Levetid på elektronik
Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Generelle emner
Forumnavn: Teknik & Teori
Forumbeskrivelse: Generel teknik og teori.
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118514
Udskrevet den: 26-December-2024 kl. 18:01
Emne: Levetid på elektronik
Skrevet af: Otto J
Emne: Levetid på elektronik
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 11:31
Dette burde måske være en blog, men jeg kunne godt tænke mig en lidt "tungere" debat end kommentarfelterne tillader - hvis ellers der er nogen der har noget at sige :-)
Jeg har gået i noget tid og irriteret mig over at planlagt forældelse og generelt ringe teknisk konstruktion ikke rigtigt er kontroversielt. Det er som om det bliver accepteret at fordi computere og mobiltelefoner er køb-og-smid-væk produkter, så skal AV produkter også være det. Jeg er sikker på at mange også tænker sådan, især når man står i supermarkedet og køber et noname TV til 2499.-. Alt efter reklamationsperiodens udløb er en bonus, og når den dør er det en kærkommen undskyldning til at købe en nyere model. Det kan jeg sådan set godt leve med.
Det der irriterrer mig, er at de producenter med størst succes på det dyrere TV marked er dem der fører samme politik på TV i 10-20k klassen. Jeg tror de fleste forventer væsentligt mere end 3-5 års levetid på dem - om ikke andet, så fordi man vil sælge det når der opgraderes til en nyere. Min påstand er imidlertid at moderne - relativt dyre - tv (og visse andre produktgrupper) fra flere og flere producenter har en FORVENTET levetid på 3-5 år. Og det er helt normalt at til den tid kan man ikke få reservedele, så feks en død tuner eller HDMI indgang er lig med et kasseret tv. Sådan er markedet.
Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det? Og hvis det er sidstnævnte, hvad kan forbrugerne så gøre for at få skabt fokus på det? Burde EU egentlig ikke forlange langvarig garanti på såkaldt langvarige forbrugsgoder? Jeg har naturligvis en holdning til hvad den enkelte forbruger kan gøre, men jeg vil egentlig hellere høre hvad andre synes. Ikke mindst fordi det bliver sværere og sværere at vælge den langsigtede løsning, efterhånden som de kortlivede apparater snupper markedsandelene.
EDIT: Stavefejl
------------- Mvh Otto
|
Svar:
Skrevet af: Bschmidt
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 11:57
Lige et spørgsmål til oplægget. Oplever du ikke at få tilbagemelding fra producenten at der ikke kan skaffes reservedele? Det gør jeg oftere og oftere (ikke AV relateret) og fornemmer at PO dermed bliver trukket ned over hovederne på os. Når man så tager "in mente" at opdateringer til, også dyrere produkter, udebliver efter bare 1 år på markedet. Er det meget let at tro at det er noget producenterne ønsker at "lære" os. Længere garanti? Hvordan kunne det gøres? Sidst sagde de "det er bedre" men det blev faktisk værre. Skal det være op til de producenter der ønske at "lære" os PO? BS
------------- http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 12:00
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 12:05
planned obsolescenceBS
------------- http://tinyurl.com/2vwl5jc - BS - AV udstyr O.A. | http://tinyurl.com/6xv6rcn - N-Oof | http://tinyurl.com/2wz9raw - "Vis mig dit HTPC setup"
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 12:34
Aka "historien om glødepæren", så er jeg med
|
Skrevet af: Torben Rasmussen
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 12:56
Jeg synes en debat om dette er yderst relevant, men der bør komme nogle tal på bordet. Kan det underbygges, at et gennemsnitligt TV fra producent X kun holder 4 år før det fysisk går i stykker? Kan det dokumenteres (og det burde det nok kunne), at reservedele til TV Y ikke kan skaffes efter 3 år? Jeg savner et tear-down af et stykke dyrtkøbt elektronik, hvor det påvises, at komponenterne er underdimensionerede og kun lige burde holde liv i elektronikken garantiperioden ud.
Vi snakker ofte om det, og når man tester diverse elektroniske dimser, så kan man også godt fornemme hvornår noget er noget bras, men en fornemmelse er bare ikke helt nok. Jeg er ikke tilstrækkelig velbevandret i svagstrømelektronik til at kunne spotte hvornår en switchmode forsyning er sammensat af elendige komponenter og hvornår den vil overleve mine børnebørn.
Mobiltelefoner kan jeg til nød acceptere, at man må forvente går i stykker på et tidspunkt, da der er proppet "for meget" følsomt elektronik ned i en ultra-mobil enhed, der påvirkes af ret seriøse fysiske strabadser i dens levetid. Udstyr der står stille hjemme i din stue, uden at blive fumlet med, tabt, påvirket af 40 graders temperatursvinginger, og fugt i rigelige mængder bør dog kunne følge dig gennem overgangsalderen uden at du skal bekymre dig om HDMI portene og des lige.
Edit: rettelser af i-devices stupide ordbog...
------------- FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
Skrevet af: SilverLine
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:08
Det irritere også mig, men det er ikke kun inde for av og computer branchen. Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. Kynisk set, holder det jo gang i udviklingen, arbejdspladser og økonomi, og med vores pengepung og miljøet som de største tabere. Men det er bare sørgeligt at konstatere. I mine kun 10 år som elektriker, har jeg allerede kunne se hvordan kvaliteten på vores el materialer også bare er dalende.
------------- DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
|
Skrevet af: KlausDM
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:26
Otto J skrev:
Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det? |
Jeg har fuldt ud accepteret det. Og tænker folk sig bare en smule om, så ved de det også. Jeg bruger altid mit tv som eksempel. Jeg købte for 20 år siden et 25" Philips billedrørstv. Det fejlede ikke noget da jeg udskiftede det for 6 år siden med et 42" tv, med langt flere features og bedre billedkvalitet. Det kostede så 20.000 kroner.
Mit 42" tv har et billedareal på 754"2 Mit 25" tv havde et billedareal på 300"2 Det vil sige at mit nye tv, var billigere per kvadrattomme billede, leverer et bedre billede, har en federe fjernbetjening, flere features osv osv. Men jeg er da udmærket klar over, hvor der er sparet og jeg ved da at mit tv der er 6 år gammelt kan gå i stykker til hver en tid.
Kigger du på markedet i dag, så kan du for 15.000 kroner få "kæmpefjernsyn" med alle mulige og umulige features og som uddannet indenfor elektronik, ved jeg da godt hvordan det kan lade sig gøre - design til grænserne og heraf følgende kort levetid.
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:27
SilverLine skrev:
Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. |
I de 10 år er din løn steget hvor meget? I de 10 år er en vaskemaskine steget hvor meget?
Klaus
------------- Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk" rel="nofollow - http://modelbaneeuropa.dk Min hjemmeside, http://moppe.dk" rel="nofollow - http://moppe.dk
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:30
Bschmidt skrev:
Lige et spørgsmål til oplægget. Oplever du ikke at få tilbagemelding fra producenten at der ikke kan skaffes reservedele? Det gør jeg oftere og oftere (ikke AV relateret) og fornemmer at PO dermed bliver trukket ned over hovederne på os. |
Jo, netop. Det er en af de ting jeg mener er et problem, og jeg nævner det også.
Bschmidt skrev:
Når man så tager "in mente" at opdateringer til, også dyrere produkter, udebliver efter bare 1 år på markedet. Er det meget let at tro at det er noget producenterne ønsker at "lære" os. |
Det er helt klart også et udslag af det ja.
Bschmidt skrev:
Længere garanti? Hvordan kunne det gøres? Sidst sagde de "det er bedre" men det blev faktisk værre. Skal det være op til de producenter der ønske at "lære" os PO? |
Jeg spørger dig Jeg er iøvrigt overhovedet ikke enig i at de nye regler er værre end de gamle. Branchen stillede sig bare på bagbenene og forsøgte (og forsøger stadig) at udlægge det som værre, fordi det er en trussel mod en meget lukrativ tillægsforsikrings-forretning. Tillægsforsikringerne er netop et emne der til stadighed kan fascinere mig. Jeg mener som sådan ikke der er noget principielt galt i at sælge eller købe en tillægsforsikring (så længe salgsmetoden er lødig). Dét der fascinerer mig er at betragte dét jeg kalder flok-psykologi: Du fortæller en masse mennesker at dét her produkt simpelthen er så fantastisk at du ikke kan undvære det. Inden dankortet køres igennem, fortæller du så kunden at der er meget, meget stor sandsynlighed for at dét her fantastiske produkt ikke kan bruges i 4-5 år uden at gå i stykker, derfor skal man købe en forsikring. At det kan lade sig gøre for branchen over en bred kam direkte at fortælle sine kunder at dét man sælger er noget skrammel, og stadig sælge en hulens masse af det, det synes jeg er fantastisk. ------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:33
KlausDM skrev:
Mit 42" tv har et billedareal på 754"2 Mit 25" tv havde et billedareal på 300"2 Det vil sige at mit nye tv, var billigere per kvadrattomme billede, leverer et bedre billede, har en federe fjernbetjening, flere features osv osv. Men jeg er da udmærket klar over, hvor der er sparet og jeg ved da at mit tv der er 6 år gammelt kan gå i stykker til hver en tid.
|
Der er næppe tvivl om at prisniveauet har en indflydelse, men jeg er langtfra enig i at det er hele forklaringen. Jeg er stærkt uenig i dit eksempel med at regne pris per billedareal. Billedarealet har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvad det koster at producere. Hvis du nu regner pris per kilo apparat i stedet for, så vil det nok se anderledes ud (uden at være mere retvisende).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:44
Jeg et klar Ove at du spørger mig som forbruger. Jeg stiller så spørgsmålet tilbage til dig der sidder i detailleddet. Ser du det som en fordel med øget omsætning, eller står du ofte tilbage med dårlig samvittighed (Som jeg oplever i min branche) og ved ikke rigtigt hvad du skal gøre og gribe i? BS
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:55
Er vi som forbrugere ikke også en medvirkende årsag til at levetiden forringes? Vi har jo i mange tilfælde et valg mellem standardvaren og den noget dyrere kvalitetsvare. Og alt for ofte vælges ud fra prisen, velvidende at der skal skiftes ud lidt oftere. For nogen en fordel, da de så kan følge med i trenden. For andre (mig selv incl) et irritationsmoment, da vi gerne vil ha' at tingene holder længe.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 13:57
Torben Rasmussen skrev:
Jeg synes en debat om dette er yderst relevant, men der bør komme nogle tal på bordet. Kan det underbygges, at et gennemsnitligt TV fra producent X kun holder 4 år før det fysisk går i stykker? Kan det dokumenteres (og det burde det nok kunne), at reservedele til TV Y ikke kan skaffes efter 3 år? |
Det er dét der er problemet, den statistik ligger kun hos dem der ikke er interesseret i at forbrugerne får kendskab til dem, nemlig producenterne selv. Det er derfor jeg spørger hvad forbrugerne kan gøre.
Torben Rasmussen skrev:
Jeg savner et tear-down af et stykke dyrtkøbt elektronik, hvor det påvises, at komponenterne er underdimensionerede og kun lige burde holde liv i elektronikken garantiperioden ud. |
Her synes jeg vi er inde på noget. Der mangler både noget neutral stilling-tagen til emnet, ikke mindst fra anmeldere. I de gode gamle Hifi & Elektronik dage, der havde alle anmeldelserne en karakter separat for teknisk konstruktion. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har læst en anmeldelse af et TV hvor anmelderen har forsøgt at forholde sig til om produktet har en troværdig levetid. Det hele drejer sig om "hvor meget billede får jeg får pengene". Én af måderne at levere mest ydelse for pengene på, er at nedprioritere holdbarheden. Jeg kan nævne utallige eksempler i historien på dette, men da jeg ikke har officielle statistikker på det må jeg hellere lade være med at nævne navne. Men på generelt plan, hvis man for eksempel laver en forstærker der leverer en masse power, men har alt for små køleplader så den har en meget høj driftstemperatur, så kan du få rigtigt meget lyd for pengene, indtil den brænder sammen.
Jeg har været meget efter Hother i mange sammenhænge, men lige præcist dette er et område hvor han holder fanen højt, og i det mindste gør et forsøg på at forholde sig til om produktet er konstrueret ordentligt.
Torben Rasmussen skrev:
Vi snakker ofte om det, og når man tester diverse elektroniske dimser, så kan man også godt fornemme hvornår noget er noget bras, men en fornemmelse er bare ikke helt nok. Jeg er ikke tilstrækkelig velbevandret i svagstrømelektronik til at kunne spotte hvornår en switchmode forsyning er sammensat af elendige komponenter og hvornår den vil overleve mine børnebørn. |
Måske er en fornemmelse rent faktisk i praksis det bedste vi har? (jeg siger "vi", fordi jeg føler at jeg taler som forbruger i dét her, det er primært som kunde jeg oplever det som et problem). Hvis jeg køber et par sko, så ved jeg heller ikke noget om hvordan sko skal være konstrueret for at have en god holdbarhed. Men man opbygger en vis fornemmelse af det. Dét jeg siger er at jeg synes dén "fornemmelse" er noget den almindelige forbruger ikke rigtigt har, eller er opmærksom på. Jeg synes personligt det siger sig selv at når et TV skal være 8 milimeter tykt, så er der ikke plads til en "solid" konstruktion (lige så lidt som at der er plads til god lyd).
Jeg har lidt en fornemmelse af - og det kan måske tale IMOD forslaget om mere lovgivning - at det drejer sig om for meget forbrugerbeskyttelse. Vi har vænnet os til at når noget går os imod, så kommer der nogen og redder os. Ellers kan vi altid klage til Ekstra Bladet, og bulldoze vores ret igennem, hvadenten vi rent faktisk har en sag eller ej.
Det er jo også lidt dét Kia spiller på, når de giver 7 års garanti. Deres biler er ikke bedre end andres, de har bare indkalkuleret omkostningerne til garantireparationer i salgsprisen. Måske et eksempel på at længere garantier ikke hjælper på den grundlæggende kvalitet - jeg brainstormer bare.
Torben Rasmussen skrev:
Edit: rettelser af i-devices stupide ordbog... |
OT: Slå den dog fra! Jeg har aldrig forstået behovet for ordbog på et qwerty-tastatur.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 14:10
Bschmidt skrev:
Jeg et klar Ove at du spørger mig som forbruger. Jeg stiller så spørgsmålet tilbage til dig der sidder i detailleddet. Ser du det som en fordel med øget omsætning, eller står du ofte tilbage med dårlig samvittighed (Som jeg oplever i min branche) og ved ikke rigtigt hvad du skal gøre og gribe i? |
Jeg er forberedt på at få spørgsmålet tilbage i min egenskab af forhandler, men som sagt så mener jeg også at jeg er forbruger her. Derfor vil jeg gerne holde tingene lidt adskilt, men jeg skal nok give dig forhandler-svaret. Dét jeg helst vi debattere, er hvad man som forbruger kan gøre. Hvad producenter og forhandlere over en bred kam kan gøre, er ikke relevant, for det er ikke dem der har problemet. Tværtimod, branchen er indrettet til at leve af det. Hvis du overlader det til branchen at løse problemet, bliver det KUN værre. Hvis du overlader det til almindelig konkurrence, bliver det KUN værre (dem der er bedst til at få produkterne til at holde 2 år men ikke ret meget mere, vinder).
Som forhandler, er jeg ambivalent. For branchen som helhed er det en fordel at folk skifter ud ofte. For mig som specialforhandler er det ikke en fordel (efter min personlige mening - jeg taler helt for egen regning her, jeg kan ikke udtale mig om om min arbejdsgiver er uenig). Det er måske en fordel på kort sigt, at folk skal have en ny forstærker når den gamle er gået i stykker, men på lang sigt bliver konsekvensen at folk ikke tør købe dyre produkter, for hvis de alligevel kun holder få år, så er det en økonomisk dårlig idé. Så vil man hellere købe billige produkter og skifte ofte. Og billigere produkter er lig med lavere indtjening. Jeg mener personligt at TV-markedet har dét problem, netop fordi de dyre produkter IKKE generelt er bedre konstrueret end de billige (hos visse store producenter). Den forventede levetid på et TV til 20.000,- er den samme som på et til 3000,-, som jeg oplever det.
Nu er jeg i den lidt tungere del af hifi-branchen, hvor problemet ikke er helt så stort, men der er stadig en del halv- og heldyrt elektronik, som har ringe holdbarhed og som er svært at servicere. Guderne skal vide at der har været noget af det igennem vores forretning også, især under den tidligere ejer. Min samvittighed har det som sådan okay, fordi jeg synes at både jeg personligt og butikken som helhed trækker i den anden retning. Vi kasserer produkter i sortimentet som vi oplever er problematiske - problemet er ligesom for kunderne at det ikke er altid man opdager det før der er solgt nogle stykker. Men der findes produkter som vi ganske enkelt nægter at sælge, selv om du står med dankortet klar. Derfor synes jeg rent faktisk godt jeg kan sove om natten, selv om jeg mener branchen som helhed har et problem. Vi forsøger også aktivt at trække folk over på de produkter vi af erfaring ved har den bedste holdbarhed, i dén udstrækning at produktet opfylder behovet (igen, jeg vil helst holde navne udenfor for ikke at køre debatten af sporet).
Men det er IKKE meningen at tråden her skal være en forherligelse af mig eller min butik. Det er meningen at vi skal debattere hvad forbrugerne kan gøre, både den enkelte forbruger i købssituationen, og forbrugerne som helhed. HVIS der altså skal gøres noget. Som jeg nævner højere oppe, så er jeg meget fascineret af flok-psykologi. Jeg synes det er interessant, hvis forbrugerne hver især mener der er et problem, men at forbrugernes indkøbsvaner alligevel trækker i en anden retning.
Jeg er i hvert fald overbevist om at dem der har oplevet at kassere et TV i 10.000,-+ klassen efter 2½ år, mener det er et problem.
EDIT: Jeg skriver vist for meget, i betragtning af at jeg bad om andres mening
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 14:14
Kampus skrev:
Er vi som forbrugere ikke også en medvirkende årsag til at levetiden forringes? Vi har jo i mange tilfælde et valg mellem standardvaren og den noget dyrere kvalitetsvare. Og alt for ofte vælges ud fra prisen, velvidende at der skal skiftes ud lidt oftere. For nogen en fordel, da de så kan følge med i trenden. For andre (mig selv incl) et irritationsmoment, da vi gerne vil ha' at tingene holder længe. | Det er ikke altid helt så enkelt som du gør det til. Hvis jeg vil have et Tv, som jeg har en forventning om at kunne holde - eller i det mindste serviceres om 6 år - så kan jeg faktisk kun komme på én producent jeg kunne finde på at købe fra. Det her skal ikke være en dyst i at peje fingre, så lad os holde navnene ude, men jeg siger det mere for at pointere, at det i virkeligheden kan være svært overhovedet at finde noget, som tilsyneladende er beregnet til at kunne holde.
Måske burde man gøre lidt mere ud af at skille tingene ad når anmeldelser blev udført, men det skal producenterne jo så indstille sig på, da udlåns-udstyr oftest skal på turne - det kunne nok blive sjovt at se hvordan bedømmelsen af samlekvaliteten dalede efterhånden som tiden gik
Edit: Otto kom mig i forkøbet mht. kvaliteten af Tv...
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 14:14
Når man sammenligner prisen på et teknikertime med prisen på et nyt produkt giver det sjældent mening at reparere ting.
Det er ikke engang specielt nyt. Jeg arbejdede som tekniker i itbranchen for 20 år siden, det firma jeg arbejdede for leverede løsninger til ejendomsmæglere og advokater. Ejendomsmæglerne hentede dagligt kurser på obligationer hos kreditforeningerne over modem. Vi kunne sælge et spritnyt modem der var programmeret til den rette protokol og som vi vidste virkede op mod kreditforeningerne for 500 kroner. Enkelte ejendomsmæglere havde modem i forvejen og insisterede på at få en tekniker ud for at sætte det op til at kommunikere med kreditforeningernes noget specielle system, det kostede 750 kroner plus kørsel for en teknikertime og der var ingen garanti for at det endte med at lykkes.
Rent privat havde vi et diskettedrev der gik på omgang. Det fejlede ikke en skid udover at det var snavset. En eller anden var igang med at skrue en maskine sammen rent privat og manglede et drev. "Værsgo, det fejler ikke en skid, det skal bare renses". Problemet var at et rensesæt kostede 150 kr mens et nyt drev kostede 99 kr, så folk endte konsekvent med at købe et nyt drev og forære det gamle drev til den næste i rækken med et "det fejler ikke en skid, skal bare renses".. Et rensesæt kan naturligvis bruges mere end en gang, men man ved bare at næste gang man får brug for det er svampen knastør og væsken blevet væk.
Så planlagt forældelse eller ej, prisen på elektronik er konstant på vej ned og prisen for servicetimer på vej op, vi har en situation hvor det sjældent giver økonomisk mening at få ting repareret, det er billigere at købe nyt, få reklamationsret og nyere features.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 14:20
strandvasker skrev:
Så planlagt forældelse eller ej, prisen på elektronik er konstant på vej ned og prisen for servicetimer på vej op, vi har en situation hvor det sjældent giver økonomisk mening at få ting repareret, det er billigere at købe nyt, få reklamationsret og nyere features. | Vi snakker jo ikke om reparation, men om holdbarhed. Hvis lortet holdt, så var det ikke nødvendigt at fikse det. Vi kan hurtigt blive enige om at det ikke kan betale sig at sætte en reparatør til at kigge på dit 3.500 kroners Bilka-TV hvis det går i stykker - men humlen her er jo, at det ikke burde gå i stykker i første omgang.
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 14:21
Det er nu ikke kun arbejdstid der er dyrt, reserve dele kan også være så dyre at man vælger at købe nyt. Min 4 år gamle imac stod af (lyn skade), et nyt bundkort kostede ca 7500kr. Her valgte jeg at opgradere til en ny model.
|
Skrevet af: tvkartoffel
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 15:02
Otto J skrev:
Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det? Og hvis det er sidstnævnte, hvad kan forbrugerne så gøre for at få skabt fokus på det? Burde EU egentlig ikke forlange langvarig garanti på såkaldt langvarige forbrugsgoder? Jeg har naturligvis en holdning til hvad den enkelte forbruger kan gøre, men jeg vil egentlig hellere høre hvad andre synes. Ikke mindst fordi det bliver sværere og sværere at vælge den langsigtede løsning, efterhånden som de kortlivede apparater snupper markedsandelene.
EDIT: Stavefejl
|
Jeg synes det er en vanskelig problemstilling du har fat i. Først og fremmest vil jeg tro at de fleste forbrugere har meget vanskeligt ved at vurdere den fysiske levetid på et produkt. Altså hvis vi ser bort fra at der kommer nye formater, analog TV slukkes, HDMI revideres osv, så er det i praksis umuligt at vurdere hvor længe et produkt rent faktisk virker. Nu hinter du selv til TVmarkedet. Det er ikke længe siden Samsung havde omfattende "problemer" med at få strømforsyningerne til at holde ret meget længere end garantiperioden. Jeg sætter problemer i anførselstegn da det er min overbevisning at det var med fuldt overlæg at man havde designet dem til kun lige præcis at kunne holde perioden ud. Det er der ingen (ud over folk der har forstand på det og som har åbnet et apparat) der kan vide. Den almindelige forbruger er henvist til at vurdere det ud fra brandets omdømme (der påvirkes mange steder fra ), overfladisk "Look and Feel", ud fra hvad der har været almindeligt for den produktkategori og ud fra en antagelse om at den dyre model nok er bedre end den billige. Den måde at vurdere på har så ikke slået til i dette tilfælde og resultatet er at mange står med et hunde dyrt TV der ikke længere fungerer fordi producenten havde sparet nogle få øre på en dims til en krone. Det er så et eksempel, men det er IMO en generel problemstilling der gælder langt ud over Samsungs TVapparater. Grundlæggende er det ikke min opfattelse at folk accepterer at deres apparater går i stykker "af sig selv" efter relativt kort tid. De havde nok bare ikke fantasi til at forstille sig at det ville ske da de købte det. At tillægsforsikringer er blevet så populære er vel også et udtryk for at folk efterhånden er blevet bekendt med at der er problemer med kvaliteten af produkterne. At man så heller ikke altid kan få reservedele gør bare problemet endnu værre, men igen er der ikke ret meget andet den enkelte forbruger kan gøre end at vælge et andet mærke næste gang og evt lave en masse vrøvl hos forhandleren og poste sure indlæg på internettet. På det grundlag ville det IMO ikke være nogen ringe ide at udvide garantien på langvarige forbrugsgoder som jeg også synes omfatter TV. I øvrigt er det med forholdet mellem pris og kvalitet (levedygtighed) er en af
mine ynglingskæpheste. Hvis man ser bort fra de aller billigste
apparater er det - min erfaring - at det forhold stort set ikke eksister
inden for elektronik. Fra mellemklassen og op får man flere
funktioner og måske et bedre billede/lyd, men der er ingen som helst grund til at tro at apparatet
holder længere eller er mindre forældet om 5 år. Se bare den nylige debat om Smart TV der ikke bliver opdateret til streaming tjenesterne. Dette gælder hele vejen rundt. Fra det billigste til det dyreste. Det samme er jeg sikker på vi vil opleve med f.eks surround recievere. Når den nye model kommer om 6 mdr er der ingen der længere bekymrer sig om at opdatere de "gamle" eller bare rette irriterende bugs. Det er bare enerverende et forbrugerne er blevet betatestere der ikke engang kan forvente at de fejl de finder bliver rettet. Nu spørger du direkte hvad vi som forbrugere kan gøre. Svar: Jeg aner der virkelig ikke. Sat på spidsen er det dybt frustrerende at jeg har fået den fornemmelse at uanset hvad jeg gør så får jeg et produkt der er fyldt med firmwarebugs som ingen gider rette, som er forældet om to år fordi nogen finder på at gøre det samme på en ny måde og som måske opgiver ævred helt efter alt for kort tid. Ellers synes jeg ofte man får et godt indblik i hvordan produkter
fungerer hvis man kritisk læser de "halv sure" brugeranmeldelser på
amazon, avfsforum og lignende. Det er ofte der man kan få en fornemmelse
af om brugerflader fungerer, om der er fejl i firmwaren, om der er
mange der har fået noget der DOA og lignende.
For mit vedkommende har det betydet en markant mindre lyst til i det hele taget at købe nyt. Jeg returnerer, uden at blinke, varer der ikke fungerer ordentligt (støjer, dårlig fimware ect... ) og det jeg allerede har får lov at leve så længe som muligt da det ofte opleves som en "hovedpine" at finde nyere apparater der reelt er bedre. Jeg vil tilføje at jeg har gjort en del ud af at forklare hvorfor jeg returnerede varerne de steder hvor jeg havde en formodning om at nogen gad at lytte. Jeg kan se at du som forhandler er inde på meget af det jeg har skrevet, så det kommer nok ikke som en overraskelse for dig og det er sikkert derfor du poster debatoplægger. Hvis de fleste ender med resignere på samme måde som jeg lidt har gjort så er der ikke noget at sælge eller også bliver alternativet at folk bare køber noget billigt skrammel i supermarkedet fordi de alligevel forventer at de dyre produkter også er noget skidt som skal skiftes om kort tid. MVH
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 15:18
tvkartoffel skrev:
Nu hinter du selv til TVmarkedet. Det er ikke længe siden Samsung havde omfattende "problemer" med at få strømforsyningerne til at holde ret meget længere end garantiperioden. Jeg sætter problemer i anførselstegn da det er min overbevisning at det var med fuldt overlæg at man havde designet dem til kun lige præcis at kunne holde perioden ud. |
Jeg undrer mig over at du sætter det i datid. Problemer forsvinder ikke fordi de ikke længere er på forsiden af aviserne. Men det er jo dét der er det helt store problem i det, det er svært for den enkelte forbruger at vide om det bare er ham der har været uheldig, eller om produktet generelt ikke holder ret længe. Det er ikke sikkert der findes en løsning - jeg har den i hvert fald ikke.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 15:32
Otto J skrev:
tvkartoffel skrev:
Nu hinter du selv til TVmarkedet. Det er ikke længe siden Samsung havde omfattende "problemer" med at få strømforsyningerne til at holde ret meget længere end garantiperioden. Jeg sætter problemer i anførselstegn da det er min overbevisning at det var med fuldt overlæg at man havde designet dem til kun lige præcis at kunne holde perioden ud. |
Jeg undrer mig over at du sætter det i datid. Problemer forsvinder ikke fordi de ikke længere er på forsiden af aviserne. Men det er jo dét der er det helt store problem i det, det er svært for den enkelte forbruger at vide om det bare er ham der har været uheldig, eller om produktet generelt ikke holder ret længe. Det er ikke sikkert der findes en løsning - jeg har den i hvert fald ikke. |
Det var heller ikke min mening at antyde at problemet er forsvundet. Bare at det, som du påpeger, er et stykke tid siden nogen har debatteret det. Måske er det et grundlæggende problem at markedet er for længe om at reagere på produkter der ikke er i orden, fordi modellerne ofte er udgået længe inden nogen opdager at der er problemer. Den eneste måde man som almindelig forbruger kan få en fornemmelse af om et brand generelt holder en ordentlig kvalitet er ved at holde sig i kontakt med andre forbrugere, da det som allerede skrevet er sådan at ingen (meget få) anmeldere kan/vil beskæftige sig med emnet. EDIT: Jeg vil lige kippe med hatten til flatpanels for at tage skarpt stilling til problemet med opdateringer til streamingtjenesterne. Det er ret vigtigt at nogen der har "vægt" tager stilling, ellers er der ingen der lytter. MVH
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 15:50
Otto J skrev:
Der er næppe tvivl om at prisniveauet har en indflydelse, men jeg er langtfra enig i at det er hele forklaringen. |
Det er jeg og du ved at det er min kæphest. Folk vil have så stort og featurefyldt tv som muligt og vil intet betale. Ergo bliver producenten - for at overlevet på markedet - nødt til at spare på byggeomkostningerne. Dermed "dør" de producenter der laver de bedste varer.
Jeg har eksempelvis et Pioneer fjernsyn, det er fandengalemig ikek til at opdrive i dag, fordi alt for mange kigede på prisen.
Otto J skrev:
Hvis du nu regner pris per kilo apparat i stedet for, så vil det nok se anderledes ud (uden at være mere retvisende).
|
Det er klart de bliver lettere, en kondensator mere stor holdbarhed og for høj spænding + kapacitet fylder og vejer mere ende den der lig er til øllet og holder i 3 år.
Klaus
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 15:55
tvkartoffel skrev:
Det var heller ikke min mening at antyde at problemet er forsvundet. Bare at det, som du påpeger, er et stykke tid siden nogen har debatteret det. Måske er det et grundlæggende problem at markedet er for længe om at reagere på produkter der ikke er i orden, fordi modellerne ofte er udgået længe inden nogen opdager at der er problemer. Den eneste måde man som almindelig forbruger kan få en fornemmelse af om et brand generelt holder en ordentlig kvalitet er ved at holde sig i kontakt med andre forbrugere, da det som allerede skrevet er sådan at ingen (meget få) anmeldere kan/vil beskæftige sig med emnet. MVH
|
Jeg har lidt svært ved ikke alligevel at lade min egen holdning skinne igennem... Jeg er enig i at det er mere end almindeligt svært at forholde sig til det enkelte produkt. Men så må man vel gøre dét man kan, også selv om det ikke nødvendigvis er udtømmende korrekt. Det kan aldrig blive andet end fordomsfuldt. Jeg køber for eksempel ikke en fransk bil lige foreløbig. Ikke fordi jeg selv har ejet en, men ud fra dét jeg har sat mig ind i, hørt fra andre, læst af undersøgelser, ræsonneret mig frem til osv, så peger alt bare på at det er en dårlig idé. Jeg kan finde tusind mennesker (der kommer nok nogen og brokker sig om lidt) der er uenig med mig i dét, og vil argumentere for at det er en ubegrundet fordom. Og ja, det ER en fordom. Men det er det bedste jeg har. Jeg kan ikke vide om jeg lige præcist får købt dén model Toyota (eller whatever) der er dét firmas problembarn, og ender med at stå på værksted halvdelen af tiden. Men jeg kan forsøge at minimere risikoen for det, og leve med at dét gør mig fordomsfuld. Jeg synes der er en balance imellem at være fordomsfuld, og at være naiv. Jeg tror man er nødt til at være lidt af begge dele, for overhovedet at købe noget som helst, og så drejer det sig om at finde den rette balance.
Jeg har over 15 års erfaring i branchen, og derfor kan det være svært for mig at vurdere hvordan almindelige forbrugere ser på de forskellige produkter og producenter (og butikker for den sags skyld). Men jeg har det grundlæggende sådan, at hvis man køber Ekstra Bladet og forventer seriøs og korrekt journalistik, så er det ikke Ekstra Bladet der har fejlet, så er det læseren der er naiv. Jeg forsøger ikke at nævne navne, men når man køber et TV (eller hvad det nu er for et produkt) fra en producent der gang på gang har vist at de ikke har nogen som helst interesse for kunden så snart han har lagt pengene, hvor kommer tilliden så fra? Hvorfor er der ikke en større skepsis? Hvis en producent aldrig opdaterer software på gamle modeller, generelt ikke leverer reservedele til udgåede modeller, i det hele taget har en ganske kundefjendtlig politik - hvorfor forventer man så andet end at netop dén producent er dem der sigter efter planlagt forældelse? Hvis produktet er udført i billig plastic, hvorfor forventer man så at dét indeni nok er i orden? Jeg kan et stykke ad vejen forstå at man kan blive narret af en lækker alu-front, der gemmer på ringe elektronik, men at blive "narret" af crappy plastic-front der "gemmer" på crappy elektronik, dét er sgu da naivt.
Jeg tror løsningen for den enkelte er at være lidt mere fordomsfuld. Det kan godt ske det er useriøst at konkludere at man skal holde sig fra franske biler, japanske højttalere, tysk musik, engelsk mad, og koreansk elektronik - men det er ikke sikkert det i virkeligheden er særligt dumt.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 16:09
KlausDM skrev:
Det er jeg og du ved at det er min kæphest. |
Det er ikke noget videre chok at du er enig med dig selv, men det er da en fordel
KlausDM skrev:
Det er klart de bliver lettere, en kondensator mere stor holdbarhed og for høj spænding + kapacitet fylder og vejer mere ende den der lig er til øllet og holder i 3 år.
|
Pointen er, at størrelsen på strømforsyningen ikke hænger sammen med antallet af tommer, så længe du sammenligner på tværs af teknologier. Der er masser af 20-30 år gamle 10.000 kroners billedrørs-TV på 28 tommer der ville spille lystigt den dag i dag, hvis folk ellers gad have dem stående stadigvæk. Jeg mener ikke at et 50" LED tv i samme kvalitet i dag nødvendigvis burde være dyrere at producere, end et 28" billedrørs tv dengang. Sådan mener jeg ikke at det hænger sammen. Vi er helt enige i at 4000,- er for lidt for et 50" tv med lang holdbarhed - men 20.000,- mener jeg bestemt ikke er. Men det er sandsynligvis for lidt, hvis dét tv _samtidig_ skal have alle de nyeste teknologier, det vildeste design, og ikke mindst være 8 mm tykt.
Eksempelvis, så er det korrekt at du ikke kan købe lige præcist et Pioneer, men du kan købe en 50" 1080P Panasonic Professional plasma monitor, som med statsgaranti har bedre teknisk konstruktion og levetid end dit Pioneer, for ca. 17.000,-. (Kan du nøjes med 768P kan du få det for 10.000,-. ) Prisen har en indflydelse ja, men i 20k+ klassen er det ikke dét der er undskyldningen. 20.000 ER nok til at man kunne få solid teknik, hvis ellers det var dét markedet ville have.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 16:11
At Pioneer ikke produceres længere, mener jeg med andre ord ikke er fordi 20.000,- i udsalgskroner er for lidt til at man kan producere et godt tv. Det var for lidt til at _Pioneer_ kunne.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 16:17
KlausDM skrev:
SilverLine skrev:
Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. |
I de 10 år er din løn steget hvor meget? I de 10 år er en vaskemaskine steget hvor meget?
Klaus
|
Nu gik mit indlæg nu mere på holdbarheden, og ikke hvad jeg får i løn og hvad tingene koster. Det er jo alle mærker der er ramt, så om du køber den dyreste model, er intet sikkert.
------------- DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
|
Skrevet af: svbg1979
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 16:20
SilverLine skrev:
Det irritere også mig, men det er ikke kun inde for av og computer branchen. Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. Kynisk set, holder det jo gang i udviklingen, arbejdspladser og økonomi, og med vores pengepung og miljøet som de største tabere. Men det er bare sørgeligt at konstatere. I mine kun 10 år som elektriker, har jeg allerede kunne se hvordan kvaliteten på vores el materialer også bare er dalende. |
Jeg er selv elektriker og mener faktisk, at LK's produkter er af lige så god kvalitet som da jeg startede i lærer i 1997. Og med deres produkter, så tænker jeg på deres afbrydermateriel generelt.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 16:31
svbg1979 skrev:
SilverLine skrev:
Det irritere også mig, men det er ikke kun inde for av og computer branchen. Køre meget med hvidevarer, og de bliver også yngre og yngre de modeller vi skifter ud til nyt. Kynisk set, holder det jo gang i udviklingen, arbejdspladser og økonomi, og med vores pengepung og miljøet som de største tabere. Men det er bare sørgeligt at konstatere. I mine kun 10 år som elektriker, har jeg allerede kunne se hvordan kvaliteten på vores el materialer også bare er dalende. |
Jeg er selv elektriker og mener faktisk, at LK's produkter er af lige så god kvalitet som da jeg startede i lærer i 1997. Og med deres produkter, så tænker jeg på deres afbrydermateriel generelt.
|
Ja afbrydermateriel, er der ikke sket så meget med. Men prøv f.eks. at kig på PL dåserne, de er blevet i en dårligere kvalitet, det samme med safbox mini spot kasserne, fra de kom og så til nu, de flækker som ingen ting. Selvom det er lækkert med de nye light kabler, så er de heller ikke lige så langtidsholdbare som de gamle kabler. Tynd kappe og nedgravning, puhaa.....
Nu har det ikke noget med ændring af kvalitet. Men en 12 volt installation, køre nu slet heller ikke så problemfrit, som en alm. lampe med E27 fatning, sådan en kan jo holde et helt liv :-)
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 9
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 18:36
Hvad skal/bør man som forbruger så købe i morgen, hvis man bare vil have kvalitet, der holder 8-10 år? Hvis det er TV, vi taler om, er det så B&O og Loewe til ca. 1000 kr./tomme og op efter?
Eller er deres apparater ikke bare Korea-elektronik med en pænere indpakning plus et par kredsløb her og der?
Nu har jeg et udmærket Sony 40", der i sommer kostede 8.000 kr, kan jeg gå ud fra, at et Knald & Luffe "Knaluvision 10/11", der koster 6-7 gange så meget, holder mindst 6-7 gange så lang tid?
Nej, vel? Og selv hvis det gjorde, så er det ikke godt nok, da jeg skal have flere penge op af lommen i købsøjeblikket. Vi kommer jo heller ikke udenom, at der sker meget på TV-fronten i disse år, så når Sony'et "dør" om senest 2-3 år (ryger på genbrugsstationen), kan jeg få et TV med endnu bedre billede til ca. 8.000 kr.
Derfor accepterer jeg, at holdbarheden ikke er alverden.
I øvrigt, hvis jeg sammenligner afskrivningen på et TV over 2-3 år med dét, det koster i licens og abonnement til Stofa, så er det faktisk ikke så galt endda.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:07
Non-Desperado skrev:
Hvad skal/bør man som forbruger så købe i morgen, hvis man bare vil have kvalitet, der holder 8-10 år? |
Nu har jeg solgt TV i cirka 15 år (eller rettere, 10 år, indtil jeg holdt op for 5 år siden). Hvis jeg for 15 år siden sagde til folk at den forventede levetid på et tv til 5.000,- kroner er 8-10 år, så ville reaktionen være "ikke mere?" Pointen er at forventningen til "lang holdbarhed" er faldet væsentligt. I dag kan du sige "8-10 års levetid" om et TV til 20.000,-, og så synes folk at det er helt fint, de forventer jo at have skiftet det ud inden alligevel.
Bortset fra det, så accepterer jeg 100% din holdning til det, og jeg forstår godt dine argumenter. Problemet er jo netop at udviklingen har gjort at det er så godt som umuligt at købe et tv til rimelige penge, designet til lang holdbarhed. Derfor kan du som enkeltstående forbruger ikke rigtigt handle anderledes end du gør. Og derfor er svaret måske at der ikke er andet at gøre ved det end at finde sig i det og indrette sig efter det.
Jeg glæder mig over at hifi-markedet ikke er lige så ramt af det - måske fordi det nåede at blive et niche-marked, før køb-og-smid-væk tendensen slog rigtigt igennem. Der er heldigvis masser af muligheder, hvis man vil have en højttaler med en forventet levetid på 20-30 år. Jeg ærgrer mig bare over, at hvis lang holdbarhed havde været en konkurrencefaktor i TV-markedet, så VILLE det være muligt at få et TV med 20 års levetid - uden at det blev betragtet som et luksus-produkt.
Det jeg synes er interessant, er at argumentet som du også selv fremfører med at så kan du sikkert få bedre billede til dine 8000,- om 3 år hvis dit nuværende står af, ikke er noget jeg mener nødvendigvis holder i praksis. Jeg synes simpelthen at udviklingen i billedkvalitet står stille. Jeg ved at langtfra alle er enige, men jeg mener at udviklingen i billedkvalitet på TV er stagneret. Jeg er af den klare overbevisning at hvis pris-niveauet blev lidt højere oppe, og folk i højere grad gik efter at få et tv der var godt nok til at de gad beholde det i 10 år, i stedet for at gå efter et der er billigt nok til at smide det væk om 3 år uden at tude, så ville udviklingen mod bedre billedkvalitet netop have bedre vilkår.
Sagt på en anden måde, så medfører den kortsigtede hurtige udvikling en forringelse på lang sigt. Dét at du kan få bedre kvalitet næste år, sætter en begrænsning for den kvalitet du får om 10 år, for der er ikke rigtigt råd til at lave de helt store revolutioner. Du kan se hvor tungt det går med at få OLED i gang, og SED blev begravet før fødslen. Dét du får i stedet for, er løbende små-forbedringer af LCD teknikken.
Prøv igen at kigge på hifi-markedet. De fleste vil være enige i at udviklingen i traditionel 2-kanals hifi er modnet. Der sker en løbende udvikling og forbedring, men der kommer ingen egentlige revolutioner. Hvis du køber en højttaler til 2000,- per styk hvert tredje år, de næste 15 år, så står du om 30 år med væsentligt ringere lyd end dét du kunne have fået ved at købe en højttaler til 10.000,- i dag, og beholde den i 15 år. Dette fænomen indtræder i billed-markedet på et tidspunkt. Ejere af Pioneer tv vil argumentere for at det allerede er indtruffet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:15
Non-Desperado skrev:
Vi kommer jo heller ikke udenom, at der sker meget på TV-fronten i disse år, så når Sony'et "dør" om senest 2-3 år (ryger på genbrugsstationen), kan jeg få et TV med endnu bedre billede til ca. 8.000 kr.
Derfor accepterer jeg, at holdbarheden ikke er alverden.
I øvrigt, hvis jeg sammenligner afskrivningen på et TV over 2-3 år med dét, det koster i licens og abonnement til Stofa, så er det faktisk ikke så galt endda. | Jeg undlader, at kommentere på de specifikke mærker, men spørgsmålet her er jo hvorfor du overhovedet vil acceptere, at dit halvbillige TV skal dø efter 3 år? Hvis mit Pioneer skulle afgå ved døden indenfor den næste årrække, så kan jeg garantere dig for, at jeg ikke blot trækker på skuldrene og kører ud i Bilka.
Jeg ville meget gerne tage emnet op og skabe en offentlig debat med de midler og den slagkraft vores domæne kan levere, men det kan ikke bygges på en fornemmelse og formodning om, at tingene ikke er bygget ordenligt. Der skal facts på bordet. Det fedeste ville jo være statistikker fra servicevæksteder, hvor frekvensen af reparationer fordelt på mærker kontra apparatets levetid var synlig, men det er nok ønsketænkning. I mellemtiden kunne man måske oprette en afstemning ala "Hvor gammelt var dit seneste elektriske apparat der fejlede?" og så bygge sin egen lille statistik.
|
Skrevet af: Naiera
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:23
Otto J skrev:
Dét jeg er interesseret i at vide, er om folk rent faktisk har accepteret dette, eller om forbrugerne bare ikke ved det?
|
De måtte gerne lave lamper til JVC-projektorer, som giver mere end en time per krone den koster
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:25
Non-Desperado skrev:
Nu har jeg et udmærket Sony 40", der i sommer kostede 8.000 kr, kan jeg gå ud fra, at et Knald & Luffe "Knaluvision 10/11", der koster 6-7 gange så meget, holder mindst 6-7 gange så lang tid? | Dén argumentation antager at der er en lineær sammenhæng mellem levetid og pris. Og at der ikke er brugt penge på andet end at forbedre levetiden af komponenterne. Det holder ikke uanset hvilken branche du overfører det til. Kvalitet er en asymptotisk kurve hvor du betaler temmelig meget ekstra for de sidste par procent. En vandhane bliver heller ikke mere holdbar eller immun overfor kalk af at du beklæder den med guld, men prisen skyder til gengæld bunden ud af pungen hos de fleste uden en titel af sheik.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:37
Naiera skrev:
De måtte gerne lave lamper til JVC-projektorer, som giver mere end en time per krone den koster |
Det er et forbrugsstof
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Rasmus8D
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:45
Okay, den her debat er virkelig omfangsrig :)... Here goes:
1/ Den generelle "købekraft", som forbrugere har haft i opgangstiden, har sat sit præg. Vi er blevet forvænnet til at man "bare" køber nyt. Det resulterer i at mange ikke har stor forventning til holdbarhed.
2/ IT / Medie branchen har udviklet sig med så en ekstrem hast, at man knap nok kan følge med som forbruger. Din nye pc er jo forældet efter et halvt år. Dit tv virker ikke om 2 år, for så skifter de alligevel sendenet, opløsning, kabler etc. Vi er desværre blevet vænnet til denne udviklingshastighed.... Derfor tror jeg også ekstremt dyre produkter rammer en smal målgruppe. Hvem vil ofre f.eks. 50.000 kr på en surround forstærker, velvidende at den sikkert er forældet om 2-3 år?
3/ En anden vigtig faktor, som rigtig mange af jer er inde på, er den svækkende kvalitet. Det lidt ærgeligt men omvendt hvad man forvente, med de steder produkterne bliver produceret. Det ikke "made in denmark" logoer der præger de forskellige elektronikting... Personlig erfaring er en bekendt som har været tæt inde på livet i en produktionsvirksomhed i Kina (nok et af de værste steder)... Cheferne skulle ÅNDE dem i nakken for at mindske fejl, i en periode på 2 uger var en chef fraværende pga. sygdom, i denne periode havde deres produkter en fejlrate på over 70%.... Det siger lidt om det hele? :) Det selvfølgelig ikke et stereotypt billede jeg vil tegne, men måske mere en kendsgerning for mange virksomheder.
Personligt vil jeg godt give lidt ekstra for kvalitet, derfor køber jeg stort set aldrig no name ting... Måske kun i situationer hvor jeg skal bruge den en gang....
Hvad angår producenternes holdning, så ja, dem kan man jo godt mistænke for at tænke i de baner, at bare de lige holder perioden ud, så det helt fint! Nu er jeg selv apple mand, og jeg er da rigtig ærgelig over de nye macs som bliver så tynde, at alt bliver limet og samlet på en sådan måde, at man knap nok kan skifte harddisk selv... Det har de da også en bagtanke med...
Producenterne burde nærmere vende det til deres fordel, som f.eks. flere højttaler producenter gør, at de giver mere garanti og dermed differentiere sig fra de andre... (se bare på bilmærkerne)...
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:52
Torben Rasmussen skrev:
I mellemtiden kunne man måske oprette en afstemning ala "Hvor gammelt var dit seneste elektriske apparat der fejlede?" og så bygge sin egen lille statistik. |
Jeg tror ikke der findes noget der bare minder om en løsning i ét hug, men det kunne da godt være et puf i den rigtige retning. Jeg forventer som sådan heller ikke nogen løsninger som resultat af denne debat, men hvis det får lidt flere til lige at stoppe lidt op og overveje emnet inden næste køb, så er det da et fremskridt. Jeg tror generelt mest på at folk ganske enkelt ikke er opmærksomme på at det er en problemstilling man skal overveje - jeg tror de fleste tager for givet at produktet holder minimum den tid ud man kunne forestille sig at bruge det, og så bliver man taget på sengen når det ikke sker. Derfor tænker man simpelthen ikke over at det er et emne man skal være obs på. Jeg tror rent faktisk på at flertallet er kloge nok til at kunne skelne mellem gode og dårlige konstruktioner, hvis de blot får fokus på det. De fleste kan godt regne ud at en tynd plastic-konstruktion formentligt har ringere holdbarhed end en solid alu-konstruktion. Jeg tror bare ikke man overhovedet tænker i de baner, og derfor bliver det overset.
Med andre ord, dét du kan gøre med dit site, er formentligt ikke at give folk svaret. Men du kan måske være med til at give folk dét skub der gør at de i det mindste stiller spørgsmålet, ikke mindst til sig selv.
Igen kræver det naturligvis at vi ikke bare anerkender at alle producenter er lige ringe, og derfor kan det være lige meget. Det tror jeg ganske enkelt ikke på er tilfældet. Jeg oplever helt klart nogle specifikke tendenser inden for de mærker jeg har haft erfaring med, også på andre områder end TV. Nogle er bare bedre til det end andre. Men ja, det kunne være sjovt med statistikker ala TÜV statistikker på biler i Tyskland.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 19:57
Rasmus8D skrev:
Okay, den her debat er virkelig omfangsrig :)... Here goes:
1/ Den generelle "købekraft", som forbrugere har haft i opgangstiden, har sat sit præg. Vi er blevet forvænnet til at man "bare" køber nyt. Det resulterer i at mange ikke har stor forventning til holdbarhed. |
Interessant pointe, og jeg tror helt sikkert du har fat i noget. Folk er blevet mere påpasselige, og mere opmærksomme på rent faktisk at få valuta for pengene. Dét mere grund til at sætte fokus på emnet nu.
Det kan selvfølgelig starte en politisk debat om hvorvidt det er køb-og-smid-væk kulturen der skabte opsvinget, og ikke omvendt... og ikke mindst om et opsving med efterfølgende krise er bedre end svag vækst... Det bliver vist komplekst Jeg mener at lavere styktal med højere priser er bedre for alle på lang sigt.
De øvrige ting er også gode pointer, godt indspark.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:04
Altså hvis man kunne modulopbygge et TV på samme måde som en stationær PC, hvor man jo uden brug af loddekolbe kan udskifte HDD, RAM, Bundkort, PSU, CPU, Grafikkort osv. som menigmand, så kunne jeg sagtens forestille mig, at jeg ville stille større krav til TV-panelets holdbarhed.
Dvs. skift af TV-tuner, CPU, osv. efterhånden som kravene til teknikken forandres.
Men for det første ville det sikkert blive et skrummel på størrelse med et CRT-TV, for at kunne få plads at arbejde på, og for det andet så er det jo dejligt nemt at rende i Elgiganten, smide 8-10.000 kr. på disken og få en ny fladskærm hjem i stuen.
Min far ville sikkert rotere i sin grav, hvis han vidste, hvor ofte jeg køber og smider ud. Mine forældre købte i '74 et 26" Philips farve-TV til den nette sum af 6.995 kr. - det holdt i 18 år med et par småreparationer undervejs, men man måtte så også leve med 6 faste kanaler, ingen remote, intet TTV, monolyd i 1990'erne. Yikes! ;-)
Nu jeg tænker over det, så er min køb og smid væk-mani først kommet ifm. fladskærmene, sikkert fordi de ikke vejer et halvt ton og fylder som en trillebør. Tidligere var det jo lidt af et dagsværk at udskifte TV'et, nu kan man jo bare tage det under armen og smide det ud.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:26
Non-Desperado skrev:
Altså hvis man kunne modulopbygge et TV på samme måde som en stationær PC, hvor man jo uden brug af loddekolbe kan udskifte HDD, RAM, Bundkort, PSU, CPU, Grafikkort osv. som menigmand, så kunne jeg sagtens forestille mig, at jeg ville stille større krav til TV-panelets holdbarhed.
Dvs. skift af TV-tuner, CPU, osv. efterhånden som kravene til teknikken forandres.
Men for det første ville det sikkert blive et skrummel på størrelse med et CRT-TV, for at kunne få plads at arbejde på, og for det andet så er det jo dejligt nemt at rende i Elgiganten, smide 8-10.000 kr. på disken og få en ny fladskærm hjem i stuen.
Min far ville sikkert rotere i sin grav, hvis han vidste, hvor ofte jeg køber og smider ud. Mine forældre købte i '74 et 26" Philips farve-TV til den nette sum af 6.995 kr. - det holdt i 18 år med et par småreparationer undervejs, men man måtte så også leve med 6 faste kanaler, ingen remote, intet TTV, monolyd i 1990'erne. Yikes! ;-)
Nu jeg tænker over det, så er min køb og smid væk-mani først kommet ifm. fladskærmene, sikkert fordi de ikke vejer et halvt ton og fylder som en trillebør. Tidligere var det jo lidt af et dagsværk at udskifte TV'et, nu kan man jo bare tage det under armen og smide det ud. |
Jeg undrer mig over hvad det konkret er du mener du får ud af at bytte TV ofte. Jeg har selv et Panasonic Plasma ( 2008 model ). Når jeg sammenligner det hvad jeg kan se i den lokale TVforretning er det i mine øjne ikke ret meget der er sket i løbet af de 4, snart 5, år. Der er kommet en masse funktioner til, men billedkvaliteten på hovedparten af de udstillede modeller ser ud til at være den samme, eller ligefrem ringere. Enkelte er bedre, men ikke mange. Hvad med at gøre som Otto lagde lidt op til. Køb er Pro monitor og byt så tunere, streamere og andet ud efterhånden som det forældes. Personligt blev jeg lidt overrasket over at prisen ikke er højere. 17K,- er mindre end introprisen var på et 50" VT50, hvilket er lidt tankevækkende. Kunne det ikke være noget for flatpanels at teste TVstørrelse monitorerer? Der ser ud til at være mange at vælge imellem. Udover Panasonic så jeg også et 55" Samsung med fuld LED bagbelysning til ca 16K. MVH
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:38
Jeg har faktisk selv leget med tanken. Da mit TV kun er monitor (min HTPC varetager alle andre funktioner) har jeg overvejet at investere i en 50" kuro skærm. Dog syntes jeg der er flere og flere der oplever fejl på disse :-S Måske skulle man overveje en pro monitor, men hvor f..... Kan man få vejledning i ydelse? Forhandler? Test? BS
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:48
Monitor - der er jeg næsten, idet mit "skrummelgamle" tv ikke har mpeg4 tune, men min Beo4/Lintronic løsning gør at alt er transparent for "slutbrugeren". Det er samme betjening nu med en Triax boks som tuner og dengang jeg brugte tv'ets interne tuner.
Til gengæld så frygter jeg lidt den dag tossekassen står af, for det er vitterligt et gedemarked derude at finde noget i samme samlekvalitet. På den anden side, så har jeg komplet diagram og servicemanual til "dyret", så er det noget "let" der går i stykker, ofrer jeg nok noget tid på det og lader det leve videre.
Klaus
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:50
Bschmidt skrev:
Jeg har faktisk selv leget med tanken. Da mit TV kun er monitor (min HTPC varetager alle andre funktioner) har jeg overvejet at investere i en 50" kuro skærm. Dog syntes jeg der er flere og flere der oplever fejl på disse :-S Måske skulle man overveje en pro monitor, men hvor f..... Kan man få vejledning i ydelse? Forhandler? Test? BS |
Jeg kunne ikke lige finde noget. Avforums.com testede et Panasonic for nogen tid siden, men det var et til 35K,-. Bla derfor havde jeg fået en opfattelsen af at de ikke er til et betale. Det holder så ikke helt kan jeg se. Om de ellers er gode er svært at vide. Der findes ikke umiddelbart nogen på nettet der omtaler dem. Måske specialmagasiner for "video-professionelle"? Ikke til at sige... MVH
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:52
Personligt, så synes jeg heller ikke at der sker så store fremskridt længere, så jeg har faktisk overvejet at købe et godt 55" (måske endda et plasma) næste gang, og så lade det leve til det ikke kan mere, og så skifte DVB-C bokse efterhånden som de måtte fejle.
Mit 40" kan min mor få i stedet for det 32" Samsung, hun har nu (mit "gamle" ES5505 fra maj '12) Samsung'et kan så bruges som reserve-TV/PC-monitor.
Hvorfor jeg skifter så ofte?
Tjah, jeg synes at det er spændende at få noget nyt, og da jeg hverken ryger eller drikker, men ligger syg herhjemme, så er det min måde at få bekræftet at jeg lever lidt endnu.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:54
Netop. Der er ikke rigtig nogle ting på nettet, ingen åbenlys forhandler. Det er måske ikke lige i det segment hvor den populære kundegruppe/læserskare er der HAR lært PO :-P Jeg tror desværre løbet er kørt. Hele kæden er med. Producenter, forhandlere, uvildige test-sites og forbrugerne. BS
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 20:59
Bschmidt skrev:
Netop. Der er ikke rigtig nogle ting på nettet, ingen åbenlys forhandler. Det er måske ikke lige i det segment hvor den populære kundegruppe/læserskare er der HAR lært PO :-P Jeg tror desværre løbet er kørt. Hele kæden er med. Producenter, forhandlere, uvildige test-sites og forbrugerne. BS |
av-connection.dk har lidt at vælge imellem: http://www.av-connection.dk/?ML=1215 - http://www.av-connection.dk/?ML=1215 MVH
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 21:03
Men der er ikke nogen beskrivelse, ingen test, og ingen owners thread. Den 50" til 17k kunne måske være interessant. Men er der så længere levetid på et sådan produkt? Eller snakker vi stadig 5-6 år? BS
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 21:15
Non-Desperado skrev:
Personligt, så synes jeg heller ikke at der sker så store fremskridt længere, så jeg har faktisk overvejet at købe et godt 55" (måske endda et plasma) næste gang, og så lade det leve til det ikke kan mere, og så skifte DVB-C bokse efterhånden som de måtte fejle.
Mit 40" kan min mor få i stedet for det 32" Samsung, hun har nu (mit "gamle" ES5505 fra maj '12) Samsung'et kan så bruges som reserve-TV/PC-monitor.
Hvorfor jeg skifter så ofte?
Tjah, jeg synes at det er spændende at få noget nyt, og da jeg hverken ryger eller drikker, men ligger syg herhjemme, så er det min måde at få bekræftet at jeg lever lidt endnu. |
Ja der skal også være plads til legetøj. Det er ikke nær det :-), men for lige at holde os til tråden, så er noget af det man kan gøre for at mindske udskiftningshastigheden (hvis man vil det) måske at kigge på den samlede løsning og så købe dyrt og godt der hvor udviklingen går langsomt og så ellers skifte signalkilder, tunere, streamere og andet når det bliver forældet. Hos min mor har jeg levetidsforlænget TVene af to omgange med nye tunere. Det samme har jeg gjort hos mig selv. Hvis jeg ville have audiostreaming kunne jeg købe en Sonos Til min reciever og få en lige så god eller bedre løsning end den der er indbygget i nye recievere. Det samme kunne jeg gøre med Netflix osv. En del af problemet er måske at vi vil have "alt i et" apparater der så bliver så komplekse at de ikke kan undgå at blive forældede på den ene eller anden måde, i løbet af kort tid. MVH
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 21:23
Bschmidt skrev:
Men der er ikke nogen beskrivelse, ingen test, og ingen owners thread. Den 50" til 17k kunne måske være interessant. Men er der så længere levetid på et sådan produkt? Eller snakker vi stadig 5-6 år? BS |
Det har du fuldstændig ret i. Jeg skal heller ikke gøre mig til talsmand for noget jeg ikke har prøvet. Jeg bed bare mærke i at Otto skrev at den type skærme havde bedre konstruktion end tilsvarede prissat consumerudstyr. Efter hvad jeg kan se på de tyske forhandleres sider tilbydes der ofte tre års garanti. Det kunne måske give et hint om byggekvaliteten, men self ikke om billedkvaliteten. MVH
|
Skrevet af: red_martians
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 21:29
Det jeg finder er det største problem idag er at producenterne glemmer produkterne når de har et nyt på banen. Og de seneste år har det også bredt sig til bl.a. surroundrecievere, afspillere, streamere og alt andet der har en form for software der kan streame. Producenterne har fokus på én årgang ad gangen. Når der er kommet en afløser glemmes den forrige. Generelt oplever jeg faktisk at den generelle fejlrate på moderne TV er noget mindre idag end den var for 3-4år siden. Men da producenterne (udover at glemme ældre modeller) er meget dygtige til at promovere deres fremstød, og derved få deres gamle modeller til at se dødforældede ud, får det kunderne til at glemme deres "gamle" men helt sikkert rigtige lækre fjernsyn. Fjernsyn er bare en gadget idag og alt andet i avanceret software i, bliver det også i langt højere grad end tidligere. Producenterne er som sådan kun interesseret i at sælge endnu flere produkter. Hvis man købte en telefon eller computer idag, og at den inden for et år(ja måske inden for 3måneder, der er jo snart nye fjernsyn på vej) pludselig ikke længere kan downloade nye moderne apps eller programmer, så ville der nok komme mange klager, men indtil videre er det ikke et problem for hifi/fjernsyns-producenterne.
|
Skrevet af: BeoBrian
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 21:35
En ting er kvalitet og holdbarhed, her hænger pris meget ofte sammen med disse. Men endnu vigtigere er det at være kritisk overfor nye teknologier, eller hvad man nu skal kalde de senere års tiltag. Features som 3D, Smart-TV (som vi ser det idag), ekstremt tynde TV, OLED, 800 CMR osv. er da alle sammen interessante nok, når de bruges de rigtige steder. * 3D skulle aldrig være kommet ud af biografen * Smart-TV skulle ikke være kommet før det var tænkt godt nok igennem * De ultra tynde TV strider imod naturloven for at kunne skabe ordentlig lyd * OLED er sikkert ikke modent nok før 2014, så hvorfor lancere halvfærdige modeller som næsten helt sikkert lanceres næste år * 800 CMR eller hvad betegnelse man nu har givet billedopdateringen på TV, hvad var der i vejen med 200 Hz, som jo i bund og grund er den højest mulige opdateringshastighed på TV på nuværende tidspunkt
Hvis du som forbruger jagter nye teknologier,CO2 forventer disse holder ligesom selve produktet skal kunne fungere, så tro om igen, fordi man af disse teknologier er lanceret for at kunne sælge nye produkter, da man ikke kan nedsætte de produkter som allerede er på gaden yderligere. Så finder man halvfærdige teknologier frem under påskud af nye smarte features, og på den måde holder du liv i forretningen. Hvis nu mange kiggede på sit eget TV/film/gaming brugsmønster vil de opdage at de ikke har brug for disse nye teknologier, men det de har brug for er et produkt som matcher netop deres behov, som eksempelvis for næsten alle er god lyd, et pålideligt produkt der tænder når det skal, suverænt billede og brugervenligt.
Hvis så branchen samtidigt ikke havde så travlt med at underbyden sig selv, og sælge produkter med tab, men kunne tjene penge og på den måde få skabt mulighed for en ordentlig teknologiudvikling igen, som det har været tidligere, så ville det også blive langt mere spændende og gennemførte produkter og teknologier vi ville se på markedet.
------------- Taler på egne vegne, af ren interesse for branchen, og ønsker blot at opleve det allerbedste - Some day.....Tror faktisk jeg er ved at være der.....det næste må være projektor
|
Skrevet af: Mr. Claude
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 22:09
Nu har jeg fornøjelsen af at stå i en radio/tv forretning engang imellem bag disken, og det største problem er vel at de allerfleste kunder (og de fleste herinde) køber meget billigt men det skal kunne det hele. tag feks. en surround receiver til ca 4000kr så skal den bare være et udstyrsstykke med netværk osv. og hvis du trækker moms 25%, fortjeneste25% told/afgift osv., så kan man ikke lave et produkt der kan holde. Hvis du vil gennemtvinge ved lov feks 10 års garanti, så ender vi op med meget dyrere produkter. Jeg drømmer mig ofte tilbage til de gode gamle dage før computeren kom, hvor hi-fi var meget federe og lækrere end idag, for egentlig var computeren vel starten på enden. Og dagens forbruger vil det ikke anderledes, for de vil ikke betale.
|
Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 23:12
Bschmidt skrev:
Men der er ikke nogen beskrivelse, ingen test, og ingen owners thread. Den 50" til 17k kunne måske være interessant. Men er der så længere levetid på et sådan produkt? Eller snakker vi stadig 5-6 år? BS |
Ja, vi taler nok 5-6 års levetid (minimum), på et Panasonic Pro-panel. Men det er så ved 24/7 drift! Det er netop denne type panaler Bang & Olufsen benytter i deres plasma-TV. Det skyldes netop Bang & Olufsens modulopbyggede produkter (TV), som forventes at have en lang levetid i folks hjem. M.v.h.
|
Skrevet den: 29-December-2012 kl. 23:20
Når man taler levetid på elektronik, findes der heldigvis undtagelser. Taler vi TV, så er Bang & Olufsens TV "ekstremt" sejlivede - sammenlignet med stort set alt andet på markedet. Det er jo netop også én af årsagerne til prisen. Og inden i farer i struben på mig: Jo, der kan også forekomme (komponent) fejl, på Bang & Olufsen TV. På IT-siden synes jeg man ser at flere og flere producenter kører med længere garanti på produkterne - 3-5 år på harddiske og SSD'er. 3 år på grafik- og bundkort og monitorer. Ligeledes tilbyder flere producenter f.eks. bundkort med ekstra gode/holdbare komponeter. Taler vi surround-receivere, er der specielt ét (japansk) mærke vi gerne sælger, med god samvittighed. Det skyldes at selvom de har ca. samme funktionalitet, effekt m.v., som andre mærker, så fejler de bare aldrig noget! (Jo, fejl er forekommet). Kunderne vender tilbage omkring betjening, tilslutning m.m. Men fejl? Nope... Når denne producent kan, hvorfor pokker kan de øvrige så ikke finde ud af det? Modvilje? Jeg tror løsningen ligger hos kunden. Hvis vi som forbrugere bliver ved og ved, med at have 99% af fokus på prisen, bliver producenterne presset til at skære flere og flere hjørner. Først den dag forbrugerne begynder for alvor, at efterspørge - og købe - dyrere produkter, vil vi se stigende kvalitet og levetid. M.v.h.
|
Skrevet af: jsj1
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 00:24
Ja det er rigtigt, B&O er kvalitet, uden tvivl. Jeg har for år tilbage haft et B&O tv selv, det kostede på daværende tidspkt ca 18,000kr med drejesokkel. Da vi skulle skifte det ud her for et par år siden, så undersøgte jeg da markedet/priserne, også på B&O , men de er bare ALT ALT for dyre, eller sagt på en anden måde, hvem har råd til at give 70,000kr for et 42", som få år senere er håbløst forældet på teknikken, hvor man så eksempelvis er nødt til at købe et nyt modul til en mindre formue, for at være med igen..... Jeg har ihvertfald ikke. Så ved jeg da godt at de er kommet med nogle mere prisvenlige modeller også, men stadig alt for dyre efter min mening. Omvendt er jeg også klar til at betale lidt for kvalitet, men alt med måde. Håber så bare at mit 2år gamle Samsung tv holder længe endnu, men det skal jeg nok ikke forvente efter det jeg læser her... :-(
------------- Mvh Jan
|
Skrevet af: hunt
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 01:25
På forhånd må jeg beklage, at mit indlæg løber lidt off-topic... :-)
Jeg må starte med at sige, at jeg er af hjertet glad for, at dette emne igen bliver diskuteret. Fordi hele diskussionen, som den har udfoldet sig ovenfor, stiller ikke blot spørgsmål om producenternes ansvar eller forbrugernes ditto - er det f.eks. i orden at man producerer efter PO? Er det forbrugerne, som bevidst eller ubevist, vælger billige produkter med begrænset levetid? Osv.
Diskussion sætter i en krisetid hele forbrugssamfundet under lup. Er det ok, at drive et forbrugssamfund udelukkende med vækst for øje? En vækstfilosofi, som i et sociologisk perspektiv holder pøblen i skak og fortsat undertrykker den 3. verden.
Kan forbrugere, set som individer, i det hele taget gennemskue konsekvenserne af egne valg, når de er så vidtrækkende, at børn i Indien arbejder under sundhedsskadelige forhold, eller at børn i Afrika får forgiftninger, når de skal skaffe os af med vores elektronikaffald? Eller bør der etableres instanser, offentlige eller private, som kigger producenterne over skuldrene og sørger for en økologisk forsvarlig udvikling?
Helt personligt mener jeg ikke, at en forbruger kan overskue disse konsekvenser, forbrugeren bevæger sig udelukkende fra fix til fix (jeg selv inkluderet) og ej heller har jeg tiltro, at producenterne af idag har nogen interesse i at fremme forsvarligheden.
Som en sidebemærkning har jeg ofte undret mig over, at Peugeot ofte har vundet Årets bil i Danmark - en vurdering foretaget af bil-journalister og andre fagkyndige. Men når bilerne så fik nogle år på bagen, virkede det ene og det andet ikke, og Motors journalister anbefalede igen-igen-igen i stedet at købe en Golf. Der må da være nogen, som har kunnet gennemskue, at bilerne var dårligt konstrueret?
Også jeg krydser fingre for mit panasonic, og forventer mig mindst 8 år af det! 5 years to go, fingers crossed... :-D
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 08:34
hunt skrev:
Kan forbrugere, set som individer, i det hele taget gennemskue konsekvenserne af egne valg, når de er så vidtrækkende, at børn i Indien arbejder under sundhedsskadelige forhold, eller at børn i Afrika får forgiftninger, når de skal skaffe os af med vores elektronikaffald? |
De de små indiske børn, hvad havde de og deres familie og leve af, hvis ikke de kunne arbejde under sundhedsskadelige forhold?
Gik børnene så i skole og forældrene fik understøttelse? Eller sultede de ihjel?
Jag syntes helt klart også at alle andre i verden burde bringes op på vores levestandard, men det kommer de bare ikke i løbet af 10 år. En af vejene derop er netop at arbejde under sundhedsskadelige forhold, det bliver bare ikke for dem der gør det, som kommer op på en højere levestandard, men generationen efter - sådan har det også været i Danmark, bare for mange år siden, men det gode er at i dag tager det kortere tid at nå en højere levestandard for en befolkning, end dengang.
Klaus
|
Skrevet af: bruger udmeldt 23
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 09:06
Og så er der lige DVB-standarderne, som er under konstant udvikling: DVB T - DVB T2. DVB C - DVB C2, og det stopper garantrisse ikke her. Derudover er der så HD-standarderne, som også laves om hele tiden. elektronikken bliver jo forældet før man får smidt pengene på disken henne i forretningen! Folk render ud og køber billige DVB C-bokse - og SÅ har vi balladen: skidtet lever sit eget liv. Bokse til en femhundreder, eller derunder kan kun være noget skrammel - blot min mening. Taler, som I ved, af erfaring, vedr. billigboksene, så køber ikke mere bokse for under en "tudse"...
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 09:22
Mr. Claude skrev:
Nu har jeg fornøjelsen af at stå i en radio/tv forretning engang imellem bag disken, og det største problem er vel at de allerfleste kunder (og de fleste herinde) køber meget billigt men det skal kunne det hele. tag feks. en surround receiver til ca 4000kr så skal den bare være et udstyrsstykke med netværk osv. og hvis du trækker moms 25%, fortjeneste25% told/afgift osv., så kan man ikke lave et produkt der kan holde. Hvis du vil gennemtvinge ved lov feks 10 års garanti, så ender vi op med meget dyrere produkter.
|
Jeg skal understrege at jeg ikke er ingeniør, så jeg udtaler mig bare på baggrund af formodninger, og videregivelse af hvad jeg har hørt andre forklare - hvilket jeg ikke kender troværdigheden af. Men jeg er ikke helt overbevist om at det ville medføre "meget" dyrere produkter. Jeg tror det vil gøre noget ved prisen, men ikke dramatisk. Det vigtigste for prisen er nærmere hvor meget service du vil have med undervejs i kæden - både fra producenten og fra forhandleren. Jeg underbygger det blandt andet med at de japanske forstærkere som Henrik B taler om vi "aldrig" har problemer med - og også fornemmer på kunderne at de heller ikke har problemer med 10-15 år efter (vi hører jo folk sige at deres gamle XXXX forstærker er gået i stykker, så nu skal de have en ny), det er ikke særligt dyre forstærkere. Det er forstærkere i 2-5000,-s klassen. Det er klart at surround-receiverne så bliver mere og mere komplicerede med flere og flere funktioner - men fra et konstruktionssynspunkt er meget af det jo software. En DSP chip får ikke kortere holdbarhed af at du programmerer 100 funktioner ind i den, end af at du programmerer 10 funktioner ind i den. Om noget, så er det blevet billigere at konstruere god kvalitet, SMD er ifølge de ingeniører jeg kender en rigtigt god måde at konstruere et apparat på, og som nemt kan laves med meget lang holdbarhed hvis man vil (Densen giver f.eks. livsvarigt garanti til første køber, på svjv SMD baserede apparater).
Dét der bliver slidt/går i stykker i apparaterne, er jo ikke DSP chips. Det er traditionelle komponenter, kondensatorer, transistorer osv. Men fordi det er mere og mere integrerede SMD devices, så kan man ikke bare skifte dén komponent der er stået af, man skal skifte et helt board, som er proprietært for dét apparat, og som typisk har en meget høj reservedelspris - og så er det at man smider den ud. Jeg vil påstå at der ikke er væsentlig prisforskel på en SMD komponent med en lidt for stor værdi, og én med en lidt for lille værdi. Det er alligevel ikke hardware komponenterne der udgør den største udgift, det er det manuelle arbejde. Det er dérfor det hele bliver lavet i østen, komponenten ville stort set koste det samme uanset om den skal monteres i Danmark eller i Kina.
Det interessante er nærmere, at de apparater JEG oplever størst fejlrater på INDEN for garanti-perioden, slet ikke er masseproducerede billige apparater fra østen. Det er apparater der er håndsamlede i Europa (nogle af dem kan godt finde ud af det, andre kan ikke). Disse apparater har typisk komponenter af god holdbarhed, men dårlig samlekvalitet (dem af dem der går i stykker altså, som sagt findes der eksempelvis flere danske producenter af hifi der ligger MEGET godt til hvad samlekvalitet angår). Fejlene på dé apparater opstår typisk relativt tidligt i levetiden, fordi det netop er FEJL. Retter man så fejlene, så lever de ofte ganske fint i mange år efterfølgende. Der er naturligvis også eksempler på egentlige fejlkonstruktioner, der bare ikke er til at få til at virke.
Dét jeg synes er interessant er at de apparater der har relativt kort levetid, ofte ikke fejler specielt meget de første par år. Der er en grund til at tillægsforsikringer typisk har 3-5 års løbetid afhængigt af produkttype - forsikringsselskaberne ved om noget hvornår apparaterne begynder at gå i stykker. Det er derfor du ikke kan købe en tillægsforsikring på 8-10 år. Forsikringsselskabet forventer simpelthen ikke at produkterne holder så længe, derfor er det en dårlig forretning for dem. Et godt bud på den forventede levetid af en produktgruppe, er derfor at kigge på løbetiden på tillægsforsikringer. Det hjælper selvfølgelig ikke til at udpege hvilke mærker der er gode og hvilke der er dårlige, men det siger noget om levetiden af de mest udbredte varer. Da jeg arbejdede i Fona for 15 år siden var løbetiden på en TV forsikring for eksempel 6 år - i dag er den maksimalt 5. Det er der en grund til.
Anyway, det er et sidespring. Min pointe er, at det sagtens kan lade sig gøre at konstruere relativt billige apparater der generelt ikke går i stykker (vi taler 2-5000,-s klassen, ikke det helt billige discount). Det beviser de relativt få fejl inden for garantiperioden. En egentlig fejl i produktionen viser sig som regel relativt hurtigt. Grunden til at apparater der iøvrigt fungerer fejlfrit de første 2-3 år pludselig går i stykker ude på 4-5-6. år, er - vil jeg påstå - næsten altid fordi der er valgt komponenter med en begrænset levetid. Når et apparat har fungeret fejlfrit i 2 år, så vil jeg påstå at det er bevist at det er fejlfrit. Hvis du lavede nøjagtigt samme konstruktion, og monterede komponenter med lang levetid, så vil jeg påstå at prisstigningen ville være ret marginal, men effekten på levetiden ville være markant. Jeg vil påstå at det er dét som visse producenter netop gør, og som medfører at netop de apparater er dem vi meget sjældent hører om fejl på, heller ikke på gamle modeller. (det skal indskydes at pågældende producent har haft enkelte uheldige produkt-serier med mange fejl - på produkter produceret hos en OEM underleverandør...)
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 09:31
De dyre bokse virker jo heller ikke.(Har HUMAX) Det er kun et spørgsmål om tid før man skal betale for at slippe af med sit elektronik. Og man betaler naturligvis når man køber produktet. Til den tid tror jeg holdbarheden/fremtidsikringen stiger markant.
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 09:33
turbo2 skrev:
Og så er der lige DVB-standarderne, som er under konstant udvikling: DVB T - DVB T2. DVB C - DVB C2, og det stopper garantrisse ikke her. Derudover er der så HD-standarderne, som også laves om hele tiden. elektronikken bliver jo forældet før man får smidt pengene på disken henne i forretningen!
|
Det er rigtigt, og det er noget producenterne klapper i deres små hænder over. Men det er ikke umuligt at tage højde for meget af det i designet af et produkt. Eksempelvis på de nævnte Panasonic Pro-paneler, der sidder inputtene på udtagelige boards, der kan skiftes ud. Klart, det fylder lidt mere at lave sådan en konstruktion - men det er jo dét der er pointen, hvis levetid og opgradérbarhed blev prioriteret højere af kunderne, så ville producenterne også levere det. Samsung har indført en opgradérbar smart-tv funktion i topmodellerne, det er et skridt i den rigtige retning - omend jeg vil se hvordan det spænder af i praksis før jeg jubler (jeg synes for eksempel udmeldingen om at garantere software-opgraderinger ét år frem efter købet af et nyt modul, er lidt foruroligende).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 12:02
KlausDM skrev:
[ De de små indiske børn, hvad havde de og deres familie og leve af, hvis ikke de kunne arbejde under sundhedsskadelige forhold?
Gik børnene så i skole og forældrene fik understøttelse? Eller sultede de ihjel?
Jag syntes helt klart også at alle andre i verden burde bringes op på vores levestandard, men det kommer de bare ikke i løbet af 10 år. En af vejene derop er netop at arbejde under sundhedsskadelige forhold, det bliver bare ikke for dem der gør det, som kommer op på en højere levestandard, men generationen efter - sådan har det også været i Danmark, bare for mange år siden, men det gode er at i dag tager det kortere tid at nå en højere levestandard for en befolkning, end dengang.
Klaus
|
Svaret er nemt, de skulle gå i skole, mens forældrene fik en anstændig løn for arbejde i jobs, som ikke led af sundhedsskadelige forhold.
Pt. kan der ikke blive tale om, at bringe den 3. verden op på vores levestandard. En by som London har i dag et affaldsproblem, der skal gøre brug af et areal på størrelse med hele England, tilsvarende gør sig gældende for hele verden, hvor vi forbruger så meget og smider så meget væk, at vi burde have 3 kloder i stedet for én. (Kilde Zygmuth Bauman). Hvis vi skal gøre noget ved problematikken skal vi have sat en prop i en fejlslagen og uregerlig vækstfilosofi, og i stedet nærme os den 3. verdens levestandard. Ansvarlige økonomer udtaler, at en beskeden vækst a la tresserne er forsvarlig.
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 12:18
hunt skrev:
Svaret er nemt, de skulle gå i skole, mens forældrene fik en anstændig løn for arbejde i jobs, som ikke led af sundhedsskadelige forhold.
Pt. kan der ikke blive tale om, at bringe den 3. verden op på vores levestandard. En by som London har i dag et affaldsproblem, der skal gøre brug af et areal på størrelse med hele England, tilsvarende gør sig gældende for hele verden, hvor vi forbruger så meget og smider så meget væk, at vi burde have 3 kloder i stedet for én. (Kilde Zygmuth Bauman). Hvis vi skal gøre noget ved problematikken skal vi have sat en prop i en fejlslagen og uregerlig vækstfilosofi, og i stedet nærme os den 3. verdens levestandard. Ansvarlige økonomer udtaler, at en beskeden vækst a la tresserne er forsvarlig. |
Tilbage til emnet tak.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 12:18
hunt skrev:
Svaret er nemt, de skulle gå i skole, mens forældrene fik en anstændig løn for arbejde i jobs, som ikke led af sundhedsskadelige forhold. |
Sådan hænger verden bare ikke sammen, der hvor de bor......
Klaus
|
Skrevet af: Tweaky
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 16:45
Som det er nu opfatter jeg det lidt som om hele kæden hidser hinanden op i et stadigt højere udviklings gear hvad specs og features angår.
Hvis producenten ikke kommer med noget nyt, så opfatter mange kunder dem som bagud på gængse områder. Det med at fortælle folk at de blot kan tilføje en lille boks giver seriøse grimme ansigter på en stor del kunder i dag. Det hele skal helst bankes ind i den samme lille boks, der rummer AirPlay, bluetooth, Netflix, CD afspiller, Blueray afspiller, surrounddekoder og 3 højttaler til at skabe pseudo filmlyd og spille, så kunden kan skille sig af med de gamle gulvhøjttalere, og dermed kan tækkes en hidsig kone i designerkluns der står udenfor butikken og tripper.
Hvis forhandleren opfører sig ansvarligt og anbefaler et produkt til kunden, som denne kan beholde i mange år og forsøger at argumentere for sagen, så afbrydes man af andre argumenter som, at det fylder for meget til Montana reolen (ja det gør velkonstrueret udstyr ofte) og telefonopkald til en fustreret kunde der bare vil have noget at bruge sine penge på.
Det samme gælder højttalere, hvor rigtig mange har svært ved at forstår basale fysiske love omkring lyd. Jeg hører tit spørgsmålet om hvorfor tv-producenter og højttalerproducenter ikke snart tager sig sammen og laver noget ordentligt lyd der ikke fylder noget.
Vi er efter min overbevisning blevet lullet ind i en gænge hvor tingene ikke må koste, ikke må fylde og helst skal kunne fåes i farver der matcher sidste farve skrig fra Ikea og diverse modemagasiner (hvornår har I sidst set en ordentligt vellydende anlæg i et dameblad ?).
En branche med rigtig mange salgsled og producentled der udelukkende tænker i sindsyge vækstproportioner, er absolut heller ikke fordrende for holdbare produkter, for hvad skal man så sælge næste år, når budgettet er 20% højere?
Vi har i andre tråde været omkring emnet periferært i forbindelse med diskutioner om loyalitet mellem forhandler og kunder. Hvis ikke kunden vil lytte til forhandleren, så er det nemmeste blot at serverer den elektroniske gang gylle kunden spørger efter. Næste gang kunden så spørger et bedre produkt (hvis han forhåbentlig er blevet er blevet lidt klogerer i mellemtiden), så får han overordentligt svært ved at finde en forhandler der gider efterleve kravet, da de 99% andre kunder endnu ikke er nået til erkendelse af, at kvalitet betaler sig. Så både kunde og forhandler har her et moralsk ansvar.
Og så længe selve detail-ledet ikke efterspørger kvalitet, så får de det heller ikke. Der findes masser af producenter der kan, men de får ikke et ben til jorden i al støjen. Bare det at overbevise en kunde om at det bedste billede sidder i en plasma skærm kan være en kamp der overstiger de fleste sælgers evne udi tålmodighed og med 90% risiko for at miste salget til en anden butik, der gider snakke kunden efter munden. Derfor forsvinder plasma skærmene fra rigtig mange butikker vi står nu tilbage med LED skærme i middelmådig byggekvalitet der lokker forbrugeren med nye "apps" der kan ting, som de fleste brugere kan på 7 andre apparater i husstanden i forvejen eller kunne tilkøbe for få hundrede kroner og blot slutte til eksisterende udstyr.
Og uden at vi igen skal tale om afrikanske livsformer, så har vækstdogmet også en stor del af skylden. Pt. er der flere og flere bruger der begynder at fokuserer på ting der skal kunen holde eller sætte hastigheden lidt ned med nye investeringer. Resultatet; Medier og såkaldte selvudnævnte eksperter, der skriger om at vi skal bruge flere penge og købe mere skrammel, da vi eller falder "bagud" og mister konkurrence evne. Oh ve oh skræk hvis folk skulle komme til den erkendelse, at tv'et og højttaleren måske godt kunne holde et år eller to mere og der måske endda kunne blive råd til at en forældre trak sig fra hysteriet i et par år og passede deres eget afkom i eget hjem. Så falder hele korthuset og løgnen vi fodres med hver dag jo sammen.
Hele snakken om kvalitet er jo ikke blot omkring elektronik. Den hænger også som en sort sky over spånplade møbler, featurefyldte biler, dårligt tøj til overpris, mode-luner i tasker og tapet.
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 17:26
Otto J skrev:
|
Det, vi forholder os til, er dog stadig emnet, omend på et metaplan, men ja, undskyld at jeg hijacked din tråd...
"Over and Out" fra Peter Å :-D
|
Skrevet af: avemestr
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 17:33
Torben Rasmussen skrev:
Jeg ville meget gerne tage emnet op og skabe en offentlig debat med de midler og den slagkraft vores domæne kan levere, men det kan ikke bygges på en fornemmelse og formodning om, at tingene ikke er bygget ordenligt. Der skal facts på bordet. Det fedeste ville jo være statistikker fra servicevæksteder, hvor frekvensen af reparationer fordelt på mærker kontra apparatets levetid var synlig, men det er nok ønsketænkning. I mellemtiden kunne man måske oprette en afstemning ala "Hvor gammelt var dit seneste elektriske apparat der fejlede?" og så bygge sin egen lille statistik. |
Statistikken skulle ikke alene være fra serviceværkstederne, da mange af de billigste fjernsyn slet aldrig ser et sådant værksted indvendigt.
Statistikken skulle måske nærmere basere sig på genbrugspladsernes indtag af "defekte" apparater. Så kunne man en gang årligt lave en top-10 over "mest kasserede modeller". Samsung ville selvfølgeligt undskylde sig med, at de sælger flere apparater end B&O, men en sådan liste ville jo (måske!) også afsløre at de kasserede Samsung-apparater havde en gennemsnitsalder på 4 år, som var markant lavere end øvrige producenters.
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 17:59
jsj1 skrev:
Ja det er rigtigt, B&O er kvalitet, uden tvivl. Jeg har for år tilbage haft et B&O tv selv, det kostede på daværende tidspkt ca 18,000kr med drejesokkel. Da vi skulle skifte det ud her for et par år siden, så undersøgte jeg da markedet/priserne, også på B&O , men de er bare ALT ALT for dyre, eller sagt på en anden måde, hvem har råd til at give 70,000kr for et 42", som få år senere er håbløst forældet på teknikken, hvor man så eksempelvis er nødt til at købe et nyt modul til en mindre formue, for at være med igen..... |
Men nu er kvalitet jo mange ting. Personligt ville jeg hellere købe et B&O til 50K, og så efter 5 og 10 år bruge 5K på at få en ny tuner i.
Givet det mening rent økonomisk, i forhold til de features man får? Nej, slet ikke. (Den nye tuner giver jo ikke en et OLED panel..)
Men ens "environmental footprint" bliver markant mindre, end hvis man hvert 3. år går ned og køber et fjernsyn til 5K. Det er også en kvalitet i sig selv.
|
Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 18:04
Jeg ser et problem i at intet er standardiseret længere så det er meningsløst at lave elektronik langtidsholdbar.
Spol 20 år tilbage og et fjernsynsbillede var analogt 4:3, udsendt på vhf eller uhf, musik var i stereo og medierne var lp, cd, kassettebånd og vhs. Indimellem skete der små udviklinger, spolebånd blev udkonkurreret af kassettebånd og den slags, men der kunne gå år og dag mellem at der kom nye standarder og de forældede ikke ældre standarder.
Hvis man købte et tv i min barndom for 40 år siden så kunne man uden problemer bruge det i 20 år indtil det sagde puf og slog sin sidste skid. Ikke alle tv kunne holde så længe, men signalet var det samme som altid, så no problem. Du kunne høre musik på et 30 år gammelt stereoanlæg og da cd'en kom koblede du blot den til og lyttede videre, no biggie..
Idag får man sved på panden bare af at se på de lydformater en surroundreceiver understøtter, der er 28 forskellige dolby og truesound og hvad ved jeg formater og de kommer i 2 kanaler, 5 kanaler, 7, 9, 11 og 13 kanaler med og uden sub og rumkorrektion. Musik er ikke længere bare lp, cd og kassette, nu er det mp3, mp4a, flac, alac og en hulens masse andet. En film er ikke længere bare en film, er den sd, hd, 720p, 1080p, 24 fps, 48 fps, dvd, bluray osv. osv.
Vi har bevæget os fra en tid hvor en plade var en plade og et tv var et tv til en tid hvor man har brug for kurser bare for at forstå specifikationerne og der er en overflod af tekniske detaljer at tage stilling til.
Jeg savner lidt nogle langtidsholdbare standarder. Så længe standarderne skifter 4 gange om året er det meningsløst at snakke om langtidsholdbar elektronik.
|
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 18:05
Jeg synes også det er trælst, at forbrugerne køber det billigste af det billigste. Jeg har tre bud på forklaringer:
1) Mange mange mange mennesker har brændt fingrene på mpeg2/mpeg4, dvb-xyz, HD-ready/Full-HD, etc. etc. etc. En del købte sikkert en fladskærm for 7 år siden for 10000 og fandt kort tid efter ud af, at de skulle til at rode med STB osv. alligevel. Så hvorfor tænke langsigtet?
2) For de fleste folk er de nuværende fjernsyn "gode nok". Jeg skrev i går hvad jeg havde oplevet i en lokal Fona, men det forhindrede formentligt ikke butikken i at lange dusinvis af fladskærme over disken alligevel. En del kommer stadigvæk fra (dårlige) billedrør, og så er sådan et helt fladt fjernsyn jo godtnok flot (også selvom det sættes hjem på møblet, der var designet til et fjernsyn der var 60cm dybt).
3) Anmeldere af forbrugerelektronik (naturligvis ikke på recordere.dk... :-)) er med til at hype en masse pjat og pjank. Anmeldelserne vil formentligt være kedelige, hvis de alene fokuserede på "Billedet er lidt bedre end den anden model, og lyden er lidt dårligere". Så i stedet er anmeldere med til at pushe nye features alá 3D, hbbTV, osv. osv. osv. Dermed ikke sagt, at de pågældende teknologier er dårlige eller irrelevante at inddrage i en anmeldelse, men hvis man om 3D skrev: "3D-funktionaliteten har en usikker fremtid. Dels kræver det en afspiller der kan levere det rigtige signal, dels fungerer dine eksisterende medier næppe i 3D. Dit valg af TV bør derfor næppe afhænge af hvorvidt det har 3D eller ej", så ville de måske kunne tage lidt ud af producenternes salgsgas. Nede i butikken ville folk derfor kunne vælge mellem det "kedelige" fjernsyn uden alt muligt plank, og fjernsynet med en masse gimmicks, ville de måske værdsætte de pågældende gimmicks mindre og fokusere på billed- og lydkvalitet i stedet, da de VED at de pågældende gimmicks alle har en usikker fremtid.
|
Skrevet af: pianomartin
Skrevet den: 30-December-2012 kl. 22:11
Jeg forstår ikke helt problemet med produkter, der "dør". Jeg er 35 år og har haft masser af forskellig elektronik i min levetid. Men jeg har kun haft 2 produkter der "døde" - altså gik i stykker.
Det ene var en 2 år gammel nokia telefon, hvor skærmen gik i stykker. Det andet var en SSD disk, der fejlede og blev ombyttet på garantien.
Det synes jeg er helt ok i forhold til hvor meget grej jeg har ejet. Resten er blevet solgt eller smidt ud fordi jeg hellere ville have noget andet.
Jeg synes også min omgangskreds taler mere om "dårlig samvittighed over at kasserere produkter, der jo egentlig ikke fejler noget" mere end om produkter, der er gået i stykker.
Så mærkevarer eller billig no-name : Jeg har stort set aldrig ejet et produkt som er gået i stykker.
Hvad med jer andre, der skriver i denne tråd: Oplever I tit, at grunden til at I må købe nyt grej er, at det gamle er gået i stykker?! (altså ud over telefoner, I har tabt i toilettet og lign!). Eller køber I nyt grej fordi I hellere vil have nyt - selvom det gamle stadig duer?
/Martin
|
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 11:06
Næh, mit grej når som regel ikke at gå i stykker, inden jeg smider det ud, for mig er det som sagt det fede i at få noget nyt grej. der trækker. Nogle mennesker drikker, ryger og spiller deres penge op, jeg sparer sammen og køber elektronik, når jeg har råd til det. Det handler vel i bund og grund om prioritering.
|
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 12:15
Non-Desperado skrev:
Næh, mit grej når som regel ikke at gå i stykker, inden jeg smider det ud, for mig er det som sagt det fede i at få noget nyt grej. der trækker. Nogle mennesker drikker, ryger og spiller deres penge op, jeg sparer sammen og køber elektronik, når jeg har råd til det. Det handler vel i bund og grund om prioritering. |
præcis! Og derfor forstår jeg ikke helt denne tråd (og slet ikke dens udvikling!!) som handler om "om vi kan leve med at elektronik går i stykker efter få år". For jeg oplever stort set aldrig at elektronik går i stykker (uanset om det er noget fra et happy meal på MacD eller om det er state-of-the-art hifi.)
|
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 12:26
pianomartin skrev:
præcis! Og derfor forstår jeg ikke helt denne tråd (og slet ikke dens udvikling!!) som handler om "om vi kan leve med at elektronik går i stykker efter få år". For jeg oplever stort set aldrig at elektronik går i stykker (uanset om det er noget fra et happy meal på MacD eller om det er state-of-the-art hifi.)
|
Formålet med tråden er jo at lade folk komme med deres syn på sagen. At mene at det ikke er et problem fordi man hellere vil have nye produkter ofte end beholde noget i lang tid, er jo et helt reelt synspunkt, som ikke er mere eller mindre forkert end at ønske sig langtidsholdbare produkter. Det er da bestemt et væsentligt indspark i debatten at pege på at man ikke ser det som et problem. Det var jo netop dét jeg gerne ville høre noget om, ER det et problem for folk eller ej.
Dét JEG så gerne vil diskutere, er om det nu også på lang sigt er en fordel med denne evige jagt på det sidste nye. Det medfører jo blandt andet at producenterne sørger for at du SKAL købe nyt, hvis du vil kunne det hele.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet af: Rasmusdc
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 12:28
Sad og så en fantastisk dokumentar på dr2 om kampen for st få forbruger kulturen igang. Især pæren hvor der var krav om max levetid på 1500 timer, og alle firmaer der skabte produkter der holdt bedre, ville blive pålagt bøder.
Det er velkendt på produkter i dag.... Visse produkter er dog lettere at designe lav levetid på, tager man f.eks. Støvsuger, så er lejer det der skaber levetiden, og der har man skarp statistisk materiale der viser præcist inden for hvad for et tidspunkt disse lejer dør.
Dog personligt har jeg ikke negative erfaringer med levetid... Har faktisk ikke produkter der bare er døde.... Men generelt er jeg også meget kritisk når jeg køber, og køber sjældent den billige variant.
------------- http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=73079&PID=735791&title=work-in-progress-hjemmebio#735791 - Min Hjemmebio
|
Skrevet af: lahan
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 12:36
Otto J skrev:
pianomartin skrev:
|
Formålet med tråden er jo at lade folk komme med deres syn på sagen. At mene at det ikke er et problem fordi man hellere vil have nye produkter ofte end beholde noget i lang tid, er jo et helt reelt synspunkt, som ikke er mere eller mindre forkert end at ønske sig langtidsholdbare produkter. Det er da bestemt et væsentligt indspark i debatten at pege på at man ikke ser det som et problem. Det var jo netop dét jeg gerne ville høre noget om, ER det et problem for folk eller ej.
| Jeg ville da godt nok blive skuffet hvis ens dyre tv (20.000) eller måske en vaskemaskine (8000) kun holdt 4-5 år. Ville da forvente længere tid på produkter til den pris.Generelt vil jeg hellere selv vælge hvornår et produkt skal udskiftet fremfor at det brænder af i utide. Man tør jo dårligt købe en 3 gammel receiver i dag, for hvor længe kan den holde ?
|
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 12:38
Otto J skrev:
Dét JEG så gerne vil diskutere, er om det nu også på lang sigt er en fordel med denne evige jagt på det sidste nye. Det medfører jo blandt andet at producenterne sørger for at du SKAL købe nyt, hvis du vil kunne det hele. |
Ja okay, måske blev jeg lidt for skarp, sorry! Så her kommer mit syn på sagen, kogt ned til to linier: (edit: tre linier)
JEG vælger at skifte elektronikken ud med visse mellemrum, fordi jeg gerne vil have noget nyt. Men de produkter, jeg "kasserer" eller sælger er produkter som for langt langt de flestes vedkommende ville kunne holde 25 år eller mere, hvis jeg ønskede at beholde dem så længe
(jeg har også set dokumentaren om glødepæren - men jeg har levet med hele mit liv, at en pære af og til skulle skiftes, så jeg har aldrig tænkt over det. Som alment fysik-interesseret har jeg nok nærmere tænkt det naturligt, at en tynd tråd, der udsættes for så meget varme brænder over før eller siden.
Desuden tænker jeg heller ikke synderligt over at støvsugere og biler, som har væsentlige sliddele (støvsugere udsættes for støv og skidt og møg... og biler for hård mekanisk påvirkning) bliver slidt op. Når jeg har skiftet en støvsuger har det været fordi jeg synes, at den gamle - med tiden - var blevet gradvis dårligere - sikkert fordi alle dele efterhånden var overdænget med støv osv).
Godt nytår til alle.
|
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 12:42
Otto J skrev:
At mene at det ikke er et problem fordi man hellere vil have nye produkter ofte end beholde noget i lang tid, er jo et helt reelt synspunkt, som ikke er mere eller mindre forkert end at ønske sig langtidsholdbare produkter. |
Det er lige præcis den der, jeg ikke forstår: Du vil putte mig i den kasse, der er ligeglad med at tingene går i stykker, fordi vi alligevel køber nyt.
Jeg vil hellere puttes i kassen, der hedder: Jeg køber jævnligt nyt, selvom det gamle så godt som aldrig går i stykker!
|
Skrevet af: Brixen
Skrevet den: 31-December-2012 kl. 12:57
Jeg har så erfaring med produkter, der er gået i stykker, og var for dyre at reparere.
En B&O forstærker, hvor skydeknapperne fik lyden til at skratte. Det holdt kun kort tid når den var repareret.
Et B&O tv, som pludselig slukkede, og var for dyr at reparere.
En Denon cd-afspiler, hvor skuffen ikke ville blive ude.
En Panasonic VHS maskine, hvor strømforsyningen gik i stykker.
En Marantz surround receiver, hvor centerkanalen forsvandt. Den forærede jeg væk som stereoforstærker.
Og adskillige printere, hvor printhovedet blev tilstoppet.
Alt andet underholdningselektronik jeg har haft, er blevet teknologisk forældet, før det gik i stykker. Dvs. spolebåndoptager, kassetteoptager, harddiskoptager, billedrørstv, Palm pilot, multifjernbetjening, surround reveivere, dvd-afspiller.
Jeg har helt sikkert glemt noget, men det er lige hvad jeg kan huske.
Hvis det er noget, jeg synes er dyrt, har jeg tegnet en tillægsforsikring på det. Det er da fordi jeg ikke vil til at kassere en dyr ting efter fx 2 1/2 år.
------------- Venlig hilsen KB
|
Skrevet af: Cybersp@ce
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 18:50
Mine forældres lidt over 2 år gamle tv gik i stykker før jul-2012.
Den kan så ikke repareres da man ikke kan få en ny strømforsyning til den!
De står så i en situation hvor de tænker
- Hvorfor give så mange penge for et dyrt tv når det ikke kan repareres efter 2 år?
Så er vi jo derhenne hvor der bliver produceret 20 nye modeller om året
og hvis det går i stykker må folk bare betale for til et nyt TV/produkt.
Kan godt se at de skal sælge noget,
men der er da rigeligt af folk der skifter ting ud efter at der er kommet nyt på markedet hvert år.
Samt alle de nye kunder der til stadighed opstår + de gamle der skifter ud efter en periode.
Derfor skal tingene gerne holde længere end reklamationsretten holder.
Ellers ender det med at folk ikke vil give særligt meget for tingene for de holder jo kun maks. 2 år. Dermed bliver kvaliteten jo endnu ringere og så ender vi i en dum cirkel med lavere priser og endnu ringere kvalitet. Hvilket for mig ikke er at foretrække!
Så ser jeg hellere at udbuddet bliver sat ned fra f.eks 20 modeller til 10 og at kvaliteten bibeholdes.
mailto:Cybersp@ce - Cybersp@ce
|
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 18:54
Jeg tænker to ting: Hvad human er det for er TV, hvor man ikke kan få en strømforsyning efter to år!!?? (Det lyder for mig mere som en butik som forsøger at sælge nyt, og benytter det som undskyldning!) 2. Det viser da netop at det kan betale sig, at købe modeller fra kendte producenter! Her vil man da netop kunne få nye dele - i længere tid. M.v.h.
|
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 18:56
Og 3. Hvor meget er "lidt over to år"? M.v.h.
|
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 18:57
Skal lige sige at der er forsøgt at få en ny strømforsyning igennem ca. tre forskellige.
Ved så ikke om du synes at Sharp er en mærkevare.
Personligt er jeg selv til Panasonic.
Vil da sige en 5-6 år må det da gerne holde - gerne mere for os fattigrøve...omformulerer lige - en fattigrøv som mig.
mailto:Cybersp@ce - Cybersp@ce
|
Skrevet den: 19-Januar-2013 kl. 21:58
Sharp er i princippet en "mærkevare", omend de hovedsalig er panelleverandør. Uanset bør man kunne købe gængse reservedele - som fe¨.eks. strømforsyninger - i langt mere end et par år! Hvor meget var/er den over de to år? M.v.h.
|
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 06:57
pianomartin skrev:
JEG vælger at skifte elektronikken ud med visse mellemrum, fordi jeg gerne vil have noget nyt. Men de produkter, jeg "kasserer" eller sælger er produkter som for langt langt de flestes vedkommende ville kunne holde 25 år eller mere, hvis jeg ønskede at beholde dem så længe
|
Jeg har ikke lige kigget i tråden siden du skrev dette, men det er lige præcist dén indstilling jeg TROR rigtigt mange går rundt med - hvorfor skulle mit elektronik da ikke kunne holde 25 år? Don't kill the messenger, men det er lige præcist dét jeg forsøgte at sætte fokus på, det er i langt de fleste tilfælde en urealistisk forventning - især når vi taler om TV. Der er bestemt produkter der har en forventet levetid på 25 år - højttalere for eksempel, som nævnt - men hvis du køber et tv i dag og forventer at det lever 25 år, så vil jeg så godt som garantere dig at nogen bliver skuffet - hvis ikke dig selv, så ham du sælger den til.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 20-Januar-2013 kl. 07:14
Henrik B. skrev:
Jeg tænker to ting: Hvad human er det for er TV, hvor man ikke kan få en strømforsyning efter to år!!?? (Det lyder for mig mere som en butik som forsøger at sælge nyt, og benytter det som undskyldning!) 2. Det viser da netop at det kan betale sig, at købe modeller fra kendte producenter! Her vil man da netop kunne få nye dele - i længere tid. |
Henrik... Det er jo netop dét jeg har oprettet tråden for at gøre opmærksom på. Den historie er noget jeg hører oftere og oftere. Og nej jeg tror ikke det er en butik der forsøger at snyde kunden. Problemet er at "kendte producenter" ikke længere er nogen garanti. Nærmere tværtimod - Samsung og Philips må om nogen siges at være "kendte producenter", og det er typisk dem jeg hører historien om - nu kan vi så skrive Sharp på listen, men der er stensikkert flere af de store hvor dette vil kunne opleves. Hele balladen er netop at hvor det i "gamle dage" var et fænomen man vel i et eller andet omfang forventede af såkaldte "handelsmærker", dvs. Denver, Lumatron osv, så har det bredt sig til netop også at være et problem hos dét man ellers ville kalde mærkevarer.
Og jeg forstår godt at reaktionen bliver som dén fra Cybersp@ce: Når det alligevel ikke holder længere, så kan jeg lige så godt bare købe den billigste. Det er præcist dér den største del af problematikken ligger, og jeg vil mene at de producenter der rent faktisk satser på længere holdbarhed (B&O i særdeleshed, måske i en vis grad Sony?) burde slå sig mere op på netop dette, og eksempelvis tilbyde langvarige fabriksgarantier, ligesom de fleste højttalerproducenter. Yamaha gør det til dels med Aventage, som de giver tre års garanti på. Ikke helt nok til at gøre den store forskel, men dog et skridt på vejen. Mange mindre producenter giver både 5 og 10 års fabriksgaranti, og der findes enkelte med livsvarigt garanti til første køber. Jeg mener principielt at forbrugerne burde forlange 10 års garanti på elektronik - om ikke ligefrem via lovgivning, så som konkurrenceparameter. Og min påstand er altså at den eneste grund til at det ikke sker, er at folk har en falsk forventning om at det er en selvfølge at elektronik holder mere end 10 år.
Og en sidste detalje: Lad være med at tro at det altid har været sådan, og vi bare hører om flere problemer "på grund af internettet". Jeg har i min fona-tid i slutningen af 90'erne flere gange oplevet Philips skifte billedrør per kulance på 5-6 år gamle tv, noget man gjorde fordi den forventede levetid på et billedrør var meget mere, selv om der kun var ét års garanti. Dette på helt almindelige konsum-modeller i 4-5000,-s klassen. Dén praksis finder man næppe en TV-producent i dag der vil efterleve - uanset mærke og pris. Lang levetid er simpelthen ikke en konkurrenceparameter, fordi kunderne ikke er opmærksom på at det burde være det (er min påstand).
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 12-Marts-2013 kl. 20:50
Henrik B. skrev:
Og 3. Hvor meget er "lidt over to år"?
M.v.h. |
Glemte hele tiden at få spurgt hvor gammel deres Sharp-LCD-TV blev og svaret var 3 år.
Den var købt i Elgiganten,
men havde for noget tid siden sagt til dem at de snildt kunne komme af med 5-600 Kr.
for at de bare kikkede på den + kunne risikere at skulle vente i 1-3 mdr.,
hvor de så måske alligevel ikke kunne få den lavet.
Så de skulle gå hen til en anden raperatør, hvor de fik en klar pris, m.m. på det.
(Selv tidligere oplevet det ved en i vores eksamensprojekt,
hvor hans computer var væk i 3 mdr.! Hvor han så måtte sende den retur igen,
da de havde sat en ringere skærm på end den skærm hans bærbar var født med!)
(Plus havde før hørt om en sag fra en anden kammerat, som jeg imellemtiden har glemt igen).
Der var alligevel ikke nogen garanti på tv'et og mener de havde været hos 3 forskellige,
hvor svaret var at de ikke kunne skaffe den specifikke strømforsyning.
TV'et er blevet skrottet og nu står de med et andet TV,
som er et gammelt brugt LCD-tv som plan-b.
De nye modeller kommer jo nu og skal først lidt ned i pris igen.
Men det er stadigt svært for dem hvad de evt. skal vælge af nyt Led-tv,
som er det de ønsker + det bedste efter deres behov.
På trods af at jeg presser dem lidt henad mod en ny Panasonic-Led-TV.
~ mailto:Cybersp@ce - Cybersp@ce ~
|
Skrevet den: 12-Marts-2013 kl. 21:06
Jeg har også en kammerat der køber ting efter at de ikke må koste mere end 4-6.000 Kr., for så kan han snildt skifte det ud efter en 3-5 år.
Hvor mange mennesker begynder ikke at tænke i de baner, fordi de fleste producenter lader de sidste års modeller i stikken.
Dermed får vi kvantitet istedetfor kvalitet, hvilket jeg i hvert tilfælde ikke ønsker.
- Kunne TV-producenterne ikke også nøjes med at lave færre bedre modeller
end at skulle komme med 10+ modeller hvert år i xx antal størrelser? ~ mailto:Cybersp@ce - Cybersp@ce ~
|
Skrevet den: 12-Marts-2013 kl. 21:57
Er der nogle tal på hvor længe et moderne B&O-TV burde kunne holde? Dybest set er det vel et Samsung eller Sharp-panel med lidt ekstra kredsløb, når vi taler om LED-modellerne? Eller kan man være sikker på at B&O vælger leverandører, der kan garantere for reservedele i de næste mange år?
|
Skrevet af: Mufti
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 04:57
Jeg tror ikke du kan være sikker på en skid. Vi lever i en køb og smid væk kultur. Det bedste sted at spørge er nok en B&O forhandler. Dem kan der selvfølgelig godt være nogen af herinde.
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 07:43
Men en given forhandler vil vel som udgangspunkt ikke sige, at det mærke, han lever af at sælge, er noget lort. Med andre ord: Kan man stole på at en B&O-forhandler ikke pynter på sandheden, hvis den ikke er rosenrød nok i sig selv?
Personligt kunne jeg godt tænke mig et Beovision 10/11, men når jeg ser på priserne for 46"-udgaverne, så kan man jo få en Sony- eller Panasonic-topmodel to gange for samme pris, og så endda i 55". Og så er det jeg spørger mig selv, om det i længden ikke bedre kan svare sig at købe to japanske topmodeller i løbet af ti år fremfor ét B&O i samme periode?
Lige nu kører jeg primært Sony, hvilket giver en rimelig integration, så mit TV og Soundbar automatisk tænder, når jeg tænder BD-afspilleren. Bevares, det er slet ikke på B&O-niveau, men prisen for hele setuppet er jo også kun en brøkdel af hvad det ville koste med et Struer-setup.
Og som en anden skrev, så er der råd til at skifte ud, hvis der kommer noget nyt "før tid".
|
Skrevet af: FLarsen
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 07:55
Non-Desperado skrev:
Er der nogle tal på hvor længe et moderne B&O-TV burde kunne holde? Dybest set er det vel et Samsung eller Sharp-panel med lidt ekstra kredsløb, når vi taler om LED-modellerne? Eller kan man være sikker på at B&O vælger leverandører, der kan garantere for reservedele i de næste mange år? |
B&o konstruere deres produkter så der ingen steder bliver over 50° varmt, det er med til at sikre længere holdbarhed.
------------- Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.
En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 08:23
Non-Desperado skrev:
Er der nogle tal på hvor længe et moderne B&O-TV burde kunne holde? Dybest set er det vel et Samsung eller Sharp-panel med lidt ekstra kredsløb, når vi taler om LED-modellerne? Eller kan man være sikker på at B&O vælger leverandører, der kan garantere for reservedele i de næste mange år? |
Jeg vil sige at det er forventeligt at B&O sørger for tilgængelige reservedele - om de får sværere ved det i praksis skal jeg ikke kunne sige. Med de fleste komponenter er det faktisk ikke sådan at man løbende producerer reservedele til gamle modeller, man lægger nogle til side til reservedele mens man producerer - og så prissætter man dem efter efterspørgslen. Så når et panel som reservedel ofte koster mere end det færdige tv, så er det et simpelt spørgsmål om at man ikke har prioriteret at lægge ret mange til side. Det er lidt ligesom når forsikringsselskaber sætter en helt ublu høj pris på bilforsikringer til 18-årige, i stedet for bare at sige nej... B&O kan med andre ord selv styre hvor mange reservedele de vil have liggende, uafhængigt af hvad underleverandørerne gør. Men som sagt, det kan helt givet blive vanskeligere i længden, efterhånden som udviklingen går hurtigere og komponent-typerne skiftes hurtigere ud.
Men en nok så væsentlig pointe med hensyn til dit første spørgsmål, hvor længe burde tv'et kunne holde, er at et Samsung panel ikke bare er et Samsung panel. Panelerne findes i forskellige klasser, som har forskellig forventet levetid (der er også andre forskelle, men i denne sammenhæng er det dét der er interessant). De billigste paneler er f.eks. specificeret til 8 timers drift i døgnet, og maks 2 timer ad gangen hvorefter den skal hvile en time. Hvis man så ser TV 6 timer i træk hver dag, så rister man panelet rimeligt hurtigt. Andre paneler er specificeret til f.eks. 12 eller 18 timer. Nogle er specificeret til 22 timer, 11 timers drift + 1 times pause. Og der findes industri-paneler - typisk tykke konstruktioner med blæsere, som man ikke ville have i stuen - der er specificeret til 24/7 drift. Jeg ved ikke præcist hvilke paneler B&O bruger, men det er - i hvert fald i de "rigtige" modeller (dvs. ikke Beoplay) nogle af de "langtidsholdbare". Derfor tror jeg ikke man skal være nervøs for selve panelet. (Jeg siger ikke der er problemer med Beoplay, jeg ved bare ikke noget om dem og derfor kan jeg ikke sige noget om dem).
Alt det "udenom", det designer B&O i bred udstrækning selv, og derfor har de ret gode muligheder for at vælge komponenter med lang holdbarhed og tilgængelighed. Men det er ikke fuldstændigt rosenrødt - de første plasma-tv var f.eks. bare komplette Panasonic pro-displays bygget ind i en B&O ramme (i en grad så Panasonics fjernbetjening virkede, hvis man fjernede frontrammen). Man kan så argumentere for at i det tilfælde har de i det mindste brugt et display med en generelt forventet lang holdbarhed.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 08:48
Non-Desperado skrev:
Men en given forhandler vil vel som udgangspunkt ikke sige, at det mærke, han lever af at sælge, er noget lort. |
Det er der pudsigt nok faktisk en del der gør, så snart de skal til at pådutte dig tillægsforsikringen... Men det er et sidespring. M
Non-Desperado skrev:
Personligt kunne jeg godt tænke mig et Beovision 10/11, men når jeg ser på priserne for 46"-udgaverne, så kan man jo få en Sony- eller Panasonic-topmodel to gange for samme pris, og så endda i 55". Og så er det jeg spørger mig selv, om det i længden ikke bedre kan svare sig at købe to japanske topmodeller i løbet af ti år fremfor ét B&O i samme periode? |
Jeg tror svaret afhænger meget af hvem man er. Nogle mennesker kan ikke leve med at dét produkt de har ikke er den sidste nye model. De vil næppe være glade for et B&O tv i ti år. Man kan så diskutere om de kan være glade for et Panasonic i fem... Men hvis man ser isoleret på holdbarhed vs pris, så tror jeg ikke det kan betale sig at købe B&O'en. Men så sort/hvidt er det jo ikke, for hvis vi nu antager at de to løsninger koster det samme, så vil B&O'en give dig f.eks. langt bedre lyd, lækrere design, langt bedre betjening, og i det hele taget større ejerglæde. Omvendt, så vil japanerne sandsynligvis give dig bedre billedkvalitet i de sidste 5 år, hvor du kan købe en nyere model. Denne effekt vil jeg dog argumentere for er ved at flade ud, efterhånden som udviklingen flader ud. Jeg vil argumentere for at produktet "fladskærms-tv" er ved at være modnet i udviklingen, og at der ikke kommer flere markante, væsentlige ryk i den maksimalt opnåelige billedkvalitet. Det bekræftes jeg i hver gang jeg ser en 9. generations Pioneer. Om 5 år er dét stadig et pisse godt tv.
Ovenstående tager ikke hensyn til at jeg personligt slet ikke mener B&O's billedkvalitet er specielt god. Men jeg vil argumentere for at dem der gav f.eks. 25.000,- for et Pioneer for 5 år siden, er bedre stillet her og nu end hvis de havde givet 12.500,- for et Panasonic for 5 år siden, og 12.500,- for et Panasonic i dag (vurderet på rå billedkvalitet, jeg er helt med på at der er udfordringer mht. tuner, smart-tv osv)
Men essensen i det er at man skal starte med at se indad, og overveje om man ville kunne holde på ejerglæden ved at have en gammel high-end luksusmodel, frem for en ny japaner som måske på papiret er foran på nogle punkter. Hvis du havde spurgt mig for 10 år siden, ville jeg afgjort svare at langtidsholdbarhed ragede mig en pind, jeg havde alligevel skiftet det ud længe før garantiens udløb. Men jeg må indrømme at i dag er jeg blevet mere fokuseret på at købe færre men bedre ting, som jeg kan bruge i længere tid. Det gælder ikke kun elektronik. Jeg har for eksempel en Hugo Boss t-shirt, som jeg var heldig at få til halv pris for 5-6 år siden, men som havde en normalpris på 600,-. Før dét tror jeg aldrig jeg har brugt over 100 kroner på en t-shirt i mit liv (bortset fra nogle fan t-shirts). Jeg bruger den rigtigt meget, og den har bogstaveligt talt været vasket 100 gange, uden at jeg har behandlet den pænt (ikke noget særligt vaskemiddel eller lignende). Men den ser fuldstændigt ud som ny, og det er stadig dén t-shirt jeg er gladest for. Det kan jeg sætte pris på nu, men det kunne jeg næppe for 10 år siden. Og nok så væsentligt, jeg vidste ikke at det ville være sådan da jeg købte den. Det svære består i, præcist som med elektronik, at gennemskue det før købet. Jeg kan for eksempel ikke finde en ny Boss t-shirt i dag, som har samme stof-kvalitet som min gamle. Jeg tror desværre elektronik-verdenen er kommet meget langt ned ad den negative spiral det er, at selv HVIS man ønsker at købe et langtidsholdbart produkt, og er villig til at betale rigtigt meget ekstra for at få det, så er det ikke sikkert det overhovedet findes på markedet. Jeg har altid været tilhænger af at folk selv kan vælge om de vil det ene eller det andet, men det valg er i praksis ikke længere så frit, fordi de langtidsholdbare løsninger bliver presset ud af markedet.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 08:52
Det med driftsintervallerne var jeg faktisk ikke klar over, og det kan måske også være lige meget, hvis man, som jeg har gjort indtil videre, udskiftet grejet hvert andet år. Mit forbrug er nemlig ofte 8-10 timer i træk, hvilket så må være dræbende for et almindeligt "hr. og fru Flæskestegskebab"-panel i det lange løb.
Og eftersom jeg ikke synes, at udviklingen på TV-området tager så store kvantespring længere, i hvert fald indenfor de ting der interesserer mig, så er tanken om en mere langtidsholdbar monitor, hvor man så kan opgradere tilsluttede medieafspillere/optagere løbende i stedet, begyndt at fylde mere og mere i mine overvejelser.
Faktisk er jeg ligeglad med om TV'et er 5 eller 100 mm tykt, da det ikke skal op at hænge på væggen alligevel.
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 09:03
Non-Desperado skrev:
Og eftersom jeg ikke synes, at udviklingen på TV-området tager så store kvantespring længere, i hvert fald indenfor de ting der interesserer mig, så er tanken om en mere langtidsholdbar monitor, hvor man så kan opgradere tilsluttede medieafspillere/optagere løbende i stedet, begyndt at fylde mere og mere i mine overvejelser. |
Hvis du har nogenlunde kontrollerede lysforhold, så mener jeg at den bedste løsning p.t., både hvad angår holdbarhed og billedkvalitet, er et Panasonic pro-display, helst med en ekstern video processor ala Lumagen eller evt. DVDO iScan Duo (fordi pro-panelerne ikke har en brugbar indbygget CMS). Din beskrivelse af behovet skriger efter lige præcist dén løsning. Skulle jeg selv købe en fladskærm her og nu, og budgettet rakte til det, så blev det helt sikkert dén løsning jeg selv valgte. Afhængigt af størrelse taler vi vel om 30k+. Dyrere end japnanerne, men billigere end et "rigtigt" B&O.
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 09:26
Det har i hvert fald givet mig noget at tænke over - og tid til at spare op. Men Otto, når du nævner Panasonic Pro, er det så Plasma eller findes de også som LCD? Jeg vil nemlig helst undgå plasma, da de udvikler en hel del varme, bruger temmeligt meget strøm og ofte også vejer en del mere end et LCD/LED i samme størrelse.
Men sidstnævnte er måske prisen man betaler for at få kvaliteten med?
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 09:44
Non-Desperado skrev:
Det har i hvert fald givet mig noget at tænke over - og tid til at spare op. Men Otto, når du nævner Panasonic Pro, er det så Plasma eller findes de også som LCD? Jeg vil nemlig helst undgå plasma, da de udvikler en hel del varme, bruger temmeligt meget strøm og ofte også vejer en del mere end et LCD/LED i samme størrelse.
Men sidstnævnte er måske prisen man betaler for at få kvaliteten med? |
Jeg er jo nødt til sådan lidt drillende at spørge hvorfor vægten er relevant, når den ikke skal op at hænge? Medmindre du har et tv-møbel der er bygget af våde papkasser, så bliver det ikke et problem. Varme og strøm, ja. Det er ikke så meget ofret for holdbarheden, som for billedkvaliteten. "Stue-plasma'erne" bruger mindre strøm, ved aktivt at regulere strømtilførslen til panelet, hvilket forringer billedkvaliteten. Panasonic laver nogle pro LCD-tv, men jeg har ingen erfaring med dem, det var specifikt plasma'erne jeg havde i tankerne. Jeg ved ikke om der findes nogle kommercielt tilgængelige professionelle LCD paneler, som har en billedgengivelse der egner sig til formålet, men det er da ikke umuligt. Jeg har én stående, men den får du desværre ikke lov til at købe
------------- Mvh Otto
|
Skrevet den: 13-Marts-2013 kl. 10:20
Vægten var nu mest, fordi det skal op ad en trappe, og hverken min mor (72 år med slidgigt i ryggen) og jeg (40 år med hjerteproblemer) har lyst til at tabe skærmen på halvvejen.
Men det er selvfølgelig også kun én gang, det skal bæres op, så hvis vi stikker naboen en 200 kr.-seddel, kan det jo være at han vil lægge muskler til.
Hos AV-connection.dk har de nogle Sharp-skærme beregnet til 365/24/7, så det kunne måske også være en mulighed, men der går mindst et år, før finansieringen er på plads, og til den tid er lysten måske nærmere i retning af et almindelig TV til...ja...TV-brug og et lærred og en projektor til film og sport.
|
|