Ny projektor med lens shift og 3D
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Visnings- og lytte-udstyr
Forumnavn: Projektorer
Forumbeskrivelse: Projektor og lærred
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118253
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 15:53
Emne: Ny projektor med lens shift og 3D
Skrevet af: Epsi
Emne: Ny projektor med lens shift og 3D
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 12:56
Hej alle
Jeg skal have en projektor til at erstatte min gamle 720p Optoma. Den skal hænge i loftet i min kælder. Da kælderen kun har en loftshøjde på 2,2 m skal projektoren hænge ovre i siden, da man ellers vil gå ind i den, hvilket ikke er særlig smart.
Den skal være ca. 1 meter fra midten af rummet. Så den rykkes altså 1 meter til venstre eller højre. Derfor skal den have lens shift. Er det muligt at lave så stor lens shift?
Derudover kunne jeg godt tænke mig en med 3D.
Mit budget er 10-15000 kr.
På forhånd tak
|
Svar:
Skrevet af: Kenzo85
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 13:03
en brugt jvc x30, kunne nok opfylde dine behov. http://www.whathifi.com/review/jvc-dla-x30
------------- Se mit udstyr her: http://tinyurl.com/3lz9szc" rel="nofollow - Min Bio-tråd!
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 13:38
Epsi skrev:
Hej alle
Jeg skal have en projektor til at erstatte min gamle 720p Optoma. Den skal hænge i loftet i min kælder. Da kælderen kun har en loftshøjde på 2,2 m skal projektoren hænge ovre i siden, da man ellers vil gå ind i den, hvilket ikke er særlig smart.
Den skal være ca. 1 meter fra midten af rummet. Så den rykkes altså 1 meter til venstre eller højre. Derfor skal den have lens shift. Er det muligt at lave så stor lens shift?
Derudover kunne jeg godt tænke mig en med 3D.
Mit budget er 10-15000 kr.
På forhånd tak
|
Det kommer an på hvor bredt dit lærred er. De fleste (alle tror jeg) projektorer jeg har set med lens shift har mindre end 50% horisontal shift. Det betyder på godt dansk at man kan rykke projektoren knapt 50% af lærredets bredde, regnet fra midten. - Så hvis dit lærred f.eks. er 230cm bredt kan det godt lade sig gøre at rykke 1m. Hvis lærredet er 180cm bredt kan det ikke lade sig gøre at rykke 1m. MVH
|
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 14:58
Mit lærred er 2 m bredt, så det burde lige præcis passe :-)
Hvor finder man den JVC brugt?
|
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 15:01
Epsi skrev:
Mit lærred er 2 m bredt, så det burde lige præcis passe :-)
Hvor finder man den JVC brugt?
|
Det bør du selv kontrollere inden køb. Jeg er ikke sikker på at en JVC har 50% horisontal lens shift. EDIT: Det kan den ikke. Fra JVCs brochure: "The fl exible installation is made possible thanks to the
±80% vertical and ±34% horizontal powered lens-shift
function. The projector also feature a high-performance
2X zoom lens with motorised focus that can project
images upon a large 100-inch screen at distances of
between 3.0 and 6.1 metres. With the high-performance
motor, the once tedious tasks of setting zoom ratios
and focus adjustments are now made simple and
effortless." http://www.jvc.co.uk/files/catalog/dla-x30-x70-90-en.pdf - http://www.jvc.co.uk/files/catalog/dla-x30-x70-90-en.pdf MVH
|
Skrevet af: Otto J
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 15:57
Væsentlig detalje: Hvor meget lens shift man reelt kan bruge horisontalt, er afhængigt af hvor meget der bruges vertikalt. Det vil sige, hvis du udnytter den fulde lens shift vertikalt, så er der ikke nogen justeringsmulighed tilbage horisontalt. Du skal tænke på det som en cirkel.
EDIT: Jeg skal ikke kunne sige om det er sådan på alle, men det er det på JVC.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 17:32
Kan du ikke hænge den tæt på loftet.
Min projektor hænger 22 cm. under lofthøjde, se min bio tråd.
Er du over 2 meter høj ?
|
Skrevet den: 21-December-2012 kl. 18:49
Jeg er 1,95 så det er tæt på :-) Men jeg kan ikke forestille mig jeg skal ændre i den vertikale lens shift da loftet ikke er højere. Og jeg må bare rykke den så meget over mod væggen som lens shiftet tillader. Det er bare for at den ikke hænger lige midt i rummet.
Har også overvejet en BenQ W7000, men synes den er ret dyr, selvom den ligger i budgettet.
|
Skrevet den: 22-December-2012 kl. 08:30
Epsi skrev:
Jeg er 1,95 så det er tæt på :-) Men jeg kan ikke forestille mig jeg skal ændre i den vertikale lens shift da loftet ikke er højere. Og jeg må bare rykke den så meget over mod væggen som lens shiftet tillader. Det er bare for at den ikke hænger lige midt i rummet.
|
Igen, det afhænger af projektoren. Fuld horisontal lens shift på en JVC får du med projektoren ud for midten af billedet, så jo hvis du hænger projektoren i loftet får du ikke fuld horisontal lens shift.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 22-December-2012 kl. 10:01
Hej Otto
Kan du forklare den yderligere?
|
Skrevet den: 22-December-2012 kl. 10:30
Epsi skrev:
Hej Otto
Kan du forklare den yderligere?
|
Gerne. Hvis du placerer projektoren sådan at linsen er i samme højde som midten af lærredet, så kan du dérfra forskyde billedet et givent antal centimeter op eller ned, ELLER til siden - eller en kombination, inden for dén cirkel du måske kan forestille dig at du kan tegne mellem de fire yderpunkter (op, ned, højre, venstre). Det indebærer så at hvis du placerer projektoren ved loftet, så har du brugt noget af lens shiften opad, og derfor har du mindre råderum til siderne, fordi du skal holde dig inden for cirklen?
Det er ikke alle projektorer hvor lens shift er lavet sådan, eksempelvis Optoma H87 har jeg haft fingrene i for nyligt, her er midten af lens shiften forskudt 10%. Til gengæld er lens shift'ens arbejdsområde mindre.
Giver det mening? Jeg er ikke så god til tegn-og-fortæl på en computer...
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Pony65
Skrevet den: 22-December-2012 kl. 10:39
Jeg tror det er dette der menes
Jo mere du flytter ud i siden, jo mindre op og ned
|
Skrevet den: 22-December-2012 kl. 10:48
Ganz genau.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 22-December-2012 kl. 13:24
Pony65 skrev:
Jeg tror det er dette der menes
Jo mere du flytter ud i siden, jo mindre op og ned |
Ahh okay. Men det bliver vel ikke noget problem her? Den placering min gamle Optoma havde, der var den bare vendt om, og sat op i loftet. Og der passede den fint. Billedet var naturligvis lidt højere fordi loftet også var højere, men det skal det jo ikke være her?
Hvilke projektorer anbefaler I?
|
Skrevet den: 22-December-2012 kl. 13:57
Jo det kan ment blive et problem hvis du vil loftmontere ( på hylde eller beslag) en projektor der har horisontal lens shift. Hvis du monterer på dén måde kommer du til at bruge hele, eller det meste af, det -vertikale- shift og som du kan se af det gode billede betyder det at der ikke er ret meget horisontalt shift tilbage. Du kan se specifikt hvordan det er for JVC i det link jeg postede i går. Hvis du vitterlig skal bruge så meget shift som du lægger op til kan du kigge på epsons dyrere modeller (f.eks eh tw8100). De ser ud til at være lidt mere fleksible hvad det angår. Om du så går på kompromis med billedkvaliteten, i forhold til JVC, skal jeg ikke kunne sige. MVH
|
|