Print side | Luk vindue

Logo brændt sig fast på LG plasma

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Plasma TV
Forumbeskrivelse: Forum for Plasma TV (PDP)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116924
Udskrevet den: 24-Maj-2025 kl. 15:33

Emne: Logo brændt sig fast på LG plasma
Skrevet af: alpha10
Emne: Logo brændt sig fast på LG plasma
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 09:54
Min svogers TV har et logo brændt fast efter 3-4 timers Cartoon Network på et LG plasma TV, det lyder mærkeligt, har I nogle forslag til hvordan man fjerner det?

Takker

Svar:
Skrevet af: HeartWare
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:20
Skifter TV?

-------------
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver

Skrevet af: JeTex
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 10:40
Der findes en "rullebjælke" i menuen på de fleste plasma tv producenter. Hvis den ikke findes på denne model, kan en fil downloades og brændes til en dvd. Der kan downloades en break in og burn in wash fil, begge kan afhjælpe problemet, med succes hvis det "kun" er retention. Decideret burn in kan reduceres, og måske fjernes helt.
http://www.recordere.dk/download/ - http://www.recordere.dk/download/

-------------
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650

Skrevet af: E.Larsen
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Skifter TV?
Du er til stor hjælp...pjat
Hjælp dog, ellers .... ....Ouch

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 12:36
Vi prøver med DVD, men jeg troede da ikke den slags kunne ske mere, 3-4 timer er da ingenting, og TV'et er forholdsvis nyt, det er en LG-50PK950N:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450 - http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1269244450

Skrevet af: ubeslutsom
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 15:46
  Er Burn-in wash DVD'en mere effektiv end den indbyggede rulle-bjælke (som jeg ikke synes virker særlig godt)? Og hvad med Break-in DVD'en? Ingen grund til at lokke en kollega til at brænde DVD'er til mig, hvis det ikke virker bedre/hurtigere. 
  Og så har jeg også lidt svært ved at hitte ud af, hvad der er kraftig retention, og hvad der er mild burn-in? Læste et sted, at retention er når pixels lyser mere end de burde, burn-in når de lyser mindre end de skal. Mine problemer starter med retention og et stykke tid efter logoet er holdt op med at lyse står den hvide del tilbage som en mørk skygge. Det forsvinder, men kan tage mange dage, selvom det kun har været på skærmen 1 time ved nedsat kontrast. DR logoet som værkstedet lavede slås jeg stadig med efter over en uge. Planen er nu at forhandleren låner mig et tv og imens kigger på mit. 

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 16:28
Det værste er, at jeg har anbefalet min svoger at købe plasma, fordi jeg selv har det (Pioneer) og synes det er fantastisk, men det er fandeme skidt, at et logo kan brænde sig fast efter blot 3-4 timer, det er fandeme sidste gang jeg anbefaler nogen som helst at købe plasma.

Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 16:57
Oprindeligt skrevet af alpha10 alpha10 skrev:

Det værste er, at jeg har anbefalet min svoger at købe plasma, fordi jeg selv har det (Pioneer) og synes det er fantastisk, men det er fandeme skidt, at et logo kan brænde sig fast efter blot 3-4 timer, det er fandeme sidste gang jeg anbefaler nogen som helst at købe plasma.

Hvilke indstillinger kører din svoger med? Hvis det er butiksindstillingen er der ikke noget at sige til, at det er sket!

M.v.h.

Skrevet af: skyking
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 17:00

Vil alle mine argumenter overfor Programmernes Logoer og måden de skal lyse kraftigt op, det med samme problem alene skal være Fladskærms fabrikanternes problemer?
Kunne man ikke tænkes løse dette ved en Voldgift eller en direkte domstolsafgørelse. Et bestemt programs logo er vel bevis når der er sket en indbrænding, eller gælder dette heller ikke ved Plasma'erne?

-------------
En noget indforstået Joke, do not answer!

Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 17:01
Man skal læse manualen når man køber et produkt. Heri står der vigtig information omkring ibrugtagning osv.

Der står også omkring statiske billeder på plasma skærme og omkring retention.

Men nok om det...

I starten er et plasma altid mere udsat end når det har kørt eksempelvis 1000 timer.
Derfor anbefaler man at køre en break-in DVD i 200 timer og først herefter kalibrere eller udsætte det i kortere tid for statiske billeder.

Vi kan jo håbe at det er kraftig retention og at der ikke er sket nogen permanent skade.
Jeg vil ihvertfald anbefale at man kører med nedsat kontrast i starten når man ser tv og ikke den samme kanal hele tiden.

Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 17:24
Det står der jo normalt ikke. Nu har jeg ikke kigget i lige præcis LGs manualer, men jeg har ikke set at der står noget specielt om ibrugtagning eller om at man skal bruge reduceret kontrast de første 200 timer, eller at man ikke må køre i dynamicmode eller at man skal bruge break in DVD eller ect...

Normalt er det eneste der står at stillestående billedelementer kan brænde sig fast og fastbrænding at ikke er omfattet af garantien. Der står heller ikke hvor lange pauser mellem statiske billedelementer der er nok.
Den eneste måde den viden bliver formidlet er via internetfora og den viden er fundet ved trial and error. Jeg fatter simpelt hen ikke at det ofte antydes at det er folks egen skyld hvis de får problemer, når der i manualerne ikke er mere at gå efter end tilfældet er. Folk har sku da på det grundlag ikke en jordisk chance for at forudse at et moderne TV ikke kan bruges til at se TVkanler der har logoer. Det har 99% af alle kanaler.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 17:54
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Det står der jo normalt ikke. Nu har jeg ikke kigget i lige præcis LGs manualer, men jeg har ikke set at der står noget specielt om ibrugtagning eller om at man skal bruge reduceret kontrast de første 200 timer, eller at man ikke må køre i dynamicmode eller at man skal bruge break in DVD eller ect...

Jeg har jo ikke skrevet at der står specifikt omkring det. Men der står statiske billeder og det burde give anledning til at man er opmærksom.

Dengang man købte pladespiller stod der jo heller ikke at man ikke må trække pickuppen hen over pladen, da det kunne ødelægge pladen og pickup.

Idag er det nødvendigt at undersøge diverse ting omkring sit udstyr - specielt når der i manualen står at nogle ting ikke er dækket af garantien.

Forhandleren burde nok have oplyst kunden bedre omkring produktet...

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 17:56
  Jeg er også ved at være temmelig træt af at enkelte af de heldige, der har et tv, der kan tåle at blive brugt har meget svært ved at forstå og acceptere at vi er nogle, der har fået et eksemplar, der trods hyppige kanalskift og nedsat kontrast ikke kan tåle logoerne. Og ja der står intet i instruktionerne om break-in mm. Kun at der ikke må være statiske elementer på skærmen i længere tid af gangen og at retention ikke er en funktionsfejl. Så ved jeg så ikke hvad "længere tid" er? Mit har vel kørt omkring 400 timer, og efter en time på eurosport med kontrast på 25 kan logoet stadig ses på f.eks en himmel her over 4 timer efter. Har ellers ikke set eurosport i flere uger. Også et 5 tal fra 45 minutters kanal 5 i morges og 45 i går morges, hvor det har kørt godt 3 timer på andre kanaler i mellemtiden og 5 timer siden i morges. Også med kontrast på 25. Om jeg så sætter kontrasten på 5 eller 10 giver 1-2 timer på eurosport et par gange om ugen problemer. Jeg har forsøgt at brokke mig til de kanaler, der har farvestrålende massive logoer, men uden respons. Men jeg har også problemer med f.eks DR, ikke mindst efter værkstedet havde tvet inde til tjek og ikke kunne se problemet overhovedet. Og når nu producenterne ved, der er logoer på alt må de jo indrette sig efter det og lave tv, der kan tåle det. Men måske kanalerne dæmper logoerne om nogle år, når/hvis OLED vinder frem.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 18:02
  Jeg har iøvrigt bedt forhandleren om at få skåret ud i pap, hvor lang tid i træk, man må se en kanal m hhv transparent og massivt logo. Hvor lang tid man derefter skal se på andre kanaler, før man ser kanalen igen. Og hvor stor en procentdel af den samlede tid man må se på en bestemt kanal. De skal så spørge en konsulent, der pt er på forretningsrejse, så jeg har ikke fået svar endnu.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 18:04
Problemet består i at der i lang tid ikke har været de store problemer med burn in og retention på plasma skærme - det hører fortiden til.

Af én eller anden grund er problemet blusset op igen med introduktionen af 3D modellerne. Det er dog tilsyneladende ikke alle modeller som er lige sårbare, men producenterne er enten lige så forvirret over det som os forbrugere. Eller også ved de godt at problemet er tilbage men håber at folk bliver sat på plads af alle de entusiaster, som ikke har haft problemet i mange år.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 18:39
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Jeg har jo ikke skrevet at der står specifikt omkring det. Men der står statiske billeder og det burde give anledning til at man er opmærksom.

Dengang man købte pladespiller stod der jo heller ikke at man ikke må trække pickuppen hen over pladen, da det kunne ødelægge pladen og pickup.

Idag er det nødvendigt at undersøge diverse ting omkring sit udstyr - specielt når der i manualen står at nogle ting ikke er dækket af garantien.

Forhandleren burde nok have oplyst kunden bedre omkring produktet...

Jeg er sådan set enig i at man bør være opmærksom når der i manualen står at stillestående billedelementer kan gøre skade, men jeg synes ikke det bliver mindre urimeligt af den grund. Der er reelt tale om at man på nogle af de nyere modeller kan få permanente skader ved helt almindeligt brug. Man må da kunne forvente at man kan tage sit TV lige ud af papkassen, indstille kanalerne og se en hel film på DR uden at det skal give anledning til nogen som helst form for bekymring.
Hvis man ikke kan det skal der da som minimum stå en grundig vejledning i manualen om hvordan man undgår problemer. Det gør der ikke.
Jeg synes ikke dit pladespiller argument holder nogen steder. At "trække pickuppen hen over pladen" omfatter ikke almindeligt brug. Ellers er der normalt rimeligt grundige anvisninger om til en pladespiller om den rette og normale brug. Der er naturligvis ikke anvisninger med om hvordan man ikke skal gøre. Det er ikke nødvendigt når man har skrevet hvad man bør gøre.
Ellers er jeg helt enig i at forhandlerne har et stort medansvar for at oplyse om produkters særheder. Jeg er ganske vist ikke jurist så jeg er på tynd is, men jeg er ret overbevist om at forhandlere, i en salgs situation, har pligt til at oplyse lægmænd om denne type begrænsninger. - Man kan ikke forvente at hr og fru hakkebøf på forhånd kan forudse at et plasmaTV kan blive beskadiget af almindeligt brug og man kan IMO ikke komme bagefter og sige "det står i manualen, så det burde du vide.", Så er det for sent. Om det juridisk holder er jeg ikke 100% sikker på, men morask er jeg ikke i tvivl.

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 18:55
@ ubeslutsom

Du får aldrig nogen sinde et konkret svar på dine spørgsmål. Ellers godt initiativ :-) Hvis jeg ikke husker helt forkert har du allerede haft dit TV til rep. Uden resultat. Det er mega surt. Hvis du mener det alvorligt og vil have dit TV byttet eller returneret så skal du i den grad stå på din ret. Jeg har fulgt med her på recordere et par år efterhånden og har efterhånden læst mange indlæg fra folk i din situation. Historien er den samme hver evig eneste gang. De involverede parter skyder "skylden" rundt mellem sig og gør kunden til kastebold. TV kommer tilbage (en eller flere gange) fra rep. uden at det har hjulpet eller uden at der kunne findes fejl, alting bliver trukket i langdrag, der bliver henvist til den lamme ansvarsfraskrivelse i manualen osv osv. Hvis der ikke kan findes en almindelig løsning på problemet vil jeg opfordre dig til at overveje at gå gennem forbrugerstyrelsen. Efter alt og dømme er det det eneste der virker og det er ikke ret meget mere besværligt end at skrive en masse sure indlæg på recordere. Til gengæld koster det et par hundrede kroner. De er IMO givet godt ud.

Held og lykke med det ;-)

MVH

Skrevet den: 08-November-2012 kl. 19:11
   Tak og ja tv'et kom tilbage fra rep for godt en uge siden. Det eneste jeg fik ud af det, var et DR logo, der var meget værre end noget af det, jeg selv har lavetAngry. Og et par småskrammer på bagsiden. Men nu har forhandleren tilbudt at kigge på det. Så håber jeg, de har bedre øjne end værkstedet. Surt at bruge en månedsløn på noget, der ikke kan tåle at blive brugt. Savner mit gode gamle skrummel af et billedrørstv. 

Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 08-November-2012 kl. 23:47
Det er den samme sang jeg hører om plasma.
Som før skrevet , jeg vil ALDRIG vælge plasma , netop af denne grund , så hellere dårligere billed eller unarturlig , og hvad man ellers hører.
Og en skriver man skal køre en dvd i 200 timer ????????
Er du da gal mand , det er 8 dage , og lidt til , kan sgu da ikke have sin rigtighed?
Og så tvivler jeg på at det har den virkning som det burde , at det ikke forekommer.

Skrevet af: Looklight
Skrevet den: 09-November-2012 kl. 03:43
Oprindeligt skrevet af The_Unforgiven The_Unforgiven skrev:

Som før skrevet , jeg vil ALDRIG vælge plasma , netop af denne grund , så hellere dårligere billed eller unarturlig , og hvad man ellers hører.
Er du da gal mand , det er 8 dage , og lidt til , kan sgu da ikke have sin rigtighed?
Og så tvivler jeg på at det har den virkning som det burde , at det ikke forekommer.

Der er også mange af os som har aldrig oplevet burn-in på vores Plasma skærm, så det holder ikke.
Jeg mener faktisk at problemet ligger i de logo'er som bliver viste. De skulle kun vises i de første 10 sekunder af kanalskifte og så forsvinde.

-------------
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 08:05

Kære ven. Vi har haft diskussionen utallige gange før. Wink
Du véd udemærket, at folk er mere tilbøjelige til at skrive (brok), når tingene ikke fungerer, end når alt er ok.
I forbindelse med plasma, så er der ganske rigtigt et lille mindretal, som har problemer med retention/burn-in. Men risikoen for at få dette - på f.eks. et Panasonic plasma-tv - er stadig LANGT mindre, end risikoen for at få et Samsung-tv, som er (generelt) fejlbehæftet! Og jeg taler procentvis.

Efter min mening er det også fuldstændig tosset! Jeg har ALDRIG gjort det på mine plasma-tv, og har aldrig haft problemer (heller ikke den Nytårsaften, hvor TV'et stod på TV3 i 10 timer!).
Næææh, fornuftige indstillinger (d.v.s. movie, biograf, eller hvad det nu hedder), og så bare derudaf...

M.v.h.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 08:51
@ Henrik B

Mener du så at de skærme som alpha10 og ubeslutsom har er defekte?

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 09:11

@ Henrik B

Mener du så at de skærme som alpha10 og ubeslutsom har, er defekte?

Hvis de har burn-in - så ja!

M.v.h.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 09:20
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

@ Henrik B

M.v.h.

Synes du så ikke at det var rimeligt at de kunne få dem byttet uden al det brok?

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 09:46

@ Henrik B

M.v.h.

Synes du så ikke at det var rimeligt at de kunne få dem byttet uden al det brok?

Jo - hvor skriver jeg det modsatte?

M.v.h.

Skrevet af: sd2100
Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:06

Forstår virkelig ikke hvorfor du har det dårligt over at have anbefalet plasma! Du har vel i forbindelse med anbefalingen HELT klart skåret ud i pap, hvilke fordele og ulemper hhv. plasma og lcd har? Jeg har selv en gammel plasma (the unbreakable PX80) og dem i min omgangskreds, der skulle købe nyt tv, valgte ALLE efter jeg listede fordele og ulemper op - LCD.

Problemet er ofte (tror jeg) når hel- eller halvnørder skal anbefale almindelige mennesker noget. Det går bare galt. Nørder kan eller vil ikke se, at andre har forskellige præferencer eller forbrugsmønstre end dem selv.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:08
Oprindeligt skrevet af sd2100 sd2100 skrev:

Forstår virkelig ikke hvorfor du har det dårligt over at have anbefalet plasma! Du har vel i forbindelse med anbefalingen HELT klart skåret ud i pap, hvilke fordele og ulemper hhv. plasma og lcd har? Jeg har selv en gammel plasma (the unbreakable PX80) og dem i min omgangskreds, der skulle købe nyt tv, valgte ALLE efter jeg listede fordele og ulemper op - LCD.

Så er du dårlig til at redegøre for fordele/ulemper!  Wink

M.v.h.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:16
@ Henrik

Det gør du heller ikke direkte, men når man læser dine indlæg om dette emne kan man (jeg) godt få på fornemmelsen at du i virkeligheden mener at dem der har problemer er nogle pylrehoveder og at det måske i virkeligheden er deres egen skyld. Hvis ikke det er det der er grundtanken i det du skriver så har jeg misforstået dig og så forstår jeg så ikke hvad du argumenterer for. At f.eks samsung laver tv der ikke holder i længden synes jeg er en anden (men ikke mindre vigtig) problemstilling da der ikke er tvivl om at de fejl der opstår er omfattet af garanti/reklamationsret, - i modsætning burn in der helt notorisk er et problem at få anerkendt som en skade/fejl.

EDIT: Ellers så synes jeg også det er forkert når du siger at folk kun skriver noget når de har noget negativt at berette. Hele recordere flyder med beretninger om vor fantastisk plasma er og om hvor meget bedre billedkvaliteten er. Når nogen spørger om hvilket nyt TV de skal købe så står folk i kø for at fortælle dem at det eneste rigtige er at købe plasma.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:18
Nej, helt ærligt, jeg har da ikke forventet at burn-in kan være et problem ved ganske almindelig TV brug, det kan da ikke være rigtigt at skærmen skal diktere hvad jeg skal se på mit TV, hvis jeg har lyst til at se Cartoon Network i 3 eller 4 timer i træk, skal jeg da have lov til det, hvad fanden er det for noget?

Jeg får min svoger til at kontakte forhandleren, så må vi se.

Det skal dog siges at jeg aldrig har haft problemer med min Pioneer på dette punkt.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:22

Så er du dårlig til at redegøre for fordele/ulemper!  Wink

M.v.h.
Næ, overhovedet ikke. Tværtimod. Smile
Jeg er ikke interesseret i at overbevise nogen om, at de SKAL købe, hvad jeg har købt, men hvad der er bedst for DEM.

Mine præferencer ændre sig også over tid. Kunne ikke drømme om at købe plasma igen. Aldrig!!!!! Men i 2008 havde vi kun analog tv-signa og de lcd'er, der kunne købes for under 10.000 så i mine øjne ud af l**t. Nu, når vi kun har digitalt signal, og efterhånden HD, så er forskellen mellem LCD og plasma ikke stor nok til, at jeg under nogen omstændigheder vil leve med de objektive ulemper plasma har (men kan godt leve med LCD'ernes ulempe).

Skrevet af: pilehave
Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:28
Skru både kontrast og lysstyrke ned under 50%, så får du også et mere korrekt billede.
Har selv et PK350N og her er de eneste effekter der generer mig en lille smule line-bleed.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:29

Nej, helt ærligt, jeg har da ikke forventet at burn-in kan være et problem ved ganske almindelig TV brug, det kan da ikke være rigtigt at skærmen skal diktere hvad jeg skal se på mit TV, hvis jeg har lyst til at se Cartoon Network i 3 eller 4 timer i træk, skal jeg da have lov til det, hvad fanden er det for noget?

Det skal dog siges at jeg aldrig har haft problemer med min Pioneer på dette punkt.
Du har fuldstændig ret. Det er en sindsyg tankegang, at man skal tage det ene eller andet hensyn, når man ser tv. Så er apparatet ganske enkelt fejlkonstrueret, hvis det ikke kan klare det. Og hele polemikken omkring screen-wash eller lignenden Thumbs Down. Hvad bliver det næste?

Skrevet af: The_Unforgiven
Skrevet den: 09-November-2012 kl. 10:48

Du véd udemærket, at folk er mere tilbøjelige til at skrive (brok), når tingene ikke fungerer, end når alt er ok.
I forbindelse med plasma, så er der ganske rigtigt et lille mindretal, som har problemer med retention/burn-in. Men risikoen for at få dette - på f.eks. et Panasonic plasma-tv - er stadig LANGT mindre, end risikoen for at få et Samsung-tv, som er (generelt) fejlbehæftet! Og jeg taler procentvis.

Efter min mening er det også fuldstændig tosset! Jeg har ALDRIG gjort det på mine plasma-tv, og har aldrig haft problemer (heller ikke den Nytårsaften, hvor TV'et stod på TV3 i 10 timer!).
Næææh, fornuftige indstillinger (d.v.s. movie, biograf, eller hvad det nu hedder), og så bare derudaf...

M.v.h.

Ja vi vil diskutere det til vores dødsdag.
Uanset hvad du og andre siger , plasma er på vej ud.
Og det med biograf indstillinger og hvad de ellers hedder , er kun nogle som os der ved noget om tv der kender det , min mor eller din for den sags skyld ville ikke ane en skid om det og der står INTET i brugsforvirring om at man evt skal ændre det for at undgå logo indbrænding.
Så ja min holdning er at den sag kom de til at betale for , jeg vil IKKE acceptere det , undtagen hvis de havde skrevet det i deres brugsforvirring.'Og ang paneler , så kommer de alle sammen fra de samme producnter , der findes kun nogle få af dem , så hvad grunden til at nogle får det og ikke andre , aner jeg intet om , kan kun gætte og sikkert flere årsager.
Og jeg har også ændret mine indstillinger på mit SONY 55HX923 , hentet fra Flatpanels.dk

Stein

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 11:01
@ unforgiven

Er det rent faktisk lykkedes dig at få anerkendt en skade?

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 11:05

'Og ang paneler , så kommer de alle sammen fra de samme producnter , der findes kun nogle få af dem , så hvad grunden til at nogle får det og ikke andre , aner jeg intet om , kan kun gætte og sikkert flere årsager.
Og jeg har også ændret mine indstillinger på mit SONY 55HX923 , hentet fra Flatpanels.dk

Stein

Her beviser du lige nøjagtigt at du overhovedet ikke har sat dig ind i tingene... 

• LG producerer deres egne plasma paneler

• Samsung producerer deres egne plasma paneler

• Panasopnic producerer deres egne plasma paneler

Så det er vel ikke så mærkeligt at det ene mærke opfører sig anderledes end det andet.

Skrevet den: 09-November-2012 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

'Og ang paneler , så kommer de alle sammen fra de samme producnter , der findes kun nogle få af dem , så hvad grunden til at nogle får det og ikke andre , aner jeg intet om , kan kun gætte og sikkert flere årsager.

Stein

Her beviser du lige nøjagtigt at du overhovedet ikke har sat dig ind i tingene... 

• LG producerer deres egne plasma paneler

• Samsung producerer deres egne plasma paneler

• Panasopnic producerer deres egne plasma paneler

Så det er vel ikke så mærkeligt at det ene mærke opfører sig anderledes end det andet.

Og du beviser at du hænger dig i ligegyldige detaljer for i det mindste at få ret i et eller andet. - Det er ørebedøvende ligegyldigt hvem der har produceret de enkelte komponenter i et TV. Den problemstilling er langt ud over hvad almindelige forbrugere kan forventes at sætte sig ind i. Folk der har købt at samsung TV med dårlige lytter i strømforsyningen får da heller ikke at vide at de "overhovedet ikke har sat dig ind i tingene..."     EDIT:  ... sig ind i tingene... :-)

Hvad argumenterer du egentlig for?

Skrevet af: Notfast
Skrevet den: 09-November-2012 kl. 13:49

Korrekt, det er ikke en feature, men en fejl.

Jeg er på mit 3. Plasma, og jeg er bestemt ikke "gode" ved dem, jeg bruger et TV som et TV skal kunne bruges.
PS3 spil, PC spil - og serier og TV kanaler med logoer.
Dette skal TV'et kunne holde til - det er helt normalt brug (og det kan de holde til).
Jeg har endnu ikke oplevet problemer med burn in - Ingen overhovedet!

Virker TV'et ikke til dette, så er det klart defekt.

-------------
.....

Skrevet af: THM
Skrevet den: 10-November-2012 kl. 00:04

Næ, overhovedet ikke. Tværtimod. Smile
Jeg er ikke interesseret i at overbevise nogen om, at de SKAL købe, hvad jeg har købt, men hvad der er bedst for DEM.

Mine præferencer ændre sig også over tid. Kunne ikke drømme om at købe plasma igen. Aldrig!!!!! Men i 2008 havde vi kun analog tv-signa og de lcd'er, der kunne købes for under 10.000 så i mine øjne ud af l**t. Nu, når vi kun har digitalt signal, og efterhånden HD, så er forskellen mellem LCD og plasma ikke stor nok til, at jeg under nogen omstændigheder vil leve med de objektive ulemper plasma har (men kan godt leve med LCD'ernes ulempe).

så har du jo netop overbevidst dem om at de skal købe efter dine "NYE" præferencerClap

jeg bliver umiddelbart mest irriteret over lcd's ulemper, selvom der da findes ganske glimrende lcd tv, de er bare noget dyrere end tilsvarende plasma tv.

har selv haft burn in/meget langvarig retention på mit pana g20. bla. af tv2's logo(stod på tv2 ca.30% af tiden=min egen skyld), men dog også tv2 norges logo, som kun var på et par timer om dagen over 3-4 måneder, så nogle plasmaer er mere følsomme end andre.
men selv burn in af logoer er jo ikke halvt så irriterende som en lcd med solid clouding.
med en gang blandet brug er burn in iøvrigt, så godt som væk, på min g20.

har også en lg pz950 plasma, hvor jeg absolut ingen problemer har haft med burn in, retention forsvinder hurtigt igen.
en kamerat har haft 3 pk950, de 2 første fik fejl, men ingen af dem havde problemer med burn in, heller ikke selvom han havde glemt at slukke tv og mediacenter da han tog på arbejde.

enten er der der en fejl på det pk950 TS taler om, eller også har cartoon network kørt en stor procentdel af tv'ets brænde tid, og ikke kun 3-4timer en enkelt gang... 

Skrevet den: 10-November-2012 kl. 05:50
Nej,
Mine præferencer ændrede sig. Fordelene og ulemperne ved de to teknologier ændrede sig grundlæggende ikke!

Det betyder, at jeg til entusiasten til enhver tid anbefale et plasma tv (men altid pointere ulemperne) og henvise til diverse diskussionstråde. Osv. Men blindt anbefale det ene eller andet, kunne jeg ikke drømme om.

Skrevet den: 10-November-2012 kl. 13:04

Nej,
Mine præferencer ændrede sig. Fordelene og ulemperne ved de to teknologier ændrede sig grundlæggende ikke! 
Men blindt anbefale det ene eller andet, kunne jeg ikke drømme om.

jeg siger heller ikke at fordele og ulemper ændrede sig.

man skal bestremt heller ikke anbefale noget blindt, det skal passe til forbrug og hvilke fordele der vejer tungest, og hvilke ulemper man bedst kan leve med.
med lidt omtanke har det dog ikke, indtil videre, været noget problem at undgå burn in på mit lg. på trods af masser af fifa, "forbudte" tv kanaler som news, film på pause mv.

Skrevet den: 10-November-2012 kl. 16:48
Tror i at burn-in kunne blev et problem med Oled skærm?

-------------
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1

Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 10-November-2012 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Looklight Looklight skrev:

Tror i at burn-in kunne blev et problem med Oled skærm?

Der er ingen tvivl om at der kan komme burn-in på OLED - lige så vel som det kan komme på billedrør og på LCD, det er ikke kun et plasma-issue. Spørgsmålet er hvor stort problemet bliver i praksis. Jeg har set flere snakke om burn-in på smartphones med OLED displays.  De tre grundfarver i OLED har forskellig ældningstid, og dét i sig selv giver et problem ifht farvegengivelsen (da farvebalancen så vil ændre sig over tid), men afhængigt af hvad ældningstiden rent faktisk er, vil det også kunne give burn-in. Spørgsmålet er så hvor hårdfør teknologien er, dvs om det KUN opstår på grund af mange timers slid, eller om det kan "brænde" sig fast hurtigt, sådan som på nogle plasma.

Den eneste kendte teknologi der er 100% ufølsom overfor burn-in, er DLP projektion. Men på LCD (og LCOS) er problemet i praksis lille, så længe man ikke mishandler skærmen (hvilket groteskt nok indbefatter at benytte standard-indstillingerne i mange tilfælde!)

-------------
Mvh Otto

Skrevet den: 11-November-2012 kl. 18:58
Så ville ikke være bedre logo'er bliver pålagte EPG systemet så man kunne evt. selv bestem hvor lang tid de skal vises. Jeg tror det ville være det bedste fremtids løsning nu hvor alt sendes digitalte.

-------------
Panasonic TH-42PZ85

Panasonic DMP-BD55

Kiss VR-588

Onkyo TX-SR706

PS3 m500Gb hdd

Focal Sib XL 5.1

Skrevet af: sbugge
Skrevet den: 11-November-2012 kl. 19:29

"Famous Last Words" Ouch  Jeg har haft et Panasonic TX-P50VT30 i 13 måneder nu, og efter 6 måneder begyndte jeg at få problemer med Burn-in, el. lagde jeg mærke problemet.  Nu er der diverse logo og skygger og striber lodret og vandret.  Kort sagt, det er møg irriterende at se på og bestemt ikke pænt.  Specielt ved lyse farver og når billedet panorerer lægger man mærke til alle striberne/skyggerne.

Jeg har downloadet Burn-in wash softwaren og brændt det ned i en DVD, som kører regelmæssigt, men det er ikke meget det hjælper. Man skal hele tiden begynde forfra, og der går en del strøm til, og El er jo ikke ligefrem billigt mere.

Det jeg bider mærke i, er at man tilsyneladende ikke kan klage over Burn-in til forretningen, der solgte TV'et til en, eller tager jeg helt fejl?

Man smider jo ikke 13.000kr efter et TV hvert år, og hvis jeg skal leve med disse problemer 3-4 år endnu, før jeg køber nyt TV, så er det godt nok surt.

Hvis i har nogle gode råd er de værdsatte.

Mvh,
Søren

Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 11-November-2012 kl. 19:38
Oprindeligt skrevet af sbugge sbugge skrev:

Det jeg bider mærke i, er at man tilsyneladende ikke kan klage over Burn-in til forretningen, der solgte TV'et til en, eller tager jeg helt fejl?

Hvorfor skulle man ikke kunne det?

Klaus

-------------
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk

Skrevet den: 11-November-2012 kl. 20:12
@ sbugge

Du kan self. klage og IMO bør du gøre det. Det der er humlen er at det ser ud til at være vanskeligt at få anerkendt det du oplever som en skade eller en fejl eftersom der i manualen står at det ikke er omfattet af garantien og ikke er definerer som en fejl. Det er naturligvis under al kritik men hvis du ikke klager over det sker der i hvert fald ikke noget. Hvis det ikke hjælper at klage til forhandleren som er det korrekte sted at starte, så må du vurdere om du vil gå videre med det til forbrug.dk

MVH

Skrevet den: 12-November-2012 kl. 21:26
[QUOTE=sbugge]

Nu er der diverse logo og skygger og striber lodret og vandret.  Kort sagt, det er møg irriterende at se på og bestemt ikke pænt.  Specielt ved lyse farver og når billedet panorerer lægger man mærke til alle striberne/skyggerne.

Mvh,
Søren
[QUOTE]

disse striber går de hen over hele skærmen, i så fald lyder det ikke som burn in.
det kan være line bleed, men hvis det er de samme steder på skærmen, lyder det nærmere som en fejl i panelet.

Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 12-November-2012 kl. 21:39

Du kan self. klage og IMO bør du gøre det. Det der er humlen er at det ser ud til at være vanskeligt at få anerkendt det du oplever som en skade eller en fejl eftersom der i manualen står at det ikke er omfattet af garantien og ikke er definerer som en fejl. Det er naturligvis under al kritik men hvis du ikke klager over det sker der i hvert fald ikke noget. Hvis det ikke hjælper at klage til forhandleren som er det korrekte sted at starte, så må du vurdere om du vil gå videre med det til forbrug.dk

For det første skal det være muligt at bruge et plasma TV til at se almindelige TV kanaler. Hvis det reelt ikke er muligt at se almindelige TV kanaler, vil det i sig selv være en mangel ved TV'et.

For det andet er det ikke tilstrækkeligt med en advarsel som står på side 117 i brugervejledningen. Det skal fremgå langt mere tydeligt. Se for eksempel http://www.forbrug.dk/Afgoerelser/husholdningsapparater-og-isenkraem/plaeneklipper - denne afgørelse fra Forbrugerklagenævnet om manglende påfyldning af olie på en plæneklipper.

Omvendt skal burn-in være synligt under normale omstændigheder for at det skal kunne anerkendes som en mangel. Jeg fik burn-in på mit G20 efter et par måneder med et DR HD logo, men skyggen fra logoet kunne kun ses på ensfarvet blå baggrund (som den på en Panasonic BD afspiller) og kun på kort afstand. Ikke fra sofaen. Det kunne jeg næppe have klaget over (prøvede heller ikke). I dag er det i øvrigt forsvundet helt.

-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.

Print side | Luk vindue