det er simpelthed ikke rigtigt. Link fra Apple support

http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=da_DK&locale=da_DK

Skrevet af: spoxy
Skrevet den: 07-November-2012 kl. 12:09

Man kan sagtens oprette et apple id uden at have et kreditkort.

Og så kan man hente gratis apps - det gør min datter fra sin iPhone

-------------
OLED77C8 - Marantz SR5013 - Apple TV 4K - Nintendo wii

Skrevet af: FPP
Skrevet den: 07-November-2012 kl. 12:19
Nu har jeg brugt Surface i en uges tid.

Hvis der er én ting jeg skal udlede, så er det at Surface er noget helt andet en forventet. Som iPad bruger havde jeg forventet at få et Microsoft produkt der skulle erstatte min iPad (det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg ikke er så glad for Apple´s økosystem).

Virkeligheden er at jeg ser Surface som et andet produkt. Ikke en tablet, ikke en PC, men noget midt imellem. 

Jeg ser stadig iOS som et mere simpelt produkt. Det er tydeligt at iPad er en "forstørret" telefon, hvor Surface er en "formindsket" bærbar. Jeg er helt enig i at denne tankegang kan være lidt gammeldags, men jeg syntes stadig det er det mest beskrivende billede man kan tegne.

Jeg har haft iPad siden den første kom, og den har aldrig kandideret til at erstatte min bærbare. Jeg er ikke i tvivl om at jeg fremadrettet vil nøjes med at tage min Surface med når jeg rejser. 

Ønsker man en så simpel løsning som muligt til web og mail, så vil jeg stadig anbefale iPad, ihvertfald indtil der kommer flere Apps. Arbejder man til dagligt i et Microsoft miljø, og bruger Word/excel som redskaber, så er Surface det helt rette valg. 

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 12:49

Jeg tror ikke på at du har prøvet, du googler bare forældede links Wink

Men sådan ser det ud hvis du forsøger at oprettet et Apple ID fra iTunes via en dansk IP:

Der er ingen mulighed for at fravælge kreditkort eller gavekort. Der skal være registreret en betaling, for at komme videre med oprettelsen.

/Lars

-------------
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Men sådan ser det ud hvis du forsøger at oprettet et Apple ID fra iTunes via en dansk IP:

Der er ingen mulighed for at fravælge kreditkort eller gavekort. Der skal være registreret en betaling, for at komme videre med oprettelsen.

/Lars
Du skal ikke oprette det via iTunes, du skal oprette det via din iPhone/iPad.
Så får du muligheden for at angive, at du ikke har et kreditkort.

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 13:02
Jo fortæl du bare Piloter, Hospitalspersonale, Undervisere, Salgsfolk og mange flere at man ikke kan bruge en iPad i forbindelse med deres arbejde.

Jeg har intet imod Surface og håber at det bliver en succes hvis det fortjener det. Det jeg har noget imod er at gøre et produkt bedre på andres bekostning når argumenterne ikke passer. Tråden her er et godt eksempel på den uvidenhed der er opkring Apple's produkter. Jeg kender godt fejl og mangler ved f.eks. iOS, men de ting der bliver nævnt i denne tråd er ikke blandt dem.

Skrevet af: Thorvald
Skrevet den: 07-November-2012 kl. 13:24
Hej.
Jeg synes det var en fin lille anmeldelse. Nu har jeg ikke læst alle kommentarerne i dette emne fuldt ud, men hæftet mig lidt ved diskutionen omkring filer, filstruktur, mails osv.

Jeg mener som andre at det virker latterligt at man ikke kan vedhæfte en fil, efter at man er startet på en mail - på en apple enhed. Men når forklaringen om at det ikke er en egentlig mail, men mere en sms / mms kommer, så virker det forståeligt nok. Men jeg ville ikke kunne bruge det til noget, hvis jeg skrev en mail og så ikke umiddelbart kunne vedhæfte en række forskellige filer.

I Thunderbird kan jeg vedhæfte filer på 3 måder: Ved at trykke på den meddelelse programmet kommer med, når man har skrevet et eller andet med "vedhæfte" på dansk eller engelsk, ved at bruge vedhæft knappen - eller ved at åbne den pågældende mappe (eller flere forskellige mapper), finde den eller de rigtige filer og trække og slippe dem over i mailen, hvor der så automatisk åbner et vedhæftede filer område.

Langt de fleste, der arbejder på kontor eller lignende ville ikke kunne klare sig med "Apple-metoden" - men ok, så sidder de nok heller ikke med en tablet og arbejder. Jeg kommer i hvert fald aldrig til at eje en tablet, for generelt set kan man (eller jeg) ikke bruge en tablet til noget fornuftigt.

Microsoft Surface er så gået et skridt i den rigtige retning ved at lave Surface. Men jeg tror heller aldrig at jeg kommer til at eje en Surface - men muligheden foreligger dog. Men jeg tror nok at jeg langt ville foretrække at købe en ultrabook end en tablet.

Filer og mappestruktur; Nu ved jeg godt hvad stifinder er, men jeg bruger den aldrig. Jeg åbner mapperne i stedet for. Og disse mapper er arrangeret og navngivet efter type af indhold - f.eks. så har hvert af mine byggeprojekter en mappe, der har undermapper som billeder, tegninger fra arkitekt, egne tegninger, konstruktions beregninger (der både kan være lavet i Excel og i andre programmer og som printes til PDF, der så måske ligger i sin egen mappe), osv. Under tegninger f.eks. har jeg gerne mapper som PDF, dwg og dxf. En ting jeg også er begyndt at bruge i de mapper, hvor der ligger forskellige typer filer i, er vist som detaljer og grupperet efter type. Hvis man så af en eller anden grund skal vælge alle filer af én type, så trykker man bare på typenavnet og alle disse filer er markeret.

En dag i sidste uge skulle jeg skrive en mail til en arkitekt for at give baggrunds information om et projekt. Til det formål oprettede jeg en mappe der hedder "Materiale til XYZ", og her kopierede jeg så billeder og PDF filer ind som han kunne bruge til at få et overblik over projektet. Filerne nummeret i navnet fra 1 til 52 - og i mailen så en forklaring til filerne, listet i punkter fra 1 til 52. Og så da jeg var færdig med at skrive mailen, markere alle filer i den mappe og trække dem over i mailen. Og tryk på send.

Nej - jeg tror aldrig jeg skal ind i et tablet øko-system, måske surface pro men det tror jeg dog ikke engang.

-------------
Med de venligste hilsener

Thorvald.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

En dag i sidste uge skulle jeg skrive en mail til en arkitekt for at give baggrunds information om et projekt. Til det formål oprettede jeg en mappe der hedder "Materiale til XYZ", og her kopierede jeg så billeder og PDF filer ind som han kunne bruge til at få et overblik over projektet. Filerne nummeret i navnet fra 1 til 52 - og i mailen så en forklaring til filerne, listet i punkter fra 1 til 52. Og så da jeg var færdig med at skrive mailen, markere alle filer i den mappe og trække dem over i mailen. Og tryk på send.

Det er situationer som disse, hvor jeg mener, at mail simpelthen er en gammeldags og utilstrækkelig løsning. Hvis der var nogen, som sendte mig 52 filer i en mail, ville jeg ikke blive særlig tilfreds. Thorvald, hvorfor deler du ikke bare hele mappen med din arkitekt via f.eks. Dropbox (eller en anden cloud-tjeneste)? Så kan han læse med, rette til og I vil begge to konstant se de senest opdaterede dokumenter (uanset om du eller han retter i dem). Det sparer dig også for det besværlige arbejde med at skrive en tillægsmail og nye mails hver gang der sker en lille ændring. Din arkitekt kan endda tilføje dokumenter i jeres fællesmappe, ligesom du løbende kan. Med mailløsningen ender man med en værre rodebunke, hvor filer er spredt ud i en masse forskellige mails, hvis man pludselig vil tilføje 5 ekstra filer dagen efter og 5 ekstra en uge efter.

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 14:22
Hej.
Nej det duer ikke. I dette tilfælde er disse filer ren og skær information og ikke noget der skal rettes eller skrives i. Jeg foretrækker langt af vejen e-mail, fordi så ved man hvor man har tingene henne og man har dokumentation for hvad der er skrevet og sagt. Når jeg får en e-mail med 1 eller 52 vedhæftede filer så bliver disse filer gemt under det pågældende projekt f.eks.
Vi arbejder ikke på en sådan måde at vi har behov for konstant at rette i hinandens dokumenter.
Vi har en ftp-server og på ét punkt kunne jeg godt tænke mig at visse filer opdateredes automatisk. Det gælder vores tegningsfiler til vores tegneprogram, hvor det kunne være rart at filerne opdateredes ved filændring. Jeg har testet at det kan lade sig gøre via et synkroniserings / backup program som GoodSync. Men jeg er lidt bange for at gøre det, fordi hvis nu min tekniske assistent i Lithauen sletter en tegning eller en hel del af et projekt (ved et uheld eller med vilje) som hun ikke skulle have slettet, så bliver den også slettet hos mig på min computer og på ftp-serveren og det ville være skidt.
Så det er muligt at min metode med at arbejde med e-mails er "gammeldags", men den er til gengæld sikker og man kan gå tilbage i historiens forløb om nødvendigt.
Det kræver dog at man er struktureret i sin mail og i sin fil-/mappe struktur, for ellers har du ret i at det bliver et rod. Men jeg er også meget struktureret på det område.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 14:36

Filer og mappestruktur; Nu ved jeg godt hvad stifinder er, men jeg bruger den aldrig. Jeg åbner mapperne i stedet for. Og disse mapper er arrangeret og navngivet efter type af indhold - f.eks. så har hvert af mine byggeprojekter en mappe, der har undermapper som billeder, tegninger fra arkitekt, egne tegninger, konstruktions beregninger (der både kan være lavet i Excel og i andre programmer og som printes til PDF, der så måske ligger i sin egen mappe), osv. Under tegninger f.eks. har jeg gerne mapper som PDF, dwg og dxf. En ting jeg også er begyndt at bruge i de mapper, hvor der ligger forskellige typer filer i, er vist som detaljer og grupperet efter type. Hvis man så af en eller anden grund skal vælge alle filer af én type, så trykker man bare på typenavnet og alle disse filer er markeret.

Det er netop stifinder du bruger.........

Klaus

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 14:39

Hej.

Vi arbejder ikke på en sådan måde at vi har behov for konstant at rette i hinandens dokumenter.
Vi har en ftp-server og på ét punkt kunne jeg godt tænke mig at visse filer opdateredes automatisk. Det gælder vores tegningsfiler til vores tegneprogram, hvor det kunne være rart at filerne opdateredes ved filændring. Jeg har testet at det kan lade sig gøre via et synkroniserings / backup program som GoodSync. Men jeg er lidt bange for at gøre det, fordi hvis nu min tekniske assistent i Lithauen sletter en tegning eller en hel del af et projekt (ved et uheld eller med vilje) som hun ikke skulle have slettet, så bliver den også slettet hos mig på min computer og på ftp-serveren og det ville være skidt.

FTP er jo samme princip som en cloud-tjeneste (som det jo åbenbart hedder efterhånden). De fleste cloud-tjenster giver mulighed for at gemme både lokalt på begge computere (eller flere, hvis I er over 2), samt oppe på internettet. Der er også versionsnumre for alle filer, så du kan gå tilbage til en tidligere revision af dokumentet, excel-arket eller noget andet. Du lægger ikke mærke til disse funktioner på overfladen, men de er der, hvis du vil bruge dem. Dermed er mange cloud-tjenester også næsten idiotsikrede, så selv hvis personen i den anden ende sletter eller laver noget rod, kan man nemt gå tilbage.
Der er dog langt større risiko for at alt dette sker på en FTP-server, ligesom det også kan ske hvis man kun gemmer lokalt. Jeg synes frygten er rimelig overdrevet, hvis det er det som holder dig tilbage.

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 14:54

Det er netop stifinder du bruger.........

Klaus

Måske - men stifinder opfatter jeg som den man højreklikker sig til på startknappen. Alt andet er for mig mapper, der er gemt på computeren, i en eller anden struktur - og som jeg åbner primært via shortcuts på skrivebordet.  Smile

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 15:00

.... Der er dog langt større risiko for at alt dette sker på en FTP-server, ligesom det også kan ske hvis man kun gemmer lokalt. Jeg synes frygten er rimelig overdrevet, hvis det er det som holder dig tilbage.

Jeg kommer ikke til at bruge cloud, dropbox eller ftp, som primær fil-delings system. Måske til at holde visse filer opdaterede, såsom vores tegningsfiler og bygningsmodeller, samt eventuelle andre ting, som det kan være rart hele tiden at have den nyeste version af. F.eks. hvis en kollega i Lithauen opdaterer en materialeprisliste, så har jeg den opdaterede version et par minutter efter at han har trykket "save". Uden at han behøver at fortælle mig at han har opdateret den.

Så ja, på nogle områder vil det være smart for mig, men specielt hvad angår tegninger og bygnings modeller, skal jeg lige være sikker på at det kommer til at fungere på en god måde.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 15:17

Måske - men stifinder opfatter jeg som den man højreklikker sig til på startknappen.

Hvor har folk lært det henne?
Jeg ser utroligt mange omkring mig der gør det, og så starter stifinderen op inde i en eller anden mappe dybt inde i documents and settings. Tryk da Windows+E på tastaturet og start i roden af dine drev

Alt andet er for mig mapper, der er gemt på computeren, i en eller anden struktur - og som jeg åbner primært via shortcuts på skrivebordet.

Som - når du dobbeltklikker på - åbner i stifinderen.

Klaus

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 15:23
Windows + E åbner "min computer". (Kendte forresten ikke den short cut). Men hvorfor starte helt i roden, når jeg har et shortcut på skrivebordet, der hedder "2012" og herunder kan jeg finde mine 2012 projekter. Smile Det er muligt at det åbner i stifinder, men jeg har aldrig opfattet det som stifinder, blot som mapper.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 15:39
Lars, det er ikke forældede links. Du skal bare gøre det direkte på enheden som det også fremgår af linket. ;-).

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 15:41

Lars, det er ikke forældede links. Du skal bare gøre det direkte på enheden som det også fremgår af linket. ;-).
Og som jeg allerede har skrevet som et svar til Lars Wink

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 16:15
Ja, undskyld Spoxy :-).

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 17:33
Med surface, win8, wp8, office 356 ligger alt data vel i ms skyen. Hvilket får den omtalte FTP løsning til at fremstå en smule oldnordisk. Men det har selvfølgeligt en it omkostning og kræver en smule omstilling af tankegangen hvis man vil udnytte alle disse nye services.

Rasmus der er selvfølgeligt smart det du omtaler méd at dele 100 billeder på 3 sekunder, men det kræver vel alle har en iOS device ?

Mail i iOS kunne være bedre især på tablet platformen. Den måtte gerne være lidt tættere på mail i osx.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 17:37
Alle mine data vil altid ligge på min computer og kun i begrænset omfang i kopi i skyen / på ftp.  Wink

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 17:53

Alle mine data vil altid ligge på min computer og kun i begrænset omfang i kopi i skyen / på ftp.  Wink
det er også ok, bare man husker at have en kopi på en anden fysisk lokation.

Man kan også have sine filer lokalt selvom man benytter en sky tjeneste.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 18:59

Man kan i øvrigt gøre alle printere med USB-indgang AirPlay-kompatible, hvis man vil, med en AirPort-router. Eller mankan printe til ikke-AirPlay-kompatible printere med en anden app.

Jeg hører gang på gang argumentet om at der findes en app til det og det - og DET kan man godt på en iPhone/iPad, den skal bare lige jailbreakes osv.
Nu er jeg og mange andre tilhængere af features som eksisterer på ens gadget i forvejen. I dette tilfælde eksisterer usb-print allerede på en Surface uden at man skal købe AirPort, en AirPrint kompatibel printer eller en app på App Store. For Hr. og Fru Danmark (også i arbejdsøjemed) er dette altså laaangt nemmere og mere belejligt.

Må jeg i den forbindelse minde om at Pages, Numbers og Keynote også først skal findes, hentes, BETALES og køres før man kan være "produktiv" på en iPad. På en Surface er Office præ-installeret og ens gamle USB-printer kan sluttes til med det vuns. DET er brugervenligt IMO.

Så nævner du definitionen "at være produktiv". Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person og meget afhængig af ens arbejdsopgaver, vaner og krav til ens produktivitet. Her er det min opfattelse at man med et Surface køb hurtigere kan blive mere produktiv end med en iPad. Der er Office indbygget. Printeren kan sluttes til omgående. Der er indbygget tastatur i coveret (som medfølger). Man kan endda gemme ens dokumenter direkte på et usb-stick. Udover det har man også muligheder for at lægge sine dokumenter i skyen ligesom man kan på en iPad.

Mht til din sidste "hvorfor dog udprinte" bemærkning - så ER der altså stadig nogen der foretrækker at printe dokumenter til særlig brug. Dette har man mulighed for her UDOVER at dele dem elektronisk. Ergo..flere muligheder..og derfor mere fleksibel produktivitet IMO.

Jeg kan godt mærke at der fra enkelte personers side gøres et ihærdigt forsøg for at få iPad'en til at fremstå bedre eller lige så god som Surfacen uanset hvilken ting man fremhæver ved Surface. Er det et forsøg på at skræmme folk væk fra at købe en Surface mon - eller hvordan skal man opfatte det?

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 19:49

I dette tilfælde eksisterer usb-print allerede på en Surface uden at man skal købe AirPort, en AirPrint kompatibel printer eller en app på App Store.

Hvis ens printer har USB og er understøttet af Surface - det er ikke alle der er det.
Så er man fremme/tilbage ved samme punkt som ved et æBleprodukt.

Klaus (der for øvrigt kun sjældent printer noget ud på papir herhjemme)

-------------

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 20:01

Jeg hører gang på gang argumentet om at der findes en app til det og det - og DET kan man godt på en iPhone/iPad, den skal bare lige jailbreakes osv.

Du har med garanti ikke hørt sidstnævnte argument fra mig!

Nu er jeg og mange andre tilhængere af features som eksisterer på ens gadget i forvejen. I dette tilfælde eksisterer usb-print allerede på en Surface uden at man skal købe AirPort, en AirPrint kompatibel printer eller en app på App Store. For Hr. og Fru Danmark (også i arbejdsøjemed) er dette altså laaangt nemmere og mere belejligt.

Må jeg i den forbindelse minde om at Pages, Numbers og Keynote også først skal findes, hentes, BETALES og køres før man kan være "produktiv" på en iPad. På en Surface er Office præ-installeret og ens gamle USB-printer kan sluttes til med det vuns. DET er brugervenligt IMO.

Så nævner du definitionen "at være produktiv". Det er selvfølgelig forskelligt fra person til person og meget afhængig af ens arbejdsopgaver, vaner og krav til ens produktivitet. Her er det min opfattelse at man med et Surface køb hurtigere kan blive mere produktiv end med en iPad. Der er Office indbygget. Printeren kan sluttes til omgående. Der er indbygget tastatur i coveret (som medfølger). Man kan endda gemme ens dokumenter direkte på et usb-stick. Udover det har man også muligheder for at lægge sine dokumenter i skyen ligesom man kan på en iPad.

Ergo: Du er modstander af at installere Outlook. Det lyder meget produktivt.

Jeg kan godt mærke at der fra enkelte personers side gøres et ihærdigt forsøg for at få iPad'en til at fremstå bedre eller lige så god som Surfacen uanset hvilken ting man fremhæver ved Surface. Er det et forsøg på at skræmme folk væk fra at købe en Surface mon - eller hvordan skal man opfatte det?

For mit vedkommende er det et ønske om at sige min mening om produktet (det er dét forummet går ud på, ved ikke om du har opdaget det). Om folk køber ting ud fra hvad jeg siger er deres eget valg, og jeg ser ikke ned på nogen fordi de vælger anderledes (tværtimod, hvis de vurderer at deres behov er anderledes, og vælger ud fra dét, så har jeg dét mere respekt end for folk der bare blindt gør som jeg siger). Jeg har lige så meget ret til at sige min mening, som dem der bare synes Surface er et jubelfantastisk produkt.

Men med dét sagt, så er det virkeligt trættende at høre på at vi skulle have et ben i siden på Surface, med alt det BRÆK du kan fyre af mod Apple produkter så snart du har chancen.

EDIT: Med venlig hilsen Otto som ikke ejer en printer.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Potter
Skrevet den: 07-November-2012 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af spoxy spoxy skrev:

Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

/Lars
Du skal ikke oprette det via iTunes, du skal oprette det via din iPhone/iPad.
Så får du muligheden for at angive, at du ikke har et kreditkort.
Man kan godt oprette et apple ID via iTunes uden kreditkort, det har jeg da gjort flere gange. En anden mulighed er bare at indtaste kreditkort oplysningerne også slette dem bagefter. Det kommer and på hvorfra man laver sit ID.

Her et link fra apple: http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=da_DK - http://support.apple.com/kb/HT2534?viewlocale=da_DK

-------------
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 22:40
Otto, det klæder dig ikke at komme med den slags mudderkastning. Du plejer ellers at være rimelig velovervejet i dine ordvalg, men det kan jo være du har følt dig direkte truffet af mit sidste spørgsmål. Det vælger jeg at konkludere. Dog kunne jeg godt tænke mig en konkret henvisning til hvor jeg decideret har lukket "BRÆK" ud omkring Apple produkter. Husk at kritik ikke er bræk - det er bare en holdning, akkurat ligesom dem du slynger ud indimellem.

Klaus, såvidt jeg har læst mig frem til skulle næsten alle usb-printere være understøttet. Understøttelsen er i hvert fald noget bedre end på konkurrenten iPad.

Skrevet den: 07-November-2012 kl. 22:55
Ja, "næsten alle", når man sætter sit USB kabel til - altså lige undtaget dem der ikke er der.

iPad er ikke designet til at bruge et kabel, den er designet til WiFi og her er man lige godt/skidt stillet med hensyn til printere i iOS og Surface. Her et godt eksempel:
http://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/surfwinrt-surfdevice/wifi-printing-from-word/2aa82d7a-76aa-4fd6-9b72-accdf5eec018?msgId=b91b1ad5-4cb7-4f40-8dc1-d588dc9d17f6 - http://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/surfwinrt-surfdevice/wifi-printing-from-word/2aa82d7a-76aa-4fd6-9b72-accdf5eec018?msgId=b91b1ad5-4cb7-4f40-8dc1-d588dc9d17f6

Jeg er viklet "dybt" ind i æBleverdenen med 2 iPads og en iPhone. Jeg har også en printer, men den sidder i røven af min stationære. Jeg mener helt seriøst at debat om man kan printe eller ej fra en tablet ting er overflødig, idet jeg ikke kan se, hvad det er man skal printe, og skal man endeligt printe noget, så overfører man det til en rigtig "computer" og printer det ud derfra.

Klaus

-------------

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 00:30

Otto, det klæder dig ikke at komme med den slags mudderkastning. Du plejer ellers at være rimelig velovervejet i dine ordvalg, men det kan jo være du har følt dig direkte truffet af mit sidste spørgsmål. Det vælger jeg at konkludere. Dog kunne jeg godt tænke mig en konkret henvisning til hvor jeg decideret har lukket "BRÆK" ud omkring Apple produkter.  

Udover din jailbreak-kommentar, som er fuldstændigt malplaceret, så kan vi jo gå lidt tilbage i tråden og finde:

Præcis - man skal igen betale for en ekstra feature som Apple ikke gider implementere selv. 

Det er jo ikke et spørgsmål om hvad Apple "gider", men om hvad Apple har VALGT at implementere, ud fra en vurdering af hvad målgruppen reelt har brug for.

Jeg gider ikke finde flere eksempler. Hvis du ikke selv kan se at dine indlæg er sygeligt Apple-kritiske, så kan jeg næppe få dig til det uanset hvor mange eksempler jeg finder. Jeg har sådan set ikke ret meget imod at du er Apple kritisk, men jeg brækker mig - beklager, jeg har ikke noget bedre ord for det - når du så vil til at kritisere andre for at være biased. OG for mudderkastning, det var dig der ville til at konspirere om hvilke motiver folk kunne have for at kritisere Surface. Måske synes jeg bare at det lader til at være et ligegyldigt skodprodukt, uden at jeg har nogen skumle bagtanker med det. Jeg har samme ret som alle andre til at ytre min mening om dét.

Men egentlig synes jeg da også vi skal lade mudderkastningen ligge, og vente på dit forsvar af det åbenlyst dobbeltmoralske i at kritisere Apple for at "tvinge" folk til at bruge penge på apps for at få dén funktionalitet de ønsker, mens Outlook - dét program som flest erhvervs-brugere nok vil sige de helst ikke vil undvære - følger ikke med. Hvad værre er - hvad jeg fandt ud af da jeg begyndte at fact-checke dén udtalelse, det FINDES slet ikke til Windows RT. Man skal altså købe den kommende - formodentligt væsentligt dyrere - Surface Pro, OG derefter købe en Outlook licens til hvad, 1000 kroner? På hvilken måde er dette bedre end at betale 65,- stykket for Pages, Numbers og Keynote til iPad og 0 kroner for føromtalte print-app?

Det er muligt at Surface er nærmere en PC end en iPad (det mener jeg helt sikkert at den er). Men den fjerner altså kun halvdelen af de argumenter som blandt andet du selv (medmindre jeg husker helt forkert) har fremført omkring iPad og erhvervsbrug. Og den fjerner i hvert fald IKKE behovet for at købe software udover det medfølgende.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 00:50
Her er en fin artikel der understreger problematikken:

" http://www.pcworld.com/article/2012257/three-reasons-the-surface-rt-might-not-work-for-business.html - http://www.pcworld.com/article/2012257/three-reasons-the-surface-rt-might-not-work-for-business.html
Paul Thurrott, a prominent expert on Windows, pointed out that the license for  http://www.winsupersite.com/article/office-2013-beta2/office-2013-home-student-2013-rt-preview-144542 - Office 2013 Home & Student 2013 RT  allows only for non-commercial use—just like the PC version. That means that even though the Surface RT tablet comes with the Office apps pre-installed, the tablet can’t actually be used for business productivity out of the box." (Min fremhævelse)

Med andre ord - hvis man skal bruge en Surface RT til dét der produktivitet som alle fabler om, så skal man _netop_ investere en masse kroner ekstra. Dét du kritiserer Apple for at gøre, gør Microsoft også - med den primære forskel at Microsofts software er væsentligt dyrere, og hvad værre er, det bliver sneget ind. Microsoft slår sig jo op på at en Surface er produktiv, men gemmer detaljerne med småt.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 05:37
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Med surface, win8, wp8, office 356 ligger alt data vel i ms skyen. Hvilket får den omtalte FTP løsning til at fremstå en smule oldnordisk. Men det har selvfølgeligt en it omkostning og kræver en smule omstilling af tankegangen hvis man vil udnytte alle disse nye services.

Rasmus der er selvfølgeligt smart det du omtaler méd at dele 100 billeder på 3 sekunder, men det kræver vel alle har en iOS device ?

Mail i iOS kunne være bedre især på tablet platformen. Den måtte gerne være lidt tættere på mail i osx.

Nej, jeg tænker ikke kun på iOS-enheder her (jeg ejer i øvrigt også Android-enheder). Jeg har valgt at bruge Dropbox som cloud-tjeneste, og her uploades alle mine billeder automatisk (inklusiv dem taget fra min telefon). De eneste der ikke uploades automatisk er dem fra mit Canon EOS.

Med Dropbox kan jeg dele billeder med folk, der bruger alle platforme.

-------------

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 05:40

Det var det jeg prøvede at forklare før, Thorvald. Med mange cloud-tjenester ligger dine filer netop både lokalt og i skyen (og endda i backup-versioner, hvor du kan gå tilbage til tidligere versioner af de forskellige dokumenter).

-------------

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 05:57

Undskyld, men tror du, at man skal jailbreake sin iPad for at installere en app? Du kommer aldrig til at høre jailbreak-argumentet fra min side, for jeg har aldrig jailbreaket nogen af mine enheder. Og nu er appen i øvrigt gratis, men jeg tror simpelthen du mangler en forståelse for hvordan app-universet på Apples enheder fungerer. Det er ikke svært at hente en app. Hele iOS-universet er opbygget omkring apps. Det samme er Android og Windows Phone.

Hvis du vil have up-front adgang til tekstredigering på iPad, Surface, Android eller fjerde _gratis_ så hopper du bare ind på docs.google.com (eller henter deres app, det kræver ikke jailbreak). Office på Surface er ikke Office som du kender det fra din PC. Den samme forsimplede Office-udgave kommer i øvrigt gratis til både iPad og Android. Hvis du vil have Microsofts fulde Office-udgave, Office 365, så får du lov at betale - også på Surface RT.

Det må da næsten være lavmålet, når vi sidder i en debat og debaterer fordele/ulemper og brugsmønstre. Kom nu tilbage til emnet.

-------------

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 06:30
Apropos mails så har The Verge denne oplevelse af den medfølgende mailclient:

"Even though this platform seems powerful, I found myself frustrated with small things more often than I should have. I already mentioned the mail app issues, but it goes deeper than just some stuttering or crashing. Microsoft's implementation of Exchange syncing on the Surface (and Windows Phone, notably) has an odd and bad way of handling threaded messages, using only the subject as guidance for what to group. That means that if you've got three threads to different people with the subject "hey" (which I do, often), they suddenly are grouped together in an annoying and confusing manner. The mail app also formats your emails in rich text, with no say in the matter. It won't show pictures inline in messages, rather it forces you to tap on every image you want to see.

In truth, I actively avoided using the mail app if at all possible. It was so touchy in testing that I was worried I would accidentally delete or misplace an email if I wasn't careful."

Hvis det er korrekt kan Surface næppe bruges seriøst.

Med hensyn til print kan jeg godt se ideen i, at være istand til at printe enkelte gange. Men derfra til at hylde sidste generations teknologi som Petrucci gør, er der ikke meget fremsyn i, specielt ikke når begrundelsen bygger på uvidenhed.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 07:04

Det var det jeg prøvede at forklare før, Thorvald. Med mange cloud-tjenester ligger dine filer netop både lokalt og i skyen (og endda i backup-versioner, hvor du kan gå tilbage til tidligere versioner af de forskellige dokumenter).

Nu er det lidt off-topic - men jeg er helt med på hvad du mener. Jeg kan jo også hvis jeg vil sætte ftp-serveren i Lithauen op til at have en kopi af alle de data jeg har på min computer. Men nu er det ikke min server men firmaets, så jeg skal begrænse brugen af plads. Men iøvrigt skal man nok skelne mellem online backup og online fildeling. Ftp-serveren kan jo bruges til begge dele og det kan andre af de online tjenester formodentligt også. Jeg har testet dropbox, mht. at overføre filer fra en computer til en anden og det var sådan set smart nok. En anden mulighed er via Teamviewer, men det er så "realtime" overførsel. Men jeg har ikke gjort så meget ved det endnu, andet end at teste automatisk opdatering af ftp-serveren via GoodSync. Jeg har ikke haft tid til at sætte mig ned og tænke igennem hvilke filer, der kunne være tilgængelige på den måde og hvilke ikke. Det er heller ikke alle, der må se alle filer.

Microsoft Surface: Personligt skal jeg ikke have noget der står Apple på. Jeg kan ikke lide Apples økosystem og måde at gøre tingene på. Desuden kan jeg ikke bruge en Apple computer til mit arbejde. Om jeg skal have noget der står Surface på ved jeg ikke, det er ikke særligt sandsynligt, da jeg personligt ikke synes en tablet er noget jeg kan bruge til noget fornuftigt. Men ellers synes jeg Surface ser ud til at være et lækkert og lækkert designet produkt. Jeg kan godt lide dens former og det er genialt at de har tænkt den integrerede støttefod ind i designet. Det er der ingen af de andre der har tænkt på før. Når man køber en bærbar enhed idag forventer man, at der er en USB-port i - så godt at Surface har det. Windows 8, se rogså lækkert ud - jeg kender det jo lidt fra Windows Phone - hvor jeg synes det er meget mere lækkert end de andre smartphones. Designet af brugerfladen er simpelthen mere lækkert. Jeg håber dog at de kommer til at lave Windows 8 versioner, der er målrettet de af os, der ikke vil bruge touch skærm - både til telefoner og til bærbare computere. Men umiddelbart er Surface lækker og et friskt pust til tablet verdenen - for dem, der synes en tablet er brugbar. Men da dette er første generation, er det nok forudsigeligt at der er lidt problemer her og der.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 08:25
Jeg syntes det køre lidt af sporet.

Hvorfor skal der argumenteres i retning af at der kun er én rigtig løsning, og hvis andre ikke kan se "lyset" så begynder der at argumenteres med tydelige frustrationer.

Det må da være i vores alles interesse at vi får 3 velfungerende økosystemer, så man kan vælge i den retning der passer til ens behov.

Jeg er helt enig i at Apple og især Google har bidraget til ny og innovative måder at gøre tingene på, men derfor er det jo ikke noget man behøves at tage til sig, eller syntes om.

Det er da helt korrekt at der findes fantastiske cloud løsninger, og at man f.eks. "bare" kan bruge Google Docs via deres web tjeneste. Det ændre bare ikke på at arbejder man til dagligt i et Microsoft miljø med Windows og Office, så er en Windows 8/RT tablet nemmere at komme i gang med. Har man en Windows 8 PC er det naturligvis endnu nemmere da ens MS Account sørger for indstillinger og synkronisering. 

Men at jeg syntes Windows platformen (og især Surface´s Kickstand/Keyboard) gør mig væsentligt mere produktiv betyder jo ikke at en iPad er et dårligt produkt, det er bare ikke mit fortrukne valg.

F.eks. er jeg helt enig i at Mail App´en bestemt kunne være lavet bedre. Jeg har ikke oplevet noget i retning af at den fryser, eller laver tekniske problemer, men den er bare for simpel til at være rigtig god. På trods af dette er min måde at bruge tablet gået fra at jeg på min iPad læste mine mails hver morgen, og gemte dem der skulle svares til senere. Efter at have fået Surface så læser jeg og svare mine mails. Igen betyder det naturligvis ikke at man ikke kan svare mails fra en iPad, det betyder bare at JEG aldrig fandt mig tilpas med det.

Igen, lad os glæde os over at der findes forskellige løsninger. Lad os endelig udveksle inspiration fra de forskellige økosystemer. Men at begynde at kaste med mudder og "min er større end din" sammenligninger, det er der ikke rigtigt nogen der vinder på!

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 08:42
#FPP;
Jeg er totalt enig. Jeg foretrækker klart Windows' økosystem - måske fordi det er det jeg altid har brugt. Men også fordi det tegneprogram jeg bruger ikke kan køre på andet end Windows. Og fordi Windows' økosystem er det jeg altid har brugt, virker Apple's økosystem på en eller anden måde irriterende på mig. Men derfor kan Apples produkter og økosystem godt være udmærket - for andre og til det de bruger det til.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 08:55
PC/Mac er lastbiler, iPad m.fl. er sportsbiler, Surface er ..... stationcars.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:26
Oprindeligt skrevet af FPP FPP skrev:

Hvorfor skal der argumenteres i retning af at der kun er én rigtig løsning, og hvis andre ikke kan se "lyset" så begynder der at argumenteres med tydelige frustrationer.

Det må da være i vores alles interesse at vi får 3 velfungerende økosystemer, så man kan vælge i den retning der passer til ens behov.

Jeg kan godt se at jeg selv falder I og argumenterer på en måde jeg bagefter godt ved ikke altid er hensigtsmæssig. Men jeg vil gerne sige hvad jeg mener. Og jeg mener rent faktisk at Windows RT er noget rod, og er langt fra hvad det har potentiale til. Så vil jeg altså ikke bare klappe i mine små hænder og juble over at det overhovedet findes, i stedet for at forholde mig kritisk til det. Hvorfor kritiserer jeg så ikke Apple produkter på samme måde? Det er i virkeligheden ret simpelt: Jeg OPLEVER at der er en dybere mening, som jeg kan få øje på, med stort set alle de features og begrænsninger som Apple leverer. Jeg synes det er rimeligt at kritisere Surface for at have relativt lav opløsning, for jeg kan ikke se hvad det er jeg får i stedet for. Jeg synes ikke det er rimeligt at kritisere iPad Mini for det, for dér får du noget for det - lav vægt uden tab af batteritid - og der findes et step-up valg hvor du FÅR dén opløsning. Surface vejer som en iPad, koster som en iPad, men har opløsning som en iPad Mini.

Det kan man selvfølgelig være uenig i, og mene at jeg overser nogle andre ting, men jeg synes man skal have lov til at ytre sin mening om dét, uden at det skal ophøjes til at man er i gang med at slå Microsoft ihjel.

Der er masser af ting der kan blive bedre ved Apple produkter. Det vil jeg også meget gerne tage en konstruktiv debat om. Men problemet er netop at folk er så polariserede, at det bliver svært. Når jeg for eksempel forsøger konstruktivt at finde ind til hvad problemerne med Apple's Maps helt præcist er (jeg vil påstå at det trods kort-fejlene først og fremmest er at søge-funktionen er dårlig), så er det meget, meget svært at få en konstruktiv snak om. Man mødes af uintelligent og uinformeret hån (Hvor ligger Tårnby?), og så er det meget, meget svært ikke at blive fristet til at forsvare sig.

Jeg synes IKKE at jeg gør det samme med omvendt fortegn - i hvert fald ikke før det bliver kørt op til noget som jeg ganske rigtigt ikke burde lade mig rive med af. Jeg UNDRER mig over hvad en Surface skal med en desktop, og jeg UNDRER mig over at man ikke kan køre Outlook på en surface. Men der er jo ingen der så kommer _konstruktivt_ og forklarer mig hvorfor desktoppen er der, og hvorfor Outlook ikke er der. Der skydes bare per automatik med "det har du jo heller ikke på din iPad". Det er jo ikke dét det drejer sig om. 

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:26
Klaus, jeg påpeger bare at mange printere (uanset forbindelsesmetoden) lader til at virke "out of the box" med Surface hvor man ofte skal igang med app research/download eller køb af airport/airprint printer med en iPad. Det er denne brugervenlighed jeg VED rigtig mange brugere vil sætte pris på, i hvert fald størstedelen af de 100vis jeg servicerer til dagligt. Det er helt fint du har en anden holdning til om print fra en tablet er overflødigt eller ej - jeg er bare af den modsatte holdning :)

Otto, min jailbreak-kommentar var såmænd bare møntet på at når man vooover at komme med lidt kritik af nogen features som iPad/iPhone ikke har - så bliver man ofte skudt ned med alternative og mere besværlige måder man kan gøre det på alligevel. Ligesom det er tilfældet flere steder i denne debat.
Det er lidt komisk at du vælger at hakke på mig for at kritisere Apple-produkter når du forsvarer dig selv og din kritik mod Surface med at "du har ret til at ytre din mening". Det har jeg jo også.

Mht. dit Outlook argument, så er det IMO et meget søgt argument der er designet til at aflede og samtidig fungere som en kritik af Surface. Min påstand har hele tiden kun været at man kan være mere produktiv med en Surface end en iPad. Uanset om Surface har Outlook eller ej. Jeg har aldrig sagt at Surface er som skabt til business-verden.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:30

#FPP;
Jeg er totalt enig. Jeg foretrækker klart Windows' økosystem - måske fordi det er det jeg altid har brugt. Men også fordi det tegneprogram jeg bruger ikke kan køre på andet end Windows. 

Det er jo netop dét der er relevant for debatten om Surface. Nu ved jeg ikke hvilket tegneprogram det drejer sig om, men det er usandsynligt at du får en fuldt funktionsdygtig version til Windows RT, som gør at en Surface kan erstatte din PC (hvilket du jo også selv siger du ikke har intentioner om). Det mener JEG er et gabende hul i Microsofts Windows RT koncept - man spiller på kendskabsgraden til Windows miljøet, for eksempel ved at inkludere den overflødige desktop, men i realiteten er bagud-kompabiliteten ikke nævneværdigt bedre end hvis desktoppen havde været droppet.

-------------
Mvh Otto

Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:35
@FPP: Det kunne jeg ikke have sagt bedre selv Clap

Husk nu der er forskel på at "sige sin mening" og "missionere" Det er måske noget vi ALLE burde huske på i den slags debatter.

BS

-------------
http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:44

Otto, min jailbreak-kommentar var såmænd bare møntet på at når man vooover at komme med lidt kritik af nogen features som iPad/iPhone ikke har - så bliver man ofte skudt ned med alternative og mere besværlige måder man kan gøre det på alligevel. Ligesom det er tilfældet flere steder i denne debat.
Det er lidt komisk at du vælger at hakke på mig for at kritisere Apple-produkter når du forsvarer dig selv og din kritik mod Surface med at "du har ret til at ytre din mening". Det har jeg jo også. 

Jeg har aldrig påstået andet. Men du kan ikke tvinge mig til at synes at dine argumenter er fornuftige. Jeg må erindre om at det var dig der ville diskutere hvad MIN agenda var, og dermed stille spørgsmålstegn ved berettigelsen af MIN holdning - ikke omvendt. Jeg ved ikke hvorfor du afskyr Apple produkter, og det interesserer mig ikke. Jeg forholder mig bare til at mange af dine argumenter ikke holder. Hvis du holdt dig til at sige din mening og modsige mig når du er uenig, så ville debatten blive holdt på et noget mere sagligt, voksent, og ikke mindst BRUGBART niveau.

Og ja, det samme kan siges om mig selv, det er ikke voksent at kalde dine argumenter for "bræk". Jeg burde have valgt en pænere formulering, der på samme måde gav udtryk for at jeg mener at dét du siger er forkert. Jeg er ikke perfekt.

Mht. dit Outlook argument, så er det IMO et meget søgt argument der er designet til at aflede og samtidig fungere som en kritik af Surface. Min påstand har hele tiden kun været at man kan være mere produktiv med en Surface end en iPad. Uanset om Surface har Outlook eller ej. Jeg har aldrig sagt at Surface er som skabt til business-verden.

Det er slet ikke dét der er pointen. Pointen er at du nedgør iPad og iPad fans'ne fordi man altid forsvarer sig med at der findes apps der kan løse problemet. Det er jo dobbeltmoralsk, når man på en Surface, som MARKEDSFØRES på at kunne bruges til produktivitet, skal investere anselige summer i software før det er muligt (lovligt).

Derudover mener jeg at din påstand er forkert. Man kan IKKE være mere produktiv på en Surface. Man kan være produktiv _på en anden måde_. Der er masser af ting man kan på en Surface, som man ikke kan på en iPad, og der er masser af ting man kan på en iPAD som man ikke kan på en Surface - hvilket godt nok (forhåbentligt for Microsoft) vil ændre sig efterhånden som der kommer flere apps.

Funktionaliteten out-of-the-box er fuldstændigt uinteressant, og et misforstået argument (og iøvrigt i modstrid med dé argumenter om personalisering, som blandt andet du ofte siger der mangler hos Apple). Hvis man køber en tablet - eller en hvilken som helst PC for den sags skyld - for kun at bruge dén funktionalitet der følger med i kassen, så har man misforstået konceptet. Et styresystem er en _platform_.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:46
Jeg tænker at du med desktop mener den "gamle" windows brugergrænseflade - dvs. ikke tiles systemet. Jeg må sige at jeg er i tvivl om jeg ville foretrække desktop eller tiles på min næste bærbare computer (jeg regner ikke med at opdatere min nuværende til Windows 8). P.t. har jeg det lidt sådan at tiles brugergrænsefladen er rigtig fin til mobiltelefoner og tablets, men ikke til "fuldblods" computere. Og jeg håber man laver en ikke-touch version af Windows 8, for så kan det godt være at jeg godt vil bruge tiles gænsefladen på min computer. Det kunne godt virke lidt som om Microsoft også er lidt i tvivl - eller at de bare gerne vil nå ud til en større målgruppe, nemlig både dem der kan lide tiles og dem der foretrækker desktop.
- Og ja - jeg ville aldrig kunne bruge mit tegneprogram på en touch computer - og det samme gælder sandsynligvis f.eks. alle dem, der arbejder i AutoCad. Så til den slags opgaver duer en tablet - eller generelt en touch computer ikke. Men det er der nok heller ikke nogen der forventer. Noget der måske kunne være smart, er hvis man kunne vise en 3D model på en tablet, f.eks. mens man står ude på byggepladsen.

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:54

Undskyld, men tror du, at man skal jailbreake sin iPad for at installere en app? Du kommer aldrig til at høre jailbreak-argumentet fra min side, for jeg har aldrig jailbreaket nogen af mine enheder. Og nu er appen i øvrigt gratis, men jeg tror simpelthen du mangler en forståelse for hvordan app-universet på Apples enheder fungerer. Det er ikke svært at hente en app. Hele iOS-universet er opbygget omkring apps. Det samme er Android og Windows Phone.

Jeg kender udmærket til Apples app-univers - bruger selv en iPhone som arbejdsmobil og en iPad derhjemme. Min pointe var at Surface virker mere brugervenlig og let-tilgængelig out-of-the-box mht. diverse produktive features.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:55
Thorvald hvilke tegneprogram benytter du egentligt ?

Alle de funktioner du snakkede om med FTP serveren, dele filer, gemme filer for andre, have filer lokalt er jo standard funktioner i fx dropbox.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:05
#lahan. Jeg bruger et program, der hedder http://www.dietrichs.com/ - Dietrichs . Her er også den http://www.dietrichs.com/en/ - engelske version af hjemmesiden.

Dropbox. Så vidt jeg husker dropbox, skal man have en mappe der hedder dropbox - og det man så vil synkronisere skal så ligge i den mappe. Ved så ikke om man bare kan vælge et helt drev til at være sit dropbox drev - så alt hvad der ligger på det drev, også ligger i dropbox. Og når man så arbejder på en fil, der ligger på det drev, så bliver det automatisk opdateret i dropbox.(?)

-------------

Thorvald.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:18

Og jeg mener rent faktisk at Windows RT er noget rod, og er langt fra hvad det har potentiale til. Så vil jeg altså ikke bare klappe i mine små hænder og juble over at det overhovedet findes, i stedet for at forholde mig kritisk til det. Hvorfor kritiserer jeg så ikke Apple produkter på samme måde? Det er i virkeligheden ret simpelt: Jeg OPLEVER at der er en dybere mening, som jeg kan få øje på, med stort set alle de features og begrænsninger som Apple leverer. 

Det er jo netop det der er min pointe. Jeg købte for mange år siden en iPhone, og har sjældent været så imponeret over et produkt. Derfor har jeg siden været inde over både iPad´s, Apple TV og iMac/MacBook Pro, uden at finde samme glæde.

Som tidligere skrevet har jeg haft iPad siden den første blev lanceret, primært som en gadget. Jeg mindes faktisk at jeg engang her på recordere.dk har rejst spørgsmålet "hvad skal en tablet bruges til", da jeg ikke har kunne finde meningen, ud over at det er en gadget.

Nu har jeg så haft Surface i en uge og fundet meningen med en tablet, i forhold til mit behov, ligesom du har fundet meningen med en tablet i en iPad. Det ville for mig være meget unaturligt hvis vi alle havde samme behov og vaner, og det ville også være dræbende for udviklingen.

Jeg har også en iPad 3, og der er ikke nogen tvivl om at jeg ville ønske mig en tilsvarende skærm på min Surface. Det ændre bare ikke på at til mit behov er skærmen ikke det vigtigste, da min iPad stort set kun har været brugt på rejser til film (hvor 16:10 er en ulempe"). Skulle jeg primært bruge min tablet til at kigge på billeder, ville jeg formodentligt tage fat i iPad´en.

Min opfattelse af Surface er en helt anden efter at have brugt den. Jeg mener ikke det er et valg om man vil bruge iPad eller Surface til opgave xyz, men mere et spørgsmål om at er xy din primære opgave så skal du have en Surface, og er z din primære opgave så er en iPad at fortrække.

Man skal også huske på at der er den fundamentale forskel at Surface er en "lille PC", hvor iPad er en "stor telefon", set ud fra et OS synspunkt. Der er helt afgjort ulemper og fordele ved begge løsninger. Igen må behovet afgøre hvilken der er at fortrække. 

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af FPP FPP skrev:

Jeg er helt enig i at Apple og især Google har bidraget til ny og innovative måder at gøre tingene på, men derfor er det jo ikke noget man behøves at tage til sig, eller syntes om.

Det er da helt korrekt at der findes fantastiske cloud løsninger, og at man f.eks. "bare" kan bruge Google Docs via deres web tjeneste. Det ændre bare ikke på at arbejder man til dagligt i et Microsoft miljø med Windows og Office, så er en Windows 8/RT tablet nemmere at komme i gang med. Har man en Windows 8 PC er det naturligvis endnu nemmere da ens MS Account sørger for indstillinger og synkronisering.

Jeg synes der er fremført mange argumenter, men en del af dem er bare _forkerte_ uanset hvad man måtte mene om hvert af de tre systemer. Du kan ikke putte fakta i mudderkastningsboksen.

Jeg synes holdningen om, at man jo bare kan vælge sin retning er forkert. Det er rigtig i en her-og-nu-kontekst, men når du køber dig ind i Windows, Android eller iOS, så køber du dig også ind i et økosystem, som du vil poste yderligere penge i. Derfor er perspektiverne mere relevante end hvad du får her og nu. Betragtninger om, hvor markedet rent faktisk bevæger sig hen er da mere relevante end nogensinde, fordi et marked styres af forbrugernes og erhvervets behov. Du kan ikke som en lille enkeltperson sidde og sige "jeg vil ikke bruge det der netbank, jeg har mit checkhæfte" i en evighed. Tilsvarende ville du nok være rimelig træt af situationen, hvis du farede ud og købte en elbil i dag, for om to år at finde ud af at alle "tankstationer" havde satset på en anden batteri og opladestandard. Eller hvis du havde købt stort ind i Blackberry-enheder for ½ år siden for at finde ud af, at de ikke eksisterer meget længere (det er naturligvis forkert at sige, men det er den vej de bevæger sig).

Mit problem er ikke, at nogen har en anden holdning til tingene end mig. Det er jeg efterhånden vant til efter at have været redaktør i snart et årti og fået mere kritik og personfnidder smidt i hovedet end de fleste oplever gennem deres liv, men jeg har bare et grundlæggende behov for at ret skal være ret. Så derfor involverer jeg mig i debatten og min overordnede pointe i denne debat er bare, at man går galt i byen, hvis man tror Surface RT er en "PC". Det er en vaskeægte tablet med underliggende ARM-system. Det er ikke en PC med Intel-styrkerne. Det bliver det aldrig. Det kan godt blive erstatningen for en PC, men den vil givetvis gøre tingene på en anden måde og prøve at holde fast i "den gamle måde at gøre tingene på", når du køber en ny kategori af computere, så bliver du efterladt i støvet. Det er ikke den vej markedet og behovene bevæger sig, så det kan man bare ikke holde stædigt fast i. I bund og grund prøver jeg bare at dele mine erfaringer med potentielle købere, og ja jeg har prøvet "Windows 8" på tablets og PC fra de fleste af de store elektronikproducenter.

Henry Ford sagde før han opfandt bilen.
"If I'd asked customers what they wanted, they would have said "a faster horse"

Lad vær at køb en bil med forventningen om at det skal være en hest. Lad vær at køb en tablet med forventningen om at det skal være en PC.

-------------

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:37
Fpp: jeg er helt enig i det du siger, og jeg er ked af hvis det ikke altid fremstår sådan. Netop derfor er det omsonst at holde Surface op imod iPad, det er som sagt ikke det det drejer sig om. Men min oplevelse er at Microsoft ikke har opnået en særligt god løsning på det projekt de har sat sig for. Jeg mener godt de kunne have lavet en "produktiv" tablet, uden en desktop. Desktoppen er der efter min virdering for at give en - falsk - fornemmelse af at være "hjemme". Det har intet som helst med iPad at gøre, og hvis det var mig der dragede dén ind i debatten så beklager jeg.

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:40
Endnu engang siger Rasmus det jeg mener på en meget bedre måde end jeg selv kunne have gjort. Måske skal jeg bare overlade kampen til ham ;-)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:55
Otto, hold nu op med dine vilde påstande om at jeg skulle AFSKY Apple produkter. Det er dæleme tilladt at komme med kritik af produkter man selv ejer, vil jeg mene. Jeg synes Apple produkter er gode, men for dyre og begrænsede. Og det bruger jeg som argument/modargument indimellem. Du har en anden holdning, fair nok.

At du ligefrem synes jeg nedgør iPad og dens fans...synes jeg nok liige er i overkanten rent fortolkningsmæssigt. For det er jo IKKE løgn at næsten hver gang man nævner en mangel på iProdukt, så bliver der påvist en alternativ metode (hente en app, jailbreake, købe en adapter el.lignende). Det samme sker jo her...køb en airport...en printer..eller hent en app. Her synes JEG det er smart det er noget mere automatiseret på Surfacen, som jeg kan læse mig frem til :)

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 11:02

Endnu engang siger Rasmus det jeg mener på en meget bedre måde end jeg selv kunne have gjort. Måske skal jeg bare overlade kampen til ham ;-)

Tak for roserne, Otto :-) Det er en spændende debat, men jeg når nok ikke så meget herind i weekenden.

Jeg skal måske tilføje, at jeg selv er meget nysgerrig på Windows 8 og Microsofts tiltag (det er årsagen til, at jeg deltager). Jeg er ikke Windows 8 kritiker, bare lige for at undgå eventuelle misforståelser, men nu er det vist bare lige blevet mit lod at afhjælpe et par misforståelser. Jeg håber Microsoft det allerbedste for det er en fed virksomhed. Jeg tror bare ikke det de har gang i lige nu får dem op på toppen i det langsigtede perspektiv. Det er ved at bevæge sig ind i et markedsegment, der i mine øjne bliver mindre - ikke større. Det tror jeg ikke er det Microsoft gerne vil, hvis man skal bruge deres tidligere Windows-dominans som indikator.

-------------

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 11:06

Otto, hold nu op med dine vilde påstande om at jeg skulle AFSKY Apple produkter. Det er dæleme tilladt at komme med kritik af produkter man selv ejer, vil jeg mene. Jeg synes Apple produkter er gode, men for dyre og begrænsede. Og det bruger jeg som argument/modargument indimellem. Du har en anden holdning, fair nok.

At du ligefrem synes jeg nedgør iPad og dens fans...synes jeg nok liige er i overkanten rent fortolkningsmæssigt. For det er jo IKKE løgn at næsten hver gang man nævner en mangel på iProdukt, så bliver der påvist en alternativ metode (hente en app, jailbreake, købe en adapter el.lignende). Det samme sker jo her...køb en airport...en printer..eller hent en app. Her synes JEG det er smart det er noget mere automatiseret på Surfacen, som jeg kan læse mig frem til :)
Det er da kun godt der findes løsninger, hvor nogen kun ser begrænsninger.

Ligesom med Surface. Hvis du gerne vil have i nærheden af 32 GB på en 32 GB Surface, så køb et SD kort ;-)

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 11:23

... Det er ved at bevæge sig ind i et markedsegment, der i mine øjne bliver mindre - ikke større. ....

Et nysgerrigt spørgsmål: Hvad er det for et markeds segment du mener bliver mindre og som du mener Microsoft er på vej ind i med Surface?

-------------

Thorvald.

Skrevet af: zulfo
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 11:47

Hvorfor kritiserer jeg så ikke Apple produkter på samme måde? Det er i virkeligheden ret simpelt: Jeg OPLEVER at der er en dybere mening, som jeg kan få øje på, med stort set alle de features og begrænsninger som Apple leverer

Er det ikke netop problemet i dine argumentationer Otto?

1. Det er en kamp for dig at overbevise andre om dine egne overbevisninger

2. Du bedømmer Surface uden at have haft samme OPLEVELSE, som du selv skriver, af produktet - du har allerede dannet dig nogle meninger uden at have haft den lige så tæt ind på kroppen, som du har haft iPad osv.

Jeg har personlig en Android tablet, og en Windows Phone - og snart en iPhone også - så jeg er ikke biased i en tråd som denne, men jeg kan ikke lade være med at tænke at du angriber med næb og kløer, og faktisk INTET positivt har skrevet om Surface, til trods for at der ikke kun nævnes negative ting om produktet i de tests du selv har linket til...

-------------
Lars B

DENON AVR-2200W, XTZ99.36, XTZ 99.26, XTZ 99.26 Center, XTZ W12.16, SONY AF8 & TH42PV60, Panasonic BDT 300, PS3 160Gb, Xbox 360, PS4, Synology DS414

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 11:58

... Det er ved at bevæge sig ind i et markedsegment, der i mine øjne bliver mindre - ikke større. ....

Et nysgerrigt spørgsmål: Hvad er det for et markeds segment du mener bliver mindre og som du mener Microsoft er på vej ind i med Surface?

Nu kræver en definition af et markedssegment nok en lidt mere økonomisk tilgang end vi har taget her i debatten, men i korte træk den behovsgruppering, som jeg gennem debatten har argumenteret for som"gammeldags". Et segment, hvor kommunikation foregår via email, "produktivitet" foregår via tekstredigering og print og hvor man tænker tilslutning af udstyr i drivere og kabler. Her er blot aktuelle eksempler; ikke en definition.

I retrospekt er det ret let at finde eksempler på disse markedsmekanismer, men når man vil kigge fremad, så er det ofte sværere og det er jo det som er kunsten, hvis du vil drive en virksomhed. Fange essensen af hvorfor tingene udvikler sig som de gør.

I retrospekt er der masser eksempler og jeg har allerede givet nogen. Hesten er ikke længere transportmiddel fordi der kom bedre løsninger, der kan løse behovet for transport. Brevposten (ikke pakkeposten) er nedadgående fordi andre kommunikationsformer har overtaget (emails har længe fået æren for det, men det tror jeg er forkert. Det var kun den spæde start) osv. Det er svært at argumentere imod fordelene ved disse den dag i dag, men det krævede også en fremadsynet næse af dem som rent faktisk udviklede disse systemer og produkter. Det sker ikke over natten eller fra fyrværkerishow til fyrværkerishow, men essensen er, at du som lille insignifikant individ ikke har særlig meget at skulle have sagt her. Hvis alle omkring dig dropper fysiske breve, så kan du ikke stædigt blive ved med at bruge det, for virksomhederne bevæger med folks behov, og derfor forsvinder et givent produkt der er udviklet til at løse behovet (sammen med virksomheden, hvis den ikke fornyer sig). Man kan holde lige så stædigt fast i emails som man vil, men hvis alle andre stopper med at bruge dem, så har det produkt ikke længere nogen berettigelse.

Jeg kender ikke Microsofts planer og de er nok bedre til at læse markedet end jeg er, men lige nu frygter jeg, at Surface RT er på vej ind i en PC-tankegang, selvom opbygningen af produktet er noget helt andet end en PC (teknologisk og formfaktormæssigt). Hvis Microsoft derimod starter med at positionere det på den måde og senere formår at få konverteret deres nuværende PC-brugere ved at flytte produktet ind i en ny fase, så er det godt set af Microsoft. Det er der bare ikke rigtig lagt op til lige nu i min optik. Men de skal da have ros for at have bidraget til at dræbe f.eks. de optiske medier med Surface :-) Hvis de så også kunne bidrage til at dræbe drivere og kabeltankegangen, så fik de et ekstra plus i bogen her.
Dette er også netop grund til at jeg synes f.eks. desktop-delen på Surface RT, hvor man kan lege normal Windows-bruger, er helt malplaceret - ikke mindst fordi du ikke får udviklet apps til ARM-processorer, som vil omfavne Intel-tankegangen og mus/keyboard-tankegangen. Det er mange udviklere netop søgt væk fra.

Surface Pro mener jeg derimod er fuldstændig malplaceret. Den prøver netop at være en PC og det synes jeg er ret kortsigtet (ud over at Intels processorer ikke er egnet til mobile produkter).

-------------

Skrevet af: NFB1
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 12:12

Hvorfor kritiserer jeg så ikke Apple produkter på samme måde? Det er i virkeligheden ret simpelt: Jeg OPLEVER at der er en dybere mening, som jeg kan få øje på, med stort set alle de features og begrænsninger som Apple leverer.

Den vil jeg godt have dig til at uddybe for det lugter langt væk af at være fanboi udover alle rimelige grænser – og ikke så uvæsentligt gør dig inhabil i at kunne føre en konstruktiv og OBJEKTIV diskussion om bl.a. Apple og IOS.

Det er mit indtryk, at du bruger enhver anledning til at forsvare Apples beslutninger dårlige eller ej (Maps i IOS er et helt klokkeklart eksempel) og bagatellisere enhver kritik saglig eller ej som vel at mærke ikke kun kommer fra den anden side (Apple hates) men som også bliver rapporteret bredt. Et eksempel på dette er bl.a. at du stædigt holder fast i kun at godtage recorderes brugernes egne oplevelser og vælger at se bortfra andre saglige kilder. 

At du så også vælger at forsvare eller se helt bort fra de mange åbenlyse mangler som der er ved mange af Apples produkter og iOS, er direkte useriøst. Hvad er for eksempel den dybere mening med at du kun kan se om telefonen er på lydløs ved at holde den på siden? Hvorfor ikke benytte den fine tomme statusbjælke til det? Hvorfor kan du ikke justere volumen for både ring og beskeder?

Når jeg er på arbejde gider jeg ikke at min iPhone bimmler og bamler hvergang jeg får en besked, men jeg vil gerne høre når den ringer – noget så simpelt kan iOS ikke klare – eller rettere det har SJ besluttet at jeg ikke skal kunne og sådan kunne jeg blive ved. Det som skulle være simpelt at betjene ved iOS er blevet frygtelig kompliceret, men alligevel blevet iOS fremhævet som noget der bare virker out-of-the-box; det er absolut ikke min erfaring med både iPad3 og iPhone4(5).

Delingsmulighederne for fotos bliver også gang på gang fremhævet, ja tak det kræver så lige at din familie og omgangskreds også benytter et iOS device ellers falder det argument tung til jorden.

Der er fejl og mangler ved både Surface, iOS og Android men det ville klæde mange hvis man droppede for helligelsen af iOS og så med objektive briller, så kunne det være man ville blive taget lidt mere seriøst i stedet for at få etiketten fanboi i panden.

[/QUOTE]

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

1. Det er en kamp for dig at overbevise andre om dine egne overbevisninger

Det er forkert. "Kampen" jeg taler om, drejer sig ikke om produkterne eller min opfattelse af dem, men om dét Rasmus kalder at ret skal være ret. Det er vel at mærke ikke det samme som at jeg altid har ret. Jeg HAR ikke sandheden, jeg SØGER sandheden, og det gør jeg blandt andet ved at afsøge om mine og andres argumenter holder. Hvis du mener noget andet end jeg, men ikke kan argumentere for hvorfor, så får du mig ikke overbevist om at du har ret. Hvis du derimod argumenterer fornuftigt, og påviser at min opfattelse er forkert, så er jeg bestemt mand for at ændre min opfattelse og indrømme at jeg tog fejl. Jeg vil bare gerne have nogle bedre argumenter end "buhuu, det siger du bare fordi du er Apple fanboi".

Nogle gange - ret ofte faktisk - består "kampen" ikke i at overbevise andre om at jeg har ret, men om at trække argumenter ud af folk for at de mener dét de gør. Jeg er en nysgerrig sjæl, og jeg bliver GLAD hvér gang jeg lærer noget nyt, hvilket ofte indebærer at jeg må modificere min opfattelse. Jeg bliver så også tilsvarende irriterret når andre ikke har en tilsvarende indgangsvinkel, og bliver faktaresistente.

Når man kritiserer Apple for at man skal købe apps, men synes det er helt fint at man skal det samme på en Surface, så synes jeg ikke at ret er ret. Og derfor opponerer jeg imod det argument. Bare for at tage et eksempel. Jeg synes også det er helt reelt at man accepterer at WinRT fylder ret meget af en Surface's hukommelse, fordi man ret nemt kan udvidde med SD kort, hvilket man så ikke kan på konkurrenten iPad. Men så skal man bare huske at regne prisen med. På samme måde synes jeg ikke det er fair at argumentere for at touch eller type cover i sig selv gør Surface til en mere produktiv tablet, uden igen at regne det med i prisen, eller forholde sig til at der også findes tastaturer til iPad.

Oprindeligt skrevet af zulfo zulfo skrev:

2. Du bedømmer Surface uden at have haft samme OPLEVELSE, som du selv skriver, af produktet - du har allerede dannet dig nogle meninger uden at have haft den lige så tæt ind på kroppen, som du har haft iPad osv.

Jeg udtaler mig ud fra de erfaringer jeg tilfældigvis har haft mulighed for at gøre mig. Jeg udtaler mig også om Apple produkter uden nødvendigvis at have haft dem i fingrene. Men jeg udtaler mig så kun om de ting ved produktet som jeg mener jeg KAN udtale mig om, uden at have haft det i fingrene. Jeg udtaler mig for eksempel ikke om kvalitetsfornemmelsen af hardwaren på en Surface.

-------------
Mvh Otto

Print side | Luk vindue