Print side | Luk vindue

hjælp til rma sag som ikke er blevet rep.

Udskrevet fra: recordere.dk - Danmarks AV Forum
Kategori: Køb og salg
Forumnavn: Jura
Forumbeskrivelse: Forbruger køb. Love og regler. (Kun registrerede brugere kan skrive)
Web-adresse: https://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=118783
Udskrevet den: 14-Februar-2025 kl. 13:56


Emne: hjælp til rma sag som ikke er blevet rep.
Skrevet af: kasper-n
Emne: hjælp til rma sag som ikke er blevet rep.
Skrevet den: 04-Januar-2013 kl. 21:08
Jeg har for en 2-3 måneder siden købt en synology NAS (ds112+) og en harddisk wd red 3tb disk.

Problemet er at NAS'en kan stoppe med at virke ved filoverførsel. Fejlen er periodisk men optræder ca. 4 ud af 5 gange når jeg overfører 400gb.

Jeg har indleveret den og fået at vide at de ikke kunne finde fejlen. Jeg er overbevist at det er NAS'en men vil ikke afvise at der kan være en harddisken som dog er købt samme sted.

Hvad kan jeg gøre for jeg er faktisk sikker på det er NAS'en eller kompabiliteten med harddisken som stadig er NAS'ens problem.



Svar:
Skrevet af: JesperLund
Skrevet den: 04-Januar-2013 kl. 21:45
Jura: Forbrugerklagenævnet.

Teknisk: er du sikker på at problemet er på NAS'en og ikke den computer som modtager filen?


-------------
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.


Skrevet af: kasper-n
Skrevet den: 04-Januar-2013 kl. 22:52
Det har intet med computeren at gøre da jeg forventer til en hver tid at kunne hive netværkskablet til NAS'en hvorefter jeg forventer at kunne starte forfra.


Skrevet af: Hackerjac
Skrevet den: 04-Januar-2013 kl. 23:22
er det kun når du overfører filer til nassen eller er det også galt når du overfører fra den ?


Skrevet af: Cyberguyen
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 00:08
400 GB er også en sjat at overføre, men det skal selvfølgelig kunne lade sig gøre.

  • Bruger du Windows eller MacOS?

  • Er det én stor fil eller flere små filer?

  • Bruger du nogle værktøjer til overførelsen, eller slipper du bare en mappe og lader OS klare det?


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 01:57
mit spørgsmål er, har du forsøgt at overføre store mængder data FRA din NAS, TIL din computer? for det kan den efter mine erfaringer kun klare på en måde, ved at tilgå NAS'en fra "denne computer" og så overføre via netværkskabel.. alt hvad der hedder overførsel til USB harddiske både igennem synology's UI og uden for er umuligt, den fejler HVER gang og på en måde får data til at "forsvinde" selvom de stadig optager plads! :s

-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4


Skrevet af: kasper-n
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 10:33
Det er lidt blandede filer ned til et par MB og op til 10gb. Jeg har indtil videre kun testet fra PC til NAS via kabel, og jeg må sige jeg har svært ved at forstå hvis en overførselsfejl i netværket kan gøre at NAS'en kræver at man hiver strøm stikket.


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 10:37
[OT]: Jeg har ofte overført større mængder data til og fra min NAS (DS212) og det har ikke voldt problemer uanset om det var fra computer (kablet) eller via en usb-harddisk koblet direkte til NAS'en. (I sidstnævnte tilfælde bruger man naturligvis Syno's webinterface og IKKE en SMB-adgang fra en anden computer)


Skrevet af: Theilo
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 10:55
Hvordan foregår det når du overfører filer?
 
Jeg bruger kun stifinder til overførsel til min ds212+ og har aldrig oplevet problemer uanset hvor mange gb jeg smider afsted.


-------------
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 11:55
Jeg forstår slet ikke hvorfor du skal bøvle med at fejlfinde.

Hvis jeg forstår dig ret, så går nas'en i koma midt i din filoverførsel og den eneste måde at få kontakt med den igen er ved at hive strømmen fra og sætte den til igen. Det er ikke et problem med din computer eller dit netværk, der er et problem hos nas'en at den sådan kan fryse.

Om det så er nas'en eller disken er ikke lige til at sige uden at prøve med en anden disk, men det kan jeg simpelthen ikke se er din opgave at bøvle med når nu både nas og disk er købt samme sted.

Du skriver det er en wd red 3tb disk, jeg gætter på det så er en WD30EFRX. Den er på Synologys liste over testede og godkendte diske http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=107 - http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&product_id=107 .

Det kan godt være at dem der solgte dig nas og disk ikke kan genskabe fejlen, men det rager dig egentlig en skid, fejlen ER der, du kan genskabe den. Send nas og disk til dem endnu engang og sig at de ikke har afhjulpet fejlen, du kan stadig få nas'en til at fryse og lad dem hitte ud af at løse problemet.

Hvis du vil være helt 100 på at problemet ligger hos nas/disk kan du prøve at overføre de 400 gb fra en anden computer med et andet netværkskabel, men når nu det hjælper at genstarte nas'en efter et frys kan jeg ikke rigtigt se at det skulle være et computer eller netværksproblem.

Du har købt en nas og en godkendt disk hos et firma og det er ikke urimeligt af dig at forvente du kan overføre 400 gb til den, så firmaet må sørge for at levere en løsning der virker, længere er den ikke.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 12:04
Problemet med den slags sager er ofte at man selv får regningen når de ikke kan genskabe fejlen der hvor den er købt.
Havde problemet med en PC og skærm købt i SCI-butikken. Skærmen gik i sort, men det kunne ikke genskabes i butikken, så jeg betalte 250 kr for ingenting. Og har siden købt en ny skærm, da jeg ikke vil bøvle mere med det firma. Og en ny PC blir' købt et andet sted når der skal skiftes ud.Dead


Skrevet af: tipsen
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 12:33
Er der er en stor mængde billedfiler i blandt - så kan det måske give problemer, hvis NAS'en forsøger at lave thumbnails osv til photo-station.


Skrevet af: Neobi/q
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 15:05
Hvis du har 2 PC'ere kan du jo nemt teste om du kan få kontakt med NAS' fra den anden PC når overførslen crasher. Hvis ikke, er det jo tydeligt NAS' der laver ged.

Og hvad angår RMA'en så ville jeg hive fat i dem igen. tyder meget på en sammenspils fejl mellem sw og hw. evt et dårligt parti hdd.

Du kan læse mere om dine specifikke rettigheder her  http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/bevisbyrde?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC - http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/bevisbyrde?tc=EB392ADFE77B4366834024CFB52533DC


-------------
Lukker jeg lort ud. Så skriv en pm. Det er altid rart at lære noget nyt


Skrevet af: Bruger udmeldt 38
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 15:09
Det kunne ligeledes være spændende at vide, om det er samme sted/tidspunkt det sker, hver gang...
 
M.v.h.


Skrevet af: kasper-n
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 21:51
Tak for alle svarene, jeg vil indsende både NAS og harddisk efter jeg er sikker på det er en af delene.

Til info er det bare almindelige data filer over windows Explorer via SMB.


Skrevet af: strandvasker
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 22:09
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet med den slags sager er ofte at man selv får regningen når de ikke kan genskabe fejlen der hvor den er købt.
Havde problemet med en PC og skærm købt i SCI-butikken. Skærmen gik i sort, men det kunne ikke genskabes i butikken, så jeg betalte 250 kr for ingenting. Og har siden købt en ny skærm, da jeg ikke vil bøvle mere med det firma. Og en ny PC blir' købt et andet sted når der skal skiftes ud.Dead

Jeg havde ikke betalt den regning, men skrevet til firmaet at fejlen stadig var der og spurgt om de ville løse problemet før eller efter forbrugerombudsmanden blev blandet ind i sagen.


Skrevet af: Bruger udmeldt 43
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 22:12
Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet med den slags sager er ofte at man selv får regningen når de ikke kan genskabe fejlen der hvor den er købt.
Havde problemet med en PC og skærm købt i SCI-butikken. Skærmen gik i sort, men det kunne ikke genskabes i butikken, så jeg betalte 250 kr for ingenting. Og har siden købt en ny skærm, da jeg ikke vil bøvle mere med det firma. Og en ny PC blir' købt et andet sted når der skal skiftes ud.Dead

Jeg havde ikke betalt den regning, men skrevet til firmaet at fejlen stadig var der og spurgt om de ville løse problemet før eller efter forbrugerombudsmanden blev blandet ind i sagen.
Nu kunne jeg så ikke få min PC med hjem uden at betale. Jeg fik lavet et dokument, hvor de lovede at tilbagebetale beløbet hvis fejlen kom igen indenfor 2 år. 14 dg efter havde jeg købt en ny skærm i Elgiganten ;-)


Skrevet af: Muffeh
Skrevet den: 05-Januar-2013 kl. 22:48
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Problemet med den slags sager er ofte at man selv får regningen når de ikke kan genskabe fejlen der hvor den er købt.
Havde problemet med en PC og skærm købt i SCI-butikken. Skærmen gik i sort, men det kunne ikke genskabes i butikken, så jeg betalte 250 kr for ingenting. Og har siden købt en ny skærm, da jeg ikke vil bøvle mere med det firma. Og en ny PC blir' købt et andet sted når der skal skiftes ud.Dead

Jeg havde ikke betalt den regning, men skrevet til firmaet at fejlen stadig var der og spurgt om de ville løse problemet før eller efter forbrugerombudsmanden blev blandet ind i sagen.
Nu kunne jeg så ikke få min PC med hjem uden at betale. Jeg fik lavet et dokument, hvor de lovede at tilbagebetale beløbet hvis fejlen kom igen indenfor 2 år. 14 dg efter havde jeg købt en ny skærm i Elgiganten ;-)


- Syntes heller ik på nogen måde det "fair" at firmaer bare sådan uden videre kan "kidnappe" ens udstyr.. virkelig en uærlig måde at tjene sine penge på!


-------------
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4



Print side | Luk vindue